Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX10 *

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 December 2003 - 16:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Grattis! :lol: Vi blir fler och fler. :P

En intressant grej som jag har upptäckt:
I bildläget "Dynamic"/"Dynamisk" så blir bilden avsevärt skarpare på min projje. Även om jag gör en likadan "Egen" inställning med gamma och färbalans så blir bilden inte lika skarp så det är ingen effekt av hög gamma eller ngt sådant.
Bilden är helt enkelt skarpare med "Dynamisk" på.
Så jag har nu "Dynamisk" på och har justerat med färgbalansen så att färgerna påminner om "Bio" (röd +7, grön -7 och blå -14). På det sättet så blir bilden otroligt omfångsrik, skarp och färgäkta. :ph34r: :P Helt enkelt ännu bättre.

Nu kör jag iofs en progressiv signal som är rätt så "slö" i omfånget, så ni som inte gör det kanske eventuellt behöver dämpa kontrasten lite eftersom "Dynamisk" egentligen kortar ner omfånget i bilden ganska rejält...

Ni som också har Yamaha S540 PS DVD till denna projje, prova med inställningarna ovan och ställ DVD:n i progressivt med +10 i kontrast och +3 i färg! Jag tycker att det blir osannolikt bra bild då... :P

Postad 18 December 2003 - 16:54

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
"...så att färgerna påminner om "Bio" (röd +7, grön -7 och blå -14)... "

Det låter som om ett rödfilter av svag karaktär kan vara ett lyft för denna projje åxå :lol:
Det skulle kunna innebära att du kan 0:a färgerna och köra full gain på grön och blå panel med jacket bättre kontrast. Ett CC30R-filter tar ju bara en del av det blåa och gröna så ljusstyrkan torde inte heller gå käpprätt åt... typ åtminstånde 80% kvar...

en ingenjörs och CC30R-moddares kommentar /Håkan

Postad 18 December 2003 - 17:39

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Var får man tag i ett sådant att prova? Dyrt? :lol:

Postad 18 December 2003 - 18:16

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
och här kommer nummer 1000 !!!¹

Madeco säljer LEE-filter (http://www.madeco.se...lter/index.html) och sedan har jag hört att HOYA är en annan tilverkare.
Jag har hursom ett LEE-filter, ett CC30R²...
Resterna av det skickade jag till "Penny Lane" och sist jag hörde efter hade han inte hunnit använda det (borde kunna gå att skära ut en rundel som borde passa din proj), så han kanske kan skicka det till dig ?

priset... ett par hundra :lol: ... potentiell vinst... ett par tusen :ph34r:

hälsar kiloHåkan

¹ 1000 inlägg och det puckot har fortfarande inte lärt sig att snitsa med typsnitt eller lägga in bilder, sicken jäkla IT-invalid :P

² det är ett mjukt filter och jag mitt pucko skulle torka av det... med sprit-fuktad bomull... och löste upp och smetade ut den fina röda beläggningen i mitten... köpte ett nytt.. och är nöjd.

Postad 18 December 2003 - 19:35

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Imorgon får jag min TX10:a, den långa väntar är snart över!! :ph34r:

Men tyvärr är det inte säkert mina specialbeställda Ixos kablar hinner komma. Kommer dom inte blir det sunkig s-video i helg men då får jag ju kolla film ialla fall, jag har sån fruktansvärd abstinens.
Måste fråga er som är lite likasinnade, är det normalt att få sån här abstinens när man varit projektor lös i två månader ?? :lol:

Håkan: Hur har du kalibrerat din proj när du satt på ett rödfilter, har du nåt kit i stil med Steve Small...nåntings SMART kit eller kör du bara med ögat och en testskiva och gråskala ?

Mattias.

Postad 18 December 2003 - 21:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Håkan>> Hur monterar man det lämpligast framför linsen tro? :lol: Avstånd mellan filter och lins kanske inte är viktigt alls?

Postad 18 December 2003 - 23:57

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
1) kalibrering av projjen med filter monterat

Jo, det är nog bra, så att man får balans över hela IRE-spektrat. Det förutsätter emellertid att man har dessa inställningsfaciliteter, vilket SONY VW10 (som ju var den Steve började massera på detta vis) hade i "servicemenyn" och jag har för mig TX10:an har.

Min Torskiba MT7 har typ "på/av" och lite RGB-balans men inget mer sofistikerat som individuell gamma eller kontrast. Alltså skulle jag inte kunna få det så himla mycket bättre än jag som amatör kan få till det med ögonen (ett proffs med allsköns mätutrustning skulle liksom inte komma någon vart :lol: )... åsså är jag snål :P

2) montage av dylikt filter

Jag har hört folk som öppnar maskinen och sätter filtret diskret bakom linsen, de som bygger en moj de snäpper fast på linsen. JAG har skurit ut en rundel aningen mindre än gummikransen på min lins¹ och superlimduttat i tre punkter - sitter kalasfint.
(Utprovningen gjordes med en tejpbit)

Avstånd etc... ????... Äh, hela ljuskäglan går igenom filtret så det är ok.

Men det kan nog vara kepigt om skärperingen har litet utstick framför linsen, eller ljuskäglan tar upp stor yta. Man bör nog tänka efter före - vilket var Tage Danielsson's rättesnöre.
(Hasse Alfredsson hade som princip att inte köpa TV-apparater av anfådda män på SergelsTorg :P )

bedrägliga råd från Håkan

¹ intressant förresten... nu kostar en proj som presterar bättre än min inte mycket (min uplösning och dubbla specade kontrasten samt ohyggligt mycket bättre Videoanvändargränssnitt = 20 loppor). Men, när min tillverkades fanns det liksom lite större marginaler. Jag har aldrig förstått gnölet om att komposit skall vara så uselt :ph34r: jag fick förbluffande fin bild från min riktigt duktiga TV-mottagare i Videon... riktigt, riktigt bra alltså... hockeymatcher var kalas !
S-Video är kalas och skillnadrena mot komponent är myyycket små.
Idag så lägger de uppenbarligen inte en spänn på kamfilter och Y/C-demodulerare (S-Video-tolkar) i projjarna då de räknar med att varenda kotte kör komponent, eller tom. progressivt.
En annan grej är optiken, som förefaller riktigt bra på min - lite Biltema över känslan i en del skärperingar nu för tiden :P
Hur är det i TX10:an... får ni vettig bild från ex.vis en digitalbox via S-Video ?

Postad 19 December 2003 - 08:41

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
måste säga att jag blev lite fundersam efter en kväll med film igår.
Jag fick "ont" i ögonen efter ha kollat på T-3.
Tror iofs. inte att det beror på filmen :ph34r:

Jag kör än så länge med s-vhskabel och skjuter på väggen (målad strukturtapet).
Hade ganska stor bild. (ca 2,10 m på bredden och 3,5m tittaravstånd.)
Sen hade jag bilden väldigt högt upp på väggen. Den skall ned ca 50 cm till men det kräver ommöblering som jag inte hade tid med igår.

Kan vara en vanesak, men jag undrar ändå om det är någon mer än jag som har fått samma ögon-fenomen? :lol:

Måste säga att det blev lite bättre när jag tände lite ljus i rummet (bara så mycket att det inte störde bildkvalitén.

Får prova igen i kväll, men att ha ont i ögonen är inte så kul.

Postad 19 December 2003 - 08:56

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
basdanne:

Har ikke hatt noe liknende problem jeg hvertfall. Men det er kanskje ikke så rart at du fik ont i øynene hvis du hadde såpass stort bilde, satt relativt nærme i forhold til størrelsen ogch at bilden var for høgt oppe. At du kjører på strukturtapet och bruker s-vhs kabel gjør vel heller inte saken noe bedre.
Er kanskje en kombinasjon av alt dette som gjør at du fikk ont? Tror nok at det blir bettre når du får fikset duk og senket bilden, samt byttet til component kabel som jeg går ut fra/hoppas for din del at du skal.

Postad 19 December 2003 - 10:21

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Hur är det i TX10:an... får ni vettig bild från ex.vis en digitalbox via S-Video ?

Har bara kört RGBs via komponentomvandlare från ComHem-box och det ser myyyycket bra ut då det gäller färger och omfång! :lol:
Dock är deinterlacingen inte den bästa, vilket resulterar i att man tappar lite detaljrikedom i bilden. Däremot är det en grym 3D-känsla i bilden då man kör projjens interna deinterlacer, mycket bra faktiskt. Texter kan se lite knepiga ut dock... Man kan säga att den ger en grov men häftig bild då man kör dess interna deinterlacer.
Växlar man mellan komposit och komponent så är nog den största skillnaden att komponent upplevs skarpare och stabilare. Färgerna är det inte ngn direkt skillnad på...
S-video har jag bara testat från DVD och det ser väldigt bra ut. Kör progressiv DVD så det blir ju mest komponent. :ph34r:

Postad 19 December 2003 - 10:33

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Komponent ja....
Problemet är att jag behöver typ 15 m kabel för att få till det snyggt.

Hur har ni kopplat?
Som jag kör nu så går allt genom förstärkaren. Tänkte börja med att köra S-video hela vägen.
Jag vill helst inte dra fler än en kabel till projen för det är redan knöfullt i mina kabelrännor och lister.
Samtidigt som jag vill kunna köra PS2:an och videon på proj och de skickar bara ut composit. Och jag vill senare bara köra Komonent.
Förstärkaren kan inte omvandla copmosit till komponent eller S-video eller tvärt om.

Så hur har ni gjort?
Har ni dragit flera kablar till projen beroende på vilken bildkälla ni skall köra eller är ni bakom förstärkaren/DVD:n/Videon/projen och kryper varje gång och växlar Komonent mot Composit eller S-video?

Vad är smartast?
Helst vill man ju köra allt från soffan med fjärren.

Postad 19 December 2003 - 20:35

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Så hur har ni gjort?
Har ni dragit flera kablar till projen beroende på vilken bildkälla ni skall köra eller är ni bakom förstärkaren/DVD:n/Videon/projen och kryper varje gång och växlar Komonent mot Composit eller S-video?

Vad är smartast?
Helst vill man ju köra allt från soffan med fjärren.

Jag har köpt en Joytech AV Control Center och den funkar riktigt bra. Kör S-Video till projjen från både PS2 och Xbox men planerar att skaffa en lång RGB scart->4 rca-kabel. Tyvärr har burken bara en utgång. Det hade varit otroligt smidigt med två då man hade kunnat koppla den andra till TV:n. Min plan är att köra XBox, PS och Gamecube med RGB och sedan köra Video/TV eller datorn på den fjärde ingången.

PS2:an kan skicka både S-video och RGB om du bara skaffar rätt kabel. No problemos :) RGB till spelkonsoller är ju som vanligt att föredra men S-video ger en stoooor förbättring jämfört med komposit.

Postad 19 December 2003 - 22:25

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
PS2 skickar komponent oxå, så då är det bara videon kvar...

Varför koppla videon, för att få tv eller?

Hur som helst, skulle jag kört en supra AV-6 kabel, som räcker till : 3*rca(komponent), 1*s-video(två ledare) och 1*rca (komposit), EN kabel men TRE olika kopplingar!

Den kabeln kör du mellan projjen och förstärkaren, sen kopplar du alla prylsen på bästa möjliga sätt till förstärkaren.

Både snyggt, praktiskt och platssparande!

Har det själv så.

Kostar en del med det är det värt, man kan spara en hel del om man löder själv...

Postad 21 December 2003 - 11:02

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Bildinställning: När jag kollar på film kör jag självklart 16:9 och när jag kollar på Tv kör jag 4:3, men sorgekanter. Det finns dock fyra andra inställningar. Vilken av dom tycker ni är bäst om man vill dra ut en 4:3 sändning så att den fyller hela duken. Jag tycker dom verkar kapa halva bilden, jag kanske har missat något. Vilken är bäst?

Postad 21 December 2003 - 11:54

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
stäppvargen,
kör själv via dig.box som är inställd på 16:9, filmer från cinema/TV1000 verkar mest ligga i "FILM2" läget för mig, SVT hamnar oftast i trad. 4:3 läge men på spåret tex. blir det fullt 16:9 läge...

Tyvärr får man zappa runt på wide knappen tills just det formatet som en viss kanal/film sitter som handsken.

Postad 21 December 2003 - 14:49

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
I fredags fick jag så äntligen min TX10:a, tyvärr kom inte mina Ixos kablar så det här är inte den slutgiltiga bedömningen.
Dessutom kan jag inte testa köra RGBs från min Samsung sattellite mottagare innan dom kablarna har kommit.

Jag hade tänkt skriva en egen tråd om detta men då det här är en tråd om "Mina första intryck" så passar det ju ändå perfekt här.

Här kommer min intryck så här långt. Jag jämför Hitachin med den Sony Hs10 jag hade tidigare. Jag sålde ju den för ett tag sen men jag tror ändå jag kan göra en ganska korrekt bedömning, kollade ju ändå 300 timmar film på Sonyn så jag tycker jag borde komma ihåg rätt bra hur den såg ut. Duk och dvd spelare är dessutom dom samma som jag hade till HS10:an.

Jag började med att koppla in den på min Philips 963 dvd med en super sunkig s-video sladd jag hade liggandes. Jag var ganska skeptiskt till hur detta skulle komma att se ut. Nu har det ju gått ett tag sen jag såg demon av Hitachin så jag var lite rädd.. hade jag blundat för alla pixlar och lurat mig själv att screendoor inte är nåt problem för att spara pengar??
Skulle s-video kunna fungera alls, kommer ju ihåg att på HS10:an var skillnaden stor mellan s-video och komponent.
Men jag blev glatt överraskad. Började med Gladiator i dvd:n. Bilden kändes skarp och fin, färgerna korrekta.
Dock syntes det när det var långa panoreringar i bilden att det inte var så stabilt med s-video, samma sak med mindre detaljer i bilden, dom blev lite otydliga.

Jag kunde inte sluta tänka på hur det skulle komma att se ut med komponent så jag fick en idé. Bland alla kablar man samlat på sig genom åren visste jag att det skulle finnas en 15 meters vanligstereo signal kabel av märket "Hama" inköpt på expert för 79:- eller nåt sånt. Det fanns oxå en 10 meters komposit sladd inköpt på OnOff nån gång för länge sen för ungefär samma pengar. 2+1 = 3, alltså komponent! :o
Kopplade in dessa och körde igång. Nu lyfte sig bilden ett snäpp. Bilden blev framförallt lugnar och stabilare.
Satt med två polare och kollade nästan igenom hela Galdiator. Bilden är väldigt bra med mycket fina färger.

Hur var det då med det mest omtalade kring den här projektorn, screendoor ??
Jo visst finns den där men det syns egentligen bara vid stora enfärgade ytor som t.e.x himmel. Vid mer vanliga bilder ser jag det nästan inte alls men visst finns det där om jag söker noga efter det. Men än så länge känns det inte som nåt problem.
Så slutsumman av screendoor effekten.. jag hade börjat bli lite nervös över att det skulle bli ett problem men istället står intrycken från demon av Hiatchin och Sanyo Z2:an kvar, skillnaden är inte så stor mot min HS10:a, skillnaden märks egentligen bara vid dessa stora enfärgade ytor som jag nämnde. På HS10:an såg jag aldrig screendoor, inte ens vid denna typ av bild men med Hitachin kan jag se det då. Men vid mer normala scener med människor och liknande i bild så är det ingen storskillnad mellan HS10:an och Hitachin.
Kan tillägga att jag kör 203cm bred bild på ca 4,2 - 4.3 meters avstånd.

Hur står sig bilden i övrigt på Hitachin mot HS10:an ?
Svärtan är bättre på Hitachin, förmodligen tack vare den lägre ljusstyrkan som passar bättre på min DaLite HP duk, HS10:ans ljusstyrka passar bättre på en grå duk. Fast i.o.f.s har jag ju haft en typ av grå duk och visst var svärtan på HS10:an bättre på den duken men allt annat var sämre än på den här HP duken.
En rolig grej som jag märkte när jag skulle försöka ställa in bilden på duken med en film med sorgkanter uppe och nere, jag kunde inte se gränsen från sorgkanten i bildens ytterkant till duken. Jag var tvungen att sätta på en film som fyller hela 16:9 panelen med bild för att se var kanterna är. På HS10:an såg man ganska tydligt var bilden slutar även om det inte var nån bild... förstår nån vad jag menar ?? ;)
Detta beror ju dock inte på att Hitachin har perfekt svärta utan för att projektorn själv lyser upp rummet så pass att det mörkaste på duken får samma svärta som projektorn. Skulle jag t.e.x inte ha vitt tak så skulle det nog inte bli så här.
Ska dock tillägga att jag inte tycker svärtan är bra för dens skull, bättre än HS10 men långt ifrån bra. Jag tycker alla recensenter som sätter nån form av superlativ kring svärta på en LCD proj gör ett stort misstag, svärtan är inte bra förrän svart är svart !!
Så fort rött inte är exakt rött eller grönt inte är exakt grönt så klagar man ju, varför ska det då kunna vara "riktigt bra svärta" när svart är mörkgrått ??

Färgerna känns minst lika korrekta på Hitachin, med fabriks inställnignar på båda är Hitachin överlägsen. Jag ställde in min HS10:a efter Dave Boswells mätningar med Colofacts från avsforum. Med dessa inställningar skulle dom nog se ganska lika ut vid en direkt jämförelse, och då använder jag super usla kablar just nu till Hitachin. Med bra kablar tror jag Hitachin skulle vinna över HS10:an även där.
Det känns oxå som att bilden får ett bättre djup med Hitachin, förmodligen tack vare den djupare svärtan.

Shadow detail har jag oxå försökt jämföra men det känns svårare när man inte har bägge projjarna hemma samtidigt. Hitachin är ialla fall inte dålig på det men den kan kännas lite väl mörk ibland, å andra sidan känns mörka scener inte urvattnade på samma sätt som med HS10:an.
Tyvärr fick jag en massa konstiga effekter i bilden vid väldigt mörka scener så det var som ingen idé att fortsätta titta på det. Jag är till 99,9% säker att det beror på kablarna så jag känner mig lugn ändå men jag återkommer med den rapporten när jag fått mina riktiga kablar som borde komma på måndag eller tisdag, däremot kommer jag inte vara hemma under jul så det kommer ingen rapport om det förrän under mellnadagarna.

Flexibiliteten och användarvänligheten blir riktigt pinsam för HS10:an i den här jämförelsen. Hitachin är suverän på den här biten. Tyvärr tycker jag lens-shift är rackligare än jag jag hade trott. När jag justerar bilden i höjdled kan den röra sig i sidled oxå. Sen är reglagen för detta långt ifrån några precisions verktyg. Detta är dock ingen nackdel för TX10, den har ju ändå en mycket flexibel lens shift och zoom som många andra dyrare projjar saknar. Men det vore kul i framtiden på en dyrare proj att få en lika bra lenshift funktion där man satsat på mer kvalitet i reglagen så att man kunde få riktigt precision på dom.
Focusen var oxå en liten besvikelse, reglaget känns robust och bra men den är alldeles för precist.. det blir svårt att ställa in skärpan när man måste göra så små rörelser på focusen.
HS10:an hade ju zoom och focus elektriskt, det var helt suveränt. Bara att stå framme vid duken med fjärrkontrollen och ställa in skärpan helt perfekt.
Även detta skulle vara hyperintressant på en lite dyrare variant av Hitachin i framtiden. :)
Fläktljudet blir oxå en pinsam jämförelse för Sonyn. Hitachin är tystare i sitt högre läge än Sonyn i sitt lägre, det säger väl en del! :o
Sen har Hitachin enormt mycket mer inställningsmöjligheter än HS10:an. I den senare var man tvungen att knappa sig in i service menyn för att få RGB inställningar, i Hitachin finns dom där plus lite till direkt i den vanliga menyn, kanon!

Summering : Hitachi PJ-TX10:s förlorar på två punkter jämfört med den för ett år sen dubbelt så dyra Sony HS10. Ena är upplösningen. På HS10 existerade inte screendoor hos mig, på PJ-TX10 finns den där men skillnaden är mindre än väntat. Andra är focusen som är manuell och kräver alldeles för små rörelser för att man någorlunda enkelt ska kunna ställa in bra focus.
På allt annat jag kan komma på just nu så är Hitachin minst lika bra eller bättre. Det som var den största överraskningen är djupet i bilden som ger nån slags mer filmlik bild och färgerna som är minst lika bra eller bättre med fabriks inställningarna, dessutom finns alla inställningar som behövs för att kunna justera till en ännu bättre färgskala... men just nu känner jag då inget behov av det.

Mattias.

Redigerat av mattiask, 21 December 2003 - 15:06.

Postad 21 December 2003 - 18:50

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Jag tycker alla recensenter som sätter nån form av superlativ kring svärta på en LCD proj gör ett stort misstag, svärtan är inte bra förrän svart är svart !!
Så fort rött inte är exakt rött eller grönt inte är exakt grönt så klagar man ju, varför ska det då kunna vara "riktigt bra svärta" när svart är mörkgrått ??

För att "svart" inte är en färg, utan helt enkelt avsaknad av ljus. Det hänger på så mkt mer än bara projektorn. Duken, omgivningarna m.m.
Generellt sett så tycker jag att "illusionen av svart" blir bättre ju bättre omfång man har i bilden.
Nyss hemkommen från "Konungens återkomst" på Palladium i Gbg kan jag säga att på en bioduk finns inget svart heller. :)
Faktum är att det mörkaste på en bioduk är väääääldigt långt ifrån den svarta ramen runt duken.

En rolig grej som jag märkte när jag skulle försöka ställa in bilden på duken med en film med sorgkanter uppe och nere, jag kunde inte se gränsen från sorgkanten i bildens ytterkant till duken. Jag var tvungen att sätta på en film som fyller hela 16:9 panelen med bild för att se var kanterna är. På HS10:an såg man ganska tydligt var bilden slutar även om det inte var nån bild... förstår nån vad jag menar ??

Japp! :o Jag förstår precis vad du menar. Jag har haft samma angenäma "problem" med projjen. Det är mkt svårt att se sorgkanterna om det inte är kolsvart i rummet.

Jag är inte så ofta på "riktig" bio, men fick flera saker som jag har misstänkt länge bekräftade idag då vi var på Palladium.

1.
Färgton. Ofta hävdas det att film på bio har en "gulaktig" ton. Många projjar och TV-apparater har färginställningar som är kalibrerade för att efterlikna detta. Så även denna Hitachi. "Bio" heter inställningen i detta fall. Dock är film på bio väldigt mycket mer neutral i tonen. Grått är verkligen grått och om det drar åt ngt håll så är det åt blått och inget annat. Detta ger dessutom bilden en mkt "luftig" känsla.

2.
Kontrastomfång. Många trådar och diskussioner ägnas ju åt att få till så bra "svärta" som möjligt samtidigt som man med gamma-inställning försöker höja detaljnivån i skuggområden. Glöm det... :o Vill man att det skall se ut som på bio så skall man ha utfrätta vita områden och "krossad svärta" (crushed black)! Faktum är att de flesta scener på bio innehåller extremt mkt vitt och "svart". Alltså ett väldigt utfrätt intryck för det mesta.

3.
Detaljrikedom. Det var längesedan jag satt så nära en så stor duk som vi gjorde idag. Sjunde raden på Palladium resulterar i att man får vrida på huvudet en del. En sak som jag ofta tänkt på sedan jag först skaffade mig projje, först CRT och nu LCD, är att t.ex. människor i helfigur som är hyfsat små i bild blir väldigt odetaljerade... Man ser inget av ansiktsdragen t.ex. Det gör man inte på bio heller. Satt och förbluffade mig över hur otroligt likt det faktiskt var DVD projicerad via CRT-projje. ;) Ofta på bio så sitter man ju faktiskt 15-20 meter eller mer från duken och det är ju inte så konstig att det ser detaljrikt ut då.

Summa summarum: Med en projje som Hitachi:n så kommer man väldigt långt genom att bara köra med "Dynamic" som inställning och sedan inte ändra ngt annat alls. :P Bio har inte alls den utsmetade, gulaktiga ton som fabrikanterna vill få oss att tro. Inte en färsk film iaf.

Postad 21 December 2003 - 20:12

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0

För att "svart" inte är en färg, utan helt enkelt avsaknad av ljus. Det hänger på så mkt mer än bara projektorn. Duken, omgivningarna m.m.

Precis, rent teoretiskt så är det ju inte så men om man sitter och tittar på en film och så är det t.e.x en svart bil i bilden. Tänker man inte som så att bilen har "färgen" svart ?
Sen att svärtan påverkas av omgivningen är så sant så men vid tester av "professionella" tidningar m.m så tar man ju för givet att man testar projektorerna under optimala förutsättningar.
Jag kan leva med att inte ha perfekt svärta och accepterar det, det jag retar mig på är alla dessa superlativ kring svärtan på LCD projektorer när nån ny LCD proj testas, det är det som jag tycker är fel. Om inte svärtan är perfekt under optimala förhållande så ska man inte jubla över nåt som är grådassigt. Det gör man ju inte med nån annan aspekt av bildkvalitet. Nåja, nu blev det lite OT.

Kontrastomfång. Många trådar och diskussioner ägnas ju åt att få till så bra "svärta" som möjligt samtidigt som man med gamma-inställning försöker höja detaljnivån i skuggområden. Glöm det...  Vill man att det skall se ut som på bio så skall man ha utfrätta vita områden och "krossad svärta" (crushed black)! Faktum är att de flesta scener på bio innehåller extremt mkt vitt och "svart". Alltså ett väldigt utfrätt intryck för det mesta.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "utfrätta vita områden" och "krossad svärta" ?

En sak som jag ofta tänkt på sedan jag först skaffade mig projje, först CRT och nu LCD, är att t.ex. människor i helfigur som är hyfsat små i bild blir väldigt odetaljerade... Man ser inget av ansiktsdragen t.ex.

Det är på det du nämner här jag tycker den lägre upplösningen på Hitachin gör sig mest påmind jämfört med HS10:an. Små detaljer blir tidigare oskarpa och odefinierade än på HS10:an.

Hur har ni andra Hitachi ägare ställt kontrasten ?
På mitt ex så händer inte speciellt mycekt när man labbar med kontrast inställningen mellan 0 och +32. Jag provade THX Optimizers kontrast test och jag kunde utan problem dra upp den till max.

Hur funkar det med overscan inställnignen för er ?
Med s-video kunde jag köra på 99 men med komponent får jag ändra lite från film till film för att den ska fylla duken. På nån kunde jag ha 96 och på en annan fick jag gå ner till 93.

Det skulle oxå vara kul och höra hur ni andra Hitachi ägare har ställt in bilden.

Mattias.

Postad 21 December 2003 - 20:13

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Bra info. mattiask & Arioch, stort Tack :)

Har alla min inställningar från fabrik, har ej börjat labba då jag tycker dom är bra redan från början.

Har ställt min OS. på 99, & har hittils klarat alla skivor utan skräp/streck :o
(Har kopplat komponet ut från DVD som blir VGA i Hi.)

Redigerat av Unregistered55c65f14, 21 December 2003 - 20:18.

Postad 21 December 2003 - 20:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
användarnamn: Problemet för mig med overscan är inte att jag får nå skräp i sidorna utan att bilden blir för liten. Först när jag böt från s-video till komponent trodde jag att jag hade råkat flytta projektorn då jag såg att bilden på höger sida nu var ca 3-4 cm från kanten. Kollade på andra sidan och där var det perfekt. Ställde ner overscan och då fick jag den att fylla duken till katen även på högersidan. Sen när jag bytte från Gladiator till LOTR så blev det samma fenomen men i bildens underkant, nu gick inte bilden ända ner till duken nedre kant så jag fick justera overscan igen.

Är det ingen som har så här när ni kör komponent ?

Mattias.

Postad 22 December 2003 - 08:24

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Varför koppla videon, för att få tv eller?

Jap... man vill ju kolla på sport i bland med fet bild. :angry:

Kopplade en del i fredags och jag märkte en märkbar skilnad när jag kopplade
s-videokabeln genom förstärkaren jämfört med att koppla direkt. Det vart mycket bättre att slippa den omvandlingen. Fick knasiga linjer i bilden tidigare.

Körde först allt som S-video, TV, video, DVD, och proj.
Problemet var att jag inte hade någon s-video utgång på Videon.
Köpte då en ful liten sladd som omvandlar composit till s-video från CO.
Den sög ganska hårt. Bilden blev som att titta på en halvtaskig satelitsändning i snöstorm. Så det gick bort.

Så i väntan på bättre sladdar blir det component från videon och s-video från DVD:n, Mycket sladdar på golvet :)

PS.. Mitt "ögonfenomen" :) är borta. Har kollat på film hela helgen och utan problem. Felet var nog att första kvällen jag kollade hade jag det alldeles för mörkt i rummet. En liten lampa på sidan så fungerade det finfint." DS

Köpte en tupplur (2 meters) i lördags och skruvade upp. Blev kanonbra.
Får väl se hur länge man är nöjd bara. Man blir ju ganska snabbt kräsen.

Postad 22 December 2003 - 09:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Mattiask m.fl.>> Får man fråga varför ni grejjar så mkt med overscan? Jag tror att standardinställningen på 95 är den bästa att köra med i de flesta fall. Dessutom finns en Auto-knapp, med vilken projjen justerar in bildytan m.m. automatiskt.
Man skall inte behöva pilla på overscan.

Postad 22 December 2003 - 11:58

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Arioch: Jo för att man måste vara och pilla på allting så klart när man fått en ny proj ! :)
För mig blev det så här efter att jag började köra med s-video och där testade för skojs skull justera overscan, då gick det att dra den upp till 99 vilket jag tyckte var perfekt för jag vill ju se så mycket av vilden som går... du kan ju ändå inte påstå att det är nån nackdel med det ?
Problemet kom sen när jag böt till komponent, då funkade det inte alls med 99. Därför undrade jag om andra hade märkt samma fenomen med overscan på s-vide jämfört med komponent.
Jag är fortfarande itnresserad av att höra om det här om nu Arioch tillåter det ? :)

Mattias.

Postad 22 December 2003 - 15:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Nej! Neeeej! Det är min trååååd!

:) Ba' skojja... :angry:

Har faktiskt pillat en hel del på alla möjliga inställningar själv. Däribland overscan.
Min mening med förra inlägget var bara att lugna de som eventuellt trodde att det där med att saker som blir knasigt då man pillar på overscan inte är ngn felaktighet utan det helt enkelt är som det skall vara. Olika signaler skannar olika stort och innehåller olika mkt skräp... :)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 22 December 2003 - 16:00.

Postad 22 December 2003 - 15:59

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag väntar på komponentkablar från kjell och kör noname s-video nu, kommer det bli någon skillnad vad gäller screen door tror ni? Den är ibland rätt störande på första avsatsen (ca 3.5m från 89" duk), men från andra avsatsen ca 4.5m från duken är det mycket bättre...

Postad 22 December 2003 - 16:01

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Tror inte att det blir ngn större skillnad vad screendoor anbelangar, MrT. Tyvärr. Största skillnaden mellan s-video och component är nog att component har ngt skarpare och luftigare bild.

Postad 23 December 2003 - 13:05

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0

Har faktiskt pillat en hel del på alla möjliga inställningar själv. Däribland overscan.
Min mening med förra inlägget var bara att lugna de som eventuellt trodde att det där med att saker som blir knasigt då man pillar på overscan inte är ngn felaktighet utan det helt enkelt är som det skall vara. Olika signaler skannar olika stort och innehåller olika mkt skräp...

Varför sa du inte det här som svar när jag först tog upp det här med overscan ?? :)

Mr_T: Tror tyvärr inte heller du komer få mindre screendoor, däremot kommer ju bilden bli klart bättre och då kanske du glömmer bort screendoor! :)
Allvarligt talat så tycker jag det låter som att du kör för stor bild på den här projjen med det avståndet, säga vad man vill men upplösningen är låg och det ger sina begränsningar. Jag kör 92 tum på nånstans mellan 4 och 4,5 meter, det känns som max, hade helst för bildkvalitetens skull kört lite mindre bild men än så länge känns ändå inte SD som nåt problem, jag kan se det ibland, söker jag efter det kan jag se det i princip hela tiden men jag stör mig inte på det just nu ialla fall.

Jag har "lånat" Ariochs instäningar på färgbalansen ( R+7, G-7, B-14 ), tagit "Dynamic" inställningarna och gjort en personlig av det och sänkt gamman från 2.5 till 2.2 ( upplever inte det som Arioch att bilden är skarpare med "dynamic" även om man ställer in "personlig" precis likadant ). Har ljus inställt på +5, kontrast på +10, Färgton på -3 och färg på 0. Nu tycker jag bilden är riktigt riktigt bra, slår HS10:an helt klart på allt utom dom där pixlarna. Djupet och fägerna är fantastiskt bra nu tycker jag.
Blev som sagt imponerad av Hitachin när jag först såg demon mot Sanyo Z2 men att jag skulle kunna få så här bra bild hemma hade jag inte trott.. och då kör jag med förmodligen världens sämsta komponent kablar just nu, tänk när jag får mina Ixos kablar!! :angry:

Har upptäckt en sak oxå. Det är inte hur mycket ljusstyrka som gör att man kan få en drägligare bild med lite ljus i rummet. Det gör mer att ha bättre svärta och bättre djup i bilden. För jag upplever helt klart att jag kan ha lite mer ljus i rummet med Hitachin än med Hs10:an fast Hitachin har klart lägre ljusstyrka, bilden känns inte lite snabbt helt urvattnad när man har lite ljus i rummet. Drar man däremot på taklampan så försvinner ju i princip bilden helt vilket den inte gjorde med HS10:an men det känns hyffsat ointressant! :unsure:

Mattias.

Redigerat av mattiask, 23 December 2003 - 13:10.

Postad 23 December 2003 - 18:46

Unregistered6966891c
  • Unregistered6966891c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Jag har köpt min första projektor och det blev en Hitachi TX10.
Jag är mycket nöjd med bilden, kör 2m bred bild från 4,5 meter. Vad jag däremot har sett, är en död pixel (grön) precis i mitten. :) Tittar man nogrannare så kan man se att det är en hel "flock" 20-30 halv-lysande (gröna) utspridda överallt.
Är detta normalt eller är det fel på panelen.

Mvh
Mr. M

Postad 23 December 2003 - 20:18

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Mr.M: Nej det där låter inte normalt. Kontakta butiken du köpt den i. Jag har inte hört nånting om vad för "dead pixel policy" Hitachi har, men på din beskrivning låter det där helt oacceptabelt.

Mattias.

Postad 24 December 2003 - 12:42

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Hej

Jag har köpt min första projektor och det blev en Hitachi TX10.
Jag är mycket nöjd med bilden, kör 2m bred bild från 4,5 meter. Vad jag däremot har sett, är en död pixel (grön) precis i mitten.  :)  Tittar man nogrannare så kan man se att det är en hel "flock" 20-30 halv-lysande (gröna) utspridda överallt.
Är detta normalt eller är det fel på panelen.

Mvh
Mr. M

Jeg har oxo funnet noen døde * på min TX10. Ellers det vil si en død, og två halvdøda. Fikk vite av hifi center kjeden at Hitachi hadde en "3 dead pixel" policy, så jeg skal skicka den den inn på nyåret.

GOD JUL! :)

Redigerat av Unregistered33380, 24 December 2003 - 13:21.

Postad 25 December 2003 - 12:46

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
mattiask> Första avsatsen är nog på gränsen, jag vet inte exakt mått, men typ 3.5-3.7m från duken. Andra avsatsen är dock perfekt, där kan jag flytta mig 4.5-5.5m från duken, då märker jag inte av SD:n.

En fråga: Jag skall kunna koppla in dekodern, men vet inte riktigt vad som blir bäst. Jag har ca 10m mellan dekoder och proj, på ett helt annat ställe än dvd:n, och jag klurar på en scart>s-video för detta. Scart är enda utgången på dekodern. Jag har hittat en 5m scart>svideo, men behöver alltså 5m till - försämras det mycket om jag kör en skarv? Jag kommer inte att titta mycket på teve med projen - någon hockeymatch då och då, så om kvaliteten på överföring inte blir på topp är det inte HELA världen...

Postad 25 December 2003 - 13:26

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Bäst är ju som det nämnts här flera gånger att köra RGB från scarten till projjen, speciellt när det blir längre längder.
Annars borde det gå och hitta en Scart till s-video som är 10 meter tycker jag. Det går oxå att special beställa från Supra eller t.e.x Ixos från hifi-agenten men det hänger ju på vad det får kosta.
Å andra sidan säger du ju att bildkvaliteten inte spelar nån större så då kanske du inte behöver bry dig om vad du kör för kabel heller. Det finns ju billiga kablar på clasohlsson t.e.x.

Mattias.

Postad 25 December 2003 - 14:25

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
komponentingången på projen blir ju upptagen från dvd:n, men det kanske går att köra rgb via scart>vga? Får man ut rgb från dekodern på det viset?

Postad 26 December 2003 - 18:27

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Jag vill oxå slå ett slag för lite "dyare/bättre" kablar när vi snacka lite längre längder.

Det är mycket sanck om vikten av bra kablar, men vad jag har själv har sett/hört så är det inom bildöverföring som man har mest att vinna, inget att snacka om...

Postad 27 December 2003 - 20:55

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
tjosan.. nu har jag faktiskt köpt mig en hitachi projj.. skulle egentligen köpt en Z2 men loudness hade ingen hemma.. så det fick bli en hitachi istället.. =) skulle ju ha sagan om ringen kväll.. hehe =D

kollade på Z2 och TX10 bredvid varann på loudness o jag måste ju säga att z2:an va mycket bättre på färger och så hade den ingen synlig screendoor.. det hade däremot TX10:an .. nåt som jag stör mig lite på nu.. men allt är bara uppsatt tillfälligt här hemma.. blir nog lite bättre sen hoppas jag.. kör s-video oxå för dom hade ingen supra komponentkabel hemma.. visst är jag nöjd med köpet men inte helt nöjd.. aja skitsamma har en projj nu iaf.. =)

en sak till.. hur gör man för o få bra tv-bild med projjen.. ska se en film snart men får bara grynig svart/vit bild.. har kopplat en s-video kabel till videon genom en scartomkopplare.. men får ingen färg.. hur ska man göra? vet att det kan bli så när man kör från datorn till tv:n men då byter jag bara från kanal E1 på tv:n till E2 så funkar det.. har inte lyckats få det att funka med videon..

Redigerat av wobert, 27 December 2003 - 20:57.

Postad 27 December 2003 - 22:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Hur du kunde köpa en projje som du tyckte var sämre bara för att de inte hade den andra inne för tillfället är lite korkat enligt mig? :unsure:

Ang. svart/vit bild via videon så beror det på att de flesta videos på marknaden INTE kan skicka s-videosignal via scarten...

Postad 27 December 2003 - 22:23

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
wobert

Velkommen til klubben :) :blink:

Får jo bare gratulere jeg da. Hoppas, og det tror jeg, at du blir nöyd! :unsure:

Postad 27 December 2003 - 23:08

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

z2:an va mycket bättre på färger och så hade den ingen synlig screendoor..

Finns en hel del möjligheter att labba med färgerna på TX10:an och dessutom flera förinställda modes.

Postad 27 December 2003 - 23:56

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

Hur du kunde köpa en projje som du tyckte var sämre bara för att de inte hade den andra inne för tillfället är lite korkat enligt mig? :unsure:

Ang. svart/vit bild via videon så beror det på att de flesta videos på marknaden INTE kan skicka s-videosignal via scarten...

Priset kanske? finns alltid dom som är bättre men vet inte om jag vill lägga 6000:- till.. men sen är jag en impulsköpare oxå.. skulle ju kolla på sagan om ringen o ville ha en projj.. :) det där med svart/vit bild har jag löst.. s-video funkar med digitala kanaler o inte analoga.. så då måste man köra med kompositkabel.. då funkade det.. men med kass bild..

kenti: tackar tackar. =D

arioch: jo jag har ju inte ställt in nånting än.. finns det nån som har några bra inställningar man ska göra?.. jag höjde color till 3 så blev det lite mer tryck i färgerna..

Postad 28 December 2003 - 19:41

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
wobert: Jag får väl ta och citera mig själv.

Jag har "lånat" Ariochs instäningar på färgbalansen ( R+7, G-7, B-14 ), tagit "Dynamic" inställningarna och gjort en personlig av det och sänkt gamman från 2.5 till 2.2 ( upplever inte det som Arioch att bilden är skarpare med "dynamic" även om man ställer in "personlig" precis likadant ). Har ljus inställt på +5, kontrast på +10, Färgton på -3 och färg på 0

Prova dom inställningarna, det fungerar kanon för mig just nu. Kanske får göra nån mindre ändring när mina riktiga kablar kommer.

Nu har jag varit borta en vecka och firat Jul. Nu är jag hemma igen med en massa filmer i bagaget... nus ka här ses film !! :)

Mattias.

Redigerat av mattiask, 28 December 2003 - 19:42.

Postad 28 December 2003 - 23:33

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
sådär nu har jag tryckt in dom inställningarna.. o det ser betydligt bättre ut än dynamic..=D .. men det ser exakt ut som normal läget.. ser ingen skillnad alls där.. iofs har jag bara s-video än så länge ska skaffa komponent imorrn förhoppningsvis..

en sak som jag stör mig otroligt mycket på är fläkten som varvar upp och ner hela tiden.. nu står den o går för fullt även fast jag har whisper mode på.. nån som varit med om det?

sen så va det en hel del vertical banding men det har försvinnit det mesta nu =)

imorrn blire sagan om ringen 2 special edition.. har möblerat om nu o satt projjen på en hylla o flytta bak soffan så nu sitter jag på 3.5m avstånd ungefär.. helt perfekt.. =D

Redigerat av wobert, 28 December 2003 - 23:35.

Postad 29 December 2003 - 00:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Låter skumt det där med fläkten, så gör inte min.

Vertical banding har jag inte heller sett på min men jag har i.o.f.s bara testat den som snabbast med s-video och just då syntes det inte.

Kollade just "Johnny English". På den filmen fick jag ganska så grynig och orolig bild, klart sämre än LOTR men jag tror bildkvalitetens svagheter på den filmen förstärks ganska kraftigt av mina kassa kablar. Nu har man två vanliga vardagar framför sig igen att sitta och hoppas att Ixos kablarna dyker upp.

Har nån annan här meckat mer skärpe kontrollen ?
Jag hade dragit upp den till "5" när jag labbat medans jag kollat LOTR för jag tyckte bilden blev klart skarpare utan några större negativa effekter. Men nu när jag labbade på Johnny English så såg jag att det gav skumma effekter så jag tog ner den till "2" vilket jag tyckte gav bäst resultat på den filmen. På lägsta läget så blev texten väldigt "soft" och oskarp. För mig verkar det som att man kan använda skärpe kontrollen mer om filmens bildkvalitet i sig håller hög kvalitet.

Mattias.

Postad 29 December 2003 - 09:26

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

För mig verkar det som att man kan använda skärpe kontrollen mer om filmens bildkvalitet i sig håller hög kvalitet.

Så är det absolut. Inte bara på denna projje utan vilken annan projje (eller TV) som helst i stort sett.

Jag har fastnat på läge 3 i skärpa. Använder 4 ibland, men aldrig 5 eller 2.

Postad 29 December 2003 - 10:49

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

sådär nu har jag tryckt in dom inställningarna.. o det ser betydligt bättre ut än dynamic..=D .. men det ser exakt ut som normal läget.. ser ingen skillnad alls där.. iofs har jag bara s-video än så länge ska skaffa komponent imorrn förhoppningsvis..

en sak som jag stör mig otroligt mycket på är fläkten som varvar upp och ner hela tiden.. nu står den o går för fullt även fast jag har whisper mode på.. nån som varit med om det?

sen så va det en hel del vertical banding men det har försvinnit det mesta nu =)

imorrn blire sagan om ringen 2 special edition.. har möblerat om nu o satt projjen på en hylla o flytta bak soffan så nu sitter jag på 3.5m avstånd ungefär.. helt perfekt.. =D

Underlig det der med fläkten.. Har inte hatt det problemet alls. Hør med stedet der du kjøpte projje:n, må være noe fel på den.

Och hva angår VB, har jag inte sett det på min TX10 heller. Er det mindre sjanse for å se dette med bra komponentkablar i forhold til tex s-video eller komposit?

Postad 29 December 2003 - 14:14

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har också upplevt samma sak men bara precis när jag startat projektorn (jag kör alltid i whispermode). Däremot stör jag mig rätt mycket på det "propeller"-liknande ljud som fläkten för. Trodde att det skulle vara mer ett swischande/swoschande :) läte. Är det någon som upplevt samma sak? Detta är min första projje så jag har inte så mycket att jämföra med... När man lyssnat i butik så har man ju knappt hört fläkten. Men det är klart, i vardagsrummet hemma är ju bakgrundsbruset inte lika högt.

Postad 29 December 2003 - 14:14

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
På min Sony HS10:a tyckte jag att det alltid gav bäst resultat att ha skärpe kontrollen på 0, det är ju i.o.f.s lite skillnad i upplösningen mellan dessa så det kan ju vara därför det inte fanns nåt behov av skärpe kontroll. Sen hade ju HS10:an elektrisk focus så man kunde ju stå framme vid duken ochs tälla in perfekt optisk skärpa.

Idag har mina Ixos kablar kommit så ikväll blir det spännande! :)

Edit: Mackee hann komma med ett inlägg medans jag skrev mitt.
På alla projektorer jag sett/hört så går alltid fläkten upp i varv när man startar den för att sen gå ner i varv om den är ställd i det lägre läget så det är inget onormalt.
Jag upplevde oxå fläkten som lite mer högljudd än vad mitt intryck från butiks demon var när jag slog igång den här hemma och inte hade på nåt annat ljud.. men så fort en film är igång och det bara är nåt svagt ljud i filmen så dränks fläktljudet bort.. så var det inte med HS10:an, då fick det vara klart mer ljud i filmen för att dens fläktljud skulle dränkas bort.

Mattias.

Redigerat av mattiask, 29 December 2003 - 14:20.

Postad 29 December 2003 - 14:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Exakt. Jag tycker fläkten är störande om det är i princip tyst i filmen och man tittar nattetid.
Fläkten överröstas lätt av susandet från en bil som åker förbi på gatan utanför om fönstret står på glänt.
Fast är det knäpptyst för övrigt så upplevs ljudet som högt och "propellerliknande", ja.

Postad 29 December 2003 - 16:10

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
filmen jag kollade på när jag såg VB va monsters inc. .. det va precis efter att jag startat projjen men sen försvann dom.. samma sak med fläkten men den höll på ett bra tag.. 5min ungefär o varva upp o ner.. sen la den sig på en låg nivå..

tänkte bara kolla en sak med er.. är lite osäker på vad VB är.. men är det när det går horisontella linjer över bilden? jag hade 3-4st som åkte neråt hela tiden.. riktigt irriterande.. får se om min supra komponent kommit hem idag.. kan ju hoppas iaf =D

Postad 29 December 2003 - 17:08

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
VB= Vertical banding

Postad 29 December 2003 - 23:47

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

VB= Vertical banding

ahhh vertical.. hehe tänkte inte så långt.. men fick iaf horisontella linjer istället. horisontal banding då.. :)

NUUUUUUUUUU är jag så ###### trött på den här skitprojjen.. idag pajade den.. blahhh i slutet av TTT ... fläkten varvade upp o ner genom hela filmen.. hur irriterande som helst.. lät som om det va glapp i den mot slutet startade en kort stund o stannade sen.. höll på så hela tiden.. sen blev det helt svart.. så imorrn blir det o lämna in den.. om jag får så ska jag byta till en Z2..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.