Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MythTV *

1388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 06 september 2005 - 16:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Nu står det "Thanks for using lcdproc+linux!" Och det visas ju då hela tiden tills jag startar datorn nästa gång. Minst lika irriterande som att visa en klocka som inte går :ph34r:
Några fler bra förslag för att få displayen helt rensad innan datorn stängs av?

Ahhh, ja .... just det, när du nämner det så .... :huh:
Tror jag faktiskt modifierade källkoden för att slippa den där grejjen, *eller* om det finns en sättning för det i conf filen, ska kolla upp det och återkomma.

påminn mig i ett PM om jag glömmer ....

Redigerat av frollic, 07 september 2005 - 10:26.


#202

Postad 06 september 2005 - 19:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Det borde kanske finnas en tråd typ "Dubbla DVB-tuners på samma kort i Linux?" eftersom det är underliggande nivå.

Låter vettigt ....

Inga nyheter om ditt Twinhan-kort och Linux, btw?

Inte ännu tyvärr .... han bad mig plocka ihop burken, men jag har faktiskt inte gjort det, tar bara någon timme för mig från delar till ihopsatt och installerat.

#203

Postad 07 september 2005 - 10:22

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns någon rf-remote som fungerar till Linux/MythTV? Kommer förmodligen skaffa en HTPC i vardagsrummet som även kommer få kontrollera en liten LCD i sovrummet, därav kravet på RF.

#204

Postad 07 september 2005 - 10:25

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Jag undrar om det finns någon rf-remote som fungerar till Linux/MythTV? Kommer förmodligen skaffa en HTPC i vardagsrummet som även kommer få kontrollera en liten LCD i sovrummet, därav kravet på RF.

Använder inte ATIs Remote Wonder RF ?
I vilket fall som helst, kolla vilka fjärrisar lirc stöder, och gräv sedan fram om någon utav dessa använder RF för att kommunicera.

#205

Postad 07 september 2005 - 10:44

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Jag undrar om det finns någon rf-remote som fungerar till Linux/MythTV? Kommer förmodligen skaffa en HTPC i vardagsrummet som även kommer få kontrollera en liten LCD i sovrummet, därav kravet på RF.

Använder inte ATIs Remote Wonder RF ?
I vilket fall som helst, kolla vilka fjärrisar lirc stöder, och gräv sedan fram om någon utav dessa använder RF för att kommunicera.

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, verkar stämma bra. Har redan "känt" på denna och gillar den så det lutar nog mot den.

#206

Postad 07 september 2005 - 19:16

Unregisteredd7904184
  • Unregisteredd7904184
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Går det att slå på datorn med ATIs Remote Wonder? Vilka fjärrkontroller är det som klarar det?

#207

Postad 07 september 2005 - 20:39

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Går det att slå på datorn med ATIs Remote Wonder? Vilka fjärrkontroller är det som klarar det?

Bara datorn har Wake-on-USB, så tror jag det går .... men håll Remote Wonder-frågorna utanför denna tråd.

#208

Postad 07 september 2005 - 22:54

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Appropå RF så kom jag över ett sånt här tangentbord på Tradera:
http://www.dustin.se...odID=5010050897
Postad bild
Rätt skönt att kunna "plocka undan" tangentbordet så det inte stör ordningen i TV-bänken. Tangentbordet använder RF och kanske kan vara ett alternativ om du även vill kunna surfa på LCD:n. Har inte provat räckvidden så noga men beroende på din placering kan det kanske funka?

Överst på tangentbordet finns det "multimediaknappar" typ Play/Stop/Next etc. Skulle vara intressant om man kunde mappa upp dessa i Myth. Har dock ingen aning alls om vart jag ska börja :-/

#209

Postad 08 september 2005 - 21:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Hemma från jobbet och har nu testat att stänga av LCDd på ett snällt sätt. Men det gjorde ju saken nästan värre.
Nu står det "Thanks for using lcdproc+linux!" Och det visas ju då hela tiden tills jag startar datorn nästa gång. Minst lika irriterande som att visa en klocka som inte går ;)

OK, nu har jag kollat .....

Jag kör inte en RPMa, utan har kompilerat upp LCDproc själv, och det du skall göra efter att du kört configure, är att i servers-katalogen editera filen serverscreens.c.

Ändra där raderna:

char *t20 = " Thanks for using ";
till
char *t20 = "";

char *l20 = " LCDproc and Linux! ";
till
char *l20 = "";

char *t16 = "Thanks for using";
till
char *t16 = "";

char *l16 = " LCDproc+Linux! ";
till
char *l16 = "";

raderna som heter *?20 är för displayer med 20 kolumner, de med *?16 är för rader med 16 kolumner, och du behöver troligen bara ändra båda 20 eller båda 16,
inte alla fyra (men det har egentligen ingen betydelse).

Funkar det inte med ""; padda ut raden med space istället, alltså "<20 space>"; och/eller "<16 space>";.

#210

Postad 09 september 2005 - 07:34

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Tack. Det tog ett tag innan jag hittade, men fixade det själv =)
Men jag kommenterade bort de flesta raderna i den funktionen, goodbye_screen eller vad den nu hette. Sparade bara det som verkade rensa skärmen innan avskedsmeddelandet skulle skrivas.
Verkar funka.

Det som däremot inte verkar funka är att jag la in en länk i t.ex. rc.4/ för att den ska autostarta. Visst det funkar, men däremot så verkar LCDd inte bli avstängd när man stänger av datorn. Borde den inte bli det? Eller måste man lägga in en länk på ytterligare nåt ställe för det?

#211

Postad 09 september 2005 - 08:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Men jag kommenterade bort de flesta raderna i den funktionen, goodbye_screen eller vad den nu hette. Sparade bara det som verkade rensa skärmen innan avskedsmeddelandet skulle skrivas.

Att kommentera ut kan ibland vara vanskligt, speciellt om programmeraren använder samma variabler till annat längre ner i funktionen, och förväntar sig att fältet skall ha en viss längd.
Därför är faktiskt paddning med space bäst, du ändrar inte fältlängden, bara dess innehåll ....

Det som däremot inte verkar funka är att jag la in en länk i t.ex. rc.4/ för att den ska autostarta. Visst det funkar, men däremot så verkar LCDd inte bli avstängd när man stänger av datorn. Borde den inte bli det? Eller måste man lägga in en länk på ytterligare nåt ställe för det?

Ja, du måste lägga in den i rc6 alternativt rc0 också.
I Fedora finns det KxxLCDd och SxxLCDd som softlänkas till /etc/init.d/LCDd, alla tjänster som heter S-någonting startas när ett nytt runmode initieras, alla som heter K-nånting stoppas. xx är bara en sifferkombination som anger start- och stoppordningen.

Fullt förstårligt finns det tex bara K-någonting rader it rc6.d-katalogen, då den plockar ner maskinen.

#212

Postad 12 september 2005 - 16:32

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej!
Av okunskap lade jag in en fråga till detta forum som ny tråd i HTPC-forumet. :)
Nåväl vad jag funderar över är om någon har sett/själv använder en .conf-fil till lirc för Avermedia:s USB-box (AverTV DVB-T USB 2.0)? Jag har efter en del trixande fått igång MythTV-lådan, och nu är nästa steg att få fjärren att funka helt - den har kontaklt med DVB-lådan men inte helt och inte rätt tangenter.
Nu ska jag gå och testa ljudet...

Mvh Göran

#213

Postad 12 september 2005 - 17:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Jag har efter en del trixande fått igång MythTV-lådan, och nu är nästa steg att få fjärren att funka helt - den har kontaklt med DVB-lådan men inte helt och inte rätt tangenter.

Har du editerat lircrc-filen i ~/.mythtv/ ? där ~ är hemkatalogen för användaren som kör mythtv.

#214

Postad 13 september 2005 - 19:51

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag har efter en del trixande fått igång MythTV-lådan, och nu är nästa steg att få fjärren att funka helt - den har kontaklt med DVB-lådan men inte helt och inte rätt tangenter.

Har du editerat lircrc-filen i ~/.mythtv/ ? där ~ är hemkatalogen för användaren som kör mythtv.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har sett filen men vet inte vilka värden de respektive tangenterna på fjärren motsvarar i den filen (som vad jag ser är standard för "Hauppage Grey"). Någonstans har jag sett om ett program som kan användas för att "läsa av" fjärrens tangenttryckningar. Nu gäller det bara att hitta det...

#215

Postad 13 september 2005 - 20:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Någonstans har jag sett om ett program som kan användas för att "läsa av" fjärrens tangenttryckningar. Nu gäller det bara att hitta det...

irw heter det, och kommer med lirc.

Finns dokumenterat både på MythTVs och lircs hemsida.

#216

Postad 13 september 2005 - 20:53

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
//Tråden är numera officiell!!!!

#217

Postad 13 september 2005 - 20:58

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Finns dokumenterat både på MythTVs och lircs hemsida.

<{POST_SNAPBACK}>

Har hittat några program på lircs hemsida som skulle användas till det (irrecord och mode 2) men de vägrar att starta på min dator (hittar inte /dev/lirc trots att den finns och "Cannot initiate hardware, lircd running?"). Har provat att köra både som mythtv användare och root. Samma felmeddelanden. Börjar bli trött i skallen, fortsätter imorgon..

#218

Postad 14 september 2005 - 07:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Har hittat några program på lircs hemsida som skulle användas till det (irrecord och mode 2) men de vägrar att starta på min dator (hittar inte /dev/lirc trots att den finns och "Cannot initiate hardware, lircd running?"). Har provat att köra både som mythtv användare och root. Samma felmeddelanden. Börjar bli trött i skallen, fortsätter imorgon..

kolla i systemloggen, kan mycket väl vara så att den *egentligen* klagar på /dev/lircd, i så fall tror jag du softlänkar den till mot /dev/lirc, så är problemet löst.

#219

Postad 18 september 2005 - 18:20

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

kolla i systemloggen, kan mycket väl vara så att den *egentligen* klagar på /dev/lircd, i så fall tror jag du softlänkar den till mot /dev/lirc, så är problemet löst.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har varit bortrest, därav det sena svaret. Det finns en länk till /dev/lirc redan. Har försökt kompilera om lirc. Det blir dock problem när jag försöker starta om lirc, eftersom modulerna inte laddas (har sett på lircs webplats att det rapporterats som bug att lirc inte laddar moduler rätt under 2.6.13). Jag tror dock att det har att göra med hur lirc konfiguretats, .conf-filer etc. Ska fortsätta klura på problemet. Har hitta en snubbe på linux-dvb:s webplats som har fått igång den typ av fjärr jag har så det ska funka.
Vi hörs, Göran.

#220

Postad 18 september 2005 - 18:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Det blir dock problem när jag försöker starta om lirc, eftersom modulerna inte laddas (har sett på lircs webplats att det rapporterats som bug att lirc inte laddar moduler rätt under 2.6.13).

vad får du för felmeddelande vid instmod ?

Jag tror dock att det har att göra med hur lirc konfiguretats, .conf-filer etc. Ska fortsätta klura på problemet. Har hitta en snubbe på linux-dvb:s webplats som har fått igång den typ av fjärr jag har så det ska funka.

.conf filen har med stor säkerhet inget med att modulerna inte laddas att göra.

Redigerat av frollic, 18 september 2005 - 18:30.


#221

Postad 19 september 2005 - 17:31

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
[quote name='frollic' date='Sep 18 2005, 18:30 ']
[quote name='Gällivare-Göran' date='Sep 18 2005, 19:20 ']Det blir dock problem när jag försöker starta om lirc, eftersom modulerna inte laddas (har sett på lircs webplats att det rapporterats som bug att lirc inte laddar moduler rätt under 2.6.13). [/quote]
vad får du för felmeddelande vid instmod ? [/quote]
lirc_dev: Unknown symbol class_simple_device_add
lirc_dev: Unknown symbol class_simple_destroy
lirc_dev: Unknown symbol class_simple_device_remove
lirc_dev: Unknown symbol class_simple_create
lirc_i2c: Unknown symbol lirc_unregister_plugin
lirc_i2c: Unknown symbol lirc_register_plugin

[quote]Jag tror dock att det har att göra med hur lirc konfiguretats, .conf-filer etc. Ska fortsätta klura på problemet. Har hitta en snubbe på linux-dvb:s webplats som har fått igång den typ av fjärr jag har så det ska funka.[/quote]
.conf filen har med stor säkerhet inget med att modulerna inte laddas att göra.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Du har nog rätt i det. Det spännande är att MythTV svarar på fjärren även utan lirc. Dels kan jag skriva siffror i terminalfönster (och även under TV-visning - dvs byta kanal med numeriska tangentbordet) och det blir även reaktion på L(eft) och R(ight) på fjärren - bakåtspolning resp framåtspolning under TV-tittning. Så på något sätt går signalerna fram. Det är KnoppMyth jag har installerat och det har vad jag kan se Hauppages fjärr som standard, men inte lirc laddat? Eller??

Mvh Göran

#222

Postad 19 september 2005 - 18:49

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Du har nog rätt i det. Det spännande är att MythTV svarar på fjärren även utan lirc. Dels kan jag skriva siffror i terminalfönster (och även under TV-visning - dvs byta kanal med numeriska tangentbordet) och det blir även reaktion på L(eft) och R(ight) på fjärren - bakåtspolning resp framåtspolning under TV-tittning. Så på något sätt går signalerna fram. Det är KnoppMyth jag har installerat och det har vad jag kan se Hauppages fjärr som standard, men inte lirc laddat? Eller??

Mvh Göran

<{POST_SNAPBACK}>


För att kolla om lircd är igång kan du skriva typ "ps -ef | grep lirc" och se om det syns i processlistan. En annan teori är ju att lådan har USB HID-interface och får datorn att känna igen att den har ett tangentbord anslutet.

#223

Postad 20 september 2005 - 18:48

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

För att kolla om lircd är igång kan du skriva typ "ps -ef | grep lirc" och se om det syns i processlistan. En annan teori är ju att lådan har USB HID-interface och får datorn att känna igen att den har ett tangentbord anslutet.

<{POST_SNAPBACK}>

lirc finns inte i processlistan efter uppstart. Det trodde jag faktiskt. Nåväl, uppstart av lirc påverkar inte hur fjärren funkar, så din teori om USB HID kanske stämmer. Men då uppstår frågan hur man "lär" detta interface nya tecken från fjärren??

#224

Postad 20 september 2005 - 19:03

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Om fjärren uppfattas som ett tangentbord av PC:n kan du ju öppna en vanlig texteditor för att se vilken "bokstav" det resulterar i när du trycker på respektive knapp. Sedan kan du mappa om vilka knappar som gör vad. I standard är "P" för play/pause t.ex. men det kan lätt ändras. Har du mythweb installerat går tangent->funktion mappningen att ändra enkelt. Går säkert att göra på annat sätt också men jag vet inte hur...

#225

Postad 26 september 2005 - 09:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Min uppfattning om MyT och Windows XP

Jag har ett Cinergy DVB-T 1200 för futtiga 800 kr och turnen är samma som i Hau..-T. Datorn är en AMD 3500+, grafikkortet ett ATI 600 pci-e.

Vill få MyT att funka men dessa problemen avhåller mig från ett köp:

Jag måste starta t ex MediaPortal och öppna en kanal för att kortet ska gå online med MyT.

Bilden är Pixlig, t o m på 97% styrka, med enda grafen som funkar (Power DVD 5, Cyberlink). Har läst att Cyberlinks 4:a ska fungera bättre med ATI men programmet går ju inte längre att köpa

Ehhh .... fel tråd, va ?

#226

Postad 26 september 2005 - 15:07

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Om fjärren uppfattas som ett tangentbord av PC:n kan du ju öppna en vanlig texteditor för att se vilken "bokstav" det resulterar i när du trycker på respektive knapp. Sedan kan du mappa om vilka knappar som gör vad. I standard är "P" för play/pause t.ex. men det kan lätt ändras. Har du mythweb installerat går tangent->funktion mappningen att ändra enkelt. Går säkert att göra på annat sätt också men jag vet inte hur...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har testat det, och jag kan skriva siffror i terminalfönstret, och L(eft) resp R(ight) svarar som vänster och högerpil, och 2 andra tangenter ger 'pip' och 6~ resp 5~. Inga bokstäver kan jag få fram. Tolkas kanske fjärren som ett numeriskt tangentbord??

#227

Postad 03 oktober 2005 - 12:42

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är nån som har ett ATI Radeon 9200 och har lyckats få bort de svarta balkarna ovanför och under bilden när man visar på TV? Skulle vilja slå på nån sorts Overscan läge eller nåt men vet inte om det går eller hur man gör. Har bara hittat sånt för Nvidia användarna. Jag har installerat ATI drivrutinerna.

Sen undrar jag om det är möjligt att få ut 1366x768 från samma grafikkort?Funderar på att skaffa LCD tv och då har jag förstått att man vill ha ut den upplösningen.

#228

Postad 03 oktober 2005 - 12:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Sen undrar jag om det är möjligt att få ut 1366x768 från samma grafikkort?Funderar på att skaffa LCD tv och då har jag förstått att man vill ha ut den upplösningen.

Ta det i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=105852

#229

Postad 03 oktober 2005 - 15:08

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Sen undrar jag om det är möjligt att få ut 1366x768 från samma grafikkort?Funderar på att skaffa LCD tv och då har jag förstått att man vill ha ut den upplösningen.

Ta det i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=105852

<{POST_SNAPBACK}>


Jo förvisso. Men det var kanske i Linux som jag hade tänkt mig att få det att funka i, eller nån närliggande upplösning. Jag kanske var lite otydlig i min fråga. Att på ett eller annat sätt fixa det i Windows är ju en sak, men Linux lär väl vara en helt annan femma. Därför kanske nån som använder Radeon och Linux kan ge tips.
Testade lite med olika ModeLine's för att få bort balkarna, men det funkade inte alls. Men jag gissar att det är nån ModeLine man måste använda för att få till en sån custom upplösning.

#230

Postad 03 oktober 2005 - 15:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Jo förvisso. Men det var kanske i Linux som jag hade tänkt mig att få det att funka i, eller nån närliggande upplösning.

Är det inte ett direkt MythTV-relaterat problem så skall det inte upp i denna tråd.

Jag kanske var lite otydlig i min fråga. Att på ett eller annat sätt fixa det i Windows är ju en sak, men Linux lär väl vara en helt annan femma. Därför kanske nån som använder Radeon och Linux kan ge tips.

Detta har också besvarats tidigare, och är det faktiskt enklast att kicka igång windows, fixa en bild som man är nöjd med, och därefter generera en Modline i Powerstrip.

#231

Postad 06 oktober 2005 - 13:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0
Någon som vet om det existerar en MythWEBTV-mod som möjliggör streaming utav de MP3or man har liggandes ?
Så som det funkar (för mig) idag, så tankar först FF ner MP3an, och först därefter början den spelas ....

Redigerat av frollic, 06 oktober 2005 - 13:15.


#232

Postad 06 oktober 2005 - 13:31

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
frollic: Det enda jag hittade när jag letade efter samma funktioner är detta:

http://mythtv.org/pi...ber/013817.html

Dessvärre så ha inte jag testat detta men du kan försöka och sen ge oss lite feedback.

#233

Postad 06 oktober 2005 - 13:33

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Någon som vet om det existerar en MythWEBTV-mod som möjliggör streaming utav de MP3or man har liggandes ?
Så som det funkar (för mig) idag, så tankar först FF ner MP3an, och först därefter början den spelas ....

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du att du använder Myth för att hålla ordning på MP3:orna...? Jag har iofs inte uppdaterat min Myth-SVN sedan före sommaren, men jag tycker verkligen mythmmusic suger fett. Därför har jag installerat en "webjukebox" på HTPC:n istället. Jag använde mp3act vilken fungerar i både streaming- och jukebox-läge
men det finns ju många olika varianter. Är inte riktigt nöjd med mp3act:s smidighet men jag har ändå inte hittat något bättre ännu. Men mythmusic går bort. Tror jag iaf, kanske borde uppdatera imn installation och se om den blivit bättre :-)

#234

Postad 06 oktober 2005 - 13:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

frollic: Det enda jag hittade när jag letade efter samma funktioner är detta:
http://mythtv.org/pi...ber/013817.html
Dessvärre så ha inte jag testat detta men du kan försöka och sen ge oss lite feedback.

Jo, jag såg den också ... problemet är att länken inte lever längre, plus att de talade om en riktigt gammal release utav mythweb, inläggen är från slutet på
2003.
Får se om jag kläcker något eget :D

Redigerat av frollic, 06 oktober 2005 - 13:34.


#235

Postad 06 oktober 2005 - 13:49

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Frollic: Keep us posted :D

#236

Postad 06 oktober 2005 - 14:18

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Frollic: Keep us posted :D

OK, Firefox gillar inte embed.
<embed src="music/KillBill2-WooHoo.mp3" autostart="true" type="audio/mpeg"> funkar inte rakt av (som i IE).
Dock finns en extension till FF som heter MediaPlayerConnectivity, som gör att det funkar.
Problemet är bara att listorna som MythWeb genererar inte innehåller <embed> utan bara <a href=music/KillBill2-WooHoo.mp3">.
Skall kolla om jag kan modifiera URL-generatorn i PHP-koden så att länkarna innehåller <embed>.

Mer info om embad finns här: http://www.boutell.c.../streaming.html
MediaPlayerConnectivity: https://addons.mozil...info.php?id=446

#237

Postad 06 oktober 2005 - 14:20

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
frollic: Om du inte klarar av det vilket jag tvivlar så kan jag be en polare som är jätteduktig på PHP. Han kan kika på det åt oss.

edit: Jag ska sätta ihop min HTPC burk under helgen. Har haft en test maskin nu i snart en månad men nu är det dags att den flyttar i riktig chassi och därmed blir dedikerad HTPC maskin.

Jag måste fixa det under helgen pga påtryckninmgar från flickan. Hon är kär i hela konceptet och speciellt MythTV men jag är inte så förtjust i musik delen. Den lämnar en hel del att önska men men. Det kanske blir bättre med senare versioner.

Redigerat av BosnianX, 06 oktober 2005 - 14:23.


#238

Postad 06 oktober 2005 - 15:21

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Kolla in gnump3d, jag kör den och pekar ut music katalogen i min myth installation.

http://www.gnu.org/software/gnump3d/


/C

#239

Postad 06 oktober 2005 - 22:35

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

Kolla in gnump3d, jag kör den och pekar ut music katalogen i min myth installation.

Fast det är väl ingen sport med en extra applikation ? :)

Det löste sig iaf ....
Man ändrar i <web-home-dir>/mythweb/themes/Default/music.php och ersätter
printf("<td class=\"musicTrack\"> <a href=\"%s\">%s</a></td>\n",$urlfilename,htmlspecialchars($trackName));
med
printf("<td class=\"musicTrack\"> <embed src=\"%s\" autostart=\"false\" type=\"audio/mpeg\">%s</td>\n",$urlfilename,htmlspecialchars($trackName));
I min mythweb-version (mythweb-0.18-68.at) är det rad 131.
I kombination med MediaPlayerConnectivity börjar WinAMP strömma filen direkt, utan att den först laddas ner utav FF.
Problemet är att extensionen ersätter låttitellänken med en bild, som gör att namnet på läten inte längre visas.
Ganska pissigt, men jag har mailat författaren utav MediaPlayerConnectivity, och hoppas han kan hjälpa mig/oss med en sättning i
configen för att plocka bort funktionen.

EDIT: ändrade autoplay till false för att IE inte skulle börja spela länkarna direkt.

Redigerat av frollic, 08 oktober 2005 - 20:00.


#240

Postad 07 oktober 2005 - 00:14

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
nice frollic, ska sätta igång med bygget imorgon och ska testa det direkt. Informera oss när du får mer av killen bakom extension.

Dags att krascha nu.

#241

Postad 07 oktober 2005 - 07:45

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

Fast det är väl ingen sport med en extra applikation ? :)


Precis, det var för lätt att installera GNUMP3d.

En sak jag ser att i GNUMP3d är att den skickar alltid .m3u spellistor istället för .mp3 , den verkar generera dem on-the-fly. Jag har inte MediaPlayerConnectivity och WinAmp börjar strömma direkt tillsammans med både IE och Firefox.

/C

Redigerat av ille, 07 oktober 2005 - 07:45.


#242

Postad 07 oktober 2005 - 08:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 144 inlägg
  • 0

En sak jag ser att i GNUMP3d är att den skickar alltid .m3u spellistor istället för .mp3 , den verkar generera dem on-the-fly.  Jag har inte MediaPlayerConnectivity och WinAmp börjar strömma direkt tillsammans med både IE och Firefox.

Jag kan mycket väl tänka mig att m3un tankas ner precis som mp3orna, men då den sällan överstiger en kilobyte, blir det iaf ingen väntetid.

#243

Postad 07 oktober 2005 - 09:08

ille
  • ille
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Om man tittar i .m3u filen som laddas ner innehåller den URL:er till låterna istället och det är väl det som får WinAmp att streama.

#244

Postad 08 oktober 2005 - 15:54

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Finns det någon här som har lyckats installera Mythtv 18.1 på Ubuntu Hoary 5.04?

#245

Postad 09 oktober 2005 - 10:19

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Det sket sig med Ubuntu. Satsade på Fedora.

Jag har en fråga angående Mythtv. När man lyssnar på musik via Mythmusic och vill samtidigt kollar på sina RSS feeds eller vill pilla lite med sina filmer (ej kolla på de) så stängs musiken. Det är inte som i MCE eller Mediaportal. Där försätter musiken även om man är utanför musikdelen.

Kan man ha det så i MythTV också?

Tack på förhand.

//damir

Redigerat av BosnianX, 09 oktober 2005 - 10:19.


#246

Postad 09 oktober 2005 - 18:44

Gällivare-Göran
  • Gällivare-Göran
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Om fjärren uppfattas som ett tangentbord av PC:n kan du ju öppna en vanlig texteditor för att se vilken "bokstav" det resulterar i när du trycker på respektive knapp. Sedan kan du mappa om vilka knappar som gör vad. I standard är "P" för play/pause t.ex. men det kan lätt ändras. Har du mythweb installerat går tangent->funktion mappningen att ändra enkelt. Går säkert att göra på annat sätt också men jag vet inte hur...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har testat det, och jag kan skriva siffror i terminalfönstret, och L(eft) resp R(ight) svarar som vänster och högerpil, och 2 andra tangenter ger 'pip' och 6~ resp 5~. Inga bokstäver kan jag få fram. Tolkas kanske fjärren som ett numeriskt tangentbord??

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!
Om ni undrar varför det varit så tyst om mitt problem med fjärren har det att göra med att jag hållit på att söka en lösning på problemet. Det visade sig att det handlade om att ange rätt "device" till lirc. För AverMedias USB-låda är det /dev/input och /dev/input/event? (man får prova sig fram till vilken 'event' i ordningen det är) Nu visar det sig dock att denna ../event? kan vara olika vid varje bootning vilket vid ett par tillfällen gjort att rutinen som söker efter fjärren hamnat i en evig loop som skrivit mängder av felmeddelande till systemloggen, och till sist fyllt hårdiskpartitionen och låst maskinen. :-(
Det var ingen större konst att fixa, men jag kan alltså inte starta lirc under bootning utan får göra det manuellt, vilket är krångligt. Jag har mailat till utvecklarna till dvb-usb och har fått ett svar med funderingar hur det kan lösas. Inget som jag är förmögen till (handlade om att "uppfostra udev" som de uttryckte det - hur man nu gör det).
Jag hör av mig när det har fixat sig.

#247

Postad 18 oktober 2005 - 08:24

molle
  • molle
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Hejsan,
Kommer att sätta ihop en HTPC inom ett par veckor.
Kommer att köra MythTV på Gentoo.
En av de saker jag undrar om är tangentbord & mus?
Det finns en hel del små tangentbord men trackball och annat MEN det är väl svårt att få det att funka i Linux??

Normalt anges 3 meter som räckvidd för de flesta tangentbord.
Vore skönt med minst 5 meter. Hur är Bluetoth stödet??

Vad rekommenderar ni??

#248

Postad 18 oktober 2005 - 09:10

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Det finns en hel del små tangentbord men trackball och annat MEN det är väl svårt att få det att funka i Linux??

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det var inte lätt. Pust. Jag slet mitt hår för att komma underfund med om grön kontakt ska sitta ihop med grönt uttag eller om det kanske kan vara det lila uttaget. Pust. :blink:

Skämt åsido, vad kan vara svårt med att installera ett tangentbord? Linux är inte så svårt att installera som många tror. Speciellt inte att få så elementära saker som ett tangentbord att fungera.

Däremot kanske man kan bli lite skrämd av Gentoo om man inte provat linux tidigare eller är beredd på att ägna det lite tid. Gentoo är det jag kör och jag älskar det. Men många tycker att det bör finnas ett alternativ som gör att man kan installera binärer och inte alltid måste kompilera allting. Det tar för mycket tid för vissa. Typiskt för dessa användare är att de kommer från en miljö där de är vana att "ösa in skit" i burkarna genom att klicka "NextNextNextNext" snabbare än bildskärmen hinner rita upp dialogen :huh: Ovh sen undrar de varför installationerna "ruttnar".

#249

Postad 18 oktober 2005 - 09:19

molle
  • molle
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det är svårt att installera MEN drivrutiner för att t ex utnyttja en inbyggd trackball???
Har inte kollat efter Linux drivisar på de tangentbord jag är intresserad av.
Tror inte det är svårt att få a-ö att fungera!
:blink:

Har installerat och kört Gentoo en hel del så det ordnar sig nog.
Blir spännande med det trådlösa nätverket dock.

#250

Postad 18 oktober 2005 - 13:56

magho
  • magho
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Dom tangentbord med trackball jag provat fungerar bra med generisk PS/2. Det är bara i windows man måste installera drivrutiner för allting.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.