Tronskiftet är på väg, DLP spöar CRT...
260 svar till detta ämne
Postad 03 November 2004 - 18:24
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Perra1
Vet ju att du har en Marantz DLP, så jag förstår ditt utspel.
Kan inte förneka att jag visat intresse för DLP projektorer,
Det var faktiskt en deal, på DLP projektor på gång för min del.
Men en hjälpande hand sträcktes ut, och fördömde DLP tekniken, och sålde mig en CRT-projektor istället, kan nu stoltera med ''bildkvalite'' vilket kanappast DLP ägarna kan göra, då deras projektor har sämre bild än en vanlig tv+dvd.
Förnekar inte ditt kunnande i bild och ljud Perra1.
Men även jag har ögon att se med,
Har haft möjlighet att jämföra
Sony Qualia 004,Sharp XV-1200
Marantz S3 samt Sony G90.
Oss en god vän, som förövrigt bor i London.
CRT-tekniken är fortfarnade överlägsen, även fast Sony med Qualia 004 börjar närma sig CRT-kvalite.
Varför skulle jag inte tala sanning Perra1?
Har nu sett skillnaden mellan CRT och DLP tekniken, Finns inte en chans i världen att jag kommer byta ner mig till DLP.
Redigerat av Unregistered31b0023d, 03 November 2004 - 18:31.
Postad 03 November 2004 - 18:36
nin: Sony Qualia är ingen DLP, utan SXRD-baserad, en vidareutveckling av LCOS. Som nämnts är Sharp 11k i högkontrastläge inte särskilt ljusstark (minns inte siffran nu, kanske 300 lumens) och behöver en duk med hög gain för att komma till sin rätt enligt darinp.
Jag vet vad Qualia är för något. Men som jag sa, av dom digitala jag sett så har ingen varit tillräckligt bra för min del. Sedan är jag inte intresserad av en 30K$ projektor som efter par hundra timmar måste kalibreras om p g a lampan, lampan är svindyr och värdet faller som en sten.
Postad 03 November 2004 - 18:56
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Levde i tron om att DLP-tekniken skulle vara i nästan samma klass som CRT-tekniken. Hadde då inte sett en jämförelse mellan dom båda,
Kunde nog inte haft mer fel, som natt och dag i mina ögon.
Qualia 004, är helt klart den bästa digital projektorn jag sett.
Men den slår inte Sony G90.
Qualia 004 finns i Japan för 180.000kr inkl frakt.
Once you get black you never go back
CRT4EVER
Postad 03 November 2004 - 19:00
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Perra1 Vet ju att du har en Marantz DLP, så jag förstår ditt utspel.
Kan inte förneka att jag visat intresse för DLP projektorer, Det var faktiskt en deal, på DLP projektor på gång för min del.
Men en hjälpande hand sträcktes ut, och fördömde DLP tekniken, och sålde mig en CRT-projektor istället, kan nu stoltera med ''bildkvalite'' vilket kanappast DLP ägarna kan göra, då deras projektor har sämre bild än en vanlig tv+dvd.
Förnekar inte ditt kunnande i bild och ljud Perra1. Men även jag har ögon att se med,
Har haft möjlighet att jämföra Sony Qualia 004,Sharp XV-1200 Marantz S3 samt Sony G90.
Oss en god vän, som förövrigt bor i London. CRT-tekniken är fortfarnade överlägsen, även fast Sony med Qualia 004 börjar närma sig CRT-kvalite.
Varför skulle jag inte tala sanning Perra1?
Har nu sett skillnaden mellan CRT och DLP tekniken, Finns inte en chans i världen att jag kommer byta ner mig till DLP.
Förstår mitt utspel  - Jag bryr mig inte, ärligt talat, om utifall en bra bild kommer från CRT, DLP, LCD, L-COS, D-ILA eller pressbyrån.... Jag har absolut ingen prestige att vinna eller förlora, och kommer inte heller att ha det så länge jag inte har uppfunnit tekniken själv - men då jäklar  Alla projekttions tekniker är kompromisser, och det handlar i slutändan om vilka kompromisser man kan leva med och vilka som inte fungerar på det personliga planet. Teknik och diskussioner om detta är intressant (mycket bra bilder Arioch  ), men längdkissnings tävligar i stil " jag har bäst bild med xh3s56-l och rostig iris" - " näha det har jag för jag har en HdHg45-0Pd5, och den har blått skal som dämpar reflektioner", det känns lite som sandlådan på skolgården! Jag är otroligt glad att det finns en mångfald av teknik, ett stort intresse för detta, samt en passion att diskutera om det. Jag vet vad jag ser, och förväntar mig inget mindre av någon annan. Jag har dessutom mycket goda anledningar till den anläggning jag har - och det hoppas jag att ni alla har, för det är inte alla förunnat att kunna köpa det man vill ha. Jag påstår inte heller att du ( Knaz) kör med osanning, men tyckte att det fanns kommentarer som gick lite "stick i stäv" med vad du sade i det senaste inlägget - och inte så länge sedan heller (någon vecka sedan!). Om du har hittat något som du är nöjd med så gäller självklart min kommentar om att jag är glad för din skull också - speciellt om du har haft möjlighet att i detalj studera flera olika projektorer som jag tror att många bara kommer att läsa om. CRT tekniken är bra, inte minst för att den fortfarande används för att mastra filmmaterial från (även om colorsapce inte stämmer för HD material längre  ). Men vad vinner man på att säga att något är bäst? Kan man sova bättre för att man vid ett tillfälle hade det som var bäst, eller kommer oron att något bättre snart finns bakom hörnet då? Jag tycker, liksom många, att det mest intressanta är att försöka ta dagens teknik ett steg längre - att förbättra och utveckla digitaltekniken, för det kan vi väl alla hålla med om (like it or not!).... CRT tekniken har inte utvecklats speciellt mycket i jämförelse med digitaltekniken de senaste åren mvh /Pär edit: stvar son ett kraka
Redigerat av Perra1, 03 November 2004 - 19:02.
Postad 03 November 2004 - 19:16
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Hmm
Redigerat av Unregistered31b0023d, 03 November 2004 - 19:34.
Postad 03 November 2004 - 19:23
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Perra1
Du tycker alltså inte att det är mer prestige, att åka Bentley än Skoda ?
Vilken värld lever du i?
Inte samma som du tydligen  Jag är inte vad jag har, Jag är inte vad jag älskar - jag hetsar inte upp mig för småsaker och inser att min hobby är en hobby  Tycker däremot synd om alla som jagar sitt egenvärde i prylar och önskar dem ett bättre och rikare liv mvh /Pär
Postad 03 November 2004 - 19:32
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Är det inte det som forumet går ut på till stor del? Att diskutera olika upplevelser av våra kära manicker och det vi spelar upp med dem? 
Så sant! Förhoppningsvis så kan vi lära oss något av varandras åsikter, bara man har ett öppet sinne. Läs rubriken på denna tråd en gång till så kanske du förstår varför det blir en del pajkastande i inläggen. Om man som DLP-entusiast inte förstår att en CRT-älskare kan känna sig provocerad av den rubriken så bör man nog se över sina sociala färdigheter en del.
Nu förstår jag inte riktigt, varför skall en crt-entusiast bli provocerad av ett DLP börjar bli så bra att dom kan utmana crt? Det borde väl vara bra att det kommer nya tekniker? Jag är crt-entusiast, men jag ser gärna att det kommer något bättre. Är man ärlig så har alla tekniker sin brister och begränsningar. Skillnaden är att crt är i slutet av sin utveckling, medan många andra tekniker bara är i början. (Men t ex LCOS kan vara historia inom kort  ) Det är över huvud taget ganska vanligt att DLP-projjar höjs till skyarna på detta forum och när man sedan kommer med saklig kritik och ifrågasättanden så börjar oftast DLP-ägarna att darra med underläppen och kasta ut anklagelser om pajkastning och sandlådefasoner.
Vad är "saklig" kritik? Sanningen enligt dig? Nin har rätt när han säger: Jo, det är sant Arioch! Men skillnaden är att vi inte kan säga det med 100% säkerhet, för vi snackar om subjektiva åsikter.
Äger i dagsläget en Sony G90 CRT-proj, som natt och dag i jämförelse med t.e.x Sony Qualia 004, Marantz S3, Sharp XV-1200, mfl. (Japp du läste rätt)
Som enligt mig är ''plastiga'' leksaks projektorer med ''urblekt'' bild.
Lamp priserna sen då ? 5000kr för en glödlampa,skrattretande.
Som sagt dom digitala projektorerna har en bit kvar.
Det enda negativa jag kan komma på med min Sony G90, är storleken. Svärtan är bättre än bio.
Suck, många nyblivna projektor-ägare (DLP, CRT, LCD mm) imponeras av bilden, med all rätt, men tror att dom samtidigt i ett slag har blivit Videofiler och har rätt att fälla vilka omdömmen som helst om andra tekniker och andra personer. Men vissa personers åsikter har, åtminstone hos mig, större trovärdighet än andra. Guy Kuo är en, Joe Kane är en annan. Dom kalibrerar fler projektorer och ser fler tekniker på en månad än vad de flesta av oss ser på en livstid, tycker dom att bilden på en DLP kan konkurrera med en riktigt bra crt så är det nog närmare sanningen än att "digitala projektorerna har en bit kvar". Jag tycker det är helt OK att förmedla sina åsikter och erfarenheter, men inlägg typ "CRT/DLP är bäst, ingen protest" säger inte så mycket.
Postad 03 November 2004 - 19:57
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Perra1
Du har givetvis rätt i det du skriver,
Man ska inte bygga sig några drömmar av guld och silver.
Ber om ursäkt för detta,
Postad 03 November 2004 - 20:39
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Läs rubriken på denna tråd en gång till så kanske du förstår varför det blir en del pajkastande i inläggen. Om man som DLP-entusiast inte förstår att en CRT-älskare kan känna sig provocerad av den rubriken så bör man nog se över sina sociala färdigheter en del.
Nu förstår jag inte riktigt, varför skall en crt-entusiast bli provocerad av ett DLP börjar bli så bra att dom kan utmana crt? Det borde väl vara bra att det kommer nya tekniker? Jag är crt-entusiast, men jag ser gärna att det kommer något bättre. Är man ärlig så har alla tekniker sin brister och begränsningar. Skillnaden är att crt är i slutet av sin utveckling, medan många andra tekniker bara är i början. (Men t ex LCOS kan vara historia inom kort )
Rubrikens uppbyggnad drar starkt åt det osakliga och onyanserade hållet och använder ord med stark laddning och negativ åsyftning mot CRT. Det är över huvud taget ganska vanligt att DLP-projjar höjs till skyarna på detta forum och när man sedan kommer med saklig kritik och ifrågasättanden så börjar oftast DLP-ägarna att darra med underläppen och kasta ut anklagelser om pajkastning och sandlådefasoner.
Vad är "saklig" kritik? Sanningen enligt dig? Nin har rätt när han säger:
Saklig kritik är för mig kritik som visserligen kan spegla en subjektiv och personlig sanning, men där logiskt uppbyggda argument alltid ges i sammanhanget. Det behöver alltså inte röra sig om 100% vederlagda vetenskapliga sanningar, för då skulle detta forum vara tämligen innehållslöst.
Postad 03 November 2004 - 20:43
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Subjektivt och personligt: "Det behöver alltså inte röra sig om 100% vederlagda vetenskapliga sanningar..."Logiskt uppbyggt argument: "...för då skulle detta forum vara tämligen innehållslöst." Jag skulle sannerligen inte vilja besöka ett forum där enbart senior engineers på respektive produkt tillåts uttala sig. Inte för att jag tror att det skulle bli så värst mkt mer objektivt, men stentrist hade det ju varit iaf...
Postad 03 November 2004 - 21:05
MrJones
-
MrJones
-
Användare
-
-
190 inlägg
nin: Sony Qualia är ingen DLP, utan SXRD-baserad, en vidareutveckling av LCOS. Som nämnts är Sharp 11k i högkontrastläge inte särskilt ljusstark (minns inte siffran nu, kanske 300 lumens) och behöver en duk med hög gain för att komma till sin rätt enligt darinp. Jag vet vad Qualia är för något. Men som jag sa, av dom digitala jag sett så har ingen varit tillräckligt bra för min del. Sedan är jag inte intresserad av en 30K$ projektor som efter par hundra timmar måste kalibreras om p g a lampan, lampan är svindyr och värdet faller som en sten.
Trodde väl det egentligen, men man vet ju aldrig. Citat från ditt inlägg: "[...] det finns många som hävdar att 9500LC är bättre än Q. Sedan är ju inte den DLP'n speciellt liten." Hade jag varit miljonär hade jag varit intresserad av Qualian, men det är förstås ett helt galet köp med tanke på värdeminskning och pris/prestanda.
Postad 03 November 2004 - 22:05
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Ja priset på Qualia projektorn är minst sagt saftigt.
Undrar när Sony släpper tekniken bakom Qualia i mer överkommliga prisklasser?
Postad 03 November 2004 - 22:14
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Även om jag tror på dom som påstår att CRT har mer av nyanser och "visuella övertoner" än digitala projektorer så är det förstås rätt larvigt när det går prestige och något slags identitets-skapande psykologi i detta med "jag/vi är CRT:are vs DLP:are" eller "AIK:are vs Djurgård:are" etc etc etc. Vi har tydligen något slags behov av sådant där, många av oss.
Man kan väl få älska sitt val och även argumentera för det, men den där aggressiviteten - var kommer den ifrån?
Jag minns en bil-sticker från slutet av 80-talet: "Hellre äter jag en burk metmask än kör japanskt!". Den skulle man då ha om man hade en europeisk eller amerikansk bil förstås....
Å andra sidan kan det vara rätt kul med pajkastning. Problemet är dock att pajkastningen för många snabbt övergår från verbalt "kuddkrig" till riktiga tasksparkar.
Postad 04 November 2004 - 10:02
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Rubrikens uppbyggnad drar starkt åt det osakliga och onyanserade hållet och använder ord med stark laddning och negativ åsyftning mot CRT.
Återigen, det är en ganska subjektiv tolkning. Hur är man saklig och nyanserad i en rubrik? I en rubrik så försöker man skapa intresse, i detta fall för en diskussion på ett diskussionsforum. Nyansering, saklighet och diskussion kommer senare i själva tråden. Glöm inte att rubriken är i detta fall skrivet av en crt-anhängare. Jag tycker att debatten har till största del varit saklig och jag tyckar att du, Arioch, har försökt komma med personliga och nyanserade argument, t o m illustrerade, vilket är berömvärt. Sedan finns det ju alltid en risk att man får mothugg...  Det är lite kul att vissa vill diskutera OM vi skall diskutera detta ämne. Men det är väl också ok eftersom det är ett diskussionsforum! Men du har väl inte glömt att du tidigare i tråden har skrivt följande: Allvarligt talat så *har* det hänt mkt på digitalprojjesidan de senaste två-tre åren som har gjort att de faktiskt matchar CRT:er riktigt bra. Jag var, som många nog minns, helt CRT-frälst tidigare, men om det inte hade varit för de förhatliga regnbågarna så hade jag nog bytt till en HT1000 eller motsvarande för länge sedan. Helt enkelt för det otroligt mkt bekvämare handhavandet. Tycker nog inte att bildkvalitén på den var bättre än min gamla Barco, men den var tillräckligt bra för att matcha...
Man skulle kunna tro att du delvis håller med rubriken..  Om man som DLP-entusiast inte förstår att en CRT-älskare kan känna sig provocerad av den rubriken så bör man nog se över sina sociala färdigheter en del.
Jag försöker att alltid vara saklig och nyanserad i mina inlägg och att ALDRIG hamna i sandlådan och ta till personangrepp. Jag tycker att min mamma har lyckats rätt bra med mina sociala färdigheter!
Postad 04 November 2004 - 10:08
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Sylvester>> Även om jag tror på dom som påstår att CRT har mer av nyanser och "visuella övertoner" än digitala projektorer så är det förstås rätt larvigt när det går prestige och något slags identitets-skapande psykologi i detta med "jag/vi är CRT:are vs DLP:are" eller "AIK:are vs Djurgård:are" etc etc etc. Vi har tydligen något slags behov av sådant där, många av oss.
Suck... Du menar att ämnets topic inte inbjuder till debatt om vilken teknik som är bäst? Jag måste vara spåndum som trodde det.  Allvarligt... Hur vill du diskutera då? Skall man bara skriva inlägg i stil med: "Ursäkta en ödmjuk novis, men CRT har mkt god svärta, fast det har naturligtivis DLP också. Jag vill inte på något sätt framhålla den ena tekniken framför den andra."  Ursäkta min starkt ironiska ton i detta inlägg, men jag förstår faktiskt inte hur du menar att en sådan här diskussion borde föras..? Detta forum hade varit stentrist ifall alla kom överens hela tiden och ifall man inte hade olika åsikter och stod för dem. Tycker jag iaf...
Postad 04 November 2004 - 10:41
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Thomas L>> Allvarligt talat så *har* det hänt mkt på digitalprojjesidan de senaste två-tre åren som har gjort att de faktiskt matchar CRT:er riktigt bra. Jag var, som många nog minns, helt CRT-frälst tidigare, men om det inte hade varit för de förhatliga regnbågarna så hade jag nog bytt till en HT1000 eller motsvarande för länge sedan. Helt enkelt för det otroligt mkt bekvämare handhavandet. Tycker nog inte att bildkvalitén på den var bättre än min gamla Barco, men den var tillräckligt bra för att matcha...
Man skulle kunna tro att du delvis håller med rubriken..
Japp, delvis. Men inte då det gäller svärta, vilket kanske har framgått...
Postad 04 November 2004 - 10:48
Jag är crt-entusiast, men jag ser gärna att det kommer något bättre. Är man ärlig så har alla tekniker sin brister och begränsningar. Skillnaden är att crt är i slutet av sin utveckling, medan många andra tekniker bara är i början.
Såklart man vill ha det. Har flera gånger funderat på att skaffa en mindre digital projektor för att slippa en stor jäkla CRT i mitt 20m2 vardagsrum. Men det slutar alltid med att jag inte kan komprimissa med bilden så mycket, tyvärr. Men om någon kommer nu, för max 40 papp, som ger minst lika bra eller bättre än en 9 tums CRT, ja, såklart åker min CRT ut då. Finns ingen anledning att ha den då. Sedan så tror jag inte att CRT tekniken är i slutet av sin utveckling. Skulle kunna tänka mig att det finns en hel del till man skulle kunna göra om det fanns pengar och en marknad. Tyvärr finns inte det. Suck, många nyblivna projektor-ägare (DLP, CRT, LCD mm) imponeras av bilden, med all rätt, men tror att dom samtidigt i ett slag har blivit Videofiler och har rätt att fälla vilka omdömmen som helst om andra tekniker och andra personer. Men vissa personers åsikter har, åtminstone hos mig, större trovärdighet än andra. Guy Kuo är en, Joe Kane är en annan. Dom kalibrerar fler projektorer och ser fler tekniker på en månad än vad de flesta av oss ser på en livstid, tycker dom att bilden på en DLP kan konkurrera med en riktigt bra crt så är det nog närmare sanningen än att "digitala projektorerna har en bit kvar". Jag tycker det är helt OK att förmedla sina åsikter och erfarenheter, men inlägg typ "CRT/DLP är bäst, ingen protest" säger inte så mycket.
Som sagt, vem är det som ska se på min projektor, Guy eller jag? Förstår fortfarande inte varför man hänger upp sig speciellt mycket vad ANDRA säger. Vem skulle köpa hifi apparater bara för att "pelle med guldöron" säger den är bra? Visst, man kan få tips men i slutändan så är det ju jag som ska leva med produkten. Sedan, Joe Kane hade visst sagt för 6-10 månader sedan att det fanns INGEN anledning att köpa CRT längre, digitala projektorer är bättre. Så då måste alltså det vara så? Svärtan är visst lika bra t ex, det är bara vi som ser fel. Eller så kan det ha med att göra att han var med om att bygga och marknadsföra en digital projektor... Som sagt, kritiskt tänkande och i slutändan, vad gillar JAG.
Redigerat av nin, 04 November 2004 - 10:49.
Postad 04 November 2004 - 11:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sedan så tror jag inte att CRT tekniken är i slutet av sin utveckling. Skulle kunna tänka mig att det finns en hel del till man skulle kunna göra om det fanns pengar och en marknad. Tyvärr finns inte det.
Exakt. Det är ju just därför (att det inte finns pengar/marknad) man kan hävda att CRT tekniken är i slutet av sin utveckling. Jag tror knappast det är nån som tror att det, rent tekniskt, inte GÅR att utveckla CRT mer.
Postad 04 November 2004 - 12:04
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte SXRD en sorts vidareutveckling av bildrörstekniken? ...eller vilken ny teknik var det som liknade CRT mkt? Det var ngn tråd uppe om sådana TV-apparater för ett tag sedan...
Postad 04 November 2004 - 12:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte SXRD en sorts vidareutveckling av bildrörstekniken? ...eller vilken ny teknik var det som liknade CRT mkt? Det var ngn tråd uppe om sådana TV-apparater för ett tag sedan... 
SXRD är Sonys variant av LCOS. Inom front-proj finns det ingen teknik som liknar CRT vad jag vet.
Postad 04 November 2004 - 12:41
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
men jag förstår faktiskt inte hur du menar att en sådan här diskussion borde föras..?
Jag tycker gott att man kan diskutera detta ganska "tufft" och ha lite kul med lite gliringar rent av. Men. Jag tycker att det framgår av vissa inlägg i denna och andra liknande trådar, att det gås över något slags gräns då och då. Det finns hursomhelst ibland en onödigt aggressiv, liksom smått föraktfull ton mot det andra "lägret". De flesta inläggen är dock helt ok (my point of view, förstås), sakliga, tekniska osv.
Postad 04 November 2004 - 12:48
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte SXRD en sorts vidareutveckling av bildrörstekniken? ...eller vilken ny teknik var det som liknade CRT mkt? Det var ngn tråd uppe om sådana TV-apparater för ett tag sedan...  SXRD är Sonys variant av LCOS.
Inom front-proj finns det ingen teknik som liknar CRT vad jag vet.
Tre-chips DLP  mvh /Pär
Postad 04 November 2004 - 13:34
Unregisterede54faa16
-
Unregisterede54faa16
-
Användare
-
-
102 inlägg
Nærmeste blir kanskje dette, men kanskje den er tv basert : http://www.avsforum....threadid=461145
Postad 04 November 2004 - 14:18
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
 Skulle det gå att göra front-projektion av SED-tekniken? Näe...
Det skulle väl kräva ultra-pytte-fnutte-mikro-löjligt små SED-"pixlar" osv...
Postad 04 November 2004 - 14:38
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Nästa steg att hoppas på för dlp blir väl xHD3 chippet eller variant därav för frontprojektion samt inluderande av dynamisk iris.
Sådan dlp
Ingen SDE
Hög upplösning
Absolut svärta för alla utom ett fåtal
Nackdelar
färgflimmer
de vanliga dlp-artefakterna
Man kan ju hoppas att Sharp chockar på CES 2005.
Postad 04 November 2004 - 16:00
Unregisteredff4f969d
-
Unregisteredff4f969d
-
Användare
-
-
108 inlägg
Har nu funderat och våndats, och funderat ännu mer...
Det finns ett argument som jag tycker har försvunnit i debatten och det är livslängd på lampan kontra rören...
De flesta är överens om att CRT ger bättre svärta än digitala projektorer. Men sen var det ju det här med lamporna. Visst de digitala lamporna har en livslängd på en 3000 timmar give or take. Medan CRT sägs ha upp till 10000 timmar eller mer.
Säg att man tittar två timmar om dagen i ett år, det gör 730 timmar per år så CRT-rören lär räcka ett bra tag...
En lampa till en digital projektor håller också ett bra tag, men ett stort problem där är att lampan tappar i ljusstyrka otroligt fort. Redan efter ett par hundra timmar är den redan mattare, 1000 timmar ännu mattare och efter 2000 timmar (om inte tidigare) på en digital projektorlampa måste man i regel flytta upp i High Lamp mode för att få lite tryck i bilden och i High Lamp mode tar lampan slut ännu fortare... och en projjlampa är inte direkt något man köper för en tjuga på Konsumbutiken...
Jamen, rör kostar ju en slant också. Visst, men samtidigt så håller de bra mycket längre...
Nå, om man nu köper en projj för säg 20 papp, behåller den i 3 år och sedan köper en ny (för att lampan börjar sacka och för att det finns bättre modeller) så blir det ca 6700 per år. plus ytterligare 15 papp (eftersom man i bästa fall lyckas sälja den för 5') osv. Köper man en beggad CRT behöver du aldrig vara orolig för att svärtan inte duger och du kan säkert få en bra CRT för 20 papp (köper du en för 10', blir det ännu billigare) som du inte behöver byta på en bra många år... De hanterar ju dessutom HDTV med den äran...
Så även om DLP och de digitala projjarna närmar sig svärtan på en CRT, så är ekonomin nog bättre för en CRT, trots allt.
Obs, sen är det ingen tvekan om att en digital projj är lättare att hantera... men det är en annan fråga, anser jag.
Så ja, jag har börjat spana in CRT-projjarna...
Postad 04 November 2004 - 16:29
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Vafasen håller ni på än???
Finns det några som kan ställa upp och ta med en riktigt fet DLP projektor så att vi kan ha en shootout?
Jag och The Hulk står till förfogande med en hyfsat optimerad dock inte färdig biolokal för detta. Hänger en Sony 1292 i taket som förvisso är den mest högljudda av alla projektorer jag nånsin hört men bildmässigt tror jag den kan ge de flesta maskiner en rejäl match.
Ska jobba på att fixa ordning så att det är genomförbart med en shootout men det behövs något att jämföra med också!
När? : Inte bestämt
Var?: Göteborg, Majorna
Hur?: Erbjuder de som är intresserade att komma till vår biolokal och se med sina egna ögon. Behövs annan duk och flera andra projektorer dock.
Varför?: För att jag är förbannat less på alla här inne som konstant håller på och upprepar att "min digitala projj är specad till 12123142342342:1 och skarp som bara den!" och den är världens bästa utan att ens ha sett en CRT-projektor in action!
Så vad säger ni?
Kanske lämpligast att starta en ny tråd om detta för den här tråden är det skygglappar på uppenbarligen.
Redigerat av Unregistered5a85459e, 04 November 2004 - 16:31.
Postad 04 November 2004 - 18:23
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Jag är väldigt sugen på denna shoot-out. Samtidigt så skall det bli kul att träffa de man snackar med här på forumet IRL.
Tyvärr så har ni ju redan en crt där så jag kan inte ta med mig min  och nån digitalprojje har jag inte heller att bidra med..Så det enda jag kan bidra med är "my good looks"  .
Det var ju en Gbg:are tidigare i tråden som hade en dlp och ville vara med?
Postad 04 November 2004 - 18:41
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Jag kommer gärna.  Bor i Gbg...
Kan ta med en Hitachi PJ-TX100 (LCD) och en DVHS-spelare så att vi kan prova med riktig HDTV via komponent.
Postad 04 November 2004 - 19:15
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Vagabond: det finns som sagt nackdelar med alla tekniker, dom digitala har sin lampa, crt har sina bildrör, båda har elektronik och allt kan paja. Hur pass bra ekonomin blir vet man först i efterhand.
MrKing: Visst ställer jag upp på en shootout när jag har köpt min DLP-proj*, men då får ni allt komma upp med crt:n till mig i norra Sverige! Jag kan även gå med en kompromiss, vi möts på halva vägen, typ Gävle någonstans...
*) Det kan ju bli något annat också, kanske en HS51, d v s en LCD...dom som sett den verkar imponerade.
Redigerat av Tomas L, 04 November 2004 - 20:38.
Postad 04 November 2004 - 21:32
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Förstår fortfarande inte varför man hänger upp sig speciellt mycket vad ANDRA säger. Vem skulle köpa hifi apparater bara för att "pelle med guldöron" säger den är bra?
Nin: jag tycker naturligtvis att det är intressant läsa vad andra tycker, särskilt dom med stor erfarenhet som Guy Kuo. Tycker du att det du säger in dina egna inlägg är ointressant? Jag tycker inte det.
Postad 04 November 2004 - 23:20
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Har nu funderat och våndats, och funderat ännu mer...
Det finns ett argument som jag tycker har försvunnit i debatten och det är livslängd på lampan kontra rören...
De flesta är överens om att CRT ger bättre svärta än digitala projektorer. Men sen var det ju det här med lamporna. Visst de digitala lamporna har en livslängd på en 3000 timmar give or take. Medan CRT sägs ha upp till 10000 timmar eller mer.
Säg att man tittar två timmar om dagen i ett år, det gör 730 timmar per år så CRT-rören lär räcka ett bra tag...
En lampa till en digital projektor håller också ett bra tag, men ett stort problem där är att lampan tappar i ljusstyrka otroligt fort. Redan efter ett par hundra timmar är den redan mattare, 1000 timmar ännu mattare och efter 2000 timmar (om inte tidigare) på en digital projektorlampa måste man i regel flytta upp i High Lamp mode för att få lite tryck i bilden och i High Lamp mode tar lampan slut ännu fortare... och en projjlampa är inte direkt något man köper för en tjuga på Konsumbutiken...
Jamen, rör kostar ju en slant också. Visst, men samtidigt så håller de bra mycket längre...
Nå, om man nu köper en projj för säg 20 papp, behåller den i 3 år och sedan köper en ny (för att lampan börjar sacka och för att det finns bättre modeller) så blir det ca 6700 per år. plus ytterligare 15 papp (eftersom man i bästa fall lyckas sälja den för 5') osv. Köper man en beggad CRT behöver du aldrig vara orolig för att svärtan inte duger och du kan säkert få en bra CRT för 20 papp (köper du en för 10', blir det ännu billigare) som du inte behöver byta på en bra många år... De hanterar ju dessutom HDTV med den äran...
Så även om DLP och de digitala projjarna närmar sig svärtan på en CRT, så är ekonomin nog bättre för en CRT, trots allt.
Obs, sen är det ingen tvekan om att en digital projj är lättare att hantera... men det är en annan fråga, anser jag.
Så ja, jag har börjat spana in CRT-projjarna...
Tja! Jag bytte lampa på jobbets PLUS U2-1080 idag, den hade gått 993timmar idag. Skall 'intensivanvändas' nästa vecka, så det var bättre att byta före 1000H...den får bli reserv. Började med att släcka ner i rummet och köra en jpegbild....tittade litegrann. Sen skulle ju projjen vara av min 60min enligt boken(gjorde lite annat, gick nog 1½timme) Efter bytet startade jag upp och körde samma bild igen. Det blir kanske inte riktigt rättvisande med 1½timme mellan, åsså har man vart ut i solen mellan...men jag kan inte påstå att säker kan säga att jag såg skillnad. Man hade väl sett det om man hade haft möjlighet att ha två bredvid varandra och jämföra. Gjorde samma sak med en Elektrohome (lcd) för nåt år sen, den hade gått ca 2400timmar(av 2000) pga brist på utbyteslampa, och jag gjorde ungefär samma test där...såg faktiskt ingen skillnad då heller, om jag minns rätt. Jag är helt övertygad om att ljusstyrkan minskar med tiden, men det jag upplevt är att det kanske inte är så illa.
Postad 05 November 2004 - 00:57
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Hehe Thomas L tror du är något mer mobil än vad jag är. Om vi ska jämföra dimensionerna på våra projektorer dvs. =)
mr huhta: Äh skadar itne med en CRT till. Kan aldrig bli för mycket ju. =)
Får bara designa ett fint litet bord på hjul så vi kan rulla fram den och ställa in den bara. =)
Inga problem ju. Lätt gjort. =)
Arioch: Cool, då har vi iaf en projje till shoot outen då.
Vore kul med ett flaggskepp också men det kanske är att hoppas på för mycket. Är också riktigt sugen på D-VHS på en redig 9-tummare.
Det var nån med en Infocus 4805 också ja.
Hmmm står erbjudandet kvar där?
Det får bli rätt snart dock då The Hulk har bestämt sig för att han måste sälja Sonyn annars blir det inte lite lika kul då det "bara" är en BG 808s eller en Marquee 8500 som står till förfogande för shoot outen. =(
En sak till som ni glömmer då det gäller digitala projjar är att så fort garantin har gått ut på dem och om de då går sönder och det inte är lampan.... ja då kommer servicekillen bara säga att det är billigare att köpa en ny projektor än att laga upp er gamla obsoleta projektor...
Till skillnad från CRT där det i regel är väldigt modul uppbyggt och väldigt lätt att få tag på reservdelar och själv fixa projektorn för en bråkdel av vad det skulle kosta att lämna in en digital projje.
Postad 05 November 2004 - 11:00
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
1 Man har garanti på en digital projektor.
2 En digital projektor går säkert att reparera väd gäller t.ex. nätaggregat och en del annat. Vad skall gå sönder på en dlp? Största problemet är nog om man får problem med signalbehandlingen.
3 Är det verkligen hur lätt som helst att få tag på reservdelar till alla crt? För att vara lite på den säkra sidan bör man väl ha en vanlig crt som har tillverkats i lte större serier.
Postad 05 November 2004 - 11:10
Unregistered23ce3575
-
Unregistered23ce3575
-
Användare
-
-
102 inlägg
Det var nån med en Infocus 4805 också ja. Hmmm står erbjudandet kvar där?
Jag är fortfarande med Kan bli hur kul som helst. Plats: Majorna? Tid: ? Dag: ? /Jonas
Postad 05 November 2004 - 11:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Varför?: För att jag är förbannat less på alla här inne som konstant håller på och upprepar att "min digitala projj är specad till 12123142342342:1 och skarp som bara den!" och den är världens bästa utan att ens ha sett en CRT-projektor in action!
Vem har sagt det?
Postad 05 November 2004 - 14:18
Jo, och när lampan mattas av så bör man kalibrera om projektorn också, något som få gör skulle jag tro. Sedan så läste någonstans att en lampa slits MKT mer om man gör som vanligt folk, sätter på projektorn ofta för kortare användning (se på en film). jag tycker naturligtvis att det är intressant läsa vad andra tycker, särskilt dom med stor erfarenhet som Guy Kuo. Tycker du att det du säger in dina egna inlägg är ointressant? Jag tycker inte det.
Tomas L: Nja, ibland ska man nog inte lyssna på mitt svammel Men allvarligt, såklart man lyssnar vad folk säger och man kan även få tips mm. Men jag skulle inte ta vad någon säger som 100% fakta för min egen del. Spelar faktiskt ingen roll om jag vore den sista i världen som tycker bästa vinylen än bättre än bästa CD'n, jag skulle anse det även om massa "kunniga" säger något annat. Det får bli rätt snart dock då The Hulk har bestämt sig för att han måste sälja Sonyn annars blir det inte lite lika kul då det "bara" är en BG 808s eller en Marquee 8500 som står till förfogande för shoot outen.
Jaså?? Vad blir det istället då? Ska ni gå över till "the grey side" eller? 1 Man har garanti på en digital projektor. 2 En digital projektor går säkert att reparera väd gäller t.ex. nätaggregat och en del annat. Vad skall gå sönder på en dlp? Största problemet är nog om man får problem med signalbehandlingen. 3 Är det verkligen hur lätt som helst att få tag på reservdelar till alla crt? För att vara lite på den säkra sidan bör man väl ha en vanlig crt som har tillverkats i lte större serier.
1. Juppz, i 1-2 år, sedan är den borta. 2. Går och går, man har läst flera gånger att reparera projektorn är så dyrt att det är bättre och slänga den och köpa en ny. 3. Nej. Därför bör man kolla upp innan vilken CRT man ska köpa.
Postad 06 November 2004 - 04:08
Unregistered400a7a4f
-
Unregistered400a7a4f
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Jag har sätt ett antal projjar live alla dom senaste dlperna å lcderna å runt 10 stycken olika crt!
Finns inte så mycket att säga om saken crt kommer alltid va crt!Även fast det kommer komma hur grymma dlper snart så kommer dom endå inte kunna visa lika skön å lungn bild som en crt projje never inte en chans!
Finns bara 2 nackdelar med crt dom e stora å kan va svåra att tweka(vissa modeler)
Vem skulle välja en lcd dlp tv före en crt om dom hade vart lika stora?
Har jobbar på ett stort företag inom tv där gubbarna i 50 års åldern lagade tv apparater å när man fråga dom va dom tyckte om dom nya lcd och dlp tv apparaterna så skratta dom bara...Ja alla gubbarna satt på en vanlig 32a crt tv hemma!Vet att inte tv e samma sak som projektorer men endå.
Kommer själv skaffa en crt projje så fort jag flyttar till ett större place å det ser jag verkligen fram imot
Mer svärta åt folket
Postad 06 November 2004 - 08:14
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Har nu överlagt med The Hulk och vi känner att det nog skulle vara fullt genomförbart med en shootout inom 2-3 veckor i alla fall.
Till dess borde man kunna samlat ihop ett glatt gäng och ett urval med LCD och DLP projektorer som ska sättas sida vid sida med en Sony 1292.
Skulle även kunna tänkas att jag tar dit en budget CRT också så man kan jämföra dem också.
Jag vet inte... runt den 27:e November kanske?
Tid spelar ingen roll då det är bäckmörker i biolokalen oavsett tid på dygnet om man släcker. =)
Vad tycker ni andra?
Ingen som sitter med en Sharp 12k eller nån annan likvärdig maskin som känner för att delta?
Postad 06 November 2004 - 09:44
Kommer vara i Gbg den helgen så jag är GÄRNA med!!
Postad 06 November 2004 - 19:47
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Den helgen funkar för mig också!  Lördag under dagen då eller? Kvällen blir lite svårt kanske...
Postad 07 November 2004 - 15:28
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Låter taget! Ska överlägga lite närmare med The Hulk också.
Jag startar en ny tråd där folk kan anmäla sig så fort jag bestämt med The Hulk.
Arioch: Varför blir kvällen lite svårt?För mind el kan det hålla på hela kvällen och antten. =)
Filmaraton på natten sen kanske med segrarprojektorn vilken det nu är.
Postad 07 November 2004 - 15:49
Unregistered47746e95
-
Unregistered47746e95
-
Beroende
-
-
1082 inlägg
Jag skulle nog kunna låna med mig en Panna AE-700 också..
Postad 07 November 2004 - 16:29
En lite OT fråga; varför ska ni/han sälja Sony'n? Blir det en annan CRT eller?
Postad 07 November 2004 - 17:40
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Den 27:e November ska nog funka fint har pratat med The Hulk nu och han är på.
Däremot så har vi med största sannolikhet inte hunnit slutföra bygget till den 27:e så ni får h ai åtanke att det är en byggarbetsplats ni kliver ini ... och den som klagar på det åker ut på näsan lika kvickt. =)
Tysken77: Låter skitbra. Ska bli kul att se en omtalad maskin i testet. =)
nin: Kul att du kan komma. Ser gärna lite laserdisc på CRT också om du kan lösa det? Dema lite DTS-rullar kan ju vara mys. Jag har ju ett gäng så.
Han är väl inte överdrivet sugen att sälja den men det är svårt att hålla i saker då man är The Hulk. Se bara på hans säljhistorik här på forumet. 
Sen hade det suttit fint med en Electrohome Marquee 9500LC Ultra istället också... men får se vad som händer.
Postad 07 November 2004 - 17:51
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Jag har sätt ett antal projjar live alla dom senaste dlperna å lcderna å runt 10 stycken olika crt!
Finns inte så mycket att säga om saken crt kommer alltid va crt!Även fast det kommer komma hur grymma dlper snart så kommer dom endå inte kunna visa lika skön å lungn bild som en crt projje never inte en chans!
Finns bara 2 nackdelar med crt dom e stora å kan va svåra att tweka(vissa modeler)
Vem skulle välja en lcd dlp tv före en crt om dom hade vart lika stora?
Har jobbar på ett stort företag inom tv där gubbarna i 50 års åldern lagade tv apparater å när man fråga dom va dom tyckte om dom nya lcd och dlp tv apparaterna så skratta dom bara...Ja alla gubbarna satt på en vanlig 32a crt tv hemma!Vet att inte tv e samma sak som projektorer men endå.
Kommer själv skaffa en crt projje så fort jag flyttar till ett större place å det ser jag verkligen fram imot
Mer svärta åt folket 
Varför skulle inte kommande dlp:er vissa lika bra bild som crt? Vad är det för dlpprojjar du sett? Har du sett 3chippare? Eller enchipsvärstingarna från DreamVision och Sim2? Svärta är inte ett problem på dom. Nu vill jag inte starta nåt bråk men det känns som väldigt förutfattade meningar om man anser att kommande produkter inte har en chans mot crt utan att ens ha sett dom... Att tala om tvapparater när diskussionen handlar om projjar är meningslöst...
Postad 07 November 2004 - 18:11
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Sluta jiddra, börja trolla! Anmäl er här. https://www.minhembi...showtopic=76678
Redigerat av Unregistered5a85459e, 07 November 2004 - 18:11.
Postad 08 November 2004 - 01:16
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
H-I-M
10 CRT projektorer ? du skojar.
Roligt inlägg.
M.v.h Anders
Redigerat av Unregistered31b0023d, 08 November 2004 - 01:17.
Postad 08 November 2004 - 01:43
nin: Kul att du kan komma. Ser gärna lite laserdisc på CRT också om du kan lösa det? Dema lite DTS-rullar kan ju vara mys. Jag har ju ett gäng så. Han är väl inte överdrivet sugen att sälja den men det är svårt att hålla i saker då man är The Hulk. Se bara på hans säljhistorik här på forumet.  Sen hade det suttit fint med en Electrohome Marquee 9500LC Ultra istället också... men får se vad som händer.
Ska se vad jag kan göra med laserdisc. Dom väger ju rätt mycket och är krångliga att röra på. Ja, jag får ju snart en 9500LC med MP mods, 16:9 mods och allt som ska moddas. Den kommer ha helt nya rör (VDC, men med nya glass). Fick den till en MKT bra pris också.
Postad 08 November 2004 - 14:20
Unregistered5a85459e
-
Unregistered5a85459e
-
Forumräv
-
-
794 inlägg
Jo en smula otympliga dina maskiner kanske fast vad gör man inet för konstens skull? =)
Jo läste om ditt nyförvärv. Alltid trevligt med 9-tummare. =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|