Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intel NUC

1280 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Intel NUC DC3217BY (Svart/Röd) (Barebone-chassin) 7 8,2 (9) Inga priser
Intel NUC DC3217IYE (Svart) (Barebone-chassin) 4 7,87 (7) Inga priser
Intel NUC DCCP847DYE (Svart) (Barebone-chassin) 5 6,5 (1) Inga priser
Intel NUC DC53427HYE (Svart) (Barebone-chassin) 5 6,25 (3) Inga priser
Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 4 8,67 (11) Inga priser
Intel NUC D34010WYK (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 4 8,33 (5) Inga priser
Intel NUC D54250WYKH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 3 7,67 (14) Inga priser
Intel NUC D34010WYKH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 3 8,33 (5) Inga priser
Intel NUC DN2820FYKH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 4 8,31 (15) Inga priser
Intel NUC NUC5i3RYK (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 5 7 (1) Inga priser
Intel NUC NUC5i3MYHE (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
Intel NUC NUC5i3RYH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 3 8,67 (8) Inga priser
Intel NUC NUC8i5BEK (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Intel NUC NUC8i5BEH (Svart) (Barebone-chassin) 4 7,33 (2) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 03 november 2013 - 19:54

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Är det någon av er som kör Haswell-versionern (gärna i5) som kontorsburk för surf etc med lite blandad belastning och har något intryck om fläktljud att dela med sig av? :)

Redigerat av Guarana, 03 november 2013 - 19:54.

Postad 04 november 2013 - 21:35

kronofogden
  • kronofogden
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Är det någon av er som kör Haswell-versionern (gärna i5) som kontorsburk för surf etc med lite blandad belastning och har något intryck om fläktljud att dela med sig av? :)

Knappt några som har fått den än i Sverige ;-)
Men tydligen ganska surrig enlig denna reviewn:
http://missingremote...c-kit-d54250wyk

Postad 07 november 2013 - 15:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Har beställt en i5 men enligt dustin så är lev. beräknat till Fredag nästa vecka.
Så får se när den kommer.

Funderar på ett Streacom chassi men har inte hittat någon i Sverige som tar in WY modellen av NC1.
Kan ju iof kolla med de som säljer övriga chassin.

Edit: hade dock tänkt den som HTPC men kan ju leka runt lite med den innan :)

Redigerat av Trasan, 07 november 2013 - 15:28.

Postad 09 november 2013 - 15:19

kronofogden
  • kronofogden
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Har beställt en i5 men enligt dustin så är lev. beräknat till Fredag nästa vecka.
Så får se när den kommer.

Funderar på ett Streacom chassi men har inte hittat någon i Sverige som tar in WY modellen av NC1.
Kan ju iof kolla med de som säljer övriga chassin.

Edit: hade dock tänkt den som HTPC men kan ju leka runt lite med den innan :)

Jepp, den är fin. Sen finns det även Aksa Tesla och även Impactics D3NU serien som inte heller har kommit ut än. Men frågan om det kommer dröja innan intel släpper moderkortet separat om de ens gör det?. Eller kommer du köpa Kitet och ta ut moderkortet?

Postad 11 november 2013 - 11:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Ska först testa med standard-chassit men om fläktljudet irriterar så plockar jag ut det ur chassit och skaffar ett fläktlöst.

Postad 13 november 2013 - 15:53

matsuken
  • matsuken
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har precis kört igång min i5 Haswell NUC. Den låter tyvärr en hel del så det får bli ett passiv-chassi senare. Fick lov att uppgradera BIOS, orginal blåskärmade flera gånger under WIN7 installationen.

Postad 13 november 2013 - 21:37

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Har precis kört igång min i5 Haswell NUC. Den låter tyvärr en hel del så det får bli ett passiv-chassi senare. Fick lov att uppgradera BIOS, orginal blåskärmade flera gånger under WIN7 installationen.

Fick du blåskärm p.g.a. värmeutvecklingen alltså? Du kan ställa in fläktvarv i bios manuellt också om du så önskar.

Postad 14 november 2013 - 00:27

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Enligt Komplett så kommer de att ta in Streacom chassit men inget datum angavs.
Webhallen skulle inte göra det.

Postad 14 november 2013 - 19:54

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Vilken är den enklaste varianten av NUC om man bara ska köra Openelec? Vill gärna ha IR, passiv kylning samt att den klarar av att spela upp 1080p .mkv-filer.

Postad 14 november 2013 - 21:14

Unregisteredacfb0d13
  • Unregisteredacfb0d13
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Min Haswell NUC vill inte starta då jag försöker använda DDR3 istället för DDR3L... Dumt av mig att bara läsa Dustins specifikationer och lite på dom!

Postad 14 november 2013 - 22:23

Guarana
  • Guarana
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Min Haswell NUC vill inte starta då jag försöker använda DDR3 istället för DDR3L... Dumt av mig att bara läsa Dustins specifikationer och lite på dom!

Märkligt, är det just Haswell-versionerna som kräver lågvoltare? Jag kör vanliga DDR3 på 1.5V i min NUC i3, dock första versionen, dvs inte Haswell.

Postad 15 november 2013 - 13:48

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Hos Dustin står det under specificationer: "• Minne (dual channel SODIMM DDR3L, 1,35V slottar med max 16GB 1333MHz eller 1600MHz)"

På Webhallen så står det utryckligen att 1.5V DDR3 inte är supporterad.

På Komplett står det ingenting.

Postad 15 november 2013 - 21:07

Unregisteredacfb0d13
  • Unregisteredacfb0d13
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Hos Dustin står det under specificationer: "• Minne (dual channel SODIMM DDR3L, 1,35V slottar med max 16GB 1333MHz eller 1600MHz)"

På Webhallen så står det utryckligen att 1.5V DDR3 inte är supporterad.

På Komplett står det ingenting.

Jag kollade bara under "specifikationer" och där står det "SO-DIMM DDR3" och jag brukar inte läsa brödtexten... Kollar man på Intels sida står det att enbart DDR3L stödjs så glöm inte kolla vilka minnen ni köper till Haswell NUC.

EDIT: Jag fick med en komplett nätsladd i paketen med så det behövs inte köpas till.

Redigerat av Unregisteredacfb0d13, 15 november 2013 - 21:08.

Postad 15 november 2013 - 21:54

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Ett tips är att använda Kingstons minneskonfigurator, så får du alltid rätt minne.

Postad 19 november 2013 - 17:37

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Till er som kör Intel NUC D54250WYK med Openelec. Använder in någon fjärrkontroll till den? Har en Harmony One som jag gärna skulle vilja ha bekräftat att det funkar med Intel NUC D54250WYK och Openelec.

Postad 21 november 2013 - 14:04

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Kommer att göra en cancel på min order när jag kommer hem, för Dustin kan inte leverera och de har inget nytt datum heller.
Det lär ju annars dyka upp lagom till att allt runt julen ska betalas, så jag avvaktar tills någon kan leverera med kortare varsel.

Postad 25 november 2013 - 17:46

arcticblue
  • arcticblue
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jepp, den är fin. Sen finns det även Aksa Tesla och även Impactics D3NU serien som inte heller har kommit ut än. Men frågan om det kommer dröja innan intel släpper moderkortet separat om de ens gör det?. Eller kommer du köpa Kitet och ta ut moderkortet?

Det finns många trevliga fläktlösa alternativ, ex.vis Tranquil men då undrar man hur lätt (eller svårt) det är att ta loss moderkortet (från Intels kit)?
Från tidigare angiven referens kan man läsa följande;
"Cracking the box is quite straight forward, only requiring the loosening of the four screws placed in the rubber feet on the underside of the NUC. If you are a bit more adventurous the D54250WYB motherboard can be extracted by removing the two black screws near the back and some gentle prying in that area. Do not be surprised if it takes more than a little careful effort and some outward pressure on the rear I/O shield."
Ngn som har egen erfarenhet?

P.S.
HIttade en intressant tråd här :)

Redigerat av arcticblue, 25 november 2013 - 17:56.

Postad 25 november 2013 - 18:15

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Hur står sig en Intel NUC som vanlig skrivbordsdator med Windows som operativsystem?

Datorn skulle användas till att surfa, ordbehandling och som mest krävande aktivitet redigera bilder tagna med systemkamera. Kan det fungera med en Intel NUC och skulle det då räcka med tidigare i3 eller måste man upp på Haswell och i5 då?

Även ljudnivån är av intresse. Har förstått att många använder den som HTPC men ska den stå på skrivbordet på en meters avstånd från örat vill man inte har för högt surrande från fläkten.

Edit: Kan tillägga att fotoredigeringen är på lekmannanivå och hittills har utförts på en 10 år gammal Dell. Så går det att öppna ett par bilder samtidigt och leka runt i utan att datorn låser sig anses det nog som "bra". :)

Redigerat av martin_h, 25 november 2013 - 18:18.

Postad 25 november 2013 - 18:47

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0

Hur står sig en Intel NUC som vanlig skrivbordsdator med Windows som operativsystem?

Datorn skulle användas till att surfa, ordbehandling och som mest krävande aktivitet redigera bilder tagna med systemkamera. Kan det fungera med en Intel NUC och skulle det då räcka med tidigare i3 eller måste man upp på Haswell och i5 då?

Även ljudnivån är av intresse. Har förstått att många använder den som HTPC men ska den stå på skrivbordet på en meters avstånd från örat vill man inte har för högt surrande från fläkten.

Edit: Kan tillägga att fotoredigeringen är på lekmannanivå och hittills har utförts på en 10 år gammal Dell. Så går det att öppna ett par bilder samtidigt och leka runt i utan att datorn låser sig anses det nog som "bra". :)

Se till att stoppa i minst 8gb ram så skall det nog gå utmärkt, ljudnivån kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte äger någon. Prestandan lär vara hästlängder bättre än din gamla Dell!

Postad 25 november 2013 - 19:17

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Se till att stoppa i minst 8gb ram så skall det nog gå utmärkt, ljudnivån kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte äger någon. Prestandan lär vara hästlängder bättre än din gamla Dell!

Glöm inte att andra alternativ finns, den här t.ex., komplett med OS (välj mellan Win7 och Win8), disk, minne och med 3 års på-platsen-garanti... I mina ögon ett bättre alternativ i just detta fall :) P.s. finns varianter med både i5 och i7 om inte i3:an räcker till.

Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 25 november 2013 - 19:19.

Postad 27 november 2013 - 16:14

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0
Dustin har kampanj på en NUC. 1500kr inkl WiFi-kort.

http://www.dustinhom...rbolt-barebone/

Postad 01 december 2013 - 10:28

Hostis
  • Hostis
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hallå köpte min i5 gen4 variant.

Ingen som problem med ljudet i ubuntu 13.10 med denna?

Redigerat av Hostis, 01 december 2013 - 10:28.

Postad 02 december 2013 - 12:00

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Dustin har även detta erbjudande just nu:
http://www.dustinhom...banner_intelnuc

Är det något att ha? Söker en lösning där jag kan köra Openelec felfritt. Saknar dock IR-mottagare..

Postad 03 december 2013 - 20:41

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Vi har fått våra första Haswell NUCar till jobbet i veckan, och de imponerar INTE, de är ingen förbättring jämfört med förra generationen. De låter mera, nätverket verkar inte alls lika snabbt, när jag nätverksinstallerar Win 7 på den så får den tugga evinnerligt mycket längre innan den ens har laddat ner boot imagen...Processorn är vad jag förstått heller inget lyft jämfört med gamla generationen. Och för den som är lite mer intresserade så saknar i5-versionen nu vPro stöd, något som vi använder ganska flitigt. Så vi kommer att fortsätta med gamla generationen så länge de finns att få tag på. Det var någon som frågade tidigare vilken NUC som behövs för att köra Openelec, Celeron-versionen räcker hur gott som helst kan jag säga efter att ha kört en sådan i c:a ett halvår...

Postad 03 december 2013 - 21:19

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Välj förra generationens i5:a och kläm i en 8GB Ram-modul, då kan du vid senare tillfälle klämma i 8 till om det skulle behövas. Och så väljer du så stor disk som du känner att du behöver/har råd med och då självklart en Intel-disk. Och behöver du Wifi så köper du till ett WiFi-kort också, då får du även WiDi-stöd om det skulle vara intressant. Jag har byggt ett stort antal NUCar på förra generationens i5a och både jag och användarna är väldigt nöjd med dom. De är i det närmaste knäpptysta under normal kontorsanvändning och prestandan är det absolut inget fel på.

Postad 09 december 2013 - 13:06

robin8
  • robin8
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Nån här som kan rekommendera ett bra wifi/bluetooth kort?

Postad 17 december 2013 - 16:06

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0

Nån här som kan rekommendera ett bra wifi/bluetooth kort?

Inte Intels egna!! Fy fan vad strul jag har med det kortet. Får konstant blåskärm, tar jag ut kortet så fungerar NUCen hur bra som helst. Så nu kör jag med WIFI och BT USB dongel.

Postad 17 december 2013 - 17:00

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Inte Intels egna!! Fy fan vad strul jag har med det kortet. Får konstant blåskärm, tar jag ut kortet så fungerar NUCen hur bra som helst. Så nu kör jag med WIFI och BT USB dongel.

Mer specifikt vilket Intel-kort har du problem med? Bra att veta för oss andra. Jag har då installerat minst 3st Intel WiFi- kort i de NUCar som jag sålt/monterat och ingen av dom har haft några sådana problem. Men jag tror inte något av dom kort jag har använt mig av har haft BT. Så om det kanske är de Intel WiFi-kort som har BT som man skall se upp med...

Redigerat av Heddan, 17 december 2013 - 17:00.

Postad 19 december 2013 - 09:15

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1 298 inlägg
  • 0

Mer specifikt vilket Intel-kort har du problem med? Bra att veta för oss andra. Jag har då installerat minst 3st Intel WiFi- kort i de NUCar som jag sålt/monterat och ingen av dom har haft några sådana problem. Men jag tror inte något av dom kort jag har använt mig av har haft BT. Så om det kanske är de Intel WiFi-kort som har BT som man skall se upp med...

Det är Intel Centrino 6235. Det första kortet jag fick var nog defekt, fick ett nytt kort av Dustin igår och nu fungerar den bra.

Det viktiga med det kortet är att installera det senaste drivrutinerna från Intel, och inte köra med W7 egna drivrutiner.

Postad 25 december 2013 - 12:24

Luap
  • Luap
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej allesammans!

Jag har köpt en i3-NUC (ivy) och har stött på lite problem. Kör win7 och XBMC, men när jag stänger av TVn stoppas musiken om jag kör spotify etc

Jag misstänker att NUCen känner av att bildskärmen stängs av trots att det är en pioneerreciever emellan och således stryper signalen i HDMI:n.

Någon som har en lösning eller stött på liknande problem? Har en plasma, så det är ingen lösning att lämna skärmen på om man vill spela musik hela dagarna :)

Stort tack!

Postad 25 december 2013 - 12:31

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Några fördelar med den lite större NUC:en som kommit nu?
http://www.dustinhom...p-lan-barebone/

Postad 25 december 2013 - 22:46

pettat
  • pettat
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Några fördelar med den lite större NUC:en som kommit nu?
http://www.dustinhom...p-lan-barebone/

Du får plats med en 2,5" SSD/HDD..?

Postad 25 december 2013 - 22:50

pettat
  • pettat
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej allesammans!

Jag har köpt en i3-NUC (ivy) och har stött på lite problem. Kör win7 och XBMC, men när jag stänger av TVn stoppas musiken om jag kör spotify etc

Jag misstänker att NUCen känner av att bildskärmen stängs av trots att det är en pioneerreciever emellan och således stryper signalen i HDMI:n.

Någon som har en lösning eller stött på liknande problem? Har en plasma, så det är ingen lösning att lämna skärmen på om man vill spela musik hela dagarna :)

Stort tack!

Borde vara så att det är receivern som stänger av sig, kan det ha något med HDMI-CEC att göra?

Postad 26 december 2013 - 08:49

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Du får plats med en 2,5" SSD/HDD..?

Är det bättre med en sån eller?

Postad 26 december 2013 - 12:29

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
.

Redigerat av joabj, 26 december 2013 - 12:32.

Postad 26 december 2013 - 16:22

Jpo
  • Jpo
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nån som kan tipsa om ett bt tangentbord som funkar med senaste openelec?. Har ett Microsoft wedge men får error när det ska ansluta, har intels wlan/bt kort.

Postad 28 december 2013 - 12:17

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Är det bättre med en sån eller?

Klart bättre. Du får ju in en billigare och större disk. Du kan t ex få runt 240 GB disk för under 1000kr idag, vilket ligger nästan 50% dyrare på mSATA.

Postad 28 december 2013 - 13:20

Luap
  • Luap
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Borde vara så att det är receivern som stänger av sig, kan det ha något med HDMI-CEC att göra?

Vet knappt vad HDMI-CEC innebär. Jag ser att något slocknar på recieverns display när jag blippar av TVn och i samma ögonblock dör ljudet. Det är som att recievern "berättar" för NUC:en att TVn är av.

Any ideas? Läst till mig att man kan modda HDMI-kabeln för att NUCen inte ska förstå att enheten i andra änden av sladden är av, men det känns som en sista lösning.

Stort tack!

Postad 28 december 2013 - 23:32

pettat
  • pettat
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Vet knappt vad HDMI-CEC innebär. Jag ser att något slocknar på recieverns display när jag blippar av TVn och i samma ögonblock dör ljudet. Det är som att recievern "berättar" för NUC:en att TVn är av.

Any ideas? Läst till mig att man kan modda HDMI-kabeln för att NUCen inte ska förstå att enheten i andra änden av sladden är av, men det känns som en sista lösning.

Stort tack!

Om du tittar på receiverns display samtidigt som du stänger av TVn kanske du ser vad det är som slocknar..? Säker på att det är datorn som slutar spela och att det inte är receivern som går i standby?

Ang HDMI CEC kan du använda google för läsa vad det är för något, gå vidare till receiverns manual för att se om det är någon inställning du kan ändra på. "HDMI SETUP" -> "Control" kanske?

Postad 29 december 2013 - 07:53

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
har en i3 gamla modellen på väg hem ( svart röda). Har läst lite om problem med överhettning på dessa, dock verkar det vara i relation med intels 525 msata, är det någon här som haft strul med överhettning? Eller är allt löst med senaste bios?

Postad 29 december 2013 - 10:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

har en i3 gamla modellen på väg hem ( svart röda). Har läst lite om problem med överhettning på dessa, dock verkar det vara i relation med intels 525 msata, är det någon här som haft strul med överhettning? Eller är allt löst med senaste bios?

Betänk att den inte har nätverksport utan du måste köpa wifi sticka till.

Big miss från min sida när jag insåg detta.

Postad 29 december 2013 - 12:40

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Betänk att den inte har nätverksport utan du måste köpa wifi sticka till.

Big miss från min sida när jag insåg detta.

Dustin hade ett kitt med intel wifi till i samma paket, så det ska medfölja, har du upplevt några överhettningar, eller tuffar den på? Kör du ssd?

Postad 29 december 2013 - 15:40

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Min son har den gamla i3an, men den med svart lock, alltså utan Thunderbolt men med Ethernet och en Intel 525 240GB SSD-disk. Den har aldrig överhettat och han har haft den sedan den gick att beställa så vi har kört på de flesta BIOS-versionerna också. Så överhettningsproblemet måste vara ganska sällsynt eller på de absolut första BIOS-versionerna...jag har för vana att alltid uppgradera BIOS till senaste version på alla de datorer jag arbetar med.
Han kör ganska grafiktunga spel som WoT och Starcraft II på den så fläkten går ofta på maxvarv så han har nog stresstestat den så gott det bara går.

Postad 29 december 2013 - 16:40

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Klart bättre. Du får ju in en billigare och större disk. Du kan t ex få runt 240 GB disk för under 1000kr idag, vilket ligger nästan 50% dyrare på mSATA.

Jämför du samma modell och storlek av mSata och Sata 2,5" disk så är det bara i vissa fall det blir någon enstaka hundralapp billigare med 2,5" varianten. Man måste ju även ta med i beräkningen att den nya större modellen av NUCen kostar flera hundra kronor mera...Så jag ser då ingen anledning att välja den större varianten...du måste ju även betänka att du får en 50% större NUC ;)

Och så många 240GB 2,5"-diskar för under 1000:- finns det inte, prisjakt hade EN återförsäljare som hade EN modell som kostade 999:-, nästa steg uppåt kostade 1200:-...och jag betalar gladeligen någon hundralapp extra för att få Intel-kvalité...det lönar sig i längden...jag har genom åren köpt in flera hundra Intel SSD och har inte haft en enda som har felat. Däremot så följer dessa billiga diskar som A-data, crucial, ocz osv ibland med de HP, Lenovo och Dell bärbara datorer som vi köper in och det märks för de har inte samma kvalité, vi har fått byta ut det skräpet alltför ofta.

Redigerat av Heddan, 29 december 2013 - 16:51.

Postad 29 december 2013 - 17:01

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Min son har den gamla i3an, men den med svart lock, alltså utan Thunderbolt men med Ethernet och en Intel 525 240GB SSD-disk. Den har aldrig överhettat och han har haft den sedan den gick att beställa så vi har kört på de flesta BIOS-versionerna också. Så överhettningsproblemet måste vara ganska sällsynt eller på de absolut första BIOS-versionerna...jag har för vana att alltid uppgradera BIOS till senaste version på alla de datorer jag arbetar med.
Han kör ganska grafiktunga spel som WoT och Starcraft II på den så fläkten går ofta på maxvarv så han har nog stresstestat den så gott det bara går.

Aaa låter bättre =) Eftersom att du har haft den sen start gissar jag på att botten på lådan (locket typ som man plockar av) inte hade dom nya heatpadsen som dom satte på alla nucs i mitten av produktionen typ? ( finns att få skickade till gratis från intel btw om du inte har)

Postad 29 december 2013 - 17:51

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 1
Jag var tvungen att kolla och jag har två små pads som trycker mot USB-kontakterna (fram och bak) men inte den stora som tydligen skall sitta på dom nyare bottenplattorna. Men det som är konstigt är att jag kan inte minnas att jag har sett den paden på någon NUC jag har monterat över huvudtaget. Och jag har monterat minst 50st av olika modeller, men då mest den gamla i5-modellen som jag fortfarande anser är den bästa...har inte den gamla i5-modellen detta problem, eller löste Intel problemet på något annat vis senare i produktionen?
Det enda problem som jag vet fanns var att man kunde inte använda HDMI-utgången närmast Ethernet-kontakten utan att få väldiga problem med nätverkstrafiken, men det problemet tror jag är löst sedan länge, jag har då inte märkt av det på länge.

Postad 29 december 2013 - 17:56

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Ah, nu hittade jag en annan bild på den Pad dom la till och den känner jag igen. Så då är den gåtan löst...
Den första bilden jag hittade var på PADen för Celeron NUCen, och den PADen var mycket tjockare.
Den här förändringen verkar ju har kommit så sent som i augusti i år.

Redigerat av Heddan, 29 december 2013 - 18:01.

Postad 29 december 2013 - 18:49

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Jag var tvungen att kolla och jag har två små pads som trycker mot USB-kontakterna (fram och bak) men inte den stora som tydligen skall sitta på dom nyare bottenplattorna. Men det som är konstigt är att jag kan inte minnas att jag har sett den paden på någon NUC jag har monterat över huvudtaget. Och jag har monterat minst 50st av olika modeller, men då mest den gamla i5-modellen som jag fortfarande anser är den bästa...har inte den gamla i5-modellen detta problem, eller löste Intel problemet på något annat vis senare i produktionen?
Det enda problem som jag vet fanns var att man kunde inte använda HDMI-utgången närmast Ethernet-kontakten utan att få väldiga problem med nätverkstrafiken, men det problemet tror jag är löst sedan länge, jag har då inte märkt av det på länge.

50st(!) Av ren nyfikenhet vad ska nucens temp ligga på?

Enligt reviews så har dom löst temp strulet med bios uppdateringar samt dom paddsen då.

Postad 29 december 2013 - 19:32

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 2
Jo, jag jobbar som IT-Tekniker(alltiallo) på ett företag (150st anställda/250st datorer) där jag bl.a. servar/bygger/underhåller alla anställdas datorer. Så därför får jag ganska snabbt erfarenhet av om saker fungerar bra eller inte och då inte från enstaka exemplar utan från ett större underlag. Som exempel har vi alltid byggt de stationära datorerna själva eller i nära samarbete med en lokal firma, och där har vi alltid använt Intel-delar i den utsträckning de har funnits. Och under 15 år så kan jag nog räkna på 5 fingrar hur ofta en Intel produkt har felat (moderkort/processorer/SSD). Dom delar som felar i en dator står det inte Intel på helt enkelt.
Sedan bygger jag även datorer på min fritid i min enskilda firma...så det blir som sagt några datorbyggen...

Det verkar som BIOS-uppdatering i sig verkar ha gjort susen eftersom jag inte har paddsen...

Redigerat av Heddan, 29 december 2013 - 19:34.

Postad 30 december 2013 - 15:50

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 1
I tankarna på att uppgradera min htpc och helt vilsen, därför kikar jag in i denna tråd.

Jag kör uteslutande TV/film på min, någon enstaka gång surf.
USB TV kort Anysee för Boxer.
Trådat nätverk.

Jag gissar NUC klarar det galant men vilken version skall jag gå på?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.