Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluesound

263 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Bluesound Node (Mediaspelare) Rapporterad 2 8.81818 (10) Inga priser
Bluesound Node 2 (Mediaspelare) 9 9.055554 (17) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 27 May 2016 - 06:21

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tackar för svar. Kontaktade supporten som var ruskigt snabb på svåra tog 15min har jag för mig. Prövade flera olika saker och efter lång tid av testande hittade jag problemet. Kabelbrott på övervåningen, hade jagat upp mig så fruktansvärt att jag glömde kolla den mest basicgrejen. Känns nästan lite pinsamt fast jag tycker inte den borde lysa blått dvs visa att den har kontakt med Internet isådnafall.

Postad 31 May 2016 - 21:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Dags för mig att ta nästa steg och ska köpa extern hdd till min node1. Någon som har erfarenhet/åsikter om extern strömförsörjning eller inte. Usb 2.0 eller 3.0 och allt annat som en okunnig behöver veta.

Ska endast användas till musik.

Postad 03 June 2016 - 01:50

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Sista uppdateringen fixade problemet med genre och många album som jag skrev om här tidigare.

Flyter på väldigt snabbt nu och allting verkar vara väldigt stabilt.

Tänk vad glad man kan bli för såna små ilandsproblem! :rolleyes:

Postad 05 June 2016 - 07:40

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Börjar tröttna på att Tidals nyhets- och topplistor domineras av delägarnas musik. Beyoncés "Lemonade" har i flera veckor(?) listats som den främsta videon, spellistan och det senaste albumet. Har det inte kommit några nya skivor efter att "Lemonade" släpptes?

Går man i Bluesound-appen in på Tidal och "Populära låtar" är de 12 första Beyoncés. Och vilken skiva tror ni veckovis har legat etta i listan över "Rekommenderade album"? En ledtråd: artistens namn börjar på "B".

Någon som testat Qobuz via Bluesond?

EDIT

Äsch, Qobuz funkar ju inte i Sverige. (Fungerar dock med Sonos, tror jag.)

"Cette offre n'est pas accessible depuis votre pays (Sweden)."

Redigerat av Mange36, 05 June 2016 - 10:04.

Postad 20 August 2016 - 10:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Någon som jämfört Bluesound Node 2 med HEOS Link HS2?

Det skiljer ju 1.300 kr, är Bluesound så mycket bättre?

Jag har en Node 1 och vill ha en enhet till, så lite smutt vore det ju att ha samma märke.

Postad 09 October 2016 - 19:09

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Någon mer som fått problem efter senaste uppdateringen? BlueOS-appen har svårt att hitta mina tre enheter och tappar ständigt kontakten med dem. Och en av enheterna har försvunnit från Spotifys connect-alternativ.

TILLÄGG
Gjorde fabriksåterställning på mina Bluesound-enheter. Nu verkar det fungera. (Peppar, peppar...)

Redigerat av Mange36, 10 October 2016 - 16:42.

Postad 11 October 2016 - 15:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Jag har haft en del problem att appen inte hittar noden och verkar ha gällt då jag lämnat hemmet. För ett par uppdateringar gick det till sig.

Idag tappade jag kontakten och slutade med att jag installera om appen, så vi får se vad som händer

Postad 12 October 2016 - 10:15

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Förut hade jag vissa problem med att min Ipad inte hittade min Node. Det hela visade sig bero på min Powerline extender. Extendern skapade ett eget subnät (gick inte att stänga av DHCP-serverfunktionliteten i extendern) och då låg, ibland, Noden på ett annat nätverk än vad Ipad låg på. Nu har jag bytt till Devolo Powerline extender och kör den i Bridge Mode (DHCP-serverfunktionliteten i routern används) och allt fungerar utmärkt!

Postad 12 October 2016 - 11:59

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Tack för era svar!

Det är mycket som kan gå fel i ett hemmanätverk.  :)

I mitt fall fortsatte problemen även efter fabriksåterställningarna. Vi hade en ganska nyinköpt router (en Asus RT-AC88U) som vi skaffat för dess mu-mimo-funktion och bättre täckning (många som surfar och streamar här hemma). Jag bytte tillbaka till den gamla routern (RT-AC66U). Sedan dess har allt fungerat utan problem. Peppar, peppar...

En gissning från min sida är att RT-AC88U fortfarande är rätt buggig, trots att den kom 2015. Eller också är det jag som inte förstår mig på inställningarna. När jag via webbgränssnittet tog fram listan över anslutna klienter var det som om de "kastades ut" och kom tillbaka hela tiden. Så är det inte med den gamla routern.

Frågan är nu bara vad jag ska göra med RT-AC88U. Butiken lär väl inte ta tillbaka den. Kanske kan jag reklamera den. Alternativt kan jag testa Merlin-firmwaren, som uteslutande verkar få goda omdömen.

Postad 13 October 2016 - 07:52

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Prova att låsa fast klienterna på fasta IP-adresser. Brukar heta något i stil med "Reserve address" under DHCP-inställningarna! Jag har haft liknande problem med min Chromcast 2 och det verkar fungera bättre med en fast IP-adress på enheten.

Postad 14 October 2016 - 13:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Tack CN70! Tyvärr har jag redan provat det. Gjorde ingen skillnad.

Allt fungerar fortfarande felfritt med den gamla routern. Jag börjar tro att det helt enkelt är något hårdvarufel på den nyinköpta. Får reklamera den. Trist. Men nu orkar jag inte med mer strul.  <_<

Redigerat av Mange36, 14 October 2016 - 13:53.

Postad 17 October 2016 - 16:10

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Tror och hoppas att jag hittade en lösning på problemet med kombinationen Bluesound och routern Asus RT-AC88U.

Problemet var, som jag skrivit ovan, att BluOs tappade bort Bluesound-enheterna alternativt inte lyckades visa dem alls. Likaså kom Bluesound-enheterna bara ibland upp på listan över Connect-enheter i Spotify-appen.

Efter en del googlande hittade jag ett forum där Sonos-användare med RT-AC-88U har samma problem och hade hittat en lösning. Lösningen är att gå in på routerns inställningar via webbläsaren, klicka på fliken för "Trådlös", välja "Professionell" och inaktivera funktionen "Airtime Fairness". 

Än så länge fungerar det och jag hoppas att det förblir så. Alla Bluesound-enheter visas nu stabilt i BluOs och i Spotify-appen.

Nyfiken som man är blev jag ju tvungen att googla "Airtime Fairness" också. I denna text rekommenderas att funktionen stängs av om vissa enheter uppvisar "fluctuating signals and occasionally dropped connections":

http://routerguide.net/airtime-fairness-on-or-off/

Och det är ju precis vad som hände i vårt hemmanätverk. Alltid kul att lära sig något nytt.  :) 

Hoppas nu bara att detta har löst "dropout"-problemet även på lång sikt.

Postad 21 October 2016 - 10:30

emperor
  • emperor
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag hade en del strul med mina Asus-routrar och Bluesound-produkter tidigare.

Skrev mina inställningar (som verkade hjälpa) i denna tråd:

https://helpdesk.blu...f7199f14#p11067

Postad 21 November 2016 - 21:27

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag läser in mina cd-skivor i bla windows media player men sen i node2:s bibliotek fattas ofta låt1 i albumet. Och ofta strul med rätt eller inget covers. 

Är detta nått som ni har märkt av?

Postad 21 January 2017 - 22:22

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Hur är det med DAC i node 2 ? eller behöver man köra med en extern ? typ https://www.prisjakt...t.php?p=2990035 ?

Postad 22 January 2017 - 04:04

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Hur är det med DAC i node 2 ? eller behöver man köra med en extern ? typ https://www.prisjakt...t.php?p=2990035 ?

Det sitter en extremt bra DAC i både Node 1 och 2 så skall du ha något bättre så blir det minst femsiffrigt.

Postad 22 January 2017 - 04:17

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Klantade mig vid en uppdatering av musikbiblioteket och lyckades lägga in det gånger två. Dvs 140.000 låtar och det utan några problem!

Så det Bluesound lovade med att så småningom öppna upp för hela minneskapaciteten när väl hastigheten vid reindexeringen hade ökat har de nu gjort med sista firmwareuppdateringen. 

Jag menar 140.000+ någonting är det vad jag vet ingen annan spelare som klarar av. Inte illa!  :)

Redigerat av perri, 22 January 2017 - 04:19.

Postad 22 January 2017 - 14:42

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Klantade mig vid en uppdatering av musikbiblioteket och lyckades lägga in det gånger två. Dvs 140.000 låtar och det utan några problem!
Så det Bluesound lovade med att så småningom öppna upp för hela minneskapaciteten när väl hastigheten vid reindexeringen hade ökat har de nu gjort med sista firmwareuppdateringen. 
Jag menar 140.000+ någonting är det vad jag vet ingen annan spelare som klarar av. Inte illa!  :)

Det är ju mycket bättre än Sonos som väl bara klarar att indexera 65000 filer.
Min Auralic Aries har ingen egentlig begränsning. Jag har läst ett test på Computer Audiophile, där de indexerat en miljon filer. Då ska den tydligen ha blivit något långsammare, men fungerat okej. Själv har jag strax under 54000 filer indexerade, så jag har inte kommit i närheten av någon kritisk punkt.
Så nu har du plötsligt hört talas som något som klarar 140000+ filer.

Postad 22 January 2017 - 22:22

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Det sitter en extremt bra DAC i både Node 1 och 2 så skall du ha något bättre så blir det minst femsiffrigt.

.. funderade först kanske på en Hegel HD12 , & köra med CCA, men räcker nog med node 2 till att börja med :)

Skall bara bestämma mig för om jag skall köra med Supra EFF-ISL vs AUDIOQUEST GOLDEN GATE  RCA kablar :P

Postad 23 January 2017 - 00:50

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Det är ju mycket bättre än Sonos som väl bara klarar att indexera 65000 filer.
Min Auralic Aries har ingen egentlig begränsning. Jag har läst ett test på Computer Audiophile, där de indexerat en miljon filer. Då ska den tydligen ha blivit något långsammare, men fungerat okej. Själv har jag strax under 54000 filer indexerade, så jag har inte kommit i närheten av någon kritisk punkt.
Så nu har du plötsligt hört talas som något som klarar 140000+ filer.

Värst vad du vill bråka då...igen.

Säger det än en gång, detta är en tråd för Bluesound användare vilket du inte är.

Så din stora lust att förhöja ditt ego genom överprissatta prylar får du göra på en annan tråd.

Redigerat av perri, 23 January 2017 - 00:52.

Postad 23 January 2017 - 07:37

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Värst vad du vill bråka då...igen.

Säger det än en gång, detta är en tråd för Bluesound användare vilket du inte är.

Så din stora lust att förhöja ditt ego genom överprissatta prylar får du göra på en annan tråd.

Detta är inte en tråd för Bluesoundanvändare, det är en tråd om Bluesound. Du nämner själv "andra spelare" i ditt inlägg för att jämföra dem med Bluesound. Jag valde att kommentera detta utifrån vad jag känner till om andra spelare. Så länge ett inlägg är relaterat till Bluesound, så måste det väl vara relevant att posta det i denna tråd?

Vad som är överprissatt eller inte är ju upp till var och en att bedöma. En Aries Mini kostar bara marginellt mer än en Bluesound, den har en hel del funktioner som Bluesound inte har. Dock har Bluesound stöd för MQA vilket ingen av Auralics spelare har.

Redigerat av hampestampe, 23 January 2017 - 07:38.

Postad 01 February 2017 - 08:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Kom en uppdatering till Bluesound igår. Nu går det att hitta "Masters" i Tidal via Bluesound-appen.

Postad 01 February 2017 - 11:08

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Hej Mange36..

För oss som inte är så inne i att .. men vad menas med "Masters" , är det högre kvalité lr ?

/ncc

Postad 01 February 2017 - 13:54

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

ncc1791e, "Masters" är musik i formatet/behållaren som kallas MQA. Om jag fattar rätt är det endast ett slags transport-behållare som kan innehålla olika format, t.ex. Flac. Upplösningen lite olika, ibland är det 16 bit/44.1 kHz och ibland 24/44.1 eller 24/96. Tidal hävdar att filerna är direkt ifrån "mastrarna", därav namnet. Om ljudkvaliteten är bättre är dock omtvistat. Somliga hävdar att det är stor skillnad menad andra menar att det är svårt att höra skillnad på 16/44 och 24/96. De gamla vanliga diskussionerna men andra ord.

Här kan du läsa mer om MQA: http://www.mqa.co.uk/

Och här finns mer info om Tidal Master: https://support.tida...9-TIDAL-MASTERS

Bluesounds enheter gör mjukvaruavkodning på MQA och filen går att spela upp via vilken dac som helst. Dock påstås ljudet bli ännu bättre om det också görs en hårdvaruavkodning. (Mer insatta får gärna korrigera detta med avkodning.)

Det finns också en del kritik av MQA:

http://www.digitalau...o-wait-and-see/

http://www.pinkfishm...d.php?p=3014104  (Se inlägg 3.)

Postad 01 February 2017 - 14:51

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Tror mqa hade blivit mer välkomnat om de bara hade gått ut med att det blir lättare att streama så man kan ha högre kvalité fast ändå samma bandbredd. Jag menar det är ju riktigt bra. Hade räckt som försäljnings argument.

Att sedan även säga att det ska låta bättre. Ja då tigger man om diskution och motstånd. Speciellt när det är så stor skara som menar att cd kvalitet räcker.

Postad 01 February 2017 - 15:10

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Tack Mange36 för ditt svar :-)

Postad 01 February 2017 - 15:32

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Tror mqa hade blivit mer välkomnat om de bara hade gått ut med att det blir lättare att streama så man kan ha högre kvalité fast ändå samma bandbredd. Jag menar det är ju riktigt bra. Hade räckt som försäljnings argument.

Att sedan även säga att det ska låta bättre. Ja då tigger man om diskution och motstånd. Speciellt när det är så stor skara som menar att cd kvalitet räcker.

Tja, det där är en fråga om anläggningens storlek, tränad hörsel, ålder, placebo, samt mängden öronvax...  :)

Postad 02 February 2017 - 11:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Tja, det där är en fråga om anläggningens storlek, tränad hörsel, ålder, placebo, samt mängden öronvax...  :)

Jo, allt det där och lite till (t.ex. akustik) har ju betydelse för upplevelser av ljudkvalitet. Mätningar, lyssningstester, recensioner och marknadsföring kan förstås påverka den subjektiva upplevelsen (t.ex. placebo-effekten). Men för den enskilde individen är det enda som räknas i slutänden den personliga, högst subjektiva uppfattningen om ljudet i den egna anläggningen. Synd bara att så många av oss har svårt att sitta nöjda. Tvärtom letar vi ständigt efter kickarna, en än större upplevelse.  :) Bra för hifi-industrin. Dåligt för miljön och den egna plånboken. 

Redigerat av Mange36, 02 February 2017 - 11:22.

Postad 02 February 2017 - 16:39

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jo, allt det där och lite till (t.ex. akustik) har ju betydelse för upplevelser av ljudkvalitet. Mätningar, lyssningstester, recensioner och marknadsföring kan förstås påverka den subjektiva upplevelsen (t.ex. placebo-effekten). Men för den enskilde individen är det enda som räknas i slutänden den personliga, högst subjektiva uppfattningen om ljudet i den egna anläggningen. Synd bara att så många av oss har svårt att sitta nöjda. Tvärtom letar vi ständigt efter kickarna, en än större upplevelse.  :) Bra för hifi-industrin. Dåligt för miljön och den egna plånboken. 

Japp, tröstkonsumtionen är ju en viktig faktor för att hålla igång världsekonomin...  :rolleyes:

Redigerat av perri, 02 February 2017 - 16:39.

Postad 08 February 2017 - 10:54

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Hallu

Körde igång min node2 igår, är det meningen att man skall köra spotify appen istället för BlueSound appen ?

Klickar jag på Spotify i blueSound så kan jag bara byta spår från listan jag spelade på Spotify appen. Kan dvs inte lista mina spellistor osv i bluesound appen på telefonen (Android)

Postad 08 February 2017 - 12:56

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hallu

Körde igång min node2 igår, är det meningen att man skall köra spotify appen istället för BlueSound appen ?

Klickar jag på Spotify i blueSound så kan jag bara byta spår från listan jag spelade på Spotify appen. Kan dvs inte lista mina spellistor osv i bluesound appen på telefonen (Android)

Hej! Spotify spelar du genom "Spotify appen". Välj i Spotify att du spelar upp musiken genom Noden (vad du nu döpt den till för namn) "Spotify connect" kallas ju det.

Resterande musiktjänster (Tidal, Radio, egen musik på ditt nätverk etc.) kör du genom Bluesound appen. 

Postad 08 February 2017 - 13:17

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Tack Nilhe7, nu kan jag sluta fundera :)

Postad 10 February 2017 - 16:30

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Sista uppdateringen piggade till reindexeringen ordentligt. 70740 låtar på under 8 minuter!

Inte helt fel alltså. :D

Postad 10 February 2017 - 17:37

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Jag har bytt ut min Sonos Connect mot en Bluesound Node 2 och är helnöjd. Ljudskillnaden är faktiskt stor men om det är tack vare att Bluesound spelar HD vet jag inte. Har min spelare kopplad via en DAC, Emotiva Stealth-DC1. Nu ska jag även testa Tidals master så får vi se vad det gör.

Postad 10 February 2017 - 18:52

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag har bytt ut min Sonos Connect mot en Bluesound Node 2 och är helnöjd. Ljudskillnaden är faktiskt stor men om det är tack vare att Bluesound spelar HD vet jag inte. Har min spelare kopplad via en DAC, Emotiva Stealth-DC1. Nu ska jag även testa Tidals master så får vi se vad det gör.

Nu har inte jag varken sonos eller bluesound men tycker tidal låter sämre än spotify i samma upplösning dvs 320 kbps. Undra om det är försäljnings trix av tidal eller inbillning av mig, kan ju vara omvänd placebo då jag gillar spotify.

Postad 10 February 2017 - 20:09

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Har du testat den inbyggda DAC:en i Node och jämfört den med Emotivas?

Skulle vara kul och höra din åsikt då jag själv sneglat lite åt den men inte vågat importera den från staterna då jag vid ett tidigare tillfälle testade en värsting  DAC från Nad och det var ingen skillnad.

Kan ha varit samma då Nad är huvudägaren i Bluesound. 

Den inbyggda DAC:en är hur som helst väldigt bra i Node med mycket hög detaljåtergivning speciellt i 24-192 inspelningar och matchar väl mina övriga high end komponenter.

Postad 10 February 2017 - 20:39

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Håller med om att Node 2: ans DAC håller bra nivå. Men...
Jag har en Bluesound Node 2 tillsammans med En Hegel Röst, och där har däremot Nodens DAC inte en chans. Jag kör koaxialt in i Hegel Röst från Noden och det låter klart bättre än att använda Nodens egna DAC. Så det är alltid lönt o testa andra alternativ också om man har den möjligheten...

Postad 11 February 2017 - 02:02

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Håller med om att Node 2: ans DAC håller bra nivå. Men...
Jag har en Bluesound Node 2 tillsammans med En Hegel Röst, och där har däremot Nodens DAC inte en chans. Jag kör koaxialt in i Hegel Röst från Noden och det låter klart bättre än att använda Nodens egna DAC. Så det är alltid lönt o testa andra alternativ också om man har den möjligheten...

Intressant men det är en integrerad stärkare som är lite väl klen för mina Swans F2.2A så det är inget alternativ.

Dessutom vill jag kunna köra i klass A. 

Så antagligen väntar jag ett par år med inköp av en bättre DAC då utvecklingen är rätt intensiv på den fronten.

Brukar ju löna sig ekonomiskt att tänka så... :)

Postad 19 April 2017 - 15:34

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Har bara skummat igenom tråden, men det verkar inte vara någon som tycker Node 2 låter dåligt??!! Köpte min för en vecka sen och är inte imponerad. Mörk och trött, vill inte presentera någonting. Håller på att byta coaxial kabel för att se om det kan bli bättre. Har testat kablar för 1-3000kr, inget bättre. Ska testa en till med lite silver i för att se om den vaknar lite till liv, dock tror jag tyvärr att det är skit. Synd för annars fungerar den bra och är lätthanterlig. Tänkte den skulle låta lika bra som cd (i mitt fall blu-ray spelare) men den är klart sämre....

Postad 20 April 2017 - 15:43

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Har bara skummat igenom tråden, men det verkar inte vara någon som tycker Node 2 låter dåligt??!! Köpte min för en vecka sen och är inte imponerad. Mörk och trött, vill inte presentera någonting. Håller på att byta coaxial kabel för att se om det kan bli bättre. Har testat kablar för 1-3000kr, inget bättre. Ska testa en till med lite silver i för att se om den vaknar lite till liv, dock tror jag tyvärr att det är skit. Synd för annars fungerar den bra och är lätthanterlig. Tänkte den skulle låta lika bra som cd (i mitt fall blu-ray spelare) men den är klart sämre....

Det där låter konstigt, kan det vara fel på din Node2? Jag körde tidigare med en Sonos och med Bluesound blev det ett stort lyft. Sedan beror naturligtvis ljudlyftet delvis på att jag nu kan spela högupplöst musik. Jag kör min Bluesound via en DAC till ett försteg och slutsteg, samtliga av fabrikat Emotiva. Dock har jag aldrig provat att köra Bluesound utan DAC:en.  

Postad 20 April 2017 - 17:45

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det där låter konstigt, kan det vara fel på din Node2? Jag körde tidigare med en Sonos och med Bluesound blev det ett stort lyft. Sedan beror naturligtvis ljudlyftet delvis på att jag nu kan spela högupplöst musik. Jag kör min Bluesound via en DAC till ett försteg och slutsteg, samtliga av fabrikat Emotiva. Dock har jag aldrig provat att köra Bluesound utan DAC:en.

Det bör vara stor skillnad. Sonos har verkligen inte mycket kräm i sin connect som. Bluesound borde låta mycket bättre (och är också dyrare).

Postad 20 April 2017 - 19:04

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Kanske att jag överdriver lite, men det är absolut ingen hifi. Men kanske är det så att streaming (om man nu inte går upp rejält i klass) många gånger är sämre än en lite bättre cd?

Jag fick ett litet bättre ljud med en ljusare kabel, men det förvånar mig inte eftersom Node 2 är mörk i karaktären ( i a f i min anläggning). Men den saknar ju eget krut, den låter ganska slätstruken och det kan låta "lådigt" som det gör på billiga apparater på vissa inspelningar.

Jag testade iPad med lightningkabel (high end kabel, en Oelbach med skärmning ) in i dac mot Node 2 igår, och med den ljusare kabeln (till Node 2) så tyckte jag att Node 2 faktiskt vann, men det var inte stora skillnader, de flesta hade nog inte hört skillnad, men efter många fram och tillbaka tryckningar på dac fjärren så kändes det att Noden vann. Skillnaden var ett litet uns mjukare och djupare ljudbild, vilket upplevdes som lite snällare ljud och Ipaden var lite skarpare men också då plattare i ljudbilden.

Man får alltså nästan lika ok ljud direkt ur IPad. Är det ok Node 2?

Postad 26 April 2017 - 18:39

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 1
Har hemma en Auralic Aries Mini, den är klasser bättre en Node2. I o f s med dyrare nätdel, så har inte jämfört med original. Men med nätdel överlägsen Bluesound Node2, i a f i min anläggning.

Postad 06 May 2017 - 18:30

kapiim
  • kapiim
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0

Har skaffat en Bluesound Powernode (första versionen, inte den nya) och hade inte grundligt undersökt hur man till exempel ska få tv-ljudet via förstärkaren då den inte har några digitala ingångar. Finns det något sätt att gå runt detta eller är det kört på den fronten?

Om förstärkaren endast skulle användas för musiklyssning via Spotify t.ex. hade det ju inte varit något problem. Men då det tittas på en hel del film via Netflix/Viaplay etc. så är det ju ett problem om man inte kan få det ljudet från stereon.

Någon som sitter på lösning på problem eller är det bara byta till en Powernode 2 som är alternativet då den har en digital ingång?

Postad 06 May 2017 - 20:47

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Har skaffat en Bluesound Powernode (första versionen, inte den nya) och hade inte grundligt undersökt hur man till exempel ska få tv-ljudet via förstärkaren då den inte har några digitala ingångar. Finns det något sätt att gå runt detta eller är det kört på den fronten?

Om förstärkaren endast skulle användas för musiklyssning via Spotify t.ex. hade det ju inte varit något problem. Men då det tittas på en hel del film via Netflix/Viaplay etc. så är det ju ett problem om man inte kan få det ljudet från stereon.

Någon som sitter på lösning på problem eller är det bara byta till en Powernode 2 som är alternativet då den har en digital ingång?

Och varför just bluesound? Finns ju flera andra liknande produkter.

Postad 06 May 2017 - 21:41

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

För att den låter bäst naturligtvis. Visste du inte det? :rolleyes:

Postad 06 May 2017 - 22:53

kapiim
  • kapiim
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0

Hade Powernode 2 på hemlån tidigare och den lät bra med mina Dynaudio Focus 140. Hade Heos Amp HS2 och Denon PMA-50 på hemlån också men föredrog Powernode 2 framför dessa två. Har noterat att det kommit en rad liknade produkter i samma segment, bland annat dessa som verkar intressanta:

Klipsch Powergate

http://www.reptilaud...ate/?prisjakt=1

Cabasse Stream Amp

http://www.reptilaud...amp/?prisjakt=1

Paradigm PW AMP

https://www.hembiobu...aradigm-pw-amp/

Postad 07 May 2017 - 06:55

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hade Powernode 2 på hemlån tidigare och den lät bra med mina Dynaudio Focus 140. Hade Heos Amp HS2 och Denon PMA-50 på hemlån också men föredrog Powernode 2 framför dessa två. Har noterat att det kommit en rad liknade produkter i samma segment, bland annat dessa som verkar intressanta:

Klipsch Powergate
http://www.reptilaud...ate/?prisjakt=1

Cabasse Stream Amp
http://www.reptilaud...amp/?prisjakt=1

Paradigm PW AMP
https://www.hembiobu...aradigm-pw-amp/

Känns bara som att när folk ska köpa hifi få går de till klubben och sedan nöjer sig med det. Finns så mycket mer. Men du har koll så då är jag nöjd.

Postad 07 May 2017 - 14:59

kapiim
  • kapiim
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0

Känns bara som att när folk ska köpa hifi få går de till klubben och sedan nöjer sig med det. Finns så mycket mer. Men du har koll så då är jag nöjd.

Nej då, köpt och handlat från en rad olika hifi-butiker genom åren. Fastnade däremot för Powernoden efter att ha hört den i kombination med dess format.

Samtidigt får man ju mer ljud för pengarna om man tex. köper en begagnad förstärkare från Hegel/Bladelius/Primare/osv., men alla dessa är för djupa och klumpiga i förhållande till platsen den ska stå på. Så det gäller att hitta en rimlig kompromiss. Men det hör egentligen inte hit, blir mycket OT nu. :)

Postad 24 May 2017 - 01:43

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

TJOHO!!

I dagens uppdatering släppte visst Bluesound tillslut ut det inbyggda minnet i full frihet.

Kapaciteten 200.000+ låtar är ju inte helt fel alltså! :)   

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.