Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - ffdshow **

584 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 februari 2005 - 13:51

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Jag har en P4 2.6c som jag kör i 240fsb, fast minnena i 5:4. När jag kör uppskalning till 1920x1080 utan dcsalers gammafilter så flyter det på, men inte när jag aktiverar gammafiltret, då hackar det som ********. Någon som har någon ide om varför?

<{POST_SNAPBACK}>

prova att flytta gammafiltret högst upp i listan.
då prioriteras det först.
men jag håller med om att det suger CPU kraft,fattar inte varför? det är ju bara en gamma inställning.

smidigaste sättet att komma åt att ändra mellan PAL pch NTSC är följande:
under regedit/software/nvidia corporation/filters/video
skapa en ny DWORD Value som heter "EnablePropPage" =1
då får du fram fler valmöjligheter under inställningarna för Nvidia decodern
gå in under "control" fliken och slå på "force PAL connection"
man måste slå av den när man kör NTSC

Redigerat av Unregistered1008, 08 februari 2005 - 14:00.

Postad 08 februari 2005 - 19:49

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Har nu gett upp på DScalers gamma filter, fick skruva upp till 2400 innan det blev bra i mörka områden och då är bilden bättre utan vid en jämförelse, klart bättre !

Klagar dock inte för det, bilden är GRYM utan :lol:

Kör med följande zoomplayer inställning:
- Brightness -1616
- Contrast 9918
- Gamma 20
- Hue 0
- Saturation 8219

G

Postad 09 februari 2005 - 10:47

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Testade ffdshow och zoomplayer tillsammans med alla de trick och inställningar som nämnts i denna tråd (iaf de av intresse för mig :(). Och visst såg det bra ut (använde StarWars II, R1 som testobjekt), men tycker att min Panasonic S97a gör jobbet minst lika bra och funkar alltid tillskillnad från detta som krashade rätt lätt ;) .

Iofs är detta nya prylar, men frågan är om det är värt det? I mitt fall så tyckte jag att skillnaden mellan vanlig mjukvaru DVD och ffdshow (+ inställniningar) gav samma skillnad som när jag testade att växla mellan S-Video och HDMI@1080i på min S97a.

Tanken var inte att klanka ner på detta eller starta ett flamewar :wub: utan bara dela med mig av min erfarenhet av detta.

OT: Skall dock passa på att spela lite farcry och halflife2 nu när datorn ändå är uppriggad med HDMI mot projjen :lol:

Postad 09 februari 2005 - 12:43

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
när man kör ffdshow så får man mer skärpa och detaljer än en vanlig stationär dvd.
frågan är om din projje klarar att visa mer skärpa än vad du får ut från din stationära DVD?
dom är väl rätt dassiga på att visa skärpa annars vad jag har fattat?
det kan ju vara fallet iom att du knappt märker nån skillnad.

skillnaden på en plasma är grym mellan stationär dvd och ffdshow från Datorn->DVI
där måste man vara halvblind för att inte se nån skillnad :wub:

Postad 09 februari 2005 - 12:49

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

när man kör ffdshow så får man mer skärpa och detaljer än en vanlig stationär dvd.
frågan är om din projje klarar att visa mer skärpa än vad du får ut från din stationära DVD?
dom är väl rätt dassiga på att visa skärpa annars vad jag har fattat?
det kan ju vara fallet iom att du knappt märker nån skillnad.

skillnaden på en plasma är grym mellan stationär dvd och ffdshow från Datorn->DVI
där måste man vara halvblind för att inte se nån skillnad :wub:

Tja, min Z3 är ganska skarp tycker jag. Inget konstigt beteende alls när man tex har en windows desktop på 1280x720 uppe (detaljer som försvinner, etc). Det enda jag skulle kunna tänka mig som ffdshow fixade lite bättre var ev. pixelbrus som fanns i vissa scener på "The Living Daylights" dvdn som jag också testade, men det kan ha försvunnit nu när jag har uppgraderat firmwaren på S97an (hmm, skall kolla ikväll).

Både min DVD och min dator är testade (och körs) med HDMI till projektorn (dvs, DVI). Har du provat en DVDspelare, typ S97, mot plasman? Hade varit intressant att veta hur du/ni med plasma upplever skillnaderna.

Postad 09 februari 2005 - 20:04

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
*GAH* :lol: ;) Jag blir galen!

Har försökt i över två timmar nu att få ffdshow + zoomplayer att funka med något av mina dvd filter (PowerDVD6, WinDVD6, nvDVD, DScaler) men inget funkar längre :wub:

nvDVD äter upp ALL cpukraft så det finns inget kvar att ge till ffdshow
PowerDVD6 som funkade igår, krashar alltid nu
DScaler5 filtret är helt kört då den äter upp all cpu samt dekodar allt i 4:3 (dvs, anamorphic material blir skit)
WinDVD6 är det enda som funkar någerlunda, men om jag tar fram settings för ffdshow så fryser bilden. Kan bara använda overlay, allt annat ger bara en frame.

I går funkade powerdvd bra, men inte idag.

Skalar jag upp bilden till 1280x720 så blir bilden antingen 4:3 så jag får svarta ränder på sidan av bilden (trots upp skalning till 1280x720 vilket är native upplösningen), stänger jag av aspectkorrigeringen så dras den ut till "nästan" 1280x720 men då gör det genom att dubblera pixlarna i sidled och allt ser utkasst ut.

Allt som skedde mellan igår och idag är att jag installerade om programmen samt uppgraderade grafikkortsdrivarna till mitt 6800GT till senaste 67.66.

Enda som kvarstår är att degradera drivarna till senaste WHQL varianten, hålla tummarna och starta om.

Om nån annan kan se något direkt fel så får ni gärna hojta till. ZoomPlayer är den senaste utgåvan av deras värsta variant (trial versionen), ffdshow är den senaste som fanns på SF. Filmen är i PAL.

(he, där fick man för att man skulle testa lite till innan man gav upp)

Postad 09 februari 2005 - 20:49

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

*GAH*  :)  :wub: Jag blir galen!

Testat Moonlight Elecards MPEG-codec? Det funkar bra för mig (bäst kompabilitet) men har inte sådär ruskigt bra kvalitet.
Det som jag har haft bäst tur med är helt klart Sonic Cinemaster codecen, skitbra kompabilitet och skitbra prestanda/kvalitet.

För övrigt funkar dtew inte för mig att välja keep aspect ratio då jag får allt i 4:3 då. Tar jag no aspect ratio correction så blir det rätt. Dock måste man starta om spelaren mellan alla inställningar man gör i ffdshow eftersom det annars brukar bli fel på bilden.

Postad 09 februari 2005 - 20:56

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

*GAH*  :)  :wub: Jag blir galen!

Testat Moonlight Elecards MPEG-codec? Det funkar bra för mig (bäst kompabilitet) men har inte sådär ruskigt bra kvalitet.
Det som jag har haft bäst tur med är helt klart Sonic Cinemaster codecen, skitbra kompabilitet och skitbra prestanda/kvalitet.

Har inte sonic codecen, så det är inget alternativ för min del.

Tröttnade på alltihopa när jag efter att ha bytt ner mig till äldre nvidia drivare utan något bättre resultat, så nu ligger alla program och codecar jag hade installerat i papperskorgen... Och där kan de stanna ;) iaf tills dess att saker har blivit stabilare. Ev. skulle man prova med mplayer istället då den oftast är mkt smidigare i form av stabilitet och resultat än ett hopkok av windows prylar... Ähhh... orkar inte <_< saknar ändå fjärr :lol:

Nåja, det lilla jag såg verkade hyfsat lovande, kunde nog blivit bättre än min pana s97 med lite tweaking och mer processorkraft.

Postad 10 februari 2005 - 19:53

palled
  • palled
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

bildkvaliteten styrs ju av decodrarna och inte av uppspelaren så det skiljer inget.

logiken föreslår det ja, men praktiken har annat att erbjuda

jag pillade lite med Shrek 2 och provade först att spela upp den i Zoomplayer med nVidias codec
visst det såg fint ut och sådär

sen drog jag igång den i Nstant Media (nvidias app som medföljer deras decoder) och det som slog mig var hur perfekt flytet var i bilden

tycker sällan att bildflytet blir sådär himla bra på en PC av någon anledning, inte så att det rycker direkt men det är inte 100% smooth
med Nstant media blir det dock det, helt perfekt

nåja, inte direkt relaterat till bildkvalitet kanske (dvs inget med färger, kontrant, blockinghet osv. att göra) men ändå värt att ha i åtanke

<{POST_SNAPBACK}>

Installera ReClock så löser du problemet med ryckig bild. Det beror på osynk i ljudkortets Hz i förhållande till skärmens Hz. Genom att realtidsjustera ljudet några hz+- så blir bilden smooth som inget annat =)

http://www.divx-dige...re/reclock.html

.palle

Redigerat av palled, 10 februari 2005 - 19:59.

Postad 10 februari 2005 - 20:38

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Installera ReClock så löser du problemet med ryckig bild.

<{POST_SNAPBACK}>

nackdelen med reclock är att CPUn går upp till 100% när den justerar ljudet.
jämförde nyss.
75% hela tiden med "direct sound device"
från 75% till 100% med reclock.

att vissa får ryck i bilden kan ju bero på att CPUn spikar och då spelar det ingen roll om man installerar reclock.
blir varken bättre eller sämre med andra ord

Postad 11 februari 2005 - 05:24

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Den stora nackdelen med ReClock är att det inte går att använda med SPDIF passthrough, iaf inte utan framedrops/repeats i ljudet.

Postad 12 februari 2005 - 12:21

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jaha, nytt problem - med Pirates of the carrabian så blir textremsan kass, flimrar och blir dubbelt. Någon annan som stött på detta och kanske har en lösning ?

G

Postad 13 februari 2005 - 00:21

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Jaha, nytt problem - med Pirates of the carrabian så blir textremsan kass, flimrar och blir dubbelt.  Någon annan som stött på detta och kanske har en lösning ?

G

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är exakt det felet jag får och som jag frågat om två gånger här i tråden...sker på PAL filmer för mig.

Postad 13 februari 2005 - 08:14

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
>>> havocsi

Jag har bara kört PAL-filmer, vet inte hur det är med andra. Konstigt att det inte är konsekvent, drabbar inte alla filmer vad jag kan se ....

Verkar som vi är ensamma i världen (eller i alla fall forumet ...) om detta problemet än så länge, ;)

vi får väl tipsa varandra om vi hittar en lösning, för jag ger i alla fall inte upp med den bildkvaliten ffdshow ger ;)

G

Postad 13 februari 2005 - 11:56

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Försöker få igång Nvidia dvddecoder med zoomplayer men det vill sig inte.
Med andra decoders får jag igång uppspelningen.
Jag kör ffdshow som filter och när jag drar igång en film säger den:
Filter error connection...m.m

Hur löses problemet?

Mvh
Andreas

Postad 13 februari 2005 - 12:34

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
För er som har problem och behöver felsöka filterkombinationer kan jag rekommendera Microsofts program GraphEdit. Skärmdumpen nedan visar en DVD-graph som använder sig av Intervideos filter tillsammans med FFDShow.

För att kunna se egenskaper för dataströmmarna för varje 'pin' måste proppage.dll vara registrerat (kör kommandot "regsvr32.exe proppage.dll").

Bifogad fil(er)

Postad 13 februari 2005 - 16:40

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

jämför med dom inställningarna jag kör med.
troligen nåt du har missat.
http://web.telia.com...player inst.jpg

Postad 13 februari 2005 - 17:16

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Hmm
Har testat att installera samma saker på min laptop, men samma sak där.

Det jag gör när jag startar upp zoom player pro är:
avancerade inställningar/dvd/dvdsetup/customized/

Väljer Nvidia NvDVD V3+ som video
samma sak på audio
Lägger till ffdshow på additional genom välja "add" och klicka på ffdshow.
Kör på default directsound på audio renderer.

Därefter klickar jag på register selected filters.

En ruta kommer upp och säger:
About to search and register the following filters.
nvviddec.ax
nvauddec.ax
ffdshow.ax

Sen söker den och ngn sekund senare är registeringen klart och ovanstående filter nämns

Jag har inte ändrat ngt i ffdshow vid testet på laptopen.

Mvh
Andreas

Postad 13 februari 2005 - 18:04

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
>>> a_mehlin

Jag har haft liknande problem när jag provat andra resize format än 1760x1000, x2 eller x2,5.
Hade också problem med VMR9, funkade bara med Overlay i ffdshow och i inställningsmenyn till Nvidia NvDVD V3+.

G

Postad 13 februari 2005 - 19:11

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Med andra decoders får jag igång uppspelningen.
Jag kör ffdshow som filter och när jag drar igång en film säger den:
Filter error connection...m.m

Det är enklare att hjälpa dig ifall du skriver hela felmeddelandet.

Postad 13 februari 2005 - 21:15

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Nvidia codec ska väl fungera med Radeon kort oxå?

Felmeddelandet jag får:

Filter Connecation error:
[nvidia video decoder] .Video output ---> [FFdshow video processor]. In.

Not all filters can connect properly. If the filter listed above in an "additional filter", try unchecking it in the options dialog.
For mire information, press the "verify seleced setuo" button within the option ->dvd setup dialog.

Additional information:
80040207: Det finns ingen gemensam mediatyp mellan dessa stift

Kommer upp ett meddelande till när jag klickar på detta meddelande som lyder:

Unable to initilze dvd interface, filters requierd for dvd playback may not be configured properly, or your DirectX is to old (v8 or newer)

Mvh
Andreas

Postad 13 februari 2005 - 21:25

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
har du ändrat i "codecs"?
(första inställningen på sidan)
http://htpcnews.com/...id=ffdshowdvd_4

Redigerat av Unregistered1008, 13 februari 2005 - 21:26.

Postad 13 februari 2005 - 22:07

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Ja jag har satt ffdshow att ta alla codec.

Mvh
Andreas

Postad 13 februari 2005 - 22:25

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Ja jag har satt ffdshow att ta alla codec.

Mvh
Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

då finns det tydligen fler fel koder ;) ?
när jag väljer disable på raw video och försöker starta upp en dvd i zoomplayer så får jag exakt samma fel kod som du.

testa annars att avinstallera och installera om programmen och alla decoders.
sen går du exakt efter guiden och provar igen.
funkar det inte då så är det bara att skicka burken genom fönstret och skaffa en ny ;)

Postad 13 februari 2005 - 22:47

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Filter Connecation error:
[nvidia video decoder] .Video output ---> [FFdshow video processor]. In.

Not all filters can connect properly. If the filter listed above in an "additional filter", try unchecking it in the options dialog.

Detta felmeddelande har jag också haft, i olika sammanhang vad jag kan minnas.

Labbade en hel del innan jag fick allt att funka, och i ett läge så gjorde jag precis som Partik G rekommenderar och installerade om allt och började om från början.

Det hjälpte, värt att nämna att jag var tvungen att manuellt städa undan en del på hemma katalogen för ffdshow. Avinstallerade också en annan DVD spelare som jag hade på min PC och som verkade ställa till en konflikt.

Helt säkert är dock att jag får detta felmeddelande om jag väljer resize till upplösningar som den inte gillar, vilket verkar vara ganska många ... ;)

G

Postad 14 februari 2005 - 00:03

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

För er som har problem och behöver felsöka filterkombinationer kan jag rekommendera Microsofts program GraphEdit. Skärmdumpen nedan visar en DVD-graph som använder sig av Intervideos filter tillsammans med FFDShow.

För att kunna se egenskaper för dataströmmarna för varje 'pin' måste proppage.dll vara registrerat (kör kommandot "regsvr32.exe proppage.dll").

<{POST_SNAPBACK}>

Halloj, hur renderade du en DVD? Får inte upp DVD mtrl vare sig .iso eller .vob vid open file for rendering. Andra filer går bra tex .avi

Postad 14 februari 2005 - 00:06

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
DVD Navigator måste du lägga till manuellt.

Postad 14 februari 2005 - 00:09

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Ingen som kör med TheaterTek 2.06 och ffdshow på en Benq 8700+?
Skulle underlätta med lite how to.... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Joo..här är en till med TT, ffdshow, BenQ:en...

Back On topic: I menyn DScalerfilter finns val av svart och vit nivå, som default satta till 0 resp. 255. Ni som har läst BTB/WTW tråden och fattat, är detta korrekta värden map på BTB/WTW så man inte missar den dynamiken utifall?

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 14 februari 2005 - 00:27.

Postad 14 februari 2005 - 16:07

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag blir fan galen nu!!!!

Installerade om ffdshow, zoomplayer och nvidia dvd-decoder på laptopen. Fick det att fungera på den.

Försöker sedan göra om samma sak som jag gjorde med laptopen, dock utan lycka...grrrrr

Edit://
Finns det ngt annat program liknande zoomplayer, som kan spela upp olika format och som stödjer externa filter och decoders?

Edit2//
Har samma problem att få igång Sonic decoder. Varför bekymmer med dessa? Powerdvd decoder med ffdshow funkar kanon i zoomplayer

Har testat köra powerdvd + ffdshow med 1920x1080 som inställning i ffdshow på resize. Dock hackar bilden lite grann och den flyter inte riktigt bra. Jag har 512Mb ram och en AMD 64 3000+

Har datorn inställd på cool and quiet (om det kan spela roll)
Mvh
Andreas

Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 14 februari 2005 - 21:27.

Postad 14 februari 2005 - 22:31

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Jag blir fan galen nu!!!!

Installerade om ffdshow, zoomplayer och nvidia dvd-decoder på laptopen. Fick det a

låter fan som du inte har nyaste DirectX installerat?
eller så kan det vara grafik drivarna?
eller så har du för mycket skit i winxp som ligger och stör?
gå igenom alla decodrar du har installerat med winxp decoder checkup utility.
avinstallera dom du inte använder!

Postad 14 februari 2005 - 22:54

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Tycker generellt det är massa strul med Zoomplayer, man vet inte från gång till gång om det ska funka. När det funkar är det perfa, men en hel del meck är det. Föredrar därför TheaterTek där det i princip aldrig krånglar.

Postad 15 februari 2005 - 09:35

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
På laptopen och HTPCn ligger samma DirectX då det fungerar på laptopen (winxp sp2 på båda)

Grafildrivisar är senaste Catalyst för radeon

Få kolla om codecs krockar

Mvh
Andreas

Postad 15 februari 2005 - 10:58

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Tycker generellt det är massa strul med Zoomplayer, man vet inte från gång till gång om det ska funka. När det funkar är det perfa, men en hel del meck är det. Föredrar därför TheaterTek där det i princip aldrig krånglar.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte du lägga upp en screenshot på dina inställningar i TT. Håller inte med helt och hållet om att TT skulle vara problemfritt. Den hänger sig ibland, har problem med wmv-filer och när jag ändrar resize metod i ffd under spelning så får jag två små filmrutor istf. en och måste starta om om TT (kan ju vara en ffd 'feature' förstås..:lol:)

Postad 15 februari 2005 - 14:42

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Formaterade HDn och installerade om Xp.
Har nu bara lagt in drivrutiner för ljudet, zoomplayer, nvidia decoder och ffdshow.

Har kommit ett steg längre i graphedit, ljudet går numera att koppla mellan nvidia audio och default directSound device.

När jag numera försöker få igång en film i zoomplayer, då kommer inget felmeddelande MEN istället låser sig spelaren (och datorn i ngn sekund) för att sen trycka ctrl-alt-del.

Edit://
Jag har testat mig för lite, men får inget att stämma.
Testade att koppla ihop Nvidia Video decoder (output) med FFdshow input och dess output till Video Renderer 9.
Dock får jag inte Line 21 decoder att koppla ihop sig med ngn.

Vad ä felet nu?
mvh
Andreas

Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 15 februari 2005 - 15:11.

Postad 15 februari 2005 - 15:42

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Har nu fått igång Nvidia och FFdshow med MediaPlayer 9. Först formaterade och installerade jag om XP. Fick ej igång det. Tillslut kom jag på att det va PAL/NTSC problemet, satte i en Reg 1 film och så gick den igång.

Dock får jag upp ett nytt felmeddelande i Zoomplayer.

Filter error connection:

FFdshow Video processor - Subpicture output ---> Overlay Mixer. Input3

Additional information:
Unable to find source pin - subpicture output.

Edit:// Löste det genom att enable hardware decoding

Mvh
Andreas

Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 15 februari 2005 - 15:43.

Postad 15 februari 2005 - 20:17

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Var hittar man flt_gamma.dll ?

Sen så förstår jag inte varför det hackar så fasansfullt mkt i zoomplayer, kör rezise x 2

Sitter på AMD 64 3000+

Mvh
Andreas

Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 15 februari 2005 - 20:27.

Postad 15 februari 2005 - 20:59

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Var hittar man flt_gamma.dll ?

<{POST_SNAPBACK}>

FLT_gamma finns med i DScaler paketet som omnämns tidgare i tråden.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 15 februari 2005 - 21:08.

Postad 15 februari 2005 - 22:55

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

Sen så förstår jag inte varför det hackar så fasansfullt mkt i zoomplayer, kör rezise x 2

Sitter på AMD 64 3000+
Mvh
Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

vilka filter kör du med?
du kan inte slå på alla filter.
det finns ingen CPU i dagsläget som klarar att maxa ffdshow :)

sen är ordningen i listan viktig
jag kör med följande

DScaler Filter
Blur & NR
Resize and aspect settings

Postad 16 februari 2005 - 08:27

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag har testat att köra
Nvidia+ffdshow+zoomplayer
samma som ovan men med intervideo
samma som ovan men med powerdvd

Jag har rezise som 1a, blur som 2a och dscaler 3a
ska testa din ordning...

Mvh
Andreas

Postad 16 februari 2005 - 16:14

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Ordningen man ställer filtren är den ordning de appliceras. Om du t.ex. har resize först kommer alla andra filter att arbeta med en mycket större bild (den uppskalade) vilket kan ha stor betydelse för hur mycket processorkraft som krävs.

Postad 20 februari 2005 - 16:19

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag ger nu upp "resize" funktionen. Fick inte det att sluta hacka, trots amd 63 3000+.

Jag tycker dock det finns taggigheter i bilden. Var kan man ställa in så att sådant skit försvinner? När jag skippar resize finns det kanske kraft kvar att lägga på annan typ av bildbehandling. Var ska man isf först och främst öka? Svårt att veta vad de olika inställningarna gör med bilden

Mvh
Andreas

Postad 20 februari 2005 - 23:14

bobby555
  • bobby555
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Jag tycker dock det finns taggigheter i bilden. Var kan man ställa in så att sådant skit försvinner?

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla efter 'deinterlace'.

AM

Postad 24 februari 2005 - 23:16

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

NVidia-decodern fungerar bra tillsammans med FFDShow och PAL-skivor om man lägger till dword-värdet ForcePALConnection=1 under [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Filters\Video].
Följaktligen kan du behöva ställa tillbaka värdet till 0 (noll) när du visar NTSC-skivor beroende på vilka filter du använder.

>>> Frallan

Vet inte om jag ställer en väldigt dum fråga, <_<
men VAR någonstans gör jag detta ?

När nu den första entusiasmen lagt sig upptäcker jag att en del filmer (PAL) går lite hackigt, kan kanske hjälpa med det här tricket ?

Tack på förhand :rolleyes:

G

Postad 25 februari 2005 - 00:28

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

NVidia-decodern fungerar bra tillsammans med FFDShow och PAL-skivor om man lägger till dword-värdet ForcePALConnection=1 under [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Filters\Video].
Följaktligen kan du behöva ställa tillbaka värdet till 0 (noll) när du visar NTSC-skivor beroende på vilka filter du använder.

>>> Frallan

Vet inte om jag ställer en väldigt dum fråga, <_<
men VAR någonstans gör jag detta ?

När nu den första entusiasmen lagt sig upptäcker jag att en del filmer (PAL) går lite hackigt, kan kanske hjälpa med det här tricket ?

Tack på förhand :rolleyes:

G

<{POST_SNAPBACK}>

startmenyn: run/kör: regedit

men nej det lär inte hjälpa dig
det där är till för folk som inte kan få PAL-filmer att spelas upp överhuvudtaget

Postad 25 februari 2005 - 05:17

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Precis som UndaC skriver kommer inte den registerändringen att hjälpa mot att det hackar. Har du kontrollerat ifall du tappar bildframes eller inte när det hackar. Gör du det inte beror hacken troligast på att du använder en icke passande skärmuppdateringsfrekvens alternativt att orsaken är pga synkningen av ljud/bild. Det första avhjälps enklast genom att ändra uppdateringsfrekvensen och det andra genom byte av audio renderer.

Tappar du däremot bildframes beror det oftast på för hög CPU-belastning.

Postad 25 februari 2005 - 22:49

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
>>> Frallan, UndaC

Tack för snabbt svar !

Jag begriper ingenting, CPU load ligger och pendlar runt 50% och jag började med standardinställningr, Zoomplayer, ffdshow, nVIDIA decoders för audio & video och default direct sound som många andra - ändå hackar det.

Genom att byta audio renderare och ändra inställningarna där så kan jag påverka frekvensen i störningarna men jag kan inte bli av med dem helt.

Provade också att gå in i ffdshow VFW configuration och mixtra - DivX och One pass quality verkar minska problemet men jag begriper inte varför :)

Tacksam för alla ideer vad det kan bero på.

G

>>> edit: Jag har en Compaq Presario P4 3.0GHz med 512 GB minne och Geforce GX5500 256 MB grafok kort så det bör ju inte vara ett kapacitetsproblem, eller ?

Redigerat av Gilgamesh, 25 februari 2005 - 22:55.

Postad 26 februari 2005 - 07:42

Unregistered4f7f5a8f
  • Unregistered4f7f5a8f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hej, lite om ryck....
Ladda hem Juddertest och kör det programmet. Den måste visa (1) helt ryckfri gång på de lodräta staplarna SAMT (2) visa att du har en uppdateringsfrekvens på exakt 25, 50 75 eller 100 Hz. Är inte BÅDA dessa villkor uppfyllda så kan ALDRIG PAL-filmer visas ryckfria.
Åtgärder om ej uppfyllda:
(2) Ändra uppdateringsfrekvensen för grafikkortet. Installera
ev. Powerstrip som ger möjlighet att skapa "i princip" vilka upplösningar och uppdateringsfrekvenser som helst.
(1) Knepigare.... Kan bero på att skärmen / projektorn (om LCD el DLP) ej klarar att uppdatera bilden med exakt 25/50/75/100 Hz (tex de flesta DLPer och en del LCDer klarar bara 60 Hz) . Kan bero på att "VSYNC" ej är aktiverat för grafikkortet, AKTIVERA VSYNC. Kan bero på för låg prestanda på datorn så att sk. tearing uppstår (tex i mod VMR9).

Enstaka "glitchar" (tex var x:e sekund, ej varje...) beror på att VIDEO/DVD går med ljudkortets klocka som bas. Detta för att ljud o bild ska vara synkront. Om grafikkortets klocka skiljer sig litegrann mot ljudkortets så får man enstaka ryck i bilden. Detta kan åtgärdas mha ReClock som skapar en ny klocksignal för ljudet som är synkront med videoklockan.

Summa summarium för att få helt ryckfrigång med PAL:
Se till att grafikkort skärm går med fart 25/50/75/100 Hz. (ev 24/48/72 Hz men det tillhör överkursen för då måste film/video sänkas till den farten mha ReClock)
Installera ReClock och ev PowerStrip (0ch använd dessa...)

mvh Lars

Postad 26 februari 2005 - 18:34

mange303
  • mange303
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
nått är väldigt skumt för mig,kör med vanliga avi´s just nu och jag får sjuka lagg var 5 sekund när jag skalar till 1280x720,har en p4 3.2 med ett atix800 grafik kort,mycket ram minne och inga andra processer igång.

om jag kollar i taskmanagern så ligger jag på kanske 45-50% när det laggar.

har använt samma guide som på htpc sidan men det funkar inte bra,har nyinstallerat windows dessutom...

Postad 27 februari 2005 - 21:15

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
>>> largab

Tack för tipsen ! :P

Har nu installerat både PowerStrip och Reclock och efter en hel del veredermödor fått till fungerande inställningar (Herrre Jesus va många möjlgheter att göra bort sig :D .)

Såg bra ut i Juddertest, men hackade ändå. :)

Har 2 DVD spelare i datorn, provade att byta spelare och Heureka ! plötsligt försvann hacken ! :)

Hoppas nu bara att det håller i sig ... :P

G

Redigerat av Gilgamesh, 27 februari 2005 - 21:17.

Postad 27 februari 2005 - 23:37

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

>>> largab

Tack för tipsen !  :P

Har nu installerat både PowerStrip och Reclock och efter en hel del veredermödor fått till fungerande inställningar (Herrre Jesus va många möjlgheter att göra bort sig  :) .) 

Såg bra ut i Juddertest, men hackade ändå.  :)

Har 2 DVD spelare i datorn, provade att byta spelare och Heureka !  plötsligt försvann hacken !  :D

Hoppas nu bara att det håller i sig ...  :P

G

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka DVD-spelare har du? :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.