Precis korrekt, vid "Home Cinema"-läget kommer det inte någon ljudsignal via scarten, om du inte själv ändrar "Audio"... Ytterligare en sak Nokia'n kan bättre!Jag spelar in en hel del från boxen till min HDD och om jag har inställt på home cinema så har jag förstått att det inte kommer ut någon ljudsignal på scarten, vilket inte är något vidare. Ljud vill man ju gärna ha med på sina inspelningar.
Sagemcom ITD-64
(Digitalboxar)
|
1
|
(50)
|
Inga priser |
Tappar Boxrarna brallorna vid DD? (10 inlägg)
|
21 år sedan |
Nokia 112T eller Sagem ITD64? (31 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 30 June 2004 - 09:29
Postad 30 June 2004 - 11:00
Själv är jag supernöjd!! Med att få byta 64'an mot en 112T!
Ska också försöka att byta till 112T. Har ju haft en hel del störningar och kontaktade därför Teracom igår. De förklarade att Sagem boxarna är dåligt kompatibla med deras utsändningar vilket gör att man kan få alla möjliga slags störningar. De tipsade om att Nokia boxarna brukar krångla minst.
Goda nyheter är att SVT planerar att börja sända filmer och fler program i 5.1, troligtvis någon gång under hösten.
Postad 30 June 2004 - 13:09
Redigerat av Unregistereded16d9f8, 30 June 2004 - 13:11.
Postad 02 July 2004 - 09:36
Postad 02 July 2004 - 10:55
Helt rätt Malcolm... bild och ljud har jag absolut inga anmärkningar på, men det är handhavandet som är åt skogen. 112T är mycket bättre!Ska också försöka att byta till 112T.
Postad 02 July 2004 - 11:39
På vilket sätt fungerar ljudutgången på 112T bättre? Det vi pratade om förrut gällande att få ut signal på både scart och den optiska samtidigt.
Postad 02 July 2004 - 12:47
Nja, kanske jag var lite snabb där... jag vet inte om 112T skickar DD-signal via Toslink, samtidigt som den skickar ljud via scarten. Om den gör det så är det så jag vill ha, gör den det inte så kvittar det, jag håller den ändå hästlängder före ITD64...Mozez,
På vilket sätt fungerar ljudutgången på 112T bättre? Det vi pratade om förrut gällande att få ut signal på både scart och den optiska samtidigt.
(Någon som vet får gärna berätta hur 112T beter sig vid DD-signal...)
Postad 02 July 2004 - 22:09
Jag kan jag förstå att den inte gör det på Nokian. Den har ju inte ens nån.
Sen var du som sagt lite snabb med det där om ljudet (har hela tiden tolkat det som om du har en Nokia själv...). Varför testar du inte själv? Skulle gärna också vilja veta om det funkar på Nokian.
/G
Redigerat av Unregistered1e1c5adc, 02 July 2004 - 22:10.
Postad 02 July 2004 - 22:18
Förhoppningsvis får jag min 112T veckan som kommer, då kan jag testa. Men som sagt, oavsett det funkar eller ej så kvittar det för mig... det hade bara varit fint att ha det så om man bara vill ha vanligt ljud (läs: om svärmor ska se tvMozez, du tycker Boxerguiden strular på 64:an.
Jag kan jag förstå att den inte gör det på Nokian. Den har ju inte ens nån.
Sen var du som sagt lite snabb med det där om ljudet (har hela tiden tolkat det som om du har en Nokia själv...). Varför testar du inte själv? Skulle gärna också vilja veta om det funkar på Nokian.
![]()
/G
Boxerguide har jag haft på min gamla Nokia 9820T i snart 2 år, men jag kan ärligt säga att jag nog bara använt den ett 10-tal ggr på den tiden.
MEN, om man sätter en sån feature på en box så lyfter det ju inte helhetsintrycket då den bara strular.
Dock finns ju på 112T en annan sorts guide, då man tryckt på "Info"-knappen 3 gånger. Synd bara att Boxer inte stödjer det... Men jag läste i någon annan tråd att Boxer ska sända mer information för att "täcka in" såna här boxrar? Någon som vet nåt?
Postad 06 August 2004 - 19:35
Men då blev bilden på DVD-film helt otroligt dålig. Alldeles gulaktig. Kopplade jag in DVDn direkt på TVn blev det bra bild.
Har detta med något kopieringsskydd att göra? Går det att åtgärda på något sätt?
DVDn är regionsfri, men betyder detta att den inte är Macrovisionfri?
Postad 07 August 2004 - 06:29
Postad 11 August 2004 - 22:11
Har beställt en scart->komponentkonverter....är less på att vänta på att Sagem skall börja ta sitt anvar som tillverkare och laga de fel boxen har.
Kommer förbi 16:9+svideo -felet på detta sätt. Men ett är säkert: såfort en lämplig box kommer fram kommer jag att returnera boxen, eftersom den inte fungerar enligt specen(om de inte fixar det snart)...
Maken till dålig "support"/tillverkaransvar har inte jag sett. Kommer försöka uppvigla alla jag kan att lämna igen boxen om inte det kommer ny mjukvara i närtid. Det är ett halvår sen boxen kom och nästan ett halvår sen felet var allmänt känt.
Jag köpte boxen för just 16:9 i kombination med svideo-ut.
Postad 11 August 2004 - 23:05
---
Sagem Communication Nordic AB
Kanalv. 10 C, 194 61 UPPLANDS VÄSBY 08-555 409 90
Fax 08-555 409 93
Sälj Stefan Carlsson 070-898 42 20
Marknad Pia Brunell Hansson 070-631 09 14
VD Christopher von Wachenfelt 0733-49 94 95
---
Håller med till 100% - jag har köpt min sista Sagem produkt för all min kvarvarande tid
Postad 15 August 2004 - 12:55
Ringde i fredags, blev "remmiterad" till nåt son hette Anovo(tror jag), tel 0550-85537...dessa skickade ig tebaxx till Sagem/sthlm. Därf ick jag prata med nån som inte kunde svara på det, utan nån annan skulle ringa mig på måndag i detta ärende.Det är således på sin plats att omposta lite info från Gula Sidorna
![]()
---
Sagem Communication Nordic AB
Kanalv. 10 C, 194 61 UPPLANDS VÄSBY 08-555 409 90
Fax 08-555 409 93
Sälj Stefan Carlsson 070-898 42 20
Marknad Pia Brunell Hansson 070-631 09 14
VD Christopher von Wachenfelt 0733-49 94 95
---
Håller med till 100% - jag har köpt min sista Sagem produkt för all min kvarvarande tid
Så får vi se hur det går.
Postad 15 August 2004 - 15:13
Postad 15 August 2004 - 16:05
Sagemboxen skall enligt specen kunna ge svideo ut och stödja 16:9-bild....vilket iallafall inte min gör... de har fått ett halvt år på sig nu att fixa felet. Nu är sötebrödsdagarna över som jag ser det.
Postad 16 August 2004 - 19:00
tillbaka till 4:3 efter det att boxen varit avstängd, kan inte vara normalt eller ??
Postad 16 August 2004 - 20:22
Tja!Jag tycks har problem med min sagem IDT64, inställning för 16:9 går alltid
tillbaka till 4:3 efter det att boxen varit avstängd, kan inte vara normalt eller ??
Har du läst om mjukvarubuggen som gör att svideosignal och 16:9-formatet inte går att köra samtidigt? (finns högre upp i denna tråd)
Jag har hittils kört svideo, men har provat slå av svideo och köra ren RGB-scartsignal och 16:9 till min 32"-teve. Fungerar fint, såg inget problem med att den skulle ändra sig då.
Postad 16 August 2004 - 22:45
Normalt för en SagemJag tycks har problem med min sagem IDT64, inställning för 16:9 går alltid
När den startar upp för timer inspelning så ställer den om sig till 4:3 letterbox
Denna bug kom med Sagem ITD 632 (som är släkt med 62 & 64) förra hösten!!
S-Video buggen infördes faktiskt med den första (och hittills enda uppdateringen till 632 och det är säkert samma version som nu finns i 62 & 64). Den kom sent förra hösten och innan dess så kunde jag få S-Video till mina S-VHS apparater!
Alrdig mer en Sagem
Postad 17 August 2004 - 14:57
Vad var det jag sa!?Alrdig mer en Sagem
Redigerat av Mozez, 17 August 2004 - 14:57.
Postad 18 August 2004 - 16:19
Snackat med "Mattias" på SAGEM/Sverige idag. Han visste om problemet med 16:9 + svideo samt några andra buggar....skulle ta upp det med tillverkaren...han verkade iallafall se allvaret i att den inte fyller specen. Får se hur det går, han skulle höra av sig när han visste mer. Så då får man hoppas på lösning ett tag till innan man byter/lämnar tillbaka den...
Postad 18 August 2004 - 16:28
jag blev inte riktigt klok på svaren jag fick vad gäller mitt problem:
Boxen går från 16:9 inställning -> 4:3 när jag inte har den ansluten till 220 V
Jag har den enklaste inkoppling, SCART -> TV 32 widescreen, har inte rört inställningar förutom den för 16:9 bildvisning.
Är detta verkligen normalt ?? Försökte hitta var man kan vända sig för tekniska
frågor på SAGEMs hemsida, men där fanns inget att hämta.
mvh
Postad 18 August 2004 - 17:00
Köper nog en Force då...(?)
Postad 18 August 2004 - 19:14
kan vara rätt smart.Jag tycker det bara verkar vara problem med Sagem boxen?
Köper nog en Force då...(?)
Postad 18 August 2004 - 19:56
Som om tillverkaren inte redan visste...Tja!
Snackat med "Mattias" på SAGEM/Sverige idag. Han visste om problemet med 16:9 + svideo samt några andra buggar....skulle ta upp det med tillverkaren...han verkade iallafall se allvaret i att den inte fyller specen. Får se hur det går, han skulle höra av sig när han visste mer. Så då får man hoppas på lösning ett tag till innan man byter/lämnar tillbaka den...
Det stavas: "fire and forget"!
Postad 19 August 2004 - 07:44
1. Digital display
2. Bättre bild! eller hade den kanske inte det (kändes så)
3. Man kunde ha den påslagen 24/7
1. Jag saknar verkligen att kunna se vilken kanal som är aktiv. Mycket användbart för mitt ändamål
2. Jag har flyttat samtidigt som jag bytte box. Numera använder jag en inomhusantenn. Det kan vara därför jag tycker det är sämre.
3. Min ITD64 låser sig titt som tätt. Då blir bilden rosa och det låter f.....Jag passade på att spela in på en DVD-skiva förra gången det hände så jag kan visa butiken.
Jag skulle gärna vilja ha en annan box, men frågan är ju bara vad jag skall välja istället.
Postad 19 August 2004 - 09:46
Var och köpte en Force 320T-mottagare i Måndags och är hittills mycket nöjd. Snabb i kanalbyten och bli inte speciellt varm bra ljud och stabil bild, kanske är formatet på den lite hög i jämförelse med Sagem men det är nåt man får ta.
Dessutom har Force fått bra betyg i olika tester som jag läst.
Så den kan jag rekomendera...
mvh: Patrik
Postad 19 August 2004 - 10:14
Rekommenderar Nokia 112T... om du vill kan jag filma så du får se de enormt snabba kanalbyte och hur snabb resten av boxen är...Jag skulle gärna vilja ha en annan box, men frågan är ju bara vad jag skall välja istället.
Postad 19 August 2004 - 10:19
Jag skall gärna ha valt 112T, men den har ju bara en scart.
Postad 19 August 2004 - 10:55
Postad 19 August 2004 - 12:27
Vilken Force köpte du? Visar den aktuell kanal på boxen? Känner du till om det finns på någon Force-box eller någon annan box
Postad 19 August 2004 - 12:52
Jag tog en 320t, vet ej om aktuell kanal visas i display(?)Beater;
Vilken Force köpte du? Visar den aktuell kanal på boxen? Känner du till om det finns på någon Force-box eller någon annan box
Postad 13 October 2004 - 09:36
Postad 13 October 2004 - 10:18
R&D i Frankrike har nu en mjukvara som skall undvika de problem du upplevt
vid 16:9 inställning. Vi avser att byta ut din STB genom att du skickar in
den du har, varpå vi skickar en ny. Mjukvaran kommer även under senhösten
att ingå i nästa online uppdatering.
Vänligen, maila mig din adress om du vill att vi byter ut din STB. Jag
återkommer med mer information när jag fått den.
Med vänlig hälsning,
Mattias Gustafsson
Customer Service Manager
SAGEM Communication Nordic AB
Phone: +46 8 555 409 97
Mobile: +46 708 20 92 95
Fax: +46 8 555 409 93
www.sagem.com
Skickade detta mejlet som svar:
"Hej!
Tack för svaret! Jag kan alltså välja mellan att byta in min STB nu och få en ny med den nya korrigerade mjukvaran, eller så kan jag behålla min nuvarande box och vänta på mjukvaruuppdateringen? Resultat blir alltså detsamma om jag förstått saken rätt?
Den "online uppdateringen" du nämner, kommer den att ske som brukligt, dvs. det kommer upp ett "info-fönster" med ett meddelande om att ny mjukvara finns tillgänglig för nedladdning? Har de nya boxarna med den nya mjukvara redan kommit till Sverige eller beställer Ni hem dem från Frankrike?"
Fick det här svaret på mitt mejl:
Hej,
Alla dina antaganden är korrekta.
De nya boxarna har inte denna mjukvara utan vi beställer dessa explicit för de kunder som upplevt problem och hört av sig till oss, och det genom att erbjuda en snabbare lösning än att vänta på den normala uppdateringen.
Hoppas det är svar på dina frågor, annars slå mig gärna en signal
Mattias Gustafsson
Customer Service Manager
Så nog verkar det som att de faktiskt har fixat en uppdatering av mjukvaran.
Redigerat av MalcolmX7, 13 October 2004 - 13:01.
Postad 13 October 2004 - 22:38
Blev uppringd av anovo(lr vad de heter) och fick samma erbjudande, en ny box med den nya mjukvaran...eller vänta tills mjukvaran kommer över nätet.
Eftersom jag numera kör RGB-signal så behöver jag ingen ny mjukvara omedelbart, så jag valde att vänta. Mjukvaran undergick nån sorts kvalitetskoll just nu och skulle komma under november.
Kul att det verkar lösa sig....man kanske kan börja rekommendera Sagem igen
:-)
[Edit] Jo, det var nog Mattias som ringde mig....kanske inte anovo eller vad de heter...
Redigerat av AAKEE, 14 October 2004 - 17:58.
Postad 14 October 2004 - 10:44
Är oxå sugen på att köra s-video med 16:9 TV.
Postad 18 October 2004 - 12:50
Använder man A-listan som lagras när man gör en kanalsökning så fungerar EPG:n som den ska. Om man däremot gör en egen lista (B) och vill använda guiden så fungerar den väldigt sällan. När man trycker på guideknappen så ploppar den blå boxerbilden upp efter ett tag som vanligt, men istället för att guiden dyker upp efter det så åker man tillbaka till tv-programet men bilden har blivit lite mörkare.
Trycker man på Exit-kanppen så blir bilden som vanligt.
Har provat med en 632 och 2st 64.
Någon fler som kan kolla om ni har samma problem.
Postad 18 October 2004 - 17:08
Självklart är det så på min 64:a.Tror jag har hittat en bugg hos nyare Sagemboxar (632, 62, 64) när man vill använda guiden och använder en annan favoritlista än A-listan. Problemet har visat sig på 3 boxar som jag provat.
Använder man A-listan som lagras när man gör en kanalsökning så fungerar EPG:n som den ska. Om man däremot gör en egen lista (och vill använda guiden så fungerar den väldigt sällan. När man trycker på guideknappen så ploppar den blå boxerbilden upp efter ett tag som vanligt, men istället för att guiden dyker upp efter det så åker man tillbaka till tv-programet men bilden har blivit lite mörkare.
Trycker man på Exit-kanppen så blir bilden som vanligt.
Har provat med en 632 och 2st 64.
Någon fler som kan kolla om ni har samma problem.
Postad 18 October 2004 - 19:59
Men det *verkar* för mig som att det händer om man nyss har zappat in på kanalen ifråga. Och kanske även hur ofta EPG sänds på den kanalen. Ibland går det bra om man väntar lite innan man försöker igen.
Postad 18 October 2004 - 22:00
Har jag däremot A-listan så är det tvärtom, den fungerar till 95%...
Har pratat med Anova(stavning?) idag och de skulle kolla upp det. De skulle ringa upp mig på onsdag eller nått. Få se om de kommer ihåg det.. =)
Någon fler som kan prova?
Postad 19 October 2004 - 14:33
Tja!Använder jag en annan lista än A-listan så fungerar inte guiden i 95% av fallen.
Har jag däremot A-listan så är det tvärtom, den fungerar till 95%...
Har pratat med Anova(stavning?) idag och de skulle kolla upp det. De skulle ringa upp mig på onsdag eller nått. Få se om de kommer ihåg det.. =)
Någon fler som kan prova?
Det är nog den Mattias som det står om ovan du skall prata med(om du inte gjorde det)...jag snackade med honom om 16:9-buggen efter semestern...han kom ihåg att ringa mig nu när det var ordnat med buggen(och erbjöd mig en ny box).
Var väldigt skeptisk ett tag, då det verkade som att Sagem inte iddes bry sig om redan sålda boxrar...men nu känmner jag mig riktigt nöjd.
Postad 29 October 2004 - 15:46
Nån som lyckats göra reset?
Postad 29 October 2004 - 19:38
Postad 30 October 2004 - 11:16
Men som sagt, det ska stå någonstans i tråden. Tror jag... =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Tappar Boxrarna brallorna vid DD?
17 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?