Ack ja, vad skall man väl med fina data till om grundmaterialet är loudness anpassat och brick wall komprimerat till apskit?
Redigerat av Velodynamic, 10 January 2019 - 03:44.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Låter vinyl skit eller gör jag fel?
Startad av
Refineded
, Nov 30 2018 19:26
573 svar till detta ämne
Postad 10 January 2019 - 03:17 Ack ja, vad skall man väl med fina data till om grundmaterialet är loudness anpassat och brick wall komprimerat till apskit? Redigerat av Velodynamic, 10 January 2019 - 03:44. Postad 10 January 2019 - 05:48 Ageve,
ja Xonar gör fina ljudkort för hemmamarknaden. Sitter med en Xonar U7 som kommer att kopplas till en Raspberry med Jriver installerat. I studion använder jag en Motu 896mk3 och helst TLM170. För att kopplas upp mot finare rörsteg och Hedlundhornen. Hedlund kommer att vara analogriggen i huset vi köper där vinyl och kassett kommer att dominera. För digital media kommer RC-L att finnas kvar, och köpas in fler.
Nej, det är fasen dags för en ny 1042 snart. Kanske i ett påskägg... Inväntar raset på pund som inträder när det blir en hard Brexit. Alternativt att de blir kvar i EU. Redigerat av PML73, 10 January 2019 - 05:49. Postad 10 January 2019 - 07:10
Stenkaka, vad är det för moderniteter!? Tacka vet jag runor, de är pålitliga.
Postad 10 January 2019 - 09:31
Skillnaden är att vinyl låter bra, och kassett kan låta helt ok. Stenkaka är väl inte direkt hifi dock
Vill man köra retro finns ju vaxcylinder/fonograf med: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fonograf Redigerat av Ageve, 10 January 2019 - 09:37. Postad 10 January 2019 - 11:20
Ageve,
Ja det finns ju flera tips om hur man kan bygga och göra vaxrullar. Men pratar vi Äkta hifi så torde ljudtråden med tennpunkter som dras genom ett membran som vibrerar ligga bra till. Marginell skillnad från barnens tala genom burk och spännd tråd. Redigerat av PML73, 10 January 2019 - 11:21. Postad 10 January 2019 - 12:17 Måste ta upp kanalseparation då det finns i ett tidigare inlägg. Redigerat av hmarkstrom, 10 January 2019 - 18:42. Postad 10 January 2019 - 13:00 Gissar på att det var i Dolby Prologic läge eller liknande. Pioneer hade en variant på hembioförsteg som lät riktigt suddigt
Har mätt en del försteg genom åren. Här är ett exempel. SNR på runt 100dB och kanalseparation runt 90dB är vanligt i bra grunkor.
Ett exempel: https://www.minhembi...howtopic=291524
Postad 11 January 2019 - 15:07
Nu är jag rätt saftigt off topic här, men vad är bästa gratismjukvaran för att rippa cd till flac? Till mac, enda datorn i hushållet som fortfarande har en cd-läsare
Postad 11 January 2019 - 16:22
När jag körde mac sist var de med iTunes jag rippade men jag använde också ett program som hette X Lossless Decoder.
Redigerat av Unregistered94c28536, 11 January 2019 - 16:22. Postad 11 January 2019 - 23:21
Skratt, kul att se hur vi/ni på forumet allt som oftast fastnar i en tråd för att utveckla egna samt andras teorier. Tämligen hypoteski deduktiva drag i sammanhanget.
Redigerat av PML73, 12 January 2019 - 00:21. Postad 12 January 2019 - 02:27
Jag har en liten burk kallad "Gramofon" tillverkad av Fon kopplad till min Marantz SR7005 via 3,5mm phono till RCA. Den är även länkad till Wifi-routern och dess uppgift är att streama Spotify-musik. Den köpte jag för drygt 350 spänn för ett antal år sedan.
Den har en inbyggd DAC som heter AK4430, vilken har ett dynamiskt omfång på 104dB, THD ligger på 91 dB och kanalseparationen min. 90dB. (Den kan dock inte rekommenderas med tanke på att flera upplever att den tappar kontakten med Wifi-nätet stup i kvarten. Har hänt mig ibland, dock inte varje gång jag lyssnar.) Med dessa fina värden låter den då mera dynamiskt med större stereobredd än min vinylskivspelaruppsättning? Knappast och Nej, inte en chans. Den som hatar knaster kommer för evigt att tycka vinyl låter skit. ps. kom igår...
Redigerat av Velodynamic, 12 January 2019 - 22:48. Postad 12 January 2019 - 21:47
Fick igång vinylsvarven, just nu. Satte på en klassiker. Och häpnas direkt av det superlena underbara ljudet. Långt från vassa peakar i Digitalmedia.
Just nu Dire Straits - You & your friend. Redigerat av PML73, 12 January 2019 - 21:48. Postad 12 January 2019 - 22:52 Men du vet inte hur ljudet är tänkt att låta Postad 12 January 2019 - 22:59
Dire Straits är ett typexempel på bra vinylproduktion. Stämmer allting låter det som om girarren faktiskt är i rummet. Jag har lyssnat en hel del på gruppen Air's vinylplattor senaste halvåret. Just nu Electronica I - The Time Machine med Jean Michel Jarre (som Air också är med i).
Postad 12 January 2019 - 23:10
Lyssna på ”two minutes silence” men John Lennon på hög volym så inser ni snabbt att CD är att föredra framför vinyl.
Postad 13 January 2019 - 00:05
Inte för att sabba din upplevelse, men You & Your Friend är digitalt inspelad
Bra album förövrigt, On Every Street.
Har själv fått inspiration av denna tråden, och tänkte testa hur pass bra ljud det går att få ur en >40 år gammal Thorens-spelare
Iofs med ny 2m Blue pickup och Pro-Ject Tube S RIAA. Det låter klart bättre än väntat faktiskt, med tanke på att skivorna är runt 40 år gamla och spelade ett antal gånger genom åren. Har varit noga med justering av pickup osv.
Här är några korta exempel, nersamplade från 24/192 till 16/44.1:
edit: Bortsett från nersampling och volymjustering är filerna oförändrade från inspelningen.
Här kommer två exempel på modern mastring. Varning: Hög volym och extrem dist:
Dessa är bitkorrekt direkt från CD. Redigerat av Ageve, 13 January 2019 - 12:54. Postad 13 January 2019 - 08:49 Varför ska vi föredra CD framför vinyl bara p.g.a. att man plockar fram ett extremt exempel? Tillför det här något konstruktivt till debatten? Nej, nej och åter nej! Rättning mittåt- kom tillbaka till kärnan i frågeställningen i stället... Redigerat av GyroSE, 13 January 2019 - 08:55. Postad 13 January 2019 - 09:27
Allt från Thirdman records är bra, Jack Whites alla album som så klart är inspelade där är också bra, allt är analogt inspelat.
Postad 13 January 2019 - 10:10 Ja det är ett extremt exempel med två minuters tystnad men även total tystnad ingår i vissa musikstycken. På vinyl så är tystnaden inte tyst. Precis som på film där det ibland skall vara totalt svart. Bra källa och bra TV så är det svart annars är det grått. Postad 13 January 2019 - 10:14 Vad många inte vet är att CD-spelarna i början inte lät bra. Hade en tidig sådan och skulle efter några år sälja den men ingen ville ha den då den lät illa. Postad 13 January 2019 - 10:15
Skratt, jag vet att det är digitalt inspelad. Det är återgivningen jag njuter av. Och jag förordrar ingen teknik om annan ger skönare återgivning.
Just Ortofon Blue mk2 hade jag svårt at förlika mig med. Jag tyckte den var vass(gnisslig, ett dåligt ord) i min setup. Hög nivå ut så ljudvolymen var det inget fel på. På mina varianter både orginal och remastrade Uriah Heep - 1971 - Salisbury och låten Time To Live. Där i övergången till gitarrsolot som Mick Box drar plektrumet över strängarna så att det gnisslar. Så blev lät det nästan som att en vinkelslip kastats in i studion.
ska kolla dina ljudfiler strax Redigerat av PML73, 13 January 2019 - 10:29. Postad 13 January 2019 - 10:26 En smaksak alltså. Digital media låter mest lika originalet men du föredrar vinylutgåvan. Postad 13 January 2019 - 10:47
Som vanligt har du fel i påståenden. Jag hör skillnad på CD-spelare och vilken av denna är då mest likt orginalet? Helst vill jag äga 2" rullband orginalkopior. Det är det bästa jag hört. Råd har jag inte. Närmast denna upplevelse kommer Meridian och deras finare spelare. Vinylen har tekniska egenskaper i vissa setuper som är nära 2". Där CD ofta inte har tillräcklig trovärdig återgivning, för egen del alltså. Alternativt uppskattar jag digitala inspelningar där minimalt med limiter och komprimering använts. Jojje Wademius har en grym platta som Palmcrantz spelade in analogt för bara några år sedan. Det är helt överlägsen allt annat... Redigerat av PML73, 13 January 2019 - 10:48. Postad 13 January 2019 - 10:59 Det är absolut större skillnad mellan olika vinylspelare än CD-spelare. Sen har vinylen sitt egenljud, surface noise också. Sen om originalinspelningen har total stereoseparation i nått stycke, det fixar ju inte vinylen. Vissa Beatles-låtar har sång och gitarr på en kanal och bas och trummor i den andra. Då kan jag förstå att vissa tycker vinylen låter behagligare när dom separerade ljuden läcker över till andra kanalen. Postad 13 January 2019 - 12:16 PML73: 2m Blue är känslig för VTA, och antiskating. Höll på en bra stund innan jag fick till ljudet. Kom också fram till att den lät bäst med 2 gram i nålvikt, men det kan också bero på att nålen hamnade i rätt vinkel just då.
Nu tycker jag snarare att den är en aning avrullad längst upp. "Snäll" diskant helt enkelt. Har lånat spelaren, och den satt på, så det enda jag har kompletterat med är RIAA.
edit: På just denna spelaren (Thorens 115 mk2) stämmer inte antiskating-skalan för fem öre. Enligt manualen ska den stå på 6, men det dödar dynamiken och ger essig diskant. Skalan på motvikten till nåltryck stämmer inte heller, så jag har dubbelkollat med digitalvåg.
En kul detalj (eller så är det bara jag som tycker det): Justerade till en bra bit över skalans indikation för att få bra ljud, dvs helt på hörseln. När sen vågen kom, visade den:
Redigerat av Ageve, 13 January 2019 - 12:55. Postad 13 January 2019 - 12:22
Ageve,
Jo jag trixade med VTA och antiskating samt olika tryck. Men det bar sig inte hos mig. Kan också vara kombination av pu och riaa som inte lirade. Det bästa är som du gjort att få till en passande kombination. oavsett urval. Buddy, Orkar inte med dig idag. Trolla någon annanstans. Postad 13 January 2019 - 12:27
Kan det vara. Testade Rega Fono mk3 med, men det blev vasst ljud. Postad 13 January 2019 - 12:35 Är väl medveten om allt det där och troligen också alla andra som deltar i diskussionen. Upprepar; var finns konstruktiviteten som tillför frågeställningen något i detta??? Postad 13 January 2019 - 12:44 Beror på vilka grejor man har att spela med, då man kommer en bit upp på uppgraderingsstegen när gäller vinylriggen så klarar grejorna av att separera mycket, mycket bättre. F.ö. så låter The Beatles allra bäst i mono (t.o.m. White Album) när vi snackar vinyl (och faktiskt även på CD)- den panorerade stereomixen är inte alltid så rolig att lyssna på... Redigerat av GyroSE, 13 January 2019 - 12:59. Postad 13 January 2019 - 13:08
Visst var det någon här som sa att vinyl inte kan exponeras för "loudness war" på grund av sin rent tekniska begränsnig?
Undrar detta jag, för många av de nyare pressningarna har en rejält hissad bas och förefaller liksom just sakna dynamik. Inte på någon av mina äldre skivor upplever jag detta problem. Visst varierar kvaliteten utan tvekan, men man slapp denna menlösa "loudness-sörja. Här förstår jag desutom inte alls vitsen, för inte spelas väl särskilt många upp vinyl via en mobiltelefon eller annat undermåligt redskap, som behöver "lite hjälp". Senaste mislyckade köpet för min del är John Mayers "Born and raised". Platt och trist med hissad bas. Tyst och rent javisst, men saknar liv. Å andra sidan fick jag igår rejält bra fason på min AT150Sa genom lite justering. Väsentligt "tystare" och markant lättare att urskilja detaljer. Börjar bli riktigt kul det här. Tänkte köpa hem en Tube Box 2 på prov. Blir ju enkelt att utvärdera om det ger något mot den inbyggda. Bara att vrida fram och tillbaka mellan Phono och aux. Postad 13 January 2019 - 13:12
Det går inte att få lika hög bibehållen nivå på vinyl, så ofta är det bättre mastrat, men har även sett/hört motsatsen, där de helt enkelt har tagit den komprimerade mastern och bara sänkt nivån. Lata tekniker helt enkelt, aka cash grab.
Ett exempel är Ed Sheeran - Divide. Den låter lika distat och illa som CDn (och "highres" versionen med för den delen).
Refrängen i "Castle on the hill" är fruktansvärd att lyssna på...
Fast hur de än försöker, så går det tack och lov inte att återge de två "skräckexempel" jag bifogade ovan
Ibland anses det inte vara lönt att göra en annan mastring, eftersom folk i allmänhet inte tror att det är något fel på ljudet. Det är helt enkelt så det ska låta.
Problemet är också att mastringstekniker såklart inte vill bli av med sitt jobb, så de lämnar ifrån sig usla masters för att göra beställaren nöjd. Annars väljer de någon annan som kan mastra högre i nivå.
Veteraner som t ex Bob Ludwig uttrycker sig ofta negativt om loudness-trenden, men trots det gör han själv många usla, komprimerade mastringar. Man skulle lätt kunna tro att han har blivit gammal och tappat hörseln, men så släpptes ju Chinese Democracy, med bra ljud. Det visade sig att han hade lämnat tre masters, och Guns n' Roses valde den bästa.
Sen är det ju så att ny musik som släpps på vinyl inte låter likadant som förr. Inspelningar har överlag mycket mer bas nu än på 80-talet, och sämre dynamik, även de album som är bättre mastrade än genomsnittet.
På tal om digital inspelning, så visste teknikerna hur det fungerade 1979, innan analog/digital-debatten startade.
Lite text från ett LP-album från 1979 (digitalt inspelat):
A digital recorder produces extremely faithful recordings which better reflect the quality of the performance. ... In a digital recorder, signals applied to each input are sampled at regular intervals and a number representing the amplitude of the waveform at each sample point is written, as a group of bits, on a recording medium (such as tape). During playback, the numbers are read from the medium and converted back to the voltage levels which they represent, producing a continuous signal at the output of the recorder. ... The number of bits used for recording the sample values, and the type of encoding, determine the dynamic range of the conversion as well as the signal-to-noise ratio. ... Soundstream recorders use 16 bit linear encoders, which provide a dynamic range of 90 dB and a S/N for peak level signal of 90dB. ... Waveforms are sampled at 50,000 times per second, ensuring a flat frequency response to beyond 20 kHz. ... Copies of digital material are indistinguishable from the original because the copying process is like transcribing text from one sheet of paper to another. Copies of digital recordings suffer no generation loss.
Dvs bitkorrekt redan 1979, och signalen från D/A-omvandlaren är en jämn signal, dvs inga steg. Trots det är det många som inte vet det idag, 40 år senare. Sen har digitaltekniken såklart utvecklats mycket sedan dess.
Det där med generation loss är intressant med, för en del vinylskivor från 70- och början 80-talet kommer från tredje eller fjärde generationens masterband, och har därför mer brus och sämre ljud. Det är delvis därför vinyl som kommer från digital master ofta låter bättre.
Mina exempel ovan visar det med. Yamaha-skivan kommer från en digital master. Rumours är från en bra analog master, och John Miles är från ett brusigt masterband, dvs flera generationers kopia.
edit: Det var ett ännu större problem med kassettband, vilket är en av anledningarna till att album på kassett ofta lät så dåligt.
Väldigt bra låt det där. Brukar du ta med den när du ska lyssna på högtalare? Redigerat av Ageve, 13 January 2019 - 14:57. Postad 13 January 2019 - 14:24 Den är bra att demonstrera surface noise med Postad 13 January 2019 - 14:34 Har jag påstått nåt som är fel? Postad 13 January 2019 - 16:28
Nej, vill du demonstrera surface noise, ta en dynamisk inspelning med klassisk musik istället. Där märks bristerna tydligt. På pop och rock är det ett mycket mindre problem, men det finns ju där såklart. Det beror väldigt mycket på pressningen, och såklart spelaren och pickupen.
Om det nu hade gått att återge det distade/extremkomprimerade ljudet i mitt exempel med Kelly Clarkson ovan, tror du verkligen att surface noise hade varit det problem som stack ut då?
Det är faktist, med tanke på hur illa musik mastras nuförtiden, lite av ett ickeproblem i sammanhanget, dvs om den version som pressas på vinyl har (som ofta är fallet) 5-10dB bättre dynamik, så kommer det att låta bättre helt enkelt.
I de fall samma mastring finns i t ex 24/96 (eller 16/44.1 för den delen), så kommer den att vara bättre. Men tyvärr är det ofta inte så.
John Miles - MMPH är ett lite roligt exempel. Det fanns inte på CD innan 2008. Då släpptes en remaster. De har dock inte använt några masterband. Det är en dålig vinyl-rip, inkl surface noise osv, som de sedan har komprimerat dynamiken och höjt diskanten på... Kass med andra ord. Det må vara lite suddigt ljud på vinylen, men den låter mycket bättre än CDn...
Testade att "remastra" min inspelning med EQ osv som det brukar göras. Har dock inte komprimerat dynamiken. Detta låter ju inte jättebra direkt, men bättre än CDn från 2008, så det måste ha varit en riktig klant som gjorde den.
Redigerat av Ageve, 13 January 2019 - 19:30. Postad 13 January 2019 - 23:25 Med tanke på surface noise är det ganska kritiskt att man verkligen håller vinylen så ren man bara kan. Att praya på lämpligt rengöringsvätska och verkligen gno runt i spåren med plyschborste kan göra underverk, just för att de blir mer antistatiska och lite "halare" så man lättare får bort damm med kolborste sedan. Något enstaka "popp" i minuten får man nog acceptera.
Jag blev något förvånad med den nya Tube Box DS2 försteget att det faktiskt presenterar bakgrunds "hisset" eller "hummet" ännu lite tystare än gamla Tube Box II. Vaga detaljer i ett musikstycke framträder således bättre. Placeringen utav enstaka ljud som panoreras mellan höger och vänster i stereobilden isoleras klockrent. Till min förvåning upptäcker jag att varje gång som jag reser mig upp ur rumssoffan så smäller det till lite i högtalarna. Kan vara en tillfällighet eller något slags statiskt fenomen. Kul överraskning iaf att det låter så pass förhållandevis "tyst" och rent. Prövade att gaina 45 dB i början men gick faktiskt ner till 40 dB igen, som med det förra Tube box 2'an.
Mastringarna kan variera en hel del mellan skivor med olika utgivningår. Man kan få gräva en del på nätet hur folk recenserar alt. handla flera "remasters" av samma album om det är något man verkligen gillar. Jag har på senare år märkt en allt vanligare trend att man gör dubbelalbum med bara ett par, tre låtar på varje sida även om de lätt skulle ha fått plats på en enkel LP. Lite osäker varför man gör så. Kanske för att rymma större spår?
![]() Redigerat av Velodynamic, 14 January 2019 - 00:41. Postad 13 January 2019 - 23:57
Ja, mer plats för varje låt = bättre ljud. Mer information helt enkelt. Ofta slutar dessa skivor en bit in med, så att man slipper vinylens största brist, dvs den sämre ljudkvaliteten på innerspåret. Postad 14 January 2019 - 00:07 En skivtvätt av något slag är ett måste om man satsar lite djupare på vinyl, Spin Clean eller Knosti är två manuella varianter som fungerar mycket bra. Nästa steg är att skaffa en halvautomatisk skivtvätt typ Okki Nokki eller Pro-Ject VC-S- båda är ruskigt effektiva på att göra skivorna rena. Troligen bättre komponenter i ditt nya RIAA- steg, kanske annan typ av rör som sitter i det också? Kul att det låter bra om det men lite märkligt att det smäller till emellanåt. Försvinner det inte så är det läge att höra av sig till säljaren och fråga om råd. Man ger ofta ut audiofilutgåvor av en del album, precis som du skriver så sprider man då ut låtarna på fyra sidor i stället för två och man drar samtidigt upp hastigheten till 45RPM. Mer info ryms i skivspåren och man undviker oftast att låta skivspåret gå närmare mitten på skivan där vinkelfelet blir större med försämrad ljudkvalitet som följd. Därför brukar deadwax, den tomma ytan närmast skivetiketten, vara stort på skivor av det slaget. EDIT: Ageve hann före angående detta. Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 00:10. Postad 14 January 2019 - 00:54
Vet inte varför men tyckte VC-S var en rätt rolig förkortning på en skivtvätt. Kanske den spolar med?
Får nog bli en skivtvätt till våren iaf när skatteåterbäringen kommit. Manuella varianten får duga tills dess. Lite svårt att se exakt vad det är för rör då de ju sitter lite "inbakat" i riaa't. Men de heter iaf samma sak både i TB DS2 som i TB2. Kanalerna är bättre avskärmade i DS2 och förmodligen uppgraderad elektronik. Redigerat av Velodynamic, 14 January 2019 - 03:42. Postad 14 January 2019 - 06:15
En god inställning att du funderar på att skaffa en skivtvätt om du planerar att satsa mer på vinylen. Har man ambitioner att skaffa mycket vinylskivor så är det ett givet köp. Jag har haft min skivtvätt i 7 år och är supernöjd, det enda jag idag ångrar är att jag inte skaffade den tidigare. En skivtvätt är helt klart en bra investering för både skivornas och anläggningens del.
Beträffande rör så är det intressant då man de facto kan tweaka ljudet genom att skaffa andra rör och stoppa dit. Har själv väldigt goda erfarenheter av detta i mina rörgjejor. Så när ekonomin tillåter; sätt dig ner, förkovra dig i ämnet runt de rörtyper som funkar i ditt RIAA och se vilken info du kan få fram om dem- det är en djungel att utforska men det är helt klart värt det då man med "rätt" rör kan få sin rörapparat att prestera på en högre nivå. Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 06:21. Postad 14 January 2019 - 07:31
https://www.thetubestore.com
https://www.tubes-store.com Redigerat av PML73, 14 January 2019 - 07:48. Postad 14 January 2019 - 08:05
Surface noise finns alltid oavsett pressning spelare och pickup. Hörs lika mycket inom pop och rock och klassiskt. Postad 14 January 2019 - 08:32 Lite OT men vad håller Spotify för kvalitet på sin bästa inställning nu för tiden? Jag har helt slutat med skivor (skänkte bort allt) och kör bara Spotify. Jag tycker det låter bra. Postad 14 January 2019 - 08:52
Spotify säger att de ligger inne med minst 320mp3. Men upplösningen varierar efter bandbredd på uppkoppling. Så ligger man och streamar via mobil är jag tveksam till om det verkligen är 320 som förmedlas. Men de kanske har logaritmer idag jag inte känner till.
Redigerat av PML73, 14 January 2019 - 08:53. Postad 14 January 2019 - 08:58
Mycket OT men 320 Kbit/s är högsta kvaliten man kan välja. Formatet är Ogg Vorbis. Postad 14 January 2019 - 09:42 Helt sant att det alltid finns där men det döljs bakom musiken när man lirar pop, rock eller hårdrock- precis som Ageve skriver så är det dock svårare att dölja när man lägger på en platta med klassisk musik som ju innehåller tystare partier i musiken. Postad 14 January 2019 - 10:10
Nu är det inte så att alla rockplattor kör fullt ös från början till slut så att egenljudet från vinylen döljs. Postad 14 January 2019 - 10:44 Nej självklart inte men som det skrevs ovan så är det mer tydligt framträdande på en mer dynamisk inspelning vilket den klassiska musiken vanligtvis brukar vara. Om jag utvärderar surface noise så brukar jag inte lägga på en Led Zeppelin- platta utan det blir kanske en från Deutsche Grammophon i stället där man mycket tydligare hör eventuella avvikelser. Hur brukar du utvärdera surface noise? Redigerat av GyroSE, 14 January 2019 - 10:45. Postad 14 January 2019 - 10:51
Ageve,
Min allra första skiva var faktisk en sån där första generationens pressning. Atlantic Crossing med Rod Stewart från 1975. Låter fortfarande magiskt, men faktum är att den rent allmänt är en mycket lyckad inspelning som låter sanslöst även som CD av okänd generation. Här är det mycket enkelt att följa alla instrument i, upplever jag, sin fulla övertonslyster. Som jämförelse upplever jag många av dagens skitinspelningar sakna just övertoner. Som om en trumma bara var en grundton och utan "klangfärg". John Mayers "Born an raised" låter som om man lagt sordin på allt utom möjligen hans röst. Digitalt eller analogt har jag egentligen ingen uppfattning om. Däremot får jag intrycket av att en bra vinylskiva, som ovan nämnda, ger just lite bättre övertonslyster i de högre registrena än motvarande CD. Nu beror ju detta självklart också på hur väl den aktuella utrustningen lyckas med sin uppgift. Finns säkert bättre än min Sonos / Arcam Rdac - kombo. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |