I fredags fick jag så äntligen min TX10:a, tyvärr kom inte mina Ixos kablar så det här är inte den slutgiltiga bedömningen.
Dessutom kan jag inte testa köra RGBs från min Samsung sattellite mottagare innan dom kablarna har kommit.
Jag hade tänkt skriva en egen tråd om detta men då det här är en tråd om "Mina första intryck" så passar det ju ändå perfekt här.
Här kommer min intryck så här långt. Jag jämför Hitachin med den Sony Hs10 jag hade tidigare. Jag sålde ju den för ett tag sen men jag tror ändå jag kan göra en ganska korrekt bedömning, kollade ju ändå 300 timmar film på Sonyn så jag tycker jag borde komma ihåg rätt bra hur den såg ut. Duk och dvd spelare är dessutom dom samma som jag hade till HS10:an.
Jag började med att koppla in den på min Philips 963 dvd med en super sunkig s-video sladd jag hade liggandes. Jag var ganska skeptiskt till hur detta skulle komma att se ut. Nu har det ju gått ett tag sen jag såg demon av Hitachin så jag var lite rädd.. hade jag blundat för alla pixlar och lurat mig själv att screendoor inte är nåt problem för att spara pengar??
Skulle s-video kunna fungera alls, kommer ju ihåg att på HS10:an var skillnaden stor mellan s-video och komponent.
Men jag blev glatt överraskad. Började med Gladiator i dvd:n. Bilden kändes skarp och fin, färgerna korrekta.
Dock syntes det när det var långa panoreringar i bilden att det inte var så stabilt med s-video, samma sak med mindre detaljer i bilden, dom blev lite otydliga.
Jag kunde inte sluta tänka på hur det skulle komma att se ut med komponent så jag fick en idé. Bland alla kablar man samlat på sig genom åren visste jag att det skulle finnas en 15 meters vanligstereo signal kabel av märket "Hama" inköpt på expert för 79:- eller nåt sånt. Det fanns oxå en 10 meters komposit sladd inköpt på OnOff nån gång för länge sen för ungefär samma pengar. 2+1 = 3, alltså komponent!
Kopplade in dessa och körde igång. Nu lyfte sig bilden ett snäpp. Bilden blev framförallt lugnar och stabilare.
Satt med två polare och kollade nästan igenom hela Galdiator. Bilden är väldigt bra med mycket fina färger.
Hur var det då med det mest omtalade kring den här projektorn, screendoor ??
Jo visst finns den där men det syns egentligen bara vid stora enfärgade ytor som t.e.x himmel. Vid mer vanliga bilder ser jag det nästan inte alls men visst finns det där om jag söker noga efter det. Men än så länge känns det inte som nåt problem.
Så slutsumman av screendoor effekten.. jag hade börjat bli lite nervös över att det skulle bli ett problem men istället står intrycken från demon av Hiatchin och Sanyo Z2:an kvar, skillnaden är inte så stor mot min HS10:a, skillnaden märks egentligen bara vid dessa stora enfärgade ytor som jag nämnde. På HS10:an såg jag aldrig screendoor, inte ens vid denna typ av bild men med Hitachin kan jag se det då. Men vid mer normala scener med människor och liknande i bild så är det ingen storskillnad mellan HS10:an och Hitachin.
Kan tillägga att jag kör 203cm bred bild på ca 4,2 - 4.3 meters avstånd.
Hur står sig bilden i övrigt på Hitachin mot HS10:an ?
Svärtan är bättre på Hitachin, förmodligen tack vare den lägre ljusstyrkan som passar bättre på min DaLite HP duk, HS10:ans ljusstyrka passar bättre på en grå duk. Fast i.o.f.s har jag ju haft en typ av grå duk och visst var svärtan på HS10:an bättre på den duken men allt annat var sämre än på den här HP duken.
En rolig grej som jag märkte när jag skulle försöka ställa in bilden på duken med en film med sorgkanter uppe och nere, jag kunde inte se gränsen från sorgkanten i bildens ytterkant till duken. Jag var tvungen att sätta på en film som fyller hela 16:9 panelen med bild för att se var kanterna är. På HS10:an såg man ganska tydligt var bilden slutar även om det inte var nån bild... förstår nån vad jag menar ??
Detta beror ju dock inte på att Hitachin har perfekt svärta utan för att projektorn själv lyser upp rummet så pass att det mörkaste på duken får samma svärta som projektorn. Skulle jag t.e.x inte ha vitt tak så skulle det nog inte bli så här.
Ska dock tillägga att jag inte tycker svärtan är bra för dens skull, bättre än HS10 men långt ifrån bra. Jag tycker alla recensenter som sätter nån form av superlativ kring svärta på en LCD proj gör ett stort misstag, svärtan är inte bra förrän svart är svart !!
Så fort rött inte är exakt rött eller grönt inte är exakt grönt så klagar man ju, varför ska det då kunna vara "riktigt bra svärta" när svart är mörkgrått ??
Färgerna känns minst lika korrekta på Hitachin, med fabriks inställnignar på båda är Hitachin överlägsen. Jag ställde in min HS10:a efter Dave Boswells mätningar med Colofacts från avsforum. Med dessa inställningar skulle dom nog se ganska lika ut vid en direkt jämförelse, och då använder jag super usla kablar just nu till Hitachin. Med bra kablar tror jag Hitachin skulle vinna över HS10:an även där.
Det känns oxå som att bilden får ett bättre djup med Hitachin, förmodligen tack vare den djupare svärtan.
Shadow detail har jag oxå försökt jämföra men det känns svårare när man inte har bägge projjarna hemma samtidigt. Hitachin är ialla fall inte dålig på det men den kan kännas lite väl mörk ibland, å andra sidan känns mörka scener inte urvattnade på samma sätt som med HS10:an.
Tyvärr fick jag en massa konstiga effekter i bilden vid väldigt mörka scener så det var som ingen idé att fortsätta titta på det. Jag är till 99,9% säker att det beror på kablarna så jag känner mig lugn ändå men jag återkommer med den rapporten när jag fått mina riktiga kablar som borde komma på måndag eller tisdag, däremot kommer jag inte vara hemma under jul så det kommer ingen rapport om det förrän under mellnadagarna.
Flexibiliteten och användarvänligheten blir riktigt pinsam för HS10:an i den här jämförelsen. Hitachin är suverän på den här biten. Tyvärr tycker jag lens-shift är rackligare än jag jag hade trott. När jag justerar bilden i höjdled kan den röra sig i sidled oxå. Sen är reglagen för detta långt ifrån några precisions verktyg. Detta är dock ingen nackdel för TX10, den har ju ändå en mycket flexibel lens shift och zoom som många andra dyrare projjar saknar. Men det vore kul i framtiden på en dyrare proj att få en lika bra lenshift funktion där man satsat på mer kvalitet i reglagen så att man kunde få riktigt precision på dom.
Focusen var oxå en liten besvikelse, reglaget känns robust och bra men den är alldeles för precist.. det blir svårt att ställa in skärpan när man måste göra så små rörelser på focusen.
HS10:an hade ju zoom och focus elektriskt, det var helt suveränt. Bara att stå framme vid duken med fjärrkontrollen och ställa in skärpan helt perfekt.
Även detta skulle vara hyperintressant på en lite dyrare variant av Hitachin i framtiden.
Fläktljudet blir oxå en pinsam jämförelse för Sonyn. Hitachin är tystare i sitt högre läge än Sonyn i sitt lägre, det säger väl en del!
Sen har Hitachin enormt mycket mer inställningsmöjligheter än HS10:an. I den senare var man tvungen att knappa sig in i service menyn för att få RGB inställningar, i Hitachin finns dom där plus lite till direkt i den vanliga menyn, kanon!
Summering : Hitachi PJ-TX10:s förlorar på två punkter jämfört med den för ett år sen dubbelt så dyra Sony HS10. Ena är upplösningen. På HS10 existerade inte screendoor hos mig, på PJ-TX10 finns den där men skillnaden är mindre än väntat. Andra är focusen som är manuell och kräver alldeles för små rörelser för att man någorlunda enkelt ska kunna ställa in bra focus.
På allt annat jag kan komma på just nu så är Hitachin minst lika bra eller bättre. Det som var den största överraskningen är djupet i bilden som ger nån slags mer filmlik bild och färgerna som är minst lika bra eller bättre med fabriks inställningarna, dessutom finns alla inställningar som behövs för att kunna justera till en ännu bättre färgskala... men just nu känner jag då inget behov av det.
Mattias.
Redigerat av mattiask, 21 December 2003 - 15:06.