LG OLED 55EC930V
476 svar till detta ämne
Postad 31 oktober 2014 - 13:08
Unregistered8cb13de7
-
Unregistered8cb13de7
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Ny mjukvara släppt idag version: 04.32.20
Några förbättringar/förändringar som upptäcks? /S
Postad 31 oktober 2014 - 16:37
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Det känns som hacket har försvunnit med den nya mjukvaran ��
Redan grym tv har blivit ännu grymmare då  Jaja jag vet..
Postad 31 oktober 2014 - 23:23
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Kolla 930V på elgiganten för någon månad sedan. Kördes en blu-ray, senaste släppet av Bilbo.
Trots att det verkligen var 1080p@24p som skickades ut från blu-rayn och truemotion eller vad det heter var i OFF fick jag en subtil känsla av dåligt flyt i filmen. Mycket sämre än den philips 9700 som jag har hemma. Denna har av area dvd blivit stämplad som extra bra på just 1080p24 "flyt".
Jag tänkte att kanske det är den högre kontrasten i OLED som ger denna "känsla" men, nä, något kändes verkligen fel. Verkligen kul om en ny firmware förbättrat bildbearbetningen.
Udda i sammanhanget är ju att pålitliga hdtvtest inte håller med mig:
http://www.hdtvtest....01410053928.htm
Postad 01 november 2014 - 00:34
DonRon
-
DonRon
-
Lärjunge
-
-
289 inlägg
Är det något jag stör mig på denna TV så är det hur fruktansvärt seg OS:et kan vara. Tar ju 10-15 sekunder ibland innan man kommer in på tex tv guide eller settings
Postad 04 november 2014 - 22:37
bladder
-
bladder
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Fick mitt ex av denna TV igår och är riktigt imponerad så här långt.
Tyvärr är även mitt ex drabbat av coilwhine på vissa ingångar. Tänkte mest se ifall någon annan råkat ut för samma symptom då jag sett att problemet varit uppe tidigare i tråden.
Bioläge på HDMI2, 3 och 4 uppstår detta höga pitchljud oavsett vad jag matar den med för källa. Oljudet försvinner dock om jag väljer 1080i som upplösning istället. Även TV tunern på Standard är drabbad men där är det något mer dämpat.
Undantaget är alltså HDMI1 som körs på PC / spelläge där hörs inget av detta fenomen och även här oavsett källa.
Jag är riktigt nöjd med TV:n i övrigt och vet inte om detta ses som ett garantiärende och om man isf ska byta ut den. Man vet ju vad man har men vet aldrig vad man får. Men samtidigt har jag svårt att tänka mig att jag skulle vänja mig vid detta ljud.
Jag har iaf varit i kontakt med LG supporten som tyckte jag skulle uppdatera och fabriksåterställa TV:n för att se om det hjälper. Uppdatering är gjord och jag vet allvarligt talat inte vad en fabriksåterställning skulle hjälpa mer än att sopa mina inställningar jag kämpade fram igår. Men jag får väl göra så ändå.
Hjälper inte detta så ville de ha lite kompliterande information samt en videosnutt på ljudet. Är dock osäker på om det kommer snappas upp av kameran, men jag ska ge det ett försök senare.
Jag har också fått problem med "coilwhine".Från en början upplevde jag inte detta ljud. Men efter 3 veckor hör jag ett tjut i komponenterna. Har provat byta ingång, picture-mode men inget verkar hjälpa. Hör ljudet svagt när tvn inte har något nämnvärt ljud. 3 meters avstånd. Tycker ni man ska kolla med LG/Elgiganten hur man ska göra? Det är faktiskt störande. Man undrar ju om något är fel eller kommer att bli värre och värre. Det är trots allt en dyr tv man köpt.
Postad 04 november 2014 - 22:47
bladder
-
bladder
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Provade gå väldigt nära tvn med den "magiska fjärren" i handen. När man flyttar pekaren snabbt över menyval så ökar missljudet/coilwhine markant!
Det vekar vara kopplat till WebOS/fjärren på något sätt.
Redigerat av bladder, 04 november 2014 - 22:47.
Postad 05 november 2014 - 09:16
G M R
-
G M R
-
Rookie
-
7 inlägg
Provade gå väldigt nära tvn med den "magiska fjärren" i handen. När man flyttar pekaren snabbt över menyval så ökar missljudet/coilwhine markant!
Det vekar vara kopplat till WebOS/fjärren på något sätt.
Jag har inte testat den "magiska kontrollen" än, men i Web/OS så hör jag faktiskt inget från 3m håll. Mitt problem är istället de olika kanalerna beroende på inställningar. LG supporten rekommenderade mig att höra med Elgiganten om att få TV:n utbytt efter att jag gav dem en utförlig beskrivning av problemet. Elgiganten har i sin tur gått med på att byta ut den, men gör inte det förrän den 17/11 med förklaringen att de inte har några på lager. Finner det sistnämnda lite märkligt då det står 50+ i weblager på Elgigantens hemsida, men de kanske hoppas på att få sålt dessa. Så jag får väl hoppas på att få en TV från en bättre batch istället, om nu någon sådan existerar.
Postad 05 november 2014 - 14:39
iCoreX
-
iCoreX
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Antingen suger LG's kvalitetskontroll eller så är majoriteten, iallafall på forumet extremt kräsna/känsliga för diverse små problem. Kan iofs tänka mig att man är extra känslig när det gäller just OLED, eftersom de flesta nog förväntar sig en en produkt där allt håller lika hög klass som svärtan, vilket vi ju vet inte är fallet. Hur som helst så är det konstigt att de snålat in såpass mycket på SOC'n som driver TV'ns webOS. För det kan väl inte gärna handla om något annat? En annan grej som jag är lite nyfiken på, är det någon som spelat relativt mycket konsoll alt PC på sin apparat? Och i sådana fall, hur ser det ut image retention mässigt?
Postad 05 november 2014 - 17:44
G M R
-
G M R
-
Rookie
-
7 inlägg
Antingen suger LG's kvalitetskontroll eller så är majoriteten, iallafall på forumet extremt kräsna/känsliga för diverse små problem. Kan iofs tänka mig att man är extra känslig när det gäller just OLED, eftersom de flesta nog förväntar sig en en produkt där allt håller lika hög klass som svärtan, vilket vi ju vet inte är fallet. Hur som helst så är det konstigt att de snålat in såpass mycket på SOC'n som driver TV'ns webOS. För det kan väl inte gärna handla om något annat? En annan grej som jag är lite nyfiken på, är det någon som spelat relativt mycket konsoll alt PC på sin apparat? Och i sådana fall, hur ser det ut image retention mässigt?
Vad jag förstått så är det väldigt varierande kvalitet på produkten, men betalar man närmare 20 papp för en TV vill man inte ha några problem med den. Sen finns det ju alltid något att irritera sig över, men som i mitt fall att behöva sitta och lyssna på spoltjut är ingen höjdare. Däremot har jag inga klagomål på dess webbgränsnitt även om det tar tid på sig, kanske beror på att jag kommer från en Samsung 46B7070UE som tog år på sig att ladda smartfunktionerna. När det kommer till spel så har jag lirat en hel del bilspel (PGR4) på den, säkerligen 2h pass. Dock så pendlar man ju mellan meny och lopp men annars ligger ju hastighetsmätare konstant i nederkant under racen och det är inget jag sett som har legat kvar efteråt iaf.
Redigerat av G M R, 06 november 2014 - 14:12.
Postad 05 november 2014 - 18:01
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Antingen suger LG's kvalitetskontroll eller så är majoriteten, iallafall på forumet extremt kräsna/känsliga för diverse små problem. Kan iofs tänka mig att man är extra känslig när det gäller just OLED, eftersom de flesta nog förväntar sig en en produkt där allt håller lika hög klass som svärtan, vilket vi ju vet inte är fallet.
Kan bara svara för mig själv på de ex jag hade. Första för många fasta lysande pixlar(blå), andra surrade så högt tyvärr. En del har ju fått felfria exemplar verkar det som, grattis  Sedan om man hänger på forum så är det lätt att trilla dit och leta fel, ja.. Bilden på tv:n är annars så bra
Postad 11 november 2014 - 13:10
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Kolla 930V på elgiganten för någon månad sedan. Kördes en blu-ray, senaste släppet av Bilbo.
Trots att det verkligen var 1080p@24p som skickades ut från blu-rayn och truemotion eller vad det heter var i OFF fick jag en subtil känsla av dåligt flyt i filmen. Mycket sämre än den philips 9700 som jag har hemma. Denna har av area dvd blivit stämplad som extra bra på just 1080p24 "flyt".
Jag tänkte att kanske det är den högre kontrasten i OLED som ger denna "känsla" men, nä, något kändes verkligen fel. Verkligen kul om en ny firmware förbättrat bildbearbetningen.
Udda i sammanhanget är ju att pålitliga hdtvtest inte håller med mig:
http://www.hdtvtest....01410053928.htm
24p är ju långt ifrån något som ger flyt tyvärr. Men man slipper 3:2 pulldowns ryck.
Postad 12 november 2014 - 01:37
Unregisteredb0c5443a
-
Unregisteredb0c5443a
-
Rookie
-
7 inlägg
Alltså jag läser recensioner och får fram att denna TV tydligen har:
Långsamt gränssnitt
Hack vid vissa scener där kameran rör sig
Lagg mellan inmatning och utmaning, vilket gör att den inte passar för spel
Är det här bara skitsnack, eller har LG sabbat en perfekt god TV med vad som för mig verkar vara en långsam processor?
Redigerat av Unregisteredb0c5443a, 12 november 2014 - 01:50.
Postad 12 november 2014 - 12:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kolla 930V på elgiganten för någon månad sedan. Kördes en blu-ray, senaste släppet av Bilbo. Trots att det verkligen var 1080p@24p som skickades ut från blu-rayn och truemotion eller vad det heter var i OFF fick jag en subtil känsla av dåligt flyt i filmen.
Fick samma känsla jag med. Samma tv-modell, samma film, samma trumotion-inställning, samma insignalsfrekvens (va chockad över att den faktiskt var rätt) och samma butikskedja (samma butik oxå? Norrköping i detta fallet  - vad återstår då? att pacman och bonzichrille är samma person?  ) Tog inte jättenotis av det dock eftersom jag inte är bekant med Bilbo på Blu-ray (eller nått annat format heller) - men det är inte så att den hackar mer än "genomsnittsfilmen" mao?
Redigerat av pacman, 12 november 2014 - 12:10.
Postad 12 november 2014 - 12:19
G M R
-
G M R
-
Rookie
-
7 inlägg
Långsamt gränssnitt Hack vid vissa scener där kameran rör sig Lagg mellan inmatning och utmaning, vilket gör att den inte passar för spel
Är det här bara skitsnack, eller har LG sabbat en perfekt god TV med vad som för mig verkar vara en långsam processor?
Långsamt gränssnitt: ja, det går trögt att få fram menyer och bläddra i dem. Hack vid vissa scener där kameran rör sig: Inget som jag upplevt eller har stört mig på iaf. Lagg mellan inmatning och utmatning: Inte om man kör HDMI kanalen på PC och sedan väljer spelläge som utgångsläge för bildinställningarna. Nog hade TV:n mått bra av en snabbare processor för att behandla webgränsnittet, men utöver det så tycker jag den fungerar helt ok och spel är som sagt inga problem att lira på den heller.
Postad 12 november 2014 - 15:16
Unregistered598ce810
-
Unregistered598ce810
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Långsamt gränssnitt: ja, det går trögt att få fram menyer och bläddra i dem. Hack vid vissa scener där kameran rör sig: Inget som jag upplevt eller har stört mig på iaf. Lagg mellan inmatning och utmatning: Inte om man kör HDMI kanalen på PC och sedan väljer spelläge som utgångsläge för bildinställningarna.
Nog hade TV:n mått bra av en snabbare processor för att behandla webgränsnittet, men utöver det så tycker jag den fungerar helt ok och spel är som sagt inga problem att lira på den heller.
Har du fått till bra input lagg på något under 60Hz? Isåfall hur. Jag har grovt input lagg på alla upplösningar/Hz/inställningar under 24-50Hz. Endast 60Hz Har haft lågt/okej input lagg.
Postad 12 november 2014 - 17:50
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Långsamt gränssnitt Hack vid vissa scener där kameran rör sig Lagg mellan inmatning och utmaning, vilket gör att den inte passar för spel
Kan vara "förbättringsfunktionen" som sabbar bilden. Men jag är inte säker. Det snackas om LG och hur mycket brusreduceringen egentligen sabbar bilden. Själv skulle jag aldrig köpa en teve som man inte kan slå av alla brusreduceringsfunktioner på. Men det är jag det...
Postad 12 november 2014 - 23:44
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Fick samma känsla jag med. Samma tv-modell, samma film, samma trumotion-inställning, samma insignalsfrekvens (va chockad över att den faktiskt var rätt) och samma butikskedja (samma butik oxå? Norrköping i detta fallet - vad återstår då? att pacman och bonzichrille är samma person? )
Tog inte jättenotis av det dock eftersom jag inte är bekant med Bilbo på Blu-ray (eller nått annat format heller) - men det är inte så att den hackar mer än "genomsnittsfilmen" mao?
Great nerd minds think alike, eller vad säger man  . Jag har fan bott i Norrköping men i detta fallet var det Sickla. Är inte heller så bekant med Bilbo så visst kan det dåliga flytet ha berott på materialet. När jag kollade var just i filmen då någon jäkla drake attackerad en borg. Effekterna kanske editerades på datorn i 60hz för att sedan i post gjorts om till 24p...nä, så klantiga kan väl inte storproduktionerna vara... Till beagle five vill jag även säga att en väl-processad 1080p@23,976Hz-signal ger enligt mig mycket bra cinematiskt "flyt". Typ min tidigare pioneer kuro och min nuvarande philips 9707. Inbyggda "juddret" i film är enligt mig något helt annat. När 24p inte hanteras rätt brukar det kännas "fel", som i fallet med 930V.
Redigerat av Bonzichrille, 12 november 2014 - 23:45.
Postad 13 november 2014 - 07:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
*pust* Skönt, då kan jag(eller säger man vi?) avskriva schizofreni iaf...  Tänkte att eftersom filmen är 48 fps från början så kanske de, i överföringen till 24 fps Blu-ray, strävat efter att behålla så mkt rörelseskärpa som möjligt vilket i så fall skulle ge ett "ryckigt" intryck - men jag har som sagt ingen aning om hur filmen är tänkt att se ut. Det troligaste är nog att 930 gör nått som inte är optimalt ja... Kuriosa, rent teoretiskt (och om det är filmat digitalt) skulle ju förövrigt 24 fps kunna ha perfekt flyt (men i gengälld med en herrejösses rörelseoskärpa). Flyt har i sig inget med frekvensen att göra. Flyt handlar om hur stor del av en rörelse man fångar, samt att varje frame fångar lika mkt av rörelsen.
Postad 13 november 2014 - 15:40
G M R
-
G M R
-
Rookie
-
7 inlägg
Har du fått till bra input lagg på något under 60Hz? Isåfall hur. Jag har grovt input lagg på alla upplösningar/Hz/inställningar under 24-50Hz. Endast 60Hz Har haft lågt/okej input lagg.
De spelkällor jag provat är Xbox360 och lite Wii, men där har jag inte märkt av något iaf. Har inte heller lagt på minnet vad dessa kör för Hz. Möjligt att jag är så inkörd på min gamla TV som hade liknande problem att jag inte reagerar längre.  EDIT: Kollade igår vad Wii och Xbox 360 kör i Hz och bägge kör 60Hz så därav märker jag inte av något inputlagg.
Redigerat av G M R, 14 november 2014 - 09:03.
Postad 18 november 2014 - 16:11
Unregistered242b20f0
-
Unregistered242b20f0
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Hej alla!
Har en fråga angående denna Tv,hur lång är titt avståndet för TV..har hört 4,5m ..kan det verkligen vara så mycket?
Postad 18 november 2014 - 16:16
G M R
-
G M R
-
Rookie
-
7 inlägg
Har nu fått min TV utbytt och även detta ex har spooltjut på HDMI kanalerna och här oavsett inställning.
Dessutom lider skärmen av gröntint som ger varierande fält vid vit bakgrund där äkta vitt endast visas i ett hörn.
Packade ner bråten efter 2h och gick tillbaka till min gamla 46B7070UE och jag saknade omgående det större formatet och de klara färgerna.
Så nu står jag i valet och kvalet, tredje gången gillt eller pengarna tillbaka innan det är försent.
Postad 18 november 2014 - 21:15
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Hej alla! Har en fråga angående denna Tv,hur lång är titt avståndet för TV..har hört 4,5m ..kan det verkligen vara så mycket?
Oavsett teve och storleks å bestäms avståndet till bilden genom att man sitter så långt ifrån så att pixlarna precis inte går att se. Det är de enda regler jag följer.
Postad 19 november 2014 - 10:39
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Oavsett teve och storleks å bestäms avståndet till bilden genom att man sitter så långt ifrån så att pixlarna precis inte går att se. Det är de enda regler jag följer.
Med den principen i kombination med min syn så skulle jag sitta med näsan ett par dm från min 50"/1080p-skärm...
Postad 24 november 2014 - 17:51
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Tjena alla,
Har letat lite men inte hittat nåt exakt svar, så får vi se vad ni kan komma med här :-)
Frågan är. Vad är skillnaden mellan den här (55EC930V) som finns på tex Elgiganten, och 55EA970W, som finns på bland annat NetOnNet?
Är nån av dom en gammal modell?
Finns det några stora funktions-skillnader?
55EA970W verkar inte finnas på LG's hemsida, däremot en 55EA970V. Vad kommer sig det?
Väldigt många nästan likadana namn :-)
Postad 24 november 2014 - 20:12
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Tjena alla,
Har letat lite men inte hittat nåt exakt svar, så får vi se vad ni kan komma med här :-)
Frågan är. Vad är skillnaden mellan den här (55EC930V) som finns på tex Elgiganten, och 55EA970W, som finns på bland annat NetOnNet?
Är nån av dom en gammal modell?
Finns det några stora funktions-skillnader?
55EA970W verkar inte finnas på LG's hemsida, däremot en 55EA970V. Vad kommer sig det?
Väldigt många nästan likadana namn :-)
Har faktiskt funderat på samma jag me..
Postad 24 november 2014 - 20:23
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
EA970 är från 2013 och EC930 är årets modell, jag tror inte det skiljer nåt himlastormande mellan modellerna förutom utseendet och webos i den senare.
Postad 24 november 2014 - 22:15
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Med den principen i kombination med min syn så skulle jag sitta med näsan ett par dm från min 50"/1080p-skärm...
Har du "glajor" (glasögon)?
Postad 25 november 2014 - 14:21
MrStarhouse
-
MrStarhouse
-
Användare
-
-
128 inlägg
Liten fundering. Om nån här har satt upp sin på väggen.
Hur långt sticker den ut från väggen i kanterna?
Jag har en projektorduk som går ner rätt nära framför den TV jag har hänger där idag. Och det vore lite jobbigt om jag blir tvungen flytta fram den när jag hänger upp den här.
Postad 26 november 2014 - 20:02
chrillenilsson
-
chrillenilsson
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Liten fundering. Om nån här har satt upp sin på väggen. Hur långt sticker den ut från väggen i kanterna?
Jag har en projektorduk som går ner rätt nära framför den TV jag har hänger där idag. Och det vore lite jobbigt om jag blir tvungen flytta fram den när jag hänger upp den här.
Inte alls mkt minsann... Böjningen är ganska liten, och skulle gissa på 4-5 cm på varje sida
Postad 27 november 2014 - 00:42
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2 396 inlägg
Liten fundering. Om nån här har satt upp sin på väggen. Hur långt sticker den ut från väggen i kanterna?
" the screen is just slightly curved, with a radius of curvature of 16.4 feet (5.0 meters), so the corners of the screen are only 1.4 inches (3.6 cm) forward of the rear (center) of the screen" - Displaymate.com
Postad 27 november 2014 - 22:08
Unregistered3d0ce5e2
-
Unregistered3d0ce5e2
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Är det nån som kör com hems TV-modul för HD (CI+), och får in HD- och betalkanaler? Jag får in SD-kanalerna men när jag väljer nån av HD-kanalerna som jag har eller betalkanal (jag har Viasat) så får jag en svart skärm där det står Kodad och en popup ruta som säger "Ingen åtkomst (9)". Köpte TV-modulen idag och tänkte att det skulle vara skönt att slippa den externa boxen.
Innan jag köpte den nya TV-modulen så provade jag med en äldre TV-modul (ej CI+) som jag hade till den gamla TV:n och då får jag åtminstone in SVT1HD, SVT2HD och betalkanalerna. Trodde den nya modulen skulle lösa HD-kanalproblemet men resultatet vart ju ännu sämre. Nån som fått det att funka? Vore tacksam för idéer vad man kan göra.
Mvh
Edit: Precis efter jag postat detta inlägg så såg jag en kommentar att man måste ringa com hem för att para ihop kortet och modulen. Ska prova det imorgon.
Redigerat av Unregistered3d0ce5e2, 27 november 2014 - 22:14.
Postad 01 december 2014 - 13:06
chrillenilsson
-
chrillenilsson
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej,
Är det nån som kör com hems TV-modul för HD (CI+), och får in HD- och betalkanaler? Jag får in SD-kanalerna men när jag väljer nån av HD-kanalerna som jag har eller betalkanal (jag har Viasat) så får jag en svart skärm där det står Kodad och en popup ruta som säger "Ingen åtkomst (9)". Köpte TV-modulen idag och tänkte att det skulle vara skönt att slippa den externa boxen.
Innan jag köpte den nya TV-modulen så provade jag med en äldre TV-modul (ej CI+) som jag hade till den gamla TV:n och då får jag åtminstone in SVT1HD, SVT2HD och betalkanalerna. Trodde den nya modulen skulle lösa HD-kanalproblemet men resultatet vart ju ännu sämre. Nån som fått det att funka? Vore tacksam för idéer vad man kan göra. Mvh
Edit: Precis efter jag postat detta inlägg så såg jag en kommentar att man måste ringa com hem för att para ihop kortet och modulen. Ska prova det imorgon.
Japp, det stämmer. Comhem måste para kortet med modulen. Värt att veta om du sen kanske ska återgå till "vanlig" box, så måste det paras med den boxen igen oxå.
Postad 06 december 2014 - 09:26
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Postad 06 december 2014 - 14:27
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Gick fort ner till 19 papp men verkar stanna där. Hur är det med inbränning kan man förvänta sig brevlåda fortare än med plasma? Har ännu inte några direkta problem med min 3 år gamla plasma som körs väldigt spartanskt med nästan enbart film. Men således mycket brevlådematerial.
Postad 07 december 2014 - 09:37
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Hur är det med inbränning kan man förvänta sig brevlåda fortare än med plasma?
Nej, hade själv inte tendens till det under den tiden jag hade min..
Postad 07 december 2014 - 18:39
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Gick fort ner till 19 papp men verkar stanna där. Hur är det med inbränning kan man förvänta sig brevlåda fortare än med plasma? Har ännu inte några direkta problem med min 3 år gamla plasma som körs väldigt spartanskt med nästan enbart film. Men således mycket brevlådematerial.
Eftersom detta inte är "riktig" oled så bör inbränningar inte vara något problem alls. Det är ju bara 4 vita oled där dom satt färgfilter framför tre av dom. Men det får väl anses som nåt bra ur den synvinkeln. Själv undrar jag varför ingen nämner det faktum att tvn ser pixligare ut än en 768p plasma trots dess påstådda 1080p upplösning. Så jag vill verkligen veta hur dom räknat pixlarna, eller om det är denna vita extra pixel som ställer till det å får det att se så glest ut. Enda skälet till att jag inte slagit till ännu...
Postad 07 december 2014 - 19:37
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Kan man skapa svarta balkar för film så kan det också bli inbränningar. Inga material som ger ifrån sig ljus kan undvika detta. Det är bara en fråga om tid.
Postad 07 december 2014 - 19:43
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Inbränning är väl kanske fel ord här det är bara att man nöter panelen ojämnt. Man kommer få högre ljusstyrka antar jag både med plasma och OLED på brevlådeytorna.
Frågan är hur det är med LCD om de är helt immuna bortsett från de som har zoner för bakbelysningen. Men de som dimmar enhetligt där borde man inte se någon direkt skillnad bortsett från vad cloudingen gör?
Postad 07 december 2014 - 19:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Nej. Det går att "bränna" en Lcd också. Det tar bara en längre tid.
Postad 08 december 2014 - 08:52
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Frågan är hur det är med LCD om de är helt immuna bortsett från de som har zoner för bakbelysningen. Men de som dimmar enhetligt där borde man inte se någon direkt skillnad bortsett från vad cloudingen gör?
LCD består av små "celler" som byter lägge för att släppa igenom mer eller mindre ljus. Detta är en mekanisk rörelse, till skillnad mot plasma eller oled. Om en cell ensidigt utsätts för att stå helt öppen (tex för en envis, ljusstark logga) så kommer den att efter lång tid "fastna" där och får då en liknande effekt som inbrända celler på en plasma. Detta ser man dock sällan på en TV som visar rörliga bilder, men för dataskärmar som visar statiska bilder (dvs text, linjer, ramar och sådant, ofta på övervakningsmonitorer) är detta faktiskt rätt vanligt.
Redigerat av agpath, 08 december 2014 - 08:53.
Postad 08 december 2014 - 13:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 314 inlägg
LCD:er bränner faktiskt in sanslöst snabbt. Enligt uppgift på ett par sekunder. Därför använder man så kallad inversion där man växlar polaritet på kristallerna, vanligtvis med halva uppdateringsfrekvensen, alltså 30 Hz vid 60 Hz bildfrekvens. Det här kan skapa ett visst flimmer, "dot-crawl", som syns i vissa situationer och kan framkallas med testmönster.
Förklaring:
http://www.techmind.org/lcd/
Testmönster:
http://www.lagom.nl/...t/inversion.php
Postad 08 december 2014 - 16:37
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Men detta gör istället LCD närmast immunt mot inbränning för tv bruk? Jag kan inte påstå att jag någonsin haft en LCD länge nog för att se spår av inbränning någonsin
Postad 08 december 2014 - 18:01
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
De inbränningar som funnits har nog funnits på skärmar med statiskt innehåll. Men det är klart, har du brevlådeformat på en 16x9-Lcd så kan du nog bränna in en bild om du kör typ 20 timmar om dygnet...
Postad 09 december 2014 - 08:32
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Men detta gör istället LCD närmast immunt mot inbränning för tv bruk? Jag kan inte påstå att jag någonsin haft en LCD länge nog för att se spår av inbränning någonsin 
Precis och det är just det som förleder folk till den falska insikten att LCD inte skulle kunna få inbränningar. Men (teoretiskt) kan det räcka med att du spelar väldigt mycket så har du direkt betydligt mer (delvis) statiska bilder på skärmen.
Postad 09 december 2014 - 11:39
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10 291 inlägg
Om jag endast ser brevlåde film med en LCD TV hur lång tid kommer det ta innan jag får permanent inbränning på den? Säg att jag använder den 6h per dag
Snackar vi 40 år här kan vi diskutera ifall det är vettigt att varna för inbränning på LCD
Postad 09 december 2014 - 13:47
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 314 inlägg
Om jag endast ser brevlåde film med en LCD TV hur lång tid kommer det ta innan jag får permanent inbränning på den? Säg att jag använder den 6h per dag 
Snackar vi 40 år här kan vi diskutera ifall det är vettigt att varna för inbränning på LCD 
Det varierar med panelen och exemplaret, så säg allt ifrån ett par månader till 40 år. Det är inte särskilt sannolikt att du får permanenta inbränningar vid 6 timmar dagen på en LCD-panel, men statisk grafik dygnet runt i ett flera veckor lär ta dig till riskzonen.
Postad 10 december 2014 - 02:15
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Jag har en vanlig 32-tums lcd från en gammal kund som min datormonitor. Och enda upplösning som funkar för att få pixelmappat är 1024x768, så jag har borders på sidorna istället. Och den har haft olika nivåer av inbränningar hela tiden. Om man gör nåt annat med den nu så har den starka streck efter skiljelinjen, men har slutat tänka på det å aldrig tajmat hur lång tid det tar innan dom uppstår. Om strecken är permanenta eller inte vet jag inte. Enda teknik som inte har några former av inbränningar är DLP projektorer. Å tänk på att våra egna ögon också får inbränningar.... Men stora frågan här är i vilken utsträckning lgs nya oleds har det. Även om det är en vit pixel så måste det ju vara något organiskt som förbränns i den å därmed risk för ojämn förbränning = inbränning
Postad 10 december 2014 - 07:15
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Postad 10 december 2014 - 08:43
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det är ingen vit pixel, varje subpixel består av stackade blå resp gula oleds (blå+gul=vit).
LCD-inbränning (som 99.99% inte behöver bry sig om längre) kan vi nog med fördel lämna vid det här laget iaf...
Postad 10 december 2014 - 16:45
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Är det nån som råkat ut för inbränningar på sin oled då? Känns som det mest är snack om det 
Min 930 är iaf felfri ur den aspekten.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|