Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core (Studio Outboard & Signalförädlare) 2 9.399998 (14) 7 895:-
1 relaterade trådar

Postad 22 January 2014 - 22:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Skulle faktiskt vara kul att testa en sån där manick :)

Jo, har du möjlighet så gör det!

Postad 09 February 2014 - 11:54

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Har någon tid att beskriva kortfattat exakt vad man ska trycka på för att manuellt sänka basen runt 0-50 hz?

(Jag tycker att gränssnittet känns onödigt tekniskt, ologiskt och krångligt. Men då är jag också fullständigt ointresserad av och allmänt usel på att ta till mig instruktioner så det beror säkert mer på mig än på apparaten!) :unsure:

Postad 09 February 2014 - 13:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Har någon tid att beskriva kortfattat exakt vad man ska trycka på för att manuellt sänka basen runt 0-50 hz?

(Jag tycker att gränssnittet känns onödigt tekniskt, ologiskt och krångligt. Men då är jag också fullständigt ointresserad av och allmänt usel på att ta till mig instruktioner så det beror säkert mer på mig än på apparaten!) :unsure:

Följ manualen under "advanced calibration"? Fast jag ser nu att det står att den nedre gränsen verkar vara 80hz (80-500hz enligt manualen).

Fast vill du sänka basen, eller korrigera?

Redigerat av genstruktur, 09 February 2014 - 13:47.

Postad 09 February 2014 - 16:34

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Följ manualen under "advanced calibration"? Fast jag ser nu att det står att den nedre gränsen verkar vara 80hz (80-500hz enligt manualen).

Fast vill du sänka basen, eller korrigera?

Jag vill sänka basen efter egen smak så att säga, använda apparaten som en eq helt enkelt. Mer än det som sänktes automatiskt vid kalibreringen. Helst vill jag göra detta på en separat inställning eftersom jag endast vill att detta ska påverka viss typ av musik.

Postad 09 February 2014 - 18:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag vill sänka basen efter egen smak så att säga, använda apparaten som en eq helt enkelt. Mer än det som sänktes automatiskt vid kalibreringen. Helst vill jag göra detta på en separat inställning eftersom jag endast vill att detta ska påverka viss typ av musik.

Okej, ja något sådant har jag inte gjort eller pillat med.
Men det står väl i manualen om att använda PEQ och sänka både diskant och bas?

Postad 10 February 2014 - 14:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
egoben!

Såg film igår högt! Troligtvis bottnade jag baselementen. Så nu skall jag lägga in ett högpassfilter vid en 25 hz. Om du gör ett sådant med flack avrullning så borde du kunna sänka från 0-50hz lite mjukt, eller mycket om du nu vill det?

Kolla manualen under high/lowpass. Du kan göra en ny profil på B om du nu har den vanliga på A, och använda B till att ha avrullning från 0-50hz. Jag tänkte göra en filmprofil på B.

Redigerat av genstruktur, 10 February 2014 - 14:51.

Postad 10 February 2014 - 19:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Update: Det var inte bottnande element. Det var antimoden som varnade för klippning. Såg inte det eftersom jag har displayen av jämnt. Nu när jag pillade runt lite och testkörde så såg jag i ögonvrån att den blinka till i scenen där missljudet kom. Ändrade till sensetivity low i menyn till Antimoden, körde samma scen igen på samma volym, inget missljud längre! :)

Postad 10 February 2014 - 21:05

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Skönt att höra :)

Postad 10 February 2014 - 21:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Skönt att höra :)

Jo,som fan!

Tänkte bara rapportera. Om någon annan råkar ut för samma sak, så kan ni kolla det först. Så slipper ni felsöka i ex. antal timmar :D.

Postad 11 February 2014 - 16:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Nu vart denna beställd och bör komma imorgon. Skall köras som försteg till ett Primare A32 slutsteg och med ett par ombyggda Qln Signature stativhögtalare.

Postad 11 February 2014 - 16:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Nu vart denna beställd och bör komma imorgon. Skall köras som försteg till ett Primare A32 slutsteg och med ett par ombyggda Qln Signature stativhögtalare.

Kul! återkom med intryck :)

Postad 13 February 2014 - 12:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Efter att ha misslyckats med att direkt göra en firmwareuppgradering igår kväll som gjorde att enheten stendog, så kunde jag (med hjälp av utmärkt instruktion från DSPeaker) återställa enheten på jobb idag. Så på det ikväll igen. :)

Postad 13 February 2014 - 12:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Efter att ha misslyckats med att direkt göra en firmwareuppgradering igår kväll som gjorde att enheten stendog, så kunde jag (med hjälp av utmärkt instruktion från DSPeaker) återställa enheten på jobb idag. Så på det ikväll igen. :)

Ojdå.

Tur att du fick bra hjäp. Hoppas på bättre lycka ikväll då! :)

Postad 13 February 2014 - 19:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Med åldern och erfarenheten lär man sig att nyhetens behag kan vara bedräglig, men här hörs det ganska direkt en skillnad i basområdet med mina stativare, och jag använder Anti-Moden som försteg rätt in i ett Primare A34.2 slutsteg.

Bifogad fil  2014-02-13 19-30-44.jpg   56.74K   4 Antal nerladdningar

Främst upplevs det som om man tryckt bort loudnessknappen i ljudet och det är en helt annan tajming och kontur i basen. Kopplar det till de pucklar jag verkat ha kring 45-60 Hz.

Vissa låtar känns lite tunnare, men inser snabbt att det är en bedräglig flört när jag kopplar mellan kalibrerat läge och bypass. I detta fall byter jag mer än gärna ut boomig bas mot tajming och kontur som in sin tur ger hela ljudbilden en annan karaktär och detaljrikedom.

Nu får detta sjunka in, men spontant känns det som en ytterst kompetent ljudförbättrare för ett 2.0 system, trots att det i detta fall trappar av redan vid runt 43-45 Hz. Därtill känns det som att DACn och försteget i detta fall är ytterst kompetent för prislappen.

Nu blir man ju nyfiken på att koppla in en eller två subbor. :)

Slutsats: Makalös Manick som bör testas i vilken 2.0 anledning som helst, förmodligen också oavsett prisklass.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 February 2014 - 16:12.

Postad 14 February 2014 - 08:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Med åldern och erfarenheten lär man sig att nyhetens behag kan vara bedräglig, men här hörs det ganska direkt en skillnad i basområdet med mina stativare, och jag använder Anti-Moden som försteg rätt in i ett Primare A34.2 slutsteg.

Främst upplevs det som om man tryckt bort loudnessknappen i ljudet och det är en helt annan tajming och kontur i basen. Kopplar det till de pucklar jag verkat ha kring 45-60 Hz.

Vissa låtar känns lite tunnare, men inser snabbat att det är en bedräglig flört när jag kopplar mellan kalibrerat läge och bypass. I detta fall byter jag mer än gärna ut boomig bas mot tajming och kontur som in sin tur ger hela ljudbilden en annan karaktär och detaljrikedom.

Nu får detta sjunka in, men spontant känns det som en ytterst kompetent ljudförbättrare för ett 2.0 system, trots att det i detta fall trappar av redan vid runt 43-45 Hz. Därtill känns det som att DACn och försteget i detta fall är ytterst kompetent för prislappen.

Nu blir man ju nyfiken på att koppla in en eller två subbor. :)

Slutsats: Makalös Manick som bör testas i vilken 2.0 anledning som helst, förmodligen också oavsett prisklass.

Ja, så länge man inte har ett akustiskt perfekt rum så tror jag nog skillnaden efter kalibrering är svår att missa. Men du kanske får blindtesta? :P
I början kan det låta lit tunnt, det tyckte jag med, men efter en stund så märker man vad man missat med den maskerande basen som legat som ett filter över ljudet förut. Vissa låtar kan upplevas lite basfattigare, receptet brukar att vara att höja volymen.

Kul att den verkar fungera bra som DAC och försteg, jag har inte provat de funktionerna alls.

Du fick en jämn och fin kurva, är ett litet hack vid 90hz(ca?) bara egentligen. Hur långt ifrån väggen står högtalarna?

Postad 14 February 2014 - 11:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
De står cirka 50 cm från bakvägg. Har hittat den bästa kompromissen mellan ljudbild/djup/3D och bas. Kanske kan man laborerar med att sätta den närmare väggen när man nu kan korrigera basen, men misstänker att min ljudbild tappar djup/3D då, och det vill jag inte.

Skall testa att koppla in en aktiv bas med snart.
Vilken har ni kommit fram till är den bästa kopplingslösningen här? Antar att det finns två sätt här. Antingen koppla paralellt (XLR ut från anti-moden in i mitt slutsteg och RCA ut från anti-moden in i subban) alternativt RCA ut från anti-moden till RCA in på subban och sedan vidare från subban RCA ut till mitt slutsteg. Därmed bör man ju också kunna avlasta stativaren från att spela med i de nedre regionerna.

Postad 14 February 2014 - 12:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

De står cirka 50 cm från bakvägg. Har hittat den bästa kompromissen mellan ljudbild/djup/3D och bas. Kanske kan man laborerar med att sätta den närmare väggen när man nu kan korrigera basen, men misstänker att min ljudbild tappar djup/3D då, och det vill jag inte.

Skall testa att koppla in en aktiv bas med snart.
Vilken har ni kommit fram till är den bästa kopplingslösningen här? Antar att det finns två sätt här. Antingen koppla paralellt (XLR ut från anti-moden in i mitt slutsteg och RCA ut från anti-moden in i subban) alternativt RCA ut från anti-moden till RCA in på subban och sedan vidare från subban RCA ut till mitt slutsteg. Därmed bör man ju också kunna avlasta stativaren från att spela med i de nedre regionerna.

