Nej jag köpte den i slutet av november360 är väl lägsta skattebeloppet för icke-skattebefriade bilar, eller har jag fått det om bakfoten?
Tror hellre på Hugemans teori:
288/916 = 115 dagar, dvs inköpt typ 8-9 september?
Postad 15 February 2017 - 18:44
Postad 15 February 2017 - 20:17
Nu blev jag ju nyfiken på riktigt
Hittar du svaret, glöm inte att förtälja svaret här!
Postad 15 February 2017 - 20:42
Postad 15 February 2017 - 21:14
Vad är det för modell?
Postad 15 February 2017 - 21:54
En 2011 år modell.Har heller aldrig sett nån golf ha så låg skatt som 288kr.
Vad är det för modell?
105 master heter den tror jag.
Men kollade på "fordonskollen" nu. Där står det att årsskatten är 866kr
Men det står dock att den är skattepliktig från och med 2016-11-30
Så det var ju konstigt att jag betalade skatt på den för ett år sen då.
Redigerat av andreassofus, 15 February 2017 - 21:55.
Postad 15 February 2017 - 22:23
En 2011 år modell.
105 master heter den tror jag.
Men kollade på "fordonskollen" nu. Där står det att årsskatten är 866kr
Men det står dock att den är skattepliktig från och med 2016-11-30
Så det var ju konstigt att jag betalade skatt på den för ett år sen då.
Du kanske betalade för kvarvarande del av året samt fram till nästa skattemånad som jag var inne på och de kanske ändå följer inbetalningsmånaden som gäller för din bil trots att skatten gäller längre fram under året.
866 kr är i nivå med vad jag betalade för min golf.
Postad 16 February 2017 - 09:18
Du kanske betalade för kvarvarande del av året samt fram till nästa skattemånad som jag var inne på och de kanske ändå följer inbetalningsmånaden som gäller för din bil trots att skatten gäller längre fram under året.
866 kr är i nivå med vad jag betalade för min golf.
ja det är möjligt att det är så.
men ändå konstigt att det brukar stå så ibland på blocket på vissa av bilarna. har sett att folk skriver ut låga skattekostnader där. men jag har troligtvis fel.
Postad 17 February 2017 - 19:29
Frugan besiktigade sin bil idag (C4 diesel -07) och av någon anledning finns inga mätvärden för utsläpp och de har har under mätapparatur endast specat ljusinställning, OBD2 samt rullbromsprovare.
Har inte varit med om det tidigare att man inte mätt CO/HC. Iofs är det många år sedan jag besiktigade egen bil...
Har besiktningsorganet slarvat?
Postad 17 February 2017 - 20:40
Frugan besiktigade sin bil idag (C4 diesel -07) och av någon anledning finns inga mätvärden för utsläpp och de har har under mätapparatur endast specat ljusinställning, OBD2 samt rullