Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Recension av XTZ 10!

694 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 10 (Subwoofers) 1 7.408162 (48) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 24 October 2003 - 17:25

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Hur tycker ni som har subben att den spelar på låga volymer? Finns basen ännu där eller dör den snabbt ut? Ändras karaktären på den vid låga volymer?

mvh Swen

Postad 24 October 2003 - 17:33

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Vadå höras att basen kommer från frontarna bas ljud går inte att riktnings bestämma så det kvittar var den står i detta avseende.

Inte alls svårt Zupe! Jollra/vrid upp inställningarna kan du hur enkelt som helst riktningsbestämma var subben står. Om det var det du syftade på??

Postad 24 October 2003 - 21:12

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Men hör man vart subben står är den fel inställd, en subb ska bra hjälpa frontarna inte dåna på som fan

Postad 24 October 2003 - 23:43

Dnulke
  • Dnulke
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Gissa vem som precis laggt in en beställning på en XTZ 12 Remote Svart just? Hehe.. nu ska grannarna verkligen få något att lyssna på. Tycker inte riktigt mina frontar med dubbla 12" i varje räcker till riktigt. :P Tanken är väl att de ska bort som nästa steg och ersättas med något exklusivare högtalare. Går ju inte att leva utan fet bas :D

Litar på er som rosat den, den ska ju tydligen krossa allt. Annars blir det forumspank på er :angry:

Återkommer när jag fått den med en recension och många bilder om det fortfarande är av intresse.

Postad 25 October 2003 - 06:08

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0

Men hör man vart subben står är den fel inställd, en subb ska bra hjälpa frontarna inte dåna på som fan

Alldeles riktigt, här är det 1 kille som verkar ha fattat vad det hela handlar om.

Alltså, för er som envisas med att hävda att en sub skall låta - den skall INTE låta! subbas skall ENBART kännas. Om så inte är fallet, börja om från början med inställningar, placering.

Postad 25 October 2003 - 10:03

Unregistered620eb6d4
  • Unregistered620eb6d4
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Om subben INTE ska låta så är den ju inte mycket att ha då man ju lika gärna skaffa sig butkickers :D Nee fattar vad du menar bara skoja lite :P
Sen beror det väll på vad man vill att subben ska göra också, ifall man har ett par stativare där man anser att basen inte riktigt räcker till skulle iaf jag villja ha en sub som ger lite mer botten i ljudet och därmed är lite högre ställd än en som man har för avsikt för film där man enbart vill att den ska ta hand om bottenstödet som inte ens frontar klarar av, idet fallet kan jag instämma med att man enbart vill att den ska verlka utan att "höras". Så allt handlar enligt mig om vad man vill att den ska göra. Personligen har jag lyckats få min sub intregerad med frontarna på ett bra sätt nu där den ger precis det stödet som jag tycker den ska ge dvs verka utan att "höras".

Redigerat av Unregistered620eb6d4, 25 October 2003 - 10:10.

Postad 25 October 2003 - 10:25

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Hahaha...men det var ju det jag menade :D

Postad 25 October 2003 - 17:36

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Gissa vem som precis laggt in en beställning på en XTZ 12 Remote Svart just? Hehe.. nu ska grannarna verkligen få något att lyssna på. Tycker inte riktigt mina frontar med dubbla 12" i varje räcker till riktigt.  :P Tanken är väl att de ska bort som nästa steg och ersättas med något exklusivare högtalare. Går ju inte att leva utan fet bas  :D

Litar på er som rosat den, den ska ju tydligen krossa allt. Annars blir det forumspank på er  :angry:

Återkommer när jag fått den med en recension och många bilder om det fortfarande är av intresse.

Hoppas du inte är ute efter riktigt DJUP bas för då kommer du inte bli nöjd med den.
Jag har iaf bestämt mig för att skicka tillbaka min 12 Remote och byta den till en eller två XTZ 10or, har inte bestämt mig riktigt än. Jag har spelat med den ett tag nu och tycker att den börjar mjukna till sig lite nu men den spelar fortfarande för "hård" bas och bummlar alldeles för mkt. Tycker att den spelar på rätt bra om man spelar högt men jag har ledssnat på ljudkaraktären. Man måste spela så högt och ställa in delningen på max 50-60 Hz för att den skall komma till sin rätt men man vill ju inte bara spela järnet hela tiden. Kanske är det så att den inte passar i just min lägenhet men jag iaf har provat att flytta runt den men blir inte riktigt nöjd.

Lånade hem farsans XTZ 10a igen som jag inte provat på ca två veckor och gillade faktiskt soundet mkt bättre. Funkar bra till bio eftersom den spelar mkt djupare än min 12R. Jag bryr mig inte om att den inte verkar hänga med riktig i snabb musik för jag klarar mig faktisk bra utan subb då eftersom jag har dubbla 8or i mina frontar.

Postad 25 October 2003 - 21:45

Dnulke
  • Dnulke
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Skoga: Jasså. Ja, jag har inte haft nån sub innan så jag antar att jag nog inte kommer sakna den där rikigt jättedjupa basen. Lyssnar mycke på techno och RNB och vill ha nått som kan trycka på ordentligt och inte bara stå o brummla. XTZ10 ska ju enligt denna tråd vara ganska värdelös till musik.

Men i ditt fall är det inte ett alternativ att köpa till en XTZ10 och komplettera 12an med? Då borde du få både attackbasen och den riktigt djupa. Eller är jag ute och cyklar nu? :D

Postad 25 October 2003 - 21:46

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Då kan du lika gärna köpa en bra i stället

Postad 27 October 2003 - 18:55

Unregistered7faf97fa
  • Unregistered7faf97fa
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjena allihopa! Tänkte idag testa min XTZ 12 Remote med den medföljande fjärrkontrollen,inte för att man kanske kommer att använda den så mycket men ändå. Tror ni att den fungerade? Ack nej! Har mejlat fyndbörsen nu om detta problem,för att får man en fjärris med i paketet så ska ju skiten fungera tycker man. Ett annat minus för XTZ 12R:en är att det bara är klämkontakter vidare till de andra högtalarna på slutsteget. (om man nu vill koppla så) Såg att d var skruvkontakter på XTZ 10 & trodde eftersom XTZ 12R var så mycket dyrare att även denna hade skruvkontakter. Har Även problem med auto påslagningen, såg att några hade problem med det på XTZ 10 trodde även här att det felet var avhjälpt pga 1500:- skillnad på XTZ 10 & XTZ 12R men icke,så den får stå på 24/7 här nu. Blir mycket negativt här nu om XTZ 12R tyvärr. Ville bara höra om någon annan har haft problem med sin fjärris på sin XTZ 12R. Hoppas det inte e remote fönstret på subben det är fel på orkar ju inte skicka tillbaka aset. Jag har inga + just nu att lägga för denna subb återkommer med dessa senare för jag är lite förbannad nu.

Postad 28 October 2003 - 21:21

adsl-man
  • adsl-man
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Till min 12 remote så funkar fjärren sisådär. Man får trycka några gånger innan den rör sig och sedan så hakar den upp sig om man ska sänka/höja mycket. Då är det bara att trycka om. Annars måste jag ju bara ösa positiva saker om denna pjäs. Har ju iof inte så mycket att jämföra med iof.......

Postad 29 October 2003 - 21:33

Unregistered2e8df88d
  • Unregistered2e8df88d
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag är också nöjd med min XTC 12 Remote. Men när vi är innne på fjärrkontroller så är det lite surt att fjärren till min tv (Sony FQ70) "krockar" med signlerna till subben. När jag trycker på nollan på fjärrkontrollen till TVn minskar delningsfrekvensen på subben.

Redigerat av Unregistered2e8df88d, 30 October 2003 - 13:53.

Postad 05 November 2003 - 20:53

Unregistered95f0390c
  • Unregistered95f0390c
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
jag föll för grupptrycket nu är snart min xtz 10 på väg :)

Postad 05 November 2003 - 21:22

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Jag är också nöjd med min XTC 12 Remote. Men när vi är innne på fjärrkontroller så är det lite surt att fjärren till min tv (Sony FQ70) "krockar" med signlerna till subben. När jag trycker på nollan på fjärrkontrollen till TVn minskar delningsfrekvensen på subben.

Hahaha...faan så trist, blir du inte förbannad (om du nu använder 0:an)?

Lite "humor" från Sony/XTC som man kunde vara utan kanske! :)

Postad 05 November 2003 - 23:42

Unregistered2e8df88d
  • Unregistered2e8df88d
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag använder mest 0 när jag använder text-tv och det gör jag inte så ofta så det är inte så farligt. Men det är inget plus...

Postad 06 November 2003 - 19:50

Unregistered7faf97fa
  • Unregistered7faf97fa
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjena! Har samma problem som dig wellermark med fjärren till tv:n (Sony KV-32FX68E) & subben. (är nog samma fjärr). Tyvärr kan jag inte risa & rosa subben eftersom jag inte har någonting att jämföra med (förutom polarnas hemmabios) men jag tycker d låter hyffsat bra till detta pris förutom d minus jag gav den i tidigare inlägg.

Postad 06 November 2003 - 22:56

Unregistered95f0390c
  • Unregistered95f0390c
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
typiskt presis när jag skulle beställa suben så har dom höjt priset till 2300kr sen igår snacka om irriterande. skulle beställt igår igentligen men då strulade det till sig

Postad 07 November 2003 - 13:26

Unregistered859dd881
  • Unregistered859dd881
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

typiskt presis när jag skulle beställa suben så har dom höjt priset till 2300kr sen igår snacka om irriterande. skulle beställt igår igentligen men då strulade det till sig

Tänkte också beställa en i helgen men nu ger jag fan i det :lol: Typiskt att man inte kan bestämma sig i tid

Postad 07 November 2003 - 15:13

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Handlar ju iofs bara om 300 buck väl? Om man tror den är bra borde väl inte den summan hindra en, även om det förvisso kan vara trist!

Postad 08 November 2003 - 14:51

joccca
  • joccca
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag var där igår och hämtade en till det gamla priset, 1995:- :lol:
Verkade som om de skulle sälja de som fanns kvar i lager till det priset!
Prova att slå dem en sigal eller något?

Den dunkar på rätt friskt...

Postad 08 November 2003 - 15:00

JoRal
  • JoRal
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Är det någon som jämfört XTZ 10 med B&W ASW600?

Postad 09 November 2003 - 01:19

Unregistered95f0390c
  • Unregistered95f0390c
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
jaså så du fick den för 2000kr jag pratade med olle i torsdags och då va det 2300kr men till jul så skulle dom få in ett stort parti så då skulle priset bli 2000kr igen

Postad 23 November 2003 - 20:00

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Vet ej om jag skriver i rätt forum. Men funderar mellan XTZ 10 eller XTZ 99 W. Vad är skillnaden om någon lyssnat på båda dessa. Jag lyssnar mest musik, all möjlig musik men mset hiphop/r&b. Älskar även bra subljud till film men tror musiken e viktigare. Vad rekommderar ni?

:wub:

Postad 23 November 2003 - 22:09

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
En fråga...

Kompisen har köpt en XTZ10. Blev lite förvirrad då det va fler RCA kontakter där bak. Ska man använda sig av Y-kabel?? Tappar man ngt om man inte kör med den?

mvh Andreas

Postad 23 November 2003 - 22:14

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Om någon vill byta sin XTZ 12" mot en 10" Cerwin-Vega LW10 med en viss mellanskillnad så säg till. :D

Postad 30 November 2003 - 23:57

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
He he. Fydbörsen länkar ju hit. Kul!

case

Postad 08 December 2003 - 14:20

Unregistered6e964db6
  • Unregistered6e964db6
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
kommentar till mneminic's tidigare inlägg

Sen verkar det som om den inte är super bra på höga ljudnivåer, om man lyssnar baktill på den så kan man höra att det kommer något skorrande ljud från baköppningen. man kan även höra att högtalaren har svårt att följa med i högnivå om man lyssnar framför, för själva papp mebranet eller vad det är stuttsar otroligt snabbt ibland, vilket inte låter väldigt bra när man sitter nära den.

Däremot om man sätter sig en bit bort i soffan så verkar det som alla dessa miss ljud försvinner, tillockmed det som uppstår när membranet stuttsar så väldigt snabbt.

Jag är ju ganska ny på detta med subbar, men det kan ju vara så att subben fungerar på detta vis. Att man inte ska sitta för nära den helt enkelt.

Jag beställde en XTZ10 och fick hem den, när jag körde den så uppstod samma fenomen i min sub som mneminic beskriver, det låter som om det rasslar i membranet vid låga frekvenser. Eftersom detta var ett klart irreterande ljud så skickade jag tillbaka subben. Jag pratade med Olle på företaget och han kunde inte höra nåt fel på subben, men han höll med om att om jag hade hört ljudet så var det inte ett acceptabelt missljud.
Det är ju en sak att en sub inte klarar vissa frekvenser eller att skapa ett visst tryck, men den får ju inte skapa missljud som inte hör dit. Jag har varit och lyssnat på andra subbar och de har inte dessa problem, inte ens min skitsub till datorn beter sig på detta vis.
Filmen som jag provade med var "Sagan om ringen" när de befinner sig nere i Moria och där ar det en hel del djupa frekvenser som ska återskapas av en sub och det klarade inte ZTX10 av.

Ska påpekas att jag har blivit väldigt bra behandlad av personalen på Fyndbörsen både när det gäller email och telefonsamtal, plus att jag fick mina pengar + 20 kr i uttagsavgift redan efter ett par dagar, det kallar jag service.... :)

Postad 08 December 2003 - 14:34

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Läste i tråden att denna subba skulle spela i 5K-klassen, är det någon som testat sida vid sida med en dyrare sub? i så fall vad blev resultatet?

För er som tycker att den är för slö så kan jag rekomendera att gå igenom inställningarna på subben och receivern en gång till. Lite att tänka på är att den fasas rätt mot frontarna, låter inget kul om den ligger långt före eller efter i fas.

En annan sak är nivån som ofta ställs för högt. Subben skall inte överrösta dina frontar utan bara stötta i botten.

Postad 08 December 2003 - 16:06

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Läste i tråden att denna subba skulle spela i 5K-klassen, är det någon som testat sida vid sida med en dyrare sub? i så fall vad blev resultatet?

För er som tycker att den är för slö så kan jag rekomendera att gå igenom inställningarna på subben och receivern en gång till. Lite att tänka på är att den fasas rätt mot frontarna, låter inget kul om den ligger långt före eller efter i fas.

En annan sak är nivån som ofta ställs för högt. Subben skall inte överrösta dina frontar utan bara stötta i botten.

Men den spelar nog inte bättre musik iaf, möjligtvis inom hemmabio.
Hur ska den ställas? Ungefär på hälften har jag mitt hemmabygge på =)

Postad 08 December 2003 - 16:35

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
danne89:Svaret på din fråga hittar du ju i ovanstående inlägg. Visst kan du ställa nivån så att hela kåken rämnar av bas, samtidigt som dina frontar låter som ett par lurar. Detta skulle jag vilja kalla obalans i systemet.

Många ställer basen högt i tron om att Baas = välljud = fel enligt mej iaf.

Undrar fortfarande om någon provat med en dyrare sub i direkt jämförelse ( A / B ).

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 08 December 2003 - 16:41.

Postad 10 December 2003 - 13:49

Unregistered8eb40688
  • Unregistered8eb40688
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hej,

Är XTZ 10 subben för tung att driva med en Denon 1604 reciver (6x75watt)? behöver man en kraftigare reciver för att få ut en skysst bas?

Postad 10 December 2003 - 14:10

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Nej du behöver ej använda stärkarn alls till att ge effekt! Subben är aktiv (inbyggt slutsteg) 300w , så du kopplar bara lågnivå från din receiver. :D

Postad 11 December 2003 - 20:50

Dnulke
  • Dnulke
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Haft min XTZ12 Remote i 2 månader nu och kan bara säga att jag är helnöjd. Hade dock ingen sub innan och har inte speciellt mycke att jämföra med. Men den får vekligen saker att vibrera om man vill. Byxbensfladder när man kollar film är inga problem :blink:

Innan jag beställde subban hade jag två hemmabyggen med dubbla 12" basar i varje för att kunna trycka på ordentligt med musik. Gissa om de stora åbäken åkte ut när subban kom? :blink: Nu har jag bara mindre högtalare runt om och subban får ta hand om basen. Tappar dock en del av trycket i ljudet då de små högtalarna inte kan trycka på sin del av basen. Techno saknar lite av kicken. Basen finns där men inte riktigt det där dunket man vill ha. Man vill ju inte dela basen för högt så att man kan riktningsbestämma den. Ska nog bli B&W golvhögtalare när mer pengar rullat in.. efter projektorn då.. :D

Enda som jag tycker är synd på den är att fronten är grå! Varför tillverkade de inte en svart front istället? Funderar på att köpa ett tunnt svart tyg och spänna över frontskyddet för att snygga till den lite.

Kan även tillägga att jag inte har några som helst problem med varken autopåslagningen eller fjärren.

Stackars mina grannar...

Redigerat av Dnulke, 11 December 2003 - 21:33.

Postad 12 December 2003 - 09:47

Hazze
  • Hazze
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har en Proson Reality 10 HFC sub. Och funderar på att köpa XTZ 10:an.
Är det mycket skillnad på dem?? Min sub ligger ju på 150w och är en fatboy.
Skulle det bli skillnad i ljudet med XTZ:an?

Postad 13 December 2003 - 21:50

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Jag blev lite sugen att köpa en XTZ 10 nu när jag läst igenom hela denna tråd :rolleyes:
Men frågan är om det är värt pengarna?

I dagsläget har jag en hemmabyggd subwoofer med följande specs:

1 st Magnat Xecutor 1000 (10")
1 st Proson 300w basförstärkare
1 st hemmabyggd öppen låda (~40 liter)

Basar på friskt..
Svårt att bestämma sig när man inte har hört subben. Vet ju inte alls vad ni andra har för referenser.. XTZ:an kanske inte basar lika mycket som min här hemma? Min kanske är mer kontrollerad? Eller så är det kanske tvärtom? Usch, har ju inte en aning om hur jag ska göra :unsure:

Postad 14 December 2003 - 12:25

Dee
  • Dee
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tja, ni som vill testa era subbar. lyssna på The Chemical Brothers - Under the influence. den går väldigt djupt.

Postad 14 December 2003 - 23:33

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Har läst hela tråden nu (tog ett bra tag ;)) och känner mig rätt sugen på inköp :P

Skulle vilja ha en sak bekräftad dock.

Har XTZ 10 Audax element eller inte?

På XTZ:s hemsida står det klart och tydligt att XTZ 12 Remote har Audax-elementet men det står inget om 10:an...

Så om någon kunde svara på det så skulle jag bli glad. :lol:

Edit: Nån moderator kanske skulle göra denna tråd till den officiella XTZ sub-tråden :o

Redigerat av PsyCor, 14 December 2003 - 23:38.

Postad 15 December 2003 - 11:26

Unregistered32035
  • Unregistered32035
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
skenliv: Hur lät 99WMT tillsammans med XT10:an??

Har funderat på att köpa dessa, har inte plats för 99W.

Vore väldigt tacksam om du kunde slänga in en liten kommentar på ljudupplevelsen :P

Postad 15 December 2003 - 20:11

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hur stor tror ni skillnaden är mellan Audio Pro Sub Nova, som jag äger, och XTZ 10? Efter att ha läst lite här på forumet så verkar skillnaden vara ganska stor, till XTZ:s fördel. Vad är det isf som skiljer dem åt? Som jag förstår det är det till stor del effekten, men mer. På fyndbörsens hemsida står det även att ljudkaraktären är lik flera av Audio Pro:s subbasar, däribland Sub Nova.

Jag funderar nämligen på att uppgradera anläggningen och funderar på om prestandafördelen motiverar det. Jag kör för närvaranda Sub Nova + XTZ 99 WMT kopplade till en HK AVR 2000 reciever vid stereolyssning, vilka kompletteras med mindre Yamahahögtalare vid surround.

Postad 16 December 2003 - 09:02

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Skulle ett par Conquest 66 och en xtz 10 fungera att spela hårdrock med eller är basen för "seg"?

Musiken är typ gamma ray, blind guardian, iron maiden, helloween, stratovarius, etc.

Hela paketet ska drivas med en Pioneer A-616 på 2x100 W (sub via högnivå), dessutom har jag en pioneer equalizer så jag kan ställa in ljudet lite mer noggrant.

Gör placeringen stor skillnad på basens snabbhet eller är det mer rummelbas man får bort med bättre placering. Jag antar att basen kan jobba snabbare och effektivare om den står någonlunda fritt, eller?

MVH Martin

Postad 16 December 2003 - 11:16

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Läs tråden så hittar du svaren på dina frågor...

Postad 16 December 2003 - 11:23

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Jag har läst tråden men det står inget om den fungerar med den musik jag precis skrev så någon kan ju vara snäll och svara. Trance fungerar det ingen vidare med vad jag har förstått, men är det lika med hårdrock?

MVH Martin

Postad 16 December 2003 - 21:46

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

• 1046 inlägg
  • 0
Hej
Detta är mitt första inlägg på länge.
Har idag beställt en XTZ 10. Tycker att min AS 22 känns för klen och hoppas nu på att kunna flytta möbler. AS 22:an är numera flyttad till vardagsrummet och fungerar utmärkt till enbart musik tillsammans med två små tidigare hembyggen med underbar diskant och acceptabelt mellanregister.
Någon i tråden sa att XTZ var klart bättre än en AS 25. Det blev droppen f mig...

Postad 16 December 2003 - 23:26

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag har nu ett par XTZ 99 WMT och står och väljer om jag ska köpa en XTZ 10 eller en XTZ 99 W. Den senare verkar ju nästan lite bättre, fler inställningsmöjligheter och "renare" ljud, som någon skrev. Jag kommer emellertid inte att ha råd att köpa 2 st XTZ 99 W så vad tror ni om att bara ha en sådan. Är det att föredra framför en XTZ 10? Någon skrev att det finns en risk i att om nu XTZ 99 W så spelar frekvenser ändå upp till 180 hz, som den är specificerad att göra, så hör man tydligt var basen är placerad och då kanske det är störande och negativt att bara ha en. Sedan kostar ju även XTZ 99 W 1000 kr nästan 1000 kr mer än XTZ 10 det får man ju även ha i tankarna.

Ni kommer nu säkert att poängtera att det rör sig om helt olika högtalare och att det beror på ens egen smak osv. Jag kan då säga att jag föredrar både djup bas och snabb bas, därmed får man väl göra en kompromiss någonstans, kanske hamnar man någonstans mitt emellan. Jag lyssnar även på alla slags musik (nästan) och ser även en hel del film.

Jag är även medveten att ni kanske rekommenderar XTZ 12 Remote eller vad den nu heter för något, men jag tror den tar upp för stor plats. Dessutom så känner jag att om jag lägger 3000 kr för en XTZ 99 W och sedan känner att jag inte riktigt är nöjd så går det ju bra att komplettera med en till senare. Den uppgraderingsmöjligheten ser inte likadan ut om jag väljer XTZ 12 Remote.

Postad 16 December 2003 - 23:29

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2402 inlägg
  • 0
Varför skulle du inte kunna uppgradera med en till XTZ 12 för? Är väl lika lätt som med vilken annan som helst...

Postad 17 December 2003 - 00:28

Unregisterede9a63b93
  • Unregisterede9a63b93
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Ja det är det väl visserligen, bara att koppla in den <_< Det jag menar är dels att om jag knappt har plats för en så blir det nog svårt att ha plats för två. Fast jag ser nu att XTZ 12 R kanske inte är så mycket större än XTZ 99 W ändå. Det blir emellertid nog overkill med två sådana där i mitt lilla rum men ändå. Det som man kunde tänkas vinna på två inkopplade XTZ 99 W var väl dels att man kunde uppnå en stereokänsla eftersom de spelar så höga frekvenser så man hör placering av subbasen tydligt. Nu ser jag emellertid att de har ungefär samma frekvensomfång. Så det där får man väl kanske till viss del bortse från.

Det jag känner är väl dock i huvudsak att om jag ändå ska lägga 3000 kr för en baslåda så kanske det är lika bra att ta XTZ 99 W eftersom den har så många inställningsmöjligheter och därmed kan anpassas efter smak bättre. Jag tänker då främst att man kan ha den som basreflex, sluten låda, respektive "halvsluten" låda. Sedan har man ju även de vanliga inställningarna för volym, fas och gränsfrekvens. Att den är mindre har som sagt även det betydelse.

Postad 19 December 2003 - 19:04

GoranT
  • GoranT
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Bor i Stockholm och är sugen på en inspelad xtz 10 i Cherry läs säljes
/Göran

Postad 25 December 2003 - 23:50

andreas_bfs
  • andreas_bfs
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

jaså så du fick den för 2000kr jag pratade med olle i torsdags och då va det 2300kr men till jul så skulle dom få in ett stort parti så då skulle priset bli 2000kr igen

Du vet inget nytt om detta? Nu har jul passerat... (för min del)

Postad 28 December 2003 - 03:29

Unregistered0b22cb9d
  • Unregistered0b22cb9d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej först och främst skulle jag vilja tacka Anders Månsson för en lysande
recention och alla ni andra som bidragit till att skapa ett intresse för
Xtz 10 hos mig, däremot hoppas jag att någon kan svara på frågan om
skillnaden mellan xtz 10 och audiopro B 1.35, om det är någon som kan vägleda mig vilken jag skall välja,
har endast haft möjligjet att lyssna på Audiopro
B1.35. :unsure:

Tack på förhand
Mvh
Daion

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.