Det beror väl också på vilka fel som finns i bildåtergivningen till och börja med? Om det är relativt små fel (ändock märkbara) som behöver åtgärdas så lär det gå lite snabbare än om det är helt uppåt väggarna.
Postad 14 August 2016 - 17:09
Det beror väl också på vilka fel som finns i bildåtergivningen till och börja med? Om det är relativt små fel (ändock märkbara) som behöver åtgärdas så lär det gå lite snabbare än om det är helt uppåt väggarna.
Täcks under erfarenhet och display
Postad 14 August 2016 - 17:20
Första gången man träffar på en modell kan man behöva många timmar bara för att begripa hur den fungerar och vad som inte fungerar. När man sedan kan modellen väl kan det gå undan att kalibrera för att man vet vad som ska göras och vilka funktioner som endast är omvägar.
Alla vägar leder till Rom. Testar man alla vägar lär man sig vilka som är genvägar och vilka som är senvägar. Så finns det förstås alltid vägarna som borde leda till Rom men som slutar i Pisa. Eller som Perra1 skriver. "Täcks av erfarenhet". ![]()
Postad 14 August 2016 - 18:01
Så egentligen är det inte så konstigt om MM kan tillhandahållen tjänsten billigare, om de är smarta så har de såklart någon intern dokumentation över vilka displayer de konfigurerat tidigare och vilka egenheter de har och hur snabbaste vägen framåt normalt sett är. Sett över alla deras varuhus och personal borde de snabbt kunna bygga upp stor erfarenhet som tillåter dem att jobba effektivare än mindre aktörer.
Postad 27 August 2016 - 03:10
1000 spänn för en hemkalibrering är helt galet, nu har Svensson inga ursäkter längre.
Postad 27 August 2016 - 15:52
Så MM ansöker om RUTavdrag eller man måste säga till dem???
Köper du en hemkalibrering med rutavdrag så betalar du 1000kr i butik. Skulle det vara så att du redan har använt rutavdraget Max 25000kr så blir du återbetalningsskyldig.
Men allt fixas i butik 😁👍
Postad 27 August 2016 - 15:55
Postad 27 August 2016 - 16:09
Jäkla synd detta inte gäller projektorer. Det är kanske något som kommer med tiden
Upp till ditt lokala varuhus att bestämma. Vi skulle göra det i Högsbo.
Postad 27 August 2016 - 16:14
Verkar som om RUT gick hem alltså?
1000 spänn för en hemkalibrering är helt galet, nu har Svensson inga ursäkter längre.
Det låter riktigt bra, det lät ju inte direkt så tidigare i tråden och de mail jag fick från MM som jag skrev om tidigare. Jag skall se till att beställa en kalibrering med rut, dock ser jag inget om RUT på MM's hemsida?
EK
Postad 27 August 2016 - 16:14
Upp till ditt lokala varuhus att bestämma. Vi skulle göra det i Högsbo.
Ok, ska höra med dem i Malmö/Lund då
Postad 27 August 2016 - 18:07
Jag var oerhört skeptiskt till detta men det gick. Tyckte kalibrering var lite för avancerat för att gå under "lättare hjälp". På sätt och vis kan du ta åt dig lite ära eftersom du faktiskt kontaktade MM och låg på. Jag antar att du kommer till Högsbo eftersom det var dit du mailade?Det låter riktigt bra, det lät ju inte direkt så tidigare i tråden och de mail jag fick från MM som jag skrev om tidigare. Jag skall se till att beställa en kalibrering med rut, dock ser jag inget om RUT på MM's hemsida?
EK
Redigerat av 200hz, 27 August 2016 - 18:16.
Postad 27 August 2016 - 21:48
Jag var oerhört skeptiskt till detta men det gick. Tyckte kalibrering var lite för avancerat för att gå under "lättare hjälp". På sätt och vis kan du ta åt dig lite ära eftersom du faktiskt kontaktade MM och låg på. Jag antar att du kommer till Högsbo eftersom det var dit du mailade?
Jag skall ta åt mig lite ära, oftast lönar det sig att ligga på lite lagom. Ja, jag har marginellt närmare till Högsbo, jag tänkte åka dit imorgon förmiddag, är det bara att prata med random personal på TV avdelningen så vet det jag vill beställa eller det är inte så att du råkar jobba imorgon?
EK
Postad 28 August 2016 - 06:56
Jag skall ta åt mig lite ära, oftast lönar det sig att ligga på lite lagom. Ja, jag har marginellt närmare till Högsbo, jag tänkte åka dit imorgon förmiddag, är det bara att prata med random personal på TV avdelningen så vet det jag vill beställa eller det är inte så att du råkar jobba imorgon?
EK
Jag är faktiskt på plats. Dock är jag nog inte MM-klädd idag men är där. Du vet ju vad jag heter i mailet.
Postad 28 August 2016 - 12:55
I förmiddags var jag på MM Högsbo och köpte en kalibrering, tack till 200hz och hans medarbetare för bra service och trevlig pratstund. När det kostar 1 000 kr för att få det utfört i den miljön där TVn används går det inte att inte köpa tjänsten enligt mig.
EK
Postad 31 August 2016 - 12:01
Återkommer när jag tittat på något jag känner väl till med fler åsikter.
Postad 10 September 2016 - 17:06
Igår hade jag besök av MM (Högsbo) som kalibrerade min SONY 65X8505C, resultatet? Helnöjd, min bild var bra innan men nu är den ett par snäpp bättre, det är svårt att sätta fingret på exakt vad som är bättre men allt är "krispigare" på ett positivt sätt, färgerna har ett bra tryck men är ändå naturligt återgivna. En "lustig" detalj var att MM utrustning inte gick att koppla genom förstärkaren till TV:n (min naturliga "väg" för signaler), istället fick MM koppla in sig direkt till HDMI i tv:n, det gjorde att före och efter rapporten blev lite "extrem" i värdena då allt var "factory default" på den HDMI ingången, samtidigt visar det hur lång bort "STANDARD" out-of-the-box är ifrån vad vi här kallar "bra bild", iofs ser man det ögat också ![]()
Jag kan starkt rekommendera kalibrering i hemmet för att få ut max ur eran tv, för 995 kr med RUT avdrag är det löjligt billigt, sen att personalen från MM är extremt trevliga och genuint intresserade av att ge bra service. Enda smolket var den överenskomna starttiden igår som inte riktigt var synkad hela vägen hos MM... Tur att det var fredag eftermiddag.
EK
Postad 11 September 2016 - 07:11
Gäller detta enbart tv köpt hos MM?
Postad 11 September 2016 - 11:18
Ok, ska höra med dem i Malmö/Lund då
Hur gick det? Ville de kalibrera projektor?
Postad 11 September 2016 - 13:37
Köper du en hemmakalibrering för 1990kr (tvn behöver inte vara köpt på Mediamarkt) så kan du välja att ta det på Rut avdraget vilket gör att dom drar av 50% av kostnaden vilket gör att priset blir då istället 995kr om du inte redan har använt dom 25000kr man får dra av på rut avdraget.Har jag missat något men kostar det verkligen bara en tusing netto att få sin tv kalibrerad hemma?
Gäller detta enbart tv köpt hos MM?
Hoppas det var informativt.
Redigerat av Coooka, 11 September 2016 - 13:42.
Postad 11 September 2016 - 17:51
lite frågor till MM .. vad ingår i kalibreringen, kör man 20pt-kalibrering eller bara 2pt? Justeras gamman till när det är möjligt? Och kommer ni ha möjlighet att kalibrera HDR i snar framtid? ![]()
Postad 11 September 2016 - 19:49
lite frågor till MM .. vad ingår i kalibreringen, kör man 20pt-kalibrering eller bara 2pt? Justeras gamman till när det är möjligt? Och kommer ni ha möjlighet att kalibrera HDR i snar framtid?
Det beror på om tvn klarar av det, går det bra att bara köra 2pt så gör vi det, pillar man för mycket i 20pt så kan det uppkomma banding. Gamman ställer vi in och kalibrerar efter beroende vad som blir bäst för miljön man befinner sig i.
Det går att kalibrera HDR idag för det finns en standard för det, det ända problemet är att tv-apparaterna måste ha inställningar för det. Dom klarar av HDR men så fort man går in i inställningarna så slår den av HDR. Men så fort tv-apparaterna stödjer det i sina menyer så kommer vi kunna kalibrera det.
//MM kalibrerare
Postad 11 September 2016 - 20:14
testade på min LG OLED65E6V precis och den verkar inte hoppa ur HDR-läge när man går in i vitbalansinställningarna
Postad 11 September 2016 - 20:37
testade på min LG OLED65E6V precis och den verkar inte hoppa ur HDR-läge när man går in i vitbalansinställningarna
Får ta och kolla upp detta! Men det kommer nog komma snart iallafall
Postad 11 September 2016 - 20:45
härligt, vet du om MM Växjö har folk som kan utföra denna tjänst?
Redigerat av mrchisholm, 11 September 2016 - 20:46.
Postad 11 September 2016 - 20:52
Det ska finnas ISF-certifierad personal i varje av MM:s varuhus.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 11 September 2016 - 20:52.
Postad 12 September 2016 - 12:02
Vitbalansinställningarna på 2016-OLED-modellerna när man kör HDR kommer endast ge de förvalda alternativen, Varm, kall etc. För kalibrering finns ett separat 20-stegsreglage som inte alls fungerade när jag testade. Man kom endast åt delar av HDR-omfånget och ändringar tillför posterisering/bandning på ställen där reglagen inte tar.
Postad 12 September 2016 - 13:04
de verkar ju skumt då LG har egna rekommendationer för hur man skall kalibrera HDR, tycker man det borde gå ![]()
http://www.lg.com/us...n Procedure.pdf
läser ibland på engelska avforums där en kalibrerare brukar skriva, han har nog kalibrerat ett hundratal av LGs OLED-modeller från i år, enligt honom får man posterisering om man använder sig av luminance-reglaget, går endast justera genom RGB. vet inte om han kalibrerar HDR eller inte dock. ska höra med honom om han har lyckats ![]()
https://www.avforums...3#post-23834638
Redigerat av mrchisholm, 12 September 2016 - 13:27.
Postad 12 September 2016 - 14:34
Japp, följer man LG:s egna instruktioner får du en regnbågsfärgad gråskala pga av all posterisering. De kan ju förstås ha uppdaterat programvaran sedan jag prövade för ett par veckor sedan. Men de reglaget de hänvisar till var helt och hållet icke-fungerande. Såvida man inte uppskattar en väldigt varierande vitbalans då. ![]()
läser ibland på engelska avforums där en kalibrerare brukar skriva, han har nog kalibrerat ett hundratal av LGs OLED-modeller från i år, enligt honom får man posterisering om man använder sig av luminance-reglaget, går endast justera genom RGB. vet inte om han kalibrerar HDR eller inte dock. ska höra med honom om han har lyckats
Han beskriver de vanliga reglagen för SDR-lägena. De fungerar inte/är utgråade när man kör HDR. Istället kommer ett nytt, separat 20-stegsreglage för HDR. Som alltså inte fungerar tillfredställande.
Postad 12 September 2016 - 14:41
ja det vet jag, jag menade generellt att luminance-reglaget inte fungerade ![]()
utgråade? jag gick in och kollade och det ser precis ut som vanliga expert-läget i vitbalansmenyn på min TV.
det kom en ny mjukvara i förra veckan dock som fixade till färgmappning och annat för rec 2020 så det kanske har ändrats även på kalibreringsfronten.
Redigerat av mrchisholm, 12 September 2016 - 14:45.
Postad 14 September 2016 - 20:33
ang 20pt-reglaget så är gråskalan som följer
1. 127/32.....7.2%
2. 254/64.....21.7%
3. 320/80.....29.2%
4. 386/97.....36.8%
5. 419/105.....40.5%
6. 451/113.....44.2%
7. 467/117.....46.0%
8. 482/121.....47.7%
9. 498/125.....49.5%
10. 513/128.....51.3%
11. 529/132.....53.1%
12. 544/136.....54.8%
13. 560/140.....56.6%
14. 575/144.....58.3%
15. 591/148.....60.2%
16. 606/152.....61.9%
17. 622/156.....63.7%
18. 637/159.....65.4%
19. 653/163.....67.2%
20. 668/167.....68.9%
du körde detta och det gick ändå inte bra?
för dom som inte har extern hårdvara finns patterns för LG OLED här: http://rmadvancedcal...-uhdhdr-10.html
Postad 14 September 2016 - 21:44
Nej. Det fungerande inte. Några av stegen hade ingen effekt alls. Några av stegen hade effekt där det skulle men påverkade också områden bredvid i gråskalan så att det introducerar bandning och fel vitbalans med färgskiftningar. Områden som sedan inte nåddes av något som helst reglage.
Fast de kan förstås ha städat upp i programvaran nu. Mycket som är nytt på alla fronter. ![]()
Postad 14 September 2016 - 21:57
Noterade att Perra, som gärna vill vara i teknikens framkant, nyttjade sin nya metod att stirra fram korrekt bild ur displayen. Calibration by fear, grejer det!
Postad 14 September 2016 - 23:04
Såg att Hemmabiotidningen hade en blänkare om detta.
Noterade att Perra, som gärna vill vara i teknikens framkant, nyttjade sin nya metod att stirra fram korrekt bild ur displayen. Calibration by fear, grejer det!![]()
Day-o!
Postad 15 September 2016 - 07:25
Nej. Det fungerande inte. Några av stegen hade ingen effekt alls. Några av stegen hade effekt där det skulle men påverkade också områden bredvid i gråskalan så att det introducerar bandning och fel vitbalans med färgskiftningar. Områden som sedan inte nåddes av något som helst reglage.
Fast de kan förstås ha städat upp i programvaran nu. Mycket som är nytt på alla fronter.
kanske funkar nu, har inte sett några klagomål på forumtråden för testbilderna o folk har kört dom på sina LG OLEDs för att kalibrera HDR. dock har detta inte med MM att göra, ursäktar för OT ![]()
Postad 15 September 2016 - 07:30
Såg att Hemmabiotidningen hade en blänkare om detta.
Noterade att Perra, som gärna vill vara i teknikens framkant, nyttjade sin nya metod att stirra fram korrekt bild ur displayen. Calibration by fear, grejer det!![]()
Fick tidnigen dagen innan Pär va hemma hos mig så jag visade han bilden. . .han va väl inte helt nöjd kan jag avslöja
hehe
Postad 15 November 2016 - 01:35
Kan även kalibrera en så gamla tv som Pioneer LX5090H ?
Postad 21 November 2016 - 15:46
Fråga till er som jobbar på MM i Göteborg
Kan även kalibrera en så gamla tv som Pioneer LX5090H ?
Nu jobbar jag inte på MM Göteborg, men svarar ändå! :-)
Det går jättebra att göra det!
Postad 30 November 2016 - 19:41
Postad 30 November 2016 - 20:08
Man får en PDF med mätvärden, grafer, inställningar, info om kalibreraren etc. skickad per mejl.
Postad 30 November 2016 - 20:09
Man får en PDF med mätvärden, grafer, inställningar, info om kalibreraren etc. skickad per mejl.
Super, tack
Postad 02 December 2016 - 21:52
Jag köpte nyligen en LG B6 hos er och funderar på att få den kalibrerad av er i hemmet, har ett grönt och rött stick i bilden som jag inte får riktigt rätt på. Hur som helst..
Om ni nu kommer och kalibrerar min tv och jag skulle få något fel på den senare inom garanti-ramarna och får en ny likadan modell. Ingår då en kalibrering av den nya tvn, för jag har ju ingen nytta av dom gamla inställningarna till den nya tvn? Har nämligen haft mycket problem med mina två senaste apparater innan min B6:a, så att få byta ut tvn är inget som är ovant för mig.
Tack på förhand!
Postad 03 December 2016 - 12:19
En fråga till er som jobbar på MM.
Jag köpte nyligen en LG B6 hos er och funderar på att få den kalibrerad av er i hemmet, har ett grönt och rött stick i bilden som jag inte får riktigt rätt på. Hur som helst..
Om ni nu kommer och kalibrerar min tv och jag skulle få något fel på den senare inom garanti-ramarna och får en ny likadan modell. Ingår då en kalibrering av den nya tvn, för jag har ju ingen nytta av dom gamla inställningarna till den nya tvn? Har nämligen haft mycket problem med mina två senaste apparater innan min B6:a, så att få byta ut tvn är inget som är ovant för mig.
Tack på förhand!
Ja, vi kalibrerar om den nya tvn om den andra har byts ut av garanti skäl
Men kolla med den butiken där du köper kalibreringen av så dom är med på noterna.
Postad 03 December 2016 - 16:36
Tack för svaret! Var på MM Helsingborg idag och dom sa samma sak där.Ja, vi kalibrerar om den nya tvn om den andra har byts ut av garanti skäl
(Göteborg Högsbo)
Men kolla med den butiken där du köper kalibreringen av så dom är med på noterna.
Däremot kunde man inte använda rut-avdraget längre tydligen, utan det är dom 2000;- som gäller om man vill ha det gjort hemma.
Men dom höll på att bygga ett nytt hifi-rum där dom även skulle utföra kalibreringar i butiken. Jag kommer antagligen vänta tills det blir färdigt och låta dom kalibrera min tv där för tusenlappen istället. Blev dock inbjuden till att vara med på något kontor (där dom kalibrerar idag) för att se hur det går till, vilket var en trevlig gest iaf
Redigerat av ZooN_86, 03 December 2016 - 16:37.
Postad 03 December 2016 - 17:27
Det är kul att så många från MM verkar hänga här på forumenet, på vad jag förmodar är fritiden, tyder på att ni har ett genuint intresse, vilket bådar gott för kvalitén. Men känns också lite oklart när ni yttrar er om ni representerar MM eller inte, egentligen borde ni nog ha en företagsprofil här på forumet när ni yttrar er om frågor som är relaterade till MM?
Ja, vi kalibrerar om den nya tvn om den andra har byts ut av garanti skäl
(Göteborg Högsbo)
Postad 03 December 2016 - 19:59
Tack för svaret! Var på MM Helsingborg idag och dom sa samma sak där.
Däremot kunde man inte använda rut-avdraget längre tydligen, utan det är dom 2000;- som gäller om man vill ha det gjort hemma.
Men dom höll på att bygga ett nytt hifi-rum där dom även skulle utföra kalibreringar i butiken. Jag kommer antagligen vänta tills det blir färdigt och låta dom kalibrera min tv där för tusenlappen istället. Blev dock inbjuden till att vara med på något kontor (där dom kalibrerar idag) för att se hur det går till, vilket var en trevlig gest iaf
Jisses va surt att inte det går längre då
Postad 03 December 2016 - 23:33
Det är kul att så många från MM verkar hänga här på forumenet, på vad jag förmodar är fritiden, tyder på att ni har ett genuint intresse, vilket bådar gott för kvalitén. Men känns också lite oklart när ni yttrar er om ni representerar MM eller inte, egentligen borde ni nog ha en företagsprofil här på forumet när ni yttrar er om frågor som är relaterade till MM?
Jag är här bara för jag har ett intresse för kalibrering. Sedan jobbar jag för Mediamarkt och svarar på frågor som dom har men främst för kalibreringen i sig
Sedan vet jag inte hur jag gör så att det står att jag jobbar för mm
Postad 04 December 2016 - 00:02
Vet ej om det är nödvändigt att skaffa ett s.k. företagskonto i alla lägen, men en signatur som talar om för vem och vad man jobbar med skulle uppskattas.
Vad jag förstår är funktionen att lägga till en signatur borttagen tyvärr pga att det har missbrukats, så den får man manuellt lägga till i varje inlägg. Men som sagt så går det att skaffa ett s.k. företagskonto om man vill.
7.10 Upplys andra om din koppling till företaget
Om du som ägare, företagsledare, anställd eller annan koppling med ett egenintresse i ett visst företag eller ett visst företags produkter så måste den personliga kopplingen till företaget tydligt framgå av inlägget.
Notera: Om du representerar ett företag som säljer eller tillverkar produkter inom de områden som minhembio.com eller prisjakt.nu behandlar måste du ha ett så kallat företagskonto. Kontakta i så fall vår supportavdelning för att få kontot markerat som företagskonto.
https://www.minhembi...showtopic=41188
Postad 04 December 2016 - 00:03
Avdelningsansvarig på MM i Helsingborg sa att det inte alls var någon omöjlighet att avdraget blev giltigt igen eftersom det ligger lite i gråzonen. Den som lever får se
Postad 05 December 2016 - 18:38
Innan kändes bilden väldigt ljusstark och hade starka färger, även på filmläge. Fick en pdf med inställningarna.
Nöjd!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
41 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?