Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cardsplitter

425 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 March 2007 - 20:52

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Det finns en beta ute! PM mig om du vill ha den! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag provat. Tyvärr med negativt resultat. Ska lämna tillbaka SmartWi till BRL i morgon. Men tack för firmwaret.

<{POST_SNAPBACK}>

Tråkigt att det inte fungerade. I vilken butik köpte du den?

Postad 15 March 2007 - 21:04

pellerino
  • pellerino
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
@hanse1 vilken version har du på cardsplittern ? Testa med V.8 den fungerar bättre än V.6

Postad 15 March 2007 - 21:10

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

@hanse1 vilken version har du på cardsplittern ? Testa med V.8 den fungerar bättre än V.6

<{POST_SNAPBACK}>

Det är version 8.

Postad 15 March 2007 - 21:11

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Det finns en beta ute! PM mig om du vill ha den! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag provat. Tyvärr med negativt resultat. Ska lämna tillbaka SmartWi till BRL i morgon. Men tack för firmwaret.

<{POST_SNAPBACK}>

Tråkigt att det inte fungerade. I vilken butik köpte du den?

<{POST_SNAPBACK}>

Bilradiolagret i Marieberg, Örebro.

Postad 17 March 2007 - 06:46

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Ville bara meddela att jag skaffade Smart WI Cardsplitter v8 igår och det funkar klockrent!

Jag skall dra igång lite fler boxar, men just nu så snurrar Nokia 9902s med Conax CAM v3.03 samt CD:s HDTV box finfint.

CD-kortet är av senaste typ levererat i januari -07 ihop med HD-boxen. Kortet har körts i flera olika boxar under jan-mars utan problem och nu alltså med Cardsplitter.

Postad 17 March 2007 - 09:20

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Låter bra. Hoppas alla boxar fungerar med SmartWi. Väntar just nu på en Future-cardsplitter. Jag återkommer med resultat när jag provat den. Mitt problem verkar vara ComHems nya HumaxHD-box.

Postad 18 March 2007 - 16:55

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Nya intryck från tester med Cardsplitter.

Som tidigare nämnt i denna tråd verkar Nokia 9902s och CD´s HDTV-box trivas bra ihop. När jag sedan testade med att kopppla in en Shark Galeo 1200/Xsat 410 så funkade antingen Xsaten eller HDTV-boxen korrekt.

När Xsaten funkade bra så visade HDTV-boxen informationsbild för PPV-beställning alternativt bad mig att slå in föräldrakod för att se kanalen ifråga. När jag drog ur kortet och startade om i omvänd ordning, så funkade CDs HDTV box fint, men Xsaten började klippa var ca var 10e sekund.

Xsat och Nokia 9902s med Conax CAM v3.03funkade fint ihop och CDs HDTV box och Nokia 9902s funkade som sagt fint ihop.

När jag testade med CDs Combobox så funkade den fint med Nokia 9902s, men när jag körde Comboboxen med CDs HDTV box så krånglade den ena eller andra boxen beroende på i vilken ordning de blivit påslagna. Frysningar, häng och utebliven bild om vartannat.

Tillbaka till Nokia 9902s och CDs HDTV-box och allt funkar perfekt igen.

Slutsater:

Nokia 9902s med Conax CAM v3.03 funkar hela tiden. Övriga boxar funkar med Nokian. HDTV-boxen är kräsen med sitt sällskap och accepterar i mitt fall bara Nokia som kompis.

Det vore käckt att höra om det finns någon som har bra erfarenhet/kan ge tips på hur jag kan få ihop CDs HDTV-box att funka bra även med andra boxar än Nokia, tex CDs Combobox.

Jag kör med det senaste CD kortet, levererat i januari -07.

Produkten känns värd pengarna, men HDTV-boxen är inte helt kompatibel med alla andra boxar. Något för senare release?

Postad 18 March 2007 - 17:22

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
kör ni med loop trough eller quadLNB.

Postad 18 March 2007 - 18:41

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
att föredra är quad, då loopthrough inte ger valfrihet i kanalbyten. (den första boxen styr)

Postad 18 March 2007 - 19:29

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Stoppa in en Conax Cam i CD Combobox så fungerar det. Har en Relook 400s, CD Combobox samt en HD-box som alla fungerar med cardplitter samtidigt.

Postad 21 March 2007 - 18:21

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Tidigare testade jag cardsplittern SmartWi men den fungerade inte på min Humax HD-box. Nu har jag testat Future cardsplitter. Den fungerar på samtliga tre digitalmottagare. Problemet är att att det bara går att ha en digitalmottagare påslagen åt gången. När jag tittar på Humaxen står det "hittar inte kanal" på Force-boxen. När jag tittar på Force-boxen står det "konfigurerar kanaler" eller något liknande i Humax-boxen. Korta stunder blir det bild på båda boxarna. Därefter visar Force-boxen meddelandet "okänd kanal" och så blir det svart i rutan. Har mejlat till Teknikkompaniet men har ännu inte fått svar. Har något erfarenhet av mitt problem?

Postad 21 March 2007 - 18:57

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Kanon att få höra om dina erfarenheter. Synd att du inte får SmartWi att fungera.

Själv använder jag SmartWi till DVD-recorder och teve. Då skulle inte Future funka om man bara kan ha en igång i taget...

Jag har MYCKET goda erfarenheter av SmartWi. Jag kör ständigt med 4 boxar (ofta står boxarna på även om teven är avstängd). Helt utan problem.

Köpte nyligen den nya SmartWi ver 8 åt en kompis. Den krånglade lite på en Thomson-box (har själv en annan Thomson-box som fungerar helt OK). Vet dock inte om problemet berodde på för långt avstånd mellan master och slav. Grävde inte vidare i problemet. Kanske går att lösa genom bättre placering.

För vissa kanske Future är ett bättre val. Stod det inte något om en mycket lång räckvidd för Future? Har du hunnit testa det?

Postad 21 March 2007 - 19:55

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Jag har testat räckvidden vilken inte är något bekymmer. Jag har haft mastern placerad i ena ändan av huset. Då blir det ca 20 meter till boxen. Har fått svar från Teknikcompaniet där de ställt några frågor som jag svarat på. Ïnväntar svar.

Ang SmartWi så föll antagligen den på avsaknad av firmware som passar Humax-boxen. Testade en beta utan resultat.

Postad 22 March 2007 - 19:08

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Ska väl kanske tillägga att när jag fick problem hos min kompis så stod master och slav i två olika hus. Båda i lättbetong och till på köpet så var gissningsvis ca: 20-25 m. Dvs signalen skulle gå genom två ytterväggar och en innervägg.

Hemma har jag inte några problem med räckvidden. Men där kommer jag upp till max 10-15 meter. SmartWi är specad till 15 m och det tror jag stämmer.

Postad 23 March 2007 - 16:44

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Nu har jag testat Future trådlösa cardsplitter med lika negativa resultat som med SmartWi. Enda skillnaden är att Future ger bild på min Humax-box. Problemet är dock att jag bara kan titta på en digitalbox åt gången. Jag började med att aktivera alla tre korten och stoppade därefter i klientkorten en efter ett i respektive box. Kändes mycket bra att Humax-boxen fungerade men efter att matat Force-boxen med ett klientkort så visade den "Hittar ingen kanal". Startar jag upp Force-boxen först visar Humax-boxen att den "Konfigurerar kort". Nu återstår bara att skicka tillbaka Future till Teknikcompaniet. Hoppas att SmartWi kommer med ett nytt firmware så jag kan prova igen.

Postad 24 March 2007 - 14:38

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Har fått svar från Teknikcompaniet. Innan jag skickar tillbaka cardsplittern vill de prova att byta masterenheten. Kanske är det fel på den.

Postad 31 March 2007 - 13:52

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Har fått svar från Teknikcompaniet. Innan jag skickar tillbaka cardsplittern vill de prova att byta masterenheten. Kanske är det fel på den.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag provat en ny masterenhet med samma negativa resultat. Skickade tillbaka rubbet i dag. Får vänta tills SmartWi har ett nytt firmware.

Postad 13 April 2007 - 20:42

gravis12
  • gravis12
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej hej,
Har själv en smartwi. Funkar perfekt. Sitter dock och funderar om man inte skulle kunna utöka denna lilla mackapär... Om jag fattar rätt kan man via usb interfacet ladda ner programvara till smartwi burken.
Ponera att man hade en pc som via lämplig programvara är med i en cardsharing grupp. Samma programvara sköter sedan kommunikation mot smartwi korten via kortläsaren som är ansluten till pc:n via usb-interfacet. På detta sätt kan man ju ha cardsharing utan att behöva köpa en htpc eller en dreambox. Någon som hört om detta är prövat?
/T

Postad 16 April 2007 - 09:09

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
gravis12, mycket intressant. Det här måste vi kolla upp.

Någon som använder phoenix softcam och liknande kanske kan hjälpa till?

Postad 04 May 2007 - 14:10

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Har någon provat nya firmware med Humax CXHD-1000 (comhem)?
Jag provade för en tid sedan med då fanns inte något passande firmware.

Postad 06 May 2007 - 15:20

ljunks
  • ljunks
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag ska troligen få låna hem en smartwi i nästa vecka och testa med den firmware jag fick av smartwi. Jag återkommer med resultatet här.

Postad 16 May 2007 - 01:44

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Trist att Future inte verkar fungera så bra då jag hade haft nytta utav räckvidden. Skall väl testa smartwi och hoppas att den räcker från övervåningen ner till källaren(tveksamt), gör den inte det så fyller det inget syfte för mig. Vill ju ha tv i sovrummet på övervåningen och i tv rummet i källaren.

Egentligen var jag ju mest sugen på future för att även kunna få in bilden i gäststugan och där räcker inte smartwi till i räckvidd.

FInns det inga som fått future att funka bra, eller nån som har idéer hur man på billigt sätt kan öka räckvidden.

MVH Lorant

Postad 16 May 2007 - 09:25

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det absolut bästa vore att kunna koppla via antennsladdarna. Då skulle det fungera på betydligt längre avstånd.

Postad 16 May 2007 - 13:17

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Min gissning är att SmartWi VILL ha en begränsad räckvidd.

Dom talar om "residential cardsplitter". Om dom byggde en produkt med LÅÅÅÅNG räckvidd (t.ex. en trådburen lösning) så skulle man få betydligt fler emot sig.

Jag tror att många kan ha "överseende" med, kanske tom acceptera en lösning en lösning, som håller sig inom ett hushåll. Dessutom fungerar det perfekt får dom flesta.

OM man har behov av längre avstånd så kan man ju alltid skaffa ett tvillingkort (som man sedan i sin tur splittar med SmartWi).

Jag måste säga att det är få produkter som jag har så mycket glädje av som SmartWi. Den gör sitt jobb kanonbra!

Skulle kunna tänka mig att SmartWi fick ett genombrott om dom tog fram en produkt som öppnar upp möjligheten till flera boxar samtidigt som man binder boxarna till slavkorten. Då kan man inte ta med sig tvillingkorten (som är möjligt idag) utan blir tvingad att ha "tvillingkorten" (slavarna) inom ett hushåll (eller åtminstone nära ett hushåll).

Det skulle bli ett vinnar-vinnar upplägg. Boxer/CanalDigital/Viasat skulle få ytterligare ett försäljningsargument. Dom skulle dessutom inte riskera att folk skaffar tvillingkort och delar med en person på en helt annan ort.

Kunderna skulle även dom vinna på så vis att man kan få tillgång till det digitala utbudet på flera apparater inom hushållet (som på den goda analoga tiden). :D

Postad 16 May 2007 - 13:57

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Må så vara att dom "vill" ha det så, men det vill inte jag och många med mig. Det är klart begränsande med ca 10m. En granne klarade inte ens till rummet bredvid beroende på äldre isolering som hölls på plats med hönsnät som gjorde rummen som "faraday-burar" och stängde ute signalen effektivt.

Lite beroende på frekvens kan man enkelt modifiera och prova att ansluta till koppar. Jag lyckades att förlänga vanligt trådlös överföring av video dryga 300m istället de begränsade 25m med hjälp av samma lösning.

Skall testa lite när tid finnes...

Redigerat av Lancen, 16 May 2007 - 14:16.

Postad 17 May 2007 - 16:18

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Må så vara att dom "vill" ha det så, men det vill inte jag och många med mig. Det är klart begränsande med ca 10m. En granne klarade inte ens till rummet bredvid beroende på äldre isolering som hölls på plats med hönsnät som gjorde rummen som "faraday-burar" och stängde ute signalen effektivt.

Lite beroende på frekvens kan man enkelt modifiera och prova att ansluta till koppar. Jag lyckades att förlänga vanligt trådlös överföring av video dryga 300m istället de begränsade 25m med hjälp av samma lösning.

<{POST_SNAPBACK}>

Med en Faradays bur blir det jobbigt...

Naaa, 10 m är nog lite underdrivet. Själv har jag kört ca: 25 m (testat med några olika uppställningar). Men som sagt var under dåliga förhållanden blir räckvidden sämre.

Postad 17 May 2007 - 21:19

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mjo man borde ju kunna skrapa lite på kopparen på antennen och löda fast ett gem eller något av lämplig längd (dock får man ta hänsyn till frekvensen).

Antennen i mastern får man nog också fixa till.

Postad 17 May 2007 - 22:56

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
I SmartWi's forum finns det ett inlägg om just detta ...dvs. löda och trixa för att få längre räckvidd

-Thomas

Postad 18 May 2007 - 01:39

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

I SmartWi's forum finns det ett inlägg om just detta ...dvs. löda och trixa för att få längre räckvidd

-Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Har kikat men inte hittat något. Det verkar som om dom tar bort den typen av inlägg. Men har du en länk så skall jag titta.

Redigerat av Lancen, 18 May 2007 - 01:39.

Postad 18 May 2007 - 10:31

Unregistered09d54d60
  • Unregistered09d54d60
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hm, var precis på G att köpa smartwi men såg att de ändrat Sagem ITD6280 till "Fungerar för tillfället inte stabilt". Trist.

Postad 19 May 2007 - 11:12

ljunks
  • ljunks
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Såja, nu har man fått vara betatestare för smartwi, med hjälp av loggar lyckades de hitta en bugg. Så till hanse1 och flera andras glädje verkar smartwi nu också fungera med Humax cxhd-1000.
Jag har själv kört med smartwi å hd boxen nu i 2 dygn felfritt.

Skicka ett pm till mig så kan ni få senaste firmwaren.

Postad 19 May 2007 - 11:43

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Kul att höra att det fungerar. Dock är två dygn inte "så" lång tid...

Själv har jag kört flera månader utan problem. Men jag har inte den nämnda boxen heller "bara" ett gäng andra modeller (Sony, Pioneer, Sagem, Thomson, Nokia och Force). Sonyn och Pioneeren går med två olika CA-moduler.

Har även testat Dilog med fint resultat.

Postad 19 May 2007 - 13:23

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Såja, nu har man fått vara betatestare för smartwi, med hjälp av loggar lyckades de hitta en bugg. Så till hanse1 och flera andras glädje verkar smartwi nu också fungera med Humax cxhd-1000.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter lysande. Då är det dags att gå till BRL och köpa en SmartWi igen.
Jag skickar dig ett PM.

Postad 20 May 2007 - 15:20

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Hm, var precis på G att köpa smartwi men såg att de ändrat Sagem ITD6280 till "Fungerar för tillfället inte stabilt". Trist.

<{POST_SNAPBACK}>

I dag var jag på BRL och köpte en SmartWi version 6. Tydligen finns en uppdaterad version 8 som kan något mer än 6, vad vet jag inte. I vart fall så uppdaterade jag masterenheten med din nya firmware. Därefter gjorde jag som bruksanvisningen sa men allt verkar dött. Den tidigare SmartWi och provade lös diodlampan. Lampan på denna masterenhet lyser inte alls. Antar att något är fel. Ska lämna tillbaka SmartWi i morgon till BRL, igen. Lönar det sig att köpa version 8 i stället för 6?

Postad 20 May 2007 - 17:46

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Med version 8 och nya firmwaren så rullade i vart fall Sagem ITD-75 igång. Det var ju trevligt...

Postad 20 May 2007 - 22:28

ljunks
  • ljunks
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter lysande. Då är det dags att gå till BRL och köpa en SmartWi igen.
Jag skickar dig ett PM.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med version 8, men vet inte vad som skiljer den jämfört med v.6. Men lyser inte dioden verkar det vara nåt som är fel.

Postad 21 May 2007 - 01:39

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Har beställt en Future Cardsplitter med 3 kort varav ett 100m kort. Hoppas det kommer snart då jag är sugen på att testa lite. Måste iofs få grejerna från digibox oxå där jag beställt " FireDTV-T-MCE + Sagem 72 inkl. 24 mån Boxer abonnemang ". Har 2st combo boxar från CD med Ca modul till boxer samt en äldre sagembox (stor svart sak) sen kommer jag ju ha ovanstående sagem 72 box oxå och firedtv:n. Hoppas det kommer funka med alla kombinationer. Nån som testar future splitterne med några at dessa maskiner?

Återkommer när jag fått grejerna och kan testa lite.

Har CD`s HDTVbox nu men den skitboxen ska tillbaka.

Postad 21 May 2007 - 08:52

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Har beställt en Future Cardsplitter med 3 kort varav ett 100m kort. Hoppas det kommer snart då jag är sugen på att testa lite. Måste iofs få grejerna från digibox oxå där jag beställt " FireDTV-T-MCE + Sagem 72 inkl. 24 mån Boxer abonnemang ". Har 2st combo boxar från CD med Ca modul till boxer samt en äldre sagembox (stor svart sak) sen kommer jag ju ha ovanstående sagem 72 box oxå och firedtv:n. Hoppas det kommer funka med alla kombinationer. Nån som testar future splitterne med några at dessa maskiner?

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt. Är nyfiken på en test av Futures funktion. Speciellt räckvidden...

Postad 21 May 2007 - 16:55

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Med version 8 och nya firmwaren så rullade i vart fall Sagem ITD-75 igång. Det var ju trevligt...

<{POST_SNAPBACK}>

Har kört (kör) IDT-72 med både version 6 och 8. Båda fungerar klockrent. Trodde inte att 72 och 75 skiljde sig åt på annat sätt än att 75:an har komponent ut. Se dock till att ha boxen strömlös när ni sätter i slaven. Kanske gäller fler Sagem-boxar.

Postad 21 May 2007 - 17:22

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har kört (kör) IDT-72 med både version 6 och 8. Båda fungerar klockrent. Trodde inte att 72 och 75 skiljde sig åt på annat sätt än att 75:an har komponent ut. Se dock till att ha boxen strömlös när ni sätter i slaven. Kanske gäller fler Sagem-boxar.

<{POST_SNAPBACK}>

Uppenbarligen är det skillnad. 75:an gick inte igång på något sätt. Med nya versionen som kom för två veckor sedan hostade den igång med två felmeddelanden, sen har den gått klockrent efter det.

Postad 21 May 2007 - 23:37

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
I dag var jag till BRL och bytte SmartWi version6 som var död till en ny med version 8. Har just provat med min Humax HD-box samt en Force 315C. Forceboxen fungerar felfritt med inte Humaxboxen. När jag stoppade i det nyss parade och låsta klientkortet kom ett meddelandet upp "Felvänt eller felaktigt kort. Jag har provat att göra boxen strömlös en stund utan resultat. Boxen fungerar på vissa kanaler av någon underlig anledning. Bl.a. den nya kanal 9 samt Discover. När jag knappar in Canal+ kommer felmeddelandet upp direkt, likaså på SVT1 och SVT2. Masterboxen har den nya betan 2.37. Detta är andra gången jag har en SmartWi på prov med samma dåliga resultat. Hade hoppats mycket på nya firmware 2.37 men det verkar inte hjälpa mig.

Postad 22 May 2007 - 20:20

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

I dag var jag till BRL och bytte SmartWi version6  som var död till en ny med version 8. Har just provat med min Humax HD-box samt en Force 315C. Forceboxen fungerar felfritt med inte Humaxboxen. När jag stoppade i det nyss parade och låsta klientkortet kom ett meddelandet upp "Felvänt eller felaktigt kort. Jag har provat att göra boxen strömlös en stund utan resultat. Boxen fungerar på vissa kanaler av någon underlig anledning. Bl.a. den nya kanal 9 samt Discover. När jag knappar in Canal+ kommer felmeddelandet upp direkt, likaså på SVT1 och SVT2. Masterboxen har den nya betan 2.37. Detta är andra gången jag har en SmartWi på prov med samma dåliga resultat. Hade hoppats mycket på nya firmware 2.37 men det verkar inte hjälpa mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Körde NewIP och därefter åter 2.37 beta. Efter att jag startat om Humax-boxen en gång blev bilden svart en stund. Därefter kom bilden utan felmeddelande och allt fungerade plötsligt. Nu har jag kört med båda boxarna i snart tio timmar utan problem. Har dock ej ännu stängt av Humax-boxen. Ska låta den vara på, i vart fall veckan ut, innan jag stänger av den. I kväll var det fotboll på Canal+ för mig på en TV och sambon zappade runt på den andra TV:n. Kanoners!

Postad 23 May 2007 - 22:27

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har idag fått alla grejerna och testat lite som hastigast. Kortdelaren funkar ihop med sagen 72 boxen utan problem på 1m ( :wub: ) håll hehe. Tog lite kort oxå men då jag flyttat så kommer det dröja lite innan jag får bredbandet. men både 100m kortet och det andra får plats i mottagaren. Kanske kan ta med korten till jobbet å uppa dom härifrån ifall nån är nyfiken. Kastade upp sovrumstv:n och en combobox som hastigast i sovrummet och kastade in en ca-modul men nått är knas med antennen dit ned då det stog "ingen signal" på tv:n. han inte kolla mera på det innan det var dags att åka till jobbet men ska kolla på det när jag kommer hem i morrn bitti. kan tillägga att det är ett souteräng hus där sändaren just nu står på övervångingen mot baksidan och sovrummet ligger på undervåningen mot framsidan och det är tjockt betongtak. Funkar det med 100m kortet där nera så ska jag givetvis testa kortet med kort räckvidd där oxå. Det följde med nån mackapär med plats för 3 batterier och plats för ett kort. antar att det är avstånds testaren men återkommer när jag testat lite.

/Magnus

Postad 23 May 2007 - 23:31

Lancen
  • Lancen
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har idag fått alla grejerna och testat lite som hastigast. Kortdelaren funkar ihop med sagen 72 boxen utan problem på 1m ( :wub: ) håll hehe. Tog lite kort oxå men då jag flyttat så kommer det dröja lite innan jag får bredbandet. men både 100m kortet och det andra får plats i mottagaren. Kanske kan ta med korten till jobbet å uppa dom härifrån ifall nån är nyfiken. Kastade upp sovrumstv:n och en combobox som hastigast i sovrummet och kastade in en ca-modul men nått är knas med antennen dit ned då det stog "ingen signal" på tv:n. han inte kolla mera på det innan det var dags att åka till jobbet men ska kolla på det när jag kommer hem i morrn bitti. kan tillägga att det är ett souteräng hus där sändaren just nu står på övervångingen mot baksidan och sovrummet ligger på undervåningen mot framsidan och det är tjockt betongtak. Funkar det med 100m kortet där nera så ska jag givetvis testa kortet med kort räckvidd där oxå. Det följde med nån mackapär med plats för 3 batterier och plats för ett kort. antar att det är avstånds testaren men återkommer när jag testat lite.

/Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja... se nu till och rappa på lite med testerna!

Och framförallt, ta fram den långa förlängningskabeln och ranta ut i trädgården med tv och box, och för guds skull, glöm inte måttbandet!!!

:-)

Postad 30 May 2007 - 18:39

MartyAB
  • MartyAB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tjena!

Bor i en lägenhet med bredbandsTV från canaldigital. Kommer cardsplitter att funka med det? Och hur gör man i så fall?

tack.

:mellow:

Postad 31 May 2007 - 05:12

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Om det fungerar beror dels på vilken box du har men även på vilken leverantör.

Enkelt så fungerar det så att du tar ut kortet ur boxen och sätter det i mastern för SmartWi. Sen sätter du en SmartWi-slav i varje box. Innan du startar upp systemet så måste master och slavar paras ihop (men det är en engånsgrej).

Vet inte hur man kan köpa flera boxar till CanalDigitals bredband. Följer inte dom med abonnemanget? Eller kan dom köpas lösa som Boxer-boxar?

Kolla mer på SmartWi:s forum http://www.smartwi.net/forum/

Edit:
Det handlar alltså bara om att dela kortet mellan flera boxar utan att skaffa "tvillingkort".

Redigerat av whome, 31 May 2007 - 05:14.

Postad 31 May 2007 - 06:16

MartyAB
  • MartyAB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Precis extra kort kostar en hel del :) Har läst mig till att CD skickar med en Kreatel IP-STB 1510 eller Motorola VIP1510 som den heter nu. Men vart kan man köpa den? Jag har letat men inte hittat. Eller de skickas bara med abonnemangen?

Postad 31 May 2007 - 07:25

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Har precis skaffat ComHem digital-TV tillsammans med en Samsung 260 digitalbox.

Fråga:
Jag har två TV-apparater och en HDD-inspelare. Jag vill alltså få ut digital-TV och kunna välja olika kanaler på dessa tre apparater, alltså se två olika program och spela in ett tredje.

Kan en cardsplitter hjälpa mig med detta? Måste jag skaffa två extra digitalboxar? Vilket är det absolut billigaste/enklaste alternativet?

Tacksam för hjälp!

PS.
Helt vansinnigt att inte digitalboxen bara kopplas in i antennuttaget och sedan har man exakt samma möjligheter som med analog sändning eller bredband i hela hushållet... När teknik är som sämst! :)

Redigerat av Pompen, 31 May 2007 - 07:38.

Postad 31 May 2007 - 15:02

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Har precis skaffat ComHem digital-TV tillsammans med en Samsung 260 digitalbox.

Fråga:
Jag har två TV-apparater och en HDD-inspelare. Jag vill alltså få ut digital-TV och kunna välja olika kanaler på dessa tre apparater, alltså se två olika program och spela in ett tredje.

Kan en cardsplitter hjälpa mig med detta? Måste jag skaffa två extra digitalboxar? Vilket är det absolut billigaste/enklaste alternativet?

Tacksam för hjälp!

PS.
Helt vansinnigt att inte digitalboxen bara kopplas in i antennuttaget och sedan har man exakt samma möjligheter som med analog sändning eller bredband i hela hushållet... När teknik är som sämst! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tar dina frågor/kommentarer baklänges.

För att få "samma möjligheter som med analog sändning" så skulle det behöva sitta 60 (eller hur många kanaler du nu har digitalt) D/A-konverterare och rf-modulatorer i digitalboxen. Kan du säga dyrt?

Du måste alltså skaffa två extra digitalboxar om du vill se två kanaler och spela in en tredje som du säger. Skaffa två boxar av olika märken för rummet med HDD-inspelaren. Så du inte råkar zappa på boxen du spelar in på medan du tittar på tv.

Postad 01 June 2007 - 11:06

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

OK, jag behöver alltså både en cardsplitter och två extra boxar.

För att få "samma möjligheter som med analog sändning" så skulle det behöva sitta 60 (eller hur många kanaler du nu har digitalt) D/A-konverterare och rf-modulatorer i digitalboxen. Kan du säga dyrt?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är jag på extremt djupt vatten gällande mina inte alls genomtänkta teorier :unsure: :

Behöver man verkligen en D/A-converter och en RF-modulator per kanal? Räcker det inte med en "D/A och RF" per bildmottagare? Ponera en box med säg fem inbyggda D/A-converters och fem RF-modulatorer för att gott o väl täcka ett normalt hushåll?

Vidare, är inte RF-modulatorn förlegad med dagens scart och HDMI? Fast iofs, hur ska man kunna skilja kanalerna åt utan bärvågor?

Sist, D/A-omvandlare, behövs det med senaste teknik på apparater och HDMI? Jag menar varför göra omvandlingen först D/A och sedan tillbaks A/D istället för digitalt hela vägen?

Jag borde förstås tagit fram mina gamla digitalteknikböcker från CTH och färskat upp minnet rejält innan jag flummade iväg med dessa frågor... Sorry ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.