Hegel CDP2A MK2
(CD-spelare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Hegel H2A
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel P4A MK2
(Försteg)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Hegel H200
(Förstärkare)
|
1
|
(18)
|
Inga priser | |
Hegel H1 MK4
(Förstärkare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Hegel CDP4A MK2
(CD-spelare)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel H2A MK2
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel H4A MK2
(Slutsteg)
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Hegel H100
(Förstärkare)
|
3
|
(14)
|
Inga priser | |
Hegel H20
(Slutsteg)
|
3
|
(0)
|
61 998:- | |
Hegel HD10
(DAC & hörlursförstärkare)
|
3
|
(9)
|
Inga priser | |
Hegel H70
(Förstärkare)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD2
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Hegel P30
(Försteg)
|
1
|
(0)
|
66 998:- | |
Hegel H30
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD20
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Hegel H4SE
(Slutsteg)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel HD11
|
2
|
(11)
|
Inga priser | |
Hegel H300
(Förstärkare)
|
7
|
(12)
|
Inga priser | |
Hegel HD25
|
2
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel P20
(Försteg)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Hegel H80
(Förstärkare)
|
5
|
(37)
|
Inga priser | |
Hegel Super
|
6
|
(11)
|
Inga priser | |
Hegel RC8
(Fjärrkontroller)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel H160
(Förstärkare)
|
4
|
(12)
|
Inga priser | |
Hegel H360
(Förstärkare)
|
5
|
(6)
|
Inga priser | |
Hegel HD30
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Hegel Röst
(Förstärkare)
|
4
|
(7)
|
Inga priser | |
Hegel H90
(Förstärkare)
|
2
|
(5)
|
Inga priser | |
Hegel H590
(Förstärkare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 28 September 2015 - 21:29
Postad 28 September 2015 - 21:41
Vill tillägga att ja har kontaktat Hegel om detta. Finns det någon risk att man skadat högtalarna?. Har inte lyssnat något efter detta hände
Kör du via USB? Kör inte det själv men med USB har man möjlighet att låta datorn styra volymen på andra DAC:ar t.ex. Om det är så, kör med optiskt om du har möjlighet tills du rett ut hur du stänger av möjligheten för datorn att styra volymen.
Om högtalarna är skadade eller inte, lyssna och hör efter
Postad 28 September 2015 - 22:10
Kör du via USB? Kör inte det själv men med USB har man möjlighet att låta datorn styra volymen på andra DAC:ar t.ex. Om det är så, kör med optiskt om du har möjlighet tills du rett ut hur du stänger av möjligheten för datorn att styra volymen.
Om högtalarna är skadade eller inte, lyssna och hör efterLåter det bra så låter det bra.
Jag körde via airplayen på hegeln och hade datorn i knät. Har kört musik på telefonen via nas:en hemma och då har de inte vart några problem. Annars brukar ja köra musik via optisk på apple tv:n. Jag får testa och lyssna imorgon och se om man skadat högtalarna eller inte
.
Postad 28 September 2015 - 22:34
Postad 29 September 2015 - 08:57
Ok, du kör en ny Hegel förstärkare med inbyggd Airplay får jag förmoda? Låter inte helt bra att låta airplay styra mastervolymen på förstärkaren. Om jag var du hade jag valt ett annat sätt att skicka in musiken till förstärkaren tills den buggen är löst.
Japp det är h160 som jag har. Trodde att de skulle vara som att köra via optiskt att man får ha den valda volymen som är inställd på förstärkarn. Jag kommer köra via optiskt framöver tills jag fått svar på hur man gör.
Postad 04 October 2015 - 17:25
Har införskaffat mig en Hegel H80. Lånade kompisens subwoofer och kopplade in den och började spela. Inget ljud?
Höjde steget på subben till max men ändå inget ljud. Spelade musik på ungefär vol 30 på hegel genom Audiovector X3 super.
Höjde ljudet på hegel till runt 50 och då började subben spela, men inte alls högt med steget ställt till max.
Är det någon annan som har subwoofer till sin Hegel H80? Har ni också subwoofern ställt på max?
Kompisen har en Rotel RA-1520 och har inte steget på subben ställt på max men får mycket bättre resultat.
Postad 05 October 2015 - 10:03
Låter inte normalt. Kör du med Y-koppling från H80?Har införskaffat mig en Hegel H80. Lånade kompisens subwoofer och kopplade in den och började spela. Inget ljud?
Höjde steget på subben till max men ändå inget ljud. Spelade musik på ungefär vol 30 på hegel genom Audiovector X3 super.
Höjde ljudet på hegel till runt 50 och då började subben spela, men inte alls högt med steget ställt till max.
Är det någon annan som har subwoofer till sin Hegel H80? Har ni också subwoofern ställt på max?
Kompisen har en Rotel RA-1520 och har inte steget på subben ställt på max men får mycket bättre resultat.
Postad 05 October 2015 - 13:09
Låter inte normalt. Kör du med Y-koppling från H80?
Nej. RCA L/R mellan hegel och subwoofer.
Postad 05 October 2015 - 15:25
Nej. RCA L/R mellan hegel och subwoofer.
Kör du på samma sätt som din kompis brukar göra hemma hos sig?
Tänkte så du vet att subben fungerar när man kopplar in den som du gjort nu. Möjligen kan det ju vara fel på line ingången om han alltid använder LFE t.ex.
Antar att du inte har delningsfrekvensen satt till 0. Med inkoppling via line ingång så ställs alla parametrar in direkt på subben.
Postad 05 October 2015 - 16:51
Kör du på samma sätt som din kompis brukar göra hemma hos sig?
Tänkte så du vet att subben fungerar när man kopplar in den som du gjort nu. Möjligen kan det ju vara fel på line ingången om han alltid använder LFE t.ex.
Antar att du inte har delningsfrekvensen satt till 0. Med inkoppling via line ingång så ställs alla parametrar in direkt på subben.
Japp. Kör exakt på samma sätt som min kompis gör. RCA L/R --> RCA L/R.
Har vridit på crossover som går mellan 40-180hz. Mest ljud får jag ur subben med volym på max och crossover på 180hz.
Skulle min kompis ställa den så hemma hos sig skulle hela huset braka ihop medan jag inte få i närheten samma ljud.
Antar att utsignalen från Hegel är låg?
Skulle vara intressant att höra om som har en H80 upplever detta?
Kanske får använda högnivå i slutändan.
Postad 05 October 2015 - 17:52
Japp. Kör exakt på samma sätt som min kompis gör. RCA L/R --> RCA L/R.
Har vridit på crossover som går mellan 40-180hz. Mest ljud får jag ur subben med volym på max och crossover på 180hz.
Skulle min kompis ställa den så hemma hos sig skulle hela huset braka ihop medan jag inte få i närheten samma ljud.
Antar att utsignalen från Hegel är låg?
Skulle vara intressant att höra om som har en H80 upplever detta?
Kanske får använda högnivå i slutändan.
Kollade lite på nätet och hittar tyvärr inget matnyttigt om deras i efterhand tillkomna pre out.
Alla manualer jag hittar är för den ursprungliga H80 vilken inte hade preout.
Redigerat av Blåtand, 05 October 2015 - 17:52.
Postad 05 October 2015 - 20:23
Du kan möjligtvis inte köra subben via högnivå?
Jo det går. Får köra med det istället ![]()
Jag kan koppla på högnivå till förstärkaren bara utan att koppla in golvhögtalarna på speaker out på subben va? Läste någonstans att man skulle passa sig för att använda samma terminaler till högtalare och sub. Stämmer detta?
Postad 06 October 2015 - 11:05
Har ni samma problem att hegeln går upp till max volym när man ställer in "net" och kör via spotify eller annan källa?. Kan man ställa in på något sätt att den inte går automatiskt upp till max. Höll på att dö här i soffan. Är rädd att man förstört högtalarna nu. Har aldrig vågat köra mer än 50 och då va det högt så tänk er på volym 99
Hände samma för mej när jag satt o skulle få igång airplay, frugan o barnen höll på att döö, dessutom hände de 3 ggr. Helt plötsligt knäppte det till i förstärkarn, det stod net i fönstret ljudnivån rullade upp till max, 99, och sen bang. Det var bara för att inställningen i datorn, sportify stod på max. Man måste sänka ljudnivån i sportify då ställer ljudet in säg på den nivån man sänkt till och håller den nivån.
Redigerat av piny3711, 07 October 2015 - 08:51.
Postad 06 October 2015 - 14:40
Jag har kopplat in båda subbarna & frontarna bak vid förstärkaren (via högnivå).Läste någonstans att man skulle passa sig för att använda samma terminaler till högtalare och sub. Stämmer detta?
Funkar hur bra som helst!
I mitt fall är det rel t7or.
Postad 08 October 2015 - 13:14
Vad säger folket? Ny DAC, Hegel HD30..
http://www.hifiexper...edac/hegel-hd30
Redigerat av mostling, 08 October 2015 - 13:14.
Postad 08 October 2015 - 13:23
Postad 08 October 2015 - 14:42
Ja det var dyrt för en dac må jag säga.
Om den nu fungerar som försteg så hade det väl varit trevligt om det fanns i alla fall en analog ingång som kunde användas som HT-bypass.
Nu kan man ju bara använda denna i en stereoanläggning med uteslutande digitala källor. Men det var ju bra att man har lite nätverksstöd i den.
Man ger sig verkligen i kasst med grymma konkurrenter i denna prisklass, Moon, AVM mfl. Vi får väl se om det blir en kassako eller ej ![]()
Postad 08 October 2015 - 18:07
Kan tänka det. En eller för den delen två aktiva subwoofrar utgör ingen tung last för förstärkaren.Jag har kopplat in båda subbarna & frontarna bak vid förstärkaren (via högnivå).
Postad 09 October 2015 - 07:27
Jag har kopplat in båda subbarna & frontarna bak vid förstärkaren (via högnivå).
Rel rekommenderar det också. Så jag hade alltid kopplat in högnivå med Rel för två-kanal och för hemmabio hade jag kopplat både högnivå och lågnivå.
Postad 09 October 2015 - 08:48
Fullständigt skoningslös gentemot H-80!
Ungefär som att jämföra isdans och boxning?!
Ångrar inte ett skit att jag bytte, 160 är betydligt roligare
Postad 09 October 2015 - 14:45
Hi have upgraded to a Hegel H300,the only problem is that the user hand book is so poor !
At the moment I have it playing music from a macbook pro opticaly to a benchmark 1 dac and balanced out to the Hegel.
I hope some kind soul can answer a couple of questions,please fell free to reply in Swedih
Am thinking of trying the dac loop they talk about,can you only import to the Hegel through the usb output?
What are the two optical inputs for?
Is it possible to use one for the sound from the tv witch has optical out?
thank you
Chrisus
Postad 09 October 2015 - 16:56
You can use all of the digital inputs for the DAC-loop, I'm now using it for the USB and optical inputs
Postad 09 October 2015 - 19:23
Mög, jag som var så nöjd med min nya H80. Börjar man planera byte igen... 😂Det blev en H-160 till slut!
Fullständigt skoningslös gentemot H-80!
Ungefär som att jämföra isdans och boxning?!
Ångrar inte ett skit att jag bytte, 160 är betydligt roligare
Postad 09 October 2015 - 20:08
Du kan fortsätta va nöjd! Så stor skillnad är det ändå inte. H-80 kan faktiskt va behagligare att lyssna till, aningen mer avslappnad. Jag gillade personligen aldrig dacen i H-80 så jag körde med Hegels hd-12 istället. Tycker fortfarande den låter lite bättre än den som sitter i 160, fast skillnaden är betydligt mindre.Mög, jag som var så nöjd med min nya H80. Börjar man planera byte igen... 😂
Nej, gläds åt det du har. Att säga att H-80 är skit, det vill jag absolut inte göra då den måste va något av det bästa man kan köpa under 20 papp..
Postad 10 October 2015 - 06:55
"You can use all of the digital inputs for the DAC-loop, I'm now using it for the USB and optical inputs
. I use the USB for the computer and the optical for the TV :)"
Thank you for your quick response dose this mean that I can use the optical out put on the macbook directly to the optical input on the H300?If I can how?
Thank you for your time'
Chrisus
Redigerat av Unregisterede9799fef, 10 October 2015 - 06:56.
Postad 10 October 2015 - 10:02
"You can use all of the digital inputs for the DAC-loop, I'm now using it for the USB and optical inputs
. I use the USB for the computer and the optical for the TV :)"
Thank you for your quick response dose this mean that I can use the optical out put on the macbook directly to the optical input on the H300?If I can how?
Thank you for your time'
Chrisus
I don't know which MacBook you have, but does it have an optical output? Otherwise just use the USB. If it has an optical output you use either an coaxial or optical cable to the Hegels input
Redigerat av Jacke89, 10 October 2015 - 10:03.
Postad 10 October 2015 - 10:21
Hi have been messing around with this ,yes the macbook pro has optical out ,but i cannot connect directly to the hegel via optical I get no sound although optical out is selected on the Mac,my conclusion is you can only transfer through usb, as for getting the dac loop to work is difficultI tried with the usb from mac to hegel coaxial from hegel to the external dac,and then press on the remote(two buttons) now have a dot after all the time?although I have gone back to just having optical out from mac to external dac(Benchmark) bal to Hegel
regards
Chrisus
Postad 10 October 2015 - 16:53
Hegels nya HD30 som jag inte trodde skulle presenteras förts nästa vecka?
Jaja, tankar kring denna best till dac?
Postad 11 October 2015 - 09:00
Haha oj hade helt missat att det redan tagits upp, skumläste igenom de 3 senaste sidorna bara ![]()
Postad 11 October 2015 - 10:02
Har lyssnat på H360 & H160 visst låter H360 bättre den får fram små detaljer bättre samt att instrument som piano, gitarr även röster låter
bättre. tyckte även att H360 hade lite mjukare & laid back ljud, H160 har lite mer attack i ljudet.
Jag tycker inte H360 är värd 22.000kr mer än H160. så det kommer bli en H160 för mig, sedan är det ett plus med hörlurs ingång ![]()
Postad 11 October 2015 - 10:27
Postad 11 October 2015 - 11:28
Du blir säkert nöjd med en H160. Verkar vara en riktigt lovande förstärkare. Kom ihåg bara, en Hegel förtjänar hög volym. Den gillar att provoceras och trivs bäst där:-) Låter det illa så är det fel på dina högtalare eller rummet
har haft H80 samt H300 på hemlån men ej H160 men jag skall nog låna hem den innan köp, visst är det så att det låter bättre när man spelar
högt, dels så korrigerar jag akustiken med en DSPeaker Antimode dualcore 2.0 & då låter det ennu bättre på hög volym, dels klagar inte grannarna
nu för det är en fast bas nu o ingen jobbig bumlig bas som jag hade innan Antimoden.
Postad 12 October 2015 - 13:31
Du blir säkert nöjd med en H160. Verkar vara en riktigt lovande förstärkare. Kom ihåg bara, en Hegel förtjänar hög volym. Den gillar att provoceras och trivs bäst där:-) Låter det illa så är det fel på dina högtalare eller rummet
Så sant så sant... Jag rekommenderar INTE en Hegel till en person som oftast avnjuter musik på låg volym. I så fall bör man skaffa ett separat försteg med baskontroll. Annars blir ljudet alldeles för tunt.
Postad 12 October 2015 - 18:39
Jag upplever verkligen inte tunt ljud på låga volymer med min H80. Varken med mina Focus 160 eller X16 jag hade innan. Visst, vår hörsel fungerar ju så att vi inte är så känsliga för låga frekvenser vid låg volym men det är inget jag har upplevt som ett problem. Fullt njutbart på låga volymer alltså :-) Lyssnar ofta på låg volym när ungarna lagt sig. Kan det bero på hur rummet ser ut och vilka högtalare man har?
Postad 12 October 2015 - 19:29
9,000:- för en begagnad H200 är väl ett ok pris? Har en på gång och det känns värt.
Postad 19 October 2015 - 13:11
Köpte nyligen en H100 på rehifi som jag är riktigt nöjd med. Fick dock inte med fjärrkontrollen...
Är det nån som kör Logitech Harmony till sin Hegel och tycker det funkar bra?
Eller ska man köpa en Hegel RC8?
Postad 19 October 2015 - 14:13
Däremot saknas vissa funktioner som "eco" vilket jag inte verkar få fungera med den vanliga fjärren heller.
Ska displayen släckas i eco mode?
Postad 19 October 2015 - 14:57
Det finns ingen "eco" på H80, så den knappen är funktionslös.
Håller du däremot inne "input" nere i vänstra hörnet på fjärren i fyra sekunder så visar displayen på H80 vilken samplerate som går igenom dacen..
Redigerat av Mr Floyd Pink, 19 October 2015 - 17:16.
Postad 19 October 2015 - 20:22
Ni som äger Hegel H160, varför valde ni H160 & vilken elektronik har ni jämfört mot den?
vilka högtalare har ni parat ihop med den?
Postad 25 October 2015 - 09:23
Ni som äger Hegel H160, varför valde ni H160 & vilken elektronik har ni jämfört mot den?
vilka högtalare har ni parat ihop med den?
Jag använder förstärkaren ihop med ett par Triangle Signature Delta.
Jag tycker kombinationen fungerar bra, dock så är detta min första stereoförstärkare som jag ägt så inte provat så många kombinationer.
Den har gott om kraft för att fylla ett vardagsrum på 25kvm med välljud.
Jag jämförde den inte mot någon förstärkare ![]()
Gick enbart på lästa recensioner men framförallt att den har prioriterat de digitala ingångarna samt nätverkstillgängligheten.
Tycker det är larvigt av tex Primare att ta betalt för att man ska få digitala ingångar. Jag vill ha det inbyggt från början vilket jag tycker ger en mer gedigen konstruktion, samt att man är medveten om hur den "moderne" kunden använder sin förstärkare.
Jag har inga analoga källor förutom att jag kommer skaffa en surroundförstärkare och nyttja HT-Bypassen.
Men sen gillar jag fjärrkontrollen som är gjuten i ett stycke aluminium, bästa fjärrkontroll jag haft i min ägo.
Den går även att nyttja till alla andra Hegelprodukter om jag förstått det rätt. Så vill man koppla på andra prylar så räcker det med 1 fjärrkontroll.
Det är även väldigt bra känsla i rattarna på själva förstärkaren.
Betydligt bättre än alla surroundförstärkare jag ägt samt stereoförstärkare jag klämt och känt på under åren.
Det största minuset är att du har ingen on/ off-knapp på fjärrkontrollen.
Du måste slå till och från den på förstärkaren, vilket är lite jobbigt om du ska ha den ståendes inne i en tvbänk.
Lite kort om mina intryck kring köpet.
Postad 25 October 2015 - 09:30
Jag använder förstärkaren ihop med ett par Triangle Signature Delta.
Tror det är dina magiska högtalare som får förstärkaren att låta bra 😀
Jag tyckte Hegel parade sig riktigt bra med mina Triangle Genése Lyrr på de flesta musikstilar utom på bröölmetal.
Men Hegel är en bra stärkare och det är ett läskigt bra bygge. Dock har jag valt att gå en annan väg....
Postad 25 October 2015 - 13:40
Vore också önskvärt att kunna avgränsa vissa ip-adresser från tillgång till förstärkarens AirPlay. Främst mina barns iPad's.
Postad 25 October 2015 - 15:37
Postad 25 October 2015 - 15:48
Kör du via net på Hegeln och använder dig av Hegelns Airplayfunktion tillsammans med en surfplatta så kan du byta låt med knapparna på fjärren när du lyssnar på musik i ex Tidal eller Wimp. Hoppas det va ett begripligt svarKänner mig lite grön här. Ser på kontrollen att computer finns. Går det att ställa in så man lyssnar på musik och byta låtar?. Är det via USB då eller ?.
Postad 25 October 2015 - 17:15
Kör du via net på Hegeln och använder dig av Hegelns Airplayfunktion tillsammans med en surfplatta så kan du byta låt med knapparna på fjärren när du lyssnar på musik i ex Tidal eller Wimp. Hoppas det va ett begripligt svar
Aha det visste jag inte att man kunde, brukar köra med telefonen via net. Så de känns lite overkill att använda kontrollen också. Kan man inte använda den funktionen via USB ?.
Postad 25 October 2015 - 17:35
Ja, det går utmärkt den vägen också.Aha det visste jag inte att man kunde, brukar köra med telefonen via net. Så de känns lite overkill att använda kontrollen också. Kan man inte använda den funktionen via USB ?.
Redigerat av Mr Floyd Pink, 26 October 2015 - 09:56.
Postad 07 November 2015 - 14:09
Hittat en begagnad H300 i mint condition som ägaren haft i snart ett år - vad är rimligt att betala för en sådan pjäs?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000
16 bilder
63 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?