Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vill du ha en böjd TV?

354 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vill du ha en böjd TV? (388 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 19 March 2015 - 00:28

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 1

Som jag ser så får man inget seriöst svar med exempel på skillnader, enda svaren man får är att det är en gimmick (inget jag bryr mig om), andra är att man får reflexer. 

Hmm... Var och kolla extra idag (en 8505 ovanför samt en 8505 bredvid 7505), och tyckte att det var skönare att kolla på curved - både framifrån samt från sidan, självklart inte största skillnaden, men det fanns lite extra i curved. Fick även leka lite med den & säljaren visade exakt samma sak samtidigt på alla tre. 

Jag sa att man bara hör negativt angående curved, har inte fått nå bra jämförelse mellan dem - och han sa bara att "varför lyssna på sånna, verkar som att de inte vågar ta nästa steg. Så gå efter din känsla, självklart det kanske försvinner, det kan lika gärna vara framtiden - men varför bry sig? Som jag ser så verkar inte du bry dig om det, det är bra och jag föredrar curved." (kanske inte exakt ord efter ord, men sa så)

(litet) Sen annars när det gäller gimmick, curved har "Evolution Kit" och det är inte så stort idag, men det är framtiden. Man kopplar allt i den, inget i TVn. Folk brukar ofta snacka om att det är fult med massa sladdar gående från TVn, men här kommer det bara en.
Självklart man kan köpa till det, men de säger att de har knappt sålt något kit, för folk inte vill betala för något sånt idag - igen, det är framtid.

En försäljares uppgift är att sälja. De bryr sig inte om hur teven ser ut. För dem så ger en försäljning bröd på bordet, oavsett om bilden ser ut som skit eller inte. Deras enda uppgift är att fånga kunden innan deras intresse avtar.

Postad 19 March 2015 - 09:07

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

En försäljares uppgift är att sälja. De bryr sig inte om hur teven ser ut. För dem så ger en försäljning bröd på bordet, oavsett om bilden ser ut som skit eller inte. Deras enda uppgift är att fånga kunden innan deras intresse avtar.

Låter ju som rena fördomar, jag träffade en urtrevlig säljare på MM i Kungens Kurva som först och främst poängterade att han inte jobbade mot provision och samtidigt skulle gå back på en TV som jag kikade på, om jag valde att prismatcha mot netonnet som han själv föreslog. Vi stod och jämförde apparater i säkerligen 45 minuter, jag valde dock att inte slå till på någon tv pga min beslutsångest och inte hängde han läpp för det.

Så visst tusan finns det säljare som säljer för säljandets skull men även för att kunden skall vara nöjd!

Redigerat av Unregistered2c834d1b, 19 March 2015 - 09:07.

Postad 19 March 2015 - 09:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Låter ju som rena fördomar, jag träffade en urtrevlig säljare på MM i Kungens Kurva som först och främst poängterade att han inte jobbade mot provision och samtidigt skulle gå back på en TV som jag kikade på, om jag valde att prismatcha mot netonnet som han själv föreslog. Vi stod och jämförde apparater i säkerligen 45 minuter, jag valde dock att inte slå till på någon tv pga min beslutsångest och inte hängde han läpp för det.

Så visst tusan finns det säljare som säljer för säljandets skull men även för att kunden skall vara nöjd!

Och du tror inte att han just är trevlig och säger alla dessa saker just för att sälja?

Det är ju liksom hans jobb och levebröd...

Man kan väl som honom vara trevlig för det menar jag, men det förändrar ju inte utgångsläget för det.

Sen lär han väl knappast visa sin besvikelse genom att hänga läpp öppet för dig om han inte fick sälja nåt till dig heller.

Redigerat av masse70, 19 March 2015 - 09:21.

Postad 19 March 2015 - 09:33

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 2

Och du tror inte att han just är trevlig och säger alla dessa saker just för att sälja?

Det är ju liksom hans jobb och levebröd...

Man kan väl som honom vara trevlig för det menar jag, men det förändrar ju inte utgångsläget för det.

Sen lär han väl knappast visa sin besvikelse genom att hänga läpp öppet för dig om han inte fick sälja nåt till dig heller.

Nej men jag tror å andra sidan inte att han är en bitter[I AM A SPAMMER] och är grinig resten av dagen för att han inte fick en sälja en tv som de uppenbart skulle gå back på. Kom igen liksom. Som sagt, han var inte intresserad av att sälja till mig helt enkelt utan mer för att bredda mina vyer gällande inköp.

Men det är det som är så kul med det här forumet, även om jag surfar in här då och då och ställer lite frågor om allt möjligt och sållar ut de mest logiska svaren så slutar man ju aldrig förvånas av alla dessa självtitlade experter som vet bättre än just tillverkarna och övriga konsumentmarknaden. Man får helt enkelt ta det ni säger med en nypa salt. Eller ja menar, ni har ju tydligen svaren på hur en TV ska vara, varför har ni inte tagit anställning hos tillverkarna och krängt ut världens bästa TV till det förblindade folket?

Postad 19 March 2015 - 10:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 1

Men det är det som är så kul med det här forumet, även om jag surfar in här då och då och ställer lite frågor om allt möjligt och sållar ut de mest logiska svaren så slutar man ju aldrig förvånas av alla dessa självtitlade experter som vet bättre än just tillverkarna och övriga konsumentmarknaden. Man får helt enkelt ta det ni säger med en nypa salt.

Förklara varför du vill se en rak linje som böjd. Och varför man ska se det ännu mer fel så fort man sitter på platsen precis utanför sweetspot. Jag anser mig inte som en expert utan vill att du lär mig.

Postad 19 March 2015 - 10:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nej men jag tror å andra sidan inte att han är en bitter[I AM A SPAMMER] och är grinig resten av dagen för att han inte fick en sälja en tv som de uppenbart skulle gå back på. Kom igen liksom. Som sagt, han var inte intresserad av att sälja till mig helt enkelt utan mer för att bredda mina vyer gällande inköp.

Men det är det som är så kul med det här forumet, även om jag surfar in här då och då och ställer lite frågor om allt möjligt och sållar ut de mest logiska svaren så slutar man ju aldrig förvånas av alla dessa självtitlade experter som vet bättre än just tillverkarna och övriga konsumentmarknaden. Man får helt enkelt ta det ni säger med en nypa salt. Eller ja menar, ni har ju tydligen svaren på hur en TV ska vara, varför har ni inte tagit anställning hos tillverkarna och krängt ut världens bästa TV till det förblindade folket?

Undrar vem som är bitter här egentligen.

Ställer du frågor på ett forum så får du väl för tusan vänta dig att du får svar som kanske inte alltid stämmer med din egen åsikt?

I detta fallet verkar det mest som att du själv redan har en bestämd åsikt i frågan.

När då andra bemöter detta och ifrågasätter det så tar du till  barnsligheter som att kalla folk för "forums-ingenjörer" och "självbetittlade experter" osv.

Men istället för att häva ur dig tramset ovan kanske du istället kan komma med lite sakliga motargument själv?

Eller är det hela så enkelt att du redan köpt dig en banan-tv och vill försvara köpet med näbbar och klor?

Härligt mogen inställnig där...

Redigerat av masse70, 19 March 2015 - 10:31.

Postad 19 March 2015 - 10:45

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 1
Är de bara jag men en curved tv är totalt värdelöst då de bryter ljuset så jäkligt att de inte går o titta på skärmen med ljus i rummet.

Postad 19 March 2015 - 11:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Är de bara jag men en curved tv är totalt värdelöst då de bryter ljuset så jäkligt att de inte går o titta på skärmen med ljus i rummet.

Nä, det är väl det som är just är ett av de största och mest påtalade problemen som folk tar upp.

Postad 19 March 2015 - 11:10

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Undrar vem som är bitter här egentligen.

Ställer du frågor på ett forum så får du väl för tusan vänta dig att du får svar som kanske inte alltid stämmer med din egen åsikt?

I detta fallet verkar det mest som att du själv redan har en bestämd åsikt i frågan.

När då andra bemöter detta och ifrågasätter det så tar du till  barnsligheter som att kalla folk för "forums-ingenjörer" och "självbetittlade experter" osv.

Men istället för att häva ur dig tramset ovan kanske du istället kan komma med lite sakliga motargument själv?

Eller är det hela så enkelt att du redan köpt dig en banan-tv och vill försvara köpet med näbbar och klor?

Härligt mogen inställnig där...

Klart jag har en egen åsikt, sådant går väl alltid att tumma på? Jag läser ju och begrundar och tar till mig information från flera ställen, samtidigt är det ju intressant att se vad för vinkling folk på ett dedikerat forum har gentemot vissa produkter, i det här fallet så säger ni att curved TV är en gimmick, vad säger utvecklarna?

Bakgrunden till att jag är kritisk mot vissa inlägg är ju för att jag köpte en TV för några år sedan, då mestadels på inrådan av just detta forum och blev väldigt påverkad av just forumet i mitt köp vilket jag ångrar idag, det var något som hyllades till skyarna men jag var i stort sett missnöjd hela köpet igenom och det jag dragit lärdom av det är ju att vara mer kritisk till allt som skrivs på diverse forum, även om jag tacksamt tar emot info som man kanske inte tänkt på innan. 

Postad 19 March 2015 - 11:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

vad säger utvecklarna?

Dom säger såklart "vad kan vi hitta på för att sälja fler tv-apparater med minsta möjliga merkostnad?".

För du tror väl inte på fullaste allvar att dessa sitter och tänker "hur kan vi göra bästa möjliga apparat med bästa möjliga bild för så lågt pris som möjligt?"?

Precis samma tänk som när tillverkarna lurade i konsumenterna att LED-tv var en helt ny typ av tv-teknik vilket ju var långt från fallet.

Efter det kom dom på att 3D var en grej för att kränga mer och få folk att uppgradera utan att nödvändigtvis få nåt som är bättre i grunden.

Men sålde gjorde dom...

Så det behövs ju inget geni för att räkna ut hur detta funkar imo.
Det enda jag kan komma på som faktiskt är en ren och skär utveckling är OLED.

Postad 19 March 2015 - 11:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Eller ja menar, ni har ju tydligen svaren på hur en TV ska vara, varför har ni inte tagit anställning hos tillverkarna och krängt ut världens bästa TV till det förblindade folket?

Man har en väldigt naiv inställning om man tror att tv-apparater utvecklas i syfte att erbjuda maximal bildkvalitet.

Mr Masskonsument har absolut inget behov av bildkvalite och således utformas tv-apparater efter betydligt lösare tyglar än så.

Inom broadcast och filmmastering världen kan man dock säga att det finns ett måste behov av bildkvalitet. Hur många kurvade och Kalle Anka inställda (dvs så som den typiska tv är då den säljs till Mr Masskonsument) apparater hittar man i dessa sammanhang? Exakt 0 kan jag tala om.

Vad sen enskilda individer föredrar, eller inte föredrar, hemma i soffan kan förstås vara nått helt annat men om man tror att kvalité är ett primärt mål för tv-tillverkarna så är man duktigt ute och cyklar.

Redigerat av pacman, 20 March 2015 - 07:40.

Postad 19 March 2015 - 12:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Det är ju lite som med bilmodeller.
Efter några år på marknaden brukar ju de flesta få en sk."facelift".

Detta i syfte för att förlänga modellens attraktionskraft hos köparna ett tag till.
Denna facelift brukar nästan alltid vara mindre kosmetiskt lullul som ikte direkt tillför nåt extra i grunden.

Likadant med tv-modeller och tekniker så klart, säljer man inte tillräckligt med LCD hittar man på ett nytt namn (LED), kastar in lite 3D-stuff, slappar på lite coola klistermärken med fantasihöga HZ-siffror på, höjer upplösningen till 4K och till sist får för sig den urbota fåniga iden att böja panelen.

Men inget av dessa har ju per definition gjort bildens grundegenskaper bättre, men har däremot gjort att man kan krama ur det sista med befintlig teknik.

Se bara på Pioneers Kuro modeller, dessa var nog dock det enda undantaget på marknaden där man faktiskt verkade göra allt för att få ut så bra bild som möjligt, kanske dock inte till det mest förmånliga priset.

Dessa modeller spöar ju forfarande flera år senare mycket av de som kommer ut idag på många punkter.

Men så gick det ju som det gick för dom också tills dom fick lägga ner.
Det är helt enkelt inte lönsamt att ge konsumenten det bästa för pengarna.

Postad 19 March 2015 - 13:56

adotb
  • adotb
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Såklart de vill sälja, och inte bryr sig om hur TVn ser ut - men så fort jag träffar en sån då går jag därifrån direkt.

Sen ett av det första han sa när jag frågade var att det är smaksak, alla gillar olika - och då märkte jag att det var en ärligt/schysst trevlig säljare. Han sket i priserna, han sket i allt när det gäller att försöka trycka i mig en TV. När JAG frågade angående pris och soundbar (efter vi kollade allt). Då sa han ärligt att när det gäller pris så föredrog han den platta, men annars har man lite extra i bakfickan, om man kan/vill betala mer så kan man köpa den böjda - men allt var upp till köparen. Sen försökte han byta ämne direkt (angående priser).

Så du kanske inte känner till säljare, vet inte vilka man ska lyssna på/prata med. Inget taskigt menat, men du kanske är en lätt blåst person (sorry om det låter taskigt, men det verkar som det).

Jag = märker direkt vad det är för säljare (skiter i allt och bara försöker trycka i, eller är en ärligt, trevlig säljare som skiter fullständigt i vad för TV & pris, utan bryr sig mer om köparen).
Du = lättblåst som inte vet vad för person säljaren är, och bara lyssnar och tror på dem fullständigt.

Postad 08 May 2015 - 08:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Om man tittar på foton ( pappersbilder ), blir dom bättre om man böjer dom? :o

Postad 21 May 2015 - 14:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 5

Bifogad fil  soccer.jpg   36.12K   0 Antal nerladdningarNej tack.

Postad 21 May 2015 - 20:54

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 1
Den bilden påvisar problemet väldigt tydligt; objektivtillverkarna kämpar för att göra broadcast- och filmobjektiv hyfsat rektilinjära och banan-tv saboterar det.

Och ännu värre blir det ju när broadcastobjektiv som kostar lika mycket som en bil fortfarande har nåldynedistorsion vid kraftig inzoomning.

Är inte det lite komiskt? Utrustning för flera dussintals miljoner kronor för att fånga evenemang som lik förbannat förvandlas till en kletig smet på vägen och sedan förvrängs till ytterligare oigenkännlighet i skärmen.

Postad 22 May 2015 - 07:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Komiskt. Alternativt tragiskt. :)

Postad 22 May 2015 - 07:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Det är synd att man behandlar bild så illa. Ta tex refexfilter. Enligt mig en onödig uppfinning. Placera teven i ett rum som man kan mörklägga istället. Jag såg nyss LG:s oled vars reflexfilter nästan var purpurfärgat. Vilket skämt. Sådant borde man kunna få bestämma själv om man vill ha eller inte. 

Samtidigt är det lite kul och se vad tillverkarna hittar på för att locka nya kunder. Mest för att det kan bli så knasiga uppfinningar som ändå inte bidrar till något. Snart har vi teveapparater som är genomskinliga och formade som en tunna så man kan se bilden från två håll samtidigt. Ha! :)

Postad 22 May 2015 - 08:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2
Onödigt för dig men nödvändigt i de flesta andras fall vilket gör uppfinningen som sådan allt annat än onödig. Tvärtom finns det få saker som i praktiken förbättrats folks bild så mycket som reflexfilter.

I ett mörklagt rum är förövrigt knappast reflexfiltret purpurfärgat så jag har lite svårt att förstå vad du gnäller på egentligen. ;)

Postad 22 May 2015 - 08:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 6

Tennisplan på banan-TV. Blir ju illamående av bilden.

Bifogad fil  Tennis.JPG   41.91K   1 Antal nerladdningar

Postad 22 May 2015 - 10:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Jag har inte reflekterat över banan-TV förrän nu och ju mer jag tänker på det, desto dummare känns konceptet.

Hur man än vänder och vrider (på både TV:n och resonemanget) så återstår faktum att bilden blir förvrängd.

Redigerat av Buddypresley, 22 May 2015 - 10:28.

Postad 22 May 2015 - 11:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 2

Fejkad bild, men så här borde SVT:s testbild se ut på banan-TV:n. :P

Bifogad fil  Testbild bananTV.JPG   115.14K   17 Antal nerladdningar

Postad 22 May 2015 - 12:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Om LGs OLED för ~20000kr inte hade varit böjd som en banan, så hade jag köpt en direkt...

attachicon.gifTestbild bananTV.JPG

Nästa steg är kanske att kompensera det i utsändningen, med ett geometrifel åt andra hållet ;)

Redigerat av Ageve, 22 May 2015 - 14:03.

Postad 18 August 2016 - 17:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 1

Om LGs OLED för ~20000kr inte hade varit böjd som en banan, så hade jag köpt en direkt...

Nästa steg är kanske att kompensera det i utsändningen, med ett geometrifel åt andra hållet ;)

Hur löste du det?  :rolleyes:

Redigerat av mcmike, 18 August 2016 - 17:14.

Postad 20 August 2016 - 20:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hur löste du det?  :rolleyes:

Jag tittade på bilden och insåg snabbt att det inte var alls lika illa som på Samsungs banan-TV, och bilden i övrigt var överlägset bättre än andra alternativ för samma pris som 910V. Jag har nu haft den i snart ett år och är fortfarande lika nöjd.

Hurså?  ;)

Postad 20 August 2016 - 22:09

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

Har redan en böjd tv och är faktiskt nöjd med den . En LGEG920V.

Redigerat av mr richards, 20 August 2016 - 22:11.

Postad 09 September 2016 - 12:36

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0

attachicon.gifTestbild bananTV.JPG

Kan inte relatera till den testbilden och jag kör med mer curve än på de kurvade tv apparaterna :D

Jag föredrar kurvat i VR kan jag välja och vraka men det blir en hel del kurvning i regel. Och har aldrig stört mig på kurvningen för underhållning på min 35" ultrawide heller. För skrivbord föredrar jag platt dock.

Postad 12 September 2016 - 16:10

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0

Åh jösses https://www.facebook...08643472761809/

En kurvad 21" lap top! 

Postad 03 October 2016 - 08:11

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Ni som haft Curved ett tag nu, märker ni av att det är "sämre" på något sätt?

Är väldigt sugen på att köpa en Samsung UE65KS9005.

Mest för att designmässigt känns det jäkligt schysst med Curved där jag ska ha den.

MEN man vill ju inte sitta där och tycka det blir skit pga det...

/Jocce

Postad 03 October 2016 - 08:57

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Ni som haft Curved ett tag nu, märker ni av att det är "sämre" på något sätt?

Är väldigt sugen på att köpa en Samsung UE65KS9005.

Mest för att designmässigt känns det jäkligt schysst med Curved där jag ska ha den.

MEN man vill ju inte sitta där och tycka det blir skit pga det...

/Jocce

Har en LG 55EG910V och för att svara enkelt på din fråga, nej. Ingenting är sämre än en rak tv, faktiskt. Märker inte av curved för fem öre.

Postad 03 October 2016 - 09:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

håller med, de "små" fördelar väger upp mot de små "nackdelar" som finns i en curved vs plan... får jag välja blir de curved igen nästa köp..

Postad 03 October 2016 - 09:40

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0

Experimenterat en hel del med de virtuella biograferna i VR headseten och det är sjukt svårt gå tillbaks till platt. Det känns onaturligt :). Ju större bild ju mer kurva vill du ha.

Postad 03 October 2016 - 10:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Nej tack.

dsc0119.jpg

Postad 03 October 2016 - 11:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 1

Om vi ska vara helt ärliga så var den böjda TV:n bara en designgimmick och aldrig något som kunderna tog till sig. Därför låter vi dem utgå”, säger Henrik Kyhl, nordisk chef för TP Vision som ligger bakom Philips TV-apparater.

Postad 03 October 2016 - 12:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

tur man tycker olika,,,,,, :), roliga värld då

Postad 03 October 2016 - 12:06

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Om vi ska vara helt ärliga så var den böjda TV:n bara en designgimmick och aldrig något som kunderna tog till sig. Därför låter vi dem utgå”, säger Henrik Kyhl, nordisk chef för TP Vision som ligger bakom Philips TV-apparater.

Jag tror / tycker personligen också att det är en designgrej. Jag, som precis beställt en Curved, valde det just för jag tycker det passar hemma hos mig..designmässigt. Jag hoppas att jag inte ser några nackdelar bildmässigt...men det visar sig och 30 dagars öppet köp :)

/Jocce

Postad 03 October 2016 - 12:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 2

Vågräta linjer i över och underkant på en böjd TV kan inte uppfattas korrekt oavsett hur man sitter och oavsett vad försäljaren säger.

Postad 03 October 2016 - 12:31

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

D

Experimenterat en hel del med de virtuella biograferna i VR headseten och det är sjukt svårt gå tillbaks till platt. Det känns onaturligt :). Ju större bild ju mer kurva vill du ha.

Det kanske är mera så att det är det "naturliga"  du har svårt att gå tillbaks till, (bilden behöver ju inte uppfattas som bättre av alla bara för att den är "korrekt och naturlig").

Postad 03 October 2016 - 12:32

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Inte för att försvara en kurvad TV, men felet på bilderna du visar beror INTE på distorsionen i TVn. Du ser ju att reklambanderollen längst upp inte följer TVns övre kant. Felet beror på TV-kamerans distorsion, inte TVn.

Riktigt dåligt av recensenten som tog bilderna att inte märka det. (https://www.cnet.com...rved-tv-week-2/)

Du ser också att resultatgrafik i nedre hörnet inte har samma effekt som linjerna strax bredvid.

Postad 03 October 2016 - 12:43

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0

Såg en film på Youtube där en kille hade hade spelat in från sin banan TV, tänkte vad fan är det för fel på bilden innan jag insåg att han hade en banan TV, det var inte min bild det var fel på, trodde min panel hade fått fnatt och så drog man en lättnades suck när man förstod vad det var  :D

Redigerat av BioBerra, 03 October 2016 - 12:43.

Postad 03 October 2016 - 13:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Inte för att försvara en kurvad TV, men felet på bilderna du visar beror INTE på distorsionen i TVn. Du ser ju att reklambanderollen längst upp inte följer TVns övre kant. Felet beror på TV-kamerans distorsion, inte TVn.

Riktigt dåligt av recensenten som tog bilderna att inte märka det. (https://www.cnet.com...rved-tv-week-2/)

Du ser också att resultatgrafik i nedre hörnet inte har samma effekt som linjerna strax bredvid.

Jag hittade inga andra bra exempelbilder att visa upp. Alltså en böjd TV rakt framifrån med vågräta linjer i över och underkant. De är ju inget som tex tillverkarna vill visa upp.

Postad 03 October 2016 - 13:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det är ju inte bara rakt framför som det blir knas heller. De som sitter vid sidan om sweetspot kommer ju att får en ökad betraktningsvinkel på den sida av TVn som är närmast. Eftersom alla LCD-paneler i olika grad lider av försämrad kontrast och färgåtergivning vid ökad betraktningsvinkel så är detta enligt mig det kanske största problemet med krökt bild.

Roligt nog hörde jag en försäljare på mediamarkt nämna detta som en fördel (på den del av TVn som är längst bort då får man anta)  :rolleyes: 

Postad 03 October 2016 - 18:30

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Jag hittade inga andra bra exempelbilder att visa upp. Alltså en böjd TV rakt framifrån med vågräta linjer i över och underkant. De är ju inget som tex tillverkarna vill visa upp.

Vad är problemet? Titta istället på bilderna du själv lagt upp. Titta på hur rak/böjd bilden är mot ramens kant i överkant och nederkant. På bilden rakt framifrån syns det knappt någonting. Varför skulle inte tillverkarna visa det?

Såg en film på Youtube där en kille hade hade spelat in från sin banan TV, tänkte vad fan är det för fel på bilden innan jag insåg att han hade en banan TV, det var inte min bild det var fel på, trodde min panel hade fått fnatt och så drog man en lättnades suck när man förstod vad det var  :D

Kan du länka till den, tack?

Postad 04 October 2016 - 06:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 0

Vad är problemet? Titta istället på bilderna du själv lagt upp. Titta på hur rak/böjd bilden är mot ramens kant i överkant och nederkant.

Titta på hur ramens över och underkant ser ut. TV:n ser inte ut som en rektangel utan som nån annan figur som jag inte vet namnet på. Bilderna som TV:n visar upp blir därefter. Fakta.

curved-TV-bow-tie.jpg

Redigerat av Buddypresley, 04 October 2016 - 08:25.

Postad 04 October 2016 - 08:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 3

Reklamjippo. Punkt slut.

Postad 04 October 2016 - 10:56

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 3
Vi kan som sagt konstatera iaf att de finns inga fördelar med Curved. De finna dock nackdelar

Postad 04 October 2016 - 11:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4142 inlägg
  • 3

Vi kan som sagt konstatera iaf att de finns inga fördelar med Curved. De finna dock nackdelar

Vi kan konstatera att böjd skärm förvränger perspektivet på en från början korrekt bild. Sen är det upp till var och en om man gillar det.

Postad 04 October 2016 - 14:34

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Det enda som kan konstateras är att det är din åsikt. Vad som är en fördel eller inte är upp till var och en.

Sen är det upp till var och en om man gillar det.

Menar du verkligen det? Så som du går på i den här tråden <_<

Postad 04 October 2016 - 14:47

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10559 inlägg
  • 0

D

Det kanske är mera så att det är det "naturliga"  du har svårt att gå tillbaks till, (bilden behöver ju inte uppfattas som bättre av alla bara för att den är "korrekt och naturlig").

Nä jag har inga problem ta av headsetet. Världen upplevs inte förvrängd. Mycket är ju det att vi tittar på en kass platt  2D bild som tar slut så fort vi panorerar det minsta lilla. Hur naturligt vore det om du när du spatserar på din morgonpromenad ser hela världen som en liten rektangulär box :) Stor rektangulär box fortfarande bättre men inte alls den sfäriska vy vi har irl.

Postad 04 October 2016 - 15:09

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0

ni måste lida nåt oerhört mycket.  ni är överkänsliga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.