Jajemän! Det där borde väl ändå vara nog för att få tyst på alla gnällspikar som tjatar om att iPhonen är defekt! Väntar ivrigt på en mjukvaruuppdating!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 27 augusti 2008 - 14:50
Jajemän! Det där borde väl ändå vara nog för att få tyst på alla gnällspikar som tjatar om att iPhonen är defekt! Väntar ivrigt på en mjukvaruuppdating!
Postad 27 augusti 2008 - 14:52
om du skall börja kasta paj på andra forummedlemmar...så kan jag lova dig en och annan kommentar
Postad 27 augusti 2008 - 15:04
Postad 27 augusti 2008 - 15:11
har själv riktigt svårt att förstå att man valt en i princip osynlig profil...detta är glömt om ett tag, men kan ju inte vara bra för nått företag att bara ta emot, eller ?
Redigerat av fastball, 27 augusti 2008 - 15:14.
Postad 27 augusti 2008 - 15:13
Postad 27 augusti 2008 - 15:21
om du skall börja kasta paj på andra forummedlemmar...så kan jag lova dig en och annan kommentar
Oj... det var inte riktat till någon person.

Menar egentligen att vi alla som oroat oss kanske kan dra en lättnadens suck över de tester GP kommit fram till. Men det är klart... än har vi inte tagit del av någon uppdatering.
Postad 27 augusti 2008 - 15:32

om man struntar i apple/telia i just detta ärende...så blir det ändå ytterligare en händelse där användare hamnar i konfilkt med "storbolagen", och frustrationen bara växer...du ringer till supporten som du inte ens vet om dom tillhör bolaget eller om dom är inhyrda och får ett "har aldrig hört tals om" i örat....rätt intressant, att mönstret liknar många andra personers historier i andra länder, om får tro vad folk skrivit
Postad 27 augusti 2008 - 15:45
Ja... där gjorde jag en intressant kovändning! Jag skall tänka innan jag kommenterar i fortsättningen!
Men ovanpå detta så ser jag fram emot den dagen där ingen längre behöver skriva artiklar om att iPhonen inte håller måttet jämfört med konkurrenternas lurar!
Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 27 augusti 2008 - 15:46.
Postad 27 augusti 2008 - 19:03
Tror helt enkelt det är så att nu när apple har fått ut den i sverige så förhandlar de inte med fler här förrän de förhandlat klart på de marknader den än inte är ute. Jag tror alltså att apple helt enkelt väljer att inte förhandla med fler förrän de känner att det är dags för det steget.
Man har även kunnat läsa om att 3 skulle förhandla med Apple om att få sälja Iphone, men sen har man inte fått veta mer. Frågan är hur det har gått. Kanske är munkavel på tills de tre "inte exklusiva" månader som Telia verkar ha ensamrätt för (rolig mening) har gått ut.
Jag vet att operatören Tre har planerat möten med Apple om Iphone och det var otroligt dyra möten också, 200 000 spänn per person från operatören tog Apple betalt (!). Sedan är det upp till var och en att spekulera om resultaten av dessa möjliga möten och när en introduktion kan tänkas ske.
Edit : Stavfel.
Redigerat av zinned78, 27 augusti 2008 - 19:04.
Postad 27 augusti 2008 - 20:04
Postad 27 augusti 2008 - 20:52

Postad 27 augusti 2008 - 20:57
Du lär få problem med att se video på typ ALLA andra siter än YouTube. T.ex. Aftonbladet, Expressen, Vimeo, RedtubeNu när iphonen inte stödjer flash, är det nått mer man missar på internet än reklam och sånt. Altså vilka internetsidor får man inte tillgång till?

Postad 27 augusti 2008 - 21:12
Jag vet... Men inga telefoner är perfektaokej perfekt, fan att redtube inte funkar då stort avbreck

Postad 27 augusti 2008 - 21:33
Surfar man via Aftonbladets mobilsajt så kan man se en hel del av de videoklipp som ligger ute på den "ordinarie sajten"!Du lär få problem med att se video på typ ALLA andra siter än YouTube. T.ex. Aftonbladet, Expressen, Vimeo, Redtube
etc...
Postad 27 augusti 2008 - 21:50
Ok, jag försökte faktisk att testa det ikväll, men jag kommer inte in på sajten. Är det bara jag som har problem?Surfar man via Aftonbladets mobilsajt så kan man se en hel del av de videoklipp som ligger ute på den "ordinarie sajten"!
Postad 28 augusti 2008 - 08:35
Postad 28 augusti 2008 - 08:59
Jag uppdaterade drivrutinerna för moderkortets chipset som i mitt fall var nforce2 krets och efter det kunde jag på en av datorna usb portar få det att fungera. Istället slutade en del andra usb portar helt att fungera : (
Postad 28 augusti 2008 - 14:21
Macmic, har du fått hem ditt sim än? Och i så fall, fungerar det?Super ! Tack !
Hittade denna sida http://www.any-network.com/ och beställde ett därifrån, någon som testat just den ?
Jag har lite problem med mitt Rebelsim fortfarande. Det fungerar med samtal i båda 2 och 3g näten, men av någon anledning som kommer jag inte ut på Internet.
Alltså får jag ingen datanätsansluttning

Några som har fått det att fungera med någon annan leverantör än Telia?
Jobbar aktivt med killarna på Rebelsim, så jag har fortfarande förhoppning om att det kommer att fungera någon gång!
Var dock förbi Mr. Gizmo idag för att jag ville testa med deres Sim Unlock.
När jag kom in så håll de på med att sälja ett kort till killen framför mig. Det gick sådär, de fick ingen kontakt alls, varken i kundens eller "Mr. Gizmo"'s egen Iphone, så deres lösning verkar inte heller 100% ...
Postad 28 augusti 2008 - 14:26
Postad 28 augusti 2008 - 14:40
När telefonen inte längre är låst till Telia (om du har en från f.eks Italien - eller t.ex. använder Rebelsim, som jeg), så kan du manuellt skriva in inställningarna för APN under Settings - General - Network -Cellular Data Network.Hur funkar nätverksinställningarna i Iphone? Kan man justera dem manuellt eller kräver de ett installationspaket från nätoperatören?
Har du Telia, så måste du förlita dig på att de uppdaterar inställningarna, om det behövs.
Postad 28 augusti 2008 - 17:23

Idag fick jag mitt lilla paket från England med RebelSim och efter några timmars testande och pillande så fungerar mitt Tele2 kort med 3G-Data, samtal, SMS och allt.

Det man ska göra förutom det som står i manualen är att skriva in följande under Mobila datanätverk
APN: internet.tele2.se
Användarnamn: gprs
Lösenord: internet
Efter att du har skrivit in ovanstående uppgifter är det bara att starta om telefonen och surfa för 99kr/mån

Redigerat av T.P., 28 augusti 2008 - 17:29.
Postad 28 augusti 2008 - 18:08
Kan jag använda iPhone utan att ha ett SIM-kort i den, dvs bara med Wifi ? Finns det några funktioner som inte fungerar (förutom att ringa, SMS, etc)
Postad 28 augusti 2008 - 18:25
Japp, det kan du, då har du bara en lite dyrare Ipod TouchEnkel fråga (och inte så dum som den låter).
Kan jag använda iPhone utan att ha ett SIM-kort i den, dvs bara med Wifi ? Finns det några funktioner som inte fungerar (förutom att ringa, SMS, etc)

Postad 28 augusti 2008 - 18:34
Macmic, har du fått hem ditt sim än? Och i så fall, fungerar det?
Näe, det har inte kommit ännu trots att det står leverans inom 3-4 dagar worldwide på deras hemsida, beställde iofs lite sent på fredags eftermiddag så man får väl räkna bort helgen, men man tycker ju att det borde anlända snart i alla fall.
Lite mer oroande är att de sedan i måndags har en 'version 2' som enligt informationen skall vara speciellt för iPhone 3G, med "No more dropped signal" och 'Full 3G Data support' som främsta argument, och eftersom jag ju gärna vill ha det så försöker jag kontakta dem för att 'uppgradera' mitt köp, och det var inte lätt ska jag säga. Tappat räkningen på hur många gånger jag mailat och ringt nu, men inget svar alls på email och ringer man så kommer man bara till en telefonsvarare som säger att alla är upptagna

Tråkigt att höra att du har problem med Rebelsim, hoppas att det löser sig. Det låter ju i alla fall bra att du har kontakt med dem !
Någon som har en lösning som funkar får gärna skriva här eller PMa !
Hej Lindhardsen och alla andra som vill använda någon annan operatör än Telia. Jag har glada nyheter till er!
YES !!!
Tackar för info, det kan bli aktuellt för mig att köra på ett Rebelsim som sagt

Edit: trippelposten borttagen

Redigerat av macmic, 28 augusti 2008 - 18:35.
Postad 28 augusti 2008 - 19:26
Har gjort en restore utan Jailbreak, och då fungerar det.
Kan inte säga säkert att det var jailbreak processen som gav problemet, men det verkar jo som det!
Skall testa lite mer, så att jag vet.
Men skönt känns det - nu kör även jag 2/3g och data via tele2

Postad 28 augusti 2008 - 19:36
Märker du någon skillnad på 3g mottagningen eller är det densamma som med Telia?Det visar sig att det inte är mitt Rebel det är fel på, det är telefonen, eller rättare mjukvaran.
Har gjort en restore utan Jailbreak, och då fungerar det.
Kan inte säga säkert att det var jailbreak processen som gav problemet, men det verkar jo som det!
Skall testa lite mer, så att jag vet.
Men skönt känns det - nu kör även jag 2/3g och data via tele2
Postad 28 augusti 2008 - 19:45
Jag har nästen obefintlig täckning båda med Telia och Tele2 - Men jag skall rättfärdigt säga att det har jag i vanligt fall också med båda Nokia och SE telefoner.Märker du någon skillnad på 3g mottagningen eller är det densamma som med Telia?
Postad 28 augusti 2008 - 19:53
Det är ju samma nät. Telenor eller tre hade varit intressantare att jämföra med.Märker du någon skillnad på 3g mottagningen eller är det densamma som med Telia?
Postad 28 augusti 2008 - 20:22
Enkel fråga (och inte så dum som den låter).
Det trista är väl att du inte heller kan använda GPS och kartfunktionen då de laddas ner från nätet! Ja såklart... så länge du har wifi med dig men inte annars. Kanske det kommer en programvara med "inbyggda kartor" i framtiden!?
Postad 29 augusti 2008 - 01:49
Skulle synka mina ringsignaler som jag har på datorn och som är inlagda i iTunes under just "Ringsignaler". Dockade iPhonen, markerade min iPhone, gick in på fliken "Ringsignaler" och kryssade i "Synkronisera ringsignaler". Då fick jag upp ett varningsmeddelande där det mer eller mindre stod (parafras:)
"Vill du verkligen aktivera synkronisering för ringsignaler? Alla filmer, musik och podsändningar kommer tas bort från enheten XXXX."
Naiv som jag är så trodde jag att detta var en bugg i programmet när den frågade så, jag skulle ju trots allt endast markera så att ringsignalerna också synkroniserades (Vad har det med musik och film att göra liksom?), "Äh det lär inte hända nåt, så dåligt kan det inte vara..", tänkte jag. Så jag valde "Ja, fortsätt" och tryckte sedan på "Utför" längst ner i högra hörnet. Och vad händer, jo, iTunes tar banne mig bort all musik och alla filmer och alla podsändningar från min iPhone! Häpen satt jag och gapade mot skärmen i flera minuter, och jag är helt övertygad att om iTunes hade en mun så skulle det flina brett och hånfullt mot mig.
Så, alla ni som förstår er på iTunes, varför i helskotta är det konstruerat på detta sätt? Vad är tanken med det?? Jag vill verkligen förstå, det vill jag, men just nu är jag sugen på att slänga hela katalogen till papperskorgen och tömma den fort som ögat! Bara för att jag kan! Bara så att jag får känna att jag har makt igen. För det är precis vad iTunes lyckas åstadkomma i mitt liv; det får mig att känna mig maktlös! Över min egen telefon!
Redigerat av shapic, 29 augusti 2008 - 11:33.
Postad 29 augusti 2008 - 06:39
Kör manuellt istället så riskar du ju inte att liknande händer. Inte för att jag har varit med om det själv, men ändå. Har du flera bibliotek eller var det en bugg du stötte på?Nu har jag fått nog av iTunes. Har försökt intala mig själv att de positiva delarna med iTunes väger upp för alla negativa, men nu, nu har jag verkligen fått nog.
Skulle synka mina ringsignaler som jag har på datorn och som är inlagda iTunes under just "Ringsignaler". Dockade iPhonen, markerade min iPhone, gick in på fliken "Ringsignaler" och kryssade i "Synkronisera ringsignaler". Då fick jag upp ett varningsmeddelande där det mer eller mindre stod (parafras:)
"Vill du verkligen aktivera synkronisering för ringsignaler? Alla filmer, musik och podsändningar kommer tas bort från enheten XXXX."
Naiv som jag är så trodde jag att detta var en bugg i programmet när den frågade så, jag skulle ju trots allt endast markera så att ringsignalerna också synkroniserades (Vad har det med musik och film att göra liksom?, "Äh det lär inte hända nåt, så dåligt kan det inte vara..", tänkte jag.Så jag valde "Ja, fortsätt" och tryckte sedan på "Utför" längst ner i högra hörnet. Och vad händer, jo, iTunes tar banne mig bort all musik och alla filmer och alla podsändningar från min iPhone! Häpen satt jag och gapade mot skärmen i flera minuter, och jag är helt övertygad att om iTunes hade en mun så skulle det flina hånfullt som aldrig förr.
Så, alla ni som förstår er på iTunes, varför i helskotta är det konstruerat på detta sätt? Vad är tanken med det?? Jag vill verkligen förstå, det vill jag, men just nu är jag sugen på att slänga hela katalogen till papperskorgen och tömma den fort som ögat! Bara för att jag kan! Bara så att jag får känna att jag har makt igen. För det är precis vad iTunes lyckas åstadkomma i mitt liv; det får mig att känna mig maktlös! Över min egen telefon!
Postad 29 augusti 2008 - 07:18
det finns om du jailbreakar den, då kan du ladda hem kartorna och sen ha de "offline"Det trista är väl att du inte heller kan använda GPS och kartfunktionen då de laddas ner från nätet! Ja såklart... så länge du har wifi med dig men inte annars. Kanske det kommer en programvara med "inbyggda kartor" i framtiden!?
har en fråga, min ena iphone 3g låter som att nått e löst (kanske glaset som går emot plasten) när den vibrerar, och min andra e knäpptyst,(litet surr bara) ere nån annan som har så? tycker ni jag ska lämna in den?
Postad 29 augusti 2008 - 08:55
Nu har jag fått nog av iTunes. Har försökt intala mig själv att de positiva delarna med iTunes väger upp för alla negativa, men nu, nu har jag verkligen fått nog.
Skulle synka mina ringsignaler som jag har på datorn och som är inlagda iTunes under just "Ringsignaler". Dockade iPhonen, markerade min iPhone, gick in på fliken "Ringsignaler" och kryssade i "Synkronisera ringsignaler". Då fick jag upp ett varningsmeddelande där det mer eller mindre stod (parafras:)
Naiv som jag är så trodde jag att detta var en bugg i programmet när den frågade så, jag skulle ju trots allt endast markera så att ringsignalerna också synkroniserades (Vad har det med musik och film att göra liksom?, "Äh det lär inte hända nåt, så dåligt kan det inte vara..", tänkte jag.Så jag valde "Ja, fortsätt" och tryckte sedan på "Utför" längst ner i högra hörnet. Och vad händer, jo, iTunes tar banne mig bort all musik och alla filmer och alla podsändningar från min iPhone! Häpen satt jag och gapade mot skärmen i flera minuter, och jag är helt övertygad att om iTunes hade en mun så skulle det flina hånfullt som aldrig förr.
Men du har väl alla musik och det på datorn så den synkroniseras in igen isåfall?
Har du inte det så är det just därför den togs bort, för att iphonen är en synkroniserad kopia av ditt musikbibliotek på datorn !
Postad 29 augusti 2008 - 11:31
Kör manuellt istället så riskar du ju inte att liknande händer. Inte för att jag har varit med om det själv, men ändå. Har du flera bibliotek eller var det en bugg du stötte på?
Men jag kör ju manuell hantering av musik... Nej det är faktiskt ingen bugg toror jag, för jag kunde återskapa det i morse. Bara att avmarkera synkning av ringsignaler, synka, och sen markera synkning av ringsignaler så ställer iTunes frågan "vill du verkligen detta...blablabla kommer ta bort allt som du någonsin sett i din telefon blablabla.."
Men du har väl alla musik och det på datorn så den synkroniseras in igen isåfall?
Har du inte det så är det just därför den togs bort, för att iphonen är en synkroniserad kopia av ditt musikbibliotek på datorn !
All musik är från samma bibliotek som iTunes har makt över, så där ligger inte problemet. Ja det är bara att synka över alla igen, men jag hade manuell hantering på så nu får jag leta upp och dra över alla guldalbum igen. Har gjort en playlist nu istället som jag drar över all musik jag vill ha till iPhone, och sen synkar jag endast den playlisten istället.
Postad 29 augusti 2008 - 11:36
Postad 29 augusti 2008 - 11:40
Det intressanta borde vara att ta reda på varför iTunes tyckte att den skulle ta bort allt annat bara för att du ville synka in ringsignalerna, hade du synkat din iPhone med ett annat iTunes innan ?
Har du provat att söka i apples kb ?
Postad 29 augusti 2008 - 11:45
Jag vill inte vara spydig eller så, men är det inte lite magstarkt att klandra iTunes för att du svarar Ja på frågan "Vill du verkligen aktivera synkronisering för ringsignaler? Alla filmer, musik och podsändningar kommer tas bort från enheten XXXX."
Det intressanta borde vara att ta reda på varför iTunes tyckte att den skulle ta bort allt annat bara för att du ville synka in ringsignalerna, hade du synkat din iPhone med ett annat iTunes innan ?
Har du provat att söka i apples kb ?
Nej, har aldrig synkat med ett annat iTunes.
Ja, självklart är det till stor del (störst del?) mitt eget fel då jag fick en varningsruta och struntade i den. Och nu är det ju inte hela världen heller, iPhonen är ju inte direkt formaterad eller så.. Men det stör mig bara... Ska googla lite på det sen och se om det finns något syfte med det. Nog om detta!

Postad 29 augusti 2008 - 11:48
Nog om detta!
Bra sagt

Fast du får gärna upplysa oss om du kommer på vad det var som gjorde att iTunes ville rensa din iPhone, så att vi kan lära oss av andras misstag

Postad 29 augusti 2008 - 11:55
Sorry bW!Det är ju samma nät. Telenor eller tre hade varit intressantare att jämföra med.
Postad 30 augusti 2008 - 22:19
Postad 31 augusti 2008 - 08:39

Postad 31 augusti 2008 - 11:19
...som sagt jag lider inte oavsett vilket
nog klarar man väl sig i "stan"....det är väl när man lämnar "stan" som det blir riktigt tråkigt...var på kräftis...i går vid bromma (skall vara turbo)...och mottagningen suger helt enkelt fett...
mätte hela (gång) vägen tillbaka till busshållplatsen. idag..(en sträcka på ca 20 min)...var det endast en liten stump ca 20 meter som var OK mottagning på...resten var dBm värdet +105

it's a nice gadget

för hur skall man tolka Telia i deras iphonehäfte ? "Med Telia Mobilt bredband når du internet överallt där vi har mobiltäckning eller surfzoner - i segelbåten, sommarstugan på picknicken eller caf'et" :-)
Redigerat av fastball, 31 augusti 2008 - 11:44.
Postad 31 augusti 2008 - 11:31
Redigerat av fastball, 31 augusti 2008 - 11:43.
Postad 31 augusti 2008 - 12:26

Redigerat av fastball, 31 augusti 2008 - 12:37.
Postad 31 augusti 2008 - 12:38
varför mottagningen i bluetest's center visade att det inte var något fel på mottagningen...
Är det inte ett ganska tydligt tecken på att det är ett mjukvaruproblem snarare än ett hårdvaruproblem ?
Postad 31 augusti 2008 - 12:43
Postad 31 augusti 2008 - 12:58
Är det inte ett ganska tydligt tecken på att det är ett mjukvaruproblem snarare än ett hårdvaruproblem ?
jag kan inget om testkamrar, så det var därför jag frågade.....
jag hoppas verkligen du har rätt...för jag vill verkligen ha kvar min iphone men med fungerande mottagning
men varför skickade man ut telefoner överhuvudtaget ? varför byter man ut telefonerna till nya ? varför säger man inget ? om det är så "enkelt" att bara uppgradera...
och varför finns det fungerande iphone 3g's ?, borde inte alla ha samma probs ?
Redigerat av fastball, 31 augusti 2008 - 12:59.
Postad 31 augusti 2008 - 13:27
men varför skickade man ut telefoner överhuvudtaget ? varför byter man ut telefonerna till nya ? varför säger man inget ? om det är så "enkelt" att bara uppgradera...
och varför finns det fungerande iphone 3g's ?, borde inte alla ha samma probs ?
Innan de skickar ut telefonerna så körs det väldigt mycket tester, men det är omöjligt att testa allt, speciellt under realistiska förhållanden, så jag gissar på att de helt enkelt inte visste om problemet, alternativt att de visste om det men bedömde det som ett litet problem som de skulle kunna fixa med uppdateringar.
Att uppdatera förutsätter ju att de har hittat problemet och dessutom implementerat/testat en lösning på det, så jag antar/hoppas att de fortfarande jobbar med det, att de inte säger något är helt enkelt bara deras stil, de säger bara något när de har något att komma med.
Alla iphone 3g är inte lika (t.ex. kommer de i batchar från fabriken, dessa kan ha små skillnader) och dessutom finns fler variabler, t.ex. hur man är provisionerad i nätet, så att alla iphone 3g inte har problemet betyder inte att det inte kan vara ett mjukvaruproblem, å andra sidan så utesluter det inte ett hårdvaruproblem heller.
Nu när jag tänker efter så måste jag nog ändra mig lite angående vad testerna pekar på, det enda som testerna egentligen visar är att radio-delen i telefonen är ok, det kan ju förstås fortfarande vara ett hårdvaruproblem.
Men, precis som du hoppas jag ju på att det går att lösa med en enkel uppgradering, så man är väl 'färgad' :-)
Postad 31 augusti 2008 - 13:36
inte nånting i artikeln om något om alla andra....förutom de 2 som lämnade in telefonen för test...
dessutom avslutar hon med att hon tappar 3g mottagningen själv...men det spelade inte heller nån roll
har skrivit flera mail till henne om dBm värden och länkar där hon själv kan läsa, men ändå så skriver hon bara om "pinnar" ( hon skiter i att svara)
kvinnan är ej objektiv, så enkelt är det
Redigerat av fastball, 31 augusti 2008 - 13:38.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar