Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 10 October 2012 - 00:19

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 1
Ok, jag förstår att du inte köper min möjliga förklaring. Och jag kanske ska förtydliga mig att den enda subwoofer jag hört som är aktuell i tråden är SVS.. någonting.. 13 och ultra... och den äger jag inte eller har något speciellt förhållande till. Jag har valt ett annat märke själv då jag vill återge frekvenser minst en oktav under 20Hz. Mitt deltagande är endast nyfikenhet om fysiska fenomen och hur verkligheten fungerar. Så jag har inget intresse av att smutskasta någon av basarna. Så, då lägger jag fram nästa möjliga förklaring som dock inte förtar möjligheten att min första skulle vara korrekt:

Kan det vara så att integrationen mellan toppar och basar varit olika bra och därför gett olika resultat i de övre basregistren?

Jag ber om ursäkt för att jag var sarkastisk..men ska man uttala sig om en subwoofer om dist osv så bör man ha lyssnat på den.
Sen handlar det inte om att spela så högt vi säger 95 - 100 db tex och då har DD-18 ca 2% Total harmonic distortion.
Att man hör den distortionen när basen spelar 100 db är nonsens ren nonsen det hör man inte.

Att det är stor skillnad mellan hur frontarna spelar och middbasen är natt och dag men vi tryckte bort basen och sen gjorde vi det med frontarna spela upp musiken enbart med subben och då hör man tydligt hur det spelar ihop och var för sig ;)

Men det Bakerman skrev......Om att slutna basar har bättre transientsvar och grupplöptid kan det vara en del av föklaringen.
Sen har jag läst tester på nätet om svs dom största portade basar åter kommande kommentarer om monoton bas....får sämre betyg
för musik än för film..i olika länder och det är det jag upplever.

Jag vet att rum och utrustning spelar roll för resultatet men det innebär inte att man kan skönja hur någonting låter.
Sedan måste jag berömma dig vilket otroligt fint arbete du har gjort när du byggde i64s den persoligheten som man har när
kliver på ett sådant projekt gillar jag skarpt :D

Postad 10 October 2012 - 01:16

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Hej MKarlsson74

Var någonstans skriver jag att jag anser exakt hur basarna låter?
Den ena låter inte som det har skrivits om.....jag vet att basen låter bättre på olika ställen...utrustning mm men det ändrar inte den
med flera hundra procent.

Men dina kommenterar om högtalare på mässor och butiker om kvaliten och som vanligt dist......och har man inte ett märke
som har tre bokstäver no oppsan jag glömde visst en bokstav :blink: ......så är det dist och låter dåligt.
Allt är inte svart och vitt det finns en brun nyans i mellan.....

Hur seriös är du när du kommer med kommentarer om högtalare som inte spelar exakt i samma rum...tex... ditt och din utrustning men ändå förkastar dom med hull å hår....expert eller?

För kan inte jag ha en åsikt med dom förusättningar så förstår du själv hur mycket dina egna åsikter är värd....=DIST!!!!
Å så var du bara tvungen att skriva DIST det är inte sant....men jag tänker inte dra någon lång bänk här...du vann :mellow:

Det jag vet är att köper jag något bassystem bak så blir det slutna basar det kan bli JL audio dist bas men jag är inte trångsynt
Det kan bli INO basar det som låter bra men jag fundera på att bygga själv...det har man gjort tidigare.

Men jag är så kräsen på utseende och då tar det tid.....hmmmm :)
Men tack för alla diskussioner även du min MKarlsson74.

mvh/Roger

Postad 10 October 2012 - 01:33

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

-------------snip-----------
jag vet att basen låter bättre på olika ställen...utrustning mm men det ändrar inte den
-------------snip-----------

Jag ville egentligen inte lägga mig i den här diskussionen så mycket mer, då du verkar ta det lite personligt och då riskerar man dålig stämning.

Men det du skriver ovan stämmer inte. Det är precis motsatsen faktiskt. Bara placering av basen, i synnerhet när man enbart använder en (1) bas, kan innebära en ljudlig skillnad från katastrof till rätt ok bas (det blir aldrig riktigt, riktigt bra förrän man använder minst 2st basar enligt mig). Således kan det skilja flera hundra procent i återgivningen av en bas på olika ställen, till och med samma bas i ett rum. Ännu större skillnad mellan olika rum. :)

Postad 10 October 2012 - 01:37

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Hepp! Lägger nog in en beställning på en Sb ultra imon, orkar inte vänta tills den kommer till butik så man kan lyssna :mellow: 11 990 norska kr = 14 000 svenska... Eller gör jag fel??? Är Sunfire EQ 12 bättre tro?!?! Åååå! Sån jävla beslutsångest!

Postad 10 October 2012 - 06:25

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag ville egentligen inte lägga mig i den här diskussionen så mycket mer, då du verkar ta det lite personligt och då riskerar man dålig stämning.

Men det du skriver ovan stämmer inte. Det är precis motsatsen faktiskt. Bara placering av basen, i synnerhet när man enbart använder en (1) bas, kan innebära en ljudlig skillnad från katastrof till rätt ok bas (det blir aldrig riktigt, riktigt bra förrän man använder minst 2st basar enligt mig). Således kan det skilja flera hundra procent i återgivningen av en bas på olika ställen, till och med samma bas i ett rum. ännu större skillnad mellan olika rum. :)

Du äger ingen subbas alls nu, har du ägt en subbas ngn gång?, och har du ägt dubbla subbasar ngn gång?

Och isåfall vilka modeller pratar vi om?

Eftersom du har så starka åtaganden om detta så vill man ju veta vad du själv utgår ifrån.

Detta skulle vara väldigt intressant att få svar på, men jag gissar att du inte kan, vill, kommer att svara sakligt på dessa ovanstående frågor?

Redigerat av EtageMedia, 10 October 2012 - 06:26.

Postad 10 October 2012 - 07:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Var någonstans skriver jag att jag anser exakt hur basarna låter?
Den ena låter inte som det har skrivits om.....jag vet att basen låter bättre på olika ställen...utrustning mm men det ändrar inte den

Basen påverkas mest av rummet och därför kan det skilja enormt.

Men dina kommenterar om högtalare på mässor och butiker om kvaliten och som vanligt dist......och har man inte ett märke
som har tre bokstäver no oppsan jag glömde visst en bokstav :blink: ......så är det dist och låter dåligt.
Allt är inte svart och vitt det finns en brun nyans i mellan.....

De kommentarerna gäller även hur situationen var, vilket jag brukar skriva. Sen påverkas disten näpperligen av rummet eller placeringen.

Det jag vet är att köper jag något bassystem bak så blir det slutna basar det kan bli JL audio dist bas men jag är inte trångsynt

Av vilken anledning är du intresserad av JL audio? När det gäller storlek/ljud, så ligger de nog bra till. Men vid pris/kvalité så finns det bättre val, speciellt om man kan tänka sig DIY lösningar.

Postad 10 October 2012 - 08:27

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Jaa en de kan komma med kommentare om högtalare fast dom inte spelar i samma rum med samma prylar och då
är den kommentaren ok.

Sen brallsson skrivs det hela tiden om att många är vana basdist hit och dit.....

DD-18 ca 2% Total harmonic distortion vid 100db

Att man hör den distortionen när basen spelar 100 db är nonsens ren nonsen det hör man inte.....men ändå är man van basdist.

Eftersom dom flesta köper prylarna när dom har hört den i någon butik...i få fall tar någon hem en bas eller frontare för att lyssna.
När den är hemma innebär att ingen vet vad man får då velodyne blev en svs och vise versa....allt har en grund för hur dom låter
sen kan med olika hjälp medel akustik eQ osv men det ändrar inte hur den spelar i grunden annars skulle alla låta likadant i samma rum?
Jag vet att DIY lösningar är vägen att gå för att få mest för betald krona men ska man få till det snyggt krävs det mycke arbete om
man är kräsen som jag......och för att behålla frun :blush:

Postad 10 October 2012 - 08:36

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Dubbla DD18plus!

Och jag behöver inte frugan mer =)

BTW, jag förstår dig precis cobra.

Postad 10 October 2012 - 09:05

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Cobra: Du verkar ta det jag skriver till dig väldigt personligt. Synd det. Jag tror du missar mycket bra som skrivs när du har sådan övertro på din kunskap och dina erfarenheter. Jag tror att du skulle bli förvånad av hur riktigt lågdistande bas låter. Du kan dela ett par öl med mig hemma hos mig så kan jag visa dig.

Postad 10 October 2012 - 10:27

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Cobra: Du verkar ta det jag skriver till dig väldigt personligt. Synd det. Jag tror du missar mycket bra som skrivs när du har sådan övertro på din kunskap och dina erfarenheter. Jag tror att du skulle bli förvånad av hur riktigt lågdistande bas låter. Du kan dela ett par öl med mig hemma hos mig så kan jag visa dig.

Jag tror inte alls han tar det personligt, varför påstår ni det?

Däremot så förklarar han ju exakt så som han upplever det, och det handlar ju absolut inte om ngn sorts övertro på hans kunskap, utan helt sakligt så beskriver han ju hur det har upplevts.

Och det är kunskap och sanning om ngt.

Utan att låta illa, så tycker jag att det är du som tycks ha övertro på din kunskap, att teoretiskt vara mer kunnig slår aldrig en persons praktiska kunskaper, i detta fallet upplevt ljud.

Mvh
Micke

Postad 10 October 2012 - 10:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fråga till er som har kunskap i ämnet: örat distar själv har jag hört. Sker det över vissa db eller vissa toner, eller i kombination?

Postad 10 October 2012 - 11:15

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag har väl inte kritiserat någons upplevelse. Jag har bara försökt att komma med alternativa förklaringar på hur de kan tolkas. Att de förslagen blir sågade är ok så länge det framläggs argument som visar att jag har fel, men det har inte gjorts. Hittills har det bara redovisats subjektiva upplevelser och lite info om någon artontummare som sägs dista väldigt lite.

Mun egen kunskapsnivå är inte så hög, men att lägga fram alternativa förklaringar borde man väl få göra utan att få massiv kritik tycker jag. Särskilt som jag inte har sågat någon annans argument. Jag diskuterar för att vi ska uppnå större kunskap. Inte för att jag måste ha rätt.

Fråga till er som har kunskap i ämnet: örat distar själv har jag hört. Sker det över vissa db eller vissa toner, eller i kombination?

Jag kan nog bara gissa lite här. Men så mycket är säkert att man tål mycket högre ljudtryck i basen än i de högre registrena och kanske är det så att örat distar tidigare vid högre frekvenser än lägre. Men det är bara en spekulation.

Postad 10 October 2012 - 11:40

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Att jag har övertro på mina kunskaper skulle jag inte behöva var inne på ett forum och skriv.

Jag skrev redan i mitt första inlägg att ( (obs det är mitt tycke och absolut inte facit eftersom det är ett tyckande)
Då anser jag att man är ödmjuk om det jag hörde....men det gäller att höra på extrema anläggningar så har tex
.
Focal största....Wilson Audio maxx....men den största ljud upplevelsen var jag när jag fick sitt i en av dom bättre dbdrag racing
bilarna det var en omskakande upplevelse.

Så jag tror att jag vet hur en extrem bas kan låta.

Jag tackar så mycket komorok men jag är tyvärr jag så sällan neråt eftersom det ca 100 mil i mellan oss
Det hadde varit trevligt att se dina frontar live..och jag tvivlar inte att det du har hemma är extremt.
Men PC-13 ultra var inte det jag sökte och det är tyvärr för priset är det rätta...

Postad 10 October 2012 - 11:43

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1

Du äger ingen subbas alls nu, har du ägt en subbas ngn gång?, och har du ägt dubbla subbasar ngn gång?

Och isåfall vilka modeller pratar vi om?

Eftersom du har så starka åtaganden om detta så vill man ju veta vad du själv utgår ifrån.

Detta skulle vara väldigt intressant att få svar på, men jag gissar att du inte kan, vill, kommer att svara sakligt på dessa ovanstående frågor?

Det är ju helt orelevant vad jag har eller haft för prylar egentligen.

Men visst, det jag har lärt mig mest av när det kommer till hur man upplever bas är hos brorsan. Där kördes det först med högtalare ifrån Definitive Technology med aktiva 15" i vardera torn (som sedan jag ägde under en period också). Detta kompletterades senare med en pb13 för att efter en tid addera ytterligare en pb13. Bara att gå från en till två basar gjorde stor skillnad i ljudet. Det riktigt stora haksläppet gjordes när rummet byggdes om totalt med hjälp utav en akustiker. Då förstår man verkligen vilken inverkan rummet har på ljudet. PB13 är sålda nu, när detta gjordes så spelades det enbart på en utav dom i en kort period. Då saknades det där "sista" i ljudet. Nu spelas det med 4st källor i basen och blev ytterligare ett stort kliv upp ifrån två st pb13. Vi får se om nästa steg i rummet blir lika stort. :)

Är jag godkänd nu?

Postad 10 October 2012 - 11:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det är ju helt orelevant vad jag har eller haft för prylar egentligen.

Ja det är för mig en gåta varför man ständigt får höra detta "argument" så fort man gör ett uttalande om något här på forumet.

Postad 10 October 2012 - 11:57

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Du är godkänd. Det kommer jag aldrig bli då jag bara kört DIY hemma.

Postad 10 October 2012 - 12:38

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Dom enda som pratar om "godkänd" är ni två, ingen annan.

Ja, jag tycker det absolut är viktigt och intressant vad folk med starka åsikter, sitter på för egna system osv.
Enligt mig kan man inte tycka mer än vad man har upplevt.

Detta var din brors gamla system, innan övergång till Ino?

Får jag fråga om du själv ägt ngt ljudsystem ngn gång?

Ps. Kommer svara på ditt PM efter jobbet.

Redigerat av EtageMedia, 10 October 2012 - 12:43.

Postad 10 October 2012 - 12:44

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 3
Njaeee. Det är väl du som antyder att ens åsikter inte betyder något om man inte ägt systemet, inte jag och Brallsson. För mig är allt tyckande lika lite värt. Det är förklaringarna bakom tyckandet som gör åsikten värdefull.

Postad 10 October 2012 - 12:51

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Men det Bakerman skrev......Om att slutna basar har bättre transientsvar och grupplöptid kan det vara en del av föklaringen.

En underavstämnd basreflexlåda och en sluten låda med lågt q-värde har inga hörbara grupplöpeffekter. När det gäller transientsvar så har dom bättre anläggningar jag lyssnat på inte haft något problem med detta heller. Varken när det gäller basreflexlösningar eller slutna diton. Så i vettiga konstruktioner så är detta inga problem. Och utan att ens hört just DD18 så skulle jag nog placera både den och PB13 i kategorin vettiga konstruktioner. :)

Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att några utav dina referenser är bl.a Wilson Audio Maxx samt Focal Utopia? Dessa är basreflexkonstruktioner. Hade dom några problem med grupplöptid samt transientsvar? :)

Postad 10 October 2012 - 12:54

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Fel, det påstår jag icke.

Utan jag menar på att man bör ha ägt, levt, laborerat med ett antal ljudsystem för att ha ett hum om de praktiska sakerna.

Sitter man nästan enbart på teoretiska kunskaper så väger det i sammanhanget lätt.

Postad 10 October 2012 - 13:02

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag håller med dig. Båda är viktiga.

Postad 10 October 2012 - 13:06

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Men jag tycker inte det finns någon direkt koppling mellan att äga ett system och att ha erfarenhet av dem. Lättare att få erfarenhet, ja. Men generaliseringar är nog onödigt att göra.

...

Så vad har vi nu för teorier om hur upplevelserna kan förklaras?

Postad 10 October 2012 - 13:12

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Sitter lite klämd iom jobbet, men helt klart intressant.

Postad 10 October 2012 - 13:33

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Sitter lite klämd iom jobbet, men helt klart intressant.

Jag med. Kul att titta på när lim torkar utan att ha något vettigt att göra under tiden. Understimulerad? Nej, det skulle jag ju aldrig bli... suck.

Postad 10 October 2012 - 15:45

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag med. Kul att titta på när lim torkar utan att ha något vettigt att göra under tiden. Understimulerad? Nej, det skulle jag ju aldrig bli... suck.

Hehe ok...

En annan har slitit rätt duktigt idag, men då tar vi det lugnare imorgon istället så det jämnar ut sig =)

Postad 10 October 2012 - 17:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Sen brallsson skrivs det hela tiden om att många är vana basdist hit och dit.....

DD-18 ca 2% Total harmonic distortion vid 100db

Att man hör den distortionen när basen spelar 100 db är nonsens ren nonsen det hör man inte.....men ändå är man van basdist.

Tre saker:
1. Vart kommer 2% THD @ 100 hz ifrån? Hur är det mätt och vart?
2. Beroende på vad det är för sorts dist så kan det vara hörbart vid tämligen låg THD.
3. Brallson har helt rätt. Man kan "lära sig" höra dist mycket lättare via längre erfarenhet av riktigt lågdistande anläggningar.

Utan att låta illa, så tycker jag att det är du som tycks ha övertro på din kunskap, att teoretiskt vara mer kunnig slår aldrig en persons praktiska kunskaper, i detta fallet upplevt ljud.

Det slår alltid erfarenhet om vi snackar verkliga skillnader. Praktisk erfarenhet kan vara helt värdelös, t ex en voodoo-audiofils "erfarenhet" säger inte speciellt mycket eftersom man inte kan få ut något av värde från den.

Postad 10 October 2012 - 17:31

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Tre saker:
1. Vart kommer 2% THD @ 100 hz ifrån? Hur är det mätt och vart?
2. Beroende på vad det är för sorts dist så kan det vara hörbart vid tämligen låg THD.
3. Brallson har helt rätt. Man kan "lära sig" höra dist mycket lättare via längre erfarenhet av riktigt lågdistande anläggningar.

Det slår alltid erfarenhet om vi snackar verkliga skillnader. Praktisk erfarenhet kan vara helt värdelös, t ex en voodoo-audiofils "erfarenhet" säger inte speciellt mycket eftersom man inte kan få ut något av värde från den.

Vi menar inte voodoo-audiofiler, utan vanligt kunnigt folk med stor praktisk erfarenhet inom ljud.

Teoretisk erfarenhet kan vara helt värdelös.
t ex en voodoo-teoretisk-audiofil teorier kanske inte alls stämmer överens om den verkliga ljudmässiga händelsen.

Redigerat av EtageMedia, 10 October 2012 - 17:39.

Postad 10 October 2012 - 17:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Vi menar inte voodoo-audiofiler, utan vanligt kunnigt folk med stor praktisk erfarenhet inom ljud.

Mer ofta än du tror är skillnaden klart mindre än du tror mellan de två kategorierna...

Postad 10 October 2012 - 17:50

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Mer ofta än du tror är skillnaden klart mindre än du tror mellan de två kategorierna...

? Hur vet du vad jag tror ?

Och som svar på ditt påstående, nja det var en otroligt kraftig generalisering du :)

Postad 10 October 2012 - 17:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

? Hur vet du vad jag tror ?

Och som svar på ditt påstående, nja det var en otroligt kraftig generalisering du :)

Då svarar jag med ditt eget mynt, hur vet du vad jag vet och tror av egen erfarenhet?

Postad 10 October 2012 - 17:53

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det här rimmar rätt illa med följande inlägg som du skrev till mig för någon vecka sedan:

Såg du inte i testet att subben inte levererar på samma sätt som du menar på att den gör, utan istället så presterar den bra.

Så där skrev du när jag berättade vad jag tyckte om en subwoofer vi diskuterade efter att jag hade lyssnat på den. Du hänvisade till mätningar och att mina upplevelser inte stämde. Som jag sagt tidigare. Du vänder kappan efter vinden. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 10 October 2012 - 17:54.

Postad 10 October 2012 - 17:57

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Då svarar jag med ditt eget mynt, hur vet du vad jag vet och tror av egen erfarenhet?

Det vet jag inte.

Det här rimmar rätt illa med följande inlägg som du skrev till mig för någon vecka sedan:

Så där skrev du när jag berättade vad jag tyckte om en subwoofer vi diskuterade efter att jag hade lyssnat på den. Du hänvisade till mätningar och att mina upplevelser inte stämde. Som jag sagt tidigare. Du vänder kappan efter vinden. :)

Nej :)

Jag skriver ju till dig att testresultatet inte stämmer enligt mig, utan att den faktiskt låter bra i praktiken.

Postad 10 October 2012 - 17:58

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det vet jag inte.

Så hur fick du det till att jag grovt generaliserade om du inte vet?

Bara undrar för jag tycker du har ett lustigt sätt att resonera på.

Postad 10 October 2012 - 18:06

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Sen så kan du ju inte blanda ihop en massa olika diskussioner och tro att saker som sägs i ett avseende passar i ett annat osv.

Det är mkt mer komplext än så Brallsson.

Och sen är det ju faktiskt så att jag påstår ju inte att det alltid enbart är det praktiska som gäller, utan jag hävdar ju att det är en erfarenhet som behövs, och som kan innebära mer kunskap än vad en teoretiker kan sitta på.

Leta inte fel nu igen, snälla :)

Så hur fick du det till att jag grovt generaliserade om du inte vet?

Bara undrar för jag tycker du har ett lustigt sätt att resonera på.

För att generalisera är just vad du gjorde, och då skrev jag bara att det var så, och att man inte kan påstå det du påstod på det sättet, för det är inkorrekt.

Varför kan vi inte hålla oss till trevligt och lärorikt resonemang?

Och prata om trevliga upplevelser eller produkter...

Istället för att bara gnabba jämt?

Postad 10 October 2012 - 18:06

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nej :)

Jag skriver ju till dig att testresultatet inte stämmer enligt mig, utan att den faktiskt låter bra i praktiken.

Nä, du skrev att jag skulle läsa testet och mätningarna för att dom inte stämmer överens med mina uppelvelser. Det står ju klart och tydligt. :)

Postad 10 October 2012 - 18:11

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Nä, du skrev att jag skulle läsa testet och mätningarna för att dom inte stämmer överens med mina uppelvelser. Det står ju klart och tydligt. :)

Ja att Sunfire EQ inte lider av en såpass hög dist som ni hävdade att den gjorde.

Men vi släpper den jefla subben nu?

Annars så måste jag ju börja säga att du måste hört den i ett dåligt rum osv osv osv osv....... B)

I praktiken så upplever vi ju alla olika produkter helt olika, så där kan man ju inte alltid hävda rätt eller fel.

Postad 10 October 2012 - 18:17

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja att Sunfire EQ inte lider av en såpass hög dist som ni hävdade att den gjorde.

Men vi släpper den jefla subben nu?

Annars så måste jag ju börja säga att du måste hört den i ett dåligt rum osv osv osv osv....... B)

I praktiken så upplever vi ju alla olika produkter helt olika, så där kan man ju inte alltid hävda rätt eller fel.

Jag sa ju bara att jag tyckte att basen distade och jag föredrog dom andra basarna i rummet. Då hänvisade du till testet och sa att mina upplevelser inte stämde.

Och idag skrev du: "att teoretiskt vara mer kunnig slår aldrig en persons praktiska kunskaper, i detta fallet upplevt ljud."

Som sagt, du säger emot dig själv. Men skitsamma. Åter on topic!

Postad 10 October 2012 - 18:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

För att generalisera är just vad du gjorde, och då skrev jag bara att det var så, och att man inte kan påstå det du påstod på det sättet, för det är inkorrekt.

Varför kan vi inte hålla oss till trevligt och lärorikt resonemang?

Istället för att bara gnabba jämt?

Visst håller jag med om detta!

Men det lustiga är ju från vem detta resonemang kommer från, och då menar jag inte under ditt nuvarande nick.

Och nej jag generaliserade inte, jag talar utifrån egen upplevd erfarenhet.

Men du kanske vill mena att mina erfarenheter i livet har varit inbillade och att du vet mer om dessa än mig?

Postad 10 October 2012 - 18:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Men det lustiga är ju från vem detta resonemang kommer från, och då menar jag inte under ditt nuvarande nick.

Men du kanske vill mena att mina erfarenheter i livet har varit inbillade och att du vet mer om dessa än mig?

Helt ärligt så hänger jag inte med om vad du pratar om.

Postad 10 October 2012 - 18:29

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag sa ju bara att jag tyckte att basen distade och jag föredrog dom andra basarna i rummet. Då hänvisade du till testet och sa att mina upplevelser inte stämde.

Och idag skrev du: "att teoretiskt vara mer kunnig slår aldrig en persons praktiska kunskaper, i detta fallet upplevt ljud."

Som sagt, du säger emot dig själv. Men skitsamma. Åter on topic!

Jag har väl aldrig sagt att dina upplevelser inte stämde? det var väl mer sakspecifika saker om sunfire subben som du påstod som jag inte kunde hålla med om.

Ja i "upplevt ljud" så säger jag fortfarande att praktik går före en teoretiker, självfallet.

Postad 10 October 2012 - 18:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Helt ärligt så hänger jag inte med om vad du pratar om.

Då det jag skrivit har varit så basic och rättframt som det kan bli är jag är övertygad om att du är en sån som väljer att inte förstå när det passar dig så vi lämnar det där tycker jag.

Postad 10 October 2012 - 18:33

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Om vad är det du talar utifrån egen upplevd erfarenhet??

Då det jag skrivit har varit så basic och rättframt som det kan bli är jag är övertygad om att du är en sån som väljer att inte förstå när det passar dig så vi lämnar det där tycker jag.

Nej absolut inte :huh: jag förstår helt ärligt inte vad du menar.

Postad 10 October 2012 - 18:37

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
masse70:

Jag läste igen, nu fattar jag precis vad du menar :angry: barnsligt att hävda att tex en människa som har hållit på i väldigt många år med hifi, med mängdvis av olika produkter, haft ett gediget intresse, och hållt sig på det praktiska planet skulle vara en pajjas/voodoo-audiofil.

Så då måste du helt klart vara en teoretiker förstår jag, som nu alltså tog illa upp, för att jag hävdar att praktik inom ljud är viktigt.

Tråkigt.

Postad 10 October 2012 - 18:39

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Ett jävla gnabbande just nu! :wacko: Kan juh säga kort vad jag tyckte på min prolyssning på HBB....
Började först med Kreisel som faktiskt spelade på ganska bra, gick ganske inte så djupt men förvånande bra till musik... När jag sen lyssnade på Pb ultra så hade Kreisel en chans emot den... De jag störde mig på Ultran var att de blev flås & stön ur portana, blev lite bättre när jag plugga mitten porten... Hur som helst så väljer jag en sluten Sub framför allt annat, å då ligger Sb Ultra eller Sunfire närmast...

Postad 10 October 2012 - 18:41

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Då undrar jag, en öppen fråga:

VARFÖR tror ni att sk teoretiker/ljud-plugghästar inte gillar och anser att praktisera inom ljud ger ngt positivt och lärorikt?

Och varför man tror så mkt på papper och siffror så att man ifrågasätter folk som verkligen praktiserar sin hobby år efter år.

Jag tror det handlar om "jag vill veta mer än dig" syndromet.

Postad 10 October 2012 - 18:45

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ett jävla gnabbande just nu! :wacko: Kan juh säga kort vad jag tyckte på min prolyssning på HBB....
Började först med Kreisel som faktiskt spelade på ganska bra, gick ganske inte så djupt men förvånande bra till musik... När jag sen lyssnade på Pb ultra så hade Kreisel en chans emot den... De jag störde mig på Ultran var att de blev flås & stön ur portana, blev lite bättre när jag plugga mitten porten... Hur som helst så väljer jag en sluten Sub framför allt annat, å då ligger Sb Ultra eller Sunfire närmast...

Vet inte om du lyssnat på den?

Men när jag var på HBB sist så lyssnade jag på Earthquake 15 MKVI lite mer ingående och blev grymt imponerad, både på musik och i feta filmscener.

Den levererade verkligen det bästa ljudet tätt följt av Kreisel i HBB:s nedre filmrum iaf.

Bra koppling till rummet, god ton, gick djuupt, och klarade av att spela väldigt starkt.

Lyssna på den om du inte gjort det än.

Vi sitter lite i samma båt, eftersom jag oxå har SB 13U, Sunfire, m fl på min lista nu.

Postad 10 October 2012 - 18:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

masse70:

Jag läste igen, nu fattar jag precis vad du menar :angry: barnsligt att hävda att tex en människa som har hållit på i väldigt många år med hifi, med mängdvis av olika produkter, haft ett gediget intresse, och hållt sig på det praktiska planet skulle vara en pajjas/voodoo-audiofil.

Så då måste du helt klart vara en teoretiker förstår jag, som nu alltså tog illa upp, för att jag hävdar att praktik inom ljud är viktigt.

Tråkigt.

Dallan:

Som vanligt drar du dina egna förutfattade slutsatser och passar även på att gå på person som du gjort så många ggr tidigare.

Men det får stå för dig dessvärre.

Tråkigt.

Redigerat av masse70, 10 October 2012 - 18:48.

Postad 10 October 2012 - 18:49

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Dallan:

Som vanligt drar du dina egna förutfattade meningar och passar även på att gå på person som du gjort så många ggr tidigare.

Men det får stå för dig dessvärre.

Tråkigt.

Ooh en till som kallar mig dallan! varför i hela friden kallar ni mig dallan???

Jag tycker att det är du som har förutfattade meningar, men nog om det nu.

Och till alla er som tror att jag är ngn som heter dallan på forumet med en massa olika nick, DET ÄR INTE JAG!

Postad 10 October 2012 - 18:50

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Vet inte om du lyssnat på den?

Men när jag var på HBB sist så lyssnade jag på Earthquake 15 MKVI lite mer ingående och blev grymt imponerad, både på musik och i feta filmscener.

Den levererade verkligen det bästa ljudet tätt följt av Kreisel i HBB:s nedre filmrum iaf.

Bra koppling till rummet, god ton, gick djuupt, och klarade av att spela väldigt starkt.

Lyssna på den om du inte gjort det än.

Vi sitter lite i samma båt, eftersom jag oxå har SB 13U, Sunfire, m fl på min lista nu.

Hehe! Bra att du rättar mig, hade lite för bråttom där :blush: Kreisel är nästa jag skall lyssna på då...

Postad 10 October 2012 - 18:57

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Hehe! Bra att du rättar mig, hade lite för bråttom där :blush: Kreisel är nästa jag skall lyssna på då...

Ne :) Earthquake MKVI 15" om du nu inte redan har lyssnat på den?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.