Axel.f: Varför valde du ax3 istället för 1014? bara nyfiken?
* Officiell tråd - Pioneer VSX-AX3/5i *
Pioneer VSX-AX3
(Förstärkare)
|
1
|
(32)
|
Inga priser | |
Pioneer VSX-AX5i
(Förstärkare)
|
1
|
(28)
|
Inga priser |
Pioneer-klubben (151 inlägg)
|
14 år sedan |
VSX-AX5i vs ny (2 inlägg)
|
14 år sedan |
Koppla ihop enheter funktionellt och snyggt? (2 inlägg)
|
15 år sedan |
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg)
|
18 år sedan |
Dali eller Canton? (30 inlägg)
|
18 år sedan |
Pioneer 2011 VS ax5i (5 inlägg)
|
22 år sedan |
Postad 13 January 2005 - 23:37
Axel.f: Varför valde du ax3 istället för 1014? bara nyfiken?
Postad 14 January 2005 - 00:33
nästan allt i funktioner med ett bra grundljud å bra försteg för dessa ringa pengar-det är bra.
kul å höra att det låter bra,biamp funktionen är faktiskt en bra ide-upplever du att det finns mer kraft nu???
mvh avancerar.
Redigerat av avancerar, 14 January 2005 - 02:33.
Postad 14 January 2005 - 11:57
Jag har också försökt läsa så många tester jag kunnat innan jag köpte den och sen snubbla jag över ett demoex med full garati. Den fick jag för 8000:- ist för 10000:- eller vad den nu kostar som lägst, då slog jag till. Har läst en hel drös med possitiv kritik om AX3:an och nu när jag har den hemma så kan jag bara instämma. Jag är supernöjd med den (förutom att jag inte gillar hur MCACC ställer in högtalarna). Den spelar med otrolig kraft och presition, detaljerana är underbara.
Sen antar jag att jag hellre vill ha en Receiver från AX-Serien.
//Avancerar
Jo, Bi-amp fungerar faktiskt över förväntning, det märks tydlig att frontarna får mer mos nu!
Verkar iof som att mina E100 sväljer hur mycket effekt man än kör in :0)
Postad 14 January 2005 - 15:03
japp,du kan mata dina jbl med betydligt MER kräm-du får väl köpa dig ett steg.
ett rotel som stramar upp basen i dina jbl, hade nog suttit fint.
jag hade en gång ett par jblxti100 å dom spelade VÄLDIGT BRA när jag använde mig av ett rotel till basen.
mvh avancerar.
Postad 14 January 2005 - 15:08
Ska man försöka kompensera för sitt ljudideal eller ska man acceptera att eftersom Direct läget inte är bra så är det fel recciever?
Postad 14 January 2005 - 16:02
Not till mig själv: Call a shrink, right now!!!
Postad 14 January 2005 - 16:10
testa om du har möjlighet att köra med ett par andra högtalare(typ nu över helgen)-låna av kompis eller affär.
för ax5ai spelar enligt mig väldigt neutralt med en portion värme/skimmer.
jag personligen kan tänka mig att mellanregistret i dina bravo spelar lite tunnt/ljust
och att diskantåtergivningen blir lite tunn/hård???
men däremot om du tex hade köpt en hk(som många tycker är mörka/varma)så
hade du enligt mig fått ett väldigt framfusigt mellan register som spelar nasalt/kallt
och diskanten hade blivit väldigt direkt inpå å hård utan luft å detalj.(personligt)
jag tror helt enkelt att du inte gillar ljudbilden som dina bravo har.....tror inte att felet ligger i ax5:an.
testa med andra högtalare!!!
mvh avancerar.
Postad 14 January 2005 - 16:13
//Martin.M
Som du vet så Bi-ampa jag mina E100 igår och det blev faktiskt över förväntan.
Fråga:
Blir det ruggigt mycke bättre om jag skulle driva mina E100 med ett 331 ist?
Postad 14 January 2005 - 16:16
jag personligen tror att du skulle uppskatta basens stramare å kraftfullare återgivning gentemot när ax3 sköter den....
kolla om du kan låna hem ett slutsteg först å testa om det är värt skillnaden.
mvh avancerar.
Postad 14 January 2005 - 16:17
Kan vara så men framförallt är det nog rummet. När jag köpte Bravo så lyssnade jag inte å dem i hemmiljö men i affär och då slog de allt, enligt mitt tycke då (ca. 1 år sedan). Jag tyckte 24 000 kr för FX-10 var genant billigt för det ljudet. Hemma har jag aldrig uppnått den höjden. Jag trodde att den rumskorrigeringen i AX5Ai skulle hjälpa till en del och det gjorde det men det är långt kvar till de magiska ögonblick jag upplevde en februaridag 2004...tycker du inte att det låter bra i direct läget, så tror jag att det är dina högtalares ljudbild du inte tycker om-inte förstärkaren.(personlig åsikt)
testa om du har möjlighet att köra med ett par andra högtalare(typ nu över helgen)-låna av kompis eller affär.
för ax5ai spelar enligt mig väldigt neutralt med en portion värme/skimmer.
jag personligen kan tänka mig att mellanregistret i dina bravo spelar lite tunnt/ljust
och att diskantåtergivningen blir lite tunn/hård???
men däremot om du tex hade köpt en hk(som många tycker är mörka/varma)så
hade du enligt mig fått ett väldigt framfusigt mellan register som spelar nasalt/kallt
och diskanten hade blivit väldigt direkt inpå å hård utan luft å detalj.(personligt)
jag tror helt enkelt att du inte gillar ljudbilden som dina bravo har.....tror inte att felet ligger i ax5:an.
testa med andra högtalare!!!
mvh avancerar.
Postad 14 January 2005 - 16:27
har du ngn form av akustikförbättring??dämpning??
vi säger att du tycker att nedre mellan register är för tunt-då kan du ju gå in å ställa in så att du tex får ett fylligare sådant.
clou kabeln som du använder till dina frontar är en ganska hård kabel i diskant å mellan register, men basen i kabeln är mkt bra.den är inte direkt passande för dina bravo.
sen så är det mkt viktigt att du har "lugna" signalkablar.
vad har du för en dvd?? en billig spelare är nästan alltid lite hård/vass-utan homogenitet å varm klang.
micke
Postad 14 January 2005 - 16:30
Postad 14 January 2005 - 16:59
Jag hoppas inte att min anläggning är helt felkomponerad. Clou Cable är endast någon vecka gamla.
DVD har jag tänkt byta men behöver spara lite till DV868AVi. Det har varit dyra hemmabio inköp senaste året. Jag tänkte däremot att DVDs påverkan på ljudkvalitet skulle vara liten eftersom jag kör D/A omvandlingen i AX5Ai.
Jag ska försöka testa och kompensera för mitt ljudideal imorgon och hoppas på underverk...
Postad 14 January 2005 - 17:41
angående att du låter ax5:an sköta omvandlingen är ju inte fel,men om du istället tar ett par fina/mjuka/lugna signalkablar och använder detta när du kör musik så kan du på det sättet avsevärt förbättra/mjuka upp framtoningen i ditt ljud.
ofta låter analogt isig oftast lite mer harmoniskt än digitalt.
sen när du kör med firewire så vet jag faktiskt inte hur det blir, men enligt andra så låter ju detta helt förträffligt.
det kommer nog att bli bra tillslut-finjustering ger mycket.
häng upp två mattor bakom varje högtalare oxå!!!
mvh avancerar.
Postad 16 January 2005 - 00:56
har du fått ordning på nått-till det bättre???
Avancerar.
Postad 16 January 2005 - 12:12
- - -
-
Bas: -
-
-
--------------------------------------
Diskant:
- - - -
-
-
---------------------------------------
Detta gör att jag får en väldigt "boomy" bas. Gör jag kalibreringen tidigt t.ex. efter 20 msek så är basen för låg och förstärkaren kompenserar för det. Men efter säg 100 msek. så basen alldelles för hög... Enda sättet är akustikförbättring men jag vet inte var, hur eller vad man kan komma undan med designmässigt.
Postad 16 January 2005 - 12:24
AX5Ai kompenserar till viss del men problemet kvarstår, speciellt i stereoläge.
Postad 16 January 2005 - 15:29
det ända du kan göra nu är omplacering & akustik/dämpnings fix.
Postad 17 January 2005 - 13:08
Postad 17 January 2005 - 15:00
Jag ska försöka med ett ramspänt gardintyg bakom högtalarna och hoppas på bättre resultat. Det är mest i stereo som problemen är. Jag tror AX5Ai har lättare för att kompensera för problemen i surround.
japp, det stämmer nog.
hur tycker du att dina bravo presterar i övrigt ihop med ax5ai:an nu, är du fortfarande inte nöjd?.
själv så har jag spelat i ca 60-70 timmar med mina nht nu, å jag kan bara säga att dom låter bättre å bättre
hoppas du får i ordning på dina grejjer så att du kan börja njuta lite av din anläggning oxå,inte bara kompensera "fel".
mvh avancerar
Postad 17 January 2005 - 18:41
Finns det andra förslag som skulle kunna fungera ihop med min ax-3? Är det så att det är fler som är missnöjda med kraften som finns tillgänglig i 2 kanal eller är det jag som inbildar mig detta, jag menar det är ju ändå ingen jättebillig reciver. Något som jag funderar på är vikten, den är ju tung som bly men det verkar inte vara slutstegen och strömförsörjningen som väger direkt!!
Kom gärna med förslag till förbättringar angående den sinande kraften.
Postad 17 January 2005 - 18:51
Postad 18 January 2005 - 07:02
det går att spela duktigt högt utan distorision å ändå behålla kropp m.m.
men självklart så kommer högtalarna att prestera ändå bättre när dom får bli drivna av ett mer högklassit steg med mer amp osv.
så det är antagligen såpass olika ifrån högtalare till högtalare.
jag tror att du får köpa dig ett steg-själv hade jag gått på vincents små mono.
avancerar.
Postad 18 January 2005 - 08:51
Chorus 716 ska ju vara lättdrivna så det bör inte vara några problem.Kanske skulle tillägga att jag har JM Lab Chorus 716 som frontar, det kan ju spela in vid förslag, och Supras rondo 4*2,5 som kabel.
Postad 18 January 2005 - 08:52
Postad 18 January 2005 - 22:14
Nu har man beställt en DV-868AVi som ju bör passa bra med min nya AX5Ai-S.
som handen i handsken!!!
Postad 25 January 2005 - 20:11
ni med ax3/5/10:a kan ni hjälpa mig med detta tack.
OBS---GLÖM DETTA, DET ÄR FIXAT NU----
mvh avancerar.
Redigerat av avancerar, 25 January 2005 - 20:39.
Postad 29 January 2005 - 01:59
en AX3:a för att få upp basen?
Jag har pillat med det i en vecka nu o fattar nada (tackar vet jag en
grafisk EQ)
Jag ska förklara lite.
Jag har en AX3:a och använder ett par JBL Northridge E100 som frontar.Jag bi-ampar frontarna och detta fungerar fint, problemet är att jag har sämre drag i basen än vad jag hade med min gamla H/K 3550.
Problemet uppstod efter jag kört auto kalibreringen, jag är nästan 100 på att det är auto-kalibleringen som har EQ:uat ner basen. Jag vet att man kan gå in under expert och manuellt ställa frekvenserna, men hur???????? jag bli tokig!!!
Skulle gärna vilja ha en "disco" inställt i ett "V" inställning på Custom1.
Hög bas, hög diskant och lågt mellanregister.
TIPS?
Postad 29 January 2005 - 10:13
(saknar bl a MCACC med mic)
Du går in i acoustic calibration-menyn under expert-menyn, där kan du justera
varje högtalare för sig
Basen har de lägre Hertz-talen, det är bara att öka på det antal db där som
du vill tills du blir nöjd
Diskanten har de högre Hertz-talen (tror att de står som kHertz men det
märker du) öka där också så får du en "hängmatta"
elis
Postad 29 January 2005 - 10:15
Postad 29 January 2005 - 10:29
Har samma problem med att kalibreringen drog ner basen och farten i musiken, kallibrerade nämligen om efter att köpt nya högtalare och nu har jag mkt bättre ljud i direct läge än med eq på. Summan av detta är att jag kör utan vid musik och använder bara eq vid tv och film.
Postad 29 January 2005 - 12:58
Så, va basen o diskanten upptweekad me EQ:n
Säga vad man vill om Pioneers billiga receivers men jag säger bara en sak...
Skaffa en AX3:a eller större, köp ett par JBL Northridge E100 me dubbla tior, bi-ampa frontarna me dom två sista kanalerna, ställ upp basen, sätt dig i soffan o dra på...
Ta det lungt bara, hjärtat kan lätt börja slå i otakt
Fuck me!!!! vilket DJÄVLA drag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postad 29 January 2005 - 17:17
konverterar ax5a:an upp bilden från composite/svideo till komponent?
ja, det ska den göra.
har du ingen bruks?
a
Postad 30 January 2005 - 18:35
Postad 02 February 2005 - 00:09
ska byta förstärkare å ja undra om det är nån som kör med rcl å ax5ai?
ja ska även koppla in ett Rotel rb 1080 som ja köpte för ett tag sen.Är det nån som kan visa en bra bild på baksidan?alltså finns det main in preout???
mvh Roger
Postad 02 February 2005 - 00:40
http://www.hembiobut...od/109771_2.jpg
"Main in" är det nog värre med...
Nu när Du säger det, min gamla trogna Denon AVC3000 hade borttagbara byglar mellan pre out och main in. Verkar inte vara vanligt längre...
De räknar väl med att man bara har det till externa steg.
Edit: AX10'an verkar ha det till front-stegen iaf:
http://www.hembiobut...od/106252_2.jpg
Redigerat av Rian, 02 February 2005 - 00:45.
Postad 02 February 2005 - 19:46
konverterar ax5a:an upp bilden från composite/svideo till komponent?
OK, frågan är säkert korkad, men då kan man således koppla en Pioneer 520 DVD-recorder via svideo genom AX5:an och därefter med AX5:ans hjälp konvertera signalen till en panasonic PW7:s komponentingång!?!? Var kopplar man då in komponentkabeln i AX5:an? Tack!
Redigerat av Fairfax, 02 February 2005 - 19:48.
Postad 03 February 2005 - 17:38
Tjena!
ska byta förstärkare å ja undra om det är nån som kör med rcl å ax5ai?
ja ska även koppla in ett Rotel rb 1080 som ja köpte för ett tag sen.Är det nån som kan visa en bra bild på baksidan?alltså finns det main in preout???
mvh Roger
ville bara säga en sak angående ditt slutsteg "1080" att detta driver basarna på RCL på ett mkt tillfredstälande sett.
....det lär ju låta bra där oxå,om du tycker om ergos grundljud.
jag har iofs. bara lyssnat på RCA med ett 1080(som då självklart bara drev "toppen") å det lät bra, men det var en väldigt "klinisk" ljudbild...men det lät jävligt bra överlag.
sen har jag hört ergo 902 med ett 1080 å det fick nästan högtalaren att studsa på golvet, så jag tror nog att RCL/1080 BLIR BRA.-bara du inte tycker att det blir för distinkt/kallt.
avancerar.
Redigerat av avancerar, 04 February 2005 - 04:18.
Postad 13 February 2005 - 20:09
Letar ny reciever och velar mellan Denon-3805 och AX5i.
Någon som har något negativt att säga om AX-5'an ??
Att den fungerar till bio är jag inte ett dugg tveksam till, men hur är den i 2-kanals stereo ??
//Velpelle....
Postad 14 February 2005 - 18:15
Postad 14 February 2005 - 18:36
Hej !
Letar ny reciever och velar mellan Denon-3805 och AX5i.
Någon som har något negativt att säga om AX-5'an ??
Att den fungerar till bio är jag inte ett dugg tveksam till, men hur är den i 2-kanals stereo ??
//Velpelle....
jag kan bara säga av eget tycke att jag tycker att ax5ai:an lirar bättre på både hifi/hemmabio än denonen-den är mer linjär å korrekt/lite mer kräm/bättre kvalitet m.m.
har lyssnat en del på 3805:an i affär-ax5i:an har jag haft-ax5ai äger jag nu och jag är mkt nöjd, den driver mina nht evo m6:or å jag har ett otroligt bra ljud här hemma nu......
avancerar
Postad 20 February 2005 - 12:25
Det är så att jag lär upp fjärrisen kommandon från xbox kontrollen bland annat, problemet är dock att den till slut bara säger memory full. Jag har dock testat att köra en clear på hela kontrollen, verkar dock inte hjälpa.
Någon som vet vad man skall göra?
edit: i efterhand har jag testat att köra en clear på hela kontrollen. Det hjälpte inte, om man dock kör clear på specifika tangenter frigör det utrymme. Uruselt enkelt sagt...
Redigerat av Unregistered5d5ce8d0, 20 February 2005 - 12:47.
Postad 20 February 2005 - 22:40
Så den blir helt återställd så att säga.
Postad 21 February 2005 - 04:23
Såg nån kubmätning och den såg ju bra ut, förrutom att strömstyrkan inte var så där jätte mycket att hurra över....
Postad 21 February 2005 - 05:45
jag själv har ju ett par nht evo m6:or som min ax5ai:a driver på ett helt fantastiskt sätt.
även på väldigt höga volymer(jag har spelat & verkligen testat/pumpat musik)men det har alldrig blivit några problem.
jag personligen tycker att ax5ai:an är en mkt lyckad å kompetent maskin.
ändå så är ju mina m6:or absolut inte några lättdrivna högtalare.
jag tycker att du kan testa först och se vad du tycker, och om du då efter det tycker att du behöver mer kräm så köp tex vincents "stora" monoblock(997???)
/mvh avancerar.
Postad 21 February 2005 - 09:53
Jag har ett problem med min fjärris till ax5an. Någon här kanske kan hjälpa mig.
Det är så att jag lär upp fjärrisen kommandon från xbox kontrollen bland annat, problemet är dock att den till slut bara säger memory full. Jag har dock testat att köra en clear på hela kontrollen, verkar dock inte hjälpa.
Någon som vet vad man skall göra?
edit: i efterhand har jag testat att köra en clear på hela kontrollen. Det hjälpte inte, om man dock kör clear på specifika tangenter frigör det utrymme. Uruselt enkelt sagt...
Tyvärr tror jag att du får leva med det
Jag själv har en Pioneer 1011 med inlärningsfunktion till fjärren
Visserligen tar den emot rätt många programmeringar, säkert runt
100 (har inte räknat) men det räcker inte för mig heller
Om du kan använda de förprogrammerade koderna till en del
apparater kan du komma runt problemet
elis
Postad 09 March 2005 - 16:46
Är det ngn som kör AX3/5i tillsammans med wharfedale emerald 97? Eller som kanske kan utrycka sig om den kombinationen?
Har inte AX3/5i varit med ett tag nu, borde kanske komma nyare serie/modell som jag ska vänta in?
Mvh Janne
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Pioneer-klubben
1 bild
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?