ÖnsketänkandeDet vore kul om dom skulle råka lyckas fixa fram en Denon 3805 till blivande testet i Hemmabio mot H/K 630 och Yamaha 2400
Gärna om dom skulle få in en Marantz Sr 7400 också, då är väl startfältet nästan komplett...
Denon AVR-3805
(Förstärkare)
|
2
|
(73)
|
Inga priser |
Denon-klubben (119 inlägg)
|
15 år sedan |
Denon AVR-3805 eller Marantz SR7500,SR8500? (58 inlägg)
|
21 år sedan |
Denon 3805 vs. NAD 763 v.2? (24 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 18 May 2004 - 09:33
Postad 18 May 2004 - 15:46
Är intresserad av detta med flera zoner, tänkte att jag kanske kan "spara" in på en förstärkare. Det jag är ute efter är att kunna titta på en DVD-film i ett rum (5.1 kanal) samtidigt som det ska gå att lyssna på en vanlig CD i ett annat rum (2 kanal).
Har förstått detta med att man kan dela upp ljudet i två rum men kan man göra det från två olika signalkällor samtidigt?
Tacksam för svar
Postad 18 May 2004 - 19:57
Jeg bruker ikke multisone-funksjonaliteten til 3805, men jeg fant følgende sitat hos Denon UK (vet ikke om det hjelper deg så mye):Har förstått detta med att man kan dela upp ljudet i två rum men kan man göra det från två olika signalkällor samtidigt?
Support for Multi Zone Configurations
The AVR-3805 provides a Multi Zone Output function and a Select function that let you output different sources to multiple zones. Sources can be selected for output to an additional zone, in addition to the main room. Multi-room Zone 2 can have variable pre-amp output along with composite video feed. And an independently selected source can be output to Multiroom Zone 3 as a fixed output. The AVR-3805’s Power Amplifier Assign function lets you assign the 2 or 3 Surround Back (SB L/R) amplifier channels when the system is not configured for 7.1, to instead drive the Multi-room Zone 2 speakers, with 120 Watts per channel output power, while still providing 5 discrete amplifier channels to drive all speakers in a 5.1 configured home theater room.
Du kan også laste ned manualen i PDF-format fra Denon USA, men vær klar over at filen er litt stor.
Postad 18 May 2004 - 20:11
Det är inga problem. Jag testade det lite snabbt bara för att se hur det fungerade. Har det dock inte kopplat så permanent, det blir så dj..vla mycket kabel.En fråga till er som redan är lyckliga ägare till 3805 (har inte hunnit in på Hifiklubben och hittar inte infon i någon spec).
Är intresserad av detta med flera zoner, tänkte att jag kanske kan "spara" in på en förstärkare. Det jag är ute efter är att kunna titta på en DVD-film i ett rum (5.1 kanal) samtidigt som det ska gå att lyssna på en vanlig CD i ett annat rum (2 kanal).
Har förstått detta med att man kan dela upp ljudet i två rum men kan man göra det från två olika signalkällor samtidigt?
Tacksam för svar
Postad 19 May 2004 - 06:22
Återstår bara budgeten...förstärkarposten låg tidigare på ca 5000:- Men man kan kanske som sagt var se det som två
Postad 19 May 2004 - 07:50
Postad 19 May 2004 - 13:20
Jo, jeg kan skrive litt om 3805 senere, når jeg har litt mer tid til overs.jullejohansson och Technophile: Kan ni inte skriva lite om vad ni tycker om receivern nu när ni haft den hemma ett tag?
Postad 29 May 2004 - 07:49
Postad 02 June 2004 - 19:32
Undrar dock om man kan ha en delningsfrekvens i stereo lyssning och en helt annan i biolyssning, utan att ändra varje ggn man byter dvs?
Postad 02 June 2004 - 21:23
vking,Undrar dock om man kan ha en delningsfrekvens i stereo lyssning och en helt annan i biolyssning, utan att ändra varje ggn man byter dvs?
Dessvärre inte. Den frekvens man anger, gäller över alla "modes". Den är dock extremt lätt att hitta och ställa in.
Skitschysst funktion i övrigt, där inte förstärkaren "defaultar" till 80hz och det är thats it, utan man har valmöjlighet att påverka detta. Lysande.
Postad 03 June 2004 - 13:28
Skulle vara kul och få veta vad dem tänkter på ibland.
Nu skulle man ju lika gärna kunna vara utan den eftersom man redan har en delning på subban.
Kanske kommer i nästa verre
Postad 03 June 2004 - 15:51
Postad 06 June 2004 - 20:09
Postad 07 June 2004 - 00:42
Jaja, ni andra får väl fråga om det är nått ni vill veta.
vking,
minns jag inte fel så kom den funktionen på 3802 (LFE-inställningen).
Redigerat av Unregistereda2499477, 07 June 2004 - 00:44.
Postad 07 June 2004 - 08:21
Isf skulle man kunna dela högt (med hjälp av subbens x-over)i bio och lågt i stereo.
Postad 07 June 2004 - 17:22
Postad 08 June 2004 - 06:11
hur tycker ni det låter då, gubbar? är det bara skit eller är det rent av så bra att det helt enkelt inte är sant (för pengen)?
Den är extremt prisvärd. Det folk måste förstå, är att det är ingen HIGH-END förstärkare det är frågan om. Utan en förstärkare i det "övre skiktet", som håller oerhört bra klass jämte sin konkurrenter. Det finns ett driv i denna förstärkaren som aldrig tycks ta slut. Det låter bättre ju mer man öser på, precis som en förstärkare skall fungera, och den låter aldrig ansträngd (kan iof bero på mina högtalare?). Inte ens på så extrem volume som 0db - och det ÄR högt, det vill jag lova.
Jag har för tillfället ingen sub, men ändå frågar folk vad jag ställt subben (där får ni som spekulerar i om den är basfattig)
Och den låter verkligen bra. Så bra att jag ev funderar på att behålla min, och låta "uppgraderingsdjävulen" få sig en smäll på näsan
Postad 08 June 2004 - 07:23
Jag bara måste lyssna på denna stärkaren. Man blir onekligen nyfiken.Och den låter verkligen bra. Så bra att jag ev funderar på att behålla min, och låta "uppgraderingsdjävulen" få sig en smäll på näsan
Mouse: Hade din varit i silver hade den möjligen redan stått hemma hos mig.
Postad 08 June 2004 - 08:24
hehehe... jo jag vet och misstänker att det är så pass... jag vill också ge djävulen en feting, och känna mig nöjd för rimliga pengar. Att detta är vägen att gå misstänker jag starkt. Ville bara trigga er att sprida lite lovord över en eminent pjäs.hur tycker ni det låter då, gubbar? är det bara skit eller är det rent av så bra att det helt enkelt inte är sant (för pengen)?
Den är extremt prisvärd. Det folk måste förstå, är att det är ingen HIGH-END förstärkare det är frågan om. Utan en förstärkare i det "övre skiktet", som håller oerhört bra klass jämte sin konkurrenter. Det finns ett driv i denna förstärkaren som aldrig tycks ta slut. Det låter bättre ju mer man öser på, precis som en förstärkare skall fungera, och den låter aldrig ansträngd (kan iof bero på mina högtalare?). Inte ens på så extrem volume som 0db - och det ÄR högt, det vill jag lova.
Jag har för tillfället ingen sub, men ändå frågar folk vad jag ställt subben (där får ni som spekulerar i om den är basfattig)Då har jag inte ställt basen i botten, utan bara ställt in mina frontar som "small" och delar allt under 60hz ner till frontarna samt ställt basen på +2. Jag kan lova att det ruskar om runt benen när folk får se Haunting DTS R1'an (Signaure Selection).
Och den låter verkligen bra. Så bra att jag ev funderar på att behålla min, och låta "uppgraderingsdjävulen" få sig en smäll på näsan![]()
Hur bra skulle du säga att den är i jämförelse med andra maskiner?
Postad 08 June 2004 - 08:47
Postad 08 June 2004 - 08:50
Tack, det vore trevligtJeg kan poste noen sitater fra omtalen senere idag.
Postad 08 June 2004 - 09:20
ja gör det. Lyd & Bilde har jag respekt för, har läst några i Norge när jag jobbade där.Lyd og Bilde -- et av de mest anerkjente norske tidsskriftene for lyd og bilde -- testet 3805 i sin juni-utgave, og de utropte forsterkeren til sin nye referanse i 10.000-kroners klassen. Forsterkeren fikk totalkarakteren 10-. Jeg kan poste noen sitater fra omtalen senere idag.
Postad 08 June 2004 - 10:18
Vill flagga för att det med Denon 3805 går att bi-ampa frontarna, om man inte använder 6:e och 7:e kanalen utan alltså kör 5.1, och då får man 2 X 240W per kanal... det är inte fy skam, den låter ju så bra redan innan...
Kör någon av er på det viset, eller? och blir det skillnad att tala om!?
Postad 08 June 2004 - 10:44
Där gick proppen ur för mig. Efter att ha läst allt om denna receiver samt lyssnat på den som hastigast på Hifi-Klubben i Linköping kommer jag nu byta upp mig till denna reciver när jag får pengar. Måste sälja min AVR-3803 först bara.Mouse och ni andra>
Vill flagga för att det med Denon 3805 går att bi-ampa frontarna, om man inte använder 6:e och 7:e kanalen utan alltså kör 5.1, och då får man 2 X 240W per kanal... det är inte fy skam, den låter ju så bra redan innan...
Någon som är sugen på en Denon AVR-3803 i guldfärg??
Postad 08 June 2004 - 10:46
Vad tyckte du när du lyssnade på HiFi-klubben?Där gick proppen ur för mig. Efter att ha läst allt om denna receiver samt lyssnat på den som hastigast på Hifi-Klubben i Linköping kommer jag nu byta upp mig till denna reciver när jag får pengar. Måste sälja min AVR-3803 först bara.
Någon som är sugen på en Denon AVR-3803 i guldfärg??Skicka ett PM till mig i så fall. Sätter ut en annons på den här på Prisjakt då jag pratat och fått godkännande av frugan. När nu det blir?
Postad 08 June 2004 - 10:53
Det jag dock vet är hur min egen AVR-3803 presterar samt vilka skillnader som finns mellan dessa receivers. Redan när jag såg OSDn på 3805 så förstod jag att de lagt ner en del tanke bakom det mesta.
En polare till mig skall antagligen köpa en H/K AVR-630. Då jag och han har fått hem dessa kommer det med säkerhet komma en amatörrecension mellan dem.
Postad 08 June 2004 - 10:58
Har du förresten tid att sitta här? Borde du inte hänga på luren till frugan?
Postad 08 June 2004 - 11:02
Angående frugan så "väntar jag på rätt tillfälle".
Postad 08 June 2004 - 11:07
Edit: Menar betydligt bättre pris, inte bara några hundringar.
Redigerat av Unregistered78e0ed10, 08 June 2004 - 11:14.
Postad 08 June 2004 - 11:16
Var hitta de att man kan göra så?Mouse och ni andra>
Har ju 2 kanaler som inte används som det är nu. Vilka inställningar ska man göra?
edit: Stavning
Redigerat av Unregisteredc09665e0, 08 June 2004 - 11:27.
Postad 08 June 2004 - 11:55
Postad 08 June 2004 - 12:06
Postad 08 June 2004 - 14:00
chickenAngående frugan så "väntar jag på rätt tillfälle".
megalomaniac,
Jag kör plain 5.1 med min. Om jag skall jämföra med andra förstärkare som jag ägt så blir det väl närmast Denon 3802, Onkyo 701E (som låg i ungefär samma prisklass när dom var nya).
Detaljrikedom, andvändarvänlighet, prestation - ja hela rigstret är oerhört mycket bättre. Inte ens min f.d Onkyo 989 hade så här hög detaljåtergivning på ljudet. Det är helt håpnadsväckande bra. Då kostade ändå Onkyon nästan 3ggr så mycket.
Postad 08 June 2004 - 15:25
Postad 08 June 2004 - 15:37
Men slutstegsdelen på Pioneer är under all kritik. Lät faktiskt inte bättre än min Yamaha 620 och det borde den absolut göra till det priset.
Det verkar ju som att slutsteget på Denon är helt ok efter vad folk skriver här på forumet.
Så med tanke på detta skulle jag nog satsa på Denon.
Men detta är bara min uppfattning och det utan att ha lyssnat på Denon 3805
Postad 08 June 2004 - 18:31
Men i sin helhet måste väl Onkyon ha varit bättre än 3805an?Inte ens min f.d Onkyo 989 hade så här hög detaljåtergivning på ljudet.
Onkyon va juh länge bland dem bästa...
Postad 08 June 2004 - 18:47
Nu har jag tagit snacket med frugan. En fråga om man skulle vara man, eller mus.chicken
Edit: Tyvärr andra planer just nu än att köpa en AVR-3805. Om ett tag så får ni se vad det blev istället. He he
Kommer köpa den senare i sommar tror jag.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 June 2004 - 12:28.
Postad 08 June 2004 - 18:52
Hoj o:
...Hvordan virker så Denons romkorreksjon i praksis? Selve etter å ha forvirret korreksjonssystemet etter beste evne med ukurant høyttalerplassering og bruk av to subwoofere, settes anlegget opp på en tilnærmet optimal måte -- du skal jobbe lenge og intenst for å komme frem til et bedre resultat på egen hånd. ...
AVR-3805 i hjemmekinoen:
AVR-3805 har kraftressurser nok til å drive selv store fronthøyttalere av den ikke altfor lettdrevne sorten, og kontrollen er overbevisende. Dynamikken, forskjellene mellom små og store pulser som gjør at lydsporet lever og filmopplevelsen blir pur tilstedeværelse, er på plass i rikt monn. ...
AVR-3805 i musikkens tjeneste:
... AVR-3805 røper raskt sine Denon-gener med sin fyldige og vel avbalanserte klangsignatur. Den er mer oppløst enn vi har hørt fra noen Denon-receiver eller flerkanalsforsterker på denne siden av AVC-A11SR. Faktisk presterer AVR-3805 tett på -- for ikke å si bedre -- enn sin nesten dobbelt så dyre storebror.
Konklusjon:
Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det i ordtaket. Bedre kan AVR-3805s inntog i butikkhyllene neppe beskrives. Den innfrir forventningene så det holder. Brukervennligheten er god, selv om bruksanvisningen fortsatt er god å ha.
Romkorreksjonssystemet funegeret utmerket og er i tillegg enkelt i bruk. Resultatet er en intelligent og omgjengelig hjemmekinoreceiver med krefter og raffinement nok til å blåse liv i både hjemmekinoen og CD-samlingen. Vår nye referanse i titusenkronersklassen!
Ellers nevner de at 3805 låter best med Denon Link (de brukte bl.a. DVD A-11 under testen). De sammenligner stereolyden til 3805 med Cayin 252B, og selv om de mener den ikke når de samme høyder som Cayin (som tross alt er en veldig bra rendyrket stereoforsterker i 8000-kronersklassen), så synes de 3805 gjør en meget bra jobb som musikkformidler. Sammenlignet med "gode gamle H/K AVR7000" i titusenkronersklassen [for 4-5 år siden], skriver de at 3805 er "av en helt annen verden". Det var også litt tekst om produktutviklingssjef Hirofumi Ichikawa, som uttalte at Denon hadde tatt utgangspunkt i Pioneer og Yamahas systemer ved utvikling av romkorreksjonsprogramvaren. Målsetningen deres var naturligvis å lage et enda bedre romkorreksjonssystem.
Redigerat av Unregistered1333ec3f, 08 June 2004 - 19:01.
Postad 08 June 2004 - 19:26
Du har jobbet i Norge? Hvor bodde du hen? Var det hi-fi relatert, kanskje?ja gör det. Lyd & Bilde har jag respekt för, har läst några i Norge när jag jobbade där.
Postad 08 June 2004 - 19:59
För att svara på din fråga-JA. jag har fluktat länge på tyska Ebay:s sidor och det är inte omöjligt att betälla en 3805 strax över 10.000 kr.Går denna Denom köpa från Tyskland till ett bättre pris?
Edit: Menar betydligt bättre pris, inte bara några hundringar.
Jag har själv funderat ett tag på 3805 men just nu är jag inte långt ifrån att köpa en ROTEL RSX 1055 för 10.500 kr istället.
Postad 09 June 2004 - 09:19
Ang Roteln så lär ju den låta bättre, men då missar du ju det enda intressanta med denonen, rumskorrigeringen
Postad 09 June 2004 - 09:37
Jag jobbade i Nordkapp - Honningsvåg och då på Nordkapphallen... det var bara några månader, och inte särskillt hi-fi relaterat =) men det är otroligt fint i norge, och jag hade dritt-kul!!!Du har jobbet i Norge? Hvor bodde du hen? Var det hi-fi relatert, kanskje?ja gör det. Lyd & Bilde har jag respekt för, har läst några i Norge när jag jobbade där.
bärs i sverige = öl
bärs i norge = bajs
förställ er uttrycket i ansiktet på bartendern när man frågar efter en bärs
Postad 09 June 2004 - 15:52
Postad 09 June 2004 - 20:07
bärs i sverige = öl
bärs i norge = bajs
förställ er uttrycket i ansiktet på bartendern när man frågar efter en bärs
Hehe
Postad 09 June 2004 - 21:24
Däremot så skrev dem väldigt bra om hur ljudkalibreringssystemet fungerade. Verkar ju iof som att det kanske inte är så himla bra som man hoppades.
Om nu bara hembiobutiken får in lite 3805or så får man testa själv
Postad 10 June 2004 - 22:46
11.500 tar väl Hembiobutiken medan Hifiklubben tar 12.000 kr.Inte är man väl så snål så man köper en 3805 genom non tysk ebay för över 10 000? Det är ju i princip samma pris som i sverige isf.
Ang Roteln så lär ju den låta bättre, men då missar du ju det enda intressanta med denonen, rumskorrigeringen
Jag såg för en vecka sedan på Ebay en tysk butik som skulle sälja 3805 för 9.600
Ja nackdelen med Rotel är ju förstås rumskorrigeringen
Postad 11 June 2004 - 08:52
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Denon-klubben
1 bild
56 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler