Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 10 gratis + Tips & Nyheter om Win 10.

506 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows 10 Home Sve (32-bit OEM) (Operativsystem) 2 (0) Inga priser
Microsoft Windows 10 Home Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 5,64 (27) 140:-
Microsoft Windows 10 Home Sve (Operativsystem) 2 7,14 (13) 249:-
Microsoft Windows 10 Pro Sve (32-bit OEM) (Operativsystem) 1 (0) Inga priser
Microsoft Windows 10 Pro Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6,75 (11) 170:-
Microsoft Windows 10 Pro Sve (Operativsystem) 1 6,57 (6) 180:-

Postad 01 augusti 2015 - 14:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Du MÅSTE ju alltså installera OVANPÅ en gammal Win7/8/8.1 med Giltig Product Key FÖRST.
Annars får du ingen Gratis Win10.

Ja, men det verkar enligt tråden vara massa problem.

Postad 01 augusti 2015 - 14:15

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag har fått problem idag.

Efter installationen i förrgår så fungerade datorn perfekt (till och med bättre än innan med Win7).
Men imorse när jag öppnade upp den så har nåt hänt. Den är skitseg. Laggar hela tiden. En så simpel grej som att skriva ett inlägg här tog mig tid. Vet inte varför!?

Någon som haft liknande problem?

Läste att man först måste installera Win10 ovanpå en tidigare Win7/Win8 för att det ska vara aktiverat och sedan göra en cleaan install efter det. Hur gör jag detta? Är det med hjälp av en Bootable USB och en ISO fil ni menar?

Jag fattar inte. Datorn har varit avstängd hela natten. Sen helt plötsligt är den skitseg när man startar den.

Avinstallerade Avast och nu går den som smort.

Någon som vet ett virusprogram som fungerar bättre?

Redigerat av Unregistered79193128, 01 augusti 2015 - 20:19.

Postad 01 augusti 2015 - 14:49

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Läste att man först måste installera Win10 ovanpå en tidigare Win7/Win8 för att det ska vara aktiverat och sedan göra en cleaan install efter det. Hur gör jag detta? Är det med hjälp av en Bootable USB och en ISO fil ni menar?

Med programmet "MediaCreationTool" från MS.

Postad 01 augusti 2015 - 15:28

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Ciirree, Microsofts inbyggda antivirus Windows Defender är fullt tillräckligt och är väldigt resurssnålt.

Redigerat av ABSiNSANE, 01 augusti 2015 - 15:34.

Postad 01 augusti 2015 - 15:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Hmm, e-post programmet vill inte längre synka mailen och inga felmeddelanden........ Bra skit!

Ciirree, Microsofts inbyggda antivirus Windows Defender är fullt tillräckligt och är väldigt resurssnålt.

Och det baserar du på vad?

https://www.av-test....s-7/april-2015/ (Win7)

https://www.av-test....ws-8/june-2015/ (Win8)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 01 augusti 2015 - 15:49.

Postad 01 augusti 2015 - 17:23

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

En snabb fråga, jag har nu Win 8.1 och har sedan läge tackat JA till att ta del av Win 10, det är inte så att jag är direkt stressad över att få uppdatera men lite förvånad över bekanta som gjort det på automatik med ganska mediokra datorer medans jag har en medelbra stationär maskin och har inte hört ett jota om att uppdatera?

Det jag hört är att Windows har ett system för att sprida ut vilka som får uppgraderingen över tid (gissar någon vecka) är det bara det som hänt?

kan det vara något i mitt system som spökar? på min c disk har jag bara 15 Gb (SSD) utrymme kvar, kan det hindra att den delas ut till mig?

Jag har sett på Windows hemsida att man kan ta ner ett program för att installera den omgående men är inte ännu så stressad :)

Postad 01 augusti 2015 - 17:26

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Med programmet "MediaCreationTool" från MS.

Okej. Den vet jag hur man använder. Men hur "vet" Win10 att jag redan har registrerat min produkt om jag gör en clean install?

För man ska väl kunna bara trycka på Skip när nyckeln ska skrivas in. 

Om Defender inte rekommenderas. Finns det någon här som testat ett annat anti-virus förutom Avast?

Det första på den listan: AhnLab? Någon som har det till Win10?

Postad 01 augusti 2015 - 17:45

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0

Okej. Den vet jag hur man använder. Men hur "vet" Win10 att jag redan har registrerat min produkt om jag gör en clean install?

Om Defender inte rekommenderas. Finns det någon här som testat ett annat anti-virus förutom Avast?

Jag körde Bitdefender på 8.1, men versionen jag hade stödde inte win10. Det har kommit en uppdatering på programmen så de kör win10, dock inte testat dem. Funderar på att köra med Defender och Malwarebytes Anti-Malware.

Postad 01 augusti 2015 - 18:24

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag körde Bitdefender på 8.1, men versionen jag hade stödde inte win10. Det har kommit en uppdatering på programmen så de kör win10, dock inte testat dem. Funderar på att köra med Defender och Malwarebytes Anti-Malware.

Okej. tack för tipset.

Bör man kolla igenom alla sina installerade program och se om de stöds eller är det bara Antivirus-programmen som ställer till problem?

Postad 01 augusti 2015 - 18:54

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

För att ta del av gratis uppgraderingen kan du inte göra en "clean install" direkt från 7/8 utan du måste först uppgradera till 10 och din produkt nyckel verifieras under denna uppgradering så att du kan göra en clean install senare. Du behöver alltså aldrig skriva i nån nyckel vid clean install om du uppgraderat. Bara att trycka skip när det efterfrågas.

Redigerat av Mentos, 01 augusti 2015 - 19:03.

Postad 01 augusti 2015 - 19:15

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

när du uppgraderade till windows 10 så sparades en tolken på MS server när du installerar om windows 10 så behövs ingen key du trycker skip då den frågar efter key. då används den inbyggda keyn automatiskt sen när den aktiverar kollar den tolken från deras server stämmer överens med den kod som står i tolken på din dator 

Postad 01 augusti 2015 - 20:09

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag har nu också Windows 10 installerat, efter lite trixande så verkar allt fungera hyfsat. Även skapat en DVD-skiva om jag skulle behöva återställa datorn.

Tycker inte det är så jättestora skillnader jämfört med Windows 7, det ser lite annorlunda ut bara framförallt i startmenyn.

Själv så använder jag väldigt lite av Microsofts inbyggda program i Windows, ser ingen anledning att börja använda Edge som webbläsare helt plötslig utan kommer nog fortsatta med Chrome som tidigare.

Om det inte hade varit gratis hade jag nog aldrig brytt mig om att uppgradera på några år, men än så länge fungerar det tillräckligt bra så jag kommer nog köra några veckor och se om jag fortfarande är nöjd, tydligen har man bara 1 månad på sig att återgå till tidigare version av Windows.

Postad 01 augusti 2015 - 21:02

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Ens dator är inte säkrare än vad man själv gör den till oavsett vilket antivirusprogram man använder. I exemplet ovan så blev ju datorn rappare när Avast avinstallerades vilket även innebär att Windows Defender används i och med att det automatiskt aktiveras när man inte har något annat antivirusprogram. Testerna påvisar dock ingenting om minnesutnyttjande och vilken effekt respektive antivirusprogram har på uppstarttiden av Windows och tills skrivbordet är responsivt (Microsoft xPerf är ett bra verktyg för att kartlägga uppstarts- och inloggningssekvenser).

Några bra tips:

• Se till att datorn uppdateras kontinuerligt via Windows Update antingen i samband med Microsoft "patch tuesday" eller när de släpper "panikuppdateringar"
  • Se till att antivirusprogrammet uppdaterar både sig själv och dess definitionsfiler kontinuerligt
  • Inte stänga av UAC
  • Ens primära konto bör inte vara lokal administratör utan vanlig användare. Använd hellre ett separat administrativt konto som du eleverar dig med när du ska göra administrativa åtgärder
  • Uppdatera tredjepartsprogram kontinuerligt då de likt Windows innehåller säkerhetsproblem. De vanligaste jag tänker på är Adobe Flash, Adobe Reader och Oracle Java. Flash hanteras sedan Windows 8 av Microsoft via Windows Update och Microsoft Reader (Läsare) kan vara en ersättare till Adobe Reader. Oracle Java uppdateras väldigt ofta och om möjligt så behöver man inte ens ha det installerat.
  • Ladda hem/köp programvaror från tillverkaren och inte från andra sidor
  • Ha kontroll på de enheter som kopplas in i datorn, USB-diskar osv.
  • Tänk på var du surfar och gör framför datorn
  • Ha en router då den ger ett visst skydd. Ha alltså inte bredbandet direkt inkopplat i datorn
  • Ha Windowsbrandväggen påslagen
  • Ha kontroll på vad andra gör på din dator

Så den största säkerhetsrisken är en själv och vad man gör med sin dator och främst om man stängt av inbyggda säkerhetsrutiner (brandvägg, UAC, Windows Update, antivirusprogram) och om man är inloggad som administratör på datorn. Så Microsoft Windows Defender ger ett fullt tillräckligt skydd i kombination med tipsen ovan, det är upp till var och en hur stor "attackyta" man exponerar via sin dator.

Postad 01 augusti 2015 - 21:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Jag har nu också Windows 10 installerat, efter lite trixande så verkar allt fungera hyfsat. Även skapat en DVD-skiva om jag skulle behöva återställa datorn.

Tycker inte det är så jättestora skillnader jämfört med Windows 7, det ser lite annorlunda ut bara framförallt i startmenyn.

Själv så använder jag väldigt lite av Microsofts inbyggda program i Windows, ser ingen anledning att börja använda Edge som webbläsare helt plötslig utan kommer nog fortsatta med Chrome som tidigare.

Om det inte hade varit gratis hade jag nog aldrig brytt mig om att uppgradera på några år, men än så länge fungerar det tillräckligt bra så jag kommer nog köra några veckor och se om jag fortfarande är nöjd, tydligen har man bara 1 månad på sig att återgå till tidigare version av Windows.

du har en månad att återställa gamla windows innan filerna dumpas från hdd men du kan alltid återgå till tidigare os med att göra en ren install  av det!

Postad 01 augusti 2015 - 21:36

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0

Okej. tack för tipset.

Bör man kolla igenom alla sina installerade program och se om de stöds eller är det bara Antivirus-programmen som ställer till problem?

I mitt fall var det Bitdefender Internet Security som inte var kompatibelt, då jag installera preview. Men nu ska Bitdefender fungera, det var de programmen jag menade, Bitdefender´s alltså.

Postad 02 augusti 2015 - 10:21

Unregistered79193128
  • Unregistered79193128
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Lång text

Jag är inte jätteinsatt.

Angående det där du skrev med Administratörkontot. Jag skapade en profil när jag uppdaterade Windows, just nu har jag alltså bara en användare. Ska jag skapa en ny alltså? För den första man skapar är väl Admin? 

Postad 02 augusti 2015 - 10:53

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Jag är inte jätteinsatt.

Angående det där du skrev med Administratörkontot. Jag skapade en profil när jag uppdaterade Windows, just nu har jag alltså bara en användare. Ska jag skapa en ny alltså? För den första man skapar är väl Admin? 

i regel brukar man ha 2 konton på datorn ett admin konto och ett användar konto. kör du admin för allt så finns full tillgång till allt i datorn medans ett användarkonto bara ger tillgång till begränsade funktioner och hindrar att program körs utan tillåtelse .. så skapa ett till konto

Postad 02 augusti 2015 - 12:43

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Ni som har en massa frågor om Windows 10 och dess installation, och inte lyckats läsa bakåt i tråden där de säkert redan besvarats - flera gånger - kan ju ta en titt på den här femsidiga artikeln om installation av Windows 10:

http://pcforalla.idg...indows-10-guide

Vill man slippa den onödiga och extra Låsskärmen/Lock screen man måste klicka på för att sen kunna knappa in sitt lösen, så gör man så här:

http://www.askvg.com...n-in-windows-8/

Artikeln gäller för Win8 och senare, alltså även WIn10.

Redigerat av Kung Nu, 02 augusti 2015 - 12:49.

Postad 03 augusti 2015 - 08:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Nu har jag tillbringat 1-2 dagar med att försöka installera Win10. Men efter den installerat allting kommer jag till inloggningsskärmen och där kommer jag ingenstans. Står bara Välkommen tillbaka. Sen när man trycker nästa händer ingenting. Går segt och till slut startar datorn om sig.

Slog mig sedan att detta kanske beror på att jag installerat över wifi? Men har datorn inte redan hämtat hem allting innan den börjar installationen?

Postad 03 augusti 2015 - 09:26

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Mitt w10 är aktiverat. Men skall uppgradera till ssd. Behöver jag extrahera någon nyckel eller räcker det med att logga in med samma live-konto?

Postad 03 augusti 2015 - 09:30

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0

Mitt w10 är aktiverat. Men skall uppgradera till ssd. Behöver jag extrahera någon nyckel eller räcker det med att logga in med samma live-konto?

Som jag förstått det så ska du logga in med samma live-konto och trycka på "skip" när det efterfrågas CD-key. Ska själv installera om när jag får tummen ur så jag kan inte bekräfta själv att det är så, men av det jag läst är det så. :)

Postad 03 augusti 2015 - 10:24

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Som jag förstått det så ska du logga in med samma live-konto och trycka på "skip" när det efterfrågas CD-key. Ska själv installera om när jag får tummen ur så jag kan inte bekräfta själv att det är så, men av det jag läst är det så. :)

Nej nej NEJ!  LÄS tillbaks i tråden!

Man behöver inte bry sig om nåt konto eller Product Key öht OM man väl HAR installerat ovanpå en gammal Win med giltig Product Key.

Då kan man skapa ett Lokalt konto (alltså med bara ett namn, precis som Win XP/7/8/8.1), och under installationen klickar man på SKIP för Product Key.När du la in Win10 ovanpå din gamla, så reggades din dators hårdvarukonfiguration automatiskt hos MS, och sen kan du alltså göra en Clean Install hur många ggr som helst så länge du inte ändrar hårdvaran (förutom hårddiskar) i din dator.

LÄS vad jag skrev 3/8, 13:43 här ovan, Tack (för att ni läser bakåt i tråden och därmed får svar på samma frågor som redan frågats, och besvarats, alldeles för många gånger.)

Redigerat av Kung Nu, 03 augusti 2015 - 10:29.

Postad 03 augusti 2015 - 11:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Byter du senare delar i din dator, såsom t ex Moderkort och Processor, så har du inte längre samma dator, och måste skaffa en NY giltig Licens.
Däremot kan man tydligen - efter diverse texter jag läst på olika sidor - byta t ex hårddiskar utan problem - då är fortfarande din gratis Windows 10 giltig.

Det beror på vilken version du har köpt av Windows tidigare.

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

OEM :

OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

Postad 03 augusti 2015 - 12:37

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 6

Kung Nu, lugna ner dig. Det är ett forum, inte en duell på liv och död.

Postad 03 augusti 2015 - 12:44

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Har ett litet problem efter mitt byte till SSD. gick hur smidigt som helst att installera. Men med denna installen så funkar inte min pekplatta... och har ingen mus där jag är nu, smått jobbigt :P

Postad 03 augusti 2015 - 12:51

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2 532 inlägg
  • 0

Har ett litet problem efter mitt byte till SSD. gick hur smidigt som helst att installera. Men med denna installen så funkar inte min pekplatta... och har ingen mus där jag är nu, smått jobbigt :P

Du har inte en FN-tangent som slår av och på styrplattan?

Postad 03 augusti 2015 - 13:04

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Du har inte en FN-tangent som slår av och på styrplattan?

Nej, jag kollade det. Men löste det genom att avinstallera drivaren som var genom Device Manager sen köra windows update igen. då installerades det som det skulle.

Dock fungerar inte några special funktioner som 2 finger scroll eller edge scrolling. Men efter lite googling så kan det finnas fixar, men kommer säkert i en framtida update från Synaptics.

Postad 03 augusti 2015 - 16:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

Dock fungerar inte några special funktioner som 2 finger scroll eller edge scrolling. Men efter lite googling så kan det finnas fixar, men kommer säkert i en framtida update från Synaptics.

På min laptop (Lenovo) funkade det inte i början, men efter en stund hade drivrutinen laddats ner i bakgrunden, och efter omstart funkade det.

edit: Jag gjorde en clean install på en ny SSD, så jag har inte aktiverat än. Ska sätta tillbaks den gamla disken och uppgradera. Sen borde det gå att aktivera med den nya disken...

Redigerat av Ageve, 03 augusti 2015 - 16:35.

Postad 03 augusti 2015 - 16:56

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0

Femitielfte försöket nu att uppgradera windows 7 till 10.

Fastnar på 92%

Varför valde dom en så bökig väg ms?

Hade hellre dundrat på med win 10 direkt och använt min kod för win 7

Postad 03 augusti 2015 - 17:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

Varför göra det enkelt, när man kan göra det komplicerat ;) 

När de har bestämt sig för att det ska vara gratis, så borde det ju räcka med ett litet verktyg som kontrollerar hårdvaran och genererar ett serienummer. Kommer de kanske att göra det senare? Det ska ju vara gratis i ett år, och det är ju inte så enkelt för en normal datoranvändare att klara av en clean install med denna metoden...

Postad 03 augusti 2015 - 17:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 2

Femitielfte försöket nu att uppgradera windows 7 till 10.
Fastnar på 92%

Hade hellre dundrat på med win 10 direkt och använt min kod för win 7

Har du testat med Media Creation Tool? Den går att köra upgrade med också.

Postad 04 augusti 2015 - 01:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

Nu har jag en aktiverad version, på ny disk.

Hade inte fått någon beställd nerladdning, utan gjorde bara beställningen och använde sen Media creation tool.

Jag gjorde först en clean install på en ny SSD från ett USB-minne, för att kolla så att allt funkade, och det gick bra, men det gick såklart inte att aktivera.

Bytte sen tillbaks till den gamla hårddisken (med Win 8.1), och körde setup från USB-minnet. Windows uppgraderades till 10 och aktiverades.

Efter det satte jag bara i SSDn igen och startade. Direkt efter uppstart var Windows 10 aktiverat.

Redigerat av Ageve, 04 augusti 2015 - 01:31.

Postad 04 augusti 2015 - 08:10

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Tänk på att OM ni ÄVEN har en annan Skärm än den vanliga datorskärmen ansluten till datorn, kanske en Tv via HDMI på datorns grafikkort, så kanske ni efter att datorn startat om en eller flera gånger, får upp en tom svart skärm bara.

Men det beror då på att Win10 (hände även på Win8 & Win8.1) av någon för mig helt outgrundlig anledning får för sig att den andra anslutna skärmen är huvudskärm, och visar alltså bara bild på den istället för på din 'vanliga' datorskärm.

Boten är då att starta den andra skärmen, och därifrån högerklicka Skrivbordet, och välja Grafik(egenskaper) och där ställa in på Klona.
Eller dra ur sladden till den andra skärmen.

Detta har hänt mig på flera olika datorer med helt olika konfiguration, så det är nåt som är 'inbyggt' i senare Windowsversioner, tyvärr...

Postad 04 augusti 2015 - 18:17

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

Hjälp sökes.....

Håller på att bli galen här hemma med en laptop som jag försöker installera win 10 på. Men går bet :(

För två år sedan drog jag i en ssd disk i min laptop som jag hade lagt in en klon av mitt befintliga Win 8.0. Som jag senare uppgraderade till 8.1 utan problem. Men nu är det tvärstopp.

Funderar på om det kloningen som sätter käpar i hjulet. Tänkte om det ligger någon info i någon registerfil som ballar ur.

Det är vid första omstarten i installationen som det hänger sig, händer ingenting förutom den blåa Win 8.1 fönsterloggon. Har säkert testat 5 gånger nu.

Har uppdaterat varje update av windowsUpdate.

Har ca 30 gb ledigt.

Har testat både mediaCreationTool och Iso-filen från USB som första bootning. Låser sig på samma ställe.

Kan jag wipa allt på ssd disken och köra ison på USB om jag har min produktnykel från win8.1?

Postad 04 augusti 2015 - 18:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

Kan jag wipa allt på ssd disken och köra ison på USB om jag har min produktnykel från win8.1?

Du kommer att kunna installera utan problem, men det går inte att aktivera Windows. Skriv inte in någon produktnyckel, utan hoppa över steget, både vid installationen och vid första uppstarten.

För att kunna aktivera en ny installation så måste man ha gjort en framgångsrik uppgradering först, så det blir ju lite moment 22 för dig...

edit: På min laptop stannade ett av stegen på 86% i minst en halvtimme innan den gick vidare. Jag uppgraderade först till 8.1 och sen till 10.

Den nya installationen (från ett snabbt USB-minne till en 500GB Samsung 850 Evo SSD) tog bara några minuter, men tack vare Microsofts "smidiga" lansering så blev det flera timmars uppgradering med den gamla mekaniska disken innan jag kunde aktivera Windows...

Redigerat av Ageve, 04 augusti 2015 - 19:01.

Postad 04 augusti 2015 - 18:41

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Hjälp sökes.....

Håller på att bli galen här hemma med en laptop som jag försöker installera win 10 på. Men går bet :(

För två år sedan drog jag i en ssd disk i min laptop som jag hade lagt in en klon av mitt befintliga Win 8.0. Som jag senare uppgraderade till 8.1 utan problem. Men nu är det tvärstopp.

Funderar på om det kloningen som sätter käpar i hjulet. Tänkte om det ligger någon info i någon registerfil som ballar ur.

Det är vid första omstarten i installationen som det hänger sig, händer ingenting förutom den blåa Win 8.1 fönsterloggon. Har säkert testat 5 gånger nu.

Har uppdaterat varje update av windowsUpdate.

Har ca 30 gb ledigt.

Har testat både mediaCreationTool och Iso-filen från USB som första bootning. Låser sig på samma ställe.

Installera windows 8.1 i ren install och aktivera det  kör sen media creation tool på det och installera windows 10  direkt

Redigerat av Duckface21, 04 augusti 2015 - 18:42.

Postad 04 augusti 2015 - 18:43

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

Du kommer att kunna installera utan problem, men det går inte att aktivera Windows.

För att kunna aktivera en ny installation så måste man ha gjort en framgångsrik uppgradering först, så det blir ju lite moment 22 för dig...

edit: På min laptop stannade ett av stegen på 86% i minst en halvtimme innan den gick vidare. Jag uppgraderade först till 8.1 och sen till 10.

Min låsning varade över natten :(

Installera windows 8.1 i ren install och aktivera det  kör sen media creation tool på det och installera windows 10  direkt

Hur ska jag kunna göra en ren install av 8.1 om jag inte har någon disk till det?

Postad 04 augusti 2015 - 18:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

Det finns ju ofta en återställningspartition som man kan använda, eller ett verktyg som man bränner restore-skivor med.

Det kan bli problem med en återställning om man har uppgraderat från Windows 7 till 8, men jag vet inte hur det är med 8.0->8.1. Om återställningen funkar, så måste du först uppgradera till 8.1 igen, och sen till 10.

edit: En annan lösning är att ladda ner en iso-fil (lagligt) till Windows 8 eller 8.1 (den du har produktnyckel till), och sen uppdatera från den installationen. Dessvärre funkar det inte alltid att aktivera om man inte hittar rätt OEM ISO.

Här finns lite mer info:

http://dellwindowsre...il-and-oem-iso/

Redigerat av Ageve, 04 augusti 2015 - 19:25.

Postad 04 augusti 2015 - 19:16

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

Det finns ju ofta en återställningspartition som man kan använda, eller ett verktyg som man bränner restore-skivor med.

Det kan bli problem med en återställning om man har uppgraderat från Windows 7 till 8, men jag vet inte hur det är med 8.0->8.1. Om återställningen funkar, så måste du först uppgradera till 8.1 igen, och sen till 10.

edit: En annan lösning är att ladda ner en iso-fil (lagligt) till Windows 8 eller 8.1 (den du har produktnyckel till), och sen uppdatera från den installationen.

Ah, så kanske jag kan göra 👍 ska testa sen

Postad 04 augusti 2015 - 19:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

Ah, så kanske jag kan göra ska testa sen

Ja, det kan vara värt ett försök.

Om du bara har en dator (som inte startar...) så blir det svårt, men annars är det bara att köra denna:

http://windows.micro...t-refresh-media

Om det inte funkar att aktivera 8/8.1, så kan du kolla om installationsfilerna till Windows finns på din gamla disk/partition. Ibland ligger de i en mapp på C: eller på restorepartitionen. Isåfall kan du kopiera och ersätta alla filerna på USB-minnet, så att det blir en OEM-installation. Så har jag gjort några gånger med Windows 7, och det har funkat varje gång, men jag vet inte om det är likadant i 8.

Redigerat av Ageve, 04 augusti 2015 - 19:47.

Postad 04 augusti 2015 - 20:23

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Min låsning varade över natten :(

Hur ska jag kunna göra en ren install av 8.1 om jag inte har någon disk till det?

du kan använda detta för att få installations media om du inte har en 8.1 skiva

Redigerat av Duckface21, 04 augusti 2015 - 20:24.

Postad 04 augusti 2015 - 20:51

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

du kan använda detta för att få installations media om du inte har en 8.1 skiva

Gör detta just nu 😊 håller tummarna 👍👍
Efter den rena 8.1 installationen, måste jag då installera alla uppdateringar som kommit till 8.1. Eller kan jag installera win 10 direkt?

Postad 04 augusti 2015 - 20:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Gör detta just nu håller tummarna
Efter den rena 8.1 installationen, måste jag då installera alla uppdateringar som kommit till 8.1. Eller kan jag installera win 10 direkt?

du behöver ej uppdatera 8.1 se bara till att det aktiveras med din 8.1 key och kör bara windows 10 media creation tool sen

Redigerat av Duckface21, 04 augusti 2015 - 20:56.

Postad 04 augusti 2015 - 21:02

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

du behöver ej uppdatera 8.1 se bara till att det aktiveras med din 8.1 key och kör bara windows 10 media creation tool sen

Tack för hjälpen... Är inne på sista fasen av den rena installationen. Sen kör jag win 10 toolen.

Postad 04 augusti 2015 - 21:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 316 inlägg
  • 0

För mig funkade det inte att uppdatera med Media creation tool. Den laddade ner och sen försvann fönstret, och inget mer hände.

Det funkade däremot att skapa installationsmedium, så jag körde setup.exe från USB-minnet istället.

Postad 04 augusti 2015 - 21:08

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1 715 inlägg
  • 0

För mig funkade det inte att uppdatera med Media creation tool. Den laddade ner och sen försvann fönstret, och inget mer hände.

Det funkade däremot att skapa installationsmedium, så jag körde setup.exe från USB-minnet istället.

Då kan jag lika gärna välja att skapa ett installations medium från toolen ist för att köra en update. Så slipper jag svära o ladda ner det två gånger 😂

Postad 04 augusti 2015 - 22:28

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

En snabb fråga, jag har nu Win 8.1 och har sedan läge tackat JA till att ta del av Win 10, det är inte så att jag är direkt stressad över att få uppdatera men lite förvånad över bekanta som gjort det på automatik med ganska mediokra datorer medans jag har en medelbra stationär maskin och har inte hört ett jota om att uppdatera?

Det jag hört är att Windows har ett system för att sprida ut vilka som får uppgraderingen över tid (gissar någon vecka) är det bara det som hänt?

kan det vara något i mitt system som spökar? på min c disk har jag bara 15 Gb (SSD) utrymme kvar, kan det hindra att den delas ut till mig?

Jag har sett på Windows hemsida att man kan ta ner ett program för att installera den omgående men är inte ännu så stressad :)

Det VAR jag som var stressad, idag fick jag installationen och det verkar gått bra, så min fråga har löst sig, tack ändå!

Postad 05 augusti 2015 - 08:06

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Test av Windows 10: Smart, stilrent och lite för stramt

http://m3.idg.se/2.1...test-windows-10

5 saker du måste göra direkt när du uppgraderat till Windows 10

Där inkluderas bl.a. det Mycket Viktiga:

Se över wi-fi-delningenNya funktionen Wi-Fi Sense kan dela dina lagrade wi-fi-inloggningar med dina kontakter i olika kanaler, till exempel Skype, Facebook och Outlook. Det kan vara väldigt praktiskt i vissa situationer, men det är inte säkert att du vill att grannen ska kunna använda ditt wi-fi bara för att ni är Facebook-bekanta. För att inte tala om att chefen inte vill att du delar wi-fi-inloggningen på jobbet med hela världen.

Tyvärr är denna funktion påslagen som standard och inget du själv väljer att starta, så det kan vara bra att stänga av den omedelbart, åtminstone tills du hunnit tänka efter och tagit ett sansat beslut om du vill dela sådan information och i så fall vilka av de nätverk du har registrerade som du vill dela ut.

Bifogad fil  1385484028.jpg   39,84K   0 Antal nerladdningar

http://pcforalla.idg...-med-windows-10

Postad 05 augusti 2015 - 09:13

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0

Det beror på vilken version du har köpt av Windows tidigare.

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

OEM :

OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

Väldigt bra att veta. Då jag har en retail version :)

Postad 05 augusti 2015 - 09:25

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0

Valde till slut efter för mycket strul och besvikelse att göra en rollback till windows 8.1 Tyvärr var inte ens den funktionaliteten korrekt implementerad då jag förvisso fick windows 8.1 tillbaka men windows update fungerar inte längre, samt att xbox smartglass appen inte går att installera. Har lagt dagar på att felsöka problemet men utan att lyckas. Kör en surface 2 pro, alltså Microsofts egen hårdvara.

Tråkigt. Kanske uppdaterar till win10 när de gör surfplattefunktionaliteten minst lika bra som i 8.1 och släpper en webbläsare för surfplatteläge SOM KLARAR MEDIA STREAMING, den i särklass mest användbara funktion vi kör med här hemma.

/S

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.