Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vettigt slutsteg att komplettera min hembiostärkare med?

202 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 January 2016 - 08:15

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Ändrade nu står det Audessey flat, dyn EQ on, dyn ref 5db och övrigt är off. Ändrade övriga parametrar till tv utom Audessey fast skall prova ändra lite med dyn ref, blev lite sådär med 0db. Lyssnar på Glenn Frey, via cd.

Det låter som ett bättre utgångsläge.
Som sagt, dynamic volume är en komprimeringsfunktion, som ett nattläge. Den höjer låga ljud och sänker höga ljud så allt blir som en odynamisk ljudmatta. Den skall du inte ha på om du vill ha dynamik från din stereo. Man kan oftast ligga på en lägre master volume med detta på men det säger ju inte mycket om hur mycket kraft man har att tillgå. Glöm bort vilket värde du ligger på i master volume och höj tills du har önskad ljudnivå istället.

Audyssey har en frågesida där man kan läsa massor om hur det skall kalibreras, vad de olika inställningarna gör etc. Googla på ask audyssey.

Jag kan välja två lägen på audyssey på min onkyo, music eller movie. Music motsvarar ditt flat och movie har en avrullning i diskanten som kan vara trevlig till sämre producerat material, vet inte vad motsvarande är i marantz.

Med vänlig hälsning,
Martin

Postad 21 January 2016 - 11:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0

Det låter som ett bättre utgångsläge.
Som sagt, dynamic volume är en komprimeringsfunktion, som ett nattläge. Den höjer låga ljud och sänker höga ljud så allt blir som en odynamisk ljudmatta. Den skall du inte ha på om du vill ha dynamik från din stereo. Man kan oftast ligga på en lägre master volume med detta på men det säger ju inte mycket om hur mycket kraft man har att tillgå. Glöm bort vilket värde du ligger på i master volume och höj tills du har önskad ljudnivå istället.

Audyssey har en frågesida där man kan läsa massor om hur det skall kalibreras, vad de olika inställningarna gör etc. Googla på ask audyssey.

Jag kan välja två lägen på audyssey på min onkyo, music eller movie. Music motsvarar ditt flat och movie har en avrullning i diskanten som kan vara trevlig till sämre producerat material, vet inte vad motsvarande är i marantz.

Med vänlig hälsning,
Martin

Har det inte på rak arm, är xt32 Audessey, Audessey flat och ett till läge som jag inte kommer på just nu, sedan pure direct och enbart pure och off. Ställde om till 10db vilket jag tyckte lät bäst. Har mätt med 8 punkter fast kanske på lite dåligt manér, är inget bra rum. Har ändå sneglat lite på ett slutsteg, vill ha lite bättre kontroll på volymen och tror mina små högtalare kan må bra av att få lite kvalitetskraft. Tyckte det blev bättre dock kör jag Lfc på när jag kör tv/film sent på kvällen för att inte få för mycket bas till grannarna.

Postad 27 January 2016 - 10:28

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Ja man kan ju som ljudtekniker (bestämmer hur vi ska höra en grej) försöka att få till ett ljud som låter någorlunda bra (neutralt?) Sedan kanske det inte är så relevant i praktiken. Men samtidigt måste ljudteknikern ha förutsättningen att kunna göra det (det han hör blir det som spelas upp på anläggningen).
Sedan så är ju ingen anläggning (Rum, Anläggning, Hörsel) totalt neutral i alla fall så det kanske inte spelar så stor roll egentligen. Det skulle ju också förutsätta att man har samma hörsel som ljudteknikern.
Och så detta med placebo är ju en grej man kan lura sig själv med.
Lite extra whisky så blir detaljerna i musiken mycket klarare :) Annars dricker man bara lite groggar också för att ytterligare öppna upp ljudbilden.
Dagen efter kan det vara lite svårare att höra framförallt djupbasen som vibrerar huvudet :)

Faktiskt ett intressant ämne med hur mat påverkar hörseln (och alla andra sinnen) men det är en annan historia :)

Ja du ser, det är inte så lätt att definiera vad neutralt faktiskt är. Ändå så verkar det som att det är jätteviktigt för vissa att en anläggning innehar just sådana lite öppna och, ursäkta uttrycket, flummiga egenskaper. Neutral, transparent, organisk, luftig etc. :)

Det en för se upp med är ju att sådana uttryck kan för den ena betyda en sak och till och med motsatsen för någon annan. Å

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.