Målad Mdf skiva som duk?
Postad 23 February 2005 - 15:36
Postad 23 February 2005 - 15:52
fassan o jag bestämde oss för att köpa en z3:a istället...hade först tänkt oss en z2:a men det e bättre att lägga ut lite extra o få ngt bättre..
men nu till saken..
vilken färg e bäst till en z3:a.
ska den vara vit lr ljus grå?
vilken glans?
osv osv?
mvh//dan
Postad 23 February 2005 - 15:53
tjena!!
fassan o jag bestämde oss för att köpa en z3:a istället...hade först tänkt oss en z2:a men det e bättre att lägga ut lite extra o få ngt bättre..
men nu till saken..
vilken färg e bäst till en z3:a.
ska den vara vit lr ljus grå?
vilken glans?
osv osv?
mvh//dan
Beror lite på hur mycket du kommer att mörklägga skulle jag säga.
Kan du få total mörkläggning kan man ha lite ljusare färg.
Postad 23 February 2005 - 18:33
Postad 24 February 2005 - 14:53
voore vädligt tacksam för svar så snabbt som möjligt...den ska målas imon..
mvh//Dan
Postad 24 February 2005 - 15:29
så målar du bara över den.
Postad 24 February 2005 - 15:42
Postad 24 February 2005 - 15:43
Men någon annan har säkert andra åsikter om det.
Postad 24 February 2005 - 15:50
mvh//Dan
Postad 24 February 2005 - 16:22
Kommer ha svårt att mörklägga helt i min lägenhet.
Glans och matthet? S1000, S1500, S2000?
Postad 24 February 2005 - 16:28
Redigerat av Hellgun, 24 February 2005 - 16:29.
Postad 24 February 2005 - 16:42
Det räcker alltså jag säger i måleriaffären. S1500 glans 4! Så ger dom mig det jag vill ha?
Postad 24 February 2005 - 16:58
Och ja, säger du S1500 glans 4 så får du rätt färg (samma som jag iaf, om nu det är rätt?).
Postad 24 February 2005 - 17:08
Farsan snacka om att man kanske ska måla båda sidor i vilket fall som helst då den kanske drar ihop sig och ändrar struktur. Gäller det även mdf, som väl är ett dött material?
Postad 24 February 2005 - 17:36
Jag är också på G med dukbygge och tänkte använda färgkulören S1000-N med glans 7 på en 12mm mdf-skiva.
Projjen som kommer användas är en Z3:a och duken kommer bli mellan 70-80" beroende på hur jag upplever bilden från sweetspot.
Projjen är just nu på väg, därför har jag valt att först skjuta bilden sen mäta och göra en duk. Surt om man gör en som inte passar
Måtten kommer att landa på:
1.78:1 = B=155cm, H=87.2cm alt. 177.1cm x 99.6cm.
Men om man lägger på en list på duken, hur ska man riktigt räkna då?
Vi säger att listen som kommer att spikas dit, är 5cm. Lägger jag helt sonika bara på 5cm på total måtten eller måste jag göra på nåt annat sätt?
Jag tänkte måla skivan 3-4 lager beroende på resultat. Sen betsa listerna antingen i Mahogny eller så måla dom svarta. Sen skruva upp skivan på väggen och spika fast listerna.
Sen montera en smal list på sidorna av mdf-skivan, alltså kanterna. Visst borde detta fungera ypperligt?
*edit*
En hörn-list i lämplig storlek borde ju passa mkt bättre än att använda en smal + en ca 5cm´s list. Hörn-lister borde ju finnas i varierande storlekar.
Har även ändrat mej och kör med en 6mm`s mdf.
Vad tror ni om 6mm och hörn-lister? alltså lister som ser ut som ett L.
Tacksam för svar
MVH
Rock!
Redigerat av Unregistered29693, 24 February 2005 - 21:58.
Postad 24 February 2005 - 22:22
Farsan snacka om att man kanske ska måla båda sidor i vilket fall som helst då den kanske drar ihop sig och ändrar struktur. Gäller det även mdf, som väl är ett dött material?
Jag har bara målat ena sidan men kan konstatera att skivan är lätt välvd och jag kan bara härleda det till att den är målad på ena sidan. Det är 12 mm MDF. Det är väldigt lite så det stör inte direkt men det är ju inte önskvärt i alla fall.
Postad 25 February 2005 - 12:58
Yes, du resonerar helt rätt. Men du skall lägga på 10 cm på måtten, för du vill väl ha en ram runt om!Måtten kommer att landa på:
1.78:1 = B=155cm, H=87.2cm alt. 177.1cm x 99.6cm.
Men om man lägger på en list på duken, hur ska man riktigt räkna då?
Vi säger att listen som kommer att spikas dit, är 5cm. Lägger jag helt sonika bara på 5cm på total måtten eller måste jag göra på nåt annat sätt?
Om vi utgår från ditt första alternativ (B=155, H=87,2) skall den färdigsågade skivan alltså vara 165 * 97,2 cm.
Notera alltså att den färdigsågade skivans proportioner (97,2 : 165,0) är 1:1,70, men när du lägger på en 5 centimeters list runt om, så blir ”dukens” proportioner 87,2 : 155 dvs. 1:1,78.
Om man sågar till skivan så att proportionerna på skivan är 1:1,78, och sen lägger på en ram runt om, så blir ”dukens” proportion INTE 1:1,78. Tro mig, jag vet
Postad 25 February 2005 - 15:48
Om man sågar till skivan så att proportionerna på skivan är 1:1,78, och sen lägger på en ram runt om, så blir ”dukens” proportion INTE 1:1,78. Tro mig, jag vet
Det kan man ju lista ut på lillfingret
Postad 25 February 2005 - 15:51
Kör du på så tunn som 6mm kommer den garanterat slå sig, det är nackdelen med mdf, skivan blir tung som fan.
Sen, varför ska du ha glans 7 för, inte för att det är så jättelångt ifrån ordentligt matt, men när det finns mattare, varför inte ta det?
lycka till med byggandet
Postad 25 February 2005 - 21:19
Glansen och färgen är inte bestämd, men det verkar ju vara rena djungeln. Nån som har nått tips? ska sitta ca 3m ifrån 70-80" med en Z3. Förslag?
Postad 26 February 2005 - 12:59
jag tvivlar att 6mm`s kommer att slå sig. Om jag skruvar 3st skruvar uppe och 3 nere, och 2st i mitten så är det ju teoretiskt omöjligt att skivan rör på sig. Skivan kommer inte att reglas på nåt sätt utan endast målas och skruvas upp på väggen.
Glansen och färgen är inte bestämd, men det verkar ju vara rena djungeln. Nån som har nått tips? ska sitta ca 3m ifrån 70-80" med en Z3. Förslag?
Du kan ju bara fästa i kanterna, den kan fortfarande börja bukta i mitten, men okej om du skruvar så mycket så visst, särskilt med en lite mindre duk som du har, så minskar nog risken ganska mycket.. ..dock tycker jag det är en dålig lösning att skruva fast den direkt i väggen, det blir schystare när duken har lite distans till väggen och står ut lite, som det blir på det sättet jag hängt upp skivan.
Postad 26 February 2005 - 13:35
jag tvivlar att 6mm`s kommer att slå sig. Om jag skruvar 3st skruvar uppe och 3 nere, och 2st i mitten så är det ju teoretiskt omöjligt att skivan rör på sig. Skivan kommer inte att reglas på nåt sätt utan endast målas och skruvas upp på väggen.
Du kan ju bara fästa i kanterna, den kan fortfarande börja bukta i mitten, men okej om du skruvar så mycket så visst, särskilt med en lite mindre duk som du har, så minskar nog risken ganska mycket.. ..dock tycker jag det är en dålig lösning att skruva fast den direkt i väggen, det blir schystare när duken har lite distans till väggen och står ut lite, som det blir på det sättet jag hängt upp skivan.
Visst smaken är som baken. Jag har sett flera som har som jag tänkt det. Bl.a Mnemic, som jag fått lite support av via pm.
Distansen kan ju enbart ha en estetisk poäng. Bildmässigt så kan jag då inte tänka mej att den spelar nån roll.
Varför jag tar så tunn mdf är just pga vikten. Jag vill inte offra min gipsväggar, visst reglarna är väl inte så svåra att finna.
Men duken väger ju som *** om man tar 12 el 16mm, när den väl uppfyller samma funktion med 6mm.
Jag håller med dej om att det kanske är ett mindre bra sätt att skruva direkt, men jag kommer inte att möblera om nåt och duken kommer sitta där så länge jag bor kvar där.
Tack för råden iaf.
Nån som kan rekommendera färgval till duken? (Z3:a på 3m avstånd)
*edit*
Tack för hjälpen PennyLane
Redigerat av Unregistered29693, 26 February 2005 - 13:36.
Postad 14 March 2005 - 15:36
Men min fråga är, Är det någon som senare jämfört sina hemmabyggen med en diplomat euroscreen duk eller liknande.
Tacksam för svar
Postad 17 March 2005 - 00:56
Går själv i tankar om att själv bygga en MDF, läst att Goo påminner om Firehawk. Samtidigt som jag läst att folk som målat med vanlig färg, typ s1500 o sen gått o köpt sig en "riktig dyr duk" blev sura för att dom använt en hemmagjord duk så länge. (obs, ska inte läsas för att reta upp alla stolta hemmabyggare :-)
Men min fråga är, Är det någon som senare jämfört sina hemmabyggen med en diplomat euroscreen duk eller liknande.
Tacksam för svar
Tror du får ta det lite mer för vad det är, ett billigt alternativ för dom som inte riktigt att dom har råd med en dyr duk. Har jämfört min duk med en Netonnet duk för 2000 kr (dock inte side by side) tycker min stod sig bra mot den iallafall, sågott jag kunde bedömma. Sen om man smackar på med Goo färg, som verkar väldigt bra, så kan man nog få samma kvalite som ganska mycket dyrare dukar.
Min gissning är, Vanlig färg - Jämförbart med en 2-3000 kr duk.
Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 17 March 2005 - 00:57.
Postad 17 March 2005 - 03:06
Postad 17 March 2005 - 09:13
Oki doki, tack för svar, vi får se vad det blir framöver. Börjar skramla till en Euroscreen diplomat men ska nog bygga något i väntan. Kul med alla entusiaster som bygger o grejar o delar med sig.
Postad 17 March 2005 - 11:58
Ska nog ta och göra en mdf duk som screen jag med .. Funderade bara på hur ni har skött ram arbetet .. Har ni köpt färdigsågade kantlister som passar redan, eller har ni själva sågat listerna vid kanterna av duken och sedan fäst ihop dom med hjälp av spikar/skruvar? Vill givetvis att passformen skall vara perfekt ..
Sågade listerna själv och satte sedan fast de med lim. Listerna håller ju inte upp mdf:en på något sätt utan är mer som dekoration så det är onödigt att skruva.
Postad 17 March 2005 - 12:06
Ska nog ta och göra en mdf duk som screen jag med .. Funderade bara på hur ni har skött ram arbetet .. Har ni köpt färdigsågade kantlister som passar redan, eller har ni själva sågat listerna vid kanterna av duken och sedan fäst ihop dom med hjälp av spikar/skruvar? Vill givetvis att passformen skall vara perfekt ..
Köpte vanliga lister, sen använda jag en vinkelsåg och sågade i 45 graders vinkel, de va dock jäkligt svårt att få det att passa helt perfekt, så i några av hörnen är det en liten liten glipa, syns inte på "titt-avstånd" men om man går fram o granskar duken syns det tydligt, vissa har låtit bli den krångliga varianten med 45 graders vinkel i hörnen, utan bara kört raka lister..
Postad 17 March 2005 - 13:13
Sågade listerna själv och satte sedan fast de med lim. Listerna håller ju inte upp mdf:en på något sätt utan är mer som dekoration så det är onödigt att skruva.
Jo, det vet jag .. Det är det som är hela idéen, att det skall vara snyggt
Köpte vanliga lister, sen använda jag en vinkelsåg och sågade i 45 graders vinkel, de va dock jäkligt svårt att få det att passa helt perfekt, så i några av hörnen är det en liten liten glipa, syns inte på "titt-avstånd" men om man går fram o granskar duken syns det tydligt, vissa har låtit bli den krångliga varianten med 45 graders vinkel i hörnen, utan bara kört raka lister..
Det är just det jag menar .. Jag vill att listerna skall sitta klockrent ihop.. Utan springor alltså .. Jag vet inte varför, men jag har fått för mig att det är snyggare med lister som sitter ihop med 45 graders sågade kanter i ändarna .. Raka lister känns inte riktigt rätt faktiskt ..
Postad 17 March 2005 - 14:07
Det bästa för att absorbera ljusspill.
Postad 17 March 2005 - 15:52
Det är just det jag menar .. Jag vill att listerna skall sitta klockrent ihop.. Utan springor alltså .. Jag vet inte varför, men jag har fått för mig att det är snyggare med lister som sitter ihop med 45 graders sågade kanter i ändarna .. Raka lister känns inte riktigt rätt faktiskt ..
Mina lister blev fina och utan springor, det du får göra är att såga varje del allt eftersom, alltså inte bara såga alla lister med 45 graders vinkel och samma längd och sedan sätta ihop de. Du sågar först en sida och lägger den på mdf:en där du ska ha den och tar sen nästa och mäter in den mot den du just sågat så att måtten blir exakta, det skiljer alltid lite på de olika sidorna. Så fortsätter du så varvet runt.
Postad 18 March 2005 - 00:15
Postad 18 March 2005 - 01:11
Är i full fart och ska snart köpa en mdf. Har precis fått min ptae700 och min nya soffa idag, så jag ska börja fixa till där hemma nu och längtar tills allt är på plats!
Hur har du fixat upphängningen? Hur tjock mdf har du? Skivan har inte börjat slå sig?! Måla du båda sidorna? Många frågor.... Man vill ju att det ska bli bra
Postad 18 March 2005 - 10:35
Martin.M: Du skulle inte kunna lägga upp lite fler bilder och lite närbilder på hur din ram ser ut? Var köpte man velour?
Är i full fart och ska snart köpa en mdf. Har precis fått min ptae700 och min nya soffa idag, så jag ska börja fixa till där hemma nu och längtar tills allt är på plats!![]()
Hur har du fixat upphängningen? Hur tjock mdf har du? Skivan har inte börjat slå sig?! Måla du båda sidorna? Många frågor.... Man vill ju att det ska bli bra
Du kanske skulle läsa igenom mdf trådarna på forumet, så har du nog svar på de flesta av dina frågor..
Postad 18 March 2005 - 11:26
Martin.M: Du skulle inte kunna lägga upp lite fler bilder och lite närbilder på hur din ram ser ut? Var köpte man velour?
Är i full fart och ska snart köpa en mdf. Har precis fått min ptae700 och min nya soffa idag, så jag ska börja fixa till där hemma nu och längtar tills allt är på plats!![]()
Som sagt det finns mycket om det redan på forumet, men jag kan bistå med
en liten snabbresumé!
Kantlisten i Velour köpte jag av http://www.kreatima.se/ snabb och bra service.
Kostade i runda slängar 200:- ungefär.
Jag kör med 12mm mdf, det väger en del men men.. det gör inget, när man
väl hängt upp den så hänger den där. Kan aldrig tänka mig att den kommer
att slå sig på något sätt.
Jag har målat bara framsidan samt kanterna (om det nu finns fukt så letar
den sig in i kanterna garanterat först).
Här är en liten bild på upphängningen.
en planka är alltså fastlimmad på själva duken, den andra fastskruvad i väggen.
Sen så hänger duken på plankan i väggen bara.
Har även satt i 2 st pluggar så att den inte kan glida ner på något sätt.
Längst ner där är bara ett stöd så att den inte ska slå sig.
Sitter en i varje hörn där nere.
Hoppas du fattar något av min snygga skiss
Untitled_1.jpg 4.53K
12 Antal nerladdningar
Postad 18 March 2005 - 13:53
Du kanske skulle läsa igenom mdf trådarna på forumet, så har du nog svar på de flesta av dina frågor..
Det hade du rätt i. Stod många svar på mina frågor!
Redigerat av zx, 18 March 2005 - 13:54.
Postad 16 April 2005 - 21:36
Tänkte måla hela väggen så att jag kan ändra storlek efter behov. Och för att det är lättvändigast och så slipper man ha något som sitter på vägen och ser "knepigt" ut när man inte tittar på film. Orkar inte vara lika kreativ som många andra här.
Postad 17 April 2005 - 11:19
Själv är jag lite avis på polarens MDF som är vansinnigt snygg där på väggen...
Däremot vet jag inte vad en greyline-duk eller liknande ligger på, men s1500 verkar ju vara en vanlig och populär färg här.
Redigerat av B8, 17 April 2005 - 11:22.
Postad 17 April 2005 - 20:49
Det var ett äventyr i sig att få hem skivan. Jag körde hem ensam, den fick ligga på takräcket fastbunden med tunna linor som killen på Optimera sa skulle hålla bra. Duken var bredare än takräcket och bilen vilket gjorde att skivan gick att lyfta lite men inte att flytta sid eller framleds. När jag skulle köra iväg sa en lastbils chaffis till mig -:Öh, du ska väl inte ut på motorvägen med den, va? Den kommer flyga av direkt, det kan jag lova dig...
Jag körde hem i väggrenen i 35km/h på en 90-väg...
Jag var helt nojig för att den skulle lossna. Minsta ljud fick en att få kalla kårar igenom kroppen. Aldrig jag gör om det...
https://www.prisjakt...=35739&pic=.jpg
Redigerat av Badguy, 17 April 2005 - 21:35.
Postad 17 April 2005 - 20:53
Yterst = En kvartsstav
Mitten = Basic list
Innerst = Fyrkantig stav
Totalt: 7cm bredd
https://www.prisjakt...=35741&pic=.jpg
Redigerat av Badguy, 17 April 2005 - 21:23.
Postad 18 April 2005 - 09:57
MDF-skivan var på 240*122 cm och jag körde på 122cm och bad bara Conny på brädgården kapa den så det blev 16:9 format. Sen drog jag in den i en vanlig V70, inga problem.
För att inte få mindre problem köpte jag en trälist och klädde med sammet som jag sen tryckte på runt ramen, då undviker man att tappa bildyta och att ha en ännu större skiva att behöva transportera hem.
Bilder finns i galleriet för bedömning.
Postad 18 April 2005 - 16:39
Postad 18 April 2005 - 20:18
Riktigt snygg list Badguy, kan du beskriva mer i detalj hur du gjorde den?
Hmm, jag köppte en kvartsstav radie=15mm, en vanlig list 40x15mm och en list på 15x15mm, ungefär... sen bettsade jag de smala listerna med svart 2 gånger... sen bettsade jag den stora med mahogny betts 2-3 gånger, beror på hur mörk man vill ha den.
Jag förborrade listerna med en spik utan skalle på, sen spikade jag de ytre listerna först sen gick jag på mellan listen och sen de innersta.
Se till att inte dra listerna över filmdukens yta så du skrapar eller gör bettsmärken då bettsen kan bli lite klibbig på undersidan av listen om du fått en droppe...
Vet inte vad mer jag kan säga om saken... det är lättare än det ser ut bara man har en bra såg och måttkännsla...
ps. kvartsstaven har jag ytterst så duken får en fin radie...
Redigerat av Badguy, 18 April 2005 - 20:20.
Postad 26 April 2005 - 11:19
Köpte en lagom list på byggvaruhuset, tror den var 28*78 mm.
Tog måtten på mdfen och sågade 45 gradiga vinklar på alla delar.
Klädde med sammet ( häftpistol ). Häfta på baksidan och inget annat, fult med synliga häftstift.
Sen hade jag bleck ( stavas det så ) i 90 gradiga vinklar som jag satte i varje hörn ( 4 st ) för att hålla ihop ramen.
Hade även köpt raka bleck för att sätta på baksidan för att fästa ramen i mdfen med skruv.
Dock var mina mått så exakta att jag helt enkelt bara tryckte på ramen runt mdfen så satt den som en smäck =)
Postad 26 April 2005 - 11:33
min diy duk kostade med alt ca 500 + ett par timmars job
Postad 26 April 2005 - 11:51
ekke: om du menade mig när det gäller ramen så gjorde jag enligt följande:
Köpte en lagom list på byggvaruhuset, tror den var 28*78 mm.
Tog måtten på mdfen och sågade 45 gradiga vinklar på alla delar.
Klädde med sammet ( häftpistol ). Häfta på baksidan och inget annat, fult med synliga häftstift.
Sen hade jag bleck ( stavas det så ) i 90 gradiga vinklar som jag satte i varje hörn ( 4 st ) för att hålla ihop ramen.
Hade även köpt raka bleck för att sätta på baksidan för att fästa ramen i mdfen med skruv.
Dock var mina mått så exakta att jag helt enkelt bara tryckte på ramen runt mdfen så satt den som en smäck =)
tänkte bara på hur du fästa ramen på mdfskivan, mdfen har ju inte större mått än 1220mm eller vad det nu är, och för att inte så mindre yta så måste du ju fästa ramen utanför mdfen på nått sätt ..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
359 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?