Har felanmält till ComHem ang lipsync problem på SVT-HD.
Hur svårt kan det vara att ordna via FW?
Hon hävade bestämt att det var sändningen som syncade fel, gäller tydligen även SD-sändningen.......
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
10 relaterade trådar
Postad 06 March 2009 - 20:55
Hon hävade bestämt att det var sändningen som syncade fel, gäller tydligen även SD-sändningen....... Postad 06 March 2009 - 20:58
Förlåt om jag missat något men har du ring till com hem och denna HON du hänvisar till jobbar där? Mvh. Mats Postad 06 March 2009 - 21:10
Blir inte klok på detta problem gällande osynk, NU SYNKAR SVT HD!!!!!
Mvh. Mats Postad 06 March 2009 - 21:12 Inte här. Bild ligger någon tiondel före. Postad 06 March 2009 - 22:39
Jepp, men det verkar fallit bort.... Ang sync 21.10 så hade jag det också, men det sändes inte i HD. Postad 07 March 2009 - 11:08
Jag har ett Lexcom Home nätverk i huset med en inbyggd förstärkare, men jag kan tänka mig att det fungerar med vilken antennfösrtärkare som helst (En av Clabbes kanske) som är relativt ny. En annan fråga angående 29-minuterbuggen och standby. Enligt ComHem skall man låta boxen vara på. I går kväll lät jag den stå på och hade satt att den skulle spela in Heppy Feet klockan 07:00. 07:15 när ungarna hade stört min skönhetsmorgonsömn tillräckligt och jag gick upp var boxen i standby. Jag har märkt att oavsett om den är påslagen på kvällen så är den i standby dagen efter, och jag har inte mupplat med inställningarna för av och påslag. Kanske 04:00 uppdateringen som sätter boxen i standby efteråt? Eller vad tusan är det som stänger av boxen? Redigerat av peterstrom, 07 March 2009 - 11:28. Postad 07 March 2009 - 14:19
Jag har rint 25% signalstyrka med vissa tuners på vissa kanaler, och får jätteblockningar på vissa HD kanaler. Enligt flera här i tråden så ska en antennförsärkare hjälpa. Däremot finns det andra som säger att man ska inte använder en. Finns det några här som har haft samma problem som jag, och har löst problemet genom att installera en antennförstärkare?
Postad 07 March 2009 - 18:04
Att den hamnar i standby har jag inte vart med om säkert att inte frugan din eller barnen stängt av den? Postad 07 March 2009 - 18:20 Kolla också att setting:en Preferences | Time Setting | Power Off är satt till "Disabled". Postad 07 March 2009 - 18:55
försök citera rätt blir svårt att hålla koll på vart de e menat Postad 07 March 2009 - 19:02 Jag hade liknande problem. Kundtjänst tyckte jag skulle byta antennsladden, jag sa att det var kanonbild på andra kanaler men han stod på sig. Så jag testade trots att jag tyckte att det kan väl inte va fel på kabeln när man har kanonbild på en del kanaler. Satte dit en kabel utan "klump", funkade kanon. Fick sedan en ny antennkabel med "klump" från ComHem som funkade bättre. Kanske funkar för dig oxå. Postad 07 March 2009 - 19:46
Är det nån som kan förklara varför det skulle vara större brandrisk med den nya boxen än den gamla,om man använder en "gammal" antennkabel?
Postad 07 March 2009 - 23:10 Ingen alls = samma. Det har inget med boxen att göra, det är platt tv:n som är "boven". Hade du haft en gammal fet tv så hade saken inte haft någon som helst betydelse. Com Hem skickar med sin antennkabel med klump till boxen för att man har ju ingen större nytta av en HD box om man inte har en platt tv.... Postad 08 March 2009 - 07:41
Jag slog till på en ny antennkabel (man måste ju skämma bort sig själv ibland) och signalstyrkan ökade från 33% till 40%. Kanske kan vara något. Postad 08 March 2009 - 15:15 Ja, det var ju alltid något, men signalstyrkan bör vara över 50% på alla kanaler och bägge tunerna. Jag har själv 52% på tuner1 och 58% på tuner2 som ett genomsnitt och alltid 100% i kvalitet. Vad ligger ni andra på? Postad 08 March 2009 - 16:22 Beror helt på kanal (och program?) som sagt, men det ligger mellan 40 % och 50 % på båda tuners hela tiden vad det verkar. Postad 08 March 2009 - 18:18
Här hemma har signalstyrkan aldrig ens varit i närheten av 50%. Är detta något man borde kontakta Comhem om, tycker ni? Bilden är ju bra. En och annan "pixlstörning", men väldigt sällan. Postad 08 March 2009 - 19:52
Nu har jag vart och hämtat hem en ny HDPVR och jag är rejält besviken även denna gång. Kvaliten på SD-kanalerna är precis som i min förra observation markant sämre än med den gamla HD-Boxen. Bildkvaliten blir "bättre" ju längre man tittar med det beror ju bara på att man "vänjer" sig så att säga. HD-kanalerna är ju helt ok... men SD-kanalerna? usch rikigt kass!
Jag ställde upp den gamla HD-boxen hos farsan så länge, så nu har ju han bättre bild än jag trots sämre box och tv Kvaliten blir en aningens aningens bättre (skarpare) om jag kör 1080i istället för Original 576i, men vissa kanaler gör sig inte alls i 1080i om man inte kör Picture Overscan vilket jag vägrar, därför kan jag inte köra det. Tragiskt med sant, att ni kan sitta och vara supernöjda med bildkvaliten (SD-kanalerna) är för mig ett stort mysterium. Redigerat av ClarkOne, 08 March 2009 - 20:12. Postad 08 March 2009 - 20:42 Ja, vi är verkligen supernöjda med bildkvaliteten för den är mycket bra, hur kan man klaga på denna? Du måste ha något fel i din setup, men vet inte vad, kanske någon annan kan bistå? Hade inte den gamla HD-boxen tidigare utan boxen med en tuner och 80 GB hårddisk, men andra här som har haft den gamla HD-boxen tycker att den nya ger bättre bild. Postad 08 March 2009 - 20:50
Förstår bara inte VAD i min setup som skulle kunna vara fel? För det är verkligen markant skillnad på kvaliten på SD-kanalerna till fördel för den gamla HD-boxen. Jag har fått dragit upp skärpan på MAX på min TV för att jag över huvud taget skall stå ut. Jag kör boxen i Original läget, boxen är kopplad via HDMI till en Onkyo 606:a som i sin tur är kopplad till en Panasonic PZ70 Full HD. Jag kör inga orginalkablar utan har vart iväg och köpt bättre grejjer både HDMI kablar och antennsladdar. Detta funkade alldeles lysande (allt är relativt) med den gamla boxen efter senaste FW uppdateringen. Det enda jag kan tänka mig är att jag hade sjukt mycket bättre bild på min gamla HD-box än vad alla andra hade och därmed blivit bortskämd Redigerat av ClarkOne, 08 March 2009 - 21:02. Postad 08 March 2009 - 22:14
Du får helt enkelt ge faan i att titta på SD-kanaler, ClarkOne. Din tv är ju trots allt inte bäst lämpat för sådant lågupplöst. För du köpte väl inte box och tv för att njuta av SD i första hand?
Postad 09 March 2009 - 00:14
förstår bara inte varför du kan ha så dålig bild alla andra har kanon vilket jag även har. börja med att skippa recivern och dra hdmi kabeln direkt till tv och kolla alla inställningar om de inte funkar så måste det ju va nån kommunikations problem mellan tv och boxen Postad 09 March 2009 - 07:15
Drar du upp skärpan på max förstår jag att du har dålig bild. Ser du nåt för allt brus som är i vägen? Postad 09 March 2009 - 07:28
Hahaha, jag har ÄNNU sämre bild med skärpenivån ställd på ett mer normalt värde... Postad 09 March 2009 - 07:37
Lite off topic: Är det någon som vet om Canal Plus Select, dvs film-on-demand, någonsin kommer till Comhem? Finns det tekniska begränsningar? Grym tjänst som man verkligen är avundssjuk på.
Redigerat av Stringfellow, 09 March 2009 - 07:37. Postad 09 March 2009 - 16:24
tvivlar på det Comhem har ju Lan på boxen så det är ju inte en omöjlighets fråga skulle va bra om Comhem började använda den porten och skulle va riktigt i form om de tog in SF enytime med men men drömma kan man. Postad 09 March 2009 - 18:56
Hej!
Comhem brukar ju ha kampanjer med visst intervall. Någon som vet när nästa kampanj börjar och om man då kan hoppas på någon kampanj för just denna box? Tänkte vänta tills 29minbuggen är lagad men orkar snart inte vänta längre. Det blir ju troligen en firmwareuppdatering när de löser den, vilket ju borde funka bra. Inhandlar den nog snart. Någon som vet var man kan få bra pris i Lund/Malmö regionen. Mvh - FMBio Postad 10 March 2009 - 00:17 Vad det är som är fel hos dig förstår inte heller jag. Bilden är kanon även här... Postad 10 March 2009 - 03:26
undra om det inte är en defekt tv han har i slutänden må vara saker som funkar men om de sakerna inte använder nått som tex boxen använder i hdmi eller nått liknade och den saken är defekt tex en del av hdmi protokollet i tv ingen expert men jag undrar om de inte hans tv som är felet. Postad 10 March 2009 - 07:04
Jag har också en kanon bild med denna box, jag har även den gamla hd boxen inkopplad på en annan tv, men den här boxe, är mycket bättre, har inte upplevt några konstigheter med bilden, överhuvudtaget.
//Jesper Postad 10 March 2009 - 07:52 Exakt samma här, gamla boxen på en annan tv m.m. Postad 10 March 2009 - 08:50 Jupp, fr o m 1-Sep får man Medium i 3 månader för 99kr/månad om man binder sig för 12 månader på normalpris. Dessutom kommer man få köpa HDPVR boxen med 500kr rabbat (4499kr)! Bara 6 månader kvar att vänta!!! Postad 10 March 2009 - 09:31 Var du ironisk nu eller? Netonnet kör ju fortfarande sin kampanj: http://www.netonnet....asp?sid=1007326 Postad 10 March 2009 - 10:07
Jag betvivlar starkt att det skulle vara nåt fel på min TV, alla andra enheter jag har och som kommunicerar via HDMI fungerar klockrent (PS3 och Onkyo Reciever). Jag kopplade för skojs skull ur Onkyon igår och drog boxen direkt till TV:n och det vart ingen skillnad. Jag vet inte riktigt om jag vart otydligt i min beskrivning av "felet". Bilden i sig är bra om man ser till färger, blockbildningar, blackcrush osv... där är den klockren, mitt problem kommer i skärpan på SD-kanalerna som jag upplever som betydligt oskarpare än gamla HD-boxen. HD-kanalerna är hur fina och skarpa som helst. Jag skall se om jag i helgen kan dra med mig boxen upp till grannen som har en 46" Hi-End LCD från Samsung, intressant att se hur resultatet blir där. Att det skulle vara min TV som skulle vara boven låter bara för långsökt i mina öron. Jag kan väl aldrig tänka mig att jag är så pass mer kräsen än er när det gäller bildkvalitet?. Dock bör jag erkänna att ju mer man tittar på SD med denna box dessto bättre blir bilden... man lixom vänjer sig och man glömmer bort hur bra bilden faktiskt var med den gamla boxen. Redigerat av ClarkOne, 10 March 2009 - 10:08. Postad 10 March 2009 - 10:10
Clarkone: har du testat att ställa om fast till 1080i? Kanske blir det någon förändring.
Postad 10 March 2009 - 10:13
Jag har testat att ställa boxen till 1080i istället för Original ja, resultatet blir en något något skarpare bild än Original 576i på SD-kanalerna men inte speciellt mycket, dock får jag problem (vita flimmrande streck i överkant av bild) med vissa kanaler som jag tittar på mycket (Viasat Golf) om jag kör 1080i utan Picture Overscan. Redigerat av ClarkOne, 10 March 2009 - 10:16. Postad 10 March 2009 - 10:43 Jag får samma sak på min Pio 9G (också bara på vissa kanaler, t ex CNN), så det är boxen, inte tv:n. Jag har valt att leva med det, eftersom det påverka inga av mina favoritkanaler. ClarkOne - har du jämfört samma SD program med samma tv på båda gamla och nya boxen? För mig så är vissa SD program otroligt suddiga, men andra är klockrena. Jag har tagit för givet att detta beror på själva programmet, men vem vet. Postad 10 March 2009 - 10:48 Helt klart. Jag köpte boxen för 3k med samma deal. ComHem har i princip monopol i de flesta hus. Deras digital tv tävlar mest mot deras egen analog basutbud, inte mot CanalDigital eller Boxer. Därför tror jag inte att vi kommer se några fantastiska erbjudande inom närmaste framtid, ovanpå det som redan finns. Däremot borde priset på boxen sänkas på lång sikt, men kronan är rekordsvag just nu. Så det kommer dröja länge tills vi ser bättre priser på boxen. Mitt råd: slå till nu med Large 99kr/3 månader erbjudandet. Jag har haft fel förut. Postad 10 March 2009 - 10:49
Jag har ju inte kunnat gämföra samma program (sändning) samtidigt eftersom jag bara äger 1 bildvisare, men jag har gämfört med gamla boxen genom att koppla ur och in dom olika boxarna och på så sätt fått förlita mig på mitt minne. Och visst är det som du säger att vissa sändningar även inom samma kanal skiljer sig markant i kvalitet från varandra. Dock har jag ännu inte under dessa 2 dagar av test sett en SD-sändning som varit godkänd i kvalitet... kollade bandyn på SVT24 igår t.ex. och den var inget vidare skärpemässigt hos mig även om jag sett sämre. Den gamla HD-boxen står nu hos farsan som har en 37" HD-Ready Panasonic PX70 och han har betydligt skarpare bild på SD-kanalerna än vad jag får med HDPVR:en. För att ge er som även var ägare till den gamla HD-boxen en hint om hur jag upplever det så är det som SD-sändningarna var via HDMI med FW14 (tror jag det var) med gamla HD-boxen, där man fick bättre SD-kvalitet genom att köra Scart än HDMI, så suddiga skulle jag vilja beskriva mina SD-kanaler med HDPVR:en. Eller som någon så fyndingt beskrev det "back in the days"... som om någon smetat skärmen full med vaselin! Redigerat av ClarkOne, 10 March 2009 - 11:04. Postad 10 March 2009 - 11:09
Antar att du tänkt på detta men på en mindre TV ser ju bilden per automatik skarpare ut...
Råkade låta min Marantz SR6003 skala upp bilden första gången jag använde boxen vilket fick all SD att se tämligen skräp ut. Bytte till pass through och nu ser det galet bra ut istället. Har du provat att ändra mellan att låta box/reciever/tv skala upp SD? Felanmälde för övrigt 29 min buggen och läppsync problem på några av HD-kanalerna igår. Ska tydligen få en ny antennsladd utskickad. Återkommer om det gör någon skillnad. Postad 10 March 2009 - 11:36 Ja, precis. ClarkOne - vilken storlek är din PZ70? Om den är en 58- eller 65-tummare så kan jag förstår problemet. SDTV kommer aldrig ser bra ut på en tv större än 50". På en 37" är det en helt annan grej, förstås. Postad 10 March 2009 - 11:51
Hehe, jo jag e fullt medveten om detta Lät lite snurrigt, men hoppas ni förstår vad jag menar Redigerat av ClarkOne, 10 March 2009 - 11:58. Postad 10 March 2009 - 11:57
Borde ju rimligtvis inte heller vara problemet eftersom bilden är oförändrad oavsett om jag kör boxen via recievern eller direkt till TV:n. Jag kör Pass Through via recievern så det kan inte vara boven i dramat det heller, TV:n talar ju snällt om aktuell upplösning så fort jag byter till en annan kanal med en annan upplösning. Tycker det e så lurt att det fungerade så himla bra med gamla HD-boxen bara Redigerat av ClarkOne, 10 March 2009 - 15:35. Postad 10 March 2009 - 12:01
Tror du måste låna gamla HD boxen tillbaka från farsan för att komma vidare. Prova då med att köra samma program mot samma tv med båda box.
Postad 10 March 2009 - 12:03
Men det har jag ju redan gjort? Redigerat av ClarkOne, 10 March 2009 - 12:13. Postad 10 March 2009 - 12:53
Vita flimmrande streck i överkant av bild beror på att man kör 1:1 pixelmappat. Man ser allt som sänds ut, även det som producenten inte vill att man ska se. Ställ om TV till Normal eller vad det kan tänkas hetta... Postad 10 March 2009 - 13:04
Det heter Picture Overscan på min TV och det tänker jag inte aktivera då den klipper för mycket av bilden... Postad 10 March 2009 - 13:18 Problemet är att bilden blir sämre då. HD bilden som sänds är 1080 rader. Om man mappar den 1:1 till en 1080 display, så blir det en perfekt bild. Om man istället tar bort, säg, 80 rader, så måste du nu mappa 1000 rader (bilden) till 1080 rader (tv:n). Detta försämrar bilden, tyvärr. Postad 10 March 2009 - 19:13
Jag har frågat COMHEM !
Din fråga: Om jag köper den inspelningsbara HD boxen, kan jag då, efter pairing såklart, använda mitt nuvarande programkort till den nya boxen ? Jag har HD box idag, den gamla. Kan jag få kortet att behålla pairingen även till den gamla boxen och om jag byter kort, kan jag få det nya kortet med pairing till båda mina boxar i så fall ? Det var två frågor jag vill ha svar på innan jag handlar en ny HD box. Mvh Patrik Svar : Hej och tack för ditt e-postmeddelande! Ditt kort fungerar efter Pairing på den inspelningsbara boxen och du kan även använda den i den boxen du har idag. Med vänlig hälsning Com Hem AB Kundservice Postad 10 March 2009 - 19:30
Efter mycket läsande i detta forum så slog jag till och köpte en box. Jag har varit nöjd med Samsungs PVR men vill ha HD-kanaler.
Bilden är bra både på HD och SD-kanaler så där tycker jag att Humax gjort ett bra jobb. Däremot finns det några problem som förhoppningsvis fixas i kommande uppgradering. Boxen byter ganska ofta från favoritlistan till den ursprungliga kanallistan och den byter även format från original till 1080i. Har ännu så länge sluppit 29-minutersbuggen då jag lyckats komma ihåg att inte stänga av boxen när jag ska spela in. Vill härmed tacka alla som bidragit med sina erfarenheter och därmed underlättat mitt beslut. Micke 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |