Seriöst eller oseriöst. Döm självm
Redigerat av bo_man, 30 May 2004 - 11:17.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 30 May 2004 - 11:17
"De som handlat till de priser som gällde före sänkning har även den service och garanti som gällde vid köpetillfället. Detta gäller ej på de order som lagts efter prissänkning."
Seriöst eller oseriöst. Döm självm Redigerat av bo_man, 30 May 2004 - 11:17. Postad 02 June 2004 - 02:01
Jag tycker att alla som inte har personliga erfarenheter av vare sig högtalare eller butiker ska hålla sina tankar och fördomar för sig själv, allt för att kunna hålla en seriös, realistisk & faktaenlig diskussion här på forumet! Att TRO hjälper i detta fallet inte mer än det förstör, att ställa frågor och ge sina åsikter må vara en sak.. men det måste väl ändå finnas gränser?
Därför föreslår jag att dom som har Personliga erfarenheter av dessa högtalare och återförsäljare bidrar med detta, och ni som inte har det.. Skaffar er detta Innan ni ger er in i diskussionen! PUNKT. Postad 02 June 2004 - 02:17 Givetvis kan man inte jämföra ett bolag som M&K med SIBA. SIBA finns på ett 50-tal olika ställen runtom i sverige, SIBA köper in kanske 1.000, 10.000 eller tom. 100.000 produkter av samma slag som sedan säljs ut i dom olika butikerna. M&K kanske köper in 10st.. OM dom ens köper in produkterna för att ha dom i lager innan dom säljs, vilket inte ens är säkert då det ändå ligger väldigt mycket pengar bakom en sådan affär pga frakt, lagerhantering, säkerhet osv.. Om du har detta i baktanken när du handlar, kanske du förstår varför SIBA kan ta ett par hundralappar medans M&K måste ta större summor än så. Det har alltså absolut ingenting med att vara seriös eller oseriös att göra! Postad 02 June 2004 - 02:41
jag håller med.......
sen så kan man ju kolla vad en seriös handlare, handlar med för produkter jämförelsevis mot tex siba och deras produkter,det är ju en väldigt(ofta)stor skillnad på deras produkter som dom säljer gentemot "fina" produkter från en "seriös" handlare. Postad 02 June 2004 - 03:21
[quote name='DulcimeR' date='Jun 2 2004, 03:17 '] [/QUOTE]
Givetvis kan man inte jämföra ett bolag som M&K med SIBA. SIBA finns på ett 50-tal olika ställen runtom i sverige, SIBA köper in kanske 1.000, 10.000 eller tom. 100.000 produkter av samma slag som sedan säljs ut i dom olika butikerna. M&K kanske köper in 10st.. OM dom ens köper in produkterna för att ha dom i lager innan dom säljs, vilket inte ens är säkert då det ändå ligger väldigt mycket pengar bakom en sådan affär pga frakt, lagerhantering, säkerhet osv.. Om du har detta i baktanken när du handlar, kanske du förstår varför SIBA kan ta ett par hundralappar medans M&K måste ta större summor än så. Det har alltså absolut ingenting med att vara seriös eller oseriös att göra! Nu är ju M&K tydligen generalagenter för vissa märken och lär väl därför ta in mer än 10 ex så din jämförelse haltar en aning. Liksom att Siba rutinmässigt skulle köpa in hifi produkter av samma typ i dom mängder du skriver. Föredrar själv definitivt Sibas prissättning. Varför ska jag betala 20-200% mer för att företag som M&K inte är kostnadseffektiva eller riktar in sig till sådana som tror att en dyr prislapp är det enda som bestämmer produktens kvalitet. Postad 02 June 2004 - 03:28 Ja Jamo Sony Pioneer Yamaha JVC och och Sharp som SIBA säljer är ju inga seriösa märken. Postad 02 June 2004 - 03:46
Det beror på vad man menar med "seriöst". Sony, Yamaha, Jamo och Pioneer säljer visst bra och dyra prylar, men det har troligen inte de flesta lagt märke till pga den stora mängd "billighets-prylar" de också säljer.
Postad 02 June 2004 - 05:42
Hej
Tycker de osar om hela diskussionen! Men man kan väl konstatera att ett forum i denna kaliber kan sätta fart på butikerna!? Att sedan det dykt upp ett nytt företag som säljer CAV har nog gjort sitt med, men det är ju lätt att "pejla" populariteten i detta forum. För en gång skull kanske vi konsumenter har vunnit en liten seger? Hoppas det! Kämpa på! Fan man låter som en riktig kommunist första maj eller nåt Ha de Mvh AB Postad 02 June 2004 - 13:13 Nu är vi där igen måste det vara dyrt för att vara bra ? Siba har mängder av bra prisvärda hifi produkter förutom plastpaketen. Postad 02 June 2004 - 13:54
Jag har följt denna tråd då det var jag som först tog upp att fynda.se kommer börja sälja CAV Audio. Jag går inte på M&K's försäljningssnack (snacka om att lura sina kunder). Det jag menar är denna kommentar från M&K: "De som handlat till de priser som gällde före sänkning har även den service och garanti som gällde vid köpetillfället. Detta gäller ej på de order som lagts efter prissänkning."
Om vara X kostar 30.000:- och innehåller garanti X så måste även garanti X ingå även om vara X pga konkurrens blir kraftigt prissänkt, såvida man inte klart och tydligt i sina villkor/produktinformation skriver detta (vilket M&K inte har gjort)! Det finns alltid företag som mjölkar sina kunder så mycket som möjligt... Till fynda.se: Två tummar upp till er för att ni tar in CAV Audio och pressar priserna! Kommer ner till er så fort ni får in dom, så se till att den stora fåtöljen är framme då och att ölen flödar (då kommer den stora plånboken fram) Redigerat av WaxDeo, 02 June 2004 - 13:57. Postad 02 June 2004 - 13:58 I garantin så ingår service! Redigerat av WaxDeo, 02 June 2004 - 13:58. Postad 02 June 2004 - 18:47
Tänk att det alltid ska bli såna ###### diskussioner om produkter som är lågt prissatta. Varför inte få tummen ur röven och öka och lyssna på högtalarna istället för att sitta framför skärmen och spekulera och snacka en massa skit?
Själv tycker jag att dom ser snygga ut och hade jag inte nyss köpt högtalare så hade jag kollat närmare på de billigare modellerna. Men sluta för fan att gnälla på saker ni inte har hört. Det blir bara ett virrvarr av en massa inlägg helt utan substans. De flesta inlägg hittils har ju inte gett så mycket till diskussionen, halva tråden är bara en massa spekulationer om det är "skit" eftersom priset har sänkts. Varför var det ingen som gnällde på produkterna tidigare? Om braskens inte har ändrat sina priser än så är det ju idé att skynda sig dit för den som vill betala lite mer och få "kvalité". MVH Martin Redigerat av walle_1, 02 June 2004 - 18:47. Postad 02 June 2004 - 19:27
Jaha, då har man varit och handlat hos moreton & kerr…. igen…. och kommer att göra det igen…. För faktum kvarstår – CAV är bra ”skit” som somliga väljer att säga att det är utan att ens ha ett enda guns av aning om vad ni pratar om.
Och jag kan bara säga att de som på detta forum påstår att M&K är oseriösa på något sätt borde skämmas. Detta är den mest seriösa och service inriktade handlaren som jag någonsin varit i kontakt med. Ta reda på fakta och sanningar innan ni överhuvudtaget yttrar er. Postad 02 June 2004 - 20:10 M&K må vara bra handlare och väldigt serviceminded men något fishy är det ju när dom plötsligt sänkte priset 50% när de fick lite konkurrens. Att CAV är hyfsat bra är det väl inte många som motsäger men dom har ett ruskigt dåligt namn. CAV låter ju faktiskt som ett dentalföretag. Redigerat av Unregisteredf6945104, 02 June 2004 - 22:08. Postad 02 June 2004 - 20:29 VaxDeo Du kan väl börja med att läsa ex M&K´s svar på liknande inlägg innan du skickar in fler. Dom har redan vid ett flertal tillfällen förklarat och tydligtgjort vad det handlar om. Men om du inte orkar läsa så kan jag dra det i korthet igen... Tidigare har dom gett en längre och bättre garanti än vad som enligt svensk lag har krävts. Det dom gör nu är att dom minskar ner garantin till den lagstadgade. Servicen har dom oxå lovat att hålla en fortsatt hög nivå på, dock så ingår kanske inte sånt som fri installation och inredningstips (men vart får du det gratis annars). Gällande prissättning så har M&K legat på samma priser som sina ÅF. Som generalagent så har dom som dom själva skriver ett stort ansvar för marknadsföring av produkterna, speciellt då det är en ny marknad. Därav att dom självklart har högre marginaler än ÅF. Fynda verkar snarare sälja till ÅF-priser än till slutkundpriser. Skulle vara kul att höra hur Cav själva tänker. Vem tycker dom ska bekosta ev marnadsföring o.s.v och för vilka pengar. Men det är inte mitt problem. Men nån på Fynda eller M&K kanske vet. Postad 02 June 2004 - 21:41 Det måste inte alls vara dyrt för att det ska vara bra, det har jag upplevt själv, och jag är säkerligen inte ensam om det. Det är från person till person, dyra prylar betyder seriösa prylar för vissa. Du ansåg att märken som Sony, Yamaha och Pioneer inte var seriösa märken. Ändå tycker du att de gör bra och prisvärda hifiprodukter. Och då undrar jag, vad är "seriöst" för dig? Mvh Postad 02 June 2004 - 21:42
Nån sa att en seger vunnits och så känns det onekligen. Bra forum det här, tiden då vi ovetande köpt saker till överpriser är slut.
Personligen hade jag inte hört talats om CAV innan jag läste om märket i det här forumet. Och, ja, jag köper relativt ofta tidningar som HIFI&Musik och Hemmabio. Det kan ju tänkas att jag missat annonser men jag misstänker att väldigt många på senare tid upptäckt märket helt utan generalagentens hjälp. Nu vet jag att CAVs högtalare ser bra ut och att många lovordar dem och det är ett märke jag numer har på min "kolla-upp-lista". Tycker det här är en intressant diskussion, visserligen har tråden blivit till viss del "off topic" nästan från början men ibland kan man väl göra undantag från regeln, det är väl inte varje dag sådana här praktexempel dyker upp. Postad 02 June 2004 - 22:01 Jag fatta det som att basföda var ironisk. Håller sen med dom här som tycker att man måste uppleva produkter själv först innan man dömer(är det 1 el. 2 "m" Postad 02 June 2004 - 23:57 Om så är fallet så får jag be om ursäkt för missförståndet. Postad 03 June 2004 - 08:15
Egentligen..Är det väl så att M&K är rätt seriösa i dt dom gör.
Trots att de som importör säljer direkt till slutkund så dumpar de inte priserna. De låter sina avtalade ÅF kunna tjäna pengar trots att de delvis konkurerar om samma kunder. Fynda är ett företag som tillverkar importerar och säljer direkt till kund.... VISST bra för konsumenten men svårt för butiker att få marginaler att leva på. Detta ger den effekten en del har märkt på Proson högtalare (sök i forumet så hittat du trådarna). Handlarna på den lokala marknaden vågar inte ta hem högtalarna om de inte vet att de säljer dem. Detta eftersom Proson/Jws i sin egen webbshop säljer dessa till lägre preiser än handlaren med butik i den lokala staden kan.... Moment 22... Då tykjer jag det är SERIÖSARE som M&K har gjort att ligga på samma pris so0m sina ÅF..... Postad 03 June 2004 - 10:06 Precis vad jag har försökt få fram oxå! Du sa det jag tänkte Kontentan av det här historien är att mitt förtroende för M&K är lika stabilt som innan medans mitt förtroende för CAV (som affärsidkare, inte som byggare av grymma högtalare) och Fynda har minskat ganska rejält. Men det verkar som sagt som att det finns lika många åsikter om det här som det finns debatörer på den här tråden. Det viktiga är väl att man får bilda sig en egen uppfattning basread på egna upplevelser. Så jag kommer absolut fortsätta handla CAV hos M&K, men jag tänker inte bojkotta Fynda för det. Även om jag tycker att just den här historien stinker så kommer det inte göra att jag sågar hela Fyndas sortiment och verksamhet. Sen är det en annan sak om jag kommer hitta bgt intressant att köpa där.. men det är en annan sak, och har inget med det här att göra. Dags att låte den här diskusionen vila i frid nu? Dags att återgå till Cavs ljudmässiga kvallitéer kanske!? Postad 03 June 2004 - 10:48
...men i slutändan går det hela bara ut på att tjäna mer pengar till sig själv eller till sitt företag. DET kan ingen snacka bort. Allt det där pratet om att M&K skulle vara en mer seriös (min uppfattning av tidigare inlägg) firma än fynda och därmed ta ut hutlösa priser köper jag inte. Skulle garantier och annat som ändå kommer från leverantör vara bättre där än någon annan stans. Näpperligen.
Men samtidigt så förstår jag M&K. Om man kan ta 15000:- mer för varje par högtalare så varför inte? 15000:- är alltid 15000:- För att återgå till CAV så tycker jag de gör grymt snygga högtalare. För er som inte e så sugna på att lägga 10-15000:- finns det många snygga billigare högtalare. De verkar mycket intressanta. Lyssnat på dem har jag inte än. Men förhoppningsvis någon gång i framtiden? mvh/Magnus Postad 03 June 2004 - 10:57
Så sant som det är sagt!
Finns det någon här som har sett eller testat CAV:s receivrar som finns på marknaden? Dom ser tämligen trevliga och kraftfulla ut, men hur är dom i verkligheten? Det skulle vara intressant att få veta.. Postad 03 June 2004 - 11:23
Dulcimer hur var CAV´s högtalare i jämförelse med dom Jamo jag såg att du hade på bild. Jamo högtalarna har jag hört en gång i tiden o tyckte de lät väldigt bra. Vilka lät bäst (hoppas du säger CAV pga priset
Postad 03 June 2004 - 11:40
Fudge_79: Jag fick samma fråga för inte så längesen av en annan person här på forumet, och då svarade jag ungefär det du ville höra.
Jamo D870 låter absolut bättre än CAV Fi-2, men å andra sidan så är det ju en bra skillnad i priset därimellan som man måste relatera till. Och i förhållande till priset så måste jag nog säga att Fi-2:an är mer prisvärd än D870, framför allt då denne har ett par år på nacken numera. Men sedan får man tänka på att D870 kan du också skaffa bra begagnat för ca:15.000:- vilket är MYCKET högtalare för pengarna.. så allt är ju relaterat till vad man vill betala! Postad 03 June 2004 - 12:53 Fast det där stämmer ju inte riktigt Proson kostar lika/litet mycket hos Siba och andra butiker som hos Fynda om det inte handlar om b-sortering. Om något kostar 5000 i butik i asien och 5-6 gånger mer i Sverige så behöver man ju inte vara einstein för att inse att någon haft lite väl maffiga marginaler. Redigerat av Unregisteredf6945104, 03 June 2004 - 12:53. Postad 04 June 2004 - 10:12
Är det någon som vet vad det är för gängdimension på Fi-2:s spikes? Någon här som har ett par kanske kan mäta på sina? Tänkte köpa Superspikes så jag har dom hemma tills högtalarna kommer
Postad 08 June 2004 - 06:19
Idag (Om ca 3 timmar) får jag hem mina CAV MT-1. Bilder kommer senare idag, om någon är intresserad.
De kommer att jämföras med mina B&W 602 S3:or. Det ska bli spännande att höra vilka som låter bättre, 602:orna har jag fått betala ca 500 kr mer för. Postad 08 June 2004 - 16:30
Första intryck:
MT-1:orna har ett fylligt ljud, precis som det står på M&K's hemsida. De är varmare och mjukare i ljudklangen än 602:orna. Inte bomulsmjuk, mer som, gelémjuk. Positivt eller negativt, det har jag inte bestämt mig för än. Diskanten är också mjuk, för mjuk enligt mig. 602:orna verkar låta mer korrekta, dock så låter de lite kalla i jämförelse med MT-1:orna. Jag saknar fyllighet i 602:orna, och det tydliga och korrekta ljudet i MT-1:orna. Inspelning får visa hur MT-1:orna egentligen låter. Lådan/bygget. Man skulle lätt kunna tro att dom var släkt med "Koda". De verkar använda samma material, något som är 10mm, spånskiva är det ej, tvivlar på att det är MDF också. Knackar man så låter det illa. Dock så har jag inte hört några resonanser från låda. Fanéren/plastfilmen ser lika bra/dålig ut som 602:orna. Personligen så tycker jag att de är rätt snygga. Bilder tar jag troligen imorgon. Postad 09 June 2004 - 23:49
Tjena (denna tråd fick mig att registrera på prisjakt
Har följt tråden med brinnande intresse och undrar lite själv över CAV:s högtalare. Att Fi-2 är bra verkar många tycka men hur är det med deras lite billigare modeller? Typ MT-2 / MT-1 / DP200 <-- otroligt lågt pris på just dessa .. Postad 10 June 2004 - 10:30
Inlägget ovanför ditt tar upp lite om just MT-1. Jag ska kommentera den högtalaren lite mer sedan, samt lägga ut bilder. Men helt klart är, det är en mycket prisvärd högtalare.
(Och välkommen till prisjakt "Chubben"!) Postad 10 June 2004 - 13:19
Hm.. fyllighet hot MT-1 alltså.
Ingen som vågat sig på att öppna upp sina CAV:ar och kika på elementen? 10mm verkar lite väl tunnt som lådtjocklek? Å andra sidan, med tanke på priset och hur de faktiskt ser ut.. så känns det som att man inte kan köpa fel Funtar på att uppgradera mitt befintliga Gale-system hemma.. Postad 10 June 2004 - 13:27
Jag har just öppnat upp på ena högtalaren, jag väntar bara på att batterierna till kameran ska laddas, sedan kommer bilder.
10mm MDF (ser det ut att vara) verkar aningens tunnt, det håller jag med om, men ändå så verkar det räcka bra, det märks inte på ljudet att lådan är tunn. Jag kommer troligen modda lådan i sommar, sätta in något stag samt modda utseendet, mest bara för kul. Jag återkommer med bilder på högtalaren (utanför och inuti) senare idag. Postad 10 June 2004 - 15:08
Underbart underbart! Man kan ju tänka sig modda lådan med stag på insidan samt möjligen bitumenmatta och så (om det saknas sådant då).
Ta gärna bilder på elementerna samt filtret om du kan. Postad 10 June 2004 - 15:34
Precis, det skulle inte behövas några särskilda ingrepp på lådan för det. Jag kommer dock troligen modda lådan mer än så, men det blir längre fram.
Det ska jag göra.. Men filtret sitter lite "illa" till, jag måste stoppa in kameran i lådan och försöka ta en bild. Jag är rädd att blixten kommer bli för stark och bilden bara vit, men jag ska testa. Postad 10 June 2004 - 16:37
Jag la just märke till vilken massa brister min kamera har, det är i princip omöjligt att ta några bra bilder.
Här kommer den första bilden, utan tygfront. ![]() Större bild Ser det plastigt ut? Det tycker jag, det känns dock inte alls lika plastigt när man petar. Postad 10 June 2004 - 17:33
Dessa ser väldigt plastigt ut ja.. står väl att det är ngn form av PVC enligt hemsidan?
Frågan är väl om de låter lika bra/dåligt som de kostar.. eller om de låter bättre än så. Postad 10 June 2004 - 17:50
De är helt klart prisvärda, som jag sagt tidigare. De vinner mot mina 602:or, även om de inte är bättre på allt. Jag tror att de passar bättre till "stojig" musik, medans 602:orna passar bättre till klassiskt.
Och jag tror att de skulle låta bättre med en "ljus" anläggning i övrigt, 602:orna spelas med en H/K (och det är ju erkänt att de passar bra med mörka förstärkare), och jag tror att det är därför 602:orna spelar bättre i vissa lägen. MT-1:orna med en ljusare anläggning skulle nog göra gott. En match mot B&W's 309:or skulle vara väldigt intressant, jag tror att det skulle bli en riktigt tuff sådan mellan dem. Om man inte står med förstoringsglad så ser högtalarna ut att ha lika bra/dålig finish som 602:orna. Redigerat av Soundtrack, 10 June 2004 - 17:53. Postad 10 June 2004 - 18:07
Inte dåligt.
Intresserad i CAV DP-200 själv.. dels för att de är snygga dels för att för 1700.. så är de snorbilliga. Enligt prisjakts prisguide så kostade de runt 7000 tidigare hos Moreton & Kerr... känns som ett givet köp isåfall. Postad 10 June 2004 - 18:23
Tja, deras tidigare priser är nog inget att gå efter. MT-1:orna kostade 12'000 tidigare (om inte mer), och det är dom Inte värda. 6000:- för MT-1:orna kan man nog ge utan att alls göra ett dåligt köp.
Edit, För 3200:- som de kostar, så tror jag att man gör ett mycket bra köp. Men då har jag inte jämfört med annat än mina 602:or. De kostar 4600:- och förlorar mot MT-1:orna. Jag kommer att kommentera för- och nackdelar senare, när MT-1:orna är riktigt inspelade. Redigerat av Soundtrack, 10 June 2004 - 18:26. Postad 10 June 2004 - 18:28
Okej, ska nog skramla ihop till ett par DP-200.
Gillar de grön-aktiga elementen. Är de bra så använder jag dem som frontar.. är de mindre bra så får de bli surround-högt. i systemet. Postad 10 June 2004 - 18:32
Jag köpte mina MT-1 för att testa också, förväntade mig inget. Men det blev ett lyckat köp, och nu åker 602:orna ut.
Chansa på DP200 du, det blir nog ett bra köp. De är ju så billiga att det inte är så farligt att ta en liten risk. Postad 10 June 2004 - 21:10
Precis.. ska nog ta o beställa dem imorgon.
Hur blev det med fler bilder? Inte funkis med kameran? Postad 10 June 2004 - 21:31
Jag blev så less på kameran som inte har några inställningsmöjligheter, och batterierna som tog slut hela tiden, att jag inte orkade ta fler bilder idag. Men det kommer, imorgon eller i övermorgon.
Postad 10 June 2004 - 23:56
Är det någon här som beställt högtalare ur Fi-serien?
Jag funderar lite på Fi-III... Postad 11 June 2004 - 04:41 Japp, jag har köpt CAV Fi-2:orna.. Och dom är jag otroligt nöjd med, bättre högtalare i samma prisklass får man leta efter. Fi-3:orna har jag faktiskt inte sett, men vad jag har hört så är dom jävligt snygga! Och dom ska tydligen låta ruskigt bra dessutom.. så det är nog ett riktigt kap skulle jag gissa på! Postad 11 June 2004 - 10:19
Några fler bilder på MT-1:orna:
![]() Större bild. ![]() Större bild. De ser lite bättre ut i verkligheten faktiskt. Dessutom så passar de inte så bra i mitt rum, i ett mörkare rum skulle de nog smälta in bättre. Tycker man att plastfilmen på 602:orna duger så duger helt klart plastfilmen på MT-1:orna. Den är lika bra/dålig som 602:ornas. Jag lägger in någon bild på baksidan och på elementen senare. Postad 11 June 2004 - 10:45
Mycket fint! Kolla om du kan ta reda på fabrikat när det gäller elementen.. har läst Audax lite var stans men också att det skulle vara Audes , enligt ngn kinesisk hifi-nättidning eller likn..
Postad 11 June 2004 - 11:30
Fler bilder:
Jag lyckades ta en bild på filtret trots allt. Den blev inte så bra, men men.. ![]() Större bild. Praktisk att ett par 3-4 meter långa kablar med bananer medföljde. ![]() Större bild. Baselementet. Mellanregistret ser ungefär likadant ut. ![]() Större bild. Taget från baksidan, botten. (Det ser ut som att lådan kunde vara tätare..) ![]() Större bild. Baselementet heter: LZS-21035W-1X Mellanregistret: LZS-17025M-1X Diskanten har jag inte orkat peta upp. "Ramarna" runt elementen var fastlimmade, så det var inte allt för enkelt att slita loss det. Nu ska jag ta och limma tillbaka det igen. Hittar du något på nätet om elementen så meddela gärna. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |