Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:50.
Officiell information om XTZ från Fyndbörsen AB.
XTZ 99 W2MT
(Golvhögtalare)
|
1
|
(38)
|
Inga priser |
Hur bra är XTZ 99 W2MT? (0 inlägg)
|
13 år sedan |
hjälp uppgradera basen (5 inlägg)
|
16 år sedan |
CAMBRIDGE 540A v.2 eller NAD C320BEE förstärkare? (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Lyssnat på XTZ 99 W2MT. (376 inlägg)
|
19 år sedan |
Recension av XTZ W2MT (Ralle_81)" (22 inlägg)
|
20 år sedan |
Center till XTZ W2MT? (50 inlägg)
|
20 år sedan |
Recension av XTZ 99 W2MT (TZS) (13 inlägg)
|
21 år sedan |
Testrecension XTZ W2MT - JB (16 inlägg)
|
21 år sedan |
"Recension" av XTZ W2MT (3 inlägg)
|
21 år sedan |
XTZ 99 W2MT - Testprotokoll från flera deltagare (6 inlägg)
|
21 år sedan |
Recension av XTZ 99 W2MT av Pak. (0 inlägg)
|
21 år sedan |
Recension XTZ 99 W2MT (Pepsi) (0 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 19 February 2005 - 22:20
ni ska bara veta hur förbluffad jag var över ljudet.
vad ska man egentligen tro om sig själv när man hör det man hör av en högtalare för en bråkdel av det man är van vid.man tror inte att det kan vara sant helt enkelt.sen hur det blir på en "billig"anläggning återstår väl att se.
men jag står för det jag sagt-allt!
jag tänker inte påstå att de låter bättre än mina vr5 för det gör de inte men de får mig att börja fundera lite i alla fall.hoppas att ni vill förstå det.
det finns säkert förbättringar till dom men det tycker jag är helt ointressant för pris/prestanda.nu har jag sagt mitt så får ni väl tolka det som ni vill,men i mitt rum med min anläggning så kunde jag mycket väl leva med ett par såna en stund.
Vi förstår att du tycker de låter bra, särskilt nyanserat bra efter ditt inlägg "som tog sig"! Förstår inte varför du måste påpeka dina positiva intrykc ännu en gång och även höja supelativen igen?
Vill dock fortfarande få ett svar på det du skrivit tidigare eftersom du hoppar så mkt.
Är dessa XTZ för 3 700:- minst lika bra som dubbelt så dyra konkurrenter eller minst lika bra som flerdubbelt så dyra? Det är en STOR skillnad i pengar, och även i fråga om konkurrens.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 February 2005 - 22:21.
Postad 19 February 2005 - 22:21
jag gjorde bort mig som skrev nåt positivt för tidigt.
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:51.
Postad 19 February 2005 - 22:27
en sista sak bara.
jag fick bättre resultat av:marantz cd17 mk2 ki signature,adyton cordis 1.6 signature/adyton modus och xtz än med samma cd,dynamic precision bpc7.0/dp6.3 och audiovector m3-super.sug på den då!
Du nämde tidigare att du hade kasst rum. Hur pass dåligt är rummet? Högtalare för drygt 130tkr kräver sin palcering för att låta bra. Har du kanske testat prylarna i ett bättre rum?
Jag måste bara fråga, i vilken prisklass tycker du xtz kan jämföras med. Det är väldigt svårt att få en uppfattning om det i din recension. Du nämner även att du kunde tänka dig leva med xtz istället för dina 130tkr högtalare? Säg vad ni vill om mig men något stämmer inte.
Det är inte så att jag tror du ljuger, men sådana mirakel sker inte varje dag och då vill man verkligen se till att allting skett "rätt" till
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 19 February 2005 - 22:35.
Postad 19 February 2005 - 22:27
en sista sak bara.
jag fick bättre resultat av:marantz cd17 mk2 ki signature,adyton cordis 1.6 signature/adyton modus och xtz än med samma cd,dynamic precision bpc7.0/dp6.3 och audiovector m3-super.sug på den då!
Jag säger bara...heja Norge...
Och om du switchade på "norrbaggarna"...lät adyton cordis 1.6 signature/adyton modus ihop med Audiovector M3 Super fortfarande sämre...?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 February 2005 - 22:45.
Postad 19 February 2005 - 22:34
Intressant, då är det kanske bättre att uppgradera till ett par XTZ än att uppgradera sina Mi3 till Mi3Super, blir ju billigareen sista sak bara.
Vad har XTZ för ljudkarraktär? ljusa? mörka? varma? hårda? vassa? Jag vet att det inte alltid är lätt att sätta ord på hur det låter, men det är faktiskt det som är intressantast för min del. Det spelar ju mindre roll om de är väldigt bra om de har en ljudkarraktär som man ogillar. För jag antar att det är samma sak med XTZ som med alla andra högtalare, vissa gillar dem och andra ogillar dem.
Postad 19 February 2005 - 22:41
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:52.
Postad 19 February 2005 - 22:50
.
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:53.
Postad 19 February 2005 - 23:02
Postad 19 February 2005 - 23:21
hur dom låter beror mycket med vad du matar dom med.
men här låter de kanske lite småslanka i mellanregister och diskant men basen går djupt men även snabb-inte det sista i de våldsamma dynamiska anslagen,men ändå bra.men jag uppfattar dom som ganska neutrala ändå.min elektronik är varmare än brorsans rotel tex.sen vet jag inte riktigt än hur djupet i ljudet är före de blivigt mer inspelade.
men m3 super/pris imponerade inte på mig som dessa/pris gjorde.
edit:m3 hade förmodligen funkat bättre med adyton men Dp är i stort sett lika bra,bara annorlunda i ljudfilosofin.
pak - Så där ja...ännu ett inlägg med mer sanningsenlig fakta...sluta nu upp med att slänga ur dig dessa totalt otolkbara recensioner/omdömen som bara säger halva sanningen hela tiden...
Ljudfilosofin ÄR viktig, har inte så stor betydelse att olika användare anser att stärkarna är lika bra/att de ligger i ungefär samma prisklass. Olika ljudfilosofier som inte passar ihop låter inte särskilt bra, och detta oavsett hur mkt sakerna kostar. Bra ihopparad ljudfilosofi för mindre pengar kan då helt klart låta bättre!
Du skrev oxå t ex tidigare i den första recension att det INTE var något fel alls på mellanregistret i XTZ, att det lät RIKTIGT bra, och nu är mellanregistret helt plöstligt småslankt, vilket jag inte kan tolka annorlunda än att det brister en hel del här...precis som Mongo tidigare ansett om sina XTZ WMt 2.2...och att det brister i mellanregistret trots att det är den mkt varma Adytonstärkarens främsta egenskap visar att med lite "normalare" elektronik blir bristen i mellanregistret ännu mer uppenbart/slankare!
Samma känsla för oss läsare av ditt tidigare citat ovan som det du skrivit nu...jo, tjena.OJ!det låter ju bra!inte möjligt!!! i med andra skivor och fortsätter lyssna.det är en otroligt skön diskant!vilken lyster och upplösning.basen var djup,snabb-skaplig punsh osv.det påklagade mellanregistret var ju inte alls så kass som många vill ha det till-jag tycker att det låter riktigt bra det också.alltså en helhet i ljudet som bara ber om mer och mer skivor.efter 4 tim på relativt hög volym så var jag överbevisad om att bra högtalare inte måste vara dyra.
Väntar även på svar på mina frågor i tidigare inlägg...!
Du förvirrar helt klart mer än du hjälper...! Förstår du nu varför man bör ställa lite frågor till vissa "recensentioner" så att intresserade kan få mer "kött på benen"?
Eller rättare sagt, så att recensionerna kan bli lite mer trovärdiga...
Förstår inte detta...?
Edit: Sen skriver jag detta ännu en gång....jag sågar inte dessa XTZ, de låter säkert mkt bra för pengarna, men hur mkt bättre/om de låter bättre än dyrare konkurrenter, den frågan är ännu obesvarad - i alla fall för mig och säkert för många andra oxå...!
Det är därför det vore bra om utvalda testare hann genomföra sina tester innan även denna tråd om XTZ ballar ur helt...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 February 2005 - 00:01.
Postad 20 February 2005 - 00:02
Efter att ha följt dina XTZ -inlägg de senaste veckorna undrar jag om det inte krävs att någon skriver ned dessa högtalare totalt innan du blir riktigt nöjd....Du kan ju inte göra det själv då du inte hört dem. Du är väldigt snabb att haka på allt negativt som skrivs om dem o lika kvick att slå ned på de som skriver något positivt. Jag ger dig snart personligen pengarna som behövs för att du ska kunna testa högtalarna själv bara för att slippa allt tjafsEller rättare sagt, så att recensionerna kan bli lite mer trovärdiga... ...vilket de tyvärr sällan är i början gällande just XTZ.
Förstår inte detta...?
Postad 20 February 2005 - 00:09
Efter att ha följt dina XTZ -inlägg de senaste veckorna undrar jag om det inte krävs att någon skriver ned dessa högtalare totalt innan du blir riktigt nöjd....Du kan ju inte göra det själv då du inte hört dem. Du är väldigt snabb att haka på allt negativt som skrivs om dem o lika kvick att slå ned på de som skriver något positivt. Jag ger dig snart personligen pengarna som behövs för att du ska kunna testa högtalarna själv bara för att slippa allt tjafsEller rättare sagt, så att recensionerna kan bli lite mer trovärdiga... ...vilket de tyvärr sällan är i början gällande just XTZ.
Förstår inte detta...?
tell me about it!
Postad 20 February 2005 - 00:17
Postad 20 February 2005 - 00:23
Förstår inte detta...?
Ett litet sista inlägg bara...så om jag har lyssnat på dem och tycker likadant...då är allt frid och fröjd?
Jag klankar inte ner på allt positivt, bara ifrågasätter det som är otroligt positivt, dvs det som många har svårt att tro på. Om du läser tråden är det inte bara jag som är lite undrande, dock kanske enbart jag som nu i slutet kan kommentera/ifrågasätta underliga försvar ifrån otroligt positiva recensenter...!
Tycker ni att jag ska sluta ställa dessa frågor så gör jag detta...kanske t o m ska starta en omröstning här på forumet om detta...
Hoppas fortfarande på att någon i Stockholmstrakten har blivit en av de "utvalda" rörande XTZ.
Efter att ha varit rätt ifrågasättande om otroligt positiva recensioner om Dynavoice M65, utan att ha lyssnat på dem, lyssnade jag på dessa under High end-mässan. Mitt intryck av dessa var att det helt klart var mkt prisvärda, att de lät mkt behagligt och hade en tillräckligt verklighetstrogen klang.
De passerade helt klart min minimigräns för vad jag skulle kalla hifi-högtalare och skulle gärna rekommendera dessa till vänner, som vill lämna "paketlösningarnas" förlovade land utan att behöva lägga ut allt för stora summor.
Men det saknades trots allt en hel del ifråga om hifiparametrar som stereobild, luftighet, separation och mellanregister, som vanligtvis brukar vara mest bristfälligt på "budgethögtalare", på grund av att t ex mellanregistret ställer annorlunda krav på högtalaren än enbart kvaliten samt tummen på elementet och storleken på högtalarlådan. Dvs inräknat även dessa mer hifi-betonade parametrar är BRA och prisvärda högtalare för dubbla summan, bättre än Dynavoice M65.
Med detta vill jag bara slutliga påpeka - för att en högtalare för en mindre summa ska kunna anses lika bra som dyrare högtalare tycker jag inte att det räcker med att en parameter är likvärdig, eller bättre, utan det är helheten som borde vara det avgörande. Detta är i alla fall min åsikt...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 February 2005 - 00:27.
Postad 20 February 2005 - 00:33
alla tycker väll olika?
Skule man inte kunna gemföra det med konst? En målning som faller vissa folk i smaken behöver defenetivt inte falla samtliga i smaken.
Visst, ren ljud kvalité kan man möjligen var överrens om, men om man tycker om ljudet är väll en annan fråga?
Postad 20 February 2005 - 00:34
Det fattar du väl att det inte behövs någon omröstning.
Dina komentarer och synpunkter är välbehövliga här
på detta forum.
Liksom andras som är för/emot.
Dessutom har dina komentarer en precis lagom syrlighet,
utan att bli otrevliga.
Ursäkta OT.
Postad 20 February 2005 - 00:37
Förstår inte detta...?
Även jag har följt JBs inlägg om xtz men jag har då fått en annan bild. Han har alltid påpekat att XTZ är en mycket prisvärd högtalare som säkert låter bättre än andra högtalare i prisklassen, detta tror jag han sagt ett par 20 gånger
Iallafall jag skulle aldrig kunna rekommendera personer att köpa xtz framför audiovecktor Mi3Super (som jag anser stå sig väldigt bra i prisklassen) bara genom att en person anser dom vara bättre med en ganska så luddig motivering.
Ena gången får man höra att xtz är bättre än Mi3Super, ett inlägg senare sägs xtz vara mer prisvärd än Mi3Super och det är ju inte direkt samma saker.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 20 February 2005 - 01:01.
Postad 20 February 2005 - 00:51
Men hur vet man om en högtalare är bra om man inte själv lyssnar på dem?
alla tycker väll olika?
Skule man inte kunna gemföra det med konst? En målning som faller vissa folk i smaken behöver defenetivt inte falla samtliga i smaken.
Visst, ren ljud kvalité kan man möjligen var överrens om, men om man tycker om ljudet är väll en annan fråga?
mneminic - Jag har aldrig sagt att en högtalare jag inte lyssnat på låter dåligt. Kanske XTZ10 subbens kvalitéer ihop med snabb musik, men där kan nog ingen säga att jag har helt fel, dvs som man lyssnat på hur bra en sub faktiskt kan låta.
Kan lova att även du hör skillnad på en bra och en sämre högtalare...om man testar dem sida vid sida, med samma musik/film, matchad elektronik och detta oavsett din ljudsmak...
Tar ett exempel angående subjektivitet kontra objektivitet. Om du är ett riktigt basfreak och man spelar ett högtalare med extremt mycket bas emot en extremt ljus högtalare...då testar man ju faktiskt två högtalare som både är dåliga på sitt vis...och då fäller oftast ljudsmaken avgörandet, i detta fall till den bastunga högtalares fördel...! Men det kan bli precis tvärtom om man nu hatar mkt bas...
Då är smaken subjektiv....i alla fall vad jag har lärt mig.
Mina grundläggande parametrar då i alla fall mina öron gillar en högtalare/tycker den är bra, är att den är balanserad mellan de olika registren och att den klarar att få fram en verklighetstrogen klang på röster och instrument, dvs att det inte låter burkigt och instängt.
Sedan kan man gå in på detaljer som stereobild både vertikalt och horizontellt, 3D-djup, separation, luftighet, transparens, detaljrikedom, rytmkänsla m.m....!
Sedan väger jag ihop allt detta till ett totalintryck...i förhållande till priset. Är detta subjetivt eller negativt tyckande?...med tanke på att Hi fi betyder "naturlig återgivning"?
Och jag kan också lova att en studioinspelning låter annorlunda än en liveinspelning även på en "blanserad/neutral" högtalare.
Förstår du vad jag menar nu?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 February 2005 - 01:03.
Postad 20 February 2005 - 01:07
Rambo2k4
Men då och då kommer recensioner som verkligen lyfter xtz till skyarna och anses vara mycket bättre än flera gånger dyrare högtalare.
hmm har jag missat någon recension? kommer inte ihåg att jag har läst någon som verkligen gemfört dem mot många gånger dyrare högtalare? inte än ialla fall, men det kan vara minnet som svicktar med.
Ska ialla fall bli trevligt att se tester från proffs här snart, vare sig de är positiva eller negativa. Men man få väll vänta någon månad till på det
Redigerat av Unregistered30026, 20 February 2005 - 01:08.
Postad 20 February 2005 - 01:11
JB låter rimligt
Rambo2k4
Men då och då kommer recensioner som verkligen lyfter xtz till skyarna och anses vara mycket bättre än flera gånger dyrare högtalare.
hmm har jag missat någon recension? kommer inte ihåg att jag har läst någon som verkligen gemfört dem mot många gånger dyrare högtalare? inte än ialla fall, men det kan vara minnet som svicktar med.![]()
Ska ialla fall bli trevligt att se tester från proffs här snart, vare sig de är positiva eller negativa. Men man få väll vänta någon månad till på det
Då har du inte läst så noga...kolla på sidan innan denna och du har ord/omdömen som lika bra som flerdubbelt så dyra högtalare....dvs lika bra som mer än dubbelt så dyra...
ps...mneminic - även du skrev ju i början när du fick dina XTZ att de säkert var bättre än dubbelt så dyra konkurrenter...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 February 2005 - 01:34.
Postad 20 February 2005 - 01:13
JB låter rimligt
Rambo2k4
hmm har jag missat någon recension? kommer inte ihåg att jag har läst någon som verkligen gemfört dem mot många gånger dyrare högtalare? inte än ialla fall, men det kan vara minnet som svicktar med.![]()
Nej jag sa att det finns personer som påstår att dom är fullt jämförbara med många gånger dyrare högtalare, inte att dom faktiskt testat sida vid sida, vilket man ska göra när man kommer med sådana "mirakel" påståenden.
Du måste väl ända ha hört detta flera gånger? Vet inte hur många gånger xtz och dubbelt/flera gånger dyrare har tagits upp.
edit,
Precis som JB säger förekommer "dubbelt/flera gånger så dyrare" bla i denna tråd
edit2
Om jag minns rätt gick hela denna test ut på att bevisa om xtz verkligen höll vad dom lovade d.v.s. att den står sig bra i dubbelt/flera gånger så dyra högtalare. Att den är bra i sin egen prisklass vet vi ju redan.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 20 February 2005 - 01:24.
Postad 20 February 2005 - 01:48
Om jag minns rätt gick hela denna test ut på att bevisa om xtz verkligen höll vad dom lovade d.v.s. att den står sig bra i dubbelt/flera gånger så dyra högtalare. Att den är bra i sin egen prisklass vet vi ju redan.
Synd då bara att det verkar vara få utvlada testpiloter som har lite mer välkända högtalare hemma i denna prisklass...!
Rätta mig gärna om det finns ens någon i testgänget med nyare modeller av t ex Audio Monitor, JMLab, B&W, Infinity, Canton, Dali, Dynaudio, Audiovector, KEF, Mordaunt Short, Quad, Energy Veritas, Elac, Tannoy, NHT, Wharfedale, QLN.. osv i prisklassen 7-12 000:-...?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 20 February 2005 - 02:11.
Postad 20 February 2005 - 02:32
Synd då bara att det verkar vara få utvlada testpiloter som har lite mer välkända högtalare hemma i denna prisklass...!
Rätta mig gärna om det finns ens någon i testgänget med nyare modeller av t ex Audio Monitor, JMLab, B&W, Infinity, Canton, Dali, Dynaudio, Audiovector, KEF, Mordaunt Short, Quad, Energy Veritas, Elac, Tannoy, NHT, Wharfedale, QLN.. osv i prisklassen 7-12 000:-...?
