Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

YAMAHA AVENTAGE 2015 RX-A3050/2050/1050

282 svar till detta ämne Yamaha Aventage
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 november 2015 - 12:15

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Absolut, måste bara flika in har du en samsung tv ?, jag har samma problem och när jag tog den till service i sthlm så blinka inte inte den, fast då va det med en annan macmini, jävligt skumt.

Vi hjälps till att återkoppla.

Postad 01 november 2015 - 17:43

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Jag har en Sharp, det kostigs är att det fungerade bra till min Marantz 6004 via HDMI, men är otroligt nöjd med Yamaha, tråkigt bara att det strular med Mac Mini. Självklart så hjälps vi åt att återkoppla.

Jag ska testa broders mac mini, han har en nyare mac än vad jag har så får vi se om min är för gammal.

Redigerat av Nightrider-xXx, 03 november 2015 - 00:37.

Postad 04 november 2015 - 10:18

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Jag har en Sharp, det kostigs är att det fungerade bra till min Marantz 6004 via HDMI, men är otroligt nöjd med Yamaha, tråkigt bara att det strular med Mac Mini. Självklart så hjälps vi åt att återkoppla.

Jag ska testa broders mac mini, han har en nyare mac än vad jag har så får vi se om min är för gammal.

På äldre Yamaha så kan man ställa in om man vill ha HDMI through eller nåt liknande som gör att HDMI-signalen går direkt, oförändrad till TVn, dvs minin ser inte alls Yamahan utan ser bara TVns EDID, man kan kolla detta i bildskärmsinställningar på datorn. Man kan testa att ändra denna inställning och se vad som händer. Sen kan man kolla om det blir samma fel när Yamahan är i stand-by. I detta läge borde förstärkaren påverka HDMI-signalen ännu mindre, man kan också testa att koppla minin direkt till TVn och sen köra ARC tillbaka till förstärkaren (inte optimalt).

HDMI kan ju ge en massa skumma problem om man har otur (beroende på att standarden är specad för dåligt...).

(Jag har för övrigt kört Mac mini - Yamaha - Samsung TV under ett antal års tid med säkert 5 olika mini, 5 olika Yamaha och 7 olika Samsung TV och hittills har det allltid funkat så problemet borde gå att lösa.)

Redigerat av wolf, 04 november 2015 - 10:20.

Postad 04 november 2015 - 10:29

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Har prövat allt sånt känns det som men får gå genom allt igen, drömmer om lösning :)

Postad 04 november 2015 - 10:36

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Har prövat allt sånt känns det som men får gå genom allt igen, drömmer om lösning :)

Eftersom det tydligen funkade med en annan mini så kan du testa att zappa parameter-RAM (då suddas alla bildskärmsinställningar bl a), 

1. Turn on your Mac.

2. Immediately press and hold the Option-Command-P-R keys. You must press this key combination before the black screen with the Apple logo appears. 

Continue holding the keys down until your Mac restarts, and you hear the startup sound for the second time.

Ställ sedan in bildskärmsinställningar igen, testa att växla mellan olika upplösningar och byta mellan 50 och 60Hz, se hur det påverkar felet..

Postad 04 november 2015 - 10:46

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Har redan prövat det där, jag har en kompis från förr som arbetar på Mac kundtjänsten i Sthlm som har varit förbi utan lösning :/

Bra förslag för övrigt / tack

Postad 22 november 2015 - 00:49

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Vill uppdatera lite nu angående  Mac mini, sätt er ner innan ni läser detta. för allt är löst med Mac/Hdmi :) Det är så att det fungerar nu men dock med en nyare mac mini, jag lånade en nyare Mac Mini som är nyare än min egna från 2011 och det fungerar klockrent! Dvs att HDMI:n är uråldrar i min Mac :(

Redigerat av Nightrider-xXx, 22 november 2015 - 00:55.

Postad 22 november 2015 - 09:33

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Löst, började må illa :/

Postad 28 november 2015 - 17:59

Unregistered83274aea
  • Unregistered83274aea
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej på er alla mästare på Yamaha rxa 3050 :)

Jag har några frågor som jag behöver hjälp med och hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har köpt en Yamaha rxa 3050 när cdon hade sin kampanj pris i början på oktober så priset är inte och klaga på ;)

Vill köra bi-amp på mina front högtalare och jag planerar att köpa Nad C375BEE stereo slutsteg för att köra mina frontar externt. Förlåt om jag ställer dumma frågor.

1 ) Hur kopplar jag in ett sånt slutsteg med min Yamaha ?

2) Kan jag koppla de andra kanalerna i yamahan så att jag får 7.1.4 konfigurering?

3) bi-amp på slutsteget möjligt?

Finns det nåt mer jag ska tänka på ? Nåt slutsteg som ni tycker är mer prisvärd och vilken kan ni rekommendera?

Är nybörjare så behöver lite råd från alla erfarna själar därute i hemmabio kretsarna :)

Tack på förhand

Mvh

Jean

Redigerat av Unregistered83274aea, 28 november 2015 - 18:16.

Postad 28 november 2015 - 22:49

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Löst, började må illa :/

Samma här tyvärr, illamåendet kom snabbt när man vet hur det ligger till. Tycker det är lite uselt men vet inte om det är Mac som alltid krånglar till det jämt och ständigt för att sälja sina produkter, troligtvis så är det så att Mac ligger bakom det hela som vanligt tyvärr. Men det är väl bara att öppna plånboken igen! :/

Postad 29 november 2015 - 11:55

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Jean75, Kolla upp om din NAD har HT-bypass så kan du köra denna som slutsteg tillsammans med din yamaha. Och när du vill "fin" lyssna så stänger du av Yamahan och kör via NAD.

Du kopplar dessa via sk pre-out på Yamahan.

Hoppas det hjälpte lite.

Postad 01 december 2015 - 00:15

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Tror inte bara det är MAC som lider av problem med bilden.

JA har en LG 870V som innan ja kopplade in 3050an fungerade perfekt. Nu när jag kör med inbyggda intel grafiken från min htpc så ändrar bilden ljusstyrka i mellan varven i tex spotify. Får även om än inte så ofta att bilden ibland blixtrar till i vitt. 

Sedan har jag lite andra fenomen som att byter jag ingång och sedan tillbak till in htpc måste jag starta om spootify för att det skall fungera. Det har iofsig troligen med Spotify att göra men ändå.

Ofta när jag med intel grafikkortet startar upp datorn ur sovläge vill den också påpeka att 4k är nativ upplösning på TVn vilket det inte är.

Med Nvidia kort i datorn verkar det fungera bättre dock inte 100%

Felen ligger kanske inte helt hos stärkaren men någon slags inkompatibilitet finns det ändå.

Redigerat av Triton242, 01 december 2015 - 00:19.

Postad 01 december 2015 - 01:48

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Läser att ni har diverse HDMI problem

Yamaha har stora problem med HDMI och de verkar aldrig lyckas lösa dem.

Den dag jag byter ut min så blir det absolut inte Yamaha. De bara snackar och sedan går åren och den där mjukvaran som skulle fixa allt kom aldrig. 

Skitföretag

Postad 01 december 2015 - 17:08

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jag har fått ett problem på halsen. Jag har nyligen köpt Yamaha RX-A3040 vilket är min första Yamaha-receiver. Tidigare körde jag på Denon och var väldigt nöjd men eftersom Yamaha RX-A3040 fick beröm i testerna blev det denna när det var dags att uppgradera. Till förstärkaren har jag en Pioneer BDP-LX58 och Sony projektor. Högtalarna är Dali Helicon 400 och 200W som bakhögtalare.

Mitt problem är nu att när man ser på film på hemmabion och har ljudet lite uppskruvat, runt -28 däromkring, så försvinner bild och ljud en kort stund emellanåt. Det är inte alltid det händer, ibland händer det två gånger under en film. Så det är väldigt sporadiskt. Jag har inte lyckats hitta någon gemensam nämnare än men när man har ljudet lite lägre, som när man slölyssnar på musik i bakgrunden, så händer det aldrig. Inte heller när jag spelar tvspel på tvn från PS4:an som är kopplad via förstärkaren (har inte så högt ljud då heller). Jag har den senaste uppdateringen till förstärkaren och kör HDMI emellan alla enheter. Är det någon här som kan veta vad problemet är och eventuellt en lösning? Känns lite trist att behöva oroa sig för att filmupplevelsen ska förstöras. Högtalarna har 4 Ohm och jag har ställt in förstärkaren på & ohms-inställningen som man skulle göra enligt manualen då 4 Ohm "ingick" i den inställningen.

Postad 01 december 2015 - 22:23

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 344 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jag har fått ett problem på halsen. Jag har nyligen köpt Yamaha RX-A3040 vilket är min första Yamaha-receiver. Tidigare körde jag på Denon och var väldigt nöjd men eftersom Yamaha RX-A3040 fick beröm i testerna blev det denna när det var dags att uppgradera. Till förstärkaren har jag en Pioneer BDP-LX58 och Sony projektor. Högtalarna är Dali Helicon 400 och 200W som bakhögtalare.

Mitt problem är nu att när man ser på film på hemmabion och har ljudet lite uppskruvat, runt -28 däromkring, så försvinner bild och ljud en kort stund emellanåt. Det är inte alltid det händer, ibland händer det två gånger under en film. Så det är väldigt sporadiskt. Jag har inte lyckats hitta någon gemensam nämnare än men när man har ljudet lite lägre, som när man slölyssnar på musik i bakgrunden, så händer det aldrig. Inte heller när jag spelar tvspel på tvn från PS4:an som är kopplad via förstärkaren (har inte så högt ljud då heller). Jag har den senaste uppdateringen till förstärkaren och kör HDMI emellan alla enheter. Är det någon här som kan veta vad problemet är och eventuellt en lösning? Känns lite trist att behöva oroa sig för att filmupplevelsen ska förstöras. Högtalarna har 4 Ohm och jag har ställt in förstärkaren på & ohms-inställningen som man skulle göra enligt manualen då 4 Ohm "ingick" i den inställningen.

Om du har högt när du spelar PS händer det då? Ifall det inte gör det kan det ligga i lx58 har du kollat ut format på hdmi sen singel eller dual ut etc på lx58

Postad 02 december 2015 - 00:52

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Hej alla!

Har du provat ändra hdmi kabel? Hade liknande problem.

Postad 02 december 2015 - 10:01

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Audiostar, det samma sak med PS4 när man drar upp ljudet. Då försvann bild och ljud en kort stund så det är samma problem oavsett vilken HDMI ingång. Ninotramp, du tänkte själva kabeln?

Postad 02 december 2015 - 12:12

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hej alla!

Detta problem kan bero på miss-match mellan bildfrekvens på den inspelade signalen och bildfrekvens på TVn/förstärkaren. Om man spelar upp t ex en 60i film på en TV med 50i då måste bild och ljud synkas om lite då och då. Det blir även problem ibland om man blandar 24p (24Hz) med 24p (23,976Hz). Det bästa är att köra exakt samma frame rate i hela kedjan, dvs om du har video 60i så skall alla enheter vara inställda för denna exakta frame rate. Olika burkar hanterar detta automatiskt olika bra. (Kör du enbart ljud så blir det aldrig såna problem eftersom man då inte har nån bildsignal (frame rate) att ta hänsyn till...)

Postad 02 december 2015 - 12:23

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Okej, tror jag förstår. Men ska även ljudet försvinna? Jag tror allt är inställt på auto så får kika på det isf. Men vad ska man ha för inställning om man ser blu-ray? Eller behöver man ställa om varje gång för varje film?

Har pratat med Hembiobutiken där jag köpte förstärkaren och även sökt lite info på andra platser där det finns tre alternativa problem

1. Överspänningsskyddet utlöser för förstärkaren inte orkar med att driva högtalarna på 4 Ohm (hembiobutikens teori)

2. Att förstärkaren står i ett dåligt ventilerad mediabänk med blu-ray spelaren över sig

3. Jag har uppmärksammat i badrummet att ljuset "svajar" lite i ljusstyrka ibland och att det kanske är dålig el i lägenheten

Någon av dessa som troligen kan vara anledningen till problemet?

Postad 02 december 2015 - 13:00

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Kolla kablarna till högtalarna , jag har katt som bet lite på en kabel så när hag lyssna högt så fick de kontakt å förstärkaren klippte, min Yamaha sår trångt med slutsteg på se mina bilder, grejerna blir varma som fan utan problem

Postad 02 december 2015 - 18:07

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Okej, tror jag förstår. Men ska även ljudet försvinna?

- Om jag t ex kör ett amerikanskt TV-program i 60i och spelar upp det på dator-Yamaha-TV i 50i så blir det små ljudpauser hela tiden, detta hörs bäst när man vid musik med långa toner, i tal hörs det inte alls nästan.

Jag tror allt är inställt på auto så får kika på det isf. Men vad ska man ha för inställning om man ser blu-ray? Eller behöver man ställa om varje gång för varje film?

- Om du bara kör Bluray så bör du ha allting inställt i 24p.

Har pratat med Hembiobutiken där jag köpte förstärkaren och även sökt lite info på andra platser där det finns tre alternativa problem

1. Överspänningsskyddet utlöser för förstärkaren inte orkar med att driva högtalarna på 4 Ohm (hembiobutikens teori)

2. Att förstärkaren står i ett dåligt ventilerad mediabänk med blu-ray spelaren över sig

- Vad jag har varit med om hittills är att skyddskretsarna stänger av mycket längre tid på Yamaha, inte nån bråkdel av en sekund.

3. Jag har uppmärksammat i badrummet att ljuset "svajar" lite i ljusstyrka ibland och att det kanske är dålig el i lägenheten

- Om spänningsvariationer är orsaken så är det stora problem med ditt elsystem och det är extremt ovanligt i Sverige (om man inte bor långt ute i skogen...)

Någon av dessa som troligen kan vara anledningen till problemet?

Postad 02 december 2015 - 22:07

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Audiostar, det samma sak med PS4 när man drar upp ljudet. Då försvann bild och ljud en kort stund så det är samma problem oavsett vilken HDMI ingång. Ninotramp, du tänkte själva kabeln?

Kabeln. Jag tappade bild på min Yamaha 3050 med en xtz 1,5m. Supra 1m funkar utmärkt...

Postad 05 december 2015 - 21:25

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Ni som har 3050, upplever ni på högre volym att ljudet ifrån centern låter ansträngt. Tycker att ljudet förövrigt är riktigt bra.

Värt att nämna är att LCR är exakt samma högtalare.

Postad 06 december 2015 - 12:11

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Ni som har 3050, upplever ni på högre volym att ljudet ifrån centern låter ansträngt. Tycker att ljudet förövrigt är riktigt bra.

Drar jag upp volymen blir mina frontar extremt skrikiga. Går inte ens att lyssna. Tråkigt att en så pass dyr reciver inte skall ha mer kraft.Tyvärr är det nog likadant för alla andra Japs recivers. 

Postad 06 december 2015 - 12:44

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Jaha, då är mina misstankar bekräftade. Det är verkligen för dåligt i denna prisklassen...

Blir till att byta till Arcam avr550, hade på känn från första början att det skulle sluta i den prisklassen innan man var nöjd(are).

Postad 06 december 2015 - 19:32

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Jag hade inte det bekymret med min 3010, så för mig låterdet konstigt att 3050 skulle låta så. Faktiskt så var vi flera som var impade av att mot mina monosteg så hängde Yamaha med överförväntan.

Postad 06 december 2015 - 20:55

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Fick just nu en FW update till min 3050. Skal bli kul att se vad den fixar

Postad 06 december 2015 - 21:26

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Liten update tyvärr.
"
Yamaha is pleased to offer the following firmware update to ensure the best possible performance and latest features for your AV receiver.

This firmware
1. Improves MusicCast system stability and performance"

Det var allt. 😏

Postad 06 december 2015 - 23:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0

Till vissa filmer har jag märkt det men har varit rätt säker på att det legat i materialet. Nu blir det till att hård granska förstärkaren...j*vla forum :D

Postad 08 december 2015 - 20:54

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Kör ni med yapo volym på btw? Stänger ja av min blir det bättre.

Postad 08 december 2015 - 22:18

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
Jag har YPAO volume ON.. tycker det låter platt annars.

Postad 08 december 2015 - 22:49

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
För mig blir det en väldig skillnad mellan av o på när jag går under runt -20

Postad 14 december 2015 - 18:25

Unregistered54345999
  • Unregistered54345999
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kollar om någon kan svara på detta. Har haft onkyo fram till det där j*vla HDMI card failure skiten drabbade även mig. Bytte till Yamaha a2050 och köpte extra atmos högtalare. Kör bitstream från bd spelaren men när jag kör film med atmos ser jag ingen indikering på att ljudslingan är atmos. Vad ska jag välja för att det ska bli atmos eller kodar den alltid av? Trycker jag på display på fjärren så står det bara dolby digital i nedre vänstra hörnet på skärmen.
Ni som kör denna o atmos ljud hur har ni ställt inställningarna?

Redigerat av Unregistered54345999, 14 december 2015 - 18:26.

Postad 14 december 2015 - 22:33

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 344 inlägg
  • 0

Kollar om någon kan svara på detta. Har haft onkyo fram till det där j*vla HDMI card failure skiten drabbade även mig. Bytte till Yamaha a2050 och köpte extra atmos högtalare. Kör bitstream från bd spelaren men när jag kör film med atmos ser jag ingen indikering på att ljudslingan är atmos. Vad ska jag välja för att det ska bli atmos eller kodar den alltid av? Trycker jag på display på fjärren så står det bara dolby digital i nedre vänstra hörnet på skärmen.
Ni som kör denna o atmos ljud hur har ni ställt inställningarna?

Din spelare måste skicka ut rätt signal men för atmos måste du trycka på sur decoder på Yamaha där finns atmos som ett av valen

Postad 14 december 2015 - 22:34

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0

Hej alla!

Har en RX-A3040 och upplever inte det problem som du har.

Postad 14 december 2015 - 22:41

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

• 998 inlägg
  • 0

Hej alla!

Om du inte har gjort det, så testa att bara aktivera HDMI ut till proj. när du ser på den. En TV på standby kan orsaka bortfall på proj. om bägge HDMI ut är aktiva.

Postad 14 december 2015 - 22:41

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
[quote name="Audiostar" post="4284183" timestamp="1450128781"]Din spelare måste skicka ut rätt signal men för atmos måste du trycka på sur decoder på Yamaha där finns atmos som ett av valen[/quote[quote name="Big_fredd" post="4284082" timestamp="1450113921"]Kollar om någon kan svara på detta. Har haft onkyo fram till det där j*vla HDMI card failure skiten drabbade även mig. Bytte till Yamaha a2050 och köpte extra atmos högtalare. Kör bitstream från bd spelaren men när jag kör film med atmos ser jag ingen indikering på att ljudslingan är atmos. Vad ska jag välja för att det ska bli atmos eller kodar den alltid av? Trycker jag på display på fjärren så står det bara dolby digital i nedre vänstra hörnet på skärmen.
Ni som kör denna o atmos ljud hur har ni ställt inställningarna?[/quote]

Det stämmer som Audiostar skriver. Tryck bara på "sur deccode" knappen på fjärren och vips så har du Atmos. Funkar med a3040:an

Postad 05 januari 2016 - 23:47

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Nizze_e, det är ju både ljud och bild som försvinner. Antar att om det hade varit problemet så skulle ljudet vara kvar eftersom förstärkaren är inställd på att både spela ljud och föra det vidare.

Problemet är fortfarande kvar och nu har jag skaffat ett grenuttag från Supra som ska "rensa" och filtrera elen men tyvärr är det samma som tidigare. Ska pröva att ställa om Ohmen till 8 och pröva. Men min gissning är att det är något konstigt med lägenheten. Sen jag flyttade in i sep 2015 så har jag haft minst tre strömavbrott och jag har bott i samma område innan i 7 år och hade kanske 2 strömavbrott under hela den perioden. Dock känns det lite som ett för stort projekt för att flytta hela hemmabion hem till någon annan för att pröva där :P Jag får väl helt enkelt kanske leva med problemet och uppgradera till en annan förstärkare i framtiden. 

Postad 06 januari 2016 - 00:22

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Detta problem kan bero på miss-match mellan bildfrekvens på den inspelade signalen och bildfrekvens på TVn/förstärkaren. Om man spelar upp t ex en 60i film på en TV med 50i då måste bild och ljud synkas om lite då och då. Det blir även problem ibland om man blandar 24p (24Hz) med 24p (23,976Hz). Det bästa är att köra exakt samma frame rate i hela kedjan, dvs om du har video 60i så skall alla enheter vara inställda för denna exakta frame rate. Olika burkar hanterar detta automatiskt olika bra. (Kör du enbart ljud så blir det aldrig såna problem eftersom man då inte har nån bildsignal (frame rate) att ta hänsyn till...)

Jag lovar, mismatch i bildfrekvens har inget med saken att göra.

Dåliga HDMI kablar eller allmän issue med handskakning över HDMI. Kan ju även vara ett fel på själva förstärkaren. Dålig ström ska aldrig underskattas, kan bli jäkla konstiga symtom men större chans att det är något annat. Att stänga av en av HDMI utgångarna är god ide då det kan lösa handskakningsproblem.

Postad 13 januari 2016 - 23:26

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Har kört lite tespel och film till tvn istället genom förstärkaren och än så länge har problemet inte visat sig. Dock är det ju så jäkla svårt att veta om det fungerar felfritt så eller inte för problemet med bild- och ljudbortfall händer inte varje gång man ser en film eller så. Dock det som är det underliga är att det oftast sker två gånger i kort följd och sen är det inget mer med det. 

Ska köra lite mer film och spel i helgen till tvn för att verkligen så hur det ligger till. Men om det nu skulle vara så att allt fungerar fint till tvn men med projektorn så finns problemet. Vad tror ni skulle vara felet isf? Är det HDMI kabeln eller utgången? HDMI kabeln är helt ny och köptes tillsammans med förstärkaren och ska vara lite av de bättre kablarna hos Hembiobutiken. 

Postad 14 januari 2016 - 18:43

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Med att det blinkar till 2 ggr när man kollar på projen med hdmi löste jag genom att stänga av att tv letar uppdateringar. När den dörr efter uppdatering så startar tv upp utan att det syns

Postad 14 januari 2016 - 21:35

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Okej det kanske har något med det att göra. Har inte lyckats hitta hur jag stänger av det på tvn. Men några nybörjarfrågor. 

1. Spelar det någon roll om projektorn är kopplad till HDMI out 1 eller 2 och tvn till den andra? I manualen så står det tv till nr 1 och projektor till 2. Har bytt till det som det står i manualen nu men hade tvärtom innan.

2. Vad ska man ha HDMI control på? Har satt den på Off nu men den var på On innan i det scenvalet jag kör film med. Vet inte om det kan påverka? Det är ju något som heter ARC som jag tänkte kanske kan störa? 

Postad 15 januari 2016 - 03:10

Ninotramp
  • Ninotramp
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Okej det kanske har något med det att göra. Har inte lyckats hitta hur jag stänger av det på tvn. Men några nybörjarfrågor.

1. Spelar det någon roll om projektorn är kopplad till HDMI out 1 eller 2 och tvn till den andra? I manualen så står det tv till nr 1 och projektor till 2. Har bytt till det som det står i manualen nu men hade tvärtom innan.

2. Vad ska man ha HDMI control på? Har satt den på Off nu men den var på On innan i det scenvalet jag kör film med. Vet inte om det kan påverka? Det är ju något som heter ARC som jag tänkte kanske kan störa?

Vad har du för hdmi kablar? Jag hade problem att bilden tappades med en lite sämre hdmi kabel från htpc till förstärkare. Har oxo projektor

Postad 17 januari 2016 - 00:22

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

17 Jan 2016

LSound.se säljer 3050 för 18.900 medan alla andra håller fast vid 23.900

http://www.lsound.se..._eid=00b4f41842

Redigerat av MalcomX, 17 januari 2016 - 00:24.

Postad 23 januari 2016 - 18:02

Unregistered662b24fa
  • Unregistered662b24fa
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Nu verkar dts:x vara på gång:

http://au.yamaha.com....ual/dts-x_rel/

Frågan är om det finns någon film i Europa med dts:x Någon som vet?

Postad 23 januari 2016 - 21:03

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Nu verkar dts:x vara på gång:

http://au.yamaha.com....ual/dts-x_rel/

Frågan är om det finns någon film i Europa med dts:x Någon som vet?

Ex Machina

( Ser inte ut som den nordiska får det men / http://www.blu-ray.c...Blu-ray/128113/)

American Ultra
Last Witch Hunter
Crimson Peak

Är de som kommer först

Redigerat av MalcomX, 23 januari 2016 - 21:08.

Postad 30 januari 2016 - 11:42

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

Withyoustone, stort tack för hjälpen! Du löste problemet. Det var Samsung Tv:n som uppdaterades och störde filmtittandes. Har sett några filmer nu utan några problem, peppar peppar =) 

Postad 30 januari 2016 - 12:01

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Kul att jag kinde hjälpa till, det är just därför dessa forum är perfekta för oss nördar, nästa gång kanske det är min tur att få hjälp eller någon annan :)

Postad 01 februari 2016 - 16:34

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4 029 inlägg
  • 0
HDR uppdatering: https://www.avforums...apability.12326

Postad 03 juli 2016 - 07:54

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Någon vänlig själ som kan förklara för mig hur man ställer in crossovern till subben i förstärkaren?
Jag vill att den ska jobba upp till 80hz.

Redigerat av Crille99, 03 juli 2016 - 07:55.

Även taggad med Yamaha, Aventage

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.