Over and out.
Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 06 oktober 2004 - 13:17
Over and out.
Postad 06 oktober 2004 - 18:49
Håller med! BILDER, BILDER, BILDER!Kan du inte ta lite bilder på din Samsung så vi får se? det är alltid kul med bilder.Olla,
Jag köpte min tv på www.inet.se för 37.000ca nu har den gått upp några hundralappar har jag sett men jag är väldigt nöjd med leveransen av tv'n.
Den skulle komma i mitten av oktober tror jag så jag blev förvånad när jag fick en leveransbekräftelse på mail förra veckan.
Jag rekomenderar starkt butiken jag köpte från de har bevisat sig billiga och snabba på att leverera.
Tv'n är fortfarande helt outstanding vad gäller allt, alla polare har stått med hakan i golvet och saliv hängandes ned för hakan.
Jo en sak till...se till att kolla med hemförsäkringen om den täcker en så här dyr pjäs, annars kan man behöva kompletera med en extra.
Take care.

Postad 06 oktober 2004 - 19:13
Men detta är framtiden tydligen så har svt sedan några år spelat in allt i HDTV så när väl det kommer så är det klart
Att köpa en film i HDTV format är också en ny variant men det kräver muskel dator för att spela upp och vill man ha dvd lsare är det blå laser som gäller men ingen dödlig har råd ännusålänge med det.
Jag har butikstestat SAGEM Axium nu innan jag får hem min i nästa vecka och gjorde en kul sak
Pioneer värsta 43" nyaste modell och HDTV samt SAGEM Axium HDTV lite mini justeringar med färg och kontrtrast på SAgem såg jag ingen skillnad på 3,20 m avstånd det visar lite försmak på vad SAGEm kan dock så fann jag ockå ett litet minus men först vill jag döda ryktet med vertiakl tittande problem och sidled
1. Jag låg ner på golvet och hade samma bild som i direkt höjd perfekt
2. Jag stod 2 m på varje sida ute i kanten på 3.20 m avstånd bakåt samma bild inegn försämring detta betyder att ytan och återgivingen är grymt bra. Dessutom blir bilden inte mörakre eller sämmre när man tittar från sidan
Vad var då negativt.
1. Kornighet finns om man synar den i sömmarna, körde man filter normal var det bra körde man utan då vinner plasma för 70 000 kr. Men alla projjar har lite kornighet och man skal inte jämföra en projjektor typ mot en Plasma det är fel
Alla andra såsom LG senaste 44" med 300 hz och Thomson de kan man kasta i havet de är inte ens inärheten mot SAGEM
Det kommer den fetaste test inom kort på SAGEM som jag skall göra
Ett annat mycket stort plus är att den är nästan helt tyst man hör inget från fläkt och allt är smart inkapslat för att undvika damm och störningar
Byta lampa tar 1 minut och vips har man en ny tv efter 6-8000 timmar
Lite små tester med progscan dvd och ren grb signal eller dvi och data gav bara bra resultat framförallt data en WinXP startades och vips 52" dataskärm ingen förslust på signal eller bild sjukt bra!
Håll tills nästa vecka för bombtesten
/Jörgen
Postad 06 oktober 2004 - 19:20
Testa inte projjar med disney eller Shrek typ data animerad då det är alltid överdrivna färger och kontraster så det ser alltid bra ut oavsett tv, testa med en vanlig film och tv kanal så du får vardaglig test utförd.
Matrix är inget bra heller då det är en mörk film med green screen teknik mot vanliga blue screen det ger en dunkel visning testa allt, var kritisk, fråga, pilla och prova med tillåtelse från butik givetvis.
/Jörgen
Postad 07 oktober 2004 - 14:18
Är Thomson Tvn helt kass, eller?Alla andra såsom LG senaste 44" med 300 hz och Thomson de kan man kasta i havet de är inte ens inärheten mot SAGEM

Är det någon som vet om Sagem TVn finns uppställd i GBG någonstans? Jag måste ju se den!

Postad 07 oktober 2004 - 15:04
Jag måste bara säga att den jag har sett och provat har haft en betydligt större, och centrerad, Sagem-logga på "basen"Är Thomson Tvn helt kass, eller?Alla andra såsom LG senaste 44" med 300 hz och Thomson de kan man kasta i havet de är inte ens inärheten mot SAGEM
![]()
Är det någon som vet om Sagem TVn finns uppställd i GBG någonstans? Jag måste ju se den!![]()

Postad 07 oktober 2004 - 17:51
Bad Fyndbörsen kolla med Samsung när de kan tänkas dyka upp på marknaden. Svaret de fick från Samsung var tidigast i mitten på november. *suck*
Postad 07 oktober 2004 - 19:44
"Jämrans! Jämrans!"Till alla ni som väntar på Samsung L3HX modellerna ....
Bad Fyndbörsen kolla med Samsung när de kan tänkas dyka upp på marknaden. Svaret de fick från Samsung var tidigast i mitten på november. *suck*
( Citat från TV-kommentatorn, första JAS-kraschen )
Postad 07 oktober 2004 - 20:09

Pioneers plasmorna var dom enda som kan matcha Sagem i butiken iaf och ni vet vad dom kostar ...
För er som inte vet så ligger Tele-Hå vid Skanstorgtet
Postad 08 oktober 2004 - 00:04
Jag skall bege mej till TELE-HÅ, fort som

Det skall bli mycket spännande att se...
Postad 08 oktober 2004 - 05:16
Fick ett orderbesked från fyndbörsen igår att paketet var på väg...men det var bara kablarna."Jämrans! Jämrans!"Till alla ni som väntar på Samsung L3HX modellerna ....
( Citat från TV-kommentatorn, första JAS-kraschen )

Och jag som blev lovad en efter 2 veckor...
Suck, suck, suck om jag får citera mig själv.

Men, den som väntar på nått gott...
Postad 08 oktober 2004 - 06:51

Har letat runt som en och kommit fram till följande lista: (priser i Euro)
LG RE-44SZ21RD
1960 € www.Mega-Power.de
Thomson 50DLY644
2748 € www.mediadeal24.de/
Sagem Axium DLP
2798 € www.fonez.de
Samsung SP-50L7
3786 € www.medianess.de
Samsung tycker jag är för dyr, eller ? ( värd 1000 Euro mer än Samsung ?)
Är LG lika bra som dom andra ? Sagem eller Thomson ?
Hjälp mig vad bör man välja ?

Postad 08 oktober 2004 - 12:40
Hej,Tack DIESEL!!
Jag skall bege mej till TELE-HÅ, fort som![]()
![]()
![]()
Det skall bli mycket spännande att se...
Jag ska dit i morgon lördag vid 12-13-tiden. Om det är någon annan som ska dit så skicka PM så kan vi koordinera. Jag tar med mig Gladiator, FotbollsDVD och någon till film.
Gansmoe, du lät ivrig och har kanske redan varit där?

Redigerat av ruhe, 08 oktober 2004 - 12:41.
Postad 08 oktober 2004 - 12:48

Jag skall försöka hinna ta mej dit vid 12 tiden på lördag då, ruhe!!
Postad 09 oktober 2004 - 13:58
Iakttagelser:
-Fantastisk bild! Detta gäller även TV och DVD. Signs och Gladiator var de jag kollade på och det var fantastisk detalj, även i de mörka scenerna.
- Betraktningsvinkeln: Här är det främst den vertikala som är ngt snål, men som sagts tidigare, man ska ju inte stå upp i vardagsrummet och titta på film. På ca 3 meters avstånd kunde jag gå 1-2 meter från TV:ns kant utan försämring. På 3 m avstånd bör man kunna sitta 4-5 pers i bredd och se utan problem. Sitter någon i bortre hörnet av rummet blir det en försämring för denne.
-Ljudnivå: Fläkten sitter på högersidan. Jag tryckte örat emot och tyckte den verkade ganska tyst.
-Regnbågar: Den norska testaren hade inte sett några och skrev att det var ett 5-spinns färghjul. Jag hoppades därför att inte se några. Tyvärr så hade jag fel, så jag kan inte köpa denna TV. Jag såg färre regnbågar än med projektorn Infocus SP4805, så jag tror det finns en stor andel som inte kommer se några, alt inte besväras av dem. Jag såg inga i Signs och alltså något färre än med projektorn när jag körde Gladiator kap 24. Där såg jag dem i eldarna, men även vid snabba rörelser, såsom när celldörren öppnades, m m. Jag såg dem även när jag kollade på undertexterna (vita ) i mörka scener i båda filmer.
Allt som allt en fantastisk bild. För mig är 50" lite för stort och jag kan inte köpa den p g a regnbågarna. Vi ska se var det här slutar. Är det samma med Samsung L3 och L7 kanske det får bli en LCD-bakproj. Alternativt en CRT-bakproj för halva kostnaden och så uppgraderar man till 3-chips DLP-bakproj / 1280*720 plasma om ett par år.
Postad 09 oktober 2004 - 15:15
Fruktansvärt kaxig TV, skulle jag säga.

Försäljaren försökte dock pracka på mej en panasonic-plasma i samma prisklass. Dessa två maskiner gick ju inte att jämföra.
Med samma insignal på båda apparaterna blev plasman luddig i jämförelse...

Även detta med upplösning på plasma i denna prisklass. 852x480 räcker väl inte till för en vanlig PAL TV sändning, eller gör det? Vad är det för upplösning på digital-tv sändning, eller kan man inte räkna så? Kan nån förklara för mej

Det här med regnbågar såg jag inget av, men jag är ju halvt färgblind oxå

Just nu lutar det mot Sagem. Jag släpper Thomson...
När, och var kan man få se Samsung DLP TV tro?
Redigerat av Gansmoe, 09 oktober 2004 - 15:20.
Postad 09 oktober 2004 - 15:18

Postad 09 oktober 2004 - 16:42

Skulle själv köpa en, men blev investering i annat, samt blev utan jobb i förra fredagen verkar det som

------------
Men någon som vet något om Version 2 av Sagems axium som skulle komma? Samt vet när priserna skulle sjunka på Samsung apparaten?
-------------
Redigerat av Camridge, 09 oktober 2004 - 16:42.
Postad 11 oktober 2004 - 11:48
Vinnare bland DPL:er har man Thomson 50DLY644 pa 1:a plats, med SAGEM som 2:a. ( Det skulle vara intressant med en jämförelse med Samsung L7 )
Postad 11 oktober 2004 - 17:16
Så thomsons DLP är bättre än Sagems DLP.
---------------------------------------------------
Postad 11 oktober 2004 - 17:36
Postad 12 oktober 2004 - 06:21
Såg att Sagem har HD2+ och ny färgsnurra skall kolla om det är 6 fällt eller 7 på den modell som jag väntar på.
LG misslyckades helt enligt vad jag läst med sin nya 44 DLP och Thomson har tyvärr inte uppnått kvalitet eller upplösning på länge men det är en billig variant dock så vet jag inte var den nya 50 skall ligga i pris
Har du länken till testen så skicka den då det är intressant at läsa hur tyskarna på det forum gjort som inte USA, England eller 2 andra tyska tidningar lyckats med
Jag tror på Sagem och väntar på spänning på nya HD3 och Darkchip med 5000 i kontrast, dock så har man glömt ljuststyrka men de tär nog för att spara lampa och brinntid
/Jörgen
Postad 12 oktober 2004 - 06:29
Mycket rör sig kring krypteringen på DVI och om nu alla skal ha det så är det minus för Sagem men det är väl som med AGC kretsen i video som påtvingades så att ej folk skulle kopiera men den kunde man blockera så blir det säkrt också med DVI krypteringen
/Jörgen
Postad 12 oktober 2004 - 08:14

I sa fall aterkommer jag med det ikväll.
Postad 12 oktober 2004 - 09:59

http://sound-at-home...df/sim2_rtx.pdf
http://sound-at-home.de/sim2_rtx.html
mellan 12000 - 14000 Euro beroende pa storlek. Nu snackar vi bakproj.....

( Har dock bara HD2 chipet. För det priset kunde man kanske begära lite mer)
Postad 12 oktober 2004 - 19:41
Men förutom det så läste jag idag i Allt Om DVD där dom testat Sagem 50" DLP
Sludomdömme
Eventuellt den bästa 50-tumsbild vi någonsin sett, till det priset.
Men inget är som bekant Perfekt. Vissa ljusa partier ser onaturliga ut, lite grann som om det har gått hål i skärmen. Ett annat problem är att det saknas lite bas i skärmen. Samt de små bildbrusen som verkar finnas när bilden är stilla. Men det ska inte finnas där i rörliga scener.
Postad 12 oktober 2004 - 20:40
Gärna, jag kan lägga upp dom på min server om du vill så det syns här.Jag kan scanna in det jag läste om Sagem resp. Thomson ( Heimkino 11/04) om det är nagon som är intresserad.
![]()
I sa fall aterkommer jag med det ikväll.
Postad 12 oktober 2004 - 20:52
Håller med! Med denna måste man ju köpa separata hyllor för sin utrustning!...felet med Samsung tycker jag är att jag vill ha en bra bänk under som jag kan ställa alla saker på...

Postad 12 oktober 2004 - 21:00
Jaha, när du kan få den för 29800.kr i Sverige och ännu billigare om du prutar lite.
Har satt ut priser på sagem/thomson/samsung tidigare i tråden, dom billigaste priserna jag kunde samt pris på bänkarna. Samt skrev att Samsung modellen kommer att sjunka i pris, och det har jag dessutom pratat med några butiker om som säger samma sak.
SAGEM
AXIUM 50
29783.00
THOMSON
50DLY644
28876 Har fått 28500.kr för denna inkl frakt o allt.
Postad 13 oktober 2004 - 08:30
Ni som vill veta mer kring detta får maila då priser är inte hemma här
Grymt snygg den med pelare stativ det är nästan som B&O
Men jag håller med har man inte kablar i väggarna så vill jag också ha en bänk för utrustning
/Jörgen
Postad 13 oktober 2004 - 10:01
Mycket bra bild, Inte alls lika känslig för avvikelse från perfekt betrakningsvinkel rakt framifrån som DLP apparater. Lung och flimmerfri bild. På det stora hela en kanon apparat.

Postad 13 oktober 2004 - 15:49
Priset i Tyskland pa 50 tummaren är ca 6500 € !

Intressant är ju vad som händer med priset pa den nuvarande DLY644

Är det nagon som vet mer ?
länk till produkt bladet:
http://www.thomson.d...en_61dsz644.pdf
Postad 13 oktober 2004 - 17:11
Ja, den väger väl ganska mycket? Betydligt mer än Sagemen som "bara" väger runt 40 kg iallfall. Min lilla 32" från Sony vägde ju så mycket som 60 kg.Nackdelen också är ju att Samsungen inte har hjul under glasskivan vilket gör den omöjlig att flytta ensam.
Håller med! Med denna måste man ju köpa separata hyllor för sin utrustning!...felet med Samsung tycker jag är att jag vill ha en bra bänk under som jag kan ställa alla saker på...
![]()
Postad 13 oktober 2004 - 21:55

Barsebäck we have an close-down.....

Postad 13 oktober 2004 - 23:40
Ser ut som en inbyggd center högtalare på de nya..Ser även ut som om man har ställt tv´n på en center.

Gillar iaf vad jag ser på dessa mer än den "äldre" modellen!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar