Låter vettigt. Jag har själv automatiska uppdateringar avstängda. Lyfte in ver 75 för ett tag sen och det låter och fungerar bra.
En fråga till Photek och Arcspin, hur brett frekvensområde har ni låtit ARC kompensera inom?
Anthem Surroundförstärkare/Processor & Slutsteg 2020
Startad av
Erik_N
, nov 10 2020 22:21
384 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 09 december 2022 - 15:40 Låter vettigt. Jag har själv automatiska uppdateringar avstängda. Lyfte in ver 75 för ett tag sen och det låter och fungerar bra.
En fråga till Photek och Arcspin, hur brett frekvensområde har ni låtit ARC kompensera inom? Postad 10 december 2022 - 08:17 Ok!
jag laddar mentalt inför jullovet då jag äntligen får tid att labba med ARC. Redigerat av DPC, 10 december 2022 - 08:20. Postad 11 december 2022 - 09:49 Jag korrigerar bara upp till första stora dippen som är mer än -6db (null). Detta då det är bättre att dämpa än att höja. Postad 11 december 2022 - 10:58 Vid vilken frekvens ligger den dippen i ditt fall? Fattar att det är rummet som spelar in men är oavsett intressant att höra vilken frekvens det är vid. Postad 11 december 2022 - 16:10 I mitt fall så korrigerar jag bara upp till 5kHz-7kHz beroende på vilken högtalare om jag minns rätt. Postad 11 december 2022 - 22:31 Postad 11 december 2022 - 23:15
Nästan - du kan välja område per kanal men frontarna är som ett:
Bifogad fil(er)Redigerat av fackamato, 11 december 2022 - 23:16. Postad 12 december 2022 - 08:19 Tack för svaret!
en annan fråga, tilt, är det hela systemkurvan som tiltas med start från vald frekvens? Postad 28 december 2022 - 18:28
Japp. Du kan nog tanka ner ARC Genesis och köra i demoläge för att kolla i realtid hur det fungerar: https://www.anthemarc.com/downloads/
Fråga till tråden - är det någon som lämnat Anthem för ett annat system? Jag har inte fått ihop mitt system så att jag blir nöjd ännu, och det börjar bli tröttsamt. Postad 29 december 2022 - 09:24 Av nyfikenhet, vad är det som gör att ni inte vill fortsätta med Anthem? Min enhet har varit buggfri och låter riktigt bra. Har dock fortfarande inte haft tid med Arc. Kanske är den som gett er huvudvärk? Redigerat av DPC, 29 december 2022 - 09:24. Postad 29 december 2022 - 09:41 Postad 29 december 2022 - 10:10 Det är lite synd att AVM inte har manuell PEQ, i fall man inte vill använda ARC. I min gamla Meridian så använder jag inte MRC, men väl dess inbyggda manuella PEQ. Det är nog detta som får mig tveka mest inför ett köp av AVM.
Har sneglat lite på Marantz AV8805A också, har den manuell PEQ?
Av det jag sett på bilder så föredrar jag designen på Anthem framför Marantz, men funktionen är det som avgör för mig. Postad 29 december 2022 - 13:28 Tror inte Marantz uppdaterat sin EQ på länge. Den är låst till nio fasta band med fast Q. Jag testade att låta REW komma med ett förslag till EQ utifrån dessa givna förutsättningar och en Harman target curve, men jag blev inte nöjd. Postad 29 december 2022 - 13:56 Tack för svaret Saturnus! Det låter som att Marantz EQ är rätt begränsad, så i princip samma nackdel som Anthem alltså.
Det är möjligt att det skulle funka bra med ett automatiskt system, men jag är lite skeptisk. Den som hjälpte mig att ställa in mina nuvarande grejer använde mikrofon, ljudkort och program i dator för att mäta och först ställa in EQ för subben och sen den i försteget för de andra högtalarna. Han fördrog att inte använda automatiska system. Det har dock hänt en del med dessa system sen MRC i min snart 20 år gamla Meridian G68ADV.
Visst skulle man kunna använda en extern EQ om man inte blir nöjd med ett automatiskt system, men jag tycker det ska finnas i ett bioförsteg. Redan mitt första hade det, ett Sony TA-E1000ESD som fortfarande används dagligen på övervåningen.
Monoprice HTP-1 har egentligen allt jag vill ha, men de verkar också ha en del buggar. Tyvärr är de fortfarande unobtainium.... https://www.monopric...duct?p_id=37887 Postad 29 december 2022 - 14:00 Postad 30 december 2022 - 00:24
Jag var inte heller nöjd med basen ända tills att jag, efter mätningen, gick in under levels i ARC och drog upp basen där ca 6db. Sen lät jag ARC räkna ut kurvorna och BAM så fick jag äntligen "byxfladderbas"! Postad 30 december 2022 - 07:39
Yamaha har en hyfsad EQ men de har mig veterligen inget renodlat försteg längre. På min Marantz SR7013 har jag kört Audyssey via MultEQ-appen och fått till en mätning som jag är någorlunda nöjd med ljudmässigt. Den resulterande ady-filen har sedan fått sig en omgång i en online-editor där en ny Harman målkurva till Reference-läget skapats. Sedan har jag trimmat in alla avstånd och nivåer ytterligare, samt även ställt in subbarna manuellt, med REW. Nu låter det faktiskt riktigt bra! Knappt man kan tro att det är samma receiver. Postad 30 december 2022 - 15:29
Ja, vill man krama ur allt ur sin Denon/Marantz AVR räcker det inte att bara köra Audyssey. En kalibrerad mikrofon och t ex REW gör att man kan optimera inställningar såsom inbördes avstånd, nivå och delningsfrekvenser. Innan dess kan man hitta bästa möjliga placering för högtalare och lyssningsplats. Det tar en stund att lära sig, men det är samtidigt väldigt roligt!
Och det är här jag tror Anthem gör många saker rätt från början. Det medföljer t ex en kalibrerad mikrofon och ett rejält stativ. Mycket bättre förutsättningar än vad D/M erbjuder med sin okalibrerade leksaksmikrofon (som mäter 6-7 dB fel i diskantområdet) och kartong-torn till stativ. Anthem utvecklar både hård-och mjukvaran, medan Audyssey och D/M är två olika företag. Oftast väljer receivern fel delningsfrekvens baserat på Audysseys mätning, eller sätter högtalarna som large när en delning på exempelvis 80Hz är att föredra om subwoofer(s) finns. Det finns även en bugg i modeller tillverkade före 2022 som gör att avståndsinställningarna som receivern sätter i cm baserat på Audyssey blir lite fel. Vissa hör ingen skillnad när problemet åtgärdas, men andra gör det, däribland jag. Bubblan” blev bättre. Anthem har fattat det här med tiltbara kurvor och hur man adderar bas till inte bara subbarna utan alla högtalare, medan Audyssey envisas med sin Reference-kurva som skruvar upp ljudet i surroundhögtalarna så fort DEQ kopplas in för att få lite mer bastryck. Skulle man önska något hos Anthem så är det en bra manuell EQ och finare möjlighet att tweaka kurvan som ARC skapar. Jag gillar t ex att ge subbarna någon eller några extra dB runt 60 Hz för sköna konsertupplevelser. Det kan man göra i MultEQ hos D/M. Personligen gör jag det i mina subbars inbyggda EQ, eller via MiniDSP.
Funderar du på Marantz och klarar dig utan XLR så hade jag nog tittat på SR8015 som ligger strax under 30k nu. Postad 31 december 2022 - 09:49
Fråga, drog du upp lfe eller subwoofer? Jag gissar det sistnämnda under levels? Redigerat av DPC, 31 december 2022 - 09:50. Postad 01 januari 2023 - 12:03
Varför inte bara köra det på forumet det Är bättre för dom som har problem med Arcg. Postad 01 januari 2023 - 16:17
För att jag tar allt sånt via pm, man får skicka sin arc fil till mig så ser jag över den och gör optimeringar Postad 01 januari 2023 - 16:33 Så fortfarande är det bättre att hjälpas åt med dom olika inställningarna i Arc, men det finns mera på vägen som i regel fallerar. Och ställer till det och i regel så är det inte Arc som är boven då. Postad 01 januari 2023 - 18:13
Ja, under "Set speaker levels" så drog jag upp "sub 1" och "Sub 2" så att så mycket som möjligt av den uppmätta kurvan mellan 0-120hz var ovanför "target curve". T.ex. i mitt fall så faller responsen mellan 40Hz-120hz kraftigt och ARC tar inte hänsyn till detta utan mäter bara peaken verkar det som. ARC kommer sen trycka ner peaken som jag har mellan 0-40Hz så att jag får en bättre rak kurva. Postad 01 januari 2023 - 21:16 Ändrar man i webbui så behöver man inte fasjustera. Postad 04 januari 2023 - 16:43 Nu ska jag göra första mätning men ARC lyckas inte lokalisera micken. Datorn visar att den är ansluten och den reagerar på ljud men likväl så hittar inte ARC den. Ngt tips om vad jag behöver göra? Har provat på två datorer och det blir samma beteende på båda. Postad 04 januari 2023 - 17:45 Tack igen Saturnus för dina erfarenheter och åsikter. Jag tror att Anthem AVM 70 är det bästa alternativet för mig, som finns på marknaden nu. Det är bara det här att inte ha möjlighet till manuell PEQ som skaver lite.
Klarar och klarar... Mitt nuvarande försteg har bara RCA ut. EQ och slutsteg till sub samt slutsteg till sidohögtalarna fram har bara XLR in, så till dessa har jag kablar med olika kontakter. Slutsteg som jag använder till center och bak samt de jag tänkt ha för ytterligare kanaler har både RCA och XLR in.
Jag skulle förstås kunna fortsätta med en blandning av övergångar och kablar med samma sorter, men min tanke har varit att gå över till XLR på allt. Inte troligt att något blir bättre av det, men det skulle kännas bättre att bara ha en sort.
SR8015 ser ut som en jättefin receiver. Även om den säkert är jättebra som försteg så känns det lite fel för mig att köpa en apparat med slutsteg som jag inte kommer att använda.
Edit: Rättade ett par skrivfel. Redigerat av Erik_N, 05 januari 2023 - 18:07. Postad 04 januari 2023 - 18:57
Jajemän! In i enhetshanteraren och bort med USB så hittades micken. Nu har jag stött på nästa trevlighet, får vid första svepet felmeddelande att det är stort bakgrundsbrus eller för låg volym, kontrollera anslutningar. Inget fel på några anslutningar. Har sen bytt dator, skit samma där. Sen provat att välja analog 1 som ingång, vilket funkat för vissa men inte för mig. Nästa steg är factory reset. Eller har ngn annan en god idé? Börjar undra om jag ska damma av min gamla stationära pc och prova.. Postad 04 januari 2023 - 21:42 Detta hittade jag som förslag på lösning.
" When you error, goto mic select tab and reselect your mic.
Now ARC should continue where it left off and work from this point on..
"
"
So, I was able to complete the room correction process. It was the Surface Pro2 I was trying to use but only the microphone setting. I had to go into the privacy settings, tap on the microphone icon on the left side of the screen and turn it on
"
"
It is the Microsoft software. I was using windows 10. The microphone instals automatically when it is connected. Go to control panel and click audio devices. Make sure the new microphone is on the list of devices. Set it as the default microphone. Click the properties tab of the microphone and you will see a tab marked Levels. Click and set to 100%. Microsoft default is 50% and that causes the critical error message in the ARC software.
"
Postad 04 januari 2023 - 22:33 Postad 05 januari 2023 - 11:00 Nu har jag slut på idéer.. Att justera nivå för micken verkar inte hjälpa, varje gång ARC startar, efter man valt mic så sätts nivån till 35 %. Går att ändra efter det till ex 100 men får ändå critical error. Har provat all möjliga nivåer utan framgång. Gjorde sen en factory reset av enheten, men det gör ingen skillnad heller. Micken är inställd som default och har tillgång till appar osv rörande sekretess så den får användas. Den mäter också ljud (Ger utslag) så länge ARC inte har valt mick. Så fort det är gjort så går det inte att se utslag i Windows mätfunktion för micken (noll ljud oavsett hur jag väsnas i rummet) Och 35 % ställs in. En intressant sak är att quick measurement fungerar. Där mäter micken upp rimliga kurvor för alla kanaler. Postad 05 januari 2023 - 11:05 Jag har läst om problem med windows 11 och Microsoft surface datorer. Om det är någon sådan som du har kan det vara värt att prova en annan laptop. Sedan kan det vara värt att inte installera ytterligare säkerhetsprogramvaror på datorn som exempelvis annat antivirusprogrammet än Windows eget program. Postad 05 januari 2023 - 16:00 Bra tips. Jag gav upp den ena laptoppen då den fastnar i just säkerhet. Den andra laptopen är en Asus med win 11 och tyvärr mcafee installerat. Så nu går jag low tech och startade en gammal stationär pc. Den har inga extra virusprogram och har win 10. Men även med den så får jag samma felmeddelande och den stannar på första kanalen i mätningen. Dock så lyckades jag vid ett tillfälle få till starten av en mätning, dvs en kurva dök upp om jag flyttar micken närmare än 2 meter från högtalaren som mäts från. Men efter några svep kommer felmeddelande ändå och det går inte att komma vidare.
Har gjort flera factory reset av avm70, kontrollerat anslutningar till Mick, bytt ingång till annat än hdmi, sett över sekretess i pc så appar och alla program får använda micken (ARC mikrofon dyker också upp som ok alternativ och bekräftelse att den används), provat att justera volym för mick (ARC ställer dem till 35 % direkt när man valt mick), kört quick measure vilket fungerar och testat micken manuellt med datorn. Den uppfattar ljud så länge programmet ARC inte är startat och jag gått vidare efter val av mick. Efter det så verkar ngt gå fel och micken uppfattar inte testtonen när den ska köra mätningarna. Lite trist att det ska ta tvärstopp och inget av alla tips verkar hjälpa. Postad 05 januari 2023 - 16:11 Du har verkligen testat allt. Har du bytt till analog ingång när du bytt till annat än HDMI? Postad 05 januari 2023 - 16:50 Yes. Det har jag också testat. Ska rota lite till kring säkerhet i inställningar. Se till att alla virusskydd är deaktiverade osv. Men det är konstigt att Quick measurement funkar fint men så fort ARC drar igång sitt script och ska börja mäta en serie automatiskt så verkar den inte mäta ngt, eller för lågt. Hoppas på att det finns ngn mer grej att testa men befarar att det kanske är ngt som är fel med min enhet. Har iaf talat med den jag köpt den av och så drog jag motsvarande fråga på avsforum. Så detta löser sig på ngt vis. Redigerat av DPC, 05 januari 2023 - 16:56. Postad 05 januari 2023 - 17:10 Det kan vara bra att låta dem få reda på att fler har detta fel och de kan sitta på mer information om hur problemet kan lösas. Postad 05 januari 2023 - 17:35 Japp. Har dragit ett Mail till deras support. Inget svar än. Kommer återkoppla i denna tråd så fler har nytta av en lösning. Postad 08 januari 2023 - 15:31 I väntan på svar från högre ort så roade jag mig idag med att använda Quick measure och med hjälp av den peq:a in basarna med deras inbyggda funktionalitet. Riktigt kraftfullt att i realtid se vad en peq gör. Använde funktionen i båda subbarna och la in tre korrigeringar vardera, var för sig. Inte optimalt men likväl det jag kan göra. Hade ett hål kring 40 hz samt peakar vid ungefär 65 och 95 hz som jag korrigerade för. Ljudmässigt blev det ngt helt annat. Betydligt mindre boomig bas, som särskilt enda subben bidrog till. Fick också mer fysisk känsla. Sen är det intressant att kurvor säger verkligen inte allt. Att släta ut kurvan maximalt blev inte helt kul (tycker jag tappar för mkt information i bas högre upp i registret). Utan om jag gick typ 2/3 av vägen, både för hål och peakar så låter det i mina öron bäst. Ser fram emot att få igång ARC. Även om peq i Svs gör situationen bättre så är det inte tillräckligt för att få till hela kurvan. Jag fick välja var det gjorde mest. Men jag tycker det blev en klar förbättring och roligt att trixa lite själv. Postad 08 januari 2023 - 16:33
Nu har jag under julledigheten haft lite tid, alltid mindre tid än man hoppas på innan julledigheten börjar, att göra lite nya mätningar med ARC Genesis. Jag gjorde också några intressanta upptäckter med hjälp av Anthem Quick Measurement (QM) som jag återkommer till.
Men som sagt, jag skickade ett PM till Jesper84 och frågade om hade möjlighet att kolla över mina ARC mätresultat och han var schyst nog att ta sig tid att hjälpa mig under julhelgen. Stort tack till Jesper84 för att du tog dig att hjälpa mig!
En sak att notera vid ARC mätningarna är att det tar en jäkla lång tid att gå igenom alla mätsekvenser och testtonerna låter riktigt högt. Det är inte bara de fem mikrofonpositionerna som ska mätas utan även en inledande, efter första mätningen, justering som görs utöver de fem mätpositionerna för att slutligen efter att alla fem mätpositionerna är genomföra göra den slutliga "speaker/subwoofer phase alignment" mätfasen som bara den tar en väldigt lång tid.
Avsett tid för detta.
När allt det var gjort så mailade jag över config-filen till Jesper84 som gick in i config-filen och gjorde sina justeringar direkt i filen. Mycket smidigt! Sedan provlyssnade jag och gjorde några ytterligare justeringar utefter mina preferenser. Allt detta medan vi mailade varandra med frågor och svar, det blev ett par riktigt intressanta dagar!
Innan jag började göra min mätningar så gjorde jag några QM mätningar med en av mina sub-basar (SVS SB-2000) på lite olika placeringar i rummet som har en öppen planlösning (inte optimalt).
Det visar sig, naturligtvis, att placeringen av mina två SVS-SB2000 inte är bra placerade, och inte särskilt kompetenta då de tappar mycket effekt efter 50Hz, och detta kommer nu resultera i ommöblering och nyinköp för att hantera detta.
Placering av en SVS SB-2000 på fyra olika ställen:
ÖVERSIKTSBILD (bortse från den ljusblåa linjen längs ner i bilden)
DETALJBILD
Baserat på dessa kurvor så tycker jag att Snapshot 2 och Snapshot 3 är de två bästa placeringarna för mina två sub-basar.
Snapshot 2
Placerad i högra hörnet vilket märks i de lägre frekvenserna.
Här tycker jag dock att det svajar ganska mycket mellan toppar och dalar men kurvan går från relativt hög nivå och sluttar nedåt, bortsett från peaken på 50Hz.
Snapshot 3
Placerad till vänster i rummet. Även om denna placering har en lägre ljudnivå så är det enkelt justerat med mer volym och jag tycker att denna kurva verkar mest jämn.
Problemet (?) med den är väl att den har en lägre utnivå i den lägre frekvensbanden, det vill säga från 15 Hz sluttar det nedåt fram till 35 Hz där det börjar gå uppför.
Med detta sidospår så ville jag bara visa att Anthems AVM 70/90 har ett ganska bra verktyg för att on-the-fly visa kontinuerliga frekvenskurvor medans exempelvis sub-basen flyttas runt.
Vad vill jag med denna rantiga post, jo, tacka Jesper84 för att jag fick ta hans tid i anspråk.
Det är alltid roligare att justera och trixa när man har någon att bolla funderingar och idéer med.
Jo, en sak till, att hälsa till DPC och säga att det blir ännu roligare när du väl får igång ARC-härket till din AVM 70.
![]() ![]() ![]() God fortsättning allihopa och nu ser vi fram emot ett spännande hemmabioår!
//Peter
Redigerat av arcspin, 08 januari 2023 - 16:37. Postad 08 januari 2023 - 16:55 Position 3 för sig ger minst jobb för arc. Bara klipp toppen runt 50 hz, men frågan är, låter det roligast? 2 ger mer roomgain men kommer behöva jobbas lite mer med. Men det bör arc lösa? Tack för hälsningen! Ser fram emot att få igång arc.. Kommer göra en del för hela systemet. Ser i qm att lite korrigering för andra kanaler än bas kan vara klokt också. Och så saknar jag fasinställningen för basarna. Postad 08 januari 2023 - 17:17 Jo, position 3 var en liten udda fågel då sub-basen står "ute i rummet". Den svart rektangeln till vänster om placering 3 är ett side-board som kanske bidrar till en bättre kurva, vad vet jag!? Postad 08 januari 2023 - 18:07
Du har säkert koll på ARC Genesis forumtrådarna men här finns o alla fall de äldre ARC Genesis versionerna. Redigerat av arcspin, 08 januari 2023 - 18:13. Postad 08 januari 2023 - 18:18 Intressant. Avvaktar först uttalande från åf men sen kanske det blir ett test. Har provat 1.6.10 och 1.7.4. Samma sak med båda. Postad 09 januari 2023 - 15:21 Postad 10 januari 2023 - 21:00
Prova med att installera programmet som admin kan fungera. Postad 10 januari 2023 - 21:10
Nivån för micken den sköter avm om den går inte att justera då det är ett fast läge på den som finns i Arc. Arc skickar ut ett svep som är högre och det är för att lokalisera första högtalaren sen skickar Arc ut en lägre ton som används till mätningarna. Den enda nivån som går att justera är mick volymen i datorn men läser man manualen så står allt där hur det fungerar. Postad 12 januari 2023 - 11:20 Tack för input. Jag är admin på samtliga tre datorer jag provat.
Nivån sköter AVM, precis som du säger. Jag har fått ngn enstaka mätning att utföras innan felmeddelande sätts och då sänker också ARC ljudnivån på svepet. Men det slutar likadant varje gång ändå med felmeddelande och avbruten mätning.
Och ja, det går att justera miknivån i datorn, men det får inget genomslag på nivåer för arc och sen ändras nivån automatiskt till 35 % varje gång man valt mikrofon i ARC.
Sen jag skrev sist så har provat att byta högtalare, slutsteg, positioner och samtliga kablar. Inget av mina tre slutsteg, eller 4 olika högtalare, på olika platser samt kablar har gjort ngn skillnad. Det slutar alltid med critical audio error för alla typer av försök.
Bah, nu har jag lagt över 20 timmar på detta och börjar bli lite besviken.. Och som om det inte räckte så regnade det in igår också. Visst stormade det, men det ska inte regna in. Så nu har jag ett värre problem att jobba med under dagen.. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |