Måste säga att Classes kabel är riktigt bra, bättre än clicktronicen rent fysiskt sett. bildmässigt är det svårt att säga eftersom jag har en ny projektor, men allt som allt är jag grymt nöjd och ser ingen anledning till att köpa något dyrare.
Postad 18 juni 2005 - 20:05
Måste säga att Classes kabel är riktigt bra, bättre än clicktronicen rent fysiskt sett. bildmässigt är det svårt att säga eftersom jag har en ny projektor, men allt som allt är jag grymt nöjd och ser ingen anledning till att köpa något dyrare.
Postad 11 september 2005 - 08:50

Jag har dock inte testat än att se på film med den än då jag blev utslängd från lägenheten då min sambo skulle ha tjejfest. Så det får bli film ikväll istället.
Postad 28 september 2005 - 07:51
Skulle bilden bli mycket bättre om jag flyttade om så att kabeln blir ca 3 m istället (inte alls bra med tanke på min möblering)?
Läste några frågor tidigare i tråden om längre kablar, men fick aldrig nåt svar på huruvida kvaliten försämras.
Postad 03 oktober 2005 - 22:40
JA min spelare har RBG-ut via scart...
Jag vet inte, frågan kanske är självklar. Men jag vill fasen va säker innan jag beställer

edit: DVD-spelaren är en Pioneer DV-454 och projektorn en Hitachi PJ-TX10!
edit IGEN: Eller kan det vara så att jag ska ha en sån här kabel http://www.webhallen...od.php?id=40044 ?
Det pratas ju också om någon typ av synkkabel som ska koplas i den gula kompositen... Det är mycket nu *snurr i skallen*
Redigerat av Unregistered9ad5bb38, 03 oktober 2005 - 23:13.
Postad 04 oktober 2005 - 18:18
RBG-signal eller component(YPbPr-signal)?
Är det äkta komponent, måste du ha en sådan här:
Scart till komponent adapter (CYP)
Frågor angående den tas i dess tråd.
Ska du skicka RGB-signal till din projektor köper du en sådan kabel som du länkade till, om din projje klarar sync på komposit.

Postad 04 oktober 2005 - 18:48
Hur funkar det med den där sync-kabeln du pratar om? Är det en gul kompisit som går från komposit ut på dvd in i kompsit in på projje eller vadå?
Beställde i allafall en sån kabel som jag länkade till så får vi se vad det blir... Vart ju inte så dyrt i allafall.
edit: Hade igång projektorn nu ikväll (6/10) och hittade faktiskt valet RGB-scart under component-in, Så nu är jag glad o nöjd. För då måste det ju fungera... eller?

Redigerat av Unregistered9ad5bb38, 06 oktober 2005 - 00:01.
Postad 06 oktober 2005 - 19:15

Postad 07 oktober 2005 - 11:07
Jaja, nu ska jag åka o hämta en viss nämd kabel så nu är det för sent att ångra sig

Postad 14 oktober 2005 - 12:04
jag har idagsläget en supra-komponent mellan min proj (z3) och dvd (pioneer 585). jag har även en topfieldbox som jag är osäker på hur jag ska kunna mata min proj med, .....men min fundering är om det är ett bra alternativ att koppla komponentkabeln mellan dvd och proj mellan proj och reciver istället (H/K AVR 135) och sedan köra en rgb ----> komponent (via CYP-converter) mellan topfield och reciver för att köra bildväxling istället´genom denna. Har tidigare i denna tråd dragit slutsatsen att en bra komponentkabel inte behöver vara så dyr och att det kanske kan vara överkommligt att köpa 2 korta komponentkablar (dvd--> reciver och från CYP-converter --> reciver) för att slippa mata min topfield med hjälp av komposit via scart-video-kabel...
om detta är en bra idé undrar jag om ni bedömer clicktronic-kabeln från kjell o Co vara ett bra alternativ??
Min reciver har på baksidan 3 olika ingångar för komponent, skulle det fungera att koppla dvd och boxer in i recivern genom dessa och ta den 3e och sista ingången till att föra bild till proj?
Postad 19 oktober 2005 - 13:39
Postad 19 oktober 2005 - 14:32

Postad 19 oktober 2005 - 19:46
skönt bara att bekräfta att det jag tänkt även kommer att fungera i praktiken....
ang. classe-kabel; några i denna tråd har resonerat om att det är clicktronic-kabeln man ska ha om man vill vara säker på att få en bra kabel, classekabeln har mer beskrivits som ett "riskprojekt" av några..... vad säger du om det....i egenskap av classe-kabel-ägare? (har du ev. testat båda?) Fundrear på om jag ska köra billig komponentkabel mellan Topfield och H/K AVR 135 och en supra mellan min dvd och reviver.. Jag har ju 8 meter supra-komponent mellan dvd och reciver idag så det kan ju på ett sätt kännas dumt att då sätta in en billig komponentkabel på en meter första biten, ....eller hur bör an se på detta?
Postad 19 oktober 2005 - 21:28
Det känns så, men dom kanske är exakt lika bra (eller dåliga).
Dom är ju så passa billiga att du kan ju köpa en i alla fall och prova med

Postad 19 oktober 2005 - 21:38
för övrigt, vad ansåg du som rutinerad inom området om att "kvalitetssäkra" signalen mellan dvd och reciver genom att köra supra där oxå (..nu när jag redan har 8 meter av den kabeln resten av biten till z3´an?
Postad 19 oktober 2005 - 23:02

Min uppsättning är lite halvtillfällig, ska köpa mig en fin spelare så fort jag får råd och köra hdmi istället. Komponenten var billigaste möjliga nödlösning så länge, dock är bilden väldigt bra enlgit mig så uppgraderingsbehovet har minskat radikalt, har en så pass bra bild nu att jag kan leva med den.
CYP säljs inte på classe, däremot på bland annat hembiobutiken
Postad 21 oktober 2005 - 15:29
Redigerat av tompis1, 14 november 2005 - 18:56.
Postad 22 november 2005 - 19:03
Jag tror att jag har hittat den ultimata kompromissen mellan hög kvalitet och bra pris!
Märket heter Profigold (görs av Banbridge) och har ett komplett sortiment av kablar!!
Speciellt intressant är komponentkabeln på 10 meter, den kostar mellan 70-900:- på dom flesta ställen men på www.webhallen.com säljs den för 429:- + alla andra Profigold kablar till riktigt bra pris!!
www.profigold.com/index?act=product&product=PGV3315&division=Vision&subcat=Component+Interconnects
För mer info!!
+ webhallens sortiment av Profigold
http://www.webhallen...s_max=&x=11&y=9
Hoppas ni blir nöjda med denna info!!
//Kristoffer
Postad 23 december 2005 - 22:57
Postad 27 december 2005 - 10:25

Men ställer en fråga ändå med risk för att bli utskrattad.

Den bjuder jag på !
Blir det ngn skillnad på kvalitén mellan dessa kablar ?
Scartkabel till 6xRCA
samt
Scartkabel RUND
Flat eller rund kabel är det ngn skillnad ?
Som sagt nollkoll ! *S*
Är ClickTronic ngt att ha eller ska man investera i ngt dyrare allternativ ?
Det är 3 meters kablage som behövs, blir kanske inte mkt bättre m dyrare
allternativ om jag ska ha kablage i denna längd antar jag . . ..
Postad 02 januari 2006 - 12:02

Postad 14 januari 2006 - 22:51
Men jag köpte Kjell & Co. 10m VGA till Komponent kabel och får
mycket störningar och flimmer.
Är det nåt man ska räkna med när man köper en billig kabel eller är
det nåt fel på min kabel?
Postad 28 januari 2006 - 22:54

Jag använde följande "delar", allt köpt från ELFA:
10 m S-FTP CAT5-kabel:
http://www.elfa.se/e...pl?dok=8878.htm
RCA-kontakter:
http://www.elfa.se/e...=0&dok=7476.htm
För info om min "förlaga":
http://www.myhomethe...m/vgacable.html
...eller "orginaltråden" i AVS-forum:
http://www.avsforum....&highlight=cat5
Postad 03 februari 2006 - 10:04
Vet inte riktigt om det är rätt tråd.
Men jag köpte Kjell & Co. 10m VGA till Komponent kabel och får
mycket störningar och flimmer.
Är det nåt man ska räkna med när man köper en billig kabel eller är
det nåt fel på min kabel?
Fel på kabeln, reklamera den.
Postad 22 februari 2006 - 18:14

Postad 27 april 2006 - 15:07

Postad 18 augusti 2006 - 09:39
Jag undrar om det är någon som känner till en signalförstärkare för komponent? Har letat, men hittar inget tyvärr. Riktigt frustrerande att inte kunna få en bra bild.
Någon som har samma problem? Kanke t.o.m en lösning?
Setup: Xbox -> Microsoft komponentsladd -> dubbelhona (signalförslust) -> 10m kabel -> projektor (Panasonic PTAE1000).
Postad 18 augusti 2006 - 23:06
Claes Ohlson har en skaplig för 249 kr, tyckte dock att kontakterna såg något billiga ut.
Åkte sedan till Kjell Company och tittade på deras Clicktronic för 299 kr.
Specen på Clicktronic är ganska bra, 99,99 % syrefri koppar, dubbelskärmad samt guldpläterade kontakter. Jag tyckte också att kontakterna verkade något mer gedigna än Clas Ohlson kabeln.
Jag slog till på Clicktronic mycket för att den är testad här med gott resultat.
Jag åkte sedan vidare till NetonNet för att handla en DVD och passade då på att titta på deras komponentkablar. Det fanns en för 199 kr, den såg ganska enkel ut, däremot den dyrare varianten som kostade 349 kr såg riktigt bra ut. Tung och rejäl med riktiga metallkontakter, är den lika bra som den ser ut så är det nog ett bra köp det med.
Jämförde också HDMI kabel vilket jag tar upp i tråden som avhandlar det.
Postad 05 september 2006 - 18:08
Jag tittade på en clicktronic komponent på kjell och kompany nr HC400-500 men jag har för mig att någon klagat just på på dem.
Är det ett bra köp?
Senare måste jag köpa en ny dvdspelare och säkert då en som tar hdmi från dvd-spelaren och dvi i projjen (do i make sens?). Alltså projektorn har bara dvi-ingång hur fixar jag det på bästa sätt? Konverter?
Mycket tacksam för svar
Postad 05 september 2006 - 23:28
Den är testad här på forumet med gott resultat.
Kör själv 10 meter utan problem.
Bra bild i jämförelse med HDMI känns prisvärd med bra kvalitet.
Kör du sedan kortare än 10 m så blir det ju inte sämre.
Postad 11 december 2006 - 09:23
Postad 26 januari 2007 - 17:18
Jag undrar om någon testat clasohlsonkablen till en xbox 360. Funderar nämligen på köp och skulle vilja veta om kablen klarar av upplösningen.
Postad 04 september 2007 - 12:50
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar