LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 29 May 2017 - 15:12
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Tycker också Sonyn låter bättre överlag vad gäller bildkvalitet och rörelsehantering. Det känns som det är prio 1 och 2 hos mig iaf. Sen tycker jag inte det motiverar priset på Sonyn men skulle den ligga på 25k till Jul har jag svårt att välja LG:n före den.
Synd på fästet på Sonyn bara, vill vägghänga och då känns LG:n lämpligare.
Postad 29 May 2017 - 15:22
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tycker också Sonyn låter bättre överlag vad gäller bildkvalitet och rörelsehantering. Det känns som det är prio 1 och 2 hos mig iaf. Sen tycker jag inte det motiverar priset på Sonyn men skulle den ligga på 25k till Jul har jag svårt att välja LG:n före den.
Synd på fästet på Sonyn bara, vill vägghänga och då känns LG:n lämpligare.
Om 55 tum går ner till 25k på black Friday eller mellandagsrean kör jag också på Sony bara för att den verkar bäst allround. Samtidigt är det Sony, kommer priset sjunka med 20000? Svårt att se det tyvärr. ZD9 tex kostade väl 49000 vid release och har som minst kostar 36000 om prisjakt visar rätt.
Postad 29 May 2017 - 15:30
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Om 55 tum går ner till 25k på black Friday eller mellandagsrean kör jag också på Sony bara för att den verkar bäst allround. Samtidigt är det Sony, kommer priset sjunka med 20000? Svårt att se det tyvärr. ZD9 tex kostade väl 49000 vid release och har som minst kostar 36000 om prisjakt visar rätt.
Nä jag tror inte heller Sony kommer sänka den så mycket tyvärr så jag har siktat in mig på LG, sen ska jag ha 65" så ännu mindre troligt på den tyvärr. Man läser mycket och dom flesta hyllar Sonyn som mycket bättre, men jag tror inte man märker mycket skillnad om man inte har dom bredvid varandra och jämför. Så jag blir nog nöjd med B7/C7 också förhoppningsvis 
Postad 29 May 2017 - 15:54
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Nä jag tror inte heller Sony kommer sänka den så mycket tyvärr så jag har siktat in mig på LG, sen ska jag ha 65" så ännu mindre troligt på den tyvärr. Man läser mycket och dom flesta hyllar Sonyn som mycket bättre, men jag tror inte man märker mycket skillnad om man inte har dom bredvid varandra och jämför. Så jag blir nog nöjd med B7/C7 också förhoppningsvis 
Vincent Teoh verkade ju ändå tycka C7 höll jämnt med Sony, bara att Sony har övertaget med sämre källor. D-Nice som många håller högt angående kunskap om tv-apparater har jag även sett säga att de är jämna. Handlar väl också om vad man prioriterar antar jag, kollar man mycket 'vanlig tv' eller streamar med lägre bit rate som typ Viaplay och sånt och stör sig mycket på microblocking och posterisering är det kanske värt att spendera lite extra på A1.
Postad 29 May 2017 - 16:32
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Såg på prisjakt att 55C7 var nere till 31990 men det var hi fi klubben och den finns inte på deras sida men kanske börjar det hända lite nu?
Postad 29 May 2017 - 17:02
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
Gjorde ett försök till att ta lite bilder, det där på vänster sida är väldigt tydligt vid normalt tittande i mörka scener.
Övrigt är inte jättefarligt än så länge även om det syns lite ibland, antar att det kommer försvinna med tiden.
Tror dock den vänstra sidan är körd men får se hur det utvecklar sig.
Hmm, ja det såg ju inget vidare ut :/
Jag har ju sett panellotteri nämnas då och då men har inte brytt mig så mycket.
Du säger att det är tydligt även under vanligt tittande också och då funkar det ju inte.
Man får väl köpa nästa TV på ett ställe där man kan få se den innan köp (om det går)
Postad 29 May 2017 - 17:09
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Hmm, ja det såg ju inget vidare ut :/
Jag har ju sett panellotteri nämnas då och då men har inte brytt mig så mycket.
Du säger att det är tydligt även under vanligt tittande också och då funkar det ju inte.
Man får väl köpa nästa TV på ett ställe där man kan få se den innan köp (om det går)
En kalibrering om hundra timmar:-)
Postad 29 May 2017 - 18:15
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
En kalibrering om hundra timmar:-)
Nu avslöjar jag säkert min egen dumhet men hjälper det verkligen mot "uniformity" problem?
Redigerat av Tomgot, 30 May 2017 - 05:08.
Postad 29 May 2017 - 18:52
Unregisteredb3599d3b
-
Unregisteredb3599d3b
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Ingen kalibrering i världen kommer trolla bort det där, vid vissa scener ser det ut som att man har smetat soya längs kanten.
Det syns ju inte hela tiden men det syns bra ofta och Väldigt tydligt.
Jag behöver titta mera för att kunna säga hur pass allvarligt resten av ojämnheterna är men det syns lite ibland också.
Har tittat lite Netflix via inbyggda appen, Iron fist i Dolby Vision och framförallt här har problemen med vänsterkanten gjort sig synbara. Iom att det är film grain som ser ut som myrornas krig över hela skärmen så är det väl inte den bästa serien för att prova ögongodis heller kan jag tänka mig, får prova något annat ikväll.
Utöver den kassa uniformiteten så är det viss färgskiftning mot rosa/rött mot kanterna, syns tydligt mot bakgrundsfärgen på forumet här.
Sen har vi posteriseringen, trodde inte det skulle vara så farligt men jag kommer nog inte komma över hur pass tydligt det är.
Har spelat Alienation, Guns up och PWZ GW2 på PS4 och sett det i alla, kan ej påminna mig om att jag såg något sådant tidigare.
Det här inlägget låter nog rätt negativ men så länge är jag faktiskt inte det minsta imponerad av den här TV'n.
Kanske är handhavandefel...
Redigerat av Unregisteredb3599d3b, 29 May 2017 - 18:54.
Postad 29 May 2017 - 19:18
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Är det så illa som det ser ut som på bilderna är det nog den värsta jag sett, känns som att du bör byta ut den där.
Postad 29 May 2017 - 20:08
erikjonathan
-
erikjonathan
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Jag skulle själv aldrig lägga så mkt pengar på en tv som dessa kostar. Men hur fan är det möjligt att man får en "okej" tv när man betalar över 40k?!
Den är säkert brutalt bra på många saker men det du visar och beskriver borde ju inte få förekomma när det handlar om en sån summa.
Postad 29 May 2017 - 20:49
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det han visar ungefär 15min in i videon är det något att vara orolig över eller? Upplever folk med B6/E6 samma problem?
Var nog mer orolig för att den skelande killen i början av videon var den som skulle testa 
Postad 29 May 2017 - 20:59
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Var nog mer orolig för att den skelande killen i början av videon var den som skulle testa 
Vincent är ju king 
Postad 29 May 2017 - 21:25
Unregisteredb3599d3b
-
Unregisteredb3599d3b
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Är det så illa som det ser ut som på bilderna är det nog den värsta jag sett, känns som att du bör byta ut den där.
Tänkte ha den ett tag för att se om jag ska prova ett nytt ex eller avvakta prissänkning på Sonys oled istället.
Satte i gamla tv'n igen för att kolla spelen på ps4, det är va viss posterisering på samma ställen även på den men inte alls lika tydligt.
Märkte även hur mycket ljusare och fler färger det är på c7an, synd att inte allt är bättre 
Postad 29 May 2017 - 21:28
Unregisteredb3599d3b
-
Unregisteredb3599d3b
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Jag skulle själv aldrig lägga så mkt pengar på en tv som dessa kostar. Men hur fan är det möjligt att man får en "okej" tv när man betalar över 40k?!
Den är säkert brutalt bra på många saker men det du visar och beskriver borde ju inte få förekomma när det handlar om en sån summa.
Ja det är jäkligt tråkigt, även om priset hade vart hälften så högt borde det inte vara acceptabelt
Postad 30 May 2017 - 10:25
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ja det är jäkligt tråkigt, även om priset hade vart hälften så högt borde det inte vara acceptabelt
Var köpte du? Skönt att många butiker är schyssta med öppet köp, känns tryggt med alla fel som finns. Brukar läsa mycket på avsforums och avforums och det har varit mindre klagomål på uniformitet när det gäller Sony A1 och den verkar bättre med vignetting också när man köper 65 tum. Men testa bättre källor innan du lämnar tillbaka tvn för att se om du är nöjd med bilden bortsett från banding/vignetting. Några tips på Netflix som är ögongodis: Tales By Light, Meridian och Better Call Saul.
Postad 30 May 2017 - 16:09
Unregisteredb3599d3b
-
Unregisteredb3599d3b
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Var köpte du? Skönt att många butiker är schyssta med öppet köp, känns tryggt med alla fel som finns. Brukar läsa mycket på avsforums och avforums och det har varit mindre klagomål på uniformitet när det gäller Sony A1 och den verkar bättre med vignetting också när man köper 65 tum. Men testa bättre källor innan du lämnar tillbaka tvn för att se om du är nöjd med bilden bortsett från banding/vignetting. Några tips på Netflix som är ögongodis: Tales By Light, Meridian och Better Call Saul.
Köpte på EG just för att dom verkar rätt bra att byta/lämna tillbaka på.
Ska se om c7 specifikt är en vettig tv även om jag har fått en riktigt kass panel, som det ser ut nu så är posteriseringen ett problem som jag inte kommer vilja ha för 35k, inte ens för halva den summan hade jag velat se det...
Har ju som sagt tittat på Iron Fist på Netflix och den film grain som är på den serien ser ut som myrornas krig mer eller mindre. Sämkte oled ljusstyrkan en hel del och det blev bättre dock. Tittade även på ett avsnitt via ps4 Netflix på min gamla Sony905a för att ha något att jämföra med, på den så syns det men man stör sig ej på det medans på c7 så är det väldigt tydligt, speciellt på ljusa partier. Vet ej om det är OLED, LG eller den större ytan på 65 mot 55 tum som gör skillnad?
Överlag så är bilden bra, den är hyfsat ljus och färgrik men att den är 35k"bättre"/värd mot 10" större tv över en 3/4 år gammal LCD är väldigt tveksamt.
Vissa saker är som sagt bättre och när bilden är bra är den bättre än den gamla tv'n men det finns även saker som blir sämre vilket är väldigt synd.
Har kört några "pixel refresh" men kommer aldrig få den här panelen bra så kommer behöva byta tv, frågan är om det blir en lg eller sony eller vänta till nästa år?
Postad 30 May 2017 - 22:53
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Utöver den kassa uniformiteten så är det viss färgskiftning mot rosa/rött mot kanterna, syns tydligt mot bakgrundsfärgen på forumet här.
Har rosa färgskiftning på min b6 men bra uniformitet. Så rosa tinten är det mest störande på min tv, syns ibland vid vanligt tittande mest när större delen av bilden har samma färg. Verkar som ett ganska vanligt bild fel.
Undra vad det är som är så svårt att få till det vid tillverkning och vad problemet består av?
Redigerat av axion84, 30 May 2017 - 22:55.
Postad 31 May 2017 - 02:33
Unregisteredb3599d3b
-
Unregisteredb3599d3b
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Har rosa färgskiftning på min b6 men bra uniformitet. Så rosa tinten är det mest störande på min tv, syns ibland vid vanligt tittande mest när större delen av bilden har samma färg. Verkar som ett ganska vanligt bild fel.
Undra vad det är som är så svårt att få till det vid tillverkning och vad problemet består av?
Ja även min gamla tv hade lite av en färgskiftning i kanterna men inte alls lika mycket som denna.
Förstår inte varför man inte kan lägga lite extra krut på att få till en problemfri tillverknings/monteringsprocess för så pass dyra apparater, det borde väl inte vara omöjligt?
Fick meddelande om att det hade skett en uppdatering nu för både tv och magic remote, ingen aning om vad den tillför.
Märkte även ett spännande mönster på vänster sida av tv'n när jag satte på den (såg detta även när jag startade den första gången), som vitaktiga linjer som går vertikalt och ej rakt. Som någon form av defekt, undrar verkligen vad som har hänt med den här panelen på vänstersidan...
Bröt strömmen och startade igen för att ta kort på mönstret, vad beror detta på? (det börjar uppe och sträcker sig sedan neråt)

Redigerat av Unregisteredb3599d3b, 31 May 2017 - 02:35.
Postad 31 May 2017 - 06:53
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag läste något om låg input lag på dessa. Stämmer det att man kan spela PS4 PRO i 4K med HDR aktiverat och ändå få låg input lag?
Postad 31 May 2017 - 07:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag läste något om låg input lag på dessa. Stämmer det att man kan spela PS4 PRO i 4K med HDR aktiverat och ändå få låg input lag?
Ja, 21 ms med 4K HDR.
Postad 31 May 2017 - 07:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
The Martian [00:46:36], posterisering:
C7:
http://i.rtings.com/...nding-large.jpg
A1:
http://i.rtings.com/...nding-large.jpg
(A1 är den bättre, för den som ser bilderna på en otillräcklig display)
Redigerat av pacman, 31 May 2017 - 07:19.
Postad 31 May 2017 - 07:27
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tack. Då blir det kanske ett köp i november. 
Postad 31 May 2017 - 07:36
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Om detta var när tvn var nu så lär det försvinna efter ett par rensning cyklar iaf. Brukar typ se ut så på alla oled första timmarna. Alltså de svarta fläckarna på sidorna. Men det försvinner inte helt, dock tveksamt till att man marker det vid film?
bandningen kanske bli marginellt mindre men det kanske är bättre/mindre synligt vid vanligt tittande än för gamla serier från 2015.
Jo. Det där skiljer sig tv från tv. Trust me;) byt om du inte är nöjd.
Gjorde ett försök till att ta lite bilder, det där på vänster sida är väldigt tydligt vid normalt tittande i mörka scener.
Övrigt är inte jättefarligt än så länge även om det syns lite ibland, antar att det kommer försvinna med tiden.
Tror dock den vänstra sidan är körd men får se hur det utvecklar sig.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 31 May 2017 - 07:39.
Postad 31 May 2017 - 18:23
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
Om detta var när tvn var nu så lär det försvinna efter ett par rensning cyklar iaf.
är det bekräftat att dom problemen försvinner och inte bara flyttar sig till andra nivåer?
för att verkligen konstatera att taggigheten försvunnit på 5% vitt så måste man nog mäta upp ljusstyrkan vid 5% innan och efter.
skiljer sig ljusstyrkan (vilket jag tror) vid 5% före och efter då har bara problemen flyttat sig till andra ställen.
jag vet sen tidigare att oleds ändrar ljusnivån nära svart i början av användningen.
det är därför man ska vänta med en kalibrering.
förövrgit
Damn!
den där tvn hade jag inte litat på skulle fixa allt det där på sidorna.
risken om man väntar på nåt magiskt ska hända så har nog dom 30dagarnas öppet köp gått ut.
jag hade bytt den där direkt!
är det nåt man ska begära så är det att 5% ska vara helt fri från dom problemen.
Dom flesta nyare oleds fixar det redan.
är desutom 2-3% helt rena så får man väl se det som en bonus.
Det är en 7 modell det där alltså?
magi!
så Sony har lyckats öka Bitsen på LGs paneler
inte illa 
eller kan det vara en ny typ av blur filter dom har snickrat ihopp.
isåfall hur blurrigt bilr resten av bilden ? 
Redigerat av sune bejas, 31 May 2017 - 18:33.
Postad 31 May 2017 - 18:33
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Så har det varit på alla oled hittills vad jag vet. Det är nog inte alla som kör slides direkt och då ser man inte fenomenet ändas.
Problemet går nedåt dvs det försvinner kanske på 5% mer eller mindre men kan finnas på 3% men tvivlar starkt på någon ser detta i "content" På de slides som cirkulerar för 2016 serien så ska det vara i princip taggfritt på 5%. Det var mycket vanligare/regel på 2015 serien.
Efter två cyklar händer det not inte så mycket mer tyvärr.
är det bekräftat att dom problemen försvinner och inte bara flyttar sig till andra nivåer?
för att verkligen konstatera att taggigheten försvunnit på 5% vitt så måste man nog mäta upp ljusstyrkan vid 5% innan och efter.
skiljer sig ljusstyrkan (vilket jag tror) vid 5% före och efter då har bara problemen flyttat sig till andra ställen.
jag vet sen tidigare att oleds ändrar ljusnivån nära svart i början av användningen.
det är därför man ska vänta med en kalibrering
magi!
så Sony har lyckats öka Bitsen på LGs paneler
inte illa 
eller kan det vara en ny typ av blur filter dom har snickrat ihopp.
isåfall hur blurrigt bilr resten av bilden ? 
Postad 31 May 2017 - 18:39
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
men tvivlar starkt på någon ser detta i "content"
menar du den modellen med bilderna med taggighet ända upp till 15%?
Släck belysningen och starta upp The Dark Knight Rises i ett kolsvart rum.
då finns det inga tvivel längre 
Allt det där kommer att synas tydligt i den typen av filmer och i ett mörkt rum.
kollar du enbart på Neighbours dagtid så är svaret nej
Redigerat av sune bejas, 31 May 2017 - 18:41.
Postad 31 May 2017 - 18:50
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
menar du den modellen med bilderna med taggighet ända upp till 15%?
Släck belysningen och starta upp The Dark Knight Rises i ett kolsvart rum.
då finns det inga tvivel längre 
Allt det där kommer att synas tydligt i den typen av filmer och i ett mörkt rum.
kollar du enbart på Neighbours dagtid så är svaret nej
Haha. Har sett min beskärda del av clip för att se efter fel. Säger bara att det är lätt att bli lurad
. På tex Batman begins och säkert TDKR
Det finns scener som har vigneting(mörkt på sidorna). Ingen ovanlig effekt i film. det är alltså där även på en vanlig tv.
Har man inte en annan tv sidan om är det lätt att tro att det är dessa taggar.
Iaf syns de lätt på 15 så skulle jag vilja påstå att det är för mycket.
Postad 01 June 2017 - 11:24
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
FYI: I Danmark kostar en 55B7V 13.999 DKK, bl a på Elgiganten, hos Svenska Elgiganten kostar samma TV 38.990 SEK. Ganska lätt att räkna hem en resa, även om man bor i Kiruna...
Redigerat av Tomas L, 01 June 2017 - 11:26.
Postad 01 June 2017 - 14:27
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
DKK står väl i ca 1,3 SEK så det blir ca 20k billigare, otrolig skillnad 
65" B/C ligger runt 30k DKK så ca 39k SEK så där är inte skillnaden så stor, åtminstone inte mot C här.
Postad 01 June 2017 - 19:02
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Nu är ju nästan den första OLED-tvn från 2017 under 30000, gick snabbt detta året.
Postad 01 June 2017 - 20:06
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Verkar vara ytterligare sänkningar på 2016orna på gång om man får tro på det här:
55B6 under 15000:- snart enligt LG:
http://m3.idg.se/2.1...2/2-lg-oled55b6
Så kanske 2016orna försvinner nu och sedan är det 2017 som ska konkurrera med Samsung...som jag tycker borde betyda prissänkning även på 2017.
Postad 07 June 2017 - 17:08
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
usthlm jag hade bytt den där illa kvickt, inget o snacka om tycker jag.
Postad 07 June 2017 - 17:59
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Ok. Mina tidigare svar var kopplade mot oled generellt och 2015 modeller.
Säger som tidigare talare, byt.
Gick över till en B6 och finns knappt någon banding på 5% och minimalt med svarta kanter.
Detta är då på standard Cinema läget.
Tillägger att kameran fångar upp mer än ögat. Jag kan inte se de mörkare skuggorna och knappt bandingen irl.
Ja även min gamla tv hade lite av en färgskiftning i kanterna men inte alls lika mycket som denna.
Förstår inte varför man inte kan lägga lite extra krut på att få till en problemfri tillverknings/monteringsprocess för så pass dyra apparater, det borde väl inte vara omöjligt?
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 07 June 2017 - 22:30.
Postad 07 June 2017 - 20:18
XFire
-
XFire
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Mediamarkt har nattpriser på LG OLED.
55B7V 25k
65B7V 38k
65W7V 59k
Postad 07 June 2017 - 20:30
Newman87
-
Newman87
-
Användare
-
-
185 inlägg
Mediamarkt har nattpriser på LG OLED.
55B7V 25k
65B7V 38k
65W7V 59k
Asså en W7 är ju rätt lockande... 
Postad 08 June 2017 - 22:10
Unregistered07e42819
-
Unregistered07e42819
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hej!
Mycket sugen på att köpa en oled, B/C7 ligger bra till. Men A1 och EZ950 svävar runt i tankarna. Som jag förstår det så är A1 bättre på vissa saker. Vet inte om fördelarna är värda merkostnaden. EZ950 är inte ens ute, men jag gillar panasonic. Den saknar dock dolby vision. Frågan är hur viktigt det är/kommer bli. Men fortfarande skönt att ha möjligheten 
Men det som skrämmer mig mest med oled är dom lodräta banden. Har kollar runt på massa forum och sett så många dåliga 4% bilder. Har en 55" samsung lcd idag, mycket sugen att gå upp till 65" i mitt nästa köp. Men som jag förstår det är problemet väldigt stort på just 65". Verkar som att 55'orna är "renare". Kanske är lite bekväm av mig, men vill inte byta TV 5-6 gånger innan jag hittar en som är ok. Får man ens byta 5-6 gånger?
Jag sitter 3m från min TV. Jag tycker att 55 duger, men 65 vore fett. Hur tänker ni?
mvh.
Postad 08 June 2017 - 22:23
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej!
Mycket sugen på att köpa en oled, B/C7 ligger bra till. Men A1 och EZ950 svävar runt i tankarna. Som jag förstår det så är A1 bättre på vissa saker. Vet inte om fördelarna är värda merkostnaden. EZ950 är inte ens ute, men jag gillar panasonic. Den saknar dock dolby vision. Frågan är hur viktigt det är/kommer bli. Men fortfarande skönt att ha möjligheten 
Men det som skrämmer mig mest med oled är dom lodräta banden. Har kollar runt på massa forum och sett så många dåliga 4% bilder. Har en 55" samsung lcd idag, mycket sugen att gå upp till 65" i mitt nästa köp. Men som jag förstår det är problemet väldigt stort på just 65". Verkar som att 55'orna är "renare". Kanske är lite bekväm av mig, men vill inte byta TV 5-6 gånger innan jag hittar en som är ok. Får man ens byta 5-6 gånger?
Jag sitter 3m från min TV. Jag tycker att 55 duger, men 65 vore fett. Hur tänker ni?
mvh.
Kan nästan lova att 65 inte är för stort. Sitter själv runt 3,2m ifrån, ska till att köpa ny TV och är småförbannad på OLED bara finns i 65tum (för rimliga pengar) - tycker 65 är på gränsen på för litet.
Hoppas du är medveten om att de där 4% fotona är tagna med väldigt lång slutartid och syns inte alls sådär i "verkligheten"
Postad 08 June 2017 - 22:36
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
Hej. Jag förstår dina tankar.
Min erfarenhet är att banden var ett större problem 2015. Det gick att leva med det men de kom upp då och då på panoreringar i mörka scener. 4-5-10% slides används för att visa symptomen men är inte verkligheten på vanlig tittande.
Hade en 910v ett år och jag reflekterade väldigt sällan över dett men visst såg jag banden ibland. Har haft både 920 och 950 hemma och det var likadant där.
Köpte en B6 nyligen och för mig så är problemet löst upp till 80-90%. Dvs de märks betydligt mindre och är i kraftigt minimerade. De finns visst på 3-4% slides men de är svårare att urskilja.
Grottscenen i Batman Bagins är referensmaterial för banding( dvs en extrem dålig Edit med mycket brus och felaktiga nivåer, där trivs banden) och jag hade svårt att Se banden på en B6 och hade förmodligen inte ens reflekterat om jag inte visste om att de fanns. Tidigare på 2015 modellerna så var det mycket uppenbart.
Men som alla oled så är alla paneler olika och banding förekommer även på värsting modellerna och även årets modeller. Till en viss nivå.
Jag tror inte att man behöver byta panel nu såvidda det inte är något exceptionellt.
Det finns en recension av årets på hdtvtest där han avslutar med att beskriva vad som är förbättrat iår.
Edit. Håller med ovan, 65" är en stor skillnad. Hade inte bytt annars då jag är extrem nöjd med bilden, trots banden på den gamla 1080p modellen.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 08 June 2017 - 22:39.
Postad 08 June 2017 - 22:45
Unregistered07e42819
-
Unregistered07e42819
-
Användare
-
-
148 inlägg
Kan nästan lova att 65 inte är för stort. Sitter själv runt 3,2m ifrån, ska till att köpa ny TV och är småförbannad på OLED bara finns i 65tum (för rimliga pengar) - tycker 65 är på gränsen på för litet.
Hoppas du är medveten om att de där 4% fotona är tagna med väldigt lång slutartid och syns inte alls sådär i "verkligheten"
Nej 65 är inte för stort. Kan det bli för stort? 
Man ska inte stirra sig blind på 4% bilder. Men finns en hel del som skriver att det syns vid "normalt" tittande. Tror att en randig bild skulle störa mig mer än en mindre bild. Kan ju vara så att man får en orättvis bild när man kollar runt på forum? Du kanske inte är lika aktiv på olika forum om du är supernöjd med din TV?
Redigerat av Unregistered07e42819, 08 June 2017 - 22:54.
Postad 08 June 2017 - 23:08
Unregistered07e42819
-
Unregistered07e42819
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hej. Jag förstår dina tankar.
Min erfarenhet är att banden var ett större problem 2015. Det gick att leva med det men de kom upp då och då på panoreringar i mörka scener. 4-5-10% slides används för att visa symptomen men är inte verkligheten på vanlig tittande.
Hade en 910v ett år och jag reflekterade väldigt sällan över dett men visst såg jag banden ibland. Har haft både 920 och 950 hemma och det var likadant där.
Köpte en B6 nyligen och för mig så är problemet löst upp till 80-90%. Dvs de märks betydligt mindre och är i kraftigt minimerade. De finns visst på 3-4% slides men de är svårare att urskilja.
Grottscenen i Batman Bagins är referensmaterial för banding( dvs en extrem dålig Edit med mycket brus och felaktiga nivåer, där trivs banden) och jag hade svårt att Se banden på en B6 och hade förmodligen inte ens reflekterat om jag inte visste om att de fanns. Tidigare på 2015 modellerna så var det mycket uppenbart.
Men som alla oled så är alla paneler olika och banding förekommer även på värsting modellerna och även årets modeller. Till en viss nivå.
Jag tror inte att man behöver byta panel nu såvidda det inte är något exceptionellt.
Det finns en recension av årets på hdtvtest där han avslutar med att beskriva vad som är förbättrat iår.
Edit. Håller med ovan, 65" är en stor skillnad. Hade inte bytt annars då jag är extrem nöjd med bilden, trots banden på den gamla 1080p modellen.
Tack för ett bra och fylligt svar!
Då blir det nog 65, du har övertalat mig!
Har kanske snöat in lite på dessa band. Men det är nog allt jag stör mig på. De andra bristerna kan jag nog leva med när allt annat är så otroligt bra. Såg en B6 på elgiganten för ett tag sen och blev helt tagen av bilden. Blir ju bara bättre om man har den hemma och kan släcka ner lamporna lite till 
Även om B6 ligger bra i pris nu så vill jag nog ha en från 7-serien. Förbättringarna kanske är små, men dom finns där. Men väntar tills B/C7 går ner liiite till i pris innan jag trycker av.
Postad 08 June 2017 - 23:36
Unregisteredb7f6d076
-
Unregisteredb7f6d076
-
Forumräv
-
-
709 inlägg
^Ja ser man bara alla dessa slides så kan det bli lite mycket då det är svårt att visa fenomenet på vanlig film. Som jag sa så finns det på B6 också men jag tycker att det är en stor skillnad. Sen är det beroende på hur man fotar och exakt vilka inställningar man har. En 5% slide med brightness på 50 kommer att visa mer ränder/svarta kanter är en tv med brightness på 53. Och en bild kommer att fånga mer än vad som syns i verkligheten.
Jag la upp en bild på min tv längre upp och jag blev förvånad för att det är inte alls så det ser ut live.
Lägger upp en bild för att visa skillnaden
Först är en 920v och sedan en B6. Det är lite tendens till banding på höger sida och inte helt borta. Vignetting är i princip borta. Bilderna är tagna på standard cinema.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 09 June 2017 - 00:13.
Postad 11 June 2017 - 10:43
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1638 inlägg
Postad 13 June 2017 - 15:36
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tror ni dessa kommer gå upp lite i pris nu med kemikalieskatten?
Postad 13 June 2017 - 18:54
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Tror ni dessa kommer gå upp lite i pris nu med kemikalieskatten?
320kr per produkt är maxbeloppet så du kommer inte märka av det.
Postad 13 June 2017 - 19:35
Unregistered07e42819
-
Unregistered07e42819
-
Användare
-
-
148 inlägg
Jobbig när det fattas 320kr för mig till en oled 
Redigerat av Unregistered07e42819, 13 June 2017 - 19:36.
Postad 13 June 2017 - 19:43
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Jobbig när det fattas 320kr för mig till en oled 
3 1/2 lunch ute 
Postad 13 June 2017 - 20:20
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Lite jobbigt bara när det börjat gå åt rätt håll för 2017-serien, väntar på att någon 55 tummare ska gå ner till 25 000 så slår jag till.  Har redan en E6 så vill helst inte spendera mer än så.
Redigerat av Chamber, 13 June 2017 - 20:27.
Postad 14 June 2017 - 07:11
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
320:- + moms, så blir 400:- på alla tv-apparater
Postad 14 June 2017 - 17:49
Unregistered07e42819
-
Unregistered07e42819
-
Användare
-
-
148 inlägg
3 1/2 lunch ute 
Attans, nu pratas det 400... det är mer mat! 
Nu kanske jag svär lite i kyrkan. Men är B7 snyggare än C7? Har dock inte sett någon av dem live 
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|