Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VIAPLAY Box

901 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgem N5200 (Viaplay-boxen) (Digitalboxar) 1 5,25 (3) Inga priser

Postad 01 januari 2013 - 12:45

Jannne
  • Jannne
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Prishöjningar..? Ja då får dom ju skylla sig själva. Det är det absolut bästa sättet att bli av med bef kunder och nya intresserade. Konstigt isf. Då kommer garanterat konkurrenterna som Netflix ta ännu fler kunder. Näe Viaplay, fixa problemen med boxen och håll priserna på allt som ni har nu så kanske ni kan fortsätta med att vara en av de bästa online- företagen i genren.

Sen det där med supportsidan. Jag kan faktiskt förstå grundidén med engelskan, men ärligt talat... vad jag kunnat se på sidorna så är i princip alla frågor ställda av svenskar. Varför inte ha en community för svenskar och en isf för övriga på engelska? Hade varit enkelt att lotsa engelsktalande till rätt del med ett meddelande på första sidan.
Jag har varit aktiv i många forum där man har olika språktrådar/delar och det funkar klockrent. Just när det gäller fackspråk är det väldigt svårt att hitta orden så man kan förklara på rätt sätt på ett annat språk.
Ja, det är bara mina tankar kring detta. Kanske fel enligt någon, men jag vet att det funkar med olika språk i forum etc,.

Postad 01 januari 2013 - 14:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Det kommer att ske en prishöjning även på boxen för nya kunder, ej befintliga nu i början av Januari....

Postad 01 januari 2013 - 18:59

KimKom
  • KimKom
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Var kan man hitta info om den planerade prishöjningen?

Postad 01 januari 2013 - 22:41

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
mcmike

Kommer dom att släppa en ny viaplay-box eller kommer dom att fortsätta med den nuvarande ett tag till?

Postad 01 januari 2013 - 23:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

mcmike

Kommer dom att släppa en ny viaplay-box eller kommer dom att fortsätta med den nuvarande ett tag till?

Vet inte! Verkar som det ska komma en ny uppdatering igen i alla fall. Dock så har min fungerat nu felfritt i några dagar..Tycker det är märkligt att ingen från viaplay svarar i respektive trådar angående deras tjänst, kunders frågor...Annars finns http://community.viaplay.se/viaplay och Facebook, där verkar man få svar.

Postad 02 januari 2013 - 17:39

cykelpedal_
  • cykelpedal_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Prishöjningar..? Ja då får dom ju skylla sig själva. Det är det absolut bästa sättet att bli av med bef kunder och nya intresserade. Konstigt isf. Då kommer garanterat konkurrenterna som Netflix ta ännu fler kunder. Näe Viaplay, fixa problemen med boxen och håll priserna på allt som ni har nu så kanske ni kan fortsätta med att vara en av de bästa online- företagen i genren.

Fast prishöjningen gäller ju sporten. Netflix har ingen sport och Viaplay har ingen dirket konkurrens i online sportstreaming. Nyligen sänktes ju priset för TV+Film för att möta Netflix. 199 kr (298 med boxen) för så mycket TV, Film och Sport är enligt mig billigt om man jämför med Viasats ordinarie paket via t.ex. Telia, Com Hem osv.

Postad 04 januari 2013 - 23:35

offndr
  • offndr
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej alla!

Länge sedan jag skrev och var aktiv här.
Mycket har hänt bla det att jag fått ta del utav viaplayboxen efter mycket undersökningar och googlande. Till sist vågade jag ta steget och beställde det stora paketet för 298 kr per månad.

Fick boxen i onsdags och allting startade upp som det skulle. Under installationen hängde sig boxen ett par gånger men det löste sig genom att köra om installationen. Tålamod. Så länge allt frid och fröjd. Användargränssnittet är över förväntan. Det är snyggt, smidigt och väldigt användarvänligt med logiska menyer som känns rätt rakt av. Fyra HD-kanaler ingår ju, hockey, fotboll, sport och motor. Alla fungerar mycket bra bildkvalitetsmässigt. Över förväntan även där. Dock har det visat sig att Viaplay har en del problem man ej ännu har löst. De har en stor uppdatering på gång vilket känns tryggt. Det visar ju ändå att de jobbar på felen som uppstår. Det finns ett bra community med ett bra forum där man får svar direkt eller blir kontaktad när frågor eller tekniska problem uppstår. De stora problem de har är väl EPGn och VOD, alltså själva viaplay delen med alla filmer och tv-serier. Se till att ni inte sitter bakom 4 routrar och 3 switchar innan ni funderar på att beställa. 100 Mbit är tydligen att föredra. Boxen tar både IR och RF. Jag har en Harmony One och det smider riktigt bra. Man får välja Telstra T-box i Logitechs inställningar för Harmony One.

Har nu haft boxen i tre dagar och är ändå relativt nöjd. Har idag njutit av HD-hockey utan minsta lagg eller dålig bitrate. Kikade på HD-hockey via VIASAT parabol häromdagen och jag måste säga att detta är näst intill lika bra.
Ni som undrar om det är stor skillnad att koppla PC med viaplay för 199:- mot att beställa en viaplaybox så är svaret, JA. Det är som natt och dag. Det går inte jämföra, naturligtvis med fördel för viaplayboxen. Man får den här riktiga Tvkänslan. Det laggar alltså INTE som när du kopplar 46 tum till PC. Nog sagt om det. Jag återkommer förhoppningsvis med ytterligare synpunkter längre fram. Fråga gärna om detaljer så ska jag se till att besvara så gott det går i denna tråd.

MVH
Konrad

Postad 05 januari 2013 - 01:12

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Hoppas hoppas denna lösning fungerar ok... Beställde precis box o sportpaket. Har redan testat viaplay ipad till atv, vilket inte motsvarade mina krav. Bilden var alltför ryckig för att det skulle vara ett alternativ. Efter att ikväll surfat en hel del verkar det dock som att denna box löser detta. (Allt folk skriver på forum är ju sant...)
Utbudet (sporten) är ju annars riktigt bra för 300 i månaden.

En fråga. De filmer som inte var tillgänliga för airplay (bild) kommer väl vara "obegränsade" med boxen!?

Postad 05 januari 2013 - 05:23

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Hoppas hoppas denna lösning fungerar ok... Beställde precis box o sportpaket. Har redan testat viaplay ipad till atv, vilket inte motsvarade mina krav. Bilden var alltför ryckig för att det skulle vara ett alternativ. Efter att ikväll surfat en hel del verkar det dock som att denna box löser detta. (Allt folk skriver på forum är ju sant...)

En fråga. De filmer som inte var tillgänliga för airplay (bild) kommer väl vara "obegränsade" med boxen!?

Återkom gärna när du testat boxen.

/Fredrik

Postad 05 januari 2013 - 06:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Precis, så är det..

Postad 05 januari 2013 - 15:15

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Återkom gärna när du testat boxen.

/Fredrik

Absolut

Postad 05 januari 2013 - 21:09

offndr
  • offndr
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Idag när jag skulle se på film via VOD fick jag meddelande om att alla filmer helt plötsligt kostar pengar trots att jag har största paketet och därmed tillgång till allt material utan någon extra kostnad. Drog strömkabeln så fungerade det igen. Annars har det fungerat mkt bra med mycket pillande och hårt testande.

Postad 07 januari 2013 - 13:22

ferk
  • ferk
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hur sköter sig denna boxen med en ADSL-uppkoppling? (24Mbit, får ut 19Mbit~)
Såg att Telias digital-TV slukar omkring hälften av bandbredden av en 24Mbit-uppkoppling, även med box avslagen. :unsure:

Någon med kunskap eller ADSL-erfaren Viaplay-boxkund?

Postad 07 januari 2013 - 17:30

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Det fungerar bra med ADSL kör den på ett 8Mbit/s från Telia. Den tar vid HD film 5,2 Mbit/s

Stänger du av boxen så tar den ingen bandbredd

Postad 08 januari 2013 - 20:20

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Ok, första timmen med boxen. Testat de mesta och första intrycket oväntat positivt. Ska erkännas att varit skeptisk. Det klart viktigaste för mig är bildkvalitet på sporten och framförallt då att man slipper den "ryckighet" som jag upplevde via ipad -> ATV. Detta ser nu ut att fungera klockrent med boxen. Ser nu ut som en vanlig tv-sändning!

Testat några filmer, både sd och hd. Ser klart bättre ut nu.

Ska jag klaga på något så tycker jag att fjärren är riktigt tråkig. Responsen är inge vidare, riktningskänslig.

Känns faktiskt riktigt prisvärt 299:-. Halva priset som jag länge slängt iväg på boxer och då tycker jag ändå att viasats sportstäckning är ljusår bättre än canal+

Postad 08 januari 2013 - 23:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Ok, första timmen med boxen. Testat de mesta och första intrycket oväntat positivt. Ska erkännas att varit skeptisk. Det klart viktigaste för mig är bildkvalitet på sporten och framförallt då att man slipper den "ryckighet" som jag upplevde via ipad -> ATV. Detta ser nu ut att fungera klockrent med boxen. Ser nu ut som en vanlig tv-sändning!

Låter bra, återkom gärna när du kollat Premier League. Har själv bra bild genom airplay dubblering imac-atv3, men stör mig lite på ryckigheten vid snabba uppspel och liknande.

/Fredrik

Postad 09 januari 2013 - 21:17

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Ok lite nya intryck.

Var väldigt positiv igår, inte riktigt lika nu. Tittar på dif-örebro live och kan bara konstatera att visst fasen är bilden hackig när kameran "sveper"... Lite bättre än ipad-atv men inte ok i mina ögon.
Igår tittade jag på CL, ej live då såklart, och då var bilden näst intill perfekt. Låt vara att hockey kanske är "mest krävande" men jag är ändå förvånad.
Bättre hälften tittar på hasse aro nu, ska kika lite till efter.

Kan det vara så att livesport hackar mer än inspelat... Isf åker grejerna tillbaka.

Postad 09 januari 2013 - 21:52

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Ok lite nya intryck.

Var väldigt positiv igår, inte riktigt lika nu. Tittar på dif-örebro live och kan bara konstatera att visst fasen är bilden hackig när kameran "sveper"... Lite bättre än ipad-atv men inte ok i mina ögon.
Igår tittade jag på CL, ej live då såklart, och då var bilden näst intill perfekt. Låt vara att hockey kanske är "mest krävande" men jag är ändå förvånad.

Kan det vara så att livesport hackar mer än inspelat... Isf åker grejerna tillbaka.

Allsvenskan produseras inte i HD så det kan vara förklarningen, CL produseras i HD

Postad 09 januari 2013 - 22:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Allsvenskan produseras inte i HD så det kan vara förklarningen, CL produseras i HD

Jo, viasat hockey hd som man får genom boxen..

Ok lite nya intryck.

Upplevde samma ryckighet förut, ställde om upplösningen i boxen lägre då försvann det..

Postad 09 januari 2013 - 22:16

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Mm det är inte upplösningen som är problemet utan bildflyt.

Postad 09 januari 2013 - 22:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Mm det är inte upplösningen som är problemet utan bildflyt.

Just därför prova och ställ om, löste sig för mig i alla fall..

Postad 09 januari 2013 - 22:41

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Just därför prova och ställ om, löste sig för mig i alla fall..

Kan ju vara bra o veta. Har insett att det blir skillnad på om jag tittar på viasatkanalerna jämfört med viaplay sport. På viasat fotbollHD/hockeyHD är bilden klockren. Ryckigheten uppstår om jag väljer ström i viaplay sport-menyn.

@ mcmike, se om du upplever detsamma.

Summa sumarum helt ok till slut. Återstår att se vad man kan göra med fjärren bara...

Postad 09 januari 2013 - 22:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Jag kör inte genom ström sporten, men ska kolla imorron om det blir lika för mig..

Postad 10 januari 2013 - 10:28

Jannne
  • Jannne
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Då var prishöjningen ett faktum,,, +49 kr till.. 348 spänn för stora paketet. Synd tycker jag och grattis till er alla som hunnit boka upp er innan höjningen :)
Nu avstår jag iaf... men jag ska följa er i tråden. Lycka till med boxarna.

Postad 10 januari 2013 - 11:45

ostmackan
  • ostmackan
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Efter att läst igenom denna tråd tog jag mig till att beställa boxen även jag efter att ha använt Netflix en tid.

En sak jag inte förstått är hur de hanterar serier på Viaplay. Med Netflix så blev jag föreslagen att se nästa avsnitt direkt jag sett klart och avbröt jag mitt i så kom spelaren ihåg vart jag slutade nästa gång jag anslöt även ifall jag bytte konsoll. Är detta något man kan ställa in eller har jag helt enkelt missat den avdelningen? Såg på Lost häromdagen och när avsnittet var slut kastades jag tillbaka till huvudmenyn i boxen, lite irriterande att leta upp nästa avsnitt.

Postad 10 januari 2013 - 12:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Tyvärr får vi leva med den varianten just nu..Finns inga inställningar att göra helt enkelt..

Postad 10 januari 2013 - 15:44

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2 953 inlägg
  • 0
CMORE verkar ha en bra lösning - idiotiskt av VIAPLAY att inte komma med samma lösning

http://www.cmore.se/play

Så varför ville då inte VIAPLAY komma med denna lösning för ALLA kunder OAVSETT operatör? För att dra in mer cash såklart

Postad 10 januari 2013 - 21:22

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Ja 299:- känns som en ganska bra nivå. Har dock personligen betalt betydligt mer för sämre utbud genom åren så i mina ögon känns 348:- hyffsat fair. (Tror mitt nuvarande boxerabb med canal + kostar ca 550/mån inkl kortavgifter. Det är oskäligt och ska avskaffas asap)

Har också noterat hur dåligt de löst sorteringen av serier. Misstänker att de jobbar på detta.

Postad 11 januari 2013 - 11:11

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Efter att läst igenom denna tråd tog jag mig till att beställa boxen även jag efter att ha använt Netflix en tid.

En sak jag inte förstått är hur de hanterar serier på Viaplay. Med Netflix så blev jag föreslagen att se nästa avsnitt direkt jag sett klart och avbröt jag mitt i så kom spelaren ihåg vart jag slutade nästa gång jag anslöt även ifall jag bytte konsoll. Är detta något man kan ställa in eller har jag helt enkelt missat den avdelningen? Såg på Lost häromdagen och när avsnittet var slut kastades jag tillbaka till huvudmenyn i boxen, lite irriterande att leta upp nästa avsnitt.

De håller faktiskt på att beta-testar bättre menyer för serier, se mer nedan
http://community.via...terface_preview

Postad 11 januari 2013 - 13:57

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Efter ett några dagars användning av denna box så måste jag säga att jag är positivt överaskad. Efter att ha gått ifrån comhems ondemand-box Motorola VIP 1963C så är denna rena drömmen, den är allt vad comhem-boxen borde vara. En sak som jag har märkt som man bör tänka på vid användining för bästa upplevelse är att starta boxen några minuter innan ni ska använda den, är man för "het på gröten" och går in i menyerna direkt efter uppstart så finns det risk för att den fryser och startar om, boxen behöver några minuter på sig för att koppla upp sig och "logga in" mot viaplays server.

Några saker som jag har märkt är att när man tittar på en film ifrån viaplays arkiv så blir det 2-3 korta avbrott under filmen, det är inget som är direkt störande eftersom det ofta flyter på bra igen och avbrottet handlar oftast bara om ett par sekunder. En annan intressant sak som jag har märkt är att när jag tittar på en svensk film, så för jag av någon anledning norsk textning. Återigen så är det inget som är något större problem eftersom man kan ta bort den genom några snabba knapp-tryckningar under filmens gång.

Live streamade kanaler ligger en dryg minut efter orginalsändningarna, något som man bara märker om man jämför som jag har gjort för att kolla bildkvaliteten på sändningarna. Bildkvaliteten är bättre än vad jag trodde att den skulle vara, då tänker jag främst på HD-kanalerna. Dock finns det ett problem och det är svärtan på tv-kanalerna, den känns gråblek, något som jag främst har märkt på viasats filmkanaler.

Det jag saknar mest är att få in svt:s kanaler samt svt-play, gärna i HD format. Sedan finns ju problemet med biblioteket när man ska titta på serier eller andra play-program med flera avsnitt, något som ni redan har nämnt och därmed inte kommer att gå in på något djupare. Att vi inom en snar framtid kommer få fler kanaler i HD utgår jag ifrån, åtminstone viasats egna kanaler. Sedan så måste problematiken med svärtan lösas på filmkanalerna, detta gäller dock bara Live streamade kanaler om jag varit otydlig med detta.

Om det är någon som har frågor så ska jag försöka svara på dessa, jag är inget teknik proffs men jag är en glad amatör ;-)

Slutligen, alla som sitter med comhem idag och följer premierleague som jag gör, till er säger bara BYT genast! Jag har förvisso fått färre kanaler men, jag fick i gengäld en bättre box och ett betydligt lägre pris och playkanaler som verkligen fungerar till skillnad ifrån comhems skit :-)

Redigerat av Xet, 11 januari 2013 - 14:01.

Postad 11 januari 2013 - 17:25

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Ja den där grådassiga svärtan har jag också reagerat på. Kan inte se någon rimlig anledning att det ska vara så. (Detta gäller bara tv-kanalerna)

Hade vart intressant att höra viaplays kommentar på detta.

Postad 11 januari 2013 - 18:39

KimKom
  • KimKom
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Efter ett några dagars användning av denna box så måste jag säga att jag är positivt överaskad. Efter att ha gått ifrån comhems ondemand-box Motorola VIP 1963C så är denna rena drömmen, den är allt vad comhem-boxen borde vara. En sak som jag har märkt som man bör tänka på vid användining för bästa upplevelse är att starta boxen några minuter innan ni ska använda den, är man för "het på gröten" och går in i menyerna direkt efter uppstart så finns det risk för att den fryser och startar om, boxen behöver några minuter på sig för att koppla upp sig och "logga in" mot viaplays server.

Några saker som jag har märkt är att när man tittar på en film ifrån viaplays arkiv så blir det 2-3 korta avbrott under filmen, det är inget som är direkt störande eftersom det ofta flyter på bra igen och avbrottet handlar oftast bara om ett par sekunder. En annan intressant sak som jag har märkt är att när jag tittar på en svensk film, så för jag av någon anledning norsk textning. Återigen så är det inget som är något större problem eftersom man kan ta bort den genom några snabba knapp-tryckningar under filmens gång.

Live streamade kanaler ligger en dryg minut efter orginalsändningarna, något som man bara märker om man jämför som jag har gjort för att kolla bildkvaliteten på sändningarna. Bildkvaliteten är bättre än vad jag trodde att den skulle vara, då tänker jag främst på HD-kanalerna. Dock finns det ett problem och det är svärtan på tv-kanalerna, den känns gråblek, något som jag främst har märkt på viasats filmkanaler.

Det jag saknar mest är att få in svt:s kanaler samt svt-play, gärna i HD format. Sedan finns ju problemet med biblioteket när man ska titta på serier eller andra play-program med flera avsnitt, något som ni redan har nämnt och därmed inte kommer att gå in på något djupare. Att vi inom en snar framtid kommer få fler kanaler i HD utgår jag ifrån, åtminstone viasats egna kanaler. Sedan så måste problematiken med svärtan lösas på filmkanalerna, detta gäller dock bara Live streamade kanaler om jag varit otydlig med detta.

Om det är någon som har frågor så ska jag försöka svara på dessa, jag är inget teknik proffs men jag är en glad amatör ;-)

Slutligen, alla som sitter med comhem idag och följer premierleague som jag gör, till er säger bara BYT genast! Jag har förvisso fått färre kanaler men, jag fick i gengäld en bättre box och ett betydligt lägre pris och playkanaler som verkligen fungerar till skillnad ifrån comhems skit :-)

Kanon att höra om dina intryck om boxen! Jag har också efter en längre tid som kund hos Comhem blivit fri från deras "måste-ha-minst-8-favoriter-abonnemang-för-att-komma-åt-Viasatsporten". Är egentligen bara intresserad av PL och F1 och kan nu välja hur jag ska se det i framtiden. Verkar som flertalet på forumet är nöjda med Viaplayboxen, så det lutar åt att det blir det för egen del oxå. Du verkar nöjd med PL kvaliteten. Om du jämför Fotboll HD med Comhem; är det samma kvalitet?

Postad 11 januari 2013 - 18:50

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Jag har haft hd-kanalerna via comhem tidigare. Med denna box är bilden klart jämförbar (med rätt uppkoppling). Marginellt sämre kanske...

Boxen i sig ger jag kanske inte så mycket för. Hade där funnits ett exklusivare alternativ med bättre fjärr och snabbare menyer hade jag absolut kört på de.

Redigerat av martiin82, 11 januari 2013 - 18:50.

Postad 11 januari 2013 - 22:57

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
KimKom

Jag skulle nog vilja säga att det är lika bra bild som comhems, dock så är det problem med ljudet i kväll på Fotboll HD. Det är en av barnsjukdomarna som fortfarande finns av någon märklig anlednig, häromdagen var det Hockey HD som inte startade sin sändning i tid trots att sändningen hade gjort det i comhems hockeykanal. Om det berodde på att hockeyn i HD inte fungerade på någon plattform vet jag inte eftersom comhem inte har den kanalen i HD. Det finns dock en "grå hinna" på samtliga tv-kanaler som främst märks i de kanalerna utan HD, det är ett problem som inte kan vara så svårt att fixa av viasat. Det är någonting med deras vidare koppling av sändningen av kanalerna som inte är optimal, ser man på en film ifrån viaplays utbud så är bilden i regel mycket bra och har inte alls dessa problemen.

Hur bra det fungerar med PL under en PL-helg vet jag inte än eftersom jag inte har haft boxen så länge, men det är ju något jag kan återkomma till efter helgen.

martiin82

Tycker du att boxen är seg? Jag kommer ifrån en comhem-box (ondemand) som var ett missfoster, så i jämförelse med den är denna rena drömmen. Kör du trådat eller trådlöst?

Det man kan klaga på är att det inte går att koppla in en hårdisk så att man kan spela in program, det saknar jag eftersom det var någonting som jag använde mig en hel del av tidigare. Att Viasat inte lanserade en mer exklusiv box med hårdisk o.s.v. beror förmodligen på att det är ny marknad som dom fortfarande håller på att utveckla och vill se hur stort intresset är av denna "nya" plattform. Det finns fortfarande saker att förbättra men jag är säker på att detta kommer att vara den plattform som man kommer att satsa på i framtiden istället för parabol-formatet. Dock så är det för tidigt i utvecklingsfasen för att dom ska gå över till denna teknik helt än, men jag är övertygad om att detta är en billigare teknik i längden för tv-bolagen och har betydligt fler möjligheter för nya tjänster.

Det finns även en app till mobilen som Netgem har tagit fram till andra tv-leverantörer ute i europa som jag tror kommer att komma så småningom även till oss. Appen i sig ser inte så avancerad ut men man kan styra boxen via sitt nätverk och se tv-tablån, där finns en enorm potential för att göra boxen än mer användarvänlig.

https://play.google....2VtLm1lbGl0YSJd

Redigerat av Xet, 11 januari 2013 - 23:29.

Postad 12 januari 2013 - 01:12

ostmackan
  • ostmackan
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

De håller faktiskt på att beta-testar bättre menyer för serier, se mer nedan
http://community.via...terface_preview

Suveränt! Det screenshotet såg ut som en klar förbättring.

Kanon att höra om dina intryck om boxen! Jag har också efter en längre tid som kund hos Comhem blivit fri från deras "måste-ha-minst-8-favoriter-abonnemang-för-att-komma-åt-Viasatsporten". Är egentligen bara intresserad av PL och F1 och kan nu välja hur jag ska se det i framtiden. Verkar som flertalet på forumet är nöjda med Viaplayboxen, så det lutar åt att det blir det för egen del oxå. Du verkar nöjd med PL kvaliteten. Om du jämför Fotboll HD med Comhem; är det samma kvalitet?

Jag hade tidigare com hem åtta favoriter med sportpaket och jag märker då ingen skillnad ifrån den boxen till denna i bildkvalitet. Däremot är denna bra mycket rappare än tuggumiautomaten jag fick ifrån comhem (Motorola VIP1920-9C). Något jag irriterade mig på i början med viaplay-boxen var att direkt när man byter kanal är det ganska dålig kvalitet som förbättras efter en grisblink men detta har jag läst mig till är normalt. Tydligen mäter boxen nätverkshastigheten under den fördröjningen och bedömer hur hög kvalitet den ska visa utefter det. Den fördröjningen är ingenting jämfört med kanalbyte på comhems box då man kunde ta en pisspaus.

Redigerat av ostmackan, 12 januari 2013 - 01:15.

Postad 12 januari 2013 - 15:00

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Efter att ha granskat bilden under den första halvleken mellan QPR och Spurs så är bildkvaliten i stort sett lika bra som comhems sändningar. Jag var tvungen att ställa mig närmare än en halvmeter ifrån tv:n för att se en högst marginell skillnad till comhems fördel, dock tror jag att det varierar beroende på vilken typ av tv man har. Jag har själv en plasma tv och jag kan tänka mig att på en lcd/led tv så blir sändning snäppet bättre eftersom det är en webb baserad utsändning till boxen. Den extremt lilla skillnad som jag kan se syns inte på ett normalt avstånd ifrån tv:n...

Det jag inte blir riktigt klok på är ljudet, ska man köra via optisk eller hdmi när man har en receiver inkopplad och vill ha 5.1 ljud? Nu under fotbollen så funkar bara hdmi om man ska ha 5.1 ljud , när jag har tittat på film så har optiskt varit bäst... Lite förvirrad men något som jag ska försöka att reda ut under helgen.

Postad 12 januari 2013 - 15:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Efter att ha granskat bilden under den första halvleken mellan QPR och Spurs så är bildkvaliten i stort sett lika bra som comhems sändningar. Jag var tvungen att ställa mig närmare än en halvmeter ifrån tv:n för att se en högst marginell skillnad till comhems fördel, dock tror jag att det varierar beroende på vilken typ av tv man har. Jag har själv en plasma tv och jag kan tänka mig att på en lcd/led tv så blir sändning snäppet bättre eftersom det är en webb baserad utsändning till boxen. Den extremt lilla skillnad som jag kan se syns inte på ett normalt avstånd ifrån tv:n...

Det jag inte blir riktigt klok på är ljudet, ska man köra via optisk eller hdmi när man har en receiver inkopplad och vill ha 5.1 ljud? Nu under fotbollen så funkar bara hdmi om man ska ha 5.1 ljud , när jag har tittat på film så har optiskt varit bäst... Lite förvirrad men något som jag ska försöka att reda ut under helgen.

Får ha ljudet inställt på digital stereo i boxen, annars blir det pcm i stärkaren..Kör genom hdmi..

Postad 12 januari 2013 - 16:14

_Ibanez_
  • _Ibanez_
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

När började viaplay med att sända digitalt 5.1? plattformen dom använder (silverlight) eller ska man säga microsoft har ej betalt dolby för att ha stöd för dolby digital, och när jag frågade så hade dom inte surround varken i boxen eller påviaplay.se, har dom börjat med det finns det ju en möjlighet att man byter till viaplay, jag har BBB nu

Postad 12 januari 2013 - 16:18

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Tycker du att boxen är seg? Jag kommer ifrån en comhem-box (ondemand) som var ett missfoster, så i jämförelse med den är denna rena drömmen. Kör du trådat eller trådlöst?

Det man kan klaga på är att det inte går att koppla in en hårdisk så att man kan spela in program, det saknar jag eftersom det var någonting som jag använde mig en hel del av tidigare. Att Viasat inte lanserade en mer exklusiv box med hårdisk o.s.v. beror förmodligen på att det är ny marknad som dom fortfarande håller på att utveckla och vill se hur stort intresset är av denna "nya" plattform. Det finns fortfarande saker att förbättra men jag är säker på att detta kommer att vara den plattform som man kommer att satsa på i framtiden istället för parabol-formatet. Dock så är det för tidigt i utvecklingsfasen för att dom ska gå över till denna teknik helt än, men jag är övertygad om att detta är en billigare teknik i längden för tv-bolagen och har betydligt fler möjligheter för nya tjänster.

Det finns även en app till mobilen som Netgem har tagit fram till andra tv-leverantörer ute i europa som jag tror kommer att komma så småningom även till oss. Appen i sig ser inte så avancerad ut men man kan styra boxen via sitt nätverk och se tv-tablån, där finns en enorm potential för att göra boxen än mer användarvänlig.

https://play.google....2VtLm1lbGl0YSJd

Snabbare menyer var ett dåligt ordval av mig. Jag är inte helt förtjust i upplägget bara. Vet att det jobbas en del på det. Jag håller fullständigt med om att detta är "framtiden" för tv. Trevligt med denna mix av livesändningar och statiskt material.
Jag har lagt frågan om svärtan på livekanalerna på deras community-sida, intressant att se vad de svarar på den. Har även frågat om varför där är en skillnad i bildflyt på livekanalerna och viaplay sport.

Kan de sy ihop säcken och fixa alla smågrejer så har de en riktigt bra och prisvärd produkt. Idag är den något omogen.

Ang bildkvaliteten så får jag erkänna att det var ett par år sedan jag körde comhem vilket gör en jämförelse lite svår. Med detta sagt vågar jag ändå svära att rörelseskärpan var bättre med comhem. Inte någon enorm skillnad men ändå. Jag är väldigt kräsan ,)

Postad 12 januari 2013 - 16:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Snabbare menyer var ett dåligt ordval av mig. Jag är inte helt förtjust i upplägget bara. Vet att det jobbas en del på det. Jag håller fullständigt med om att detta är "framtiden" för tv. Trevligt med denna mix av livesändningar och statiskt material.
Jag har lagt frågan om svärtan på livekanalerna på deras community-sida, intressant att se vad de svarar på den. Har även frågat om varför där är en skillnad i bildflyt på livekanalerna och viaplay sport.

Kan de sy ihop säcken och fixa alla smågrejer så har de en riktigt bra och prisvärd produkt. Idag är den något omogen.

Ang bildkvaliteten så får jag erkänna att det var ett par år sedan jag körde comhem vilket gör en jämförelse lite svår. Med detta sagt vågar jag ändå svära att rörelseskärpan var bättre med comhem. Inte någon enorm skillnad men ändå. Jag är väldigt kräsan ,)

Håller med om att svärtan är lite för ljus. Ändra om i boxen till 50hz ist för 60hz så ska du se att bildflytet blir bättre..jag har Inge hack på någon sport efter den ändringen..Kör upp på 114" så man ser bristerna tydligt..

Postad 12 januari 2013 - 17:11

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
mcmike

Om man kör digital stereo som du gör så får man 2 kanaligt ljud, kör man surround så får man 5.1 (PCM) ljud via hdmi ;-) Det gäller iaf när man tittar på Fotboll HD.

_Ibanez_

Boxen använder sig inte av silverlight som jag har förstått det, däremot gör viaplay på nätet det. Boxen klarar av MPEG-4HE-AAC/BSAC, MPEG-1/2 layer I, II and III, WMA9, WMA10 and WMA-Pro, Dolby Digital(2.0) 5.1 Dolby Digital +

martiin82

Har man upplösningen 1920X1080 i50 så är det ingen skillnad i flytet mot en vanlig sändning i marknätet eller via kabel. Däremot så fungerar det inte att köra med 1920X1080 i60 för då blir det en väldigt hackig bild.

Redigerat av Xet, 12 januari 2013 - 17:14.

Postad 12 januari 2013 - 17:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

mcmike

Om man kör digital stereo som du gör så får man 2 kanaligt ljud, kör man surround så får man 5.1 (PCM) ljud via hdmi ;-) Det gäller iaf när man tittar på Fotboll HD.
Fel

_Ibanez_

Boxen använder sig inte av silverlight som jag har förstått det, däremot gör viaplay på nätet det. Boxen klarar av MPEG-4HE-AAC/BSAC, MPEG-1/2 layer I, II and III, WMA9, WMA10 and WMA-Pro, Dolby Digital(2.0) 5.1 Dolby Digital +

martiin82

Har man upplösningen 1920X1080 i50 så är det ingen skillnad i flytet mot en vanlig sändning i marknätet eller via kabel. Däremot så fungerar det inte att köra med 1920X1080 i60 för då blir det en väldigt hackig bild.

Nä tvärtom för mig. Plockar ut pro logic när jag har inställt på stereo och får 2 kanal ljud vid auto eller hemmabio inställt i boxen. Så har det varit under de 8 månader jag haft den..

Redigerat av mcmike, 12 januari 2013 - 17:20.

Postad 12 januari 2013 - 17:40

Papprik
  • Papprik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Vad jag inte kan förstå är varför de inte sänder tv3 & 6 i hd i boxen samt att svt:s kanaler inte skickas med i hd!? Om de gjorde detta skulle man ju kunna avsluta comhem helt och hållet!!

Edit. Hittar man NHL-gamecenter via boxen? Anledningen att jag frågar är att den inte finns om man går via playstation 3...

Redigerat av Papprik, 12 januari 2013 - 17:45.

Postad 12 januari 2013 - 17:40

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
mcmike

Hahaha ja det var ju lustigt att vi får ut så olika signaler :P Inte konstigt att jag har blivit förvirrad när det gäller ljudet hahaha

Postad 12 januari 2013 - 17:45

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Papprik

Jag tror det bara är en tidsfråga, åtminstone när det gäller tv3 HD och tv6 HD. Svt borde ju ha ett intresse av att finnas med i utbudet, jag kan dock tänka mig att det blir utan HD i början. Det gäller ju att "mjölka" på nyheterna så att Viasat kan säga att man hela tiden utvecklar sitt utbud och att man lyssnar på sina kunder ;-)

Postad 12 januari 2013 - 17:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

mcmike

Hahaha ja det var ju lustigt att vi får ut så olika signaler :P Inte konstigt att jag har blivit förvirrad när det gäller ljudet hahaha

Verkligen hehe. Men man har under året fått varit med om en hel del med denna box. Tog ut den den direkt när den kom, snacka om halv färdig produkt då haha..Tur man fått bra kompensation, all kredit till viaplay där:)

Postad 12 januari 2013 - 23:14

Papprik
  • Papprik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Papprik

Jag tror det bara är en tidsfråga, åtminstone när det gäller tv3 HD och tv6 HD. Svt borde ju ha ett intresse av att finnas med i utbudet, jag kan dock tänka mig att det blir utan HD i början. Det gäller ju att "mjölka" på nyheterna så att Viasat kan säga att man hela tiden utvecklar sitt utbud och att man lyssnar på sina kunder ;-)

Vi får hoppas du har rätt :), har precis beställt en box!
Det vore bara så skönt att med min plånbok be comhem fara åt helv....... :P

Postad 13 januari 2013 - 00:13

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 1
Jag får väl nöja mig med vetskapen att jag är lite väl kräsen. Har kört 1080i 50hz hela tiden, testade 60hz men då blev det riktigt grisigt.
Men jag är ju faktiskt nöjd med livekanalerna. Man kan någon ärligt påstå att ni får till flytet i viaplay sport? Jag upplever bilden ganska lik den jag har via ipad->atv, dvs ryckig.

Jag ska lägga ner detta och inte älta mer, lovar ,)

Postad 13 januari 2013 - 09:31

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jag får väl nöja mig med vetskapen att jag är lite väl kräsen. Har kört 1080i 50hz hela tiden, testade 60hz men då blev det riktigt grisigt.
Men jag är ju faktiskt nöjd med livekanalerna. Man kan någon ärligt påstå att ni får till flytet i viaplay sport? Jag upplever bilden ganska lik den jag har via ipad->atv, dvs ryckig.

Jag ska lägga ner detta och inte älta mer, lovar ,)

Jag kan ärligt säga att jag inte har upplevt några problem med flytet så här långt, jag har dock bara haft boxen i 5-6 dagar så jag ska inte skriva i sten att det inte förekommer problem med viaplay sport. Jag lovar att jag kommer att ta upp det här om jag upplever några återkommande problem med utsändningen ifrån viasat sport :)

Postad 13 januari 2013 - 11:47

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Papprik

Angående din fråga om NHL game-center så är det inget som Viasat har rättigheter till. Eftersom jag inte vet vad det är trotts att jag följer NHL hyfsat mycket, så kan du väl förklara det för mig. Är det ett ett tv-program eller? Dom har rättigheter till matcher och till ett annat program som dom brukar sända med höjdpunkter och analyser av nattens matcher, programmets namn har jag glömt bort.

Redigerat av Xet, 13 januari 2013 - 11:51.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.