Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer DVR-520H*

274 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 mars 2005 - 10:55

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

S = Silver..

//n

<{POST_SNAPBACK}>

Ahhhh... ok... Menar du att utseendet är silver eller? Skumt med två instruktionsböcker... eller? Enbart H är alltså en svart modell?

Postad 03 mars 2005 - 13:21

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hmm...jag är alltså inte 100% men har läst i detta forum, eller om det var något annat att ngn ringt och frågat Pioneer. Denna person fick det svaret.
Men att det finns två manualer gör mig osäker, sorry.

Postad 07 mars 2005 - 10:49

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Kunde inte få detta ur skallen så jag ringde upp pioneer i sverige och frågade. Svaret var att det är ingen skillnad på dessa alls utan h = hårddisk och s= silver. Den finns dock inte i någon anan färg än silver och vissa skriver inte ut s pga detta...

Om någon annan undrade... :(

Postad 11 mars 2005 - 16:14

sickan
  • sickan
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag har letat och letat och läst och läst... Det verkar som DVR-520H är en kanon-maskin för mina behov. Trevligt!

Dock är jag lite skum på hur det här med att "pausa" tv-program funkar. Är det så att man bara kan trycka in en knapp när det ringer på dörren, eller måste man ha spelat in programmet från början? Då måste man ju alltid spela in det man tittar på. Verkar inte så smart.

Tack på förhand!

/ Sickan

Postad 11 mars 2005 - 16:30

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Dock är jag lite skum på hur det här med att "pausa" tv-program funkar. Är det så att man bara kan trycka in en knapp när det ringer på dörren, eller måste man ha spelat in programmet från början? Då måste man ju alltid spela in det man tittar på. Verkar inte så smart.

<{POST_SNAPBACK}>

Du sitter och kollar på ditt favoritprogram på TV:n, det ringer på dörren, du trycker då på den röda rec-knappen på 520H och programmet börjar spelas in, när din pratsjuke granne äntligen lämnat dig så att du kan återvända till TV:n så trycker du på recorderns play-knapp (utan att stoppa inspelningen), du börjar då titta på inspelningen från det ögonblick grannen ringde på dörren, samtidigt fortsätter inspelningen av programmet i bakgrunden.

När det sedan kommer ett irriterande reklamavsnitt, så snabbspolar du dig framåt, till slut kanske du har kommit i fatt inspelningen, då finns det inget skäl att spela in längre. Tryck då på rec stop knappen och fortsätt njuta av ditt favvoprogram "live". Efteråt så har du ett stycke video sparat på din hdd som du förmodligen vill radera via din disc navigator.

Jättesmidigt!

Postad 11 mars 2005 - 16:46

sickan
  • sickan
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tack, Jukke, för det både snabba och glädjande svaret.

Skall till Göteborg i början av april, så det blir nog en resa till Freeport i Kungsbacka för att se om den finns där, annars till Ullared för att kolla både GeKå och Netonnet.

/ Sickan

Postad 11 mars 2005 - 20:36

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Priset...
Är det någon som tror att den kommer att gå ned i pris mer inom en månad eller två... Är det på gång några nya släpp som kommer att göra äldre modeller billigare?... Jag är grymt sugen men vet inte om det är värt att hoppa på spåret ännu...

Postad 11 mars 2005 - 23:24

piddepan
  • piddepan
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Priset...
Är det någon som tror att den kommer att gå ned i pris mer inom en månad eller två... Är det på gång några nya släpp som kommer att göra äldre modeller billigare?... Jag är grymt sugen men vet inte om det är värt att hoppa på spåret ännu...

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas den håller priset ett tag till för ja köpte en i förra veckan från Pixmania för 4500! :huh:

Postad 12 mars 2005 - 08:55

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Tack, Jukke, för det både snabba och glädjande svaret.

Skall till Göteborg i början av april, så det blir nog en resa till Freeport i Kungsbacka för att se om den finns där, annars till Ullared för att kolla både GeKå och Netonnet.

/ Sickan

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min från Netonnet, fast via deras webbtjänst. Frakten kostade 200 spänn, så kan du hitta den i deras butik i Ullared så lär du spara en slant.

Postad 13 mars 2005 - 12:31

perado
  • perado
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Ja man kan ju alltid hoppas att priset håller sig men... Sony kommer ju att släppa nya maskiner i mitten av april och hur detta kommer att påverka priserna vet inte jag men snart måste nog Pioneer presentera nya maskiner också. Hur länge har 520 och 720 funnits på marknaden? Jag har alldrig varit så osäker på vad man ska satsa på... Pioneer, Sony, JVC eller Panasonic... suck ;)

Alla märken har sina för och nackdelar kan man konstatera. Vilka skivor rekommenderar ni till 520 maskinen? :D

Hade funderingar på att köpa KISS:en men efter att min dator slutar bränna på vissa DVD skivor efter uppdateringar :P så ger jag upp tanken att bygga en egen HTPC lösning utan satsar på en helhetslösning ala Pioneer 520 eller något annat märke. :angry:

Postad 13 mars 2005 - 19:50

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Alla märken har sina för och nackdelar kan man konstatera. Vilka skivor rekommenderar ni till 520 maskinen?  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har använt Traxdata DVD-RW och DVD-R med gott resultat, RW-skivorna har varit långsamma 2x medan R-skivorna är 4x. Bränner ner en tvåtimmarsfilm på en R-skiva på 14 minuter i High speed kopiering. Funkar finfint.

Postad 15 mars 2005 - 08:04

sttegema
  • sttegema
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
När det gäller 520n
Nån som vet om det går att kopiera in eget videomaterial på DVD till hårddisk,redigera det och sedan bränna en ny DVD. Eller är det bara möjligt att göra en ren kopia?
MVH
Magnus

Postad 15 mars 2005 - 18:43

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Om man kopplar en DVR-520 till en PC via firewire, beter sig DVR-520:an då som en digital videokamera som man kan "tanka av" in i ett videoredigeringsprogram på PCn? Eller kan man bara använda DV-out för att kopiera till en digital videokamera?

Finns det smidigt sätt att kopiera innehållet på DVR-520:an hårddisk digitalt till PCn (utan att gå via DVD)?

Postad 16 mars 2005 - 16:16

jonterally
  • jonterally
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

När det gäller 520n
Nån som vet om det går att kopiera in eget videomaterial på DVD till hårddisk,redigera det och sedan bränna en ny DVD. Eller är det bara möjligt att göra en ren kopia?
MVH
Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Är materialet på DVDn inte kopieringsskyddat går det utmärkt att tanka över och redigera och sen bränna en ny.

Denna maskin (med dess brister) är ändå det största som hänt mig inom ljud och bild! Jag har ett gäng gamla VHS med saker som jag vill spara. Det var ju bara att spela in, klippa bort allt skit, samla det som hör ihop och sen bränna det på en DVD. Med kapitelmarkeringar på alla intressanta platser (och nej... det är inte porrfilmer...).

Redigerat av jonterally, 16 mars 2005 - 16:16.

Postad 19 mars 2005 - 09:03

pelso
  • pelso
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Om man kopplar en DVR-520 till en PC via firewire, beter sig DVR-520:an då som en digital videokamera som man kan "tanka av" in i ett videoredigeringsprogram på PCn? Eller kan man bara använda DV-out för att kopiera till en digital videokamera?

Finns det smidigt sätt att kopiera innehållet på DVR-520:an hårddisk digitalt till PCn (utan att gå via DVD)?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har köpt en firewirekabel och med XP installerat fixade datorn all installation själv, kallade anslutningen till DVD:n för "AVC Compliant DV Tape Recorder/Player" och i maskinvaruprofilen kan jag se att datorn har full koll på vad för maskin den är ansluten till.

Direkt i utforskaren kan jag se (men inte höra) den fil jag spelar upp från DVD-spelarens hårddisk. I "windows movie maker" kan jag fånga in bild och ljud även om min dator tycker att det finns så mycket annat roligt att tänka på att resultatet blir en hackig fil.

Däremot har jag inte hittat något sätt att få datorn att skicka bild och ljud tillbaka till DVD-spelaren. Det borde gå att få datorn att lägga ut bild och ljud på firewire-porten på samma sätt som dvd-spelaren gör, och ställa dvd-spelarens kanal på DV för att sedan bara spela av.

Bäst av allt vore givetvis att få datorn att bete sig som en DV-kamera och styra hela paketet från DVD-spelaren. Är det någon som vet ett program som kan göra det eller är extremt programmeringskunnig och vill skriva ett sådant?

MVH Pelso!

Postad 23 mars 2005 - 12:37

lilledanne
  • lilledanne
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Vad är det för modeller som finns på Pioneers Japanska sida ?

http://www.pioneer.co.jp/dvd/

Framför allt ser 720'n annorlunda ut och har 250gigs HD, medans 525:an verkar motsvara vår 720...eller ? Sedan finns det en 625:a med 250Gigs HD också för att krångla till det ytterligare..

Redigerat av lilledanne, 23 mars 2005 - 12:38.

Postad 23 mars 2005 - 16:50

Glassbilen
  • Glassbilen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag har problem med att få DTS att fungera genom min DVR-520H. Är säker på att det är DVDn, för det funkade med min förra DVD med samma receiver.

Vet inte om jag gjort fel i grundinställningarna eller vad. Är det någon som haft samma problem, eller känner till en möjlig lösning?

Postad 24 mars 2005 - 10:41

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har problem med att få DTS att fungera genom min DVR-520H. Är säker på att det är DVDn, för det funkade med min förra DVD med samma receiver. Vet inte om jag gjort fel i grundinställningarna eller vad. Är det någon som haft samma problem, eller känner till en möjlig lösning?

<{POST_SNAPBACK}>

Hos mig funkar DTS-kodade skivor hur bra som helst. :P

I övrigt kan jag bara rekommendera avsnittet om inställning av ljudutgång i den svenska bruksanvisningen på sidorna 104-105:

DTS Out:
Om din AV-förstärkare/reciever (eller annan ansluten apparat) har en inbyggd DTS-avkodare skall du ställa den på On, annars Off.

Om du ställer in på On tillsammans med en förstärkare som inte är DTS-kompatibel kommer brus att matas ut när du spelar en DTS-skiva.

När den är inställd på On matas det inte ut något analogt ljud när du spelar en skiva i DTS-format.

Hoppas dessa anvisningar kan vara till någon hjälp

Postad 24 mars 2005 - 10:55

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Min spelare tror den äger världen....

Jag har ett problem. Om jag tittar på ex. Kanal 5 och videon skall spela in TV4, så slår dvd-n om till TV4 när det är dax att spela in. Det stör mig. Samma sak om jag ser en film, och timern är inställd att spela in på HDD, så slår den över från filmen till TV-kanalen den ska spela in.

Detta stör mig otroligt mycket och all hjälp kring detta mottages tacksamt.
Om ingen lösning finns, så kommer jag att göra mig av med denna spelare...

:P

Redigerat av NiklasM, 24 mars 2005 - 10:56.

Postad 24 mars 2005 - 15:57

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Min spelare tror den äger världen....

Jag har ett problem. Om jag tittar på ex. Kanal 5 och videon skall spela in TV4, så slår dvd-n om till TV4 när det är dax att spela in. Det stör mig. Samma sak om jag ser en film, och timern är inställd att spela in på HDD, så slår den över från filmen till TV-kanalen den ska spela in.

Detta stör mig otroligt mycket och all hjälp kring detta mottages tacksamt.
Om ingen lösning finns, så kommer jag att göra mig av med denna spelare...

<{POST_SNAPBACK}>

520 har bara en tuner så att titta på en kanal medans du spelar in en annan är tekniskt inte möjligt. Vet tyvärr inte om någon dvd-recorder som erbjuder detta.

Postad 24 mars 2005 - 16:20

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Lungan; jag tror du missförstår mig.
Jag använder alltså TVns tuner när jag ser på TV, men när DVDn skall börja spela in, så byter spelaren till kanalen som skall spelas in istället.

DVDn "tar över" TVn på samma sätt som när du stoppar in en film i spelaren och trycker på "Play".

Redigerat av NiklasM, 24 mars 2005 - 16:25.

Postad 24 mars 2005 - 16:46

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag använder alltså TVns tuner när jag ser på TV, men när DVDn skall börja spela in, så byter spelaren till kanalen som skall spelas in istället.

DVDn "tar över" TVn på samma sätt som när du stoppar in en film i spelaren och trycker på "Play".

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl någon av pinnarna i scarten (pin 8 tror jag) som styr detta om inte jag är helt ute och cyklar :P Du får väl modifiera din scart så detta inte händer. Vet dock inte om det är att rekommendera. Pin 8 styr väl även aspect ratio men det kan du ju ställa in manuellt.

Postad 24 mars 2005 - 16:58

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl någon av pinnarna i scarten (pin 8 tror jag) som styr detta om inte jag är helt ute och cyklar :P Du får väl modifiera din scart så detta inte händer. Vet dock inte om det är att rekommendera. Pin 8 styr väl även aspect ratio men det kan du ju ställa in manuellt.

<{POST_SNAPBACK}>

Glöm det jag skrev. Testade att slakta en gammal scart och visst blev jag av med styrningen men jag blev också av med bilden. Dock blir det en rulland skuggbild från dvd-n som syns i tevens "vanliga kanaler" dvs inte på AV1 som det ska... Finns kanske någon annan som är insatt i hur det fungerar?

Postad 24 mars 2005 - 17:13

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Glöm det jag skrev. Testade att slakta en gammal scart och visst blev jag av med styrningen men jag blev också av med bilden. Dock blir det en rulland skuggbild från dvd-n som syns i tevens "vanliga kanaler" dvs inte på AV1 som det ska... Finns kanske någon annan som är insatt i hur det fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Glöm det jag skrev en gång till :(
Det funkade alldeles utmärkt, jag hade bara inte satt i scarten ordentligt :lol:
Alltså ryck bort kabeln till pin 8, det är den som syns nedan och det är från LÖDNINGS-sidan så ska du se att det fungerar!

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  pinout.gif   5,28K   1 Antal nerladdningar

Postad 24 mars 2005 - 19:36

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack tack tack :P

En fråga bara:

Vad är Lödningssidan?

Postad 24 mars 2005 - 19:47

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Tack tack tack :P

En fråga bara:

Vad är Lödningssidan?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är den sidan som trådarna är fastlödda på själva kontakten, dvs inte sidan som pekar mot tv-n utan sidan som pekar mot sladden.

Edit. La till bilder, lödningssidan är alltså den sidan på kontakten som trådarna sitter på.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered51e43403, 24 mars 2005 - 20:05.

Postad 24 mars 2005 - 19:53

Unregistered5cd94002
  • Unregistered5cd94002
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om jag missförstått ditt problem.
Men på fjärrkontrollen finns en knapp TV/DVD. I TV MODE kan du sedan skifta kanalerna på din tv med tv´s fjärr. Om jag inte minns fel så fungerar detta inte vid autostartrecording kanske minns jag fel.

Växla mellan TV och DVD Urklipp från manualen sidan 29
När inspelaren är i stoppläge eller spelar in kan du välja
om TV:n skall ta ljudet/bilden från den inbyggda TVtunern
eller en extern apparat (”DVD-funktion”), eller om
du vill titta på den kanal som TV:n för närvarande är
inställd på (”TV-funktion”).
Under uppspelning eller när en meny visas på skärmen
går ljud och bild alltid till din TV och påverkas inte av om
TV-/DVD-funktionen är inställd.
Observera att inspelaren måste vara ansluten till din TV
via en SCART-kabel för att denna funktion skall kunna
användas.
Tryck på TV/DVD för att växla mellan TV- och
DVD-funktionen.

Redigerat av Unregistered5cd94002, 24 mars 2005 - 19:59.

Postad 26 mars 2005 - 14:38

odelsteken
  • odelsteken
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jag har använt Traxdata DVD-RW och DVD-R med gott resultat, RW-skivorna har varit långsamma 2x medan R-skivorna är 4x. Bränner ner en tvåtimmarsfilm på en R-skiva på 14 minuter i High speed kopiering. Funkar finfint.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft min nu ett tag och kör med Verbatims DVD-RW skivor och det fungerar kanon. Det jag undrar är hur du får en komplett 2 timmars rulle nerbränd på endast 14min. Jag får snällt låta programmet jag vill ha nerbränt spelas upp... alltså en rak kopieringfrån HDD till DVD. Jag behövde iof. komprimera ner filmen för att det ksulle få plats på en vanligt DVD-RW skiva, men om det skulle gå på 14min vore jag kanonglad!
Hur gör du när du ska kopiera över filmen till en DVD-RW?

Postad 28 mars 2005 - 12:38

Unregistereded3d55af
  • Unregistereded3d55af
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en fråga egentligen.
Jag undrar hur det kommer sej att vissa JPG-bildfiler inte går att spela upp. Ex om jag har bränt ner några på en CD så visas en del endast med ett varningsmärke med ett utropstecken i. Alltså ingen bild. Sedan talar spelaren om att den filen kan den inte läsa. Ändå är det samma typ av fil.
Är det någon som vet så vore jag mycket tacksam om att få hjälp.

MVH

Postad 29 mars 2005 - 07:41

NiklasM
  • NiklasM
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
wasa & danwik, kan inte annat att tacka för er hjälp.
Nu fungerar allt som jag önskar att det ska!

:blink:

//N

Redigerat av NiklasM, 29 mars 2005 - 07:41.

Postad 29 mars 2005 - 10:19

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

wasa & danwik, kan inte annat att tacka för er hjälp.
Nu fungerar allt som jag önskar att det ska!

:blink:

//N

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att kunna hjälpa till B) .

Postad 29 mars 2005 - 15:01

kejsardavid
  • kejsardavid
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag är ganska sugen på en HD-inspelare men vet inte vilken man ska satsa på. Något jag verkligen skulle vilja ha är en bra deinterlacer.

Finns det nån DVD/HD-inspelare som har progressive output på både TV, DVD och övriga videoingångar? Så att man får ut en progressive signal om man t ex kopplar in ett tv-spel som saknar progressive utgång. Anledningen till att jag vill ha det är att jag eventuellt kommer skaffa en projektor med dålig inbyggd deinterlacer.

/David

Postad 29 mars 2005 - 16:41

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft min nu ett tag och kör med Verbatims DVD-RW skivor och det fungerar kanon. Det jag undrar är hur du får en komplett 2 timmars rulle nerbränd på endast 14min. Jag får snällt låta programmet jag vill ha nerbränt spelas upp... alltså en rak kopieringfrån HDD till DVD. Jag behövde iof. komprimera ner filmen för att det ksulle få plats på en vanligt DVD-RW skiva, men om det skulle gå på 14min vore jag kanonglad!
Hur gör du när du ska kopiera över filmen till en DVD-RW?

<{POST_SNAPBACK}>

Filmen du ville bränna ner var nog för lång, så maskinen blev tvungen att komprimera filmen för att den skall få plats på skivan, därför gick kopieringen i realtid.
Om du spelat in din film i SP-läge, så försök hålla filmen under två timmar. I det läget har du tillgång till high speed copy och en kopieringstid på 14 minuter. :blink: Ibland får jag klippa bort material (typ lååånga eftertexter) med chapter edit för att komma ner under två timmar. Du får dessutom lite grafisk information i kopieringsdialogen om du har gått över maxgränsen för high speed copy

Nu tänker jag ge mig ut på hal is... jag inbillar mig dessutom att kvaliteten tar stryk om du tvingas komprimera, inte bara för att bitraten sänks utan dessutom för att du går från ett förstörande format till ett förstörande format (typ spara en jpeg flera gånger). Men här kan jag vara ute och cykla...

Postad 04 april 2005 - 14:49

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Har 520:n enbart optisk digtalt ljud ut?
Eller finns det även koaxanslutning?

Postad 04 april 2005 - 15:22

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har 520:n enbart optisk digtalt ljud ut?
Eller finns det även koaxanslutning?

<{POST_SNAPBACK}>

Bara optisk.

Postad 05 april 2005 - 23:56

Mats O C
  • Mats O C
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon DVR-520-användare som har märkt att bildkvaliteten från spelarens tuner är sämre än TV:ns? (Jag har "normal" TV, ingen super-deluxe.) Det ser ut ungefär som om det skulle vara sämre upplösning på bilden. Jag har analog kabel-TV.

Detta innebär ju att allt som spelas in från TV får den sämre kvaliteten. Känns onödigt.
/Mats

Postad 12 april 2005 - 08:33

gilius
  • gilius
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Stoppade in en 300GB disk min med hjälp av en Palm Pilot och Pioneer_service.nrg, det fungerade klockrent.

Postad 12 april 2005 - 22:42

Unregistered4d523a99
  • Unregistered4d523a99
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Förlåt en imbecill

du gjorde vad? hur och med vad? ;)

Finns någon möjlighet att utveckla ditt resonemang så jag begriper?

Postad 12 april 2005 - 22:46

Unregistered4d523a99
  • Unregistered4d523a99
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Bildkvalitet

Har precis koplat ihop min Canal Digital box med 520 och en Panasonic 42" PA50.

Allt via Scart RGB, vi har ingen analog antenn utan allt går via CD. Bildkvaliteten på CD var OK, varierade med kanal men via DVD blev det inte bra.

Hur är scart RGB jämfört med en DVD med komponent i lågprisklassen.... vill helst inte köpa en till DVD. 520:an åker tillbaka om jag inte fårr till DVD signalen bättre. Jag skall kolla mot min CRT TV innan köparen kommer och hämtar den.

Postad 13 april 2005 - 16:17

gilius
  • gilius
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag kanske var litet oklar, men fann detta på nätet och satte sedan igång, den klämmer nu in 130h SP kvalitet. Service disken fann jag på E-donkey nätet och servicefjärrkontrollen simulerade jag med en Palm Pilot. Disken plockade jag upp på Komplett för 1650:- landat med frakt, Maxtor 5400, 2MB, 300GB.

1.Change HD

2.Power ON

3.Confirmation of the CPRM ID No. as follows: press ESC then STEREO, take a note of the 9 digit number, you will need it later( same No. is on the back of recorder), Exit this mode by pressing CLEAR.

4.Deletion of the CPRM ID No.: press ESC + STEREO, input the same number as the ID number and press STOP.

5.Input of the CPRM ID No. and ID data: press ESC+STEREO, input 9-digit ID number then press SEARCH to register ID, after this recorder's display indicates "INSERT ID", open drawer with recorder's OPEN/CLOSE button and insert ID disc, close. After recorder’s display indicates "ID DATA OK" press CLEAR button.

6.Reboot

7. Go to recorders menu, and format (initialize) disk.

Postad 20 april 2005 - 13:39

Unregistered96465837
  • Unregistered96465837
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tack för denna eminenta tråd och alla ni som bidragit. Tack vare er blev det en 720 och jag kan säga att jag är mycket nöjd. Regionfri, snabb o smidig, funkar klockrent! Region 1 filmer var det inga problem med, vilket var ett absolut krav för mig.

Om ni undrar så betalade jag 6495:- (2 veckor sedan) för den. Kanske inte billigast men ok tyckte jag.

Har inte provat att bränna någon skiva ännu, men har spelat in 6 timmar film från min Sony DV kamera med firewire på hd:n. Hur enkelt som helst. Faktiskt mycket enklare än att använda datorns dvd och programvara som är betydligt struligare tycker jag. Har också spelat in en hel del tv-program och det blev precis lika bra som live i fine-läget.

Min är mycket tyst, jag hör inte fläkten alls.

Tack
R

Postad 20 april 2005 - 14:00

penguin
  • penguin
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har nån annan än jag råkat ut för följande problem:
-jag spelar in på hårddisken från Boxer en film som sänds i 16:9-format
-redigerar bort reklam o.dyl.
-skall bränna ut filmen på en skiva
-när jag skall lägga till titeln i kopieringslistan så visas på den (och alla
andra som är inspelade i 16:9-format) en liten varningstriangel med ett utropstecken
och i informationsfältet i botten av skärmen står det:

"New titles will be created where the aspect ratio changes,
because Frame Accurate is set to off"

-Jag ställde då om Frame Accurate till on, med resultatet att varningstrianglar för 16:9-
inspelningar fösvann och det spelades in i "Video"-format (med 10-minuters-kapitel istället
för de kapitelmarkeringar jag satt) samt att det inte gick att kopiera i hög hastighet utan
det tog lika lång tid som filmen...
-Observera att både Boxern (en Sagem) och Pioneeren är inställda på att hantera saker i 16:9-format
-Resultatet på den inspelade skivan blev intressant på det sättet att tittar jag via 520:en så visas
det i 16:9-format på TVn men om jag sätter skivan i min andra DVD (Pioneer 656) så visas
det som 4:3-format på TVn (fast "ihoptryckt")

Vad händer ?
Varför vill 520:n inte spela in 16:9-format på en skiva om inte Frame Accurate sätts till on ?
(har inte provat att spela in det med Frame Accurate till off för att se vad resultatet blir)

Det står inte ett skvatt i manualen, vad jag kan hitta iallafall, om Aspect ratio och vad den
har med Frame Accurate att göra...

Postad 20 april 2005 - 15:10

Jukke
  • Jukke
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

-Resultatet på den inspelade skivan blev intressant på det sättet att tittar jag via 520:en så visas
det i 16:9-format på TVn men om jag sätter skivan i min andra DVD (Pioneer 656) så visas
det som 4:3-format på TVn (fast "ihoptryckt")

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte svara dig, men möjligen ge dig en hint om vad det kan vara...
Det _kan_ ha att göra med widescreenflaggan som tydligen lagras i SCART:ens pinne 8 och/eller i videosignalens line 23. Vissa maskiner läser den ena, andra maskiner den andra och några (tex min TV) läser bägge. Resultatet kan bli som du beskriver, en hoptryckt 4:3-bild (allt detta hämtat från en tråd på AVforum om inspelat material från digitalbox där filmen är i 16:9 medan de mellanliggande reklaminslagen är i 4:3, pss som TV4 gör hos oss. Om inspelningen började i ett reklaminslag så låstes bilden i 4:3-format och när filmen sedan startade så blev bilden hoptryckt 4:3). Kanske är det så att 520-maskinen läser ws-flaggan på annorlunda sätt än din 656-maskin.

Postad 01 augusti 2005 - 09:09

Unregistered7ca1fdd4
  • Unregistered7ca1fdd4
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Måste fråga en sak för att vara på säkra sidan, annars halshugger morsan mig om jag har fel ;). Visst kan man spela in gamla band på skivor...alltså koppla videon till dvd?

<{POST_SNAPBACK}>

Klart det går koppla videon till DVD-brännaren... :-)
Du kan lugna din morsa...

Det enda negativa är om det är kopieringsskydd på filmerna...Jag hade en del kopior på video som det var så på. På video gick det hyffsat och man fick
hyffsad bild men DVD-spelaren protesterar direkt när man trycker på rec.

Men kopiering av kopieringsskyddat material sak man ju inte hålla på med, eller hur :-)

Mvh,
Tommy

Postad 04 september 2005 - 15:43

Unregistered5b1f23a8
  • Unregistered5b1f23a8
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har letat som en galning, men jag hittar inte någon regionhack till 520H. Jag har en Palm, och hört att det finns program som kan hjälpa, någon som kan hjälpa mig?

Postad 09 september 2005 - 21:13

hedemorajanne
  • hedemorajanne
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag önskar hjälp att koppla mina grejer rätt. Hur ska jag göra för att få bästa bild på både TV och projektor från antenn(koax-ktv) och DVD. Utrustningen är:
TV D-BOSS 32" LT-30HLP med bl.a. DVI-I, S-video, 2st scart.
Pioneer DVR-520H med anslutningar som ni känner till.
Projektor Sanyo PLV-Z2 medDVI-I, S-video, Y-Pb/Cb-Pr/Cr.

Kan någon ge förslag på typ av kablar för den bästa lösningen, dock inte de dyraste proffs-kablarna.

Kan man t.ex ha en DVI-I/DVI-I-kabel mellan TV och projektor för att få eftersökt funktion?

Postad 08 januari 2006 - 09:07

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

Jag har letat som en galning, men jag hittar inte någon regionhack till 520H. Jag har en Palm, och hört att det finns program som kan hjälpa, någon som kan hjälpa mig?

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa inspelare kräver en mjukvare modifikation via CD-ROM och kan inte modifieras på något annat sätt.

Postad 20 mars 2006 - 22:18

storskalle
  • storskalle
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
;) Vet någon vilka dvd-skivor som klarar high-speed kopiering på 520? Gärna några som finns i vanliga butiker..

Postad 18 maj 2006 - 16:05

miggi
  • miggi
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag är toppennöjd med min 520! Enkel att använda och inspelningarna blir i bra kvalitet!
Kan verkligen rekommendera den!

Nu har jag ett litet problem och undrar om någon i denna kunniga tråd kan hjälpa mig.

Har tidigare kopplat NOKIA9802(satellit)->520->TV(Phillips CRT)
Det fungerade finfint!
Nu har jag slängt ut Philipsen (Uurkk!!) Trasig, såklart. Den höll precis i tre år så att garantin gick ut, suck!

Så här ser det ut nu:
UPC-Motorolabox->520->LG 42PX5R

Jag får jättefin bild direkt från boxen till Tvn, men så fort jag kopplar in 520 upplever jag en försämring.
Dessutom tycker jag att filmer jag spelat in på hårddisken inte ser lika fina ut på den nya tv som jag minns dem.

Min fråga är nu om det kanske finns någon inställning jag glömt att ställa in?
Kör med RGB hela vägen. Kanske är scarten kassa?
Någon som har lyckats med att koppla ihop dessa två apparater, månne?

Postad 19 maj 2006 - 06:31

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Så här ser det ut nu:
UPC-Motorolabox->520->LG 42PX5R

Jag får jättefin bild direkt från boxen till Tvn, men så fort jag kopplar in 520 upplever jag en försämring.
Dessutom tycker jag att filmer jag spelat in på hårddisken inte ser lika fina ut på den nya tv som jag minns dem.

Min fråga är nu om det kanske finns någon inställning jag glömt att ställa in?
Kör med RGB hela vägen. Kanske är scarten kassa?
Någon som har lyckats med att koppla ihop dessa två apparater, månne?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att det är så enkelt som att din nya tv helt enkelt är för bra. Speciellt eftersom att du skriver att gamla filmer du spelat in på hd:n inte ser lika bra ut nu som de gjorde förut.

Jag skulle personligen skaffa en bra scartväxlare (http://www.b-tech-int.com/BT945.htm) som finns att köpa på HiFi Klubben för att inte skicka signalen genom dvd-recordern och sedan till tvn eftersom att dvd-recordern försämrar signalen kraftigt (har samma dvd-recorder som du så jag vet vad jag pratar om), du märker detta mer nu eftersom att du har en bättre tv.

Med en scartväxlare så kan du enkelt routa signalerna precis som du vill.

Titta på TV: UPC-Motorolabox->Scart-switch->LG 42PX5R
Spela in från TV: UPC-Motorolabox -> Scartswitch -> 520 (samtidigt som du routrar "titta" signalen direkt till skärmen UTAN att gå igenom 520:an).
Titta på inspelat material på 520: 520 -> Scartswitch -> LG 42PX5R

Med en den scart-växlaren jag rekommenderade så kan du "routa" signalen på detta vis utan några problem och du bibehåller den fina bildkvaliten från digitalboxen med RGB ända fram till tvn. Den är smart och känner direkt av när du t.ex slår på dvd-recordern för att spela en dvd-film eller se något inspelat och när du stänger av den så återgår scart-switchen till den källa du tittade på innan (t.ex om du innan kollade på digital-tv genom Motorola boxen) Inga problem med 16:9 format heller (som jag hade mycket problem med när det gälller andra billigare boxar (hade problem med att spänningen blev för låg på den pinne på scarten som skötte 16:9 hanteringen osv osv.. men som sagt inga som helst problem med b-tech boxen jag länkade tidigare..) Scartboxen kostar en slant, men det är den mer än väl värd.

Fler frågor? Hör gärna av dig!

Msn: [email protected]

Mvh Hans

Redigerat av DiSNEY, 19 maj 2006 - 06:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.