För den som vill ha lite mer verklighetsbaserad beskrivning av Local Dimming rekommenderas t.ex.:
"Objects smaller than the zone (stars in the night sky, for example), don't benefit from the local dimming, and can look muted as a result. "
Stämmer bra det som sagts förut.
Men jag kollar hellre på UHD HDR på DX900an än nån OLED i dagsläget.
varför gör jag det?
600-700nits med färgljusstyrka som tappas efter 425nits räcker inte för att matcha wow upplevelsen man får med DX900an och HDR.
Allt ljus ser mer verklighetstroget ut på DX900an.
Det finns ett glöd i ljuset (även på små objekt) som OLED inte matchar.
Färger kan omöjligt glöda lika mycket som dom gör på DX900an eftersom dom bara hänger i upp till 425nits.
på DX900an hänger färgernas ljustyrka i ända upp till 1350 nits.
Kika på Neonljusen/ljusskyltarna/baklysena på bilarna i öppningsscenen på John WIck 2 UHD så förstår ni vad jag menar.
Färgerna har ett glöd här som aldrig tidigare skådats på nån tv.
Vissa gånger ser det ut som färgerna ska hoppa ut genom tvn.
Grymt som fan 
lägg till 1080 linjers rörelseupplösning i HDR med Clear Motion och det finns fortfarande över 1000nits i ljusttyrka att ta av.
ingen OLED matchar det.
Sony har liknande BFI men hur mycket ljusstyrka blir det kvar då av dom 650 nits tvn hade från början?
Tippar på att du bara har runt 300nits kvar med BFI på en Sony A1 OLED och då är det ju bara att lägga ner allt vad HDR står för.
OLED matchar heller inte 800 nits fullskärmsvitt med sina 150nits.
ABL kommer att slå till då och då även i HDR på en OLED.
"close to 100% DCI P3" som Panasonic beskriver sina OLEDs färgrymd räcker heller inte för att matcha DX900ans 110% DCI P3.
Du får aldrig den där Coca Cola röda färgen på en OLED som du får på en DX900.
Du får heller inte samma naturliga gröna färg från gräs och träd som du får här.
Grönt och Rött är dom två färgerna som går längre ut i färgrymden på en DX900 jämfört med en OLED.
Inget Brus och ingen färgbandning med UHD som OLED dras med.
Korrekt PQ upp till maxljustyrka för en UHD HDR bild som var tänkt att ses från början.
vet inte om OLEDs har fixat det men försökte man ändra Code Values på B6an för att matcha PQ bättre så vart hela gråskalan kass.
Inget problem här
Där är dom skillnaderna som är klart synliga vid UHD HDR och som gör att jag inte går tillbaka till OLED nu.
Ett nerbyte med allt utom på en stjärnhimmel vilket man kan stå ut med 
Redigerat av sune bejas, 16 July 2017 - 14:22.