Det är möjligt att de låter bäst där, 50cm från bakvägg. Men jag skulle nog ändå knö in dem mot väggen och göra en korrigering för att se vad som händer med kurvan, speciellt om du har dämp på väggen. Själv fick jag göra en justering både avseende högtalarnas placering och sweetspotplacring efter inköpet av antimoden, det fanns alltså möjlidghet att få det att låta ännu bättre när jag kunde bortse från problem(toppar) i basen när jag placerade högtalare/sweetspot.

xlr och rca, kolla manualen först! Är det inte något med att man inte skall ha de båda inkopplade samtigt? Fast det kanske bara gällde ingångarna? Konsultera manualen först i alla fall. Själv kör jag inte med sub , så jag har inte så mycket erfarenhet gällande det och antimoden.

Redigerat av genstruktur, 14 February 2014 - 12:41.

Postad 16 February 2014 - 11:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Är lite nyfiken på att parallellt koppla in den ena av mina två Sunfire HRS12 subbor till detta system och se om det kan fylla på under 40 Hz och eventuellt täppa till dipparna vid 90 och 120 Hz på ett snyggt sätt. Tanken är då att köra XLR ut från anti-moden in i mitt slutsteg och samtidigt RCA ut från anti-moden in i subben och bypassa delningsfiltret i subben och se om anti-moden kan få till den bästa balansen.

Postad 16 February 2014 - 18:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kopplade in min basmodul som ovan beskrivet och satte dess volym på mitten (0 dB) och lät den dela vid 40 Hz och helt klart en trevlig utfyllnad i botten, med bibehållet övrigt register.

Koppar jag ur anti-moden, så blir det helt klart loudness effekt igen, men man märket här att med anti-moden inkopplad så får man just bas där bas skall vara och ingen annanstans. Därför går det nu att pendla mellan Infected Mushroom och en akustisk ståbas utan att man i de respektive lägena vill dra upp och ner nivån. Det hela innebär också att man kan dra på volymen i stort utan att något sticker ut - man får mer av allt helt enkelt, och det ger en aspekt av dynamik som är väldigt trevlig.

Bifogad fil  2014-02-16 17-51-42.jpg   57.69K   1 Antal nerladdningar

Detta sagt, det går säkert att tweaka ännu mer genom att laborera både med fysisk delning på Sunfiren och dess volymnivå för att balansera ut ytterligare, men detta får räcka för idag. Som ett första steg skulle man nog kunna sänka subben från mitten och en bit ner, då den verkar ge nivå med marginal under 40 hz, det är fortfarande vid 90 Hz+ jag har lite konstiga dippar, har dock svårt att sätta fingret på hur jag upplever dessa ev. positivt och/eller negativt.

Dock skall Sunfirebasen ner i hembion ingen (ihop med en tredje som kommer i veckan :)) och frågan är om man inte skall testa en eller två nya SVS PB-2000 i 2-kanals anläggningen.

Bra bas är helt enkelt väldigt trevligt och definitivt fundament i det mesta av musik, och sällan har det låtit så bra hemma här nu som med denna lilla anti-mode mojäng. :) Experimenterandet går vidare..

Postad 16 February 2014 - 19:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Kopplade in min basmodul som ovan beskrivet och satte dess volym på mitten (0 dB) och lät den dela vid 40 Hz och helt klart en trevlig utfyllnad i botten, med bibehållet övrigt register.

Koppar jag ur anti-moden, så blir det helt klart loudness effekt igen, men man märket här att med anti-moden inkopplad så får man just bas där bas skall vara och ingen annanstans. Därför går det nu att pendla mellan Infected Mushroom och en akustisk ståbas utan att man i de respektive lägena vill dra upp och ner nivån. Det hela innebär också att man kan dra på volymen i stort utan att något sticker ut - man får mer av allt helt enkelt, och det ger en aspekt av dynamik som är väldigt trevlig.

Detta sagt, det går säkert att tweaka ännu mer genom att laborera både med fysisk delning på Sunfiren och dess volymnivå för att balansera ut ytterligare, men detta får räcka för idag. Som ett första steg skulle man nog kunna sänka subben från mitten och en bit ner, då den verkar ge nivå med marginal under 40 hz, det är fortfarande vid 90 Hz+ jag har lite konstiga dippar, har dock svårt att sätta fingret på hur jag upplever dessa ev. positivt och/eller negativt.

Bra bas är helt enkelt väldigt trevligt och definitivt fundament i det mesta av musik, och sällan har det låtit så bra hemma här nu som med denna lilla anti-mode mojäng. :) Experimenterandet går vidare..

Är det som är riktigt trevligt med antimoden. Basen tar inte över längre, utan det går att spela vad som helst och det låter prima. Vill man ha mer tryck höjer man volymen bara :). Kul att du är nöjd!

Angående dippar, så upplevs de inte alls lika störande som toppar, de tar inte över ljudbilden som toppar gör och maskerar inte andra register. Jag är dock ytterst tveksam till att man skulle uppleva dem som positivt, om man fick möjlighet att lyssna utan dem <_<. Verkar som du fick en bredare och djupare dipp med suben inkopplad, från ca 70-100hz?

Som sagt, jag skulle i alla fall prova att ställa frontarna mot väggen och se hur kurvan blev.

Redigerat av genstruktur, 16 February 2014 - 19:11.

Postad 16 February 2014 - 19:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Kul att du hittat en annan produkt från Runt Ljud som du kan lyfta nu när tråden om HRT Stage inte verkar öppnas igen (liiiite för tydlig / påstridig marknadsföring där kanske B) ). Hoppas du / ni får större framgång här...

Runt Ljud, en affär som säljer Antimoden eller är de sammankopplade med företaget som tillverkar den?

Postad 16 February 2014 - 21:49

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Håll er on topic.

Postad 16 February 2014 - 22:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Själv så måste jag nog efter ett par dagar med att köra sesitivity low, säga att jag tycker att det låter bättre här hemma. Volymen åker gärna upp ännu mer än förr, och jag tycker att det är en lugnare ljudbild generellt. Kan det tänkas att ljudet degenerades även innan antimoden varnade för klippning? Verklig eller inbillad skillnad, vem vet? :-)

Redigerat av genstruktur, 16 February 2014 - 22:06.

Postad 17 February 2014 - 09:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Lyssningsposition kan verkligen göra skillnad på decimetern.

I detta fall flyttade jag sent igår fram lyssningsposition lite från att nästan suttit kloss intill min snedbakvägg och sänkte samtidigt nivån på Sunfirern ytterligare lite till.

Känns som den bästa mätningen och inställningen hittills och det är en fröjd att höra hur sömlöst subban nu kan jobba med stativarna.

Bifogad fil  2014-02-17_08-51-49.jpg   64.76K   2 Antal nerladdningar

Postad 17 February 2014 - 09:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Volymen åker gärna upp ännu mer än förr, och jag tycker att det är en lugnare ljudbild generellt.

Jo, det är nog det man får på köpet när man får lite ordning på sina toppar och dalar i frekvensåtergivningen. Som du säger, mer av mer kommer med med mer timing och när man skruvar upp, så får man mer av hela helheten.

Postad 17 February 2014 - 09:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Lyssningsposition kan verkligen göra skillnad på decimetern.

I detta fall flyttade jag sent igår fram lyssningsposition lite från att nästan suttit kloss intill min snedbakvägg och sänkte samtidigt nivån på Sunfirern ytterligare lite till.

Känns som den bästa mätningen och inställningen hittills och det är en fröjd att höra hur sömlöst subban nu kan jobba med stativarna.

Bifogad fil  2014-02-17_08-51-49.jpg   64.76K   2 Antal nerladdningar

Ja, nu såg väl inte dipparna riktigt lika djupa ut. Kul!

Placering av sweetspot och högtalare kan göra mycket. :)

Om man vill laborera kan man köra en mätning bara i antimoden, går mycket fortare och korrigerar inget. Den använde jagför att hitta bästa platsen så att säga. Sen när jag hittat bästa platsen körde jag en korrigering. Tyckte jag var smidigt! Går att mäta varje högtalare för sig också, om man nu skulle vilja det.

Jo, det är nog det man får på köpet när man får lite ordning på sina toppar och dalar i frekvensåtergivningen. Som du säger, mer av mer kommer med med mer timing och när man skruvar upp, så får man mer av hela helheten.

Ja, det låter bara bättre och bättre, desto mer man höjer :D

Redigerat av genstruktur, 17 February 2014 - 09:19.

Postad 17 February 2014 - 09:56

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Om man vill laborera kan man köra en mätning bara i antimoden, går mycket fortare och korrigerar inget. Den använde jagför att hitta bästa platsen så att säga. Sen när jag hittat bästa platsen körde jag en korrigering. Tyckte jag var smidigt! Går att mäta varje högtalare för sig också, om man nu skulle vilja det.

Tyckte jag letade efter den funktionen, men hittade inte. Mest för att komma åt allehanda prylar som rasslar i rummet. Hade varit smidigt om man kunde t ex kört ut vissa fasta frekvenser där man har problem med resonanser etc.

Postad 17 February 2014 - 09:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Tyckte jag letade efter den funktionen, men hittade inte. Mest för att komma åt allehanda prylar som rasslar i rummet. Hade varit smidigt om man kunde t ex kört ut vissa fasta frekvenser där man har problem med resonanser etc.

Den ligger bredvid menyn för kalibrering, mätning eller mesurements heter den har jag för mig.

Redigerat av genstruktur, 17 February 2014 - 09:58.

Postad 17 February 2014 - 17:56

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
En annan sak som kanske kan vara av intresse är att Dspeaker har en liten micförstärkare framtagen för den lilla micken som följer med alla antimodes som gör att man tex kan göra mätningar med REW eller andra program. Finns även en generell kalibreringsfil för micken. Även micken kan köpas löst, tex med 10 m sladd om original är för kort.

Postad 17 February 2014 - 18:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

En annan sak som kanske kan vara av intresse är att Dspeaker har en liten micförstärkare framtagen för den lilla micken som följer med alla antimodes som gör att man tex kan göra mätningar med REW eller andra program. Finns även en generell kalibreringsfil för micken. Även micken kan köpas löst, tex med 10 m sladd om original är för kort.

Jasså, vart köper man den?

"generell kalibreringsfil"? Är det en fil man måste installera på antimoden för att få den att mäta korrekt enligt REW eller?

Satt förra veckan och diskuterade precis det där med en kollega på jobbet, om man kunde använda micen från antimode till att mäta med REW och Tombstone till exempel. Men man måste alltså ha förstärkaren, och kalibreringsfil?

Redigerat av genstruktur, 17 February 2014 - 18:24.

Postad 17 February 2014 - 21:31

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Dspeakers hemsida har en länk till egen shop i Suomi där den finns att köpa.
Kalibreringsfilen installeras i REW.
Förstärkaren måste du ha, kalibreringsfilen beror väl hur korrekt du vill ha resultatet. ( den kostar ju inget så )
http://verkkokauppa....DSPeaker/Micamp

Postad 17 February 2014 - 21:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Dspeakers hemsida har en länk till egen shop i Suomi där den finns att köpa.
Kalibreringsfilen installeras i REW.
Förstärkaren måste du ha, kalibreringsfilen beror väl hur korrekt du vill ha resultatet. ( den kostar ju inget så )
http://verkkokauppa....DSPeaker/Micamp

Intressant, tack:-)!

Något du provat själv?

Postad 17 February 2014 - 21:44

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Nej jag har inte provat det själv.
Jag gör en Audyssey prokalibrering efter antimoden.
Har däremot använt REW ganska många gånger.

Såg dessutom att det är en ny betafirmware ute nu.

Postad 17 February 2014 - 21:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Nej jag har inte provat det själv.
Jag gör en Audyssey prokalibrering efter antimoden.
Har däremot använt REW ganska många gånger.

Såg dessutom att det är en ny betafirmware ute nu.

Ah så du har inte kört REW med antimodemikrofonen och tillhörande förstärkare? Eller hur menade du? :-)

Jag inser att jag var otydlig i mitt förra inlägg:-).

Betafirmware, får spana in vad som är ändrat då. Tack!

Redigerat av genstruktur, 17 February 2014 - 21:49.

Postad 17 February 2014 - 22:41

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Nej du har fattat rätt, jag har inte kört rew med antimodemick...

Postad 18 February 2014 - 07:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Nej du har fattat rätt, jag har inte kört rew med antimodemick...

Okej okej! :)

Får tack för tipset i alla fall, skall lura på om man skulle köpa sig en sådan där förstärkare kanske :).

Postad 18 February 2014 - 13:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Angående firmware update:

Feb 14 2014 Beta
  • Improved high resolution (24/96) audio support via Toslink
  • Added the ability to enable/disable custom parametric EQs quicker by pressing the green/red button on the remote when the filter list is visible
  • General stability improvements
Skulle väl vara posten general stability improvments, som är intressant för mig. Resten använder jag inte i dagsläget. Undras vad den innehåller mer exakt? Kanske redovisas när den inte är beta längre iofs.

Postad 18 February 2014 - 20:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Man bara ler när man spelar musik med denna antimode nu. Dels har man upptäckt att bra bas med djup, kontur och timing trots allt är fundamentet i den mesta musiken och att när den kan integreras somlöst i ett system som helhet, så ger det åtskilliga ytterligare dimensioner och nyanser i ens musiksamling. Känns som en befrielse att man inte längre behöver sitta och skruva upp mer och mer för att få den där kicken, men sedan bara skruvar ner i besvikelse när den inte kommer, medans nu finns den där, från lägre till högre nivåer. Helt klart behövs inte massa volym när man har har en större del av frekvensåtergivningen, och med rätt nivå, med sig i uppspelningen. Det enda som kommer ta denna låda ifrån mitt system, skulle vara det perfekta lyssningsrummet där denna inte behövs, och den sannolikheten är inte särskilt stor med nuvarande boendeförhållande.

Postad 18 February 2014 - 21:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Man bara ler när man spelar musik med denna antimode nu. Dels har man upptäckt att bra bas med djup, kontur och timing trots allt är fundamentet i den mesta musiken och att när den kan integreras somlöst i ett system som helhet, så ger det åtskilliga ytterligare dimensioner och nyanser i ens musiksamling. Känns som en befrielse att man inte längre behöver sitta och skruva upp mer och mer för att få den där kicken, men sedan bara skruvar ner i besvikelse när den inte kommer, medans nu finns den där, från lägre till högre nivåer. Helt klart behövs inte massa volym när man har har en större del av frekvensåtergivningen, och med rätt nivå, med sig i uppspelningen. Det enda som kommer ta denna låda ifrån mitt system, skulle vara det perfekta lyssningsrummet där denna inte behövs, och den sannolikheten är inte särskilt stor med nuvarande boendeförhållande.

Nej man behöver inte skruva upp iofs, men jag upplever att det har blivit roligare än någonsin att skruva upp volymen nu när man slipper förstärkningen från rummet i basregistret :). Inget du upplever?

Kul att du är nöjd annars!

Redigerat av genstruktur, 18 February 2014 - 21:44.

Postad 18 February 2014 - 22:23

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Nej man behöver inte skruva upp iofs, men jag upplever att det har blivit roligare än någonsin att skruva upp volymen nu när man slipper förstärkningen från rummet i basregistret :). Inget du upplever?

Kul att du är nöjd annars!

Inte bara förstärkningen, men just att registrena över 150 Hz får jobba mer friställt ifrån basen. Mellanregistret på många plattor har också fått det liv det liv det förtjänar, genom att slippa interferensen man hade innan från basområdet och rummet. Men just timingen och konturen på basen är också oerhört rolig att ha fått till, och att kunna gå från en basintensiv Infected Mushroom till en Christian McBride utan att sakna något i de respektive är inte annat än imponerande och sällan man upplever, oavsett prisklass på system.

Postad 19 February 2014 - 08:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Inte bara förstärkningen, men just att registrena över 150 Hz får jobba mer friställt ifrån basen. Mellanregistret på många plattor har också fått det liv det liv det förtjänar, genom att slippa interferensen man hade innan från basområdet och rummet. Men just timingen och konturen på basen är också oerhört rolig att ha fått till, och att kunna gå från en basintensiv Infected Mushroom till en Christian McBride utan att sakna något i de respektive är inte annat än imponerande och sällan man upplever, oavsett prisklass på system.

Så är det naturligtvis, när inte basen dominerar på samma sätt så kommer även de andra registerna fram bättre såklart. :)

Postad 19 February 2014 - 08:06

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Fredrik, har du varit skribent på hifi&musik? :D

Min upplevelse är som genstrukturs för övrigt, när rumsmoderna inte längre dominerar kan man skruva upp volymen betydligt högre med en mer fysisk behållning. Men det kräver också att man inte har kala väggar med hårda förstareflexer.

Postad 19 February 2014 - 09:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Det enda jag möjligtvis kan uppleva lite är att det är lite återhållsamt på riktigt låga lyssningsnivåer på t ex sena kvällstimmen, tyckte det lite igår, men kan också vara inbillning. Det sägs ju att en bra dynamisk upplevelse kan ju inte vara dynamisk hela tiden. Fast där måste jag kanske gå tillbaka till mitt vanliga försteg och se om det är där det ligger, men är tveksam. Upplever detta för övrigt med anti-moden både i korrigerat och bypassläge. Kanske är det DACn i mitt Primare PRE32MM30 försteg som är bättre än den i anti-moden, fast korrigeringen gör ju klart den största skillnaden. Frågan är om man kan ta den i anti-moden korrigerade digitala signalen och istället skicka in den i den optiska ingången på mitt Primare försteg och köra därifrån? Fast det blir kanske kaka-på-kaka?

Sedan så kör jag ju mitt huvudsystem och subba parallellt, alltså RCA från anti-moden till min subba och XLR till mitt slutsteg, antar att antimoden slår ihop dessa signaler, och korrigerar dom som en helhet. Då dyker frågan upp om man nu t ex har en stativare som går ner till runt 40 Hz och subban från som lägst 30 - 18 Hz, vill man egentligen inte ställa nivån kring 40 Hz så nära skärningspunkten manuellt innan man låter anti-moden korrigera? Anti-moden kan väl inte veta vilken av de två högtalarna som bäst återger den näst lägsta strängen på fyrsträngad kontrabas och fyrsträngad elbas, annat än att korrigera för att nivån är rätt i förhållande till rum och källa?

Tankar?

Postad 19 February 2014 - 09:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Sedan så kör jag ju mitt huvudsystem och subba parallellt, alltså RCA från anti-moden till min subba och XLR till mitt slutsteg, antar att antimoden slår ihop dessa signaler, och korrigerar dom som en helhet. Då dyker frågan upp om man nu t ex har en stativare som går ner till runt 40 Hz och subban från som lägst 30 - 18 Hz, vill man egentligen inte ställa nivån kring 40 Hz så nära skärningspunkten manuellt innan man låter anti-moden korrigera? Anti-moden kan väl inte veta vilken av de två högtalarna som bäst återger den näst lägsta strängen på fyrsträngad kontrabas och fyrsträngad elbas, annat än att korrigera för att nivån är rätt i förhållande till rum och källa?

Tankar?

Du menar att du matar både stativarna och suben med en fullrangesignal? Och delar bara i subben på 40hz?
Från manualen:

The next dialog controls the time-alignment of channels.

There are three possible options: Auto-detect, Off and Manual. It is advised to

use the auto-detect for subwoofers and “Off” for the full-range speakers, as the

full-range speakers are assumed to be equidistant from the listener. Note that

optimal acoustic delay is not always the same as physical distance to the

subwoofers: because of this the automatic detection is advised to be used

always on subwoofers.
If the manual setting is chosen, the compensation delay

for each channel for subwoofers / speakers can be entered to the corresponding.
fields. The manual channel compensation delays are meant primarily for more

complex systems, such as a 2.2 system with two Dual Cores or equivalent. In

the Typical calibration, automatic detection of delay is always employed when

calibrating two subwoofers (either stereo or dual-mono) but not in full-range 2.0

mode.

[/CODE]
2.1 or 2.2 system

If you have a 2.1 or 2.2 system (main speakers with one or two subwoofers) with

existing cross-over, connect Dual Core before the cross-over. Your system is

then seen as a 2.0 full-range system by the Dual Core and both your main

speakers and subwoofer(s) will be corrected.

It is also possible to connect speakers and subwoofer(s) in parallel. In this case

the combined response is measured and corrected by Dual Core. The subwoofer

level and phase must be adjusted before calibration. You can use the

Measurement tool to find the best settings

Skall man köra sub och frontar parallelt verkar det som man får ställa in delning och fas innan man korrigerar. Använda mesurementsmeny för att få en kurva med så få dippar som möjligt, sen när man korrigerar så kommer antimoden att ta hand om topparna tänker jag. Vart man skall dela och vilken fas man skall ha beror väl även på placering av högtalare och sub. Men de som kör med sub i sina system kanske har några andra ideer?

Redigerat av genstruktur, 19 February 2014 - 10:17.

Postad 19 February 2014 - 11:42

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det enda jag möjligtvis kan uppleva lite är att det är lite återhållsamt på riktigt låga lyssningsnivåer på t ex sena kvällstimmen, tyckte det lite igår, men kan också vara inbillning. Det sägs ju att en bra dynamisk upplevelse kan ju inte vara dynamisk hela tiden. Fast där måste jag kanske gå tillbaka till mitt vanliga försteg och se om det är där det ligger, men är tveksam. Upplever detta för övrigt med anti-moden både i korrigerat och bypassläge. Kanske är det DACn i mitt Primare PRE32MM30 försteg som är bättre än den i anti-moden, fast korrigeringen gör ju klart den största skillnaden. Frågan är om man kan ta den i anti-moden korrigerade digitala signalen och istället skicka in den i den optiska ingången på mitt Primare försteg och köra därifrån? Fast det blir kanske kaka-på-kaka?

Tankar?

Att basen är mer återhållsam på lägre nivåer är inte så konstigt, du kan jämföra din före och efter kurva lite som loudness. Basförstärkningarna är rätt trevliga rent subjektivt på låga volymer, men inte så kul när du börjar höja då de kommer dominera.

Angående att köra vidare optiskt till din Primare DAC så går det alldeles utmärkt. Så gör jag idag: Optiskt till anti-mode, optiskt till Hegel HD20 och vidare analogt till Primare I32. Anti-Moden buffrar och klockar dessutom om spdif-signalen.

Postad 19 February 2014 - 12:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Att basen är mer återhållsam på lägre nivåer är inte så konstigt, du kan jämföra din före och efter kurva lite som loudness. Basförstärkningarna är rätt trevliga rent subjektivt på låga volymer, men inte så kul när du börjar höja då de kommer dominera.

Jo, lite grann så jag tänker med. Framförallt när man nu kör några klassiska orkesterverk så verkligen släpper det bara man kommer upp lite i nivå. Det är verkligen en helt annan grej lyssningsmässigt.

Angående att köra vidare optiskt till din Primare DAC så går det alldeles utmärkt. Så gör jag idag: Optiskt till anti-mode, optiskt till Hegel HD20 och vidare analogt till Primare I32. Anti-Moden buffrar och klockar dessutom om spdif-signalen.

Gjorde du kalibreringen/svepet genom Hegel DACn med, eller kopplade in den i efterhand?

Lite off-topic då, men hur tycker du Hegel DACn låter jämfört med den i anti-mode? Primares MM30 borde ju vara ett snäpp bättre med, som allena kostat 10.000:-.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 February 2014 - 13:01.

Postad 19 February 2014 - 14:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag tror det handlar lite om vana också. Första veckorna tyckte jag också att det lät tunt, överlag faktiskt. Det var först på väldigt höga volymer som jag tyckte att jag fick "ompf". Men efter ett par veckor, och när jag hade lyssnat igenom skivsamlingen, så började jag uppskatta det kalibrerade ljudet mer och mer. Nu när jag switchar mellan on och off, på antimoden, så har jag svårt att tänka mig att jag någonsin kommmer lyssna på musik utan att korrigera basen eller åtgärda den med akustikfix. Det låter för djävligt helt enkelt :), och man missar så mycket detaljer både i bas, mellan samt diskantregistret om man har brölande bas. Jag tror det handlar mycket om att vänja sig av vid en felaktigt inlärd ljudbild, till förmån för en (mer)korrekt ljudbild. Det tar lite tid bara att programmera om hjärnan :).

Edit: Kanske skall tilläggas också att jag justerade om högtalarposition och sweetspotposition under resans gång. När jag kunde möblera utan att tänka på toppar i basen, kunde jag se till att få en kurva med så få, och djupa, dippar som möjligt. Med mindre dippar upplever jag säkert en jämnare och tyngre bas också. Jag menar, om antimoden tar bort alla toppar och man har djupa dippar upplever man säkert basen som extra frånvarande.

Redigerat av genstruktur, 19 February 2014 - 14:14.

Postad 19 February 2014 - 14:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Edit: Kanske skall tilläggas också att jag justerade om högtalarposition och sweetspotposition under resans gång. När jag kunde möblera utan att tänka på toppar i basen, kunde jag se till att få en kurva med så få, och djupa, dippar som möjligt. Med mindre dippar upplever jag säkert en jämnare och tyngre bas också. Jag menar, om antimoden tar bort alla toppar och man har djupa dippar upplever man säkert basen som extra frånvarande.

Hur blev det med ljudbilden då (3D, djup, etc.)? Var inte den optimal innan eller den blev bättre eller lika bra med antimodens inverkan?

Postad 19 February 2014 - 15:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Hur blev det med ljudbilden då (3D, djup, etc.)? Var inte den optimal innan eller den blev bättre eller lika bra med antimodens inverkan?

Ljudbilden blev bra, jättebra! Det finns gott om djup och 3D på vissa skivor, och inget alls på andra, ungefär som innan. Fast allt hörs så mycket tydligare med antimoden.

Jag tänker mig att om man inte har något som tar hand om basen, så tror jag ofta att man ställer upp högtalarna en bit ifrån väggen för att basen inte skall bli dominerande. Har man en antimode som tar hand om basen så kommer man nu kunna ställa högtalarna mot väggen utan att få en förstärkning från väggen. Den förstärkta basen man hade innan antimoden har säkerligen maskerat de andra registerna, som påverkar hur man uppfattar 3D, djup etc. Så jag tycker i alla fall att man skall prova att knö in det hela mot väggen och se hur resultatet blir, då får man nog också justera sweetspotposition. Har man dessutom någon form av absorbtion som tar hand om de frekevenser över vad antimoden korrigerar så torde inte den väggnära placeringen spela så stor roll. Har man inte någon absorbtion så hade man en väggreflektion redan innan man flyttade in högtalarna mot väggen som har påverkat ljudåtergivningen, sen kan den såklart upplevas som mindre störande med en placering längre ut från väggen. Men jag tror nog att om man har mycket 3D och djup på alla inspelningar så är det på grund av väggreflektionen som adderar det till ljudbilden.

Edit: Jag gjorde som så att jag ställde min frontar så nära väggen bakom dem som möjligt, i mitt fall tror jag det blev ca 40cm från vägg till diskantelement. Sen gjorde jag mätningar i öronhöjd (ej korrigeringar) med 10cm intervaller, i djupled, av sweetspotposition. När jag hittade den plats där jag fick minst dippar i frekvensgången i basen, mätte jag lite däromkring för att hitta bästa platsen. Sen gjorde jag en full korrigering i antimoden. Mätningarna tar bara typ 30sek, sen flytta mikrofon och göra ny. Så det är inte så tidskrävande.

Redigerat av genstruktur, 19 February 2014 - 16:12.

Postad 19 February 2014 - 19:27

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Gjorde du kalibreringen/svepet genom Hegel DACn med, eller kopplade in den i efterhand?

Det går att kalibrera både digitalt och analogt, men av någon anledning valde jag att kalibrera analogt faktiskt.

Lite off-topic då, men hur tycker du Hegel DACn låter jämfört med den i anti-mode? Primares MM30 borde ju vara ett snäpp bättre med, som allena kostat 10.000:-.

Har fått den frågan ett antal gånger nu faktiskt. Tror det finns svar tidigare i tråden också. Hegel HD20 upplever jag vara något färgad i bemärkelsen att sämre inspelningar låter subjektivt för min del bättre. Det känns som om den slätar ut starka diskanttransienter i dåliga inspelningar eller något, men jag känner inte att det blir sämre i bra inspelningar. Men något färgad är den säkerligen...

Oavsett, anti-moden upplever jag som en väldigt korrekt och bra DAC, det är bara det att jag föredrar Hegel HD20. Fråga mig igen när jag får ett eget ljudisolerat rum som jag kan gå all-in i med akustikregleringar, då kanske jag föredrar en mer korrekt DAC. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.