* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 25 november 2004 - 17:55

Postad 25 november 2004 - 18:11
skall bli mycket skoj och höra dina åsikter
Postad 25 november 2004 - 18:46
1) Den var mycket tystare än det ex som fanns på Cinema Concepts mässa. Jag stod rakt under den och hörde inte ett ljud från den. Nu var iofs luftkonditioneringen på i rummet, så den brummade en aning, men jag hörde i alla fall mycket mindre från projektorn (ingenting) än vad jag gjorde på mässan.
2) VB var inte närvarande, men däremot såg jag lite av den ökända LCD-hinnan som ligger som ett tunt ytskikt mot stora enfärgade ljusa fält. Jag såg det när man fick se en bild av Gandalfs huvud mot himlen när han och Frodo rider in i Fylke. Det var inte särskilt störande, men det var där i alla fall och jag blev lite besviken, för jag kom inte ihåg att jag sett något sånt på mässan.
Postad 25 november 2004 - 20:36
Bilden var riktigt, riktigt bra! Ingen screendoor eller vertical banding alls. Bra svärta och mycket detaljer t.ex. i Morias gruvor. Mjuk och fin bild. Kanske aningen hinna som Horrabin skrev ovan men inte så att det störde. Och väldigt tyst.
En projektor i mitt tycke överlägsen AE700 eller Z3 som jag tänkte uppgradera till innan CinemaConcepts projektormässa för en månad sedan.
Enda eventuella nackdelen är att projektorn är ganska stor. Inget man ställer i en bokhylla.
Inga regnbågar, vill ha, vill ha :-)
Postad 25 november 2004 - 22:17

Postad 26 november 2004 - 13:36
Det kanske går att kalibrera bort lite av den hinna du såg t.ex. annan gammakurva eller annan parameter. Hur var det med ströljus hos RA?
Postad 26 november 2004 - 17:16
Postad 26 november 2004 - 21:06
En annan sak som jag har kommit att tänka på är att bilden var väldigt blaskig när ljuset i rummet var tänd, något som får mig att anta att man måste nog kunna mörklägga rummet man ska ha HS50 i rätt så rejält för att kunna få ut det mesta av bilden. Jag har för mig att både AE700 och Z3 kunde visa bättre bild med ljusare omgivning (t.ex. om det är tänt i rummet).
Postad 26 november 2004 - 21:15
jaså ok, skall kolla på denna omtalade projje snarast tror den finns på ågrens hifi nuOhlson: Det var en del ströljus på RA måste jag säga. Rummet i sig var nersläckt och några persienner var fördragna, men dörröppningen mot själva butiken var inte stängd och därifrån kommer det en del ljud. Detta ljus är ungefär i nivå med sittplatsen som finns, dvs ca 4 meter från duken och från sidan.
En annan sak som jag har kommit att tänka på är att bilden var väldigt blaskig när ljuset i rummet var tänd, något som får mig att anta att man måste nog kunna mörklägga rummet man ska ha HS50 i rätt så rejält för att kunna få ut det mesta av bilden. Jag har för mig att både AE700 och Z3 kunde visa bättre bild med ljusare omgivning (t.ex. om det är tänt i rummet).
Postad 26 november 2004 - 23:24
Postad 26 november 2004 - 23:47
ok, så med irisen på så är bildskillnaden nästan dag och natt det låter ju bra då jag bestämt mig för denna projje, havocsi detta är min första projje tror du t.o.m. att en oerfaren projje användaren märker så stor skillnad mellan dessa två.Såg den idag igen på Cinemaconcept, den är inte mycket ljussvagare än tex z3 som demades på samma skärm. Sen när man slår av autoiris kändes kontrasten i HS50 ungefär likvärdig med z3 (när den är på var det som natt och dag) och när den var avslagen så kändes HS50 ljusstarkare än z3, men utan massa screendoor, bättre färger och absolut noll VB. Skulle valt HS50 av dem två även utan superkontrasten med IRIS.
Postad 27 november 2004 - 00:10
Det är lättast att se skillnaden om du får se samma material och växla mellan projektorerna i ett rum utan ströljus. I ljusare scener tror jag inte att skillnaden är UPPENBAR men i mörka scener kommer skillnaden att märkas.
Man skall nog ha ett bra rum till en hs50. En duk med lite gain för att minska rumsreflektionernas påverkan är nog bra att ha.
Postad 27 november 2004 - 00:58
tackar för svaret. jag har en köpt en billig duk en aview 1.1 gain från komplett (ca 90") mitt rum har ljusa tapeter och jag har vitt tak så rummet är långt ifrån optimalt för en projje. jag var tidigare inne på panna 700, Z3 men sen hörde jag allt snack om hs50 och då tänkte jag att jag kan lika gärna betala extra nu när jag åndå satsar på en projje. men ser man ingen JÄTTE skillnad (i mitt rum) så vet jag inte om det är värt (vill ju gärna inte ta ett till lån från CSN) så alla åsikter och synpunkter uppskattas.ZoomAir
Det är lättast att se skillnaden om du får se samma material och växla mellan projektorerna i ett rum utan ströljus. I ljusare scener tror jag inte att skillnaden är UPPENBAR men i mörka scener kommer skillnaden att märkas.
Man skall nog ha ett bra rum till en hs50. En duk med lite gain för att minska rumsreflektionernas påverkan är nog bra att ha.
det jag är villig att betala för en en JÄTTE skillnad (typ WOW mellan hs50 och Z3).
tack för era svar och kommentarer

Postad 27 november 2004 - 13:17
Postad 27 november 2004 - 15:35
Efter att ha läst dina inlägg i lite olika trådar så tror jag att du skulle bli nöjd med både AE700 eller Z3. Det bästa är om du själv tittar på alla aktuella projar i förhållanden som är så lika dina som möjligt. Då kanske skillnaden inte är så stor?
Frågan är hur mycket pengar man vill lägga ut på en projektor som är omodern om ett-två år. Man blir lätt väldigt kräsen när man läser mycket på prisjakt mfl forum

Efter att ha köpt min förra proj för två år sedan läste jag inte mer på forum utan tittade på film och var nöjd med bilden. Men nu ska jag uppgradera

Postad 27 november 2004 - 18:26
tackar gyllis för detta tips(då mina frågor kankse är lite dumma iblandZoomAir
Efter att ha läst dina inlägg i lite olika trådar så tror jag att du skulle bli nöjd med både AE700 eller Z3. Det bästa är om du själv tittar på alla aktuella projar i förhållanden som är så lika dina som möjligt. Då kanske skillnaden inte är så stor?
Frågan är hur mycket pengar man vill lägga ut på en projektor som är omodern om ett-två år. Man blir lätt väldigt kräsen när man läser mycket på prisjakt mfl forum![]()
Efter att ha köpt min förra proj för två år sedan läste jag inte mer på forum utan tittade på film och var nöjd med bilden. Men nu ska jag uppgradera

jag har nu varit och demat hs50 och jag måste säga att bilden var helt fantastiskt, det första som slog mig var F***N vad stor projjen är 4805:an såg ut som en leksak brevid. grym byggkvalitet och projjen utstrålar kvalitet. sedan så är den VÄLDIGT tyst 4805 var väldigt högljudd jämför med hs50 (stor skillnad faktisgt i ljud volym).
svärtan var grym på sonyn märkbart bättre än 4805:an mer svärta än så behöver inte jag i alla fall. sonyn var även märkbart skarpare i bilden och hadde mer tryck och djup i bilden. filmerna som användes var MOULAN ROUGE, LOTRTT extended samt STARWARS. så nu har jag demat Z3, TX100, MT200, HS50, 4805, TX10 och Z2 och sonyn är klart bäst av dom alla.
men jag tycker inte att det var en WOW skillnad mellan HS50 och 4805 det finns en märkbar skillnad ja men inte en WOW skillnad tycker inte jag i alla fall. som sagt nu efter att jag har demat alla dessa projjar så är jag villig att betala ca 5000-6000 mer för sonyn jämtemot t.ex. Z3 men absolut inte mycket mer än så.
givetvis så tolkar man en WOW skillnad på olika sätt och en erfaren projjanvändare kanske ser väldigt stora skillnader, men som sagt för mina användings områden som är främst film och spel så duger nästan alla projjar mellan 15000-25000 tycker jag, men jag kommer nog ändå att välja sonyn p.g.a.
1.svärtan
2 .djupet och trycket i bilden
3.skärpan (detaljrikedommen)
4.den grymma byggkvaliten och den pondus som projjen faktisgt har jämfört med dom andra

Redigerat av ZoomAir, 27 november 2004 - 18:34.
Postad 27 november 2004 - 18:48

Någon sa något sånt här tidigare: "Såg ut som en 100" plasma på väggen." Kan jag hålla med om när man kör HDTV och i ett rum som inte har så mycket sekundärreflektioner. Ett helvitt rum är inte bra för svärtan på HS50an. Där kan faktiskt SP-4805 ha en fördel. DLPer är generellt inte lika känsliga för ströljus som många LCDer är.
Postad 27 november 2004 - 19:08
tackar peter för svaret, hadde inte tillfälle att kolla på hd material men det är säkert som du säger att det är där som WOW:et kommerZoomAir: Största WOWet mellan SP-4805 och HS50an har du när du kör med HDTV-signal. Mata båda med 720p så kommer WOWet kan jag säga.
Då hänger inte SP-4805 med alls. Till vanliga DVD-filmer är inte skillnaden lika stor som med HDTV-signal.
Någon sa något sånt här tidigare: "Såg ut som en 100" plasma på väggen." Kan jag hålla med om när man kör HDTV och i ett rum som inte har så mycket sekundärreflektioner. Ett helvitt rum är inte bra för svärtan på HS50an. Där kan faktiskt SP-4805 ha en fördel. DLPer är generellt inte lika känsliga för ströljus som många LCDer är.

men jag var väldigt överaskad av storleken på projjen

jag har ljusa väggar och vitt tak samt en billig duk (aview 2 m bred 1.1 gain) så jag vet inte om sonyn får brillijera hos mig.
men men, jag var väldigt impad av sonyn och den är den klart bästa projjen jag demat och som sagt jag är villig att betala ca 5000-6000 (d.v.s ca 24000) extra för den skillnad jag såg (bara dvd visades) sonyn matades med HDMI via en 32000 dyr dvd spelare och 4805 matades genom komponent.
jag har redan bytt min beställning hos pipro från en 700:a till en hs50 (om nu inte priset blir allt för högt) och jag hoppas jag blir nöjd

återigen tack alla som svarat på mina kanske dumma frågor om "WOW skillnader" hit och dit

Redigerat av ZoomAir, 27 november 2004 - 19:12.
Postad 27 november 2004 - 19:29
Postad 28 november 2004 - 00:54
Däremot efter ha sett den igen, som produktionsexemplar, så tycker jag diskussionen om det är överdriven. Den är inte så ljussvag. Jag såg den på en 1.0 gain duk från XUS och tyckte det fanns "tryck" nog i bilden så det räckte och blev över.
En grå duk behövs knappast för att få jättebra svärta med denna projektor då kontrasten är så bra redan som den är. En grå duk kan väl endast vara lämplig ifall man har väldigt mycket ströljus i rummet som måste dödas.
Sen kan man använda den på olika sätt med. Jag själv använder projektorn i lite olika ändamål som tex. DVD Film som bioupplevelse, DVD Film med famljen, Barnfilm, kolla på sport etc.
När man kollar på film som bioupplevelse vill man ha så mörk som möjligt och så komplett bild det bara går och då är autoiris och lowlamp mode på denna projektor helt underbar. Färgerna är klockrena och svärtan mycket djup.
När jag kollar på film med hela famljen, kollar på barnfilm eller sport har man det för det mesta inte helt mörkt och kanske inte kollar på de där filmerna som kräver perfekt svärta. Då kan man slå av auto iris och vips så har man en bild med ljusstyrka som var mera punch i än tex Sanyo Z3 etc. Bilden utan auto iris är mycket bra i denna, färgerna fortfarande suveräna men svärtan är ju så klart sämre. Kontrasten kändes dock helt i klass med vad Sanyo Z3 klarar av, vilket inte är fy skam under de förutsättningarna man behöver lite mera tryck i bilden. Sen slipper man ju alla problem som finns traditionellt med både LCD och DLP. Dvs absolut noll VB och väldigt lite screendoor och helt suverän färgåtergivning i jämnförelse med andra LCD. Sen inge problem med någon form av regnbågar, samt en betydligt lugnare bild än DLP.
Efter att ha sett den denna andra gång blev jag klart övertygad att jag kommer byta till den.
Postad 28 november 2004 - 10:53
Är det någon som har sett Sonys proj utan AutoIris? Jag är lite allergisk mot saker som är automatiserade och där man inte kan påverka slutresultatet själv.
Mvh
Treb
Postad 28 november 2004 - 11:01

Postad 28 november 2004 - 11:02
Stuffy: Har du verkligen fått HS50 eller skojar du med oss?

Postad 28 november 2004 - 15:04
Bifogad fil(er)
Postad 28 november 2004 - 17:08
Får ett extremt habegär, snygg är den också.

Fiffigt mörkläggningsjalusi du har.
Vad har du för duk ?
Postad 28 november 2004 - 17:55

Postad 28 november 2004 - 18:04
Noshest: Jag använder en Projecta HC... Fan bilden blev helt kass, hatar blixt

Postad 28 november 2004 - 18:12

Postad 28 november 2004 - 19:03
sluta nu att ojja dig för blixtar och annat

Vad matar du med? DVI, HDMI, DVDO eller grym DVD-spelare.
Din försmak för Projekta HC låter bra då det är den moi själv har.
Vore kul att få lite recension av handhavandet även.
Tack på förhand!
/Bowwan
Postad 28 november 2004 - 20:15
priset på hs50 verkar som sagt bli ca 2500 eur, och då kanske en Z3 är mer aktuell för min del. så jag skulle JÄTTE gärna vilja ha svar på några fårgor.
mitt rum har ljusa väggar och vitt tak och min duk är en billig Aview 90" 1,1 från komplett. jag har demat hs50 mot en 4805 och skillnaden var inte jätte stor(vi körde bara dvd så med hd är skillnaden säkert mycket större)
om jag väljer hs50 så innebär det ett till lån från CSN(studerar) vilket jag helst inte vill ta.
jag resonerar så att nu när jag ändå köper en projje kan jag köpa den "bästa" och hadde jag haft mer pengar skulle jag inte tvekat en sekund på hs50.
så alla ni som sett hs50 och Z3 kommer jag att märka av en jätte stor skillnad med mitt rum och min duk och det faktum att jag inte kommer kunna mörklägga totalt.
VAD SKALL JAG VÄLJA detta utifrån mitt rum och min duk där jag tvivlar på att hs50 får brilljera. så om ni kunde komma med tips och bara helt enkelt säga vad ni skulle välja så vore det jätte juste.
Postad 28 november 2004 - 22:20
Min uppfattning är att om du måste låna till projektorn tycker jag du ska vänta. Ett annat alternativ skulle kunna vara att vänta till efter jul och se vad du kan få för ca 10 000 kronor. Om du sen kan använda denna projektorn i ett eller två år utan problem så kommer du kanske förbi ditt lånekrav och kan istället ha råd att köpa den projektor som då kostar 20 - 30 000 och som antagligen är dubbelt så bra som Hs50 (ok en överdrift men tanken är i alla fall rätt).
Fundera vad du vill ha den till, hur stora krav du verkligen har just nu (det går ju att få en XGA av modell föregående år för 10 000).
Sen har även jag ett BEGÄR efter en projektor just nu...

Postad 28 november 2004 - 22:35
HEHE, soulis ja man vill ju ha en projje snartHej ZoomAir,
Min uppfattning är att om du måste låna till projektorn tycker jag du ska vänta. Ett annat alternativ skulle kunna vara att vänta till efter jul och se vad du kan få för ca 10 000 kronor. Om du sen kan använda denna projektorn i ett eller två år utan problem så kommer du kanske förbi ditt lånekrav och kan istället ha råd att köpa den projektor som då kostar 20 - 30 000 och som antagligen är dubbelt så bra som Hs50 (ok en överdrift men tanken är i alla fall rätt).
Fundera vad du vill ha den till, hur stora krav du verkligen har just nu (det går ju att få en XGA av modell föregående år för 10 000).
Sen har även jag ett BEGÄR efter en projektor just nu...

tack för ditt svar, 20000 av pengarna är reda klara och skickade till pipro (då jag först beställde en 700:a + en dvd s97) så den kostanden har jag räknat med. med det är just dom extra ca 6000 som jag är tvungen att ta ett lån från CSN för att kunna betala. så det är den extra kostnaden som jag undrar om jag skall lägga ut på en hs50 baserat på mitt rum och duk förhållande.
TACK IGEN FÖR DITT SVAR, JÄTTE JUSTE

Postad 28 november 2004 - 22:47
Jag har en sådan idag och skulle inte få för mig att byta den mot en HS50 om det inte vore så att jag var lite känslig för RBE själv. Bilden i PE7800 är klart mycket bättre än Z3, AE700 och IF4805. Bättre kontrast och bättre färger, sen går den och få för ca 17000-18000 kr.
Enda nackdelen är att den låter lite, men mindre en IF4805 iaf. Om jag inte var RBE känslig och skulle köpa en ny projektor idag skulle jag nog inte lägga ut de extra tusenlapparna för en HS50.
Postad 28 november 2004 - 22:58
tackar så mycket havocsi för svaret.zoomair, om du inte är regnbågskänslig? Eftersom du tittat på IF4805 förutsätter jag att du inte är det.. Så finns det ett alternativ som är väldigt mycket bättre än både IF4805 och Zanyo Z3, ifall du inte vill lägga ut de extra pengarna för en HS50, och det är BenQ pe7800.
Jag har en sådan idag och skulle inte få för mig att byta den mot en HS50 om det inte vore så att jag var lite känslig för RBE själv. Bilden i PE7800 är klart mycket bättre än Z3, AE700 och IF4805. Bättre kontrast och bättre färger, sen går den och få för ca 17000-18000 kr.
Enda nackdelen är att den låter lite, men mindre en IF4805 iaf. Om jag inte var RBE känslig och skulle köpa en ny projektor idag skulle jag nog inte lägga ut de extra tusenlapparna för en HS50.
jag stördes inte av regnbågar när jag demade 4805, jag kunde se dom om jag med mening flackade med blicken men inte annars. det som gjorde att jag valde bort dessa matterhorn projjar är att oftast har det ingen lensshift och ganska så long throw och i mitt rum så måste projjen placeras "relativt" nära skärmen och jag kommer även behöva lite lensskift.
men jag märker på era åsikter att det kanske inte är värt att lägga ut de extra pengarna på hs50 med mitt rum och duk förhållandet.
jätte juste av er alla som svarar på mina kanske dumma frågor

så jag tackar en en gång för alla era tips och åsikter (det är inte lätt att köpa sin första projje

Postad 28 november 2004 - 23:01

Postad 28 november 2004 - 23:10
Den lär garanterat ge WOW effekt på alla som kommer till dig på besök då de flesta inte sett kvaliten i bilden nyare projektorer levererar.
Visst ger HS50 klart mycket bättre bild i mina ögon men jag är väl något av en "videofil" som bara måste ha så bra bild jag bara kan få och ser fel i bilden väldigt enkelt därför.
Du blir säkert väldigt nöjd med tex Z3 om du sett den och tyckte den var bra. Men å andra sidan finns funderingen i alla fall för mig: Att om man nu ska lägga ut 20k och köpa en projektor man säkert vill ha ett antal år (för det är ju en lite långsiktigare investering om man inte köper budget), varför då inte lägga några tusenlappar till för att få det bästa som finns på marknaden? Så den förhoppningsvis håller några år längre innan uppgraderingsjävulen griper tag i en igen...
Postad 28 november 2004 - 23:23
precis havosci det är exakt så jag tänker.Har du fått z3 och AE700 demade btw? Om du är fullständigt nöjd med bilden z3 ger tex och inte störs av att den kan ha lite VB och screendoor så kommer du säkert att vara väldigt nöjd med den ändå.
Den lär garanterat ge WOW effekt på alla som kommer till dig på besök då de flesta inte sett kvaliten i bilden nyare projektorer levererar.
Visst ger HS50 klart mycket bättre bild i mina ögon men jag är väl något av en "videofil" som bara måste ha så bra bild jag bara kan få och ser fel i bilden väldigt enkelt därför.
Du blir säkert väldigt nöjd med tex Z3 om du sett den och tyckte den var bra. Men å andra sidan finns funderingen i alla fall för mig: Att om man nu ska lägga ut 20k och köpa en projektor man säkert vill ha ett antal år (för det är ju en lite långsiktigare investering om man inte köper budget), varför då inte lägga några tusenlappar till för att få det bästa som finns på marknaden? Så den förhoppningsvis håller några år längre innan uppgraderingsjävulen griper tag i en igen...
ja, jag har demat z3 (dock ej 700) och var väldigt impad av Z3:ans bild så jag kommer givetvis att vara nöjd med denna också. men sonyn har ju t.ex. 6000:1 i konstrast och grymm svärta samt bra färgbehandling (tror det är 12 bit jämfört med 10 hos Z3) och det är ju alla egenskaper som även om dom inte är jätte märkbara för mig, egenskaper som håller ett tag i alla fall och dom kommer säkert att matcha dom nya projjarna från sanyo och panasonic.
så det är så jag också känner att nu när jag ända satsar så varför inte ta den projje som jag blir nöjdast med. och om jag t.ex. väljer Z3 nu så kommer Z4 snart eller 900:an med även dom ca 6000:1 i kontrast m.m. och då kanske man vill uppgradera igen, medans sonyn "håller" längre.
jag tackar igen havocsi för dina tips

Redigerat av ZoomAir, 28 november 2004 - 23:27.
Postad 28 november 2004 - 23:33
IF4805 hade inte heller nån chans mot HS50, alldeles för lågupplöst.
Sen att jag efter detta demo insett att varken DLP eller LCD är något för mig, iaf i dessa prissegment är en annan femma! Jag ska ha CRT!
Redigerat av Lure, 28 november 2004 - 23:34.
Postad 28 november 2004 - 23:47
HEHE, ja en crt skall ju vara det bästa valetZoomAir: Jag skulle vilja påstå att skillnaden blir ganska stor till HS50s fördel. När jag såg dem demas i ett iofs mörklagt rum så var skillnaden enorm! Det var SÅ mycket mer svärta i HS50 att det inte var kul att jämföra. Z3 såg grådassig ut och med en typiskt LCD-hinna framför. Fanns kappt en tillstymmelse till det på HS50! Det jag vidare konstaterade var att HS50 var uppsatt nästan två meter längra bak än Z3 samt på en lägre höjd. Har HS50 mer longthrow än Z3?
IF4805 hade inte heller nån chans mot HS50, alldeles för lågupplöst.
Sen att jag efter detta demo insett att varken DLP eller LCD är något för mig, iaf i dessa prissegment är en annan femma! Jag ska ha CRT!

ok, så det var en såpass stor skillnad när du demade dessa, såg du dessa side by side och tror du att även en oerfaren projje användare som jag skulle notera denna skillnad, för jag har som sagt inte sett dessa side by side utan i olika affärer.
angående longthrowen så skall enligt projector centrals räknare sonyn ha en "shortare" throw än Z3 så den kan placeras närma duken än Z3 och få lika stor bild (rätta mig om jag fel)
jag får helt enkelt vänta på pris och leverans uppgifter från pipro angående HS50 så får jag se hur mycket dyrare den blir.
tackar igen för allas åsikter.

Redigerat av ZoomAir, 28 november 2004 - 23:48.
Postad 29 november 2004 - 00:00
Det bästa rådet jag kan ge dig är att gå och kika på dessa två projjar i ett lite upplyst rum och se vilken du gillar bäst.
Lycka till med ditt köp!
Redigerat av Lure, 29 november 2004 - 00:01.
Postad 29 november 2004 - 10:32

Uppgraderingssjukan heter det visst.

Postad 29 november 2004 - 10:46
Det enda jag tyckte var lite negativt med HS50 var färgskalorna, men som jag förstått nu så är det nog att den är dåligt fabriksinställd och att handlaren var dålig på att kalibrera. Ingen annan som haft samma känsla?
Postad 29 november 2004 - 13:27
jag skall ta med några polare och dema hs50 igen och se vad dom ser för skillnader mot t.ex. 4805 dom har typ sett en enda projje innan.
skulle jag beställa Z3 så skulle jag givetvis bli nöjd med bilden men faktisgt inte så nöjd med köpet då jag har fått suget efter hs50

sedan så är min max budget 3000 eur och det skall räcka till en projje och en panasonic dvd-s97 vad tror ni kan jag klämma dit dessa två för 3000 eur, själv tycker jag att pipro borde sätta ett pris på max 2700 för hs50 då priserna ligger mellan 2500-2700 hos andra butiker sedan så ligger s97:an på ca 300 eur så om det går att få dessa för 3000 eur så är jag VÄLDIGT NÖJD

Redigerat av ZoomAir, 29 november 2004 - 13:27.
Postad 29 november 2004 - 15:11
På AVS forum rapporterar, minst två personer, att det inte går att köra pixelmappat 1:1 med HDMI-ingången. Det blir en svart ram runt bilden, ca 5 pixlar tjock. Detta var också rapporterat av WSR.
Detta skedde både med en HTPC och en Panasonic DVD-spelare.
Postad 29 november 2004 - 16:06
Det är ju faktiskt förvånande hur lite klagomål det har varit ännu.
Postad 29 november 2004 - 16:32
Han matade projektorn med en testbild som består av 1 pixel stora fyrkanter, i ett shackbräde-mönster. Svarta och vita pixlar.
Med VGA-utgången ser man tydligt att varannan pixel är svart och vit - man ser alltså att det är ett schackbrädemönster.
Med HDMI-ingången blir schackmönstret bara en grå sörja. Bilden har alltså skalats om lite grann? Det är ju katastrofalt i min mening.
Postad 29 november 2004 - 16:45
Jag tar hellre nyheter som overscanmarginaler och skalningsstrul än VB. Det sistnämnda går inte att fixa men de två första skall väl vara möjliga att göra någonting åt.
Postad 29 november 2004 - 19:20
Postad 29 november 2004 - 22:30
Mer angående HDMI-ingången:
"It appears that the HDMI input is processing the image in some way. In addition to the B&W checkerboard background becoming uniform gray, text looks different. It is a little thicker and smoother through the HDMI input."
Plus att killen har kikat på servicemenyn, men inte hittat något att korrigera det med. Inte för att han provat alla inställningar... då dom brukar vara lite kryptiska.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar