Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Denon AVR-3806 *

411 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 november 2005 - 17:36

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
är det någon som testat bildväxlaren hdmi.
om den håller samma klass om man kör hdmi från dvd till recivern och sen hdmi till projektorn?.
även komponent till hdmi?

Postad 16 november 2005 - 21:10

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Vad jag förstår så fungerar inte rumskorrigeringen när man använder den med analoga källor, är det sant eller bara ett rykte?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är tyvärr sant ;)

Postad 16 november 2005 - 23:07

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Ursäkta min okunnighet. Kan ni förklara betydelsen av rumskorrigering med analoga respektive digitala ljudkällor.
Peter B

Postad 17 november 2005 - 08:11

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Kör hdmi från dvd via receivern till proj: Ingen försämring.
Växlar även s-video från digitalbox via receivern: Funkar det oxå.

Det tar lite tid för min dvd och receivern att "handskaka". Men av nån anledning
går det snabbare nu än från början.

Postad 17 november 2005 - 08:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Rumskorrigering jobbar med en rad olika parametrar för varje kanal. Audyssey 2 i detta fallet kollar så du kopplat in högtalarna rätt, mäter avstånd till dem och så att alla högtalare spelar lika högt. Sedan så mäter den av rummet och korrigerar för eventuella akustiska fel som skulle uppstå i just ditt rum. Pretty nifty.

Digitala källor är alltså antingen digital coaxial anslutning mellan dvd och reciever, optisk, hdmi eller denonlink. Analog är allt annat som 2 eller flerkanalig phonokontakt/er

3806 använder alltså enbart rumskorrigeringen på de käller du anslutit digitalt. De analoga struntar den i och du för köra med manuella inställningar som på den goda tiden.

Ni som plöjt djupare i manualerna än vad jag har, går det att ha olika inställningar för olika ingångar? Tänkte om man gjort en rumskorrigering för denonlink-ingången kan man då spara den och sedan använda en manuell inställning man gjort till ex sin vinylspelare?

Postad 17 november 2005 - 15:22

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
nu har jag beställt en deon 3806 hoppas den är värt pengarna

Postad 17 november 2005 - 15:28

rondan
  • rondan
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ni som har 3806 hur funkar rumskorrigeringen dvs är ni nöjda,stor skillnad mot manuell inställning, är det något man behöver eller blir det lika bra om man ställer in manuellt/med ljudtrycksmätare?

Är sugen på en Denon 3806 därav alla frågor

rondan

Postad 17 november 2005 - 15:47

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
"Ni som har 3806 hur funkar rumskorrigeringen dvs är ni nöjda,stor skillnad mot manuell inställning, är det något man behöver eller blir det lika bra om man ställer in manuellt/med ljudtrycksmätare?"

Nivåerna blir väl minst lika bra med ljudtrycksmätare.
Man fipplet med equalizer på varje kanal?
Du kanske har tips på nån länk om hur man fixar till det manuellt? Vore kul att veta hur man gör.

Postad 17 november 2005 - 16:09

rondan
  • rondan
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
jag har fått kört Ezset med den inbyggda miken i fjärren på min H/K Avr-5550 och sen justerat med hjälp av hörseln det som inte låtit bra därav min undran

Postad 17 november 2005 - 16:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Det som audessey gör klarar man inte att göra manuellt, det behövs en dator isf.

Visst kan man mäta avstånd, ställa in nivåer med ljudtrycksmätare, även ställa in nivåer vid olika hz (eq) ... Men det är när detta ska ske på 6 platser samtidigt det börjar bli lite struligt kanske :lol:

Postad 17 november 2005 - 16:42

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
"Det som audessey gör klarar man inte att göra manuellt, det behövs en dator isf.

Visst kan man mäta avstånd, ställa in nivåer med ljudtrycksmätare, även ställa in nivåer vid olika hz (eq) ... Men det är när detta ska ske på 6 platser samtidigt det börjar bli lite struligt kanske"

Tänkte väl nästan det. Då är inte 3806áns funktioner att förakta....

Postad 17 november 2005 - 20:20

Unregistered995
  • Unregistered995
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Rumskorrigering med audyssey kan inte jämföras med en parametrisk eq. Följande är skrivet av en från audyssey laboratories, se avsforum http://www.avsforum....04&page=1&pp=20

MultEQ is completely different from previous room correction methods in several ways:

1) The test signal is a proprietary one that is deterministic rather than statistical like pink and white noise. This allows us to get much higher SNR and not be influenced by background noise.

2) MultEQ filtering is the core of our technology. It is not based on parametric filters or multi-band. In our research and that of others it has been shown that IIR implementations of parametric EQ end up doing more harm than good. There are many reasons for this, but one of the key ones is that IIR filters destroy the time domain. This can cause audible ringing or smearing of sound depending on the frequency. MultEQ uses FIR filters. This is possible because DSP chips are now powerful enough to allow processing with FIR filters. So we fix both the time domain and the frequency domain at the same time.

3) MultEQ also addresses the issue of correction at multiple listening positions in a very unique way. Rather than averaging measurements (which is known to result in incorrect results because peaks in one seat can cancel dips in another when averaging), we use a method based on fuzzy logic that combines the measurements from multiple seats in a way that is more representative of the problems of each seat. This allows our filters to perform better than ones that simply average over a few positions.

4) The crossover finding method is based on measurement of each satellite and subwoofer in the system at multiple seats in the room. The frequency that best optimizes the blend between the sat and the sub is selected based on complex addition (phase and amplitude). This frequency can be different for each channel if, for example, the sat speakers are different.

5) The Denon receiver allows the installer to do a completely manual equalization. However, keep in mind that this manual EQ is based on parametric IIR filters and subject to the drawbacks I mentioned above. Crossover frequencies and all other parameters (such as delay and level trims) can also be set manually if desired.

Chris
CTO Audyssey Laboratories

Postad 18 november 2005 - 08:18

niklass
  • niklass
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
tjenare!

har just beställt en 3806 som ersättare till min NAD T763 som bara har strulat o strulat o strulat, hoppas på stabil funktion i Denonen...

Jag har gått emot mina egna principer i detta köp, jag köpte den nämligen olyssnad över telefon.

Första gången jag gör ett så "oansvarigt" inköp... men jag tror nog att jag blir nöjd...

Ngn här som har jämfört 3806 mot en nad, tänker i första hand på ljudet?
Sen ärväl risken rätt stor att det mest är DenonNerdar i denna tråden så alla kommer väl att säga att Denon är bättre på alla sättt... men det är ju lite granna det jag vill höra, en bekräftelse på att jag har köpt rätt grej :D

Det jag i första hand gillade med NAD var ju deras strömstyrka och kontroll över basen... kommer denon i närheten där?

Tack för mkt intressant läsning i denna tråden.

/n

Postad 18 november 2005 - 16:35

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Om nu systemet sätter alla högtalare till large, ska jag i så fall
köra på det och inte förkasta det som "tokvärden"??

Delningsfrekvenserna sattes dessutom till 40Hz, även på mina bakhögtalare som inte
går längre ner än 55Hz.

Avstånden stämde exakt. Förutom subben då, som den la till en 2,5 meter på.

Får väl testa att låta bli att ändra resultatet, för nyfikenhets skull.

Postad 19 november 2005 - 12:09

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
min rumskalibrering funkar inte när den testat vänstra fronten kommer det fram på displayen caution mic or sp :none.
men manuellt har jag ställt in allt o kollat med en dvd skiva att alla högtalare är rått kopplade vad göra.?

Postad 19 november 2005 - 12:22

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

min rumskalibrering funkar inte när den testat vänstra fronten kommer det fram på displayen          caution mic or sp :none.
men manuellt har jag ställt in allt o kollat med en dvd skiva att alla högtalare är rått kopplade vad göra.?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har antagligen precis som jag, mic input till VAux.L. Ändra det, så fungerar det nog :D

Postad 20 november 2005 - 11:59

Unregistered45a72c65
  • Unregistered45a72c65
  • Forumräv

• 511 inlägg
  • 0
ja nu funkar det testade i går med kolla bild från decodern via recivern
(scart ut dekodern CYP omvandlare till component till recivern och HDMI till projektorn)
vart bra bild . Ska nu läsa om hdmi från dvd till recivern och sen hdmi till projektorn.
blir det samma kvalitet på bilden när man går via recivern?

Postad 20 november 2005 - 12:52

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

ja nu funkar det  testade i går med kolla bild från decodern via recivern
(scart ut dekodern CYP omvandlare till component till recivern och HDMI till projektorn)
vart bra bild . Ska nu läsa om hdmi från dvd till recivern och sen hdmi till projektorn.
blir det samma kvalitet på bilden när man går via recivern?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har funderat på en CYP omvandlare, men vet inte om det är någon mening med en sådan bara för att få till det med HDMI växling i recivern? Jag har HDMI ingång på min LG PX4RV plasma, men även scart RGB och det känns tveksamt att först omvandla RGB till komponent för att sedan omvandla till HDMI. Kan bli både sämre och kanske något bättre, men det kostar lite.

Är det någon som har erfarenhet av scart RGB vs omvandling till HDMI?

Enligt test i tidningen Hemmabio var det ingen större vinst med HDMI på LG plasman eftersom den antagligen omvandlar signalerna väl så bra själv.

Vinsten är ju om man kan ha endast en HDMI kabel till Plasman och sedan växla med 3806:an. :rolleyes:

Finns det förresten några digital tv boxar med HDMI?

Postad 21 november 2005 - 00:35

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
En fråga bara:

Har en uppsättning Audio Pro Black Diamond som jag kört ett par år med en HK reciever. Funderar dock på att skaffa en 3806, mycket pga funktioner och bildväxling, men jag har för mig att jag läste någonstans om att det var olämligt med 4 ohms-högtalare (som mina är)...

Någon som vet?

Postad 21 november 2005 - 08:41

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Vad jag förstår så fungerar inte rumskorrigeringen när man använder den med analoga källor, är det sant eller bara ett rykte?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är tyvärr sant :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska fungera. Jag har en kollega som fått till det!

Kör ni med "Direct mode" när ni kör analogt eller "Stereo mode"? Kör ni stereo mode så fungerar det, annars måste ni ställa in i OSD att korrigeringen ska fungera i direct mode.

Mvh Mathias

Postad 21 november 2005 - 10:31

Cvampen
  • Cvampen
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur ska man göra det, hittar inte riktigt det i manualen. Får man rumskorrigerat analogt flerkanalsljud genom att ändra denna inställning?

Postad 21 november 2005 - 20:36

rsmg
  • rsmg
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hakar på Dig Dr JP, om det går bra :)

Sitter oxå med 4 ohms högtalare, Dali 104, som jag skulle vilja ha tillsammans med 3806:an. I mitt fall så måste det väl gå bra, eller...? Jag kör ju en "old" Denon stärkare idag AVR-1000, ja jag vet det är hög tid att gradera uppåt lite... men jag är så nöjd med mina gamla Dali "pjäser" så jag tänkte att man kunde köra dom som "bak-talare" eller nåt ? Kan inte någon kunnig (vilket det finns många av här) utvecklade detta lite vad som är möjligt med 4 ohmare !

Mvh. rsmg

Postad 21 november 2005 - 22:09

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Hakar på Dig Dr JP, om det går bra  :)

Sitter oxå med 4 ohms högtalare, Dali 104, som jag skulle vilja ha tillsammans med 3806:an. I mitt fall så måste det väl gå bra, eller...? Jag kör ju en "old" Denon stärkare idag AVR-1000, ja jag vet det är hög tid att gradera uppåt lite... men jag är så nöjd med mina gamla Dali "pjäser" så jag tänkte att man kunde köra dom som "bak-talare" eller nåt ? Kan inte någon kunnig (vilket det finns många av här) utvecklade detta lite vad som är möjligt med 4 ohmare !

Mvh. rsmg

<{POST_SNAPBACK}>

Så här skrev jag i en annan tråd:
Rent tekniskt så ska man akta sig för högtalare med låg impedans om man har en förstärkare som inte klarar låga laster. Det betyder att förstärkaren kommer få problem att driva högtalare med kontroll, eller till några högre ljudnivåer innan den klipper.

Har inte hittat någon effektkub på 3806 (den är för ny), men 3805 är stabil och klarar sig bra i 1 ohm. 3806 borde vara ännu bättre och borde inte bli något problem.

Dock så säger det inget hur det låter :P

Postad 21 november 2005 - 22:35

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är tyvärr sant :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska fungera. Jag har en kollega som fått till det!

Kör ni med "Direct mode" när ni kör analogt eller "Stereo mode"? Kör ni stereo mode så fungerar det, annars måste ni ställa in i OSD att korrigeringen ska fungera i direct mode.

Mvh Mathias

<{POST_SNAPBACK}>

Är det så här du menar?

Äsch, skulle bifoga sidan 67 i den engelska manualen men fick inte till det....

Redigerat av Unregistered2811108e, 21 november 2005 - 22:44.

Postad 21 november 2005 - 22:57

DrJP
  • DrJP
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Dock så säger det inget hur det låter  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Sant...

Finns väl inte så mycket annat att göra än att köpa den, testa den och ev lämna tillbaks den :P
Ljudet är ju trots allt rätt beroende på den specifika kombinationen...

Btw vet någon om H/K's förstärkare brukar vara bättre på 4 ohmshögtalare än Denon?

JP

Postad 21 november 2005 - 23:03

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Är det så här du menar?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, kolla på sidan 78 istället, "Setting the direct mode setup".

Postad 22 november 2005 - 21:46

rsmg
  • rsmg
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har inte hittat någon effektkub på 3806 (den är för ny), men 3805 är stabil och klarar sig bra i 1 ohm. 3806 borde vara ännu bättre och borde inte bli något problem.

Dock så säger det inget hur det låter <_<

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tackar max !

Jag ska hålla ögonen öppna efter "kuben" :D
I min manual till min gamla Denon stärkare så står det 6-16 ohm rek. till den och dessa Dali 104:or låter mycket bra med denna om man inte ger på för mycket, så hoppet finns. Tänkte ju ändå bara använda dessa som "bak-surr" högtalare och funkar det inte så är det så... Ser ju klart trevlig ut 3806:an. I och för sig så är väl det mesta bättre än vad jag har idag... :o

Mvh. rsmg

Postad 24 november 2005 - 18:24

MikoSad
  • MikoSad
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Kan man få med subben i PLII och NEO6 utan att ställa subinställningarna på LFE+Main i setupen?
Det innebär väl att man även i DD och DTS får frontarnas bas i subben, vilket jag inte vill.

I min gamla 3802a fick jag med subben i NEO6 per automatik utan att ställa den på LFE+Main, dock inte i PLII.

Postad 27 november 2005 - 19:45

niklass
  • niklass
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjenare!

imorgon kommer troligen min 3806 på posten, ngt särskilt jag ska tänka på eller göra innan jag sätter igång och i vanlig ordning testar igenom _alla_ funktionerna?

vad tycker ni som har haft era ett tag nu, vad är det man ska göra för att underlätta?

Postad 28 november 2005 - 00:01

Unregistered63b08f33
  • Unregistered63b08f33
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej!

Hämtade min i dag på Hi-Fi klubben.

Till en början så var det en stor röra med den där fjärren och alla funktioner. Efter lite pillande så blev det lite mer koll och gjorde alla inställningar.

Alla automatik inst verkar fungera bra.

Kan bara säga att jag är jätte nöjd!

Mvh
Micke

Postad 28 november 2005 - 13:24

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Är det så här du menar?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, kolla på sidan 78 istället, "Setting the direct mode setup".

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Mathias.B. Det var faktiskt den sidan jag menade :)

Postad 29 november 2005 - 07:37

niklass
  • niklass
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjenare!
fick hem min stärkare igår och den spelade ju fint ju :)

lite ljus tyckte jag att den var, trots att jag spelar den ihop med sonusfaber, som ju är kända för sin ngt varma och mjuka ljudbild, dock ej i klass med KEF.

Jag hoppas dock att den ska runda till sig lite efter inspelning, ngn som märkt av ngt sådant?
Det är ju det vanliga att dom blir lite mjukare o varmare när elektroniken blivit inspelad.

Tycker nog att menyerna var rätt lättfattliga och manualen helt ok till skillnad mot många, däremot fjärren var ju ett lågvattenmärke av rang alltså.

Riktigt jobbigt med pekskärmen, får hoppas att det går att vänja sig vid dock.

Imponerande med separat crossover för varje högtalare ;) det gillar vi!

jahupp tänkt bara skriva av mig lite :huh:

/n

Postad 29 november 2005 - 16:25

Ortovox
  • Ortovox
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Hakar på Dig Dr JP, om det går bra  :)

Mvh. rsmg

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan
Jag va i helgen på Hifiklubben i Malmö och där ställde jag samma fråga som du gör här.
Svaret blev att köra 4 Ohms högtalare till 3806 går fint så länge man spelar vettigt och t.ex inte fortsätter höja volymen även när det börjar låta skit från högtalarna. Det ska dessutom mycket till för att sabba förstärkaren men är man galen och vill så kan man. Jag kan däremot tänka mig att man ska undvika effektkrävande svårdrivna 4Ohms högtalare för att va på den säkra sidan.

För min del så gällde frågan mina 4 Ohms Dali 107 som jag älskar ;) och vill behålla även när jag köpt nya frontar. Dessa sa han va inga problem att driva med 3806 och som bakhögtalare skulle de funkar mycket bra om jag skulle vilja det, man kommer ju belasta dessa mindre än fronthögtalarna. Med tanke på detta så lär dina 104or gå minst lika bra att köra som mina 107or. Jag har dessutom kört mina Dali 107 på en Denon surround förstärkare (6-16 Ohm) i flera år utan problem.

Eftersom jag själv är i tankarna om att köpa 3806 så har jag lite funderingar.

Hur är det egentligen, klarar 3806 att konvertera alla videoformat IN till hdmi OUT?
Är 3806 mycket ljus i ljudet så att det kan va lite jobbigt med ljusa högtalare som Ikon6?
Är avsaknaden av den enklare typen THX cert som Pioneer/Yamaha har på mostvarande modeller något att bry sig om?
Och så till sist, finns det någon annan förstärkare som kan mäta sig med 3806 i ungefär samma prisklass med samma finesser?

mvh Jonas

Redigerat av Ortovox, 29 november 2005 - 16:29.

Postad 29 november 2005 - 16:43

niklass
  • niklass
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
3806:an konverterar enligt manualen alla inkommande signaltyper till HDMI
komposit,s-video och komponent. (både i RGB och Ycb colourspace (kankse inte korrekt benämning men ni förstår väl vad jag menar))

Denon är märkbart ljusare än t ex NAD, jag har dock bara spelat på min några få timmar. Tycker inte att den låter vass eller ssssig däremot.

men som sagt jag kan återkomma om några veckor med "inbrända" erfarenheter.

Jag har min till en Sonus Faber setup som ju inte är kända för att vara ljusa i ljudet heller iofs.

/n

Postad 29 november 2005 - 16:55

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0

Och så till sist, finns det någon annan förstärkare som kan mäta sig med 3806 i ungefär samma prisklass med samma finesser?

Kolla in Yamaha 4600. Jag hade valt den om den kostade lite mindre. Men det blev 3806án istället

Läste precis Whats Hifi där dom föredrar Yamaha 4600 mot 3806. Även andra magasin har hissat Yamman.

Ljudmässigt är mitt tips att 4600 är bättre. Mindre finesser dock. Jag valde finesserna, ljudet går att fixa till med tex högtalarkablar, val av högtalare o kanske ett slutsteg...

Postad 29 november 2005 - 22:09

rsmg
  • rsmg
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Trevligt med Ditt inlägg Ortovox !

Det låter lovande, dina 107:or är väl "storebror" till mina 104:or om jag minns rätt :)
har för mig att dessa var lite för stora för min då lilla lägenhet när jag valde.
Sitter nu och kollar runt på vilka högtalare jag ska komplettera med, tänkte köpa "hela" front delen ny (alltså frontar och center) och är oxå rädd för att få det lite för "ljust"... 3806:an verkar dock vara ett bra val i sin prisklass (tycker jag) men jag tänkte vänta in Hemma Bio tidningens test av "stärkare" i 10k pris klassen som ska komma i nästa nummer, vet dock ej om 3806:an är med.

Mvh. rsmg

Postad 30 november 2005 - 23:03

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Vad händer om man kopplar in RGB istället för CYB på komponentingångarna, klarar recivern ändå av att konvertera till HDMI? Den borde väl vara kompatibel med bägge systemen eftersom den kan skicka vidare både RGB och CYB HDMI...

Postad 01 december 2005 - 09:24

Unregistered63b08f33
  • Unregistered63b08f33
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Har ett litet probblem.

Subben hittas i auto configen och fungerar prima i film osv. Men när jag lyssnar på radio så är det inge liv i den. På högtalarindikeringslamporna så lyser FL,FR och SW så jag tycker det borde fungera.

Några tipps på vad det kan vara

Mvh
Micke

Postad 01 december 2005 - 18:43

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Det kan inte vara så att du inte har så låga frekvenser där?

Själv hade jag problem med att subben var för "aktiv" vid radiolyssning med min gamla 1603 på en lokalradiokanal (Radio City). Med 3806 fungera det mycket bättre.

Postad 01 december 2005 - 20:43

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Eftersom insignalen är vanlig PCM utan LFE signal så måste du först gå in i speaker config och välja "Yes" på subwoofer och sedan LFE+Main i Subwoofer setup.

Postad 01 december 2005 - 21:20

Unregistered63b08f33
  • Unregistered63b08f33
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Som max säger så var det att jag bara hadde LFE på. Så det var lite SBS.....

Tyckte det lät bättre nästan att lyssna utan sub och att den bara jobbar när det blir film. Gör ett bättre jobb då.

Mvh
Micke

Postad 02 december 2005 - 17:19

Ortovox
  • Ortovox
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Trevligt med Ditt inlägg Ortovox !

Det låter lovande, dina 107:or är väl "storebror" till mina 104:or om jag minns rätt  :)
har för mig att dessa var lite för stora för min då lilla lägenhet när jag valde.
Sitter nu och kollar runt på vilka högtalare jag ska komplettera med, tänkte köpa "hela" front delen ny (alltså frontar och center) och är oxå rädd för att få det lite för "ljust"... 3806:an verkar dock vara ett bra val i sin prisklass (tycker jag) men jag tänkte vänta in Hemma Bio tidningens test av "stärkare" i 10k pris klassen som ska komma i nästa nummer, vet dock ej om 3806:an är med.

Mvh. rsmg

<{POST_SNAPBACK}>

Japp det stämmer 107 va storebroren med 3vägs system och 10" bas.
Skriv gärna här sen vad för Front/center system du valde och hur det låter med 3806.
Jag ska försöka få tid att köra iväg och lyssna på 3806+Ikon6+Ikon Center för att se så inte det blir en för ljus kombination. Jag gillar annars ljudet i Ikon 6.

mvh Jonas

Postad 02 december 2005 - 23:35

rsmg
  • rsmg
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej Ortovox !

Ja visst, jag kommer med info. det är "klurigt" det här !
Har en bit att åka för att prov lyssna så jag tänker forska lite till så får vi se. Det samma gäller er "keep posting" :)

Mvh. Magnus

Postad 11 december 2005 - 19:22

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Testad i norska DVD & Hjemmekino. Deras sammanfattning fritt översatt:

"Med 3806 tar Denon ett ännu fastare grepp i prissegmentet. De har förbättrat
den redan fina 3805 med massiva uppgraderingar. Jag menar att man kan fundera
på att använda den som en ren surround-förförstärkare också, så bra är den."

+ :
Gode oppsettsmuligheter (kommer inte på nån bra översättning)
Konverterar till HDMI
Lika bra på film som musik

- :
Placering av högtalarterminalerna vid biamping
Ingen dimmning av displayen från fjärrkontrollen

Postad 14 december 2005 - 12:54

Unregistereda28250e4
  • Unregistereda28250e4
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Kanske lite udda fråga i djungeln av rumskorrigerringar, HDMI olika digitalformat etc. men jag skulle vilja höra om någon har provat phonoingången och kan ge ett utlåtande. Det hör ju inte till ovanligheterna att ett dylikt finns i dessa dagars moderna apparater. :blink:

Postad 15 december 2005 - 11:11

Veritas
  • Veritas
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
En liten kommentar angånde 3806 konvertering analog--->HDMI: Bilden skalas inte upp eller ned av 3806, d v s skickar man PAL via komponent så får man PAL via HDMI, inte 720P eller 1080i. Vill man skala upp bilden så måste man köpa Denons större modeller. Skickar man 720P via komponent så får man alltså ut 720P via HDMI.

Jag har inte testat detta personligen, har ingen 3806 ännu, så se det som andrahandsuppgifter.

Redigerat av Veritas, 15 december 2005 - 11:11.

Postad 15 december 2005 - 15:42

fille_h
  • fille_h
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjaba

Lite sugen är man ju :D

Har en fundering på att köra:

HTPC med mp3/ape musik --75 ohm Digital coax--> Denon 3806 med Audyssey + D/A--> pre-out front L/R--> main-in L/R Audion rörförstärkare 2*7W--> 2 st Audiovector M1 sig.

Kan jag köra Audyssey rumskorrigering+D/A med bara frontarna igång?
Vilket mode kör man då för bäst ljud (stereo/direct)?
Finns det ett "rumskorrigeringsminne" för flerkanal och ett för 2 kanal? Frekvens/tids responsen lär ju skilja mycket mellan antalet högtalare.
Man gör väl 2 olika kalibreringar?
:D

/fille

Postad 16 december 2005 - 17:17

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
3806:an fick grymt positiv kritik i nr.12 av Bild&Ljud.

Citerar Slutsatsen:
"Jag utnämner härmed Denons AVR-3806 till tidernas fynd mellan 10000-15000 kronor, och jag är beredd att argumentera med vem som helst om den saken.
Faktum är att Denon lyckats finslipa sin ädelsten AVR-3805 ytterligare, så att den nya receivern lockar fram musiken och filmljuden på ett enormt engagerande sätt."

"det saknas en aning kraft i djupbasregistret, men i den här prisklassen är det få - om ens någon - som kan skryta med samma dynamiska förmågor som denons receiver."

Inte illa pinkat.....

Redigerat av Unregistered28144, 17 december 2005 - 13:04.

Postad 18 december 2005 - 09:54

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Är det någon som testat HDMI switchen mot projektor. Om signalen på något sätt försämras från DVD till proj.
Hur blir bilden t.ex om man matar in S-video eller component från digitalbox och tar ut HDMI till proj.

Sitter med en 3805 idag och funderar på om 3806 skulle kunna vara ett ytterligare lyft och förenkling på kabelsidan.

Postad 18 december 2005 - 16:38

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Är det någon som testat HDMI switchen mot projektor. Om signalen på något sätt försämras från DVD till proj.
Hur blir bilden t.ex om man matar in S-video eller component från digitalbox och tar ut HDMI till proj.

Sitter med en 3805 idag och funderar på om 3806 skulle kunna vara ett ytterligare lyft och förenkling på kabelsidan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att det fungerar bra, de gånger som vi provat i butiken. Jag har bara ett litet tips: HDMI-switchen kommer att skicka samma signaltyp som den får in. Alltså via S-video kommer utsignalen att bli 480i eller 576i. Kolla upp att er projektor/skärm accepterar denna signaltyp innan köp! :(

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.