Mvh JB
Kan tyvärr inte rätta dig, just därför jag vart så förvånad över testpiloterna. Jag ser ärligt talat ingen mening med testet. Personer som har golvare för 2-3000kr kan bara konstatera om den låter bättre/sämre än sin egen utrustning. Fyndbörsen måste ha missupfatta eftersom vi redan är överens om att xtz står sig bra i sen egen prisklass. Har inte sett någon som sagt emot det.
Postad 20 February 2005 - 08:28
Hoppas fortfarande på att någon i Stockholmstrakten har blivit en av de "utvalda" rörande XTZ.
Jag citerar mej själv:
"Jag är som sagt uttagen som "testpilot".
Jag bor i Segeltorp, söder om Sthlm och har jobbat en hel del med ljud genom år (mest i bil iof).
Jag har tillbringat ett antal timmar med att lyssna på golvare i 10k-klassen denna höst iom att det var tänkt som nästa uppgradering (dock fick ekonomin en törn för ett tag sen så det är skrinlagt tillsvidare).
Då det är väldigt svårt att gemföra genom att komma ihåg ljudet ger det kanske inte så mycket hjälp, mer än att jag vet hur bra det KAN låta i denna prisklass. Jag har idag ett Canton CD-2.22 fast med en diy-sub som drivs av en Onkyo 601.
Detta system låter faktisk riktigt bra till film och helt OK till musik, dock så är det kanske inte riktigt rätt grejer att jämföra XTZ med, så jag är öppen för förslag på en ev. testkväll.
Då jag bor i hus är det inga större problem att genomföra, säg bara till så att jag kan skicka bort familjen !
Swed (Bosse)
PS. Fotona i mitt galleri är tagna med mobilen så dom håller inte högsta klass (dock rätt bra för att vara en mobil tycker jag) DS.
Edit: Fick bekräftelse på att dom går med DHL på måndag!"
Du är välkommen JB!
Postad 20 February 2005 - 08:40
Pak: För att kunna få en bredare bild av det du skriver så hade det varit trevligt om man kunde kika lite på dina inlägg i Hififorum. Har du samma nick där? Antar att du inte har något emot detta.
Jag vill dessutom säga att jag hoppas att dessa verkligen är så otroligt bra. Har börjat spåna efter en prisvärd 2kanalsanläggning nu och som sista steg ligger ett par nya högtalare. Kan jag få 10000kr-klass för 4000 kr så är det ju suveränt. Jag är alltså skeptisk för att jag är en presumtiv köpare.
Postad 20 February 2005 - 08:50
Snyggt Swe2: Skoj om JB kan få lyssna på dessa.
Pak: För att kunna få en bredare bild av det du skriver så hade det varit trevligt om man kunde kika lite på dina inlägg i Hififorum. Har du samma nick där? Antar att du inte har något emot detta.
Jag vill dessutom säga att jag hoppas att dessa verkligen är så otroligt bra. Har börjat spåna efter en prisvärd 2kanalsanläggning nu och som sista steg ligger ett par nya högtalare. Kan jag få 10000kr-klass för 4000 kr så är det ju suveränt. Jag är alltså skeptisk för att jag är en presumtiv köpare.
Pak skriver sitt omdöme i denna tråd på hififorum: XTZ
Postad 20 February 2005 - 08:54
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:57.
Postad 20 February 2005 - 09:33
Postad 20 February 2005 - 10:04
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:58.
Postad 20 February 2005 - 12:23
Jag skulle vilja ställa frågan tvärtom - är alla dessa märkeshögtalare verkligen värda dessa "fantasipriser" som man ibland tar ut? Eller är marknaden helt enkelt så styrd, att det konsumenten verkligen får betala för, är i många fall inte välljud, utan märket i sig. Jag tror på det sistnämda.
Jag tycker frågan har ältats i absurdum, mer än 1 gång. Och så fort det öppnas en ny tråd på senare tid om Dynavoice från Fynda.se, eller XTZ från Fyndbörsen, så är JB där, (ursäkta ordvalet men en sanningens ord är på sin plats) och skall först "skita ner i tråden" för att sedan misskreditera företagen i fråga. Det på ett högst anmärkningsvärt vis.
Visst, ifrågasätt gärna, det skall vi göra - men för jösse namn - SLUTA UPP MED ATT BEDRIVA EN "PERSONLIG" HÄXJAKT!
Postad 20 February 2005 - 12:32
Jag tycker frågan har ältats i absurdum, mer än 1 gång. Och så fort det öppnas en ny tråd på senare tid om Dynavoice från Fynda.se, eller XTZ från Fyndbörsen, så är JB där, (ursäkta ordvalet men en sanningens ord är på sin plats) och skall först "skita ner i tråden" för att sedan misskreditera företagen i fråga. Det på ett högst anmärkningsvärt vis.
JB???
Kommenterar inte ens utan länkar åter igen till Lyssnat på XTZ-tråden så läsare kan avgöra själva.
Postad 20 February 2005 - 13:47
Hur var det egentligen när XTZ 10 släpptes, jo många medlemmar/fyndbörsare sa att den låter lika bra som baslådor för 5000kr. Detta ledde till att flest "nybörjare" köpte basen och höjde den till skyarna. Dom hade aldrig tidigare hört en så kraftfull bas. När väl kunniga (då menar jag personer som är vana med baslådor för +5000kr)medlemmar börja skaffa den fick man höra att den inte alls var så bra, speciellt till musik.
Jag själv har ägt en XTZ 99 W (bas) och den åkte ut efter några veckor. Visst kunde den flyta luft men inte så mycket mer. Basarna i CAV-Fi 2 spelade i en helt annan liga än xtz, ärligt talat förstörde den bara ljudet.
Vad skulle hända om vi inte var skeptiska? Ja, allt annat än välljud skulle vi haft.
eit
När XTZ 99 2.2 kom ut sas den utklassa alla andra i prisklassen och även många dyrare, sedan när dom släper en ny version är denna plöstligt mycket bättre än den tidigare osv. Hur kommer det sig?
Det betyder att den fjärde/femte modellen kommer vara i klass med B&W 802
pak
Jag har förstått att xtz är prisvärd men i vilken prisklass tycker du den står sig bra i? Vet att frågan kommit upp tidigare men jag har svårt att förstå om du tycker den är lika bra som högtalare i 20-40tkr klassen eller om den låter otroligt bra för dom ynka 3700kr.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 20 February 2005 - 14:26.
Postad 20 February 2005 - 14:31
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 15:59.
Postad 20 February 2005 - 14:35
Redigerat av pak, 21 February 2005 - 16:00.
Postad 20 February 2005 - 14:42
se där ja,nu händer det igen.
prisklassen är mycket svår att avgöra då jag tycket att många produkter är klart överprisade,men säg runt 10-12.000 kanske.så otroligt svårt när grejer för kanske 20" inte alls imponerar i en del fall.
Tack så mycket, vet att det är svårt och dela in högtalare i prisklasser men jag ville bara ha ett ungefär för innnan trode jag dom var alltifrån 10-100tkr
Vill säga att jag inte ifrågasätter dina åsiker. Om du säger att det låter bra så låter det bra oavsätt vad någon säger. Om jag inte trodde dig skulle jag inte ställt frågor.
Det är så att jag tänkt köpa ett par golvare till farsan i present och då verkar xtz vara en het kandidat. Anledningen till mina frågor är att jag gärna vill att det ska låta lika bra hos min far som hos dig. Eftersom det är så mycket som påverkar högtalarna vill jag gärna försöka få "all information" om testet. Detta ser jag fram emot på din recension.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 20 February 2005 - 14:43.
Postad 20 February 2005 - 14:47
det var banne mig ingen dålig present.
Postad 20 February 2005 - 16:33
1. Spela in högtalarna.
2. Ägna tid åt att hitta en bra placering.
3. Tala om vilken kringutrustning du använder och vilka nuvarande högtalare du har som referens.
4. Lyssna lyssna lyssna. På många olika sorters musik, med bra inspelningar.
5. Gör A/B test med din referenshögtalare och notera skillnader.
Anteckna gärna under tiden du lyssnar, bjud in kompisar och se vad dom tycker. Skriv sedan utförligt och noggrant ihop en recension. Ta med så mkt fakta så folk slipper ställa 1000 följdfrågor.
Så ska iaf jag göra.
Postad 20 February 2005 - 16:41
Jag kan inte acceptera allt som JB uttryckt här i forumet men jag köper direkt hans kunskaper och vilja att hjälpa andra med mer kvalificerade tips än de allra flesta.
Dessa högtalare bör granskas kritiskt med tanke på hur dom "hypats" av medlemmar som sedan försvunnit och även med tanke på Fyndbörsens i mina ögon ganska tvivelaktiga marknadsföring (inte bara då det gäller xtz). Visar det sig att de håller för en sådan granskning så kommer de väldigt högt på min uppgraderingslista.
Pak: Det är tydligen så att du tycker att dessa låter väldigt bra och ljud är ju subjektivt så det är ju upp till var och en att tycka. Det jag inte fick ihop var ditt sätt att skriva på med den typ av utrustning du har. Hade väntat mig ett mer återhållsamt och professionellt sätt att recensera på än de bubblande superlativer som forsade och sedan studsade ohejdat. Antar att du återkommer med en mer subtil recension senare.
Edit: TZS: Kommer att läsa din recension med stort nöje!
Redigerat av Unregistered1013, 20 February 2005 - 16:44.
Postad 20 February 2005 - 18:52
en kul grej som händer på hififorum just nu är moddning av denverspelare.
Ja, stackars "Mayro" hade det inte lätt
Postad 20 February 2005 - 20:42
Mouse: Det är ju inte JB vi skall diskutera här. Då jag kan historien bakom, innhållandes en hel del otrevligheter, så har jag en viss förståelse för dig men tycker ändå att vi får lämna gamla bråk bakom oss.
Jag kan inte acceptera allt som JB uttryckt här i forumet men jag köper direkt hans kunskaper och vilja att hjälpa andra med mer kvalificerade tips än de allra flesta.
Edit: TZS: Kommer att läsa din recension med stort nöje!
Kvalificerade tips?, när man inte ens hört produkter man uttalar sig om - jo men visst serrö. Så där lagom kvalificerat.
TSZ, tycker jag stolpat upp det rätt bra - hur man bör gå tillväga vid lyssning av högtalare. Att granska högtalare, blir ingen fair och rättvis granskning förrens man har grejerna i sitt "egna" hem, där dom SKALL stå och fylla rummet med ljud. Då i ens EGNA förstärkare, med den rumsakustik man har. Då, och inte förrens då, kanske man kan dra en slutssats hur grejerna låter - INTE innan, och definitivt kan man ALDRIG dra några förhastade slutssatser över vad någon annan tycker. En högtalare kan nämligen låta helt olika i 2 olika hem.
Postad 20 February 2005 - 21:04
Kvalificerade tips?, när man inte ens hört produkter man uttalar sig om - jo men visst serrö. Så där lagom kvalificerat.
Hoppas du inte tog det som kritik mot dig. Vet att även du har hjälpt många här på foumet. Kanske du kunde skippat "jo men visst serrö"? Tycker det har en lite taskig ton.
Postad 20 February 2005 - 21:18
Var vänlig och inte bli så personliga, det leder sällan till något gott, åtminstonde inte i en het diskussion som denna. Använd PM om ni vill säga något till en specifik person. Jag ser flera inlägg som hade kunnat tagit direkt med JB via PM istället för i tråden.
Fortsätter det i samma stil så kommer vi rensa tråden från det värsta.
Postad 20 February 2005 - 21:47
Jag citerar mej själv:
"Jag är som sagt uttagen som "testpilot".
Jag bor i Segeltorp, söder om Sthlm och har jobbat en hel del med ljud genom år (mest i bil iof).
Edit: Fick bekräftelse på att dom går med DHL på måndag!"
Du är välkommen JB!
Kanon, kommer gärna.
Skiver oxå detta igen...! Sluta fokusera på mig nu, och läs istället vad jag skriver.
Finns det någon i testgänget med nyare modeller av t ex Audio Monitor, JMLab, B&W, Infinity, Canton, Dali, Dynaudio, Audiovector, KEF, Mordaunt Short, Quad, Energy Veritas, Elac, Tannoy, NHT, Wharfedale, QLN.. osv i prisklassen 7-12 000:-...?
Om INTE säger den här testrunda absolut INGET om dessa XTZ kan matcha BRA och mer välkända högtalare i denna prisklass. Att förmoda att de kanske låter lika bra som högtalare i prisklassen 10-12 tkr...ja, du pak, seriöst?...
Som sagt var hoppas jag nu att min lyssning på XTZ kan bli av. Helst skulle det vara bra om någon bodde mer "centralt" eftersom min bil numera är avställd...
Sen måsta jag bara poängtera att det inte jag frivilligt som "dök" upp i denna tråd för att miskreditera för mig okända märken. Sluta nu "bullskita" Mouse...!
Som en del kanske minns var det Fyndbörsen som startade denna tråd och där hade de först namngett mig, och tagit ut citat av mig där de kallade mig oseriös, och att jag hade helt fel. Att det var faktafel som måste rättas till? Nu i efterhand har Fyndbörsen tagit bort mitt "nick" och alla andras "nicks" de drog i smutsen i denna tråds första inlägg... tycker även att de borde ta bort CITATEN...för vad i **** har de här att göra...
Har ännu inte fått svar av Fyndbörsen om det verkligen var något faktafel i det jag skrivit? Dessutom var det urklippta meningar ur sitt sammanhang, men det hade säker sitt syfte, det oxå...
Fram tills dess att jag nu lyssnat på XTZ, hoppas det blir av,...kommer jag ej att skriva mer i denna tråd. Dvs om jag nu inte måste försvara mig igen för alla idiotiska sandlådepåhopp!
Att Fyndbörsen sedan skulle ha skickat ett mejl till mig, som de påstår, med ett erbjudande om att jag skulle få testa ett demoexpar stämmer INTE...jag har hittills inte fått det minsta lilla mejl från detta mer eller mindre seriösa företag...?
EDIT: Jag fick en mejl av Fyndbörsen om ett låneerbjudande och att bli testpilot rätt omgående efter att jag skrivit detta ovan. Dvs på måndagsmorgonen. Jag kommer dock att samköra en provlyssning av högtalarna ihop med Swed2...i Segeltorp...och då kanske även med min Onkyoreciver...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2005 - 10:48.
Postad 20 February 2005 - 23:11
Postad 21 February 2005 - 10:22
Annars blir stärkarna hembiorecivrarna Onkyo 601E och kanske min Onkyo Integra 797Thx.
Möjliga högtalarkandidater är ca 5tkr-6tkr. JMlab Chourus 716S, Elac 108,2 eller Canton LE190.
Ca 7 tkr-12,5tkr: Mordaunt Short Avant 908, Audiovector K3, Tannoy Sensys DC2, JMlab Cobalt 816 S eller Dynaudio Audience 62/72.
Detta med någon/några av dessa högtalare blir dock helt upp butikerna i fråga och även till Swed2 som är den som har tillgång till bil...!
Kom gärna med förslag på vilka vi helst ska försöka låna och jämföra med.
Hade gärna velat testa dem mot Audio Monitor Bronze4 (5 295:-) eller Monitor Audio Silver B8 (ca 11 tkr) men dessa verkar inte finnas kvar i några butiker i min närhet.
https://www.prisjakt...kt.php?pid=3469
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2005 - 12:58.
Postad 21 February 2005 - 13:57
Som jag tidigare skrev ska jag samköra en test ihop med Swed2. Möjliga högtalarkandidater är ca 5tkr-6tkr. JMlab Chourus 716S, Elac 108,2 eller Canton LE190.
Ca 7 tkr-12,5tkr: Mordaunt Short Avant 908, Audiovector K3, Tannoy Sensys DC2, JMlab Cobalt 816 S eller Dynaudio Audience 62/72.
Suveränt! JM Labs modeller, MSA 908 och Canton låter mest intressant för mig tror jag (inget större fel på resten heller
Postad 21 February 2005 - 15:43
tar bort min recension tills andra för sagt sitt.
det är ju ändå ingen ide att försöka säga sin mening här har jag märkt.
Postad 21 February 2005 - 16:13
jag ger upp!
Hejsan pak,
Jag tror inte folk blev upprörda av att du tycker xtz låter väldigt bra utan det var sättet du skrev på. Att nämna alla dom högtalare i 20-40tk klassen tyckte jag inte heller va skärskilt smart, lätt att tolka det fel. Iallfall jag tolkade de som att du tyckte xtz var lika bra som dom. Om du istället körde dom högtalarna sida vid sida med xtz skulle det vara en annan sak. Precis som JB sagt går det inte att anta att det låter ungefär lika bra som en Von Schweikert om den inte spelas på samma plats i samma tidpunkt.
Jag hade förväntat mig en recension i den stilen
https://www.minhembi...showtopic=75630
Kortfattat handlar det om en stereoförstärkare (10 000kr) från kina som trådskaparn anser låta lika bra som för+slutstegs kombination upp till 50tkr. Där har ingen sagt att han måste vara sjuk i huvudet som tycker så etc eftersom han skriver på ett proffessionelt sätt så man verkligen får en känsla av hur den låter.
Nu vet jag att du inte skrev någon recension utan mer en "först intryck". Låt oss nu glömma den lilla incidenten och fokusera dig på den riktiga recensionen. Ska bli kul att läsa.
edit,
TZS har en bra mall
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 21 February 2005 - 17:00.
Postad 21 February 2005 - 16:49
jag ger upp!
Vad behöver du ge upp med...att försöka sälja in XTZ som några helt outstanding högtalare...eller vad? Sluta tjura nu...
Självklart får du vara positiv...men...? ....sorry pak...allt du skrivit är inte borta. Tycker bara persoligen (och en del andra oxå) att din första recension var mkt svår att tolka samt att den mer liknade ett reklamutskick, likt många andra recensioner om XTZ, än en recension med ett nyanserat omdöme med både possitiva och negativa synpunkter vilket underlättar för intresserade att få en mer rättvis bild av hur bra/hur dessa XTZ låter. Samt även en jämförelse mot konkurrenter och inte enbart ett antagande att de "säkert" spelar lika bra som högtalare i prisklassen 10-12 tkr. Därför kanske det var lika bra att du tog bort recensionen samt andra inlägg som innehöll bland annat dessa citat nedan, men de hade även fått stå kvar...inte mig emot...?
OJ!det låter ju bra!inte möjligt!!! i med andra skivor och fortsätter lyssna.det är en otroligt skön diskant!vilken lyster och upplösning.basen var djup,snabb-skaplig punsh osv.det påklagade mellanregistret var ju inte alls så kass som många vill ha det till-jag tycker att det låter riktigt bra det också.alltså en helhet i ljudet som bara ber om mer och mer skivor.efter 4 tim på relativt hög volym så var jag överbevisad om att bra högtalare inte måste vara dyra.
prisklassen är mycket svår att avgöra då jag tycket att många produkter är klart överprisade,men säg runt 10-12.000 kanske.så otroligt svårt när grejer för kanske 20" inte alls imponerar i en del fall.
du ser, det tar sig.
men jag vidhåller att de kan tävla mot flerdubbelt så dyra i alla fall,oavsett vad du tycker
Hmmm....ja, min slutsats av detta är du t o m kan sträcka dig upp till högtalare i 20 tkr-klassen, men att du lindat in detta rätt snyggt...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2005 - 17:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Hur bra är XTZ 99 W2MT?
13 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?