Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 januari 2014 - 00:29

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 1

Jag har inget att bevisa. Jag framför den samstämmiga bilden av de publicerade blindtester som gjorts under 25-30 år.

Bra....då kan du ju sluta tjata om ditt blindtest, som du ändå inte vill genomföra och dina "samstämmiga" publicerade blindtester (som inte bevisar någonting mer än att vissa personer inte lyckades särskilja vissa apparater) har du ju redan framfört.

Postad 08 januari 2014 - 00:36

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

Bra....då kan du ju sluta tjata om ditt blindtest, som du ändå inte vill genomföra och dina "samstämmiga" publicerade blindtester (som inte bevisar någonting mer än att vissa personer inte lyckades särskilja vissa apparater) har du ju redan framfört.

Nu har jag inte läst hela tråden men har du visat upp något blindtest där de har lyckats?

Postad 08 januari 2014 - 00:38

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Betänk att inga illusionister som ex påstår att dom kan flyta tagit utmaningen. Copperfield eller labero ex. Detta är, naturligtvis, eftersom dom inte kan flyga. Dom trixar det med grejjer.

Eller det kanske var något annat jag skulle svara på? Sitter på plattan nu :)

Ja, inte var det angående illusionister och trollkarlar du skulle svara i alla fall. Jag var lite sarkastisk angående att man kan känna sig pressad och att det inte är lätt att göra sådana test on command. Precis som jag skrev tidigare. Som sagt, knappast ett smidigt test att åka och göra, med läkarintyg, USA-resa och allt vad det kostar, semesterdagar som bränns etc. Allt för att göra en jättechansning på ett kabeltest som du inte har en aning om hur det utförs eller vad för utrustning som görs eller hur lokalen ser ut. Hmm.....högst troligt att någon här på forumet antar den utmaningen (vilket du givetvis förstår att det inte är).

För övrigt så vet har i alla fall inte jag diskuterat kabeltest.....och heller aldrig påstått att jag skulle lösa ett sånt test. Någon annan kanske har gjort det dock.

Postad 08 januari 2014 - 00:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Ja och risken är ju tämligen stor att dessa "vissa" blir fler om andra vågar göra dessa tester.
Det är en närmast religiös hållning som folk har till deras magiska öron. Det tycker jag är väldigt intressant.

Postad 08 januari 2014 - 00:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Lite OT, ett klassiskt test mellan vanliga monster kablar och Opus MM som jag själv upplevde innan, under och efteråt. Det var extremt intressant och se hur det påverkade hans påstående mm.
http://www.avsforum....lled-cable-test

Bland annat så skrev han innan testet
first; the money is window dressing to get attention. personally; i don't really care about it.

second, cable differences are most evidant in a mature system. any generic system would dumb-down the differences and minmize the listener's ability to detect differences blind.

i make no claims to hear cable differences in unfamiliar environments; therefore i have no interest in participating in a test under those circumstances. my whole point is that with the correct tool (familiar room and system) cable differences are easy enough for me to hear in a blind test.

i have not read the terms of Randi's challenge. it does not matter to me. OTOH i would be happy (and have made the offer repeatedly over the last few years to many here on AVS) to demonstrate that i can blindly hear the difference between my cables and generic cables in my system.

with all the objectivist bluster on cable vodoo you would think that someone would call me on it.

here i am.

anyone?

if not then all i ask is that people stop saying that cable believers cannot back up what they preach. that does not mean that my stance proves anything.

Redigerat av MKarlsson74, 08 januari 2014 - 00:45.

Postad 08 januari 2014 - 00:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Ja, inte var det angående illusionister och trollkarlar du skulle svara i alla fall. Jag var lite sarkastisk angående att man kan känna sig pressad och att det inte är lätt att göra sådana test on command. Precis som jag skrev tidigare. Som sagt, knappast ett smidigt test att åka och göra, med läkarintyg, USA-resa och allt vad det kostar, semesterdagar som bränns etc. Allt för att göra en jättechansning på ett kabeltest som du inte har en aning om hur det utförs eller vad för utrustning som görs eller hur lokalen ser ut. Hmm.....högst troligt att någon här på forumet antar den utmaningen (vilket du givetvis förstår att det inte är).

För övrigt så vet har i alla fall inte jag diskuterat kabeltest.....och heller aldrig påstått att jag skulle lösa ett sånt test. Någon annan kanske har gjort det dock.

Det är inget krav på läkarintyg, bara en rekommendation, eftersom majoriteten som tror att dom har paranormala förmågor är sinnessjuka.
Du vet exakt hur testet utförs, det är extremt straight forward. Abx. Switcha själv. Utrustningen påverkar ju inte kablarnas ljud. Kablarna ska ju höra skillnaden själv så då gör kablarna skillnad på alla ljud, oavsett källa som används. Det är väl i te så att kablarna bara gör skillnad på ett par förstärkare heller?

Mjo, några här inne har ju sagt att som skulle klara ett sånt test galant. Kylmander bla, han började pma mig tom.

Postad 08 januari 2014 - 00:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Det är rätt skrämmande hur likt resonemanget han för är mot andra liknande fall när man tittar på det.

Postad 08 januari 2014 - 00:56

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 1
Kritiskt granskat av dessa långa texter du kopierat så är jag inte direkt imponerad av dessa studiers omfattning, som mest 225 deltagar. Man kom inte fram till så mycket egentligen. Man hitta lite variationer men man landa ändå kring 54/46 chans att gissa rätt mellan den dyraste och den billigaste. Sen undrar jag varför man envisas med att sänka utnivån på den dyrare, detta är ju inget man gör hemma. Men i slutet av studien sammanfattar man ändå rätt kryptiskt sina resultat från förstärkartestet:

What does it mean? It means that people who advise you to buy expensive Amplifiers because they believe amps contribute coloration to acoustic quality probably couldnt tell the difference between their favorite exotic amp and a $200 Pioneer. It doesnt mean that you should only choose the cheapest amp you can. There are other considerations not the least of which is the longevity of the unit. A $200 receiver is more likely to have a short lifespan, but a decent quality power amp could last a lifetime. There are also other considerations: the one thing that will certainly present problems is clipping. In the test they set the gain equally to all amps, so there was no difference in the power output, and the gain was set well within the specified limitations of the amp itself. This might not be the case at home; the speakers you use could be of all different efficiency ratings. You have to ensure your amp has plenty of reserve power for handling spikes in the soundtrack without clipping. Clipping is distortion, and distortion is the simple explanation for the coloration people claim to hear from certain amps. So, the weak highs or muddy bass you might hear from a cheap amp is probably clipping, or it could be a placebo.

Redigerat av karten, 08 januari 2014 - 08:05.

Postad 08 januari 2014 - 00:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Man måste sänka utnivån på den dyra eftersom den billiga skulle dista vid högre volymer. Distar det så är vi alla överens om att man hör skillnad :)

Postad 08 januari 2014 - 01:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Kritiskt granskat av dessa långa texter du kopierat så är jag inte direkt imponerad av dessa studiers omfattning, som mest 25 deltagare och några minglare som man inte nämnde desto mer. Man kom inte fram till så mycket egentligen. Man hitta lite variationer men man landa ändå kring 50/50 chans att gissa rätt. Sen undrar jag varför man envisas med att sänka utnivån på den dyrare, detta är ju inget man gör hemma. Men i slutet av studien sammanfattar man ändå rätt kryptiskt sina resultat från förstärkartestet:

What does it mean? It means that people who advise you to buy expensive Amplifiers because they believe amps contribute coloration to acoustic quality probably couldnt tell the difference between their favorite exotic amp and a $200 Pioneer. It doesnt mean that you should only choose the cheapest amp you can. There are other considerations not the least of which is the longevity of the unit. A $200 receiver is more likely to have a short lifespan, but a decent quality power amp could last a lifetime. There are also other considerations: the one thing that will certainly present problems is clipping. In the test they set the gain equally to all amps, so there was no difference in the power output, and the gain was set well within the specified limitations of the amp itself. This might not be the case at home; the speakers you use could be of all different efficiency ratings. You have to ensure your amp has plenty of reserve power for handling spikes in the soundtrack without clipping. Clipping is distortion, and distortion is the simple explanation for the coloration people claim to hear from certain amps. So, the weak highs or muddy bass you might hear from a cheap amp is probably clipping, or it could be a placebo.

Först säger du att du inte är impad av testerna, trots att de är ofantligt mycket mer än vad du har publicerat. Sen så vill du poängtera det som de flesta med basala kunskaper redan förstår, att man kan höra skillnader när förstärkaren klipper eller är nära att klippa. Höj nivå tack.

Redigerat av MKarlsson74, 08 januari 2014 - 01:08.

Postad 08 januari 2014 - 01:09

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 1

Först säger du att du inte är impad av testerna, trots att de är ofantligt mycket mer än vad du har publicerat. Sen så vill du poängtera det som de flesta med basala kunskaper redan förstår, att man kan höra skillnader när förstärkaren klipper eller är nära att klippa. Om inte nivån på dina inlägg höjs lite så tänker jag inte lägga energi på dig då jag finner svaren ytterst oseriösa.

Vad är det som är oseriöst i mina svar? Skicka citatet så jag vet till nästa gång. Kollar upp dina artiklar i dagarna som kommer. Den där var dock en av de större studierna och mer omfattande och jag misstänker att det var därför du citera den. Eller har jag fel?

Man måste sänka utnivån på den dyra eftersom den billiga skulle dista vid högre volymer. Distar det så är vi alla överens om att man hör skillnad :)

Jag har ju nämnt detta tidigare i tråden, men på nått sätt är vi ändå här fortfarande. Men det är ju bra att vi nu på slutklämmen tillsammans kommer fram till att det kan finnas en anledning till att man hör skillnader.

Postad 08 januari 2014 - 01:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Ingen har välnsagt att skillnader inte finns mellan ett distande eller klippande steg och ett steg som inte distar? Jag har ju flera gånger skrivit om impedanssvängningar och hur olika steg kan avslöja sig i sådana då dom kan vara för svaga. Men då räknas det inte eftersom man bommar premissen att spela under detekterbar dist :)

Postad 08 januari 2014 - 02:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Kritiskt granskat av dessa långa texter du kopierat så är jag inte direkt imponerad av dessa studiers omfattning, som mest 25 deltagare och några minglare som man inte nämnde desto mer.

Nja, det var ju betydligt fler i snitt.

Postad 08 januari 2014 - 07:02

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Det är inget krav på läkarintyg, bara en rekommendation, eftersom majoriteten som tror att dom har paranormala förmågor är sinnessjuka.
Du vet exakt hur testet utförs, det är extremt straight forward. Abx. Switcha själv. Utrustningen påverkar ju inte kablarnas ljud. Kablarna ska ju höra skillnaden själv så då gör kablarna skillnad på alla ljud, oavsett källa som används. Det är väl i te så att kablarna bara gör skillnad på ett par förstärkare heller?

Mjo, några här inne har ju sagt att som skulle klara ett sånt test galant. Kylmander bla, han började pma mig tom.

Postad 08 januari 2014 - 07:18

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
till Zartok
Jag har aldrig sagt att jag skulle klara det testet
Så jag tycker det är förbannat lågt av dig
Att hoppa på mig så.

Sedan att du och Karlsson inte hör någon
Skillnad kan ju inte jag hjälpa och för övrigt
Tyckte du att jag skulle göra testet för
Pengarnas skull kan bara tillägga att det behöver
Jag inte.

Den här tråden har bara blivit sämre och sämre
Vad är det som säger att du hör bättre än jag
Och att enbart dina svar är dom rätta,
Jag trodde faktiskt mer om dig.

Postad 08 januari 2014 - 08:06

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Nja, det var ju betydligt fler i snitt.

Ah sry, jag missa att nämna att det lika många objektiva lyssnare och att det totala antalet uppkom till 212.

Redigerat av karten, 08 januari 2014 - 08:45.

Postad 08 januari 2014 - 08:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
Om man jämför två förstärkare (på ett korrekt sätt, samma insignal etc) och dom verkligen låter olika (inget placebo etc), så måste minst en av dom vara defekt. Insignalen som förstärks har förvanskats. Oavsett vilken sida man står på i denna debatten så måste detta vara sanning för alla.

Postad 08 januari 2014 - 08:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Om man jämför två förstärkare (på ett korrekt sätt, samma insignal etc) och dom verkligen låter olika (inget placebo etc), så måste minst en av dom vara defekt. Insignalen som förstärks har förvanskats. Oavsett vilken sida man står på i denna debatten så måste detta vara sanning för alla.

Och med defekt menar du?
Om två högtalare låter olika med samma insignal, är den ena då också defekt, eller är de helt enkelt båda kompromisser med något skilda karaktärer?

Postad 08 januari 2014 - 08:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Och med defekt menar du?
Om två högtalare låter olika med samma insignal, är den ena då också defekt, eller är de helt enkelt båda kompromisser med något skilda karaktärer?

Defekt är kanske ett för kraftfullt uttryck. Men om man hårddrar det...En ideal förstärkare skall förstärka en signal utan att förvanska den. Om signalen förvanskas så är den defekt. Nu finns ingen sån perfekt förstärkare i verkligeten. Samma gäller högtalare också. Om två förtärkare eller två högtalare låter olika, vilka av dom låter korrekt? Med korrekt menas tex CD-plattans information.

Postad 08 januari 2014 - 09:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 1

In the test they set the gain equally to all amps, so there was no difference in the power output, and the gain was set well within the specified limitations of the amp itself. This might not be the case at home; the speakers you use could be of all different efficiency ratings. You have to ensure your amp has plenty of reserve power for handling spikes in the soundtrack without clipping. Clipping is distortion, and distortion is the simple explanation for the coloration people claim to hear from certain amps. So, the weak highs or muddy bass you might hear from a cheap amp is probably clipping, or it could be a placebo.

Det där stycket, får mig återigen att tro, att den skillnad som många upplever mellan olika förstärkare helt enkelt är att olika förstärkare klipper vid olika volym, olika snyggt eller inte alls(vid den volym man vill spela på). Och att det är egentligen det som många jämför när de testar förstärkare hemma, kanske utan att vara medvetna om det.

Skulle också kunna vara en föklaring till varför de båda "sidorna" talar förbi varandra ideligen. Man talar inte om samma sak.

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 09:23.

Postad 08 januari 2014 - 09:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Den där meningen, får mig återigen att tro, att den skillnad som många upplever mellan olika förstärkare helt enkelt är att olika förstärkare klipper vid olika volym, olika snyggt eller inte alls. Och att det är egentligen det som många jämför när de testar förstärkare hemma, kanske utan att vara medvetna om det.

Skulle också kunna vara en föklaring till varför de båda "sidorna" talar förbi varandra ideligen. Man talar inte om samma sak.

Ligger nog mycket i detta. Men skulle det inte finnas andra skillnader? Har alla förstärkare lika rak frekvenskurva?

Postad 08 januari 2014 - 09:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Men skulle det inte finnas andra skillnader? Har alla förstärkare lika rak frekvenskurva?

Det är möjligt, men jag vet faktiskt inte. Jag är inte i huvudsak tekniskt begåvad :). Någon annan, som har mer dragning åt det tekniska, kanske kan ta fram olika frekvenskurvor från olika förstärkare som blivit uppmätta?

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 09:30.

Postad 08 januari 2014 - 09:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Den där meningen, får mig återigen att tro, att den skillnad som många upplever mellan olika förstärkare helt enkelt är att olika förstärkare klipper vid olika volym, olika snyggt eller inte alls. Och att det är egentligen det som många jämför när de testar förstärkare hemma, kanske utan att vara medvetna om det.

Exakt. Men de icketroende verkar tyvärr ha svårt att ta in den information de själva bifogar. Vi verkar alla rätt överens om att skilnader finns, men få verkar förstå att det kan börja dista långt innan förstärkarens maxeffekt. Altså, det kan börja låta olika även innan man spelar särskilt högt. Därför är det ju mycket märkligt att man utjämnar nivåerna vid dessa jämförelser. Vad du oftast vill ha är väl en förstärkare som klarsr just den last du har valt, vid de nivåer du önskar soela på. Dessa tester berättar ju defacto just att det är skillnad och ger kunskapen om att man bör välja
något som klarar att driva dina högtalare distfitt. :)

För de alltför troende är det förstås också bra att tänka på att det faktiskt KAN vara placebo. Och faktiskt inte bara placebo utan även så att man kan uppleva ljudet olika vid olika tillfällen. Därför bör man alltid låna hem och lyssna ett par dagar.

Redigerat av laddie15, 08 januari 2014 - 09:51.

Postad 08 januari 2014 - 09:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Exakt. Men de icketroende verkar tyvärr ha svårt att ta in den information de själva bifogar. Vi verkar alla rätt överens om att skilnader finns, men få verkar förstå att det kan börja dista långt innan förstärkarens maxeffekt. Altså, det kan börja låta olika även innan man spelar särskilt högt. Därför är det ju mycket märkligt att man utjämnar nivåerna vid dessa jämförelser. Vad du oftast vill ha är väl en förstärkare som klarsr just den last du har valt, vid de nivåer du önskar soela på. Dessa tester berättar ju defacto just att det är skillnad och ger kunskapen om att man bör välja något som klarar att driva dina högtalare distfitt. :)

Ja, så tänker jag med :).

Med ett tillägg då. Om man nu vill "bevisa" att bara för att en förstärkare har ett fint namn och kostar en massa pengar så behöver den inte vara bättre, då finns det en poäng i att jämföra inom förstärkarnas begränsningar.

Då torde man kunna påvisa att förstärkare låter lika inom det området som de ej klipper. Och att det som skiljer dem åt, är att man kan spela högre men den ena, eller den andra, innan den börjar klippa och låta illa.
Men det testet är såklart inte värt mycket för en enskild individ i hemmiljö, om förstärkaren låter lika bra som en annan, fast på en volym som är lägre än den jag vill spela på hemma. Förutom kanske, att man lika gärna kan välja en förstärkare av det lite mindre fina märket med mer effekt, som passar ens behov, och inte klipper vid den volym man vill kunna spela på.

Edit: Ber om ursäkt om "volym" och "effekt" inte är de absolut korrekta termerna, men jag tror att de flesta förstår vad jag menar, om man bara väljer att inte misstolk det jag skrivit. Som sagt, teknikkunskaper är inte min starkaste sida :).

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 09:57.

Postad 08 januari 2014 - 09:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Ja, så tänker jag med :).

Med ett tillägg då. Om man nu vill "bevisa" att bara för att en förstärkare har ett fint namn och kostar en massa pengar så behöver den inte vara bättre, då finns det en poäng i att jämföra inom förstärkarnas begränsningar.

Då torde man kunna påvisa att förstärkare låter lika inom det området som de ej klipper. Och att det som skiljer dem åt, är att man kan spela högre men den ena, eller den andra, innan de börjar klippa och låta illa.
Men det testet är såklart inte värt mycket för en enskild individ i hemmiljö, om förstärkaren låter lika bra som en annan, fast på en volym som är lägre än den jag vill spela på hemma. Förutom kanske, att man lika gärna kan välja en förstärkare av det lite mindre fina märket med mer effekt, som passar ens behov, och inte klipper vid den volym man vill kunna spela på.

Ja det finns förstås en poäng i att påvisa att ett billigare alternativ kan vara väl så bra. :)

Postad 08 januari 2014 - 09:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Ja det finns förstås en poäng i att påvisa att ett billigare alternativ kan vara väl så bra. :)

Ja, jag får i alla fall för mig att det är det som Randi och förespråkarna för liknande synsätt vill påvisa. Att det inte är något magsikt mumbujumbo, fina namn, eller designmässig skönhet som gör att en förstärkare låter bättre än en annan.

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 10:00.

Postad 08 januari 2014 - 10:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Ja, jag får i alla fall för mig att det är det som Randi och förespråkarna för liknande synsätt vill påvisa. Att det inte är något magsikt mumbujumbo, fina namn, eller designmässig skönhet som gör att en förstärkare låter bättre än en annan.

I såfall en välgärning. Sedan är det såklart inget kul att höra när man svalt myten med hull och hår. :)
Skall villigt erkäna att man lyriskt drömde om alla dessa fantastiska apparater innan man själv hade råd med något man är nöjd med. Erfarenheten har dock lärt en att det absolut är mycket som kostar betydligt mer än det smakar. Men, men även om den inte låter bättre än min så vill jag ändå ha en Luxman 590, eller en Macintosh, eller en ......:)

Postad 08 januari 2014 - 10:14

dildoe
  • dildoe
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 1
Ursäkta ett lite off-topic inlägg här men jag har hört att det är sant att alla bilar låter exakt likadant!

...även alla fåglar!

=)

Postad 08 januari 2014 - 10:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 1

Ursäkta ett lite off-topic inlägg här men jag har hört att det är sant att alla bilar låter exakt likadant!

...även alla fåglar!

=)

Japp, innan de börjar dista. :)

Postad 08 januari 2014 - 10:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

till Zartok
Jag har aldrig sagt att jag skulle klara det testet
Så jag tycker det är förbannat lågt av dig
Att hoppa på mig så.

Jag inte.

Den här tråden har bara blivit sämre och sämre
Vad är det som säger att du hör bättre än jag
Och att enbart dina svar är dom rätta,
Jag trodde faktiskt mer om dig.

Jag kan dra et direktcitat"Jag tycker bara det är så himla tråkigt att inte bli trodd och bli kallad lögnare hela tiden.

Du har ju skrivit rätt mycket och man får väl hoppas att du kan en del, men när jag säger att jag hörde skillnad vid ett högtalarsladd byte så menar jag det också."

Där har du det. Du hör skillnad. Då är det bara att göra testet. Man ska vara duktigt rik om man känner att 6 miljoner inte behövs. Annars så kan man även göra testet för att bevisa sin ståndpunkt.

Mina svar har 40 års ren vetenskap med tester i ryggen. Säger man emot vetenskap så är man lite inne på kreationism vs evolution som jag varit inne på tidigare. Det går inte riktigt att vara kreationist i ett land som är så pass högutbildat som sverige.

Ang förstärkarna igen, jag har nog för mig att vissa a-klassare kan rulla lite lite i diskanten och inte vara megalinjära uppe i kanske 16 khz oxh uppåt. Någon som också hört detta? Ja, alltså att det sägs eller har uppmätts detta? :)
EDIT: inte a-klassare, rörförstärkare menade jag :)

...även alla fåglar!

=)

Alla bilar med samma motor och avgassystem låter ju lika också. Åk till din närmsta volvohandlare för mer information :D

Japp, innan de börjar dista. :)

... klart dom låter olika när den ena är på tomgång och den andra varvas i 4000 rpm :D

Redigerat av Zartok, 08 januari 2014 - 10:41.

Postad 08 januari 2014 - 10:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

I såfall en välgärning. Sedan är det såklart inget kul att höra när man svalt myten med hull och hår. :)
Skall villigt erkäna att man lyriskt drömde om alla dessa fantastiska apparater innan man själv hade råd med något man är nöjd med. Erfarenheten har dock lärt en att det absolut är mycket som kostar betydligt mer än det smakar. Men, men även om den inte låter bättre än min så vill jag ändå ha en Luxman 590, eller en Macintosh, eller en ...... :)

Nej men det är klart att man kan köpa saker av andra anledningar också. Macintosh är väldigt vackra bland annat!

Postad 08 januari 2014 - 10:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag byter steg stup i kvarten. Det är extrem feelgood att byta steg för mig. Just nu sitter jag på emotiva, men kanske skulle byta till min anthem för skojsskull :)

Postad 08 januari 2014 - 10:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag byter steg stup i kvarten. Det är extrem feelgood att byta steg för mig. Just nu sitter jag på emotiva, men kanske skulle byta till min anthem för skojsskull :)

Märker du nån ljudlig skillnad då när du byter steg?

Postad 08 januari 2014 - 10:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Märker du nån ljudlig skillnad då när du byter steg?

Inte det minsta efter en timme eller så. Först får man ju feelgooden, det känns jävligt fint att byta steg. Då kan det säkert hända att jag hör något fler detaljer eller något sånt, men det försvinner i så fall rätt snabbt.

Men jag gillar att köpa och sälja slutsteg. Har gått igenom flertalet. Senast sålde jag maa 706 efter att ha haft dom i 8 månader. Just nu ska jag nog hämta tillbaka min rotel och kopola in den i mina frontar så blir det lite driv där med :)

Postad 08 januari 2014 - 11:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag vill lägga till en sak. Jag köper även dyra kablar. Feelgood! :)

Postad 08 januari 2014 - 11:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Ligger nog mycket i detta. Men skulle det inte finnas andra skillnader? Har alla förstärkare lika rak frekvenskurva?

Hur många mätningar på förstärkare har du läst?

Det där stycket, får mig återigen att tro, att den skillnad som många upplever mellan olika förstärkare helt enkelt är att olika förstärkare klipper vid olika volym, olika snyggt eller inte alls(vid den volym man vill spela på). Och att det är egentligen det som många jämför när de testar förstärkare hemma, kanske utan att vara medvetna om det.

Det kan säkert finnas fall men jag tror inte det är främsta anledningen. För det finns mängder av personer som hävdar stora skillnader mellan kablar, t o m digitalkablar. Anser du dessa påstående också måste tyda på att de verkligen hör en skillnad? Är själva mängden påstående ett starkt bevis?

Postad 08 januari 2014 - 11:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Inte det minsta efter en timme eller så. Först får man ju feelgooden, det känns jävligt fint att byta steg. Då kan det säkert hända att jag hör något fler detaljer eller något sånt, men det försvinner i så fall rätt snabbt.

Men jag gillar att köpa och sälja slutsteg. Har gått igenom flertalet. Senast sålde jag maa 706 efter att ha haft dom i 8 månader. Just nu ska jag nog hämta tillbaka min rotel och kopola in den i mina frontar så blir det lite driv där med :)

Självpåtagen placebo...

Postad 08 januari 2014 - 11:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag inte.

Nej, men det som är intressant är att det finns mängder av personer som sagt ungefär samma sak som dig och sen när de testat under kontrollerade former inte kan skilja dem åt. Det betyder inte att du inte KAN höra en skillnad men när både vetenskapen (förståelsen kring placebo och de psykologiska faktorer som spelar roll) och vad de verkliga resultatet som publiceras visar, så blir bilden väldigt samstämmig. Det betyder dock inte att det kan visa sig annorlunda i ett annat test, men tills det testet är gjort så får man inse att den tidigare empirin visar en klar bild om hur det brukar vara.

Postad 08 januari 2014 - 11:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Hur många mätningar på förstärkare har du läst?

Det vet jag inte. Min fråga var om alla förstärkare har lika rak frekvenskurva. Om inte, kan man höra dom skillnaderna då?

Postad 08 januari 2014 - 11:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Självpåtagen placebo...

Det här är en video som vi fick se på en b-kurs när vi gick igenom illusioner: www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DG-lN8vWm3m0
Mcgurk-effekten. Ba blir fa beroende på hur ögonen uppfattar den talande.

Får fixa länken senare, alt googla youtube och mcgurk.

Jag lägger till att ni verkligen borde testa det här. Det påvisar bara hur enkelt det är att förvilla våra sinnen. Det här är, även om endel troende vill förneka det, en av dom extremt få effekter som man inte kan träna bort eftersom den sker så snabbt.

Redigerat av Zartok, 08 januari 2014 - 11:54.

Postad 08 januari 2014 - 12:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Det kan säkert finnas fall men jag tror inte det är främsta anledningen. För det finns mängder av personer som hävdar stora skillnader mellan kablar, t o m digitalkablar. Anser du dessa påstående också måste tyda på att de verkligen hör en skillnad? Är själva mängden påstående ett starkt bevis?

Måste och måste, det skrev jag aldrig. Jag bara tänkte att de kunde vara EN förklaring.
Jag bara diskuterar mina tankar och ideer.

Sen kan jag tycka att om någon påstår sig höra en skillnad, så gör han/hon det, det är den personens verklighet. Sen om det finns någon verklig, objektiv, skillnad är en annan sak.

Jag tänker mig ett scenario. Kalle lånar hem två olika förstärkare som är specade och uppmätta lite olika, kanske är han inte ens medveten om det. Han sätter på och spelar sina favoritlåtar, byter förstärkare och spelar samma låtar, på samma högtalare, med samma kablar osv. på subjektivt liknande ljudnivå. Antar att det är ofta så här det går till när många testar förstärkare i hemmiljö.

Den ena förstärkare låter lite mer odistinkt i basen tycker Kalle. Kalle kommer fram till att den ena förstäkare har ett mörkare, murrigare och mer odistinkt sound, och väljer såldes den andra. Jag tänker att det skulle kunna vara så, att den förstärkare som var mer odestinkt i basen kanske klarade lasten sämre, kalles högtalare kanske hade en ohmdipp vid 70 hz eller så, och det var därför som den lät mer odistinkt och murrig på den volymen Kalle ville spela. På den nivå som Kalle ville spela så klarade inte den ena förstärkaren att driva högtalarna riktigt?

Hade man istället testat båda förstärkarna inom den volym som båda förstärkarna klarade av att driva högtalaren, så hade man inte märkt någon skillnad i mellam dem?

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 13:32.

Postad 08 januari 2014 - 13:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Måste och måste, det skrev jag aldrig. Jag bara tänkte att de kunde vara EN förklaring.
Jag bara diskuterar mina tankar och ideer.

Jag tänker mig ett scenario. Kalle lånar hem två olika förstärkare som är specade och uppmätta lite olika, kanske är han inte ens medveten om det. Han sätter på och spelar sina favoritlåtar, byter förstärkare och spelar samma låtar, på samma högtalare, med samma kablar osv. på subjektivt liknande ljudnivå. Antar att det är ofta så här det går till när många testar förstärkare i hemmiljö.

Den ena förstärkare låter lite mer odistinkt i basen tycker Kalle. Kalle kommer fram till att den ena förstäkare har ett mörkare och mer odistinkt sound, och väljer såldes den andra. Jag tänker att det skulle kunna vara så, att den förstärkare som var mer odestinkt i basen kanske klarade lasten sämre, kalles högtalare kanske hade en ohmdipp i vid 70 hz eller så, och det var därför som den lät mer odistinkt på den volymen Kalle ville spela. På den nivå som Kalle ville spela så klarade inte den ena förstärkaren att driva högtalarna riktigt?

Hade man istället testat båda förstärkarna inom den volym som båda förstärkarna klarade av att driva, så hade man inte märkt någon skillnad i mellam dem?

Tror de flesta av oss känner igen oss i din Kalle. :)
Tror du prickat in det vanligaste problemområdet hyfsat också. Just "luddighet" i basen är nog det vanligaste och tydligaste symptomet på att det kroknar. Sedan tror jag att den då svullna basen även påverkar övriga register genom att vissa toner då döljs.

Postad 08 januari 2014 - 13:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Tror de flesta av oss känner igen oss i din Kalle. :)
Tror du prickat in det vanligaste problemområdet hyfsat också. Just "luddighet" i basen är nog det vanligaste och tydligaste symptomet på att det kroknar. Sedan tror jag att den då svullna basen även påverkar övriga register genom att vissa toner då döljs.

Jo det är en ide i alla fall om hur det skulle kunna vara. Sen får man väl säga som "försvar" till den vetenskapliga sidan, eller vad man skall kalla det. Så hade det varit bra att nivåmatcha förstärkarna när man testade hemma, för det kan vara så att man kanske spelade lite högre med den förstärkare som upplevdes som odistinkt och murrig. Hade man nivåmatchat så kankse man upplevt dem som lika bra, eller den bättre som sämre? Eftersom man kanske spelade olika högt vid "teset" av de respektive förstärkarna.

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 14:02.

Postad 08 januari 2014 - 14:01

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1 690 inlägg
  • 1
Dock så ska man välja förstärkare utifrån den volym man vill spela och inte den volym förstärkaren vill spela.

Postad 08 januari 2014 - 14:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Dock så ska man välja förstärkare utifrån den volym man vill spela och inte den volym förstärkaren vill spela.

Absolut! Kunde inte hålla med mer man ska välja efter sina behov eller vad man kan tänkas uppskatta. Jag har gått mycket på estetik och vikt faktiskt, det har varot viktiga saker för mig. Säger inget ommpreformance, men då jag lyssnar lågt i vanliga fall så klarar det mesta av att driva mina högtalare för mina behov.

Postad 08 januari 2014 - 14:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Jo det är en ide i alla fall om hur det skulle kunna vara. Sen får man väl säga som "försvar" till den vetenskapliga sidan, eller vad man skall kalla det. Så hade det varit bra att nivåmatcha förstärkarna när man testade hemma, för det kan vara så att man kanske spelade lite högre med den förstärkare som upplevdes som odistinkt och murrig. Hade man nivåmatchat så kankse man upplevt dem som lika bra, eller den bättre som sämre? Eftersom man kanske spelade olika högt vid "teset" av de respektive förstärkarna.

Du har alldeles rätt där, volymen kan absolut vara avgörande för en upplevd skillnad. Men faktiskt i min rigg är det lite åt andra hållet. Min Onkyoreceiver blir stadig(are)i basen vid högre volym medan min Sugden är klippfast oavsett volym (inom rimliga gränser)

Redigerat av laddie15, 08 januari 2014 - 14:17.

Postad 08 januari 2014 - 14:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
Anta att jag lånar hem två förstärkare, Pioneer A10 ( 1590 kr ) och en Luxman L-509u ( 103 000 kr ) och gör ett kontrollerat, enligt alla regler, lyssningstest mellan dom två. Kommer jag att höra nån skillnad då tro?

Postad 08 januari 2014 - 14:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Anta att jag lånar hem två förstärkare, Pioneer A10 ( 1590 kr ) och en Luxman L-509u ( 103 000 kr ) och gör ett kontrollerat, enligt alla regler, lyssningstest mellan dom två. Kommer jag att höra nån skillnad då tro?

Beror givetvis på lasten, volymen och givetvis musiken. Luxman är ju en förstärkare med lite egenkaraktär, lite värme. Den är också otroligt kraftfull och kommer med stor sannolikhet utmärka sig med orubblig kontroll redan när man skruvat upp relativt måttligt. Men med snäll last, volym och musik är utgängen alls inte given. :)
Har hört nämnda förstärkare med de största Martin Logan och utan att ha jämfört med andra förstärkare anar jag att detta är en av marknadens absolut bästa. 30W, DET hade ingen gissat i ett blindtest. :)

Redigerat av laddie15, 08 januari 2014 - 14:32.

Postad 08 januari 2014 - 14:33

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Enligt de flesta blindtest, nej. Jag tycker det hade varit väldigt intressant att testa.

(Har en period i livet där jag letade cd-spelare, och då hade jag kunnat svära på att jag hörde skillnad. Min totalt hifiointresserade tjej hävdade samma sak när vi testade hemma. Nu för tiden är jag dock klart mindre troende ;) ).

Postad 08 januari 2014 - 14:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Ja det är en bra ide att testa alla sing pryttlar på den volym som man vill kunna spela.

Redigerat av genstruktur, 08 januari 2014 - 14:42.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.