* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *
805 svar till detta ämne
Postad 07 December 2003 - 10:49
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Murbank: Kan hitintills leva med samtliga peq-lägen till film men det är till musik 'front' låter bäst. I övrigt hör jag ganska tydliga skillnader emellan lägena i musik. Om du går till sound menyn och steppar till eq delen välj graphic eq och se till att alla parametrar är på noll.
Har testat detta men upplever att det inte blir i närheten av "before YPAO", fabrikinställningen kanske är något inställd med eq (?) Kör alltid front inst. Direct stereo till 2-kanal och då spelar det ingen roll hur stärkaren står... har kolat och jag hör ingen skillnad. Men det perfekta ljudet får man aldrig........men mot min gamla stärkareRXV596)så é det stor förbättring........Men om man vill höra 3,12547db lr 3,12548 mindre så ska man ta en fylla och lyssna sen....Skiten kostade bara 7000:- så med edet den ger så är det mkt värt de pengarna...Om 5mån så é den ur dagen så då köper vi nytt.....
Vid direct stereo lyser fortfarande 'optimizer' texten på displayen vilket för mig är att den fortfarande är aktiverad (?), vilket isf strider mot branschstandard... Angående det perfekta ljudet håller jag naturligtvis med dig. Vad jag avsåg var hur det lät innan YPAO och det i mina öron var kanon! Tack för svaren och hoppas ödjmukast om fler  ... I det här läget blir det tyvärr tillbakaskeppning till Tyskland om jag inte lyckas få ut mer av maskinen...kanske nya marantz 7400 kan vara något... men helst vill jag slippa allt krångel, hjälp.
Postad 07 December 2003 - 10:53
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Murbank: Kan hitintills leva med samtliga peq-lägen till film men det är till musik 'front' låter bäst. I övrigt hör jag ganska tydliga skillnader emellan lägena i musik.
Om du går till sound menyn och steppar till eq delen välj graphic eq och se till att alla parametrar är på noll.
Har testat detta men upplever att det inte blir i närheten av "before YPAO", fabrikinställningen kanske är något inställd med eq (?)
Kör alltid front inst. Direct stereo till 2-kanal och då spelar det ingen roll hur stärkaren står... har kolat och jag hör ingen skillnad. Men det perfekta ljudet får man aldrig........men mot min gamla stärkareRXV596)så é det stor förbättring........Men om man vill höra 3,12547db lr 3,12548 mindre så ska man ta en fylla och lyssna sen....Skiten kostade bara 7000:- så med edet den ger så är det mkt värt de pengarna...Om 5mån så é den ur dagen så då köper vi nytt.....
Vid direct stereo lyser fortfarande 'optimizer' texten på displayen vilket för mig är att den fortfarande är aktiverad (?), vilket isf strider mot branschstandard...
Angående det perfekta ljudet håller jag naturligtvis med dig. Vad jag avsåg var hur det lät innan YPAO och det i mina öron var kanon!
Tack för svaren och hoppas ödjmukast om fler ... I det här läget blir det tyvärr tillbakaskeppning till Tyskland om jag inte lyckas få ut mer av maskinen...kanske nya marantz 7400 kan vara något... men helst vill jag slippa allt krångel, hjälp.
Har du rört dom digitala tonkontrollerna(bas och diskant) för left,right och center på framsidan av recivern. Minn 1400 tycker jag känns beslöjad. Hur är din.
Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 07 December 2003 - 10:58.
Postad 07 December 2003 - 10:58
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Har du rört dom digitala tonkontrollerna(bas och diskant) för left,right och center på framsidan av recivern
Jo, testade det också, kör det på nollat/bypass nu. Verkar som det inte finns något sätt att reseta receivern på?
Postad 07 December 2003 - 12:39
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Postad 07 December 2003 - 17:29
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Jo, det är väl det som kvarstår att göra. Enligt en 1400-ägare blev det stor skillnad på optimeringen när han använde ett riktigt stativ vid mikrofonen på lyssningsplats. Har själv kört med en liten pall, ett par kuddar och några dvdfodral med micken på...är den verkligen så känslig...?
Stativ inhandlas imorgon!
Postad 07 December 2003 - 18:55
Bamses Far
-
Bamses Far
-
Användare
-
-
248 inlägg
Jo, det är väl det som kvarstår att göra. Enligt en 1400-ägare blev det stor skillnad på optimeringen när han använde ett riktigt stativ vid mikrofonen på lyssningsplats. Har själv kört med en liten pall, ett par kuddar och några dvdfodral med micken på...är den verkligen så känslig...?
Stativ inhandlas imorgon!
Det kan jag mycket väl tänka mig. Kuddarna som man kanske inbillar sig skall "dämpa" gör i själva verket kanse tvärt om. Oberoende av mätlösning (läs: MCACC från Pioneer, YPAO från Yamaha eller om man mäter med ETF som är ett fristående program för rumsmätning - jag kan verkligen rekommdera ETF) så måste mikrofonen vara fixerad så att basvågor och dyligt inte får en chans att påverka förloppet. Samma sak med brus och andra ljudstörande källor - försök hålla dessa till ett absolut minimum. Det är mycket känsligar än man någonsin kan tänka sig. Om man t.ex. anvädner ETF och riktar mikrofonen åt lite olika riktningar respektive har en kudde under (som då kommer att reflektera en det ljudvågor i sitt matrial rakt in i micken !) så kommer responsen tydligt att påverkas...
Postad 08 December 2003 - 15:40
Jojken
-
Jojken
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fick min 2400 från TechnikDirekt förra veckan (tog 3 veckor). I helgen körde jag optimizer-funktionen för första gången (flat-mode). Först kunde den inte detektera frontarna i steg 1. Sedan påstod den att mina två fronthögtalare var out of phase. Kollade kopplingarna. De var korrekta. Den hade också satt frontar o center till SML (small) fastän de är stora (kanske berodde på att baselementen är riktade utåt sidorna). Ställde om till LRG manuellt.
Kör Mordaunt-Short Declaration 5.1 med 908 som frontar. Har ej hängt upp surroundhögtalarna (bi-poler!) ännu, utan låter de stå på mina gamla små högtalare, som i sin tur står på kartongerna till fronthögtalarna. De kom då upp ca 1,80 meter och kanske en knapp halvmeter bakom soffan. Bredden på rummet är 3,20 meter (längden är för övrigt 6m). Ställde optimizer-microfonen på kartongen till förstärkaren som i sin tur var placerad på lyssningspositionen i soffan. Kollade på Sagan om ringen med DTS. Tyckte det lät fattigt i surroundljudet. Hörde knappt aldrig någonting från dem.
Vad skall jag göra?
* bättre placering på högtalarna?
* köpa stativ till optimizern? (då får man ju tänka på att soffan som står mitt i rummet ej skall
behöva flyttas, eftersom det påverkar lyssningsrummet. Har för övrigt ett stort lågt soffbord
mellan mig o TV:n
* skicka tillbaks den till Tyskland och köpa en H/K 5550:a istället?
Andra tips? T.ex. på hur system med bipoler enligt teorin skall ställas upp. Vågar inte borra hål förrän jag är säker på vad jag vill placera dem. Å andra sidan, om man är säker på vilken höjd som de skall sitta på, kan man ju alltid flytta soffan fram o tillbaka o laborera med placeringen av frontarna o centern, vilket är enklare eftersom de inte måste sättas fast.
När jag tänker efter tycker jag inte ljudet framifrån lät så engagerande heller. Kanske har inte Yamaha tänkt på högtalare med baselement riktade åt sidan, eller bi-poler heller för den delen (står inget om placering av bipoler i manualen, bara di-poler).
Postad 08 December 2003 - 17:10
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Jojken: Sitter ungefär i samma sits som du fast jag vet att den kan prestera bättre än vad den gör för tillfället (läs tidigare inlägg...). För det första är enligt mig 'flat' läget typiskt din beskrivning dvs oengagerat, därför råder jag dig att prova med andra lägen t ex 'front' eller 'skip'. Dessutom tycker jag att basen blir lågt satt och att distansen diffar med ungefär 1½m för långt. På mitt system låter det bättre med centern satt på small. Har fixat ihop ett stativliknande föremål och ska testa senare ikväll, borde blir något bättre.
Postad 08 December 2003 - 20:32
Unregistered9e542f1a
-
Unregistered9e542f1a
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är det många som har hört fläkt ljudet som torrex69 nämner?
Är det störande ? Hörs det vid låga volymer eller är den avstängd då ?
Många frågor.
/Bild
Postad 08 December 2003 - 20:59
Unregistered36aa8b10
-
Unregistered36aa8b10
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Är det någon som kan förklara för en nybörjare vad "Multi channel input" är för något?
Postad 08 December 2003 - 22:34
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Det är en analog ingång för 5.1 eller fler kanaler. Signalen går oftast direkt till volymkontrollen och slutstegen utan någon behandling. Den är främst till för DVD-Audio/SACD, där förstärkaren inte kan (eller får) ta hand om signalen digitalt.
Postad 09 December 2003 - 09:55
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
bild: Jag visste inte ens att det fanns en fläkt på 1400:an. Har aldrig hört min. Fast jag drar inte på så mycket eftersom jag bor i lägenhet och sen står min helt fritt så det blir aldrig några värmeproblem. Jojken: Jag har inte dipoler själv men jämfört med min gamla receiver så hör jag mycket mer surroundljud. Är det inte så att dipoler och egentligen alla typer av bakhögtalare ska placeras högt upp på väggen, alltså högre än lyssningsposition? Jag har mina baksatelliter i höjd med toppen av min soffas ryggstöd vilket gör att soffan tar bort lite av ljudet. Inte helt optimalt. Jag sitter ofta djupt försjunken i soffan. När jag kalibrerat har jag placerat en tom Pioneer bilstereo kartong exakt i lyssningspositionen i soffan. Då befinner sig micken strax under toppen av ryggstödet, precis där öronen brukar befinna sig. Yamahan har mycket riktigt försärkt bakkanalerna en del eftersom ryggstödet tar bort en del av ljudet och jag tycker det hörs mycket bra. Sitter jag rakryggad i soffan så märks bakhögtalarna lite väl mycket (!) Synd att man inte har presets för olika lyssningspositioner. Tycker det är många som rapporterat om fasproblem trots att högtalarna varit korrekt inkopplade. Kanske är något fel på en viss tillverkningsserie? Jag har inte haft problem med det alls.
Postad 09 December 2003 - 09:58
Unregistereddb52ae04
-
Unregistereddb52ae04
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det många som har hört fläkt ljudet som torrex69 nämner? Är det störande ? Hörs det vid låga volymer eller är den avstängd då ?
Många frågor.
/Bild
Jag har inte hört det, sitter ca. 3,5 m från stärkaren För övrigt är jag j*************t nöjd med den. /d
Postad 09 December 2003 - 10:03
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Någen mer än jag som är inspirerade av Rotel 1098 förstegets coola TFT display? Jag kör min dator direkt via DVI-D till min projektor så jag kan inte se Yamahans OSD om jag inte kopplar in den på tvn och har tvn igång samtidigt som projektorn Hade varit klart coolt att skaffa en liten TFT skärm som stod ovanpå Yamahan eller kanske vid sidan av soffan. Jag vill dock inte betala för mycket men en 1000:- - 1200:- skulle jag nog kunna tänka mig... Någon som har något tips? Här finns en del billiga skärmar men det är inte i Sverige...
Postad 09 December 2003 - 11:54
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Är det många som har hört fläkt ljudet som torrex69 nämner? Är det störande ? Hörs det vid låga volymer eller är den avstängd då ?
Många frågor.
/Bild Jag har inte hört det, sitter ca. 3,5 m från stärkaren För övrigt är jag j*************t nöjd med den.
/d
Vilket fläktljud. Finns det en fläkt på 1400. Inte har jag märkt det på min.
Postad 09 December 2003 - 12:10
Unregistereddb52ae04
-
Unregistereddb52ae04
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Vilket fläktljud. Finns det en fläkt på 1400. Inte har jag märkt det på min.
Jag vet inte....där är inget utblås iallafall....
Postad 09 December 2003 - 12:13
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Har du rört dom digitala tonkontrollerna(bas och diskant) för left,right och center på framsidan av recivern
Jo, testade det också, kör det på nollat/bypass nu.
Verkar som det inte finns något sätt att reseta receivern på?
Gå till basic menyn och ställ den på set i sista steget. Detta ändrar S/L på hgt och något mer. Du får ställa S/L igen i sound menyn. Detta något mer gör att den låter bättre.
Postad 09 December 2003 - 12:16
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Vilket fläktljud. Finns det en fläkt på 1400. Inte har jag märkt det på min. Jag vet inte....där är inget utblås iallafall....
Jag tror inte den har någon fläkt. Är du nöjd med din 1400.
Postad 09 December 2003 - 14:19
Unregisteredc2869078
-
Unregisteredc2869078
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Postad 09 December 2003 - 14:38
Unregisteredb1bc3531
-
Unregisteredb1bc3531
-
Forumräv
-
-
860 inlägg
Det där verkade ju inte helt negativt, hehe...
Det där med att de inbyggda DAC:arna gav så bra ljud att man faktiskt kan överväga att ta över även cd-ljud digitalt är ju intressant. Hoppas att min 1400 har lika hög ljudkvalitet när den väl dyker upp.
Postad 09 December 2003 - 14:44
Unregistereddb52ae04
-
Unregistereddb52ae04
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Vilket fläktljud. Finns det en fläkt på 1400. Inte har jag märkt det på min. Jag vet inte....där är inget utblås iallafall.... Jag tror inte den har någon fläkt. Är du nöjd med din 1400.
Jag är MYCKET nöjd med mitt inköp av 1400an (objektivitet saknas  ). Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har någon större erfarenhet av 5.1 ljud men däremot av vanligt stereo. Ljudet låter, enligt mig, fantastiskt, jämfört med min tidigare Onkyo förstärkare. Kör samma högtalare (Acoustic Energy 109) och det är en stor skillnad. Speciellt när jag drar på ordentligt. Får se om den överlever nyår...... Inga problem med den än. Jag har dock inte haft tid/ork att laborera med ljudinställningar så jag har tyvärr inte mycket att tillföra den diskussionen. Jag körde en Auto Setup direkt efter jag fått den (Low) och en till efter jag fått min sub (Low igen) men inte fått tummarna loss att göra fler. Tycker för tillfället inte att det behövs. /d
Postad 09 December 2003 - 15:34
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Verkar som det inte finns något sätt att reseta receivern på? Gå till basic menyn och ställ den på set i sista steget. Detta ändrar S/L på hgt och något mer. Du får ställa S/L igen i sound menyn. Detta något mer gör att den låter bättre.
Nu är jag inte med S/L, är det Speaker Level du menar eller Small/Large? Blir det skillnad när du utför detta?
Postad 09 December 2003 - 16:16
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Verkar som det inte finns något sätt att reseta receivern på? Gå till basic menyn och ställ den på set i sista steget. Detta ändrar S/L på hgt och något mer. Du får ställa S/L igen i sound menyn. Detta något mer gör att den låter bättre. Nu är jag inte med S/L, är det Speaker Level du menar eller Small/Large? Blir det skillnad när du utför detta?
För mig blev det en ljudskillnad. Men jag menar att efter set ändringen i menyn ändrar du tillbaka till den hgt storleken du hadde innan. Förr använde jag auto innställningen för att jag tyckte den manuella lät dåligt. Men efter jag läst ditt innlägg tyckte jag att jag kände igen mig. Första gången jag använde den tyckte jag den lät suveränt. Men efter jag testat alla innställningar så lät den alldrig som första gången. Men efter den ändringen jag pratar om tycker jag att den låter bra igen.
Postad 09 December 2003 - 16:20
Unregistered991
-
Unregistered991
-
Användare
-
-
138 inlägg
.
Redigerat av Unregistered991, 30 November 2010 - 13:59.
Postad 09 December 2003 - 19:10
Jojken
-
Jojken
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Lord X: Jag har bi-poler, inte di-poler. Jag är inte någon expert, men jag har hört att det är skillnad på bi-poler och di-poler i detta sammanhang. Skall också nämna att jag får in TV:ns ljudsignal på något sätt om jag (utan ljudsignal in) vrider upp volymen till max för att lyssna på bruset. Hmm... Försvann när jag drog ut antennen ur väggen (givetvis!). [kanske OT]: Har ett moderkort med NVidia Soundstorm och kör Dolby Digital 5.1 från det. När jag lyssnar på Mp3 eller CD som skall ha en samplingsfrekvens på 44.1kHz får jag ändå upp PCM och 48kHz på displayen, även om jag stänger av Dolby Digital-kodningen på APU:n.
Redigerat av Jojken, 09 December 2003 - 19:12.
Postad 09 December 2003 - 20:07
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jojken: Hehe, jag läste nog lite för fort... Jag har också ett nForce 2 ljudkort och nästan alla ljudkort på marknaden uppsamplar 44.1 kHz till 48 kHz såsom Soundblaster etc. De ska alltså vara så. Detta är mycket kritiserat på alla HTPC forum. Det finns några ljudkort som inte gör det. Tror t ex M-Audio Revolution ljudkorten kan skicka ut 44.1 kHz utan uppsampling.
Postad 09 December 2003 - 20:32
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
För mig blev det en ljudskillnad. Men jag menar att efter set ändringen i menyn ändrar du tillbaka till den hgt storleken du hadde innan. Förr använde jag auto innställningen för att jag tyckte den manuella lät dåligt. Men efter jag läst ditt innlägg tyckte jag att jag kände igen mig. Första gången jag använde den tyckte jag den lät suveränt. Men efter jag testat alla innställningar så lät den alldrig som första gången. Men efter den ändringen jag pratar om tycker jag att den låter bra igen. PeterNilsson: Du har gjort min dag vet du det!!! Efter en vecka och 25 bedrövelser ger du mig facit och hur du kom på detta vore ju härligt o veta eftersom det inte står ett ord i manualen om det här??? Har hittat tillbaka till det där härligt mustiga ljudet jag hade innan YPAO (som jag gnatat om och om igen...) och kan säga ett varningens ord till de som vill prova att det ställer inte bara om spk levels utan även spk. distance till något slags default värde, så se till att notera vad ni har för inställningar om ni tänker testa annars blir det till att köra Auto Setup'n igen. Jag tror att manövern inte rör PEQ inställningen t ex 'Front' (som funkar bäst för mig), ska testa mer imorgon. Hur som helst hör jag stor skillnad nu och funderar hårt på om det verkligen "bara" kan vara avhängt på levels och distance, förändrar den ytterligare någon parameter? PeterNilsson, ställer du tillbaka till de exakta värdena PEQ kommer fram till eller känner du att PEQ sätter "fel" värden? Den här receivern stannar numer i racket
Postad 10 December 2003 - 07:09
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
För mig blev det en ljudskillnad. Men jag menar att efter set ändringen i menyn ändrar du tillbaka till den hgt storleken du hadde innan. Förr använde jag auto innställningen för att jag tyckte den manuella lät dåligt. Men efter jag läst ditt innlägg tyckte jag att jag kände igen mig. Första gången jag använde den tyckte jag den lät suveränt. Men efter jag testat alla innställningar så lät den alldrig som första gången. Men efter den ändringen jag pratar om tycker jag att den låter bra igen.
PeterNilsson: Du har gjort min dag vet du det!!!
Efter en vecka och 25 bedrövelser ger du mig facit och hur du kom på detta vore ju härligt o veta eftersom det inte står ett ord i manualen om det här??? Har hittat tillbaka till det där härligt mustiga ljudet jag hade innan YPAO (som jag gnatat om och om igen...) och kan säga ett varningens ord till de som vill prova att det ställer inte bara om spk levels utan även spk. distance till något slags default värde, så se till att notera vad ni har för inställningar om ni tänker testa annars blir det till att köra Auto Setup'n igen. Jag tror att manövern inte rör PEQ inställningen t ex 'Front' (som funkar bäst för mig), ska testa mer imorgon. Hur som helst hör jag stor skillnad nu och funderar hårt på om det verkligen "bara" kan vara avhängt på levels och distance, förändrar den ytterligare någon parameter?
PeterNilsson, ställer du tillbaka till de exakta värdena PEQ kommer fram till eller känner du att PEQ sätter "fel" värden?
Den här receivern stannar numer i racket
Vad kul att det inte bara var jag som märkte detta. Auto innställningen använder inte jag längre för den låter dov, luddig och otydig. Att jag kom på detta beror på min gamla 440 den nollade hgt storlekarna mm när jag gick ut fel ur basic menyn. Vill man testa något kan man dra ur srtömmem ca 7-9 dagar. Då skall den tappa minnet(resetta). Edla vad har du för högtalare.
Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 10 December 2003 - 07:11.
Postad 10 December 2003 - 10:40
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Kan bara hålla med att allt låter bättre men det kanske är beroende på vilka högtalare man matchar receivern med. Jag kör med nya Tannoy DC1 (stativare) och DCC (center) surrisar är Mirage OM-R2 och sub Mirage BPS-150, själv då? Ska prova att köra autosetup nu fast bara med spk.level och distance, sätter skip på equalizer och allt annat. Borde ge resultatet att ljudet inte ändras. Skulle vilja få verifierat att manövern i basic menyn inte slår ut PEQ i autosetupen om man har kört den tidigare? Optimizern lyser iallafall fortfarande i displayen. Misstänker att PEQ ändå blir inaktiverat eftersom det låter precis som när jag packade upp den för första gången och inte hade kört optimeringen (?)
Postad 10 December 2003 - 11:06
puttekula
-
puttekula
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
edla och peternilsson: Ni verkar fått ordning på ljudet i er anläggning. Skulle ni kunna skriva ner en enkel "manual" hur ni gick tillväga? Vore intressant och prova det ni kommit fram till. Än så länge har jag bara kört AUTO/FLAT vilket låter lite oengagerat. Får se under julledigheten om jag hinner o labba lite mer.
Postad 10 December 2003 - 13:23
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Jojken: Hehe, jag läste nog lite för fort...
Jag har också ett nForce 2 ljudkort och nästan alla ljudkort på marknaden uppsamplar 44.1 kHz till 48 kHz såsom Soundblaster etc. De ska alltså vara så. Detta är mycket kritiserat på alla HTPC forum. Det finns några ljudkort som inte gör det. Tror t ex M-Audio Revolution ljudkorten kan skicka ut 44.1 kHz utan uppsampling.
M-audio kort kommer att göra dig gott  annars kan du ju testa kx-project drivrutinerna till sbkortet. kanske kan hjälpa ?? http://kxproject.lug...ndex.php?skip=1
Postad 10 December 2003 - 14:14
Jojken
-
Jojken
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ekke: Jag har inget soundblaster-kort. Kör NVidias Soundstorm. Verkar inte funka för det.
[lite OT kanske]: Finns det något ställe där jag kan läsa om hur just min typ av högtalare skall placeras med avseende på rummet och lyssningspositionen för att få den teoretiskt bästa placeringen?
Postad 10 December 2003 - 14:47
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Vilket fläktljud. Finns det en fläkt på 1400. Inte har jag märkt det på min. Jag vet inte....där är inget utblås iallafall.... Jag tror inte den har någon fläkt. Är du nöjd med din 1400.
Då har jag fått någon speciell reciver då.För när man drar på lite och låter den spela på runt -9 t.o.m -5db i några minuter så den blir lite varm och sedan trycker på "mute" och går fram och lyssnar på recivern så kommer ni att höra en fläkt lr vad det nu är.Den hörs ju inte jättemycket men ngt är det som blåser iaf.Utblåsen kan väl vara dom som är ovanpå stärkaren?
Postad 10 December 2003 - 15:36
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
edla och peternilsson: Ni verkar fått ordning på ljudet i er anläggning. Skulle ni kunna skriva ner en enkel "manual" hur ni gick tillväga? Vore intressant och prova det ni kommit fram till. Än så länge har jag bara kört AUTO/FLAT vilket låter lite oengagerat. Får se under julledigheten om jag hinner o labba lite mer.
En enkel instruktion: 1. Börja med att skriva upp dina värden på speaker level och speaker distance, om du inte vet värdena kan du köra en auto setup och se resultatet. 2. Manual setup -> basic menu 3. Pil ner (V) ett antal ggr till 'Set'/'Cancel, välj 'Set'. Nu bör du höra skillnad på ljudbilden. 3. Gå in i speaker level och speaker distance och ändra till värdena Auto setup kom fram till (eller vad du finner lämpligt). Som sagt vet inte om manövern tar bort PEQ inställningar man tidigare gjort.
Postad 10 December 2003 - 23:38
Unregistered5f3da304
-
Unregistered5f3da304
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
 men vart är pappa basen?????
Har nu haft min 1400 i 3 dagar men lyckas inte få ut nåt "tryck" ur högtalarna
Frontarna är inställda på Large och subban ställd på none... låter ju hyfsat när jag kollar på film ... men jag vill ju även ha lite tryck i basen när jag lirar vanlig 2 kanals...
...inte nog med detta så går kungen å bryter nacken... nån som vill köpa 2 ozzy tickets??
Postad 11 December 2003 - 00:18
edla
-
edla
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
ställ att sub (swfr) spelar 'both' i basic menyn, då borde du få mer tryck.
Postad 11 December 2003 - 00:39
Unregistered5f3da304
-
Unregistered5f3da304
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
glömde säga att jag har ingen sub.. har ett par infinity delta60 och dom funkade väldigt bra med min tidigare reciver (pioneer 909) men det får väl bli att spara in på klapparna till övriga släkt & vänner å införskaffa mig en subba
,... men tycker ju icke att det skull behövas.
Postad 11 December 2003 - 01:33
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Verkar som storleken på rummet ställer ner avstånden resp.ökar avståndet till högtalarna och på det viset ändras ljudbilden.Har provat lite och tog och körde på small och då blev det 2,30M på frontarna.Sen gick jag in på EQ och valde GEQ och då slocknade"optimaized"lampan på recivern.Sen é det bara och labba så länge man orkar.Sen kan man köra en AUTO inställning och kolla hur det blev med Flat,front osv.Men det inställningarna man gör i EQ(GEQ) finns kvar om man switchar tillbaks efter man gjort Auto grejen.
Postad 11 December 2003 - 07:06
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Kan bara hålla med att allt låter bättre men det kanske är beroende på vilka högtalare man matchar receivern med. Jag kör med nya Tannoy DC1 (stativare) och DCC (center) surrisar är Mirage OM-R2 och sub Mirage BPS-150, själv då?
Ska prova att köra autosetup nu fast bara med spk.level och distance, sätter skip på equalizer och allt annat. Borde ge resultatet att ljudet inte ändras.
Skulle vilja få verifierat att manövern i basic menyn inte slår ut PEQ i autosetupen om man har kört den tidigare? Optimizern lyser iallafall fortfarande i displayen. Misstänker att PEQ ändå blir inaktiverat eftersom det låter precis som när jag packade upp den för första gången och inte hade kört optimeringen (?)
Tjena! Mina högtalare är 4st Yamaha NS-m515, NS-C515 och en YST-sw 015 liten Yamaha sub. Avstånden auto ställer inn tycker jag funkar, lite låg center och sub bara. Min första 1400 fick jag utbytt för den låste sig i THX läget. På den gick det inte att stänga av optimizer ochså. När jag utförde basic grejjen hadde jag redan eq optimizern avstängd.
Postad 12 December 2003 - 21:58
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Jag fick min Yamaha 1400 idag, jag har inte hunnit testa så jättemycke, men ett stort problem jag har e att jag får inte igång DTS ljudet på mina filmer. Jag har provat både med The hulk och Minority Report, e det någon som vet nått nybörjarfel jag kan ha gjort? Jag har kopplat in alltid som det ska vara tror jag.
Postad 12 December 2003 - 23:02
LordX
-
LordX
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Har du haft receiver/förstärkare med DTS tidigare? Man brukar alltid behöva välja DTS i filmens audiomeny i DVD spelaren. De flesta filmer har Dolby Digital 5.1 som default. Antar att du givetvis kopplat med antingen koaxiell SPDIF eller optisk SPDIF mellan DVDn och Yamahan.
Om ovanstående stämmer, tryck då på AMP knappen på fjärren och därefter på 0:an (med DD symbolen resp DTS symobel) och se vad som händer. Flera tryckningar togglar mellan olika surroundmoder. Du kan också stesta med att trycka på Input Mode knappen längst uppe till höger. Den kan toggla mellan Auto, DD, DTS etc. om jag minns rätt. Jag har min på Auto och har aldrig haft några problem.
DTS symoblen kommer att tändas på displayen om receivern tar emot DTS. Du ser också hur många kanaler DTS strömmen innehåller längst nere till höger på displayen.
Får du fortfarande inte DTS beror det sannolikt på någon inställning i din DVD spelare och inte på Yamahan.
Postad 13 December 2003 - 01:32
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
ok, tack. Ska testa lite om ett tag.
Jag har valt DTS i filmen såklart, men inget ljud kommer, jag har kopplat in dvdn - förstärkaren med nån digitalkabel, vet inte vad den heter exakt.
Edit: Nej, jag har inte haft förstärkare med DTS tidigare.
Edit igen: Nu funkar allt som d ska jag hade tydligen ställt in på DVD-spelaren DTS: OFF :/
Redigerat av derpious, 14 December 2003 - 03:54.
Postad 14 December 2003 - 04:00
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Nytt inlägg, ny fråga.
Vilka inställningar kör ni som har 1400an både i DTS och DD när ni kollar på film, inställningar, då menar jag alltså DTS, surround enchanced lr surround standard t.ex. Detta kanske e väldigt olika vad som funkar bäst för olika högtalare osv, men kan ju vara kul o höra några ideér om detta.
Postad 14 December 2003 - 15:18
Unregistered30592
-
Unregistered30592
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Kör med standard.Tycker det låter lite mer kontrollerat än vad enchanced gör.
Postad 16 December 2003 - 12:05
Jojken
-
Jojken
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har inte uppfattat att förstärkaren känner automatiskt om stereosignalen den får (analogt eller PCM) är kodad i DPL el. DPL2 o.s.v. Utan det verkar som man får gissa sig till vad det är för kodning och försöka sätta på rätt avkodningsprogram. Stämmer detta?
Hur var det nu? Gick det att nollställa optimizern (så att den inte lyser rött på displayen), ja, utan att dra ut strömmen i över en vecka? Vill gärna göra detta, då jag inte lyssnat på 5.1-ljud utan optimizern.
Sedan hände en liten otrevlig misshändelse:
Jag tittade på film med lågt källljud och hade uppvridit till -10dB. Av en anledning så bytte jag till Tuner och det blev fantastiskt hög volym så jag trodde jag sket på mig!  Radiodelen var fininställd först, men hade nog dragit i antennsladden lite, för signalen var inte bara fruktansvärt hög, utan det var brus i den också också. Jag fick panik (men var ändå lugn) och vred via fjärrkontrollen ned ljudet till oskadlig nivå igen. Aj aj aj vad ont det gjorde i mina öron.  Hoppas bara inte det kan ha skadat högtalarna? Vad tror ni? Dumt att varje kanal inte har "ljud-nivå-minne".
Postad 16 December 2003 - 12:29
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Har inte uppfattat att förstärkaren känner automatiskt om stereosignalen den får (analogt eller PCM) är kodad i DPL el. DPL2 o.s.v. Utan det verkar som man får gissa sig till vad det är för kodning och försöka sätta på rätt avkodningsprogram. Stämmer detta?
Hur var det nu? Gick det att nollställa optimizern (så att den inte lyser rött på displayen), ja, utan att dra ut strömmen i över en vecka? Vill gärna göra detta, då jag inte lyssnat på 5.1-ljud utan optimizern.
Sedan hände en liten otrevlig misshändelse:
Jag tittade på film med lågt källljud och hade uppvridit till -10dB. Av en anledning så bytte jag till Tuner och det blev fantastiskt hög volym så jag trodde jag sket på mig! Radiodelen var fininställd först, men hade nog dragit i antennsladden lite, för signalen var inte bara fruktansvärt hög, utan det var brus i den också också. Jag fick panik (men var ändå lugn) och vred via fjärrkontrollen ned ljudet till oskadlig nivå igen. Aj aj aj vad ont det gjorde i mina öron. Hoppas bara inte det kan ha skadat högtalarna? Vad tror ni? Dumt att varje kanal inte har "ljud-nivå-minne".
Gå till sound menyn. Steppa till eg delen och välj Graphic eq då skall röda lampan slockna. Gå sedan till Basic menyn steppa till set/cancel och välj set. Obs! högtalastorlekarna ändras så kom ihåg vad dom stod på före ändringen i basic menyn så du kan ändra tillbaka.
Postad 16 December 2003 - 12:40
Bamses Far
-
Bamses Far
-
Användare
-
-
248 inlägg
Hupps: DPL / DPL2 / DPL2x är tre olika sätt att "utvinna mera" högtalarkanaler genom en massa DSP bearbetning ur ett redan existerande format (allt från 2-kanals stereo till 7.1). Alltså det finns INGEN signalingenkänning för dessa bearbetningar. Det enda som finns är signaler för PCM (vanlig stereo), Dolby Digital och DTS. Allt annat är något man måste välja själv.
Postad 16 December 2003 - 13:09
Unregisteredc2869078
-
Unregisteredc2869078
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hur var det nu? Gick det att nollställa optimizern (så att den inte lyser rött på displayen), ja, utan att dra ut strömmen i över en vecka? Vill gärna göra detta, då jag inte lyssnat på 5.1-ljud utan optimizern. Gå till sound menyn. Steppa till eg delen och välj Graphic eq då skall röda lampan slockna. Gå sedan till Basic menyn steppa till set/cancel och välj set. Obs! högtalastorlekarna ändras så kom ihåg vad dom stod på före ändringen i basic menyn så du kan ändra tillbaka.
Jag tror inte det är säkert att optimized-indikeringen i displayen slocknar bara för att man ändrar eq-inställningen från Parametric till Graphic EQ. Den lyser väl om man har någon inställning överhuvud taget som är gjord via YPAO (högtalarnivåer, avstånd, PEQ osv.) Man kan alltså bli tvungen att gå in och manuellt ändra fler inställningar än EQ för att den ska försvinna.
Postad 16 December 2003 - 14:11
Unregistered9bbe6a96
-
Unregistered9bbe6a96
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Hur var det nu? Gick det att nollställa optimizern (så att den inte lyser rött på displayen), ja, utan att dra ut strömmen i över en vecka? Vill gärna göra detta, då jag inte lyssnat på 5.1-ljud utan optimizern. Gå till sound menyn. Steppa till eg delen och välj Graphic eq då skall röda lampan slockna. Gå sedan till Basic menyn steppa till set/cancel och välj set. Obs! högtalastorlekarna ändras så kom ihåg vad dom stod på före ändringen i basic menyn så du kan ändra tillbaka. Jag tror inte det är säkert att optimized-indikeringen i displayen slocknar bara för att man ändrar eq-inställningen från Parametric till Graphic EQ. Den lyser väl om man har någon inställning överhuvud taget som är gjord via YPAO (högtalarnivåer, avstånd, PEQ osv.) Man kan alltså bli tvungen att gå in och manuellt ändra fler inställningar än EQ för att den ska försvinna.
Du som tror har du provat eller........................................ På min första 1400 kunde inte jag släcka optimized lampan men på min nya kan jag det. Med hjälp av graphic och parametric lägena.
Redigerat av Unregistered9bbe6a96, 16 December 2003 - 14:20.
Postad 16 December 2003 - 14:12
Unregistered2816a16e
-
Unregistered2816a16e
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hur lång kabel är det för mikrofonen när man köra YAPO?
Får min 1400 idag
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|