Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha AVENTAGE 2012 - AirPlay, 4K, Zone 2 HDMI, ny YPAO mic, ECO-mode

738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-A820 (Förstärkare) 5 8.764704 (16) Inga priser
Yamaha RX-A2020 (Förstärkare) 9 9.285714 (6) Inga priser
Yamaha RX-A1020 (Förstärkare) 9 9.449998 (19) Inga priser
Yamaha RX-A3020 (Förstärkare) 9 9.615384 (12) Inga priser
Yamaha RX-A1030 (Förstärkare) 8 9.222222 (8) Inga priser
Yamaha RX-A2030 (Förstärkare) 7 9.545454 (10) Inga priser
40 relaterade trådar
On screen display på moderna förstärkare (1 inlägg) 5 år sedan
Yamaha Nya 2013 - RX-A830, RX-A730, RX-V775, RX-V675, RX-V575, RX-V500D, RX (151 inlägg) 6 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 7 år sedan
Vilken förstärkareffekt till monitor audio apex 5.1? (18 inlägg) 8 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 8 år sedan
Värde på förstärkare på andrahandsmarkanden? (13 inlägg) 8 år sedan
Rimligt pris på receiver? (0 inlägg) 8 år sedan
Inget tryck i ljudet från vinyl! (29 inlägg) 9 år sedan
tuneln radiostationer (2 inlägg) 9 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Router med USB-Disk som skall fungera med DLNA! (3 inlägg) 10 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A1020 (4 inlägg) 11 år sedan
LG och Yamaha RX-A1030 ARC-problem (19 inlägg) 11 år sedan
Problem efter YPAO på en Yamaha A-1030RX (4 inlägg) 11 år sedan
Yamaha AVENTAGE 2011 - 9.2, Cinema DSP HD3, A.R.T. Wedge (234 inlägg) 11 år sedan
Onkyo NR636 vs NR727 (32 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-A2020 Får ingen subwoofer i Stereoläget... (4 inlägg) 11 år sedan
Beslutsångest! Högtalarpaket för ca 10000:- (10 inlägg) 11 år sedan
Ny receiver till KEF KHT-3005SE? (13 inlägg) 11 år sedan
Marantz Sr6008 vs Yamaha rx-a1030 (17 inlägg) 11 år sedan
Ny reciver i 10.000kr:s klassen (9 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Köpråd Yamaha Surround reciever (44 inlägg) 12 år sedan
Problem med AirPlay på Yamaha RX-A1030 (16 inlägg) 12 år sedan
Pioneer VSX-923 eller Yamaha RX-A820 (19 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-A2030 - Sonos linjeingång (2 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket? (23 inlägg) 12 år sedan
kubmätning på receiver (6 inlägg) 12 år sedan
Yamaha, RX-V775 eller RX-A820? (5 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-A1020 vs Marantz SR7007 till Canton??? (6 inlägg) 12 år sedan
trådlösa hörlurar permanent inkopplade (2 inlägg) 12 år sedan
Dubbla subutgångar (11 inlägg) 12 år sedan
RX-A1020 (13 inlägg) 12 år sedan
Denon AVR-X4000 vs Yamaha RX-A3010 (17 inlägg) 12 år sedan
Yamaha 3020 vs 3030 (43 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Gillestuga blir till Lounge av 1a_prisjagare (13 inlägg) 12 år sedan
Om ni hade 10000kr till reciever! (29 inlägg) 13 år sedan
Bästa iPhone app bland förstärkarna (6 inlägg) 13 år sedan
Yamaha RX-V771 eller Denon AVR-2113 ? (7 inlägg) 13 år sedan

Postad 03 January 2013 - 12:50

Unregistered4c0ff1a3
  • Unregistered4c0ff1a3
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det kan bero på att de inte är kompatibla

Har du väl ställt in din Yamaha rätt, så är det upp till teven att finna förstärkaren.

Redit: googlar du på "yamaha arc Lg" så finns det förvånansvärt många som har problem
med just dessa två.

Hmm, har googlat lite och som du säger så verkar det inte helt ovanligt att ARC strular när man kör LG och Yamaha. Fast många av de trådar jag har hittat så verkar det som om många människor har problem med ARC när de kör en LG-tv och kör recivers från andra märken. Å andra sidan gäller även det för Yamaha då jag läst att flera användare har haft problem med ARC när de kört andra tv-apparater (Pioneer t.ex.).

Verkar som ARC kan strula rätt bra oavsett märke på prylarna...

Finns det några nackdelar om jag kopplar en optisk-kabel mellan tvn och recivern?

Postad 03 January 2013 - 13:09

Unregistered4c0ff1a3
  • Unregistered4c0ff1a3
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Sen har jag två funderingar till.

1.) Det första jag gjorde när jag fick recivern igår var att köra en multipositions YAPO-kalibrering. Testade sen att lyssna på webbradio och slogs av hur jävla illa det lät, väldigt grötigt och burkigt. Det enda läget som lät bra var föga överaskande Pure Direct. Så jag bläddrade lite i menyerna och hittade Parametric EQ. Den var förinställd på YAPO:Flat. Jag bytte till YAPO:Front och det lät genast bättre (körde 2ch stereo då) och trodde att allt var frid och fröjd. Men sedan när jag testade att spela allt annat än 2ch stereo och Pure Direct så lät det jävligt illa igen. Testade då YAPO:Natural men även den lät väldigt illa. Använde jag Manual eller Through så lät det som det "ska".

Är det något någon annan har lagt märke till? Eller är det någon som har kört YAPO och att det faktiskt låter bra?

2.) Finns det någon möjligthet att köra 2.1 när man lyssnar på t.ex. musik? Kör man i 2ch stereo så är det ju renodlat stereoljud, alltså utan subwoofer.
Finns det någon möjlighet att ändra 2 ch stereo-läget så att man kan inkludera subwoofern? Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att välja 7ch stereo om man kan stänga av centern- och surroundhögtalarna. Har letat lite i menyerna och instruktionshandboken men inte hittat någon sådan inställning.

Postad 03 January 2013 - 13:14

moj_84
  • moj_84
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

1.) Det första jag gjorde när jag fick recivern igår var att köra en multipositions YAPO-kalibrering. Testade sen att lyssna på webbradio och slogs av hur jävla illa det lät, väldigt grötigt och burkigt. Det enda läget som lät bra var föga överaskande Pure Direct. Så jag bläddrade lite i menyerna och hittade Parametric EQ. Den var förinställd på YAPO:Flat. Jag bytte till YAPO:Front och det lät genast bättre (körde 2ch stereo då) och trodde att allt var frid och fröjd. Men sedan när jag testade att spela allt annat än 2ch stereo och Pure Direct så lät det jävligt illa igen. Testade då YAPO:Natural men även den lät väldigt illa. Använde jag Manual eller Through så lät det som det "ska".

Är det något någon annan har lagt märke till? Eller är det någon som har kört YAPO och att det faktiskt låter bra?

2.) Finns det någon möjligthet att köra 2.1 när man lyssnar på t.ex. musik? Kör man i 2ch stereo så är det ju renodlat stereoljud, alltså utan subwoofer.
Finns det någon möjlighet att ändra 2 ch stereo-läget så att man kan inkludera subwoofern? Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att välja 7ch stereo om man kan stänga av centern- och surroundhögtalarna. Har letat lite i menyerna och instruktionshandboken men inte hittat någon sådan inställning.

Jag har samma problem med multipositions YPAO, har inte lyckats lösa det. YPAO med 1 position fungerar bra.

För att köra med subwoofer i stereo så kan du manuellt ställa in frontarna som small (YPAO sätter automatiskt alla högtalarna till large). Använd sen "Straight" istället för "2ch stereo".

Edit: Går också att ha frontarna som Large och aktivera "Extra bass" för subwoofern (som Nizz_e skrev nedan).

Redigerat av moj_84, 03 January 2013 - 15:40.

Postad 03 January 2013 - 14:38

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Jag har leveransdatum den 17:e (2012-01-17) när jag loggar in på mitt konto på elgiganten. Jag vill minnas att när jag beställde så var det leveransdatum den 8e?? Någon som kan bekräfta, eller har minne om samma sak?

Bekräftar och hoppas den kommer att levereras...

RXA1020BL
2013-01-17 1 5 990 Under behandling
:)

Postad 03 January 2013 - 15:16

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0
Man kan ha frontar large och välja extra bass för subben. (A1010)
För min del funkar det bäst med olika inställningar beroende på vad man gör.
Har olika inställningar sparade i olika scenes.

Jag har 2 pattern 1 - utan xbass och 2 - med extra bass.

ex. Film - pattern 1 - Eq flat - och PLIIx movie eller auto för Surr Back.
Dialogen blir sämre med extrasubb.

Flerkanals musik - Pattern 2 - Eq Front - Straight

Tvåkanal - Straight eller Pure.

Netradio - Straight + Enhancer.

Funkar för det mesta, men det finns alltid undantag.
3D ljudet använder jag bara på TV o film - men med rejält neddragna parametrar.

Det är bara att rota runt i menyerna och experimentera.

YPAO körde jag en punkt och har bara justerat nivåerna lite manuellt.

Postad 05 January 2013 - 02:04

Unregistered87a04f4d
  • Unregistered87a04f4d
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Kopplade över till 8 ohm. Oj vilket LYFT det blev, jätteskillnad.

Så Rumpnisse hade rätt, de fulstryper effekten!

Tack Rumpnisse som gav mig ett underbart ljud. :P :P :P

Har införskaffat en A820 för ett tag sen och har nu köpt MA RX6 som anländer imorrn. Jag försöker få ngn klarhet i resonemanget kring 6 eller 8 ohm vara eller icke vara i detta sammanhang. MA RX6 har nominal impedance på 6 ohm och sensitivety 90db. Borde jag då ställa om min A820 (som enligt manualen) till 6ohms läge eller kommer den troligtvis då fulstrypa?

Fick ingen riktig klarhet i erat resonemang tidigare i tråden och skulle därför vilja ha lite guidence :)

Postad 05 January 2013 - 10:56

frni
  • frni
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fått hem min 3020 nu och har bara ljud på hälften av Comhems kanaler?! Kör med HDMI in och ut genom stärkaren. Ser inte ut att spela någon roll om det är HD eller inte. Boxen är en Humax med HD.

Redigerat av frni, 05 January 2013 - 12:59.

Postad 05 January 2013 - 17:39

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Har införskaffat en A820 för ett tag sen och har nu köpt MA RX6 som anländer imorrn. Jag försöker få ngn klarhet i resonemanget kring 6 eller 8 ohm vara eller icke vara i detta sammanhang. MA RX6 har nominal impedance på 6 ohm och sensitivety 90db. Borde jag då ställa om min A820 (som enligt manualen) till 6ohms läge eller kommer den troligtvis då fulstrypa?

Fick ingen riktig klarhet i erat resonemang tidigare i tråden och skulle därför vilja ha lite guidence :)

Kör på 8 ohm i Yaman, det ger bäst ljud.

Postad 05 January 2013 - 17:53

Unregistered55525259
  • Unregistered55525259
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Idag lämnade jag tillbaka 820 till elgiganten utan problem. Nu hoppas jag bara tiden springer förbi till den 17e och att det inte blir ytterligare förseningar på 1020!

Postad 05 January 2013 - 22:32

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Jajamen! Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg upplevde jag likadant ljud tills YAPO ställdes om till Manuel.

Postad 05 January 2013 - 22:39

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Om ni upplever YAPO som sämre, så gör om autoinställningarna igen
Sätt er mic som det står i manualen och i rätt höjd och om ni inte har ett kamerastativ, så finns det att köpa billiga för en hundring. Eller gör som jag gjorde. Ta en Kinapinne och ställ den i lera eller något annat som gör att den kan stå
på en pall eller låda. Ni kommer att uppleva skillnaden efter att ha gjort 8 positioner och sedan även vinkelmätningen.

YAPO är nog det bästa systemet som finns idag, om man gör rätt.
Yamaha har plockat detta från sin avdelning för instrument och det är utvecklat med stor precision

Redigerat av MalcomX, 05 January 2013 - 22:41.

Postad 06 January 2013 - 00:30

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

Om ni upplever YAPO som sämre, så gör om autoinställningarna igen
Sätt er mic som det står i manualen och i rätt höjd och om ni inte har ett kamerastativ, så finns det att köpa billiga för en hundring. Eller gör som jag gjorde. Ta en Kinapinne och ställ den i lera eller något annat som gör att den kan stå
på en pall eller låda. Ni kommer att uppleva skillnaden efter att ha gjort 8 positioner och sedan även vinkelmätningen.

YAPO är nog det bästa systemet som finns idag, om man gör rätt.
Yamaha har plockat detta från sin avdelning för instrument och det är utvecklat med stor precision

Låter du YPAO:s inställningar vara sen eller går du in manuellt och ändrar något?

När jag lyssnar på musik med straight kontra pure direct så ger pure direct det bästa ljudet. Jag skulle vilja få den tajtheten och basen även med straight eller 2ch stereo. För man vill ha subben med ibland...

Finns kanske lite att pilla med...

Postad 06 January 2013 - 00:45

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Jag har bara ändra så att jag får subbar när jag spelar "straight" genom "dubbelbas"
och sedan ändrade jag centern till Large för att den faktiskt är Large

Sedan kör jag på som det är.

Men bara för att diskussionen är uppe, så måste jag såklart leka lite med inställningarna jag också ;)

Har fått ett enormt bra ljud i anläggningen med 3020

Men som du säger, så får man ett bättre ljud med pure direkt när det gäller 2 kanal och det är ju ganska naturligt
om man har bra plattor att lyssna till. För spotify och mindre bra källor är det straight som gäller för mig.

Postad 06 January 2013 - 00:49

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Förklara vad du menar med dubbelbas?

Vad är det du gör då? Ypao sätter alla mina högtalare som large och det kanske de är oxå :-)

Postad 06 January 2013 - 00:55

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Setup/Manual speaker/Configuration//Extra Bass/on

Om du inte har golvhögtalare som surrar så bör dessa vara small

Redit: Lägg också märke till att man kan gå mycket lägre i inställningarna för subbarna
om man går in på manuella inställningen än om man försöker ändra på de förinställda (flat, front och natural )
( tryck enter på den som du står på så kommer du in till kurvorna och tryck sedan enter igen )

Man kan också kopiera in kurvorna från autoinställningen till den manuella och sedan ändra
dessa till personlig smak. Men för bio så är det inte någon idé om man inte har mycket fina
instrument att mäta med.

Däremot så är det inte helt fel att rätta till frontarna om man vill få lite annat ljud för 2 kanal

Redigerat av MalcomX, 06 January 2013 - 01:18.

Postad 06 January 2013 - 04:39

dorrin
  • dorrin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är det någon här som har erfarenhet av Yamaha RX-A2020?

Jag köpte en dylik när Hembiobutiken sålde några stycken för 10900 kr i mellandagarna. Dessvärre har jag inte lyckats övertyga mig själv om att det var rätt sak att göra och har således inte öppnat lådan ännu, för att eventuellt kunna lämna tillbaka den på öppet köp.

Egentligen var det väl för dyrt (mina högtalare, Dali Zensor 5, några äldre Yamaha och en tämligen enkel sub, spelar nog inte i samma division ändå), men jag kan å andra sidan inte lägga hur mycket tid som helst på att hitta den "perfekta" förstärkaren...

Mina mest väsentliga krav på en ny förstärkare är "bra" 5.1- och stero-ljud, 6+ HDMI in på baksidan, 2+ HDMI ut, bra hörlurs-surround, möjlighet till låg HDMI-bildfördröjning och bra HDMI-förbättring/-skalning (är den inte bättre än min PS3 eller Panasonic P50GT30 så är den inte till någon nytta). Sedan ska det helst inte vara några idiotiska problem, typ de som Onkyo 818 påstås ha med 23.976 fps video, och den måste vara "snygg" (inte mitt krav ;-).

Det förefaller mig som om 2020:an borde passa ganska bra, men dessvärre verkar det inte finnas någon vettig information ute på internet om exempelvis hur HDMI-förbättringen/-skalningen fungerar i verkligheten (kör ganska mycket streamat (HTPC, WD TV Live och PS3/Netflix), ofta i halvkass kvalitet, och SD digital kabel-TV). 1020 är ju (ibland) rätt mycket billigare och jag _måste_ egentligen inte köpa ny förstärkare just nu (alternativet är att överleva med min HK255 tills jag får ordnat med projektor).

Redigerat av dorrin, 06 January 2013 - 04:40.

Postad 06 January 2013 - 04:56

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Det är ett beslut som bara du själv kan ta och om du inte öppnar lådan, så får du aldrig veta

Har du inte pengarna som du betalat, så lämna tillbaka den

I annat fall kan du inte få en bättre hembio förstärkare för pengarna

Redigerat av MalcomX, 06 January 2013 - 05:10.

Postad 06 January 2013 - 08:28

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

När jag lyssnar på musik med straight kontra pure direct så ger pure direct det bästa ljudet. Jag skulle vilja få den tajtheten och basen även med straight eller 2ch stereo. För man vill ha subben med ibland...

Sätt PEQ på "Through", så bör Straight låta som Pure Direct förutsatt att de dynamiska inställningarna samt Enhancer är av/i grundinställning. Pure Direct slår då bara av display samt bildkrets om den är aktiverad + sub om man har det. Med min RX-V3067 kan jag inte höra någon skillnad på Pure Direct vs Straight med PEQ på Through.

Postad 06 January 2013 - 09:13

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

Sätt PEQ på "Through", så bör Straight låta som Pure Direct förutsatt att de dynamiska inställningarna samt Enhancer är av/i grundinställning. Pure Direct slår då bara av display samt bildkrets om den är aktiverad + sub om man har det. Med min RX-V3067 kan jag inte höra någon skillnad på Pure Direct vs Straight med PEQ på Through.

Då får jag spara den inställningen i ett av scene-lägena då för man vill väl ha ypao på vid film?

Postad 06 January 2013 - 09:23

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
Tycker du att YPAO låter bättre är det naturligtvis det du ska ha.

Postad 06 January 2013 - 09:36

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
återstår mycket testning hör jag :)

Postad 06 January 2013 - 09:58

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
Enda gången jag kört annat än "Through" var med slutstegen Emotiva XPA-1 som drastiskt försämrade klarheten i ljudet jämfört med bara receivern. Autokal kunde dock bara lindra situationen och det blev inte bra igen förrän jag bytte till steg med bättre komponenter (men då blev det bättre än med bara receiver som var målet). På samma sätt tror jag att det skulle kunna hjälpa när högtalarna är dåliga eller när man har usel akustik. Blir det inte bättre är det ju ingen idé att använda något.

Postad 06 January 2013 - 14:10

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

På samma sätt tror jag att det skulle kunna hjälpa när högtalarna är dåliga eller när man har usel akustik. Blir det inte bättre är det ju ingen idé att använda något.

Utgår från att du bara pratar 2 kanal när vi pratar YAPO eller inte YAPO

Skillnaden mellan Straight och Pure Direct är marginell om man inte har både en källa och högtalare som ger en alla detaljer.
Rent tekniskt, är skillnaden att Pure Direct kopplar från allt som inte har med ljud att göra. En del hör stor skillnad och andra mindre och det beror som sagt på vilka förutsättningar man har och ger för att höra skillnad.

Postad 06 January 2013 - 15:37

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Känner att jag nog får be om lite råd här.

Har hemma ett par B&W 683 & ett NAD C275 på test.

har en 773 och med mina befintliga högtalare har YPAO satt "Parametric EQ" till "Flat"

Har inte tänkt så mycket mer på det innan men mellan varje byte av högtalare vid jämförelse testet
så körde jag en ny YPAO.
Kopplade in NAD steget och ljudet lät inget vidare, testade då att ändra till "Front"
Då kom ljudet jag letade efter :-)

Front låter bäst i stereo men vid lite snabb test verkar "flat" låta bättre till film.

Kan man ha olika "Parametric EQ" vid tex. "adventure" och "2 channel stereo" ?

Vad kör ni andra med?

Postad 07 January 2013 - 10:01

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

Enda gången jag kört annat än "Through" var med slutstegen Emotiva XPA-1 som drastiskt försämrade klarheten i ljudet jämfört med bara receivern. Autokal kunde dock bara lindra situationen och det blev inte bra igen förrän jag bytte till steg med bättre komponenter (men då blev det bättre än med bara receiver som var målet). På samma sätt tror jag att det skulle kunna hjälpa när högtalarna är dåliga eller när man har usel akustik. Blir det inte bättre är det ju ingen idé att använda något.

Är inte YPAO, om inte riktigt lika bra, att jämföra med Audyssey XT32? Då ska man väl lita på att det gör det bästa för "mitt" rum?
Om man väljer Through då används inte rumskalibreringen alls väl?

När min förkylning har släppt får jag sonika sitta och spela samma filmscener, samma låtar om och om igen medans jag växlar och testar mellan de olika lägena för att avgöra vilket som passar min anläggning och mitt rum bäst.

Postad 07 January 2013 - 10:20

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Absolut, Grillen!

Kimme: Jag kör Flat vid film och Front vid musik.

En fråga: Har haft RX-V3800 och 3900 tidigare (nu har jag 3010). Kopplade in mina precence-högtalare igår efter en provmånad med bara 5.1.
Verkar som att man inte kan få fart på precence-högtalarna vid Dolby PL II, inte ens dialoglyft funkar. detta gick tidigare, med 3800/3900.

Stämmer detta, och i så fall varför?

Postad 07 January 2013 - 10:27

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kimme: Jag kör Flat vid film och Front vid musik.

Låter bra, precis så jag vill ha det :-)

Hur kan jag ändra det utan att behöva gå in i setup menyn varje gång jag växlar mellan film och musik lyssning?

Postad 07 January 2013 - 11:19

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Jag kan ju inte än - men det är väl nåt man kan göra med de olika scene-lägena?

Postad 07 January 2013 - 11:28

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag kan ju inte än - men det är väl nåt man kan göra med de olika scene-lägena?

Det kan nog stämma, måste undersökas ytterliggare.

Audiovector kanske ver mer :)

Postad 07 January 2013 - 11:33

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Har faktiskt inte provat ännu! Blir i kväll. :)

Postad 07 January 2013 - 13:02

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 1
Återkom gärna när du testat :)

Postad 07 January 2013 - 13:14

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 1
Du kanske hinner testa före mig ;)

Postad 07 January 2013 - 13:24

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Har lånat hem högtalare som jag håller på att testa för fullt på kvällarna efter jobbet,
så tänkte prioritera det innan jag ska lämna tillbaka dem, men efter det ska jag ta tag i detta :)

Postad 07 January 2013 - 15:24

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Någon på forumet borde ha testat detta redan tycker man!

Postad 07 January 2013 - 17:17

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Någon på forumet borde ha testat detta redan tycker man!

Skrev om olika scenes några inlägg tidigare.

Postad 07 January 2013 - 17:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Man kan ha frontar large och välja extra bass för subben. (A1010)
För min del funkar det bäst med olika inställningar beroende på vad man gör.
Har olika inställningar sparade i olika scenes.

Jag har 2 pattern 1 - utan xbass och 2 - med extra bass.

ex. Film - pattern 1 - Eq flat - och PLIIx movie eller auto för Surr Back.
Dialogen blir sämre med extrasubb.

Flerkanals musik - Pattern 2 - Eq Front - Straight

Tvåkanal - Straight eller Pure.

Netradio - Straight + Enhancer.

Funkar för det mesta, men det finns alltid undantag.
3D ljudet använder jag bara på TV o film - men med rejält neddragna parametrar.

Det är bara att rota runt i menyerna och experimentera.

YPAO körde jag en punkt och har bara justerat nivåerna lite manuellt.

hur ändrar man/ställer in detta och vad menar du med pattern? :-)

Postad 07 January 2013 - 17:45

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0
På min 1010 går man in i Setup - speaker - manual. där kan jag välja mellan 2 högtalarkonfig. (Pattern) och olika EQ.
På Scene - välj scene - upp-pil - Load - detail kan jag välja vad som ska sparas på varje scene.
Sen när jag hittat ett bra läge med inställningar går jag in som som ovan fast till save och sparar.
Scene 1 - 4 går att spara genom att hålla ner den knappen.
B)

Postad 07 January 2013 - 19:30

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

På min 1010 går man in i Setup - speaker - manual. där kan jag välja mellan 2 högtalarkonfig. (Pattern) och olika EQ.
På Scene - välj scene - upp-pil - Load - detail kan jag välja vad som ska sparas på varje scene.
Sen när jag hittat ett bra läge med inställningar går jag in som som ovan fast till save och sparar.
Scene 1 - 4 går att spara genom att hålla ner den knappen.
B)

På min 773 - Setup - Speaker - Manual Setup.- Där kan jag välja mellan:

Power Amp Assign
Confi
Distance
Level
PEQ
Test Tone

min har kanske inte lika avancerande inställningar (Pattern)?

Jag kan komma in i "Scene" men lyckas inte ändra något annat än namnet?
Vad gör jag för fel? :P

Postad 07 January 2013 - 19:51

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0
Jag har 3 val på scene: Save Load och Rename, och under Load finns ett detail-val.
Vet inte om det finns på din.

Postad 07 January 2013 - 20:14

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Under load finns detail på min också men fattar inte hur jag ändrar något?

har bara dessa att välja på också för övrigt, så verkar inte kunna ändra PEQ på scenlägena. :-(

Input
HDMI output
Mode
Enhancer

Postad 07 January 2013 - 20:49

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1055 inlägg
  • 0

Under load finns detail på min också men fattar inte hur jag ändrar något?

har bara dessa att välja på också för övrigt, så verkar inte kunna ändra PEQ på scenlägena. :-(

Input
HDMI output
Mode
Enhancer

Jag ändrar inget där, bara bockar för vad som ska sparas när jag sparar.

Postad 07 January 2013 - 22:13

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
hmmm verkar som om det här med YPAO reser mer frågor än det känns som om det löser...
...Pure Direct kan man få EQ på det iaf? Jag brukar ofta vilja ha upp centern lite dvs dialogen?

Postad 08 January 2013 - 00:50

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 2
Känns som denna tråden har mer frågetecken än svar för tillfället

Jag skall försöka reda ut lite, men för tusan : Läs igenom bruksanvisningen och lek med era apparater ;)

Tror inte att det är mycket idé att ni använder datorprogrammet Receivermanager innan ni vet vad det är ni skall ändra och hur. Men det kan vara en väg att lära sig funktionerna, då poletten trillade ner hos mig efter att jag misslyckats ett par gånger och sedan förstod hur jag skulle göra det direkt via fjärren och menyerna istället

För det första så skall ni köra samtliga 8 Yapo punkter + vinklarna.
När ni har gjort det så välj natural, extra bass och se till så att era högtalare verkligen är Large resp Small
( golvare är Large och stativare eller vägghäng är small )
Kontrollera så att ni har en delning + - 10 ( 80 )
Nu har ni skapat er en utgångspunkt för att mixtra med inställningarna

Ni går in i menyn/scen och väljer scen1
I varje scen så klickar ni uppåt och väljer load och sedan detail
Där bockar ni för allt som ni vill att skall vara med i scen. ( jag bockar för allt )
Gå ur och välj save och spara där inställningarna. Gör sedan samma sak med 2,3 och 4 Scen

Nu kör ni er källa och det kan tex vara BD på scen1
Välj använd optionmenyn på fjärren och ställ in det som ni vill ha där
och ställ in övrigt i menyerna som ni vill ha det

Sedan håller ni inne Scen knappen ( i detta fallet 1 ) tills att ni ser att det sparats på skärmen

Gör samma sak med övriga tre

Alla inställningar är personliga, men jag anser att man skall använda DSP Standard för Film och TV
Jag använder straight för 2 kanal och det är inte svårara än att man trycker på pure direct när man väl
lyssnar på något som man vill ha helt rent.

Se till att ni har aktiverat eller avaktiverat rätt saker och lyssna er fram, men läs manualen och ha den
tillgänglig när ni pillar och rattar runt i menyerna.

Jag tar tacksamt emot alla tankar och förslag som ni kommer på under tiden, då jag ännu inte känner
att jag är färdig med alla inställningar.

Obs: Jag vet inte om alla inställningar finns för alla modeller. Själv har jag 3020

Redigerat av MalcomX, 08 January 2013 - 00:52.

Postad 09 January 2013 - 12:07

baetis
  • baetis
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Nu har elgiganten ändrat lagerdatum till den 21:a för 1020..

Postad 09 January 2013 - 14:35

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Nu har elgiganten ändrat lagerdatum till den 21:a för 1020..

Fan vad roliga dem är.. Vill ha den nu:)

Postad 09 January 2013 - 16:48

wolf67
  • wolf67
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Min är faktiskt skickad nu stod 21 på min också tidigare.

Postad 09 January 2013 - 17:18

Unregistered55525259
  • Unregistered55525259
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Fick precis mail om att min är skickad också!

Postad 09 January 2013 - 17:25

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Bekräftar och hoppas den kommer att levereras...

RXA1020BL
2013-01-17 1 5 990 Under behandling

Japp. Fakturakoll klar idag...
Japp. Bekräftelse idag...
"Din bestallning har nu skickats, klicka pa nedan kollinummer for att se var din leverans befinner
sig. Observera att det kan ta nagra timmar innan informationen finns tillganglig"
Skickat
2013-01-09 17:00:15

Synd bara att man inte vågade klippa ett paket med NS-777 eller NS-555 på rean (Elgiganten) då hade det varit ett komplett klipp.
Tips på högtalarepaket till RX-A1020 mottages gärna?

Redigerat av Repeat, 09 January 2013 - 17:27.

Postad 09 January 2013 - 18:23

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Japp. Fakturakoll klar idag...
Japp. Bekräftelse idag...
"Din bestallning har nu skickats, klicka pa nedan kollinummer for att se var din leverans befinner
sig. Observera att det kan ta nagra timmar innan informationen finns tillganglig"
Skickat
2013-01-09 17:00:15

Japp, jag kan också bekräfta att jag fick mail idag med att leverans gått iväg, hoppas bara man får den till helgen, känns knappt med tid för det...

...
Tips på högtalarepaket till RX-A1020 mottages gärna?

Jaa jag är också idel öra...

Jag har ett par JBL LX 800 golvare idag, men funderar på att komplettera med Dynavoice Challenger C-5 EX (center) och Dynavoice Magic FX-4 EX (sateliter)

Har:

Komplettera med:

Postad 09 January 2013 - 19:21

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Alla ni som fått bekräftelse på att 1020an blivit skickad. Fick ni den till det låga priset? I såfall grattis! F-n att man missade det.... :-(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.