Stämmer deT?
* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *
Marantz SR7400
(Förstärkare)
|
1
|
(45)
|
Inga priser |
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (392 inlägg)
|
5 år sedan |
Ersätta gamla Marantz SR7400 med Onkyo TX-NR609? Dumt eller smart? (3 inlägg)
|
13 år sedan |
Marantz sr7400 vs NAD C316BEE för 2.0/2.1 med Dali Lektor 2 högtalare? (5 inlägg)
|
14 år sedan |
Marantz SR7400 Eller SR5600 till Kef 2005.2 (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Onkyo 602 eller Marantz 7400 (15 inlägg)
|
21 år sedan |
Marantz SR7400 el SR7500 + Dynaudio Audience 42 (1 inlägg)
|
21 år sedan |
Högtalare till Marantz 7400 (23 inlägg)
|
21 år sedan |
Marantz SR-7400 - saknar kontroll i ljudet (29 inlägg)
|
21 år sedan |
Bra reciver till tokpris....! (62 inlägg)
|
21 år sedan |
h/ 630 vs marantz 7400 (12 inlägg)
|
21 år sedan |
Marantz sr7400 (25 inlägg)
|
21 år sedan |
intryck av marantz sr 7400 (32 inlägg)
|
22 år sedan |
Postad 20 November 2004 - 05:30
Stämmer deT?
Postad 20 November 2004 - 10:10
Själv väntar jag bara på kablarna...sen ska det blir drag i lingonskogen...*S*
Postad 20 November 2004 - 10:35
Basen ur subben har jag för övrigt fått upp litegrann, men fortfarande inte som förut med min HK reciever från -99. Skumt det där, då har jag ändå fått dra upp lite på själva subben..
Postad 20 November 2004 - 11:01
Postad 20 November 2004 - 14:12
Expert Telemekano kanske har kvar:
http://www.telemekan...hem/marantz.htm
Postad 20 November 2004 - 15:18
Postad 20 November 2004 - 16:55
De sa att den inte går att beställa från marantz mer.. så om nu detta stämmer så ni som är osäkra.. KÖÖÖÖÖÖP
Postad 20 November 2004 - 17:43
Så vill man ha en så får man nog boka en tidigt i nästa vecka!!!
Postad 21 November 2004 - 00:42
Någon som vet om det är lönt att köpa till "Back"-högtalarna så man får ut 7.1 ljud.
Edit: texten ovan
Redigerat av ulukai, 21 November 2004 - 00:43.
Postad 21 November 2004 - 00:52
Postad 21 November 2004 - 00:56
Postad 21 November 2004 - 04:16
japp, det är bara att köra på, men om du vill kontrollera receivern från ett annat rum så måste du ha någon förlängar-kontroll-manick, det är det som menas.Står i manualen att man skall kontakta återförsäljare för att köpa till grejer om man vill köra multiroom. Vad är detta egentligen? Är det bara om man vill köra med extra fjärr eller vad? Man kan väl koppla in extra högtalare i de avsedda utgångarna och köra i ett annat rum som det är, eller?
Postad 21 November 2004 - 12:28
Postad 21 November 2004 - 12:31
Du sitter i samma sits som mig, förutom att jag får min nästa vecka.fick min 7400 levererad igår. Har inga högtalare att spela upp den på än, men de första som slog mig var hur stoooor den är. Får nog skaffa lyftkran för att få ur den ur kartongen
Postad 21 November 2004 - 16:29
ÄNTLIGEN har själva trådskaparen - den otekniska tjejen som skulle köpa förstagångsreceiver - börjat komma igång. Ja, inte med mina egna grejer - till detta är jag alltför oteknisk. Blir till att vänta tills särbon kommer hit och hjälper till
Men min särbo köpte ju OCKSÅ ett SR7400 + DV6500-kit som han kopplade upp i helgen med mitt bistånd (läs: jag hämtade öl och tilltugg
Högtalaranläggningen är en 5.1-anläggning av märket Jamo, med "Jamo E850" golvare som frontar, "Jamo E-8SUR" som surrounder samt en tillhörande center. Också 2-3 år gamla.
Hela uppkopplingsproceduren var för mig ett totalt mysterium. Men vi har nu fått de basala funktionerna att fungera.
Stereoljudet kan jag bara beskriva som fullständigt fantastiskt. Vi körde dels Norah Jones, dels gitarrgurun Eric Borelius.
Skillnaden mot Panasonic-prylarna var milsvid! Jag var helt chockad
Plötsligt fick en massa uttryck som jag hört här på forumet och inte riktigt förstått innebörden av liv. Jag tänker då t ex på "spela högt utan att det låter ansträngt" och "man hör plötsligt mängder av detaljer som man aldrig hört tidigare".
Jag är för "grön" för att fatta innebörden i uttryck som "mellanregister" och liknande men låt mig säga såhär:
Med Marantz-prylarna låter allt ofantligt mycket mer, tydligare, renare och verkligare. Panasonic:arna producerar i jämförelse ett ljud som är som när man kopierar ett papper på ett original som redan är kopierat 50 gånger. Allt är liksom otydligare.
Att säga att högtalarna plötsligt kommit till sin rätt måste vara århundradets understatement
Filmbiten kom särbon inte igång med förrän jag hunnit sätta mig på tåget hem så det återstår att utforska.
Dock är det fortfarande en hel del kvar att lära sig (också århundradets understatement
Mycket i manualen, särskilt vad gäller setup-proceduren, låter ju i mina totala nybörjaröron ungefär såhär: "INSTÄLLNING AV BLABLA-KONTROLLERNA: Här kan du ställa in BLABLA-nivåerna på lämpligt sätt för just din anläggning". Jaha? Och hur vet man vad som är lämpligt...?
"Speakers level", t ex. Det står ju då "0 db" överallt. Vad är det man ska ställa in här? 4, kanske? Eller 870? Känns pinsamt mycket som i den klassiska sketcken i "Not the 9 o´clock news" med killen som skulle köpa stereo.....
Vi har ännu inte ställt i i princip nånting i setup:en, men ändå funkar det av någon anledning......
Ska bli mycket spännande att höra hur det låter hos mig när mina Marantzar så småningom kopplas upp till Canton Movie MX-10. Försöker mentalt förbereda mig på att det blir ett liiite "mindre" ljud än med särbons Jamo-grejer.... han har dock inga grannar, till skillnad från mig.....
// Fnulan
Postad 21 November 2004 - 16:56
/Onk
Redigerat av Onk, 21 November 2004 - 16:58.
Postad 21 November 2004 - 18:30
Postad 21 November 2004 - 19:36
Har fått så olika info, på marantz egna sida så har dom inte skrivit detta, medans andra har.
Postad 21 November 2004 - 20:07
om du menar pro logic 2 så finns det...Var det DP2x verkligen på denna?
Har fått så olika info, på marantz egna sida så har dom inte skrivit detta, medans andra har.
Postad 22 November 2004 - 10:35
Postad 22 November 2004 - 13:15
Postad 22 November 2004 - 17:40
Hoppas du även får igång dina Canton och ordning på hembioljudet...då blir nog säkert både du & din särbo dundernöjd...
Mvh JB
Postad 22 November 2004 - 19:13
Nån som har några pedagogiska nybörjartips ang. inställning av "Speakers level"? Jag förmodar att det har med tycke och smak att göra men vad är "brukligt", liksom...?
// Fnulan
Postad 22 November 2004 - 19:21
Postad 22 November 2004 - 19:25
Någon som vet??
Postad 22 November 2004 - 21:22
Funderar på att sätta upp bi-pol högtalare på sidoväggarna för 7.1, det borde ju bli någon skillnad.
Postad 23 November 2004 - 11:39
Jag vet inte, men jag skriver ändåUlukai frågade tidigare i tråden om 2 till högtalare = 7:1 skulle idagsläget det ge något extra?
Någon som vet??
De flesta som kopplat in två extra högtalare verkar vara nöjda, men bear in mind, det är väldigt få filmer som har ett ljudspår i ens 6.1. Ofta blir då istället ljudet i back-surround påhittat/emuerat av receivern, men det verkar ju funka det med. Hur som helt blir man mer omsvept av ljud.
Jag kommer inte att koppla in några back-surround även att jag komer att få lite högtalare över nu när jag köper nya. Det finns helt enkelt inte plats bakom soffan. Den står kloss mot väggen så det skulle nog bli hyffsat påfrestande att höra SMACKABLANG! rakt in i örat när man kollar film. Så har du plats, testa genom att koppla in några gamla kompaktstereohögtalare (eller vad du har över) och testa!
Dolbys tips i room layout

primeaniac skönt att ge Yamaha-folket på flabben!
MVH,
Björn
EDIT: 7.1-diskusionen finns lite var stans här påforumet. Gör en sökning och se om du hittar en tråd som bara handlar om det. (Är ju inte speciellt för någon förstärkare....)
Redigerat av bearic, 23 November 2004 - 11:43.
Postad 23 November 2004 - 15:31
Låt säga att du har en plats i soffan där du vill ha det bästa ljudet:Nån som har några pedagogiska nybörjartips ang. inställning av "Speakers level"? Jag förmodar att det har med tycke och smak att göra men vad är "brukligt", liksom...?
![]()
// Fnulan
När du sitter där och lyssnar (troligtvis på förstärkarens hemska testton) så upptäcker du att höger högtalare fram låter lägre än övriga högtalare. Då lägger du på +1 för att den ska låta lika högt som övriga. Alltså ska man försöka få alla högtalare att hålla en jämn nivå.
Vissa, som tex jag, använder ljudtrycksmätare och kalibreringsskivor för att få alla högtalare att spela på så lika nivå som möjligt.
Postad 23 November 2004 - 21:29
Bra tips det där med att köra testsignal och få samma volym på de olika högtalarna. Det har jag aldrig tänkt på. Trodde det kom ut lika mycket ur alla högtalare.
Postad 23 November 2004 - 22:22
Ett tips kan vara DVD'n Digital Video Essentials PAL + en analog ljudtrycksmätare om vill ha det nogrannt. Det blev en stor förbättring jämfört att göra det 'på känn' med hjälp av hörseln.Bra tips det där med att köra testsignal och få samma volym på de olika högtalarna. Det har jag aldrig tänkt på. Trodde det kom ut lika mycket ur alla högtalare.
Sök på kalibrering och ljudtrycksmätare för mer info om dessa, hur man gör och var man får tag i skiva och mätare .
Postad 24 November 2004 - 13:15
Postad 24 November 2004 - 16:32
Den får man köpa. Menysystemet är lite 'knepigt' men man får mycket bra för pengarna. Färgfilter och testmönster för att ställa in bästa bild, testljud för högtalare och subb i både Dolby Digital och DTS + lite testfilmer.Tackar det ska jag göra. Är det en gratisskiva eller måste man köpa den?
Här är den på Discshop:
Digital Video Essentials PAL
Men nu tror jag vi börjar bli lite OT, sök på forumet så kan du nog hitta en del info i ämnet.
Postad 24 November 2004 - 19:23
Har man dator kan man annars ladda ner en tongenerator: http://www.nch.com.a...egen/index.html och bränna ut de olika toner man tar fram (gör dem cirka 10 sekunder långa) på en skiva och spela upp dem, då kan man leta lite efter rumsresonanser också.
Postad 25 November 2004 - 16:29
Reference Audio har fått in fler....enbart i svart dock!!!
Postad 25 November 2004 - 20:52
Har endast kopplat in de analoga ljudkällorna än så länge (förutom skivspelaren), men oj, vilken skillnad mot tidigare. Helt plötsligt får högtalarna jobba lite, inte minst basen fick en rejäl skjuts! Trots att jag inte hunnit lyssna alltför mycket känns ljudet så mycket trevligare mot tidigare.
Känner mig otroligt nöjd trots endast en timmes lyssnande/lekande
Postad 27 November 2004 - 01:36
Hälsningar,
Onk
Postad 27 November 2004 - 15:47
Och jag har nog aldrig varit med om något krångligare hittills i livet
Igår skulle vi se film för första gången och det tog väl 4 timmar innan ljudet äntligen infann sig.....
Har dock ingen aning om huruvida SR-7400 är MER "användarovänlig" än andra receivers....
Manualen uppfattar jag som delvis någotsånär begriplig men det tar åtminstone för mig en j-a tid att sätta sig in i "trädstrukturen" för alla menyer och liknande. I kombination med att jag inte riktigt kan terminologin än så blir det lätt långa stunder med fågelholksliknande ansiktsuttryck.....
När det hela dock var igång, och vi t o m lyckats justera lite högtalaravstånd samt ange formatet på högtalarna, fick vi dock en upplevelse som hette duga.
FULLSTÄNDIGT FANTASTISKT BIOLJUD!!!
Jämfört med särbons tidigare 2 år gamla Panasonic HE-SA90 och dito DVD-växlare är skillnaden helt ofattbart stor. Trodde i min nybörjarenfald inte att det var möjligt att åstadkomma en sådan ljudskillnad utan att köpa ett set nya högtalare för en halv årslön eller så.....
Förut lät det mest småtrevligt att det kom ljud från flera håll i rummet. Nu när det är Marantzen som levererar hamnar upplevelsen i en helt annan dimension. När Kurt Russell krossade en ruta var jag övertygad om att det var särbon bredvid mig som råkade krossa ett glas eller nåt.....
Just nu känns det precis som jag antar att det känns när man nyligen fött barn.... man har börjat glömma den helvetiska upplevelsen och njuter i fulla drag
// Fnulan
Postad 27 November 2004 - 16:16
Postad 27 November 2004 - 17:50
å andra sidan kanske jag blivit van från min gamla yamaha som var ungefär likadana menyer på.
edit: den är väldigt snygg tycker jag.
Redigerat av Unregistered46a10d28, 27 November 2004 - 17:52.
Postad 27 November 2004 - 19:16
Sen undrar jag varför ljudet låter så mycket högre i stereo och varför det är så mycket lägre ljudnivå på bakhögtalarna när man försöker att spela musik på bakhögtalarna?
(Jag har samma högtalar bak & fram b&ws 602)
Bläddrat igen om de olika ljudformaten utan att hitta något som leverar fullkräm på alla kanaler samtidigt.
Kanske ska vara så eller jag som missat något men i värsta fall så fungerar inte min stärkare som den ska. bakgrundsljuset på fjärrkontrollen gick iallafall sönder efter 10 sekunder vilket var rätt trist
Postad 27 November 2004 - 19:19
Hur kopplar man in så man ser menyerna på TV:n då? Behöver man någon speciell kabel?jag tycker den är väldigt enkel att ställa in! och kopplar man in så man ser menyerna på tvn kan ju vem som helst fixa det....
å andra sidan kanske jag blivit van från min gamla yamaha som var ungefär likadana menyer på.
edit: den är väldigt snygg tycker jag.
/Onk
Postad 27 November 2004 - 21:13
Hur kopplar man in så man ser menyerna på TV:n då? Behöver man någon speciell kabel?
Tar din TV komposit är det bara att ta en vanlig RCAlakrits och koppla in. På min Panasonic finns det en komposit i frontluckan, men har inte prövat (använde displayen).
Postad 28 November 2004 - 11:08
antingen via en rca från monitor-out el nåt på receivern till ett sånt uttag på tv.n eller till en scart adapter med en sån på...Hur kopplar man in så man ser menyerna på TV:n då? Behöver man någon speciell kabel?
/Onk
Postad 28 November 2004 - 22:21
Låter ju riktigt bra nu!!
Och med ett nytt bättre ljudkort i datan så lär det bli ännu bättre!!
Hade nog orimligt höga förväntningar efter att ha läst alla positiva omdömen på denna tråd
out of the box upplevelsen med mitt övriga system blev inte den höjdare jag hoppats på. Har b&ws 602 som högtalare, de är rätt svåra att få till bra ljud på. Låter gärna lite som de var under en filt. Hört dem med en bra förstärkare då är de grymma, det som fick mig att köpa dem. Men efter lite pillande på Marantzen & med datan som jag har som signalkälla så är det nu helt okej.
Stör mig bara på att ljuset i fjärren paja direkt.
Har heller inte hittat nåt uppspelningsläge som ger full kraft på alla kanaler samtidigt när man spelar musik.
Nån som vet något om det?
Annars så vill jag varmt rekommendera denna förstärkare. Finns den kvar för det låga priset så passa på och slå till om ni på jakt efter ny stärkare!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité
17 bilder
24 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?