Det borde fokuseras mer på hur man snabbast kan överföra stora datamängder med MINDRE grad av kompression än 1:350...
Vad kommer efter Blu-ray?
Postad 04 juni 2013 - 13:28
Det borde fokuseras mer på hur man snabbast kan överföra stora datamängder med MINDRE grad av kompression än 1:350...
Postad 04 juni 2013 - 13:54
120Hz skulle jag vilja se mer av. Lär ju se hyperreal ut.
När man passerar 50fps eller så planar det ut väldigt snabbt, så skillnaden är nog inte mycket att hänga i granen, men visst...

Redigerat av Unregistered277056c3, 04 juni 2013 - 13:55.
Postad 04 juni 2013 - 14:17
Postad 04 juni 2013 - 15:01

4K hypas hårt nu som sagt och jag personligen är grymt nyfiken på hur HEVC kommer funka på 4k material. Såg att Netflix ville börja streama 4K snart också vilket kan bli intressant med tanke på att dom kommer använda eyeIO:s teknik.
Postad 05 juni 2013 - 08:30
Själv kikar jag nog hellre på 2k med lägre komprimeringsgrad. Funderar man en stund är det ganska logiskt...

Postad 05 juni 2013 - 08:55
Digital panik och pixelhysteri.
Själv kikar jag nog hellre på 2k med lägre komprimeringsgrad. Funderar man en stund är det ganska logiskt...
Tja komprimeringsgraden är ju inte så intressant såvida man inte nämner vilka komprimeringsalgoritmer som används.
10:1 komprimering med en framtida algoritm kan ju vara klart bättre än en 2:1 algoritm som suger.
Men jag förstår vad du menar.
Postad 05 juni 2013 - 09:55
Tja komprimeringsgraden är ju inte så intressant såvida man inte nämner vilka komprimeringsalgoritmer som används.
10:1 komprimering med en framtida algoritm kan ju vara klart bättre än en 2:1 algoritm som suger.
Men jag förstår vad du menar.
Menade givetvis samma/likvärdig codec.
Det talas väldigt sällan om att bild kan "se bra ut" men "sakna detaljer", vilket givetvis är ett relevant och kanske t o m accelererande problem med allt större upplösningar och "effektivare algoritmer" som ju fungerar bl a genom att "lura våra sinnen".
Vem vet hur vi påverkas generellt av "det konstgjorda" i en rejält komprimerad bild eller för den delen ljud.
Flummigt? Ja, men inte desto mindre intressant...

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 juni 2013 - 09:57.
Postad 07 juni 2013 - 18:11

Postad 08 juni 2013 - 14:08
Kan inte "proffsbranchen" köra sitt egna race så att vi får 16k i alla biosalonger? För oss konsumenter räcker det ju med lite mindre extrema saker då vi inte har typ 30 meter bred duk. En 1080p 70" OLED-panel som kan visa alla färger ögat kan se duger för mig
Gärna då uppdaterad BD-spec där de lagrar alla färger vi kan se- denna disc får gärna vara kompatibel med nuvarande spelare med
Ligger något i vad du skriver, men om biosalonger med superduperupplösning hade varit "ekonomiskt meningsfullt" på bred front så skulle vi varit där för längesen. Problemet är att det är en ganska liten klick som trånar efter något som är ganska tveksamt om det ens uppfyller förväntningarna.
Tror inte heller att vi blir lyckligare av tv-apparater med kraftigt ökad gamut. Superintensiva färger osv "behövs" knappast för en god upplevelse, och det är istället absolut mest angeläget att bli av med banding, komprimeringsartefakter, onaturlig skärpa och annan skit.
Postad 08 juni 2013 - 17:12
Postad 08 juni 2013 - 22:04

Postad 09 juni 2013 - 10:10
Absolut. Är väldigt trött att se banding. Det är knappt några filmer jag har som är helt befriade från banding. Försvinner banding om man minskar komprimeringsgraden? Jag tycker mig se mest banding vid in-och ut toningar. Speciellt om toningen börjar i bildens ytterkant och slutar i mitten.
8-bitars distribution av "brusfritt" material ger väldigt ofta banding i upp/nedtoningar.
Högre kompression ger gärna mer artifacts och banding i toningar eftersom målsättningen då är att i högre grad reducera/ta bort information.
En del av det just du ser kan nog härledas till din pio är jag rädd.
Om panelen kan återge alla färger hade den varit typ 24 bitar eller något sånt och då tror jag knappast det skulle finnas banding
om den då inte komprimerar färgen. Ja kompression och sånt måste förbättras.
"Återge alla färger som vi kan se" handlar om större gamut, dvs förmåga att visa hög mättnad vid låga/höga nivåer osv, och har inte riktigt med bitdjupet att göra.
Sen måste givetvis både källa, distribution och bildvisare vara begåvade med större bitdjup för att man skall bli av med banding.
Postad 10 juni 2013 - 09:50
Absolut. Är väldigt trött att se banding. Det är knappt några filmer jag har som är helt befriade från banding. Försvinner banding om man minskar komprimeringsgraden? Jag tycker mig se mest banding vid in-och ut toningar. Speciellt om toningen börjar i bildens ytterkant och slutar i mitten.
Det finns många sätt att minska banding, även med dåligt källmaterial.
Redigerat av Isaac, 10 juni 2013 - 09:54.
Postad 10 juni 2013 - 10:02
kompression kan minska banding, men du kanske syftade på datakompression? Mer en 8bitar/färgpixel skulle nog vara önskvärt, vet dock inte var gränsen går för OLED-TV, laser, eller LED-projektorer. 48bitar och 4K, vi snackar ju framtiden så vi kan väl ta i lite.Om panelen kan återge alla färger hade den varit typ 24 bitar eller något sånt och då tror jag knappast det skulle finnas banding
om den då inte komprimerar färgen. Ja kompression och sånt måste förbättras.

Postad 10 juni 2013 - 10:19
Det finns många sätt att minska banding, även med dåligt källmaterial.
Det finns ungefär bara ett sätt att (med bibehållet bitdjup) förebygga banding, och det är att addera brus (dithering).
Något bra sätt att minska eller bli av med banding som redan uppstått finns egentligen inte.
Postad 11 juni 2013 - 20:11
Redigerat av dealerovski, 11 juni 2013 - 20:11.
Postad 14 juni 2013 - 14:44
Japan testar nu att streama TV sändningar i 4K http://www.bbc.co.uk...nology-22872891
Intressant, och inte minst generationsskiftet från h264 till h265.
Med halverad bitrate för "motsvarande kvalitet" kan man ju inte låta bli att undra vad termen egentligen betyder.
Det är möjligt att man förutom att ha hittat en effektivare komprimeringsalgoritm även slänger bort en större andel smådetaljer i bilden, och då kan man ju fråga sig om det inte istället vore bättre att satsa på högre faktisk hastighet i distributionsnäten men lägre komprimeringsgrad med större bibehållen andel smådetaljer...
Postad 14 juni 2013 - 17:45
Postad 16 juni 2013 - 14:03
UprightCitizen:
Var såg du Sonys nya 84a nånstans?
Lars Bengtsson i Stockholm
Postad 21 juni 2013 - 16:49
Lätt värd att kolla på.Den måste jag kolla in
.
Såg den när jag var i London och blev helt sjukt imponerad

Postad 22 juni 2013 - 07:55
Om det stämmer som Joe Kane säger,så borde det ju bli massor med barnsjukdomar i början av introduktionen av 4K ?
Så innan formatet är helt utvecklat så kanske det dröjer 2-3år till?
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 22 juni 2013 - 07:56.
Postad 22 juni 2013 - 10:20
Typ så. Som vanligt mao.Vad jag förstår via filmen av Joe Kane,så är det mycket som inte är klart med 4K.Men ändå så släpps spelare och tv apparater m.m.
Om det stämmer som Joe Kane säger,så borde det ju bli massor med barnsjukdomar i början av introduktionen av 4K ?
Så innan formatet är helt utvecklat så kanske det dröjer 2-3år till?
Postad 26 juni 2013 - 09:32
4K TV som säljs idag är handikappade och stympade och kommer med bäst före datum till ett mycket högt pris.
Redigerat av dealerovski, 26 juni 2013 - 09:37.
Postad 26 juni 2013 - 09:42
Postad 26 juni 2013 - 10:15
vi väntar bara på en hdmi2.0 standard sen kommer spelarna och filmerna i 4k i rasande fart. nästa sommar?
4K TV som säljs idag är handikappade och stympade och kommer med bäst före datum till ett mycket högt pris.
Kommer aldrig släppas 4K för hemmabruk i rasande fart. Det kommer bli premium-tjänster för ett fåtal.
De flesta kommer aldrig behöva den upplösningen hemma. Jag har ingen som helst nytta av 4K.
Redigerat av Unregistereddc471864, 26 juni 2013 - 10:16.
Postad 26 juni 2013 - 10:20
Postad 26 juni 2013 - 10:23

Det enda hotet jag ser som kan dämpa 4k anstormningen är Samsungs satsningar på OLED tekniken. Den kommer antagligen ersätta plasmans position som konkurrent till LCD och 4k. Kan innebära priskrig vilket skulle vara välkommet men också en snabb död ifall Samsung använder hela sin TV strategi för OLED. Om det är något företag som är tillräckligt stora för att sätta trender och ta död på andra så är det Samsung<3 Fast jag vill nog ha 4k ändå!!
Redigerat av dealerovski, 26 juni 2013 - 10:30.
Postad 26 juni 2013 - 13:29

Postad 26 juni 2013 - 14:17
Det sjuka är att de flesta ser inte ens hur bra 1080p ser ut. De flesta kollar rippar och på apparater som inte kan återge en BD-skiva korrekt. Men vad jag vet så kollar nästan ingen på BD utan folk nöjer sig med komprimerade varianter. Tekniken går nästan för snabbt framåt nu. Folk orkar inte köpa nytt varannat år utan nöjer sig med vad dom har. Många sitter väl fortfarande med DVD.
Det är bara vi som är riktigt intresserade av film,som gärna ser ett nytt (4K) format.Men då ska det vara färdigutvecklat och utan en massa barnsjukdomar.
Jag själv har köpt ett ganska stort antal Blu Ray filmer,så jag känner ingen brådska till 4K,men kommer det färdigutvecklat om c:a 5år.Med ett pris som motsvarar Blu Ray filmer idag.Så kommer jag garanterat hänga på det nya 4k formatet.
Då är det ju ändå dags att uppdatera projektor och Blu Ray spelare och reciver.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 26 juni 2013 - 14:19.
Postad 26 juni 2013 - 15:33
Postad 26 juni 2013 - 15:39
Det är bara vi som är riktigt intresserade av film,som gärna ser ett nytt (4K) format.Men då ska det vara färdigutvecklat och utan en massa barnsjukdomar.
Jag skulle nog snarare vilja påstå att "vi som är riktigt intresseradee av film" gärna ser att upplösningen ökar, men i första hand är det större bitdjup och "mildare" komprimering som ger störst förbättring jämfört med dagens distribution.
Postad 26 juni 2013 - 15:41
Det sjuka är att de flesta ser inte ens hur bra 1080p ser ut. De flesta kollar rippar och på apparater som inte kan återge en BD-skiva korrekt. Men vad jag vet så kollar nästan ingen på BD utan folk nöjer sig med komprimerade varianter. Tekniken går nästan för snabbt framåt nu. Folk orkar inte köpa nytt varannat år utan nöjer sig med vad dom har. Många sitter väl fortfarande med DVD.
De flesta nöjer ju sig med Netflix verkar det som. Inte direkt som Blu-ray om man säger så...
Postad 26 juni 2013 - 20:49
Jag skulle nog snarare vilja påstå att "vi som är riktigt intresseradee av film" gärna ser att upplösningen ökar, men i första hand är det större bitdjup och "mildare" komprimering som ger störst förbättring jämfört med dagens distribution.
Kan de få bort "banding" helt med 4K är jag på, helt klart. Smolket i bägaren är hur de ska distribuera filmerna. Jag är en samlare och ser gärna ett fysikskt format. Undrar om de kommer göra som med blu-ray? Att de skickar med en dvd med för att bli av med dvd-filmerna..ha ha. Man får en 4K-film plus en blu-ray...

Postad 27 juni 2013 - 07:46
Men köpa nytt får man iallfall.
Postad 27 juni 2013 - 08:36
Kan de få bort "banding" helt med 4K är jag på, helt klart. Smolket i bägaren är hur de ska distribuera filmerna. Jag är en samlare och ser gärna ett fysikskt format. Undrar om de kommer göra som med blu-ray? Att de skickar med en dvd med för att bli av med dvd-filmerna..ha ha. Man får en 4K-film plus en blu-ray...
OM hela distributionskedjan (dvs även din tv) kör minst 11 bitar eller något ditåt så är sannolikheten stor att man slipper banding.
Distribution över nätet med "full kvalitet" blir helt enkelt för dyrt, så pressade optiska plattor tror jag kommer att finnas kvar länge än.
Med bra komprimering och 3-4 lager kan man nog få plats med en 4k film <2h på en BD skiva 100-150GB
Men köpa nytt får man iallfall.
Köpa nytt får man absolut, och det är ju den enskilt viktigaste faktorn i varför konsument-4k ens utvecklas.
"Bra komprimering" är tyvärr ett tveegatt svärd, och kommer även i kommande generationer innebära att bilden "förenklas" och att vi blir snuvade på detaljer "som algoritmerna anser att vi ändå inte uppfattar". Har man inget att jämföra med vet man inte vad som försvunnit, men man kan dra paralleller med MiniDisc där ljudet ofta upplevdes väldigt tight och bra, men ofta "avrundat" och som att "något fattades"...

Postad 27 juni 2013 - 09:00
Postad 28 juni 2013 - 13:05
Mmm, kan man ju ha i bakhuvudet då man läser om följande HDMI v2.0 skvaller:Jag skulle nog snarare vilja påstå att "vi som är riktigt intresseradee av film" gärna ser att upplösningen ökar, men i första hand är det större bitdjup och "mildare" komprimering som ger störst förbättring jämfört med dagens distribution.
http://hometheaterre...eater-near-you/One disappointing rumor is that the broadcast lobby has seemingly convinced Silicon Image to back away from offering 10-bit color for UHD over HDMI 2.0. This means that, in order to have a greater selection of channels, you will get lesser quality and arguably give up the single best element of Ultra HD, which is 10-bit color.
Skaplig logik där..."Aye, vi vill inte sända 10 bit därför ska 10 bit inte vara möjligt på andra håll heller"
Helt sjukt och just därför är det säkert sant.

Redigerat av pacman, 28 juni 2013 - 13:05.
Postad 28 juni 2013 - 13:31
Mmm, kan man ju ha i bakhuvudet då man läser om följande HDMI v2.0 skvaller:
http://hometheaterre...eater-near-you/
Skaplig logik där..."Aye, vi vill inte sända 10 bit därför ska 10 bit inte vara möjligt på andra håll heller"
Helt sjukt och just därför är det säkert sant.
För jävligt helt enkelt om det skulle bli så...
Postad 01 juli 2013 - 17:19
Det som är problemet. BD kräver att man uppdaterar nycklar var 18:e månad eller så. Det är därför det blir problem.
Folk som köper billiga BD-spelare riskerar hamna i en situation där tillverkaren inte längre uppdaterar sina spelare så man måste köpa en ny. Det problemet fanns inte med DVD. DEt är ett stort steg tillbaka och en av anledningarna jag anser BD vara ett sämre format än DVD. Ja BD har självklart bättre bild och ljud. Det är också det enda som är bättre. Allt annat är sämre än DVD.
Jag såg det här lite gamla inlägget,och måste bara säga att jag haft min Sony bdp-s550 i 3,5år,och alla filmer utom 2st har fungerat perfekt i spelaren.jag har sett c:a 1200 filmer.
så jag har varit/är fantastiskt nöjd med min Sony.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 01 juli 2013 - 17:20.
Postad 02 juli 2013 - 10:57
Postad 04 juli 2013 - 08:47
Har precis bytt ut min HTPC, och har utrymme för en blurayspelare i den, funderar på om det är värt att stoppa in en och flytta bort den nuvarande budgetspelaren.
Postad 04 juli 2013 - 14:51
På tal om uppdateringar av spelarmjukvara, när blir PC en mogen plattform för detta?
Har precis bytt ut min HTPC, och har utrymme för en blurayspelare i den, funderar på om det är värt att stoppa in en och flytta bort den nuvarande budgetspelaren.
Geforce 7-serien ska vara redo för 4k.
Jag hade inte bytt ut standalone BD-spelare mot en htpc. finns användingsområde för båda två.
Postad 04 juli 2013 - 22:04
Geforce 7-serien ska vara redo för 4k.
Jag hade inte bytt ut standalone BD-spelare mot en htpc. finns användingsområde för båda två.
Mjo, att en PC går att uppgradera till framtida format känns rätt säkert.
Jag syftar mest på hur läget ser ut idag. Finns det ens någon mjukvara som spelar dagens skivor utan att min blir galen.
Det finns tyvärr ett användningsområde dom båda är lika bra på, att ta plats i den lilla tv-bänken. Det vore skönt om man kunde slippa en apparat där

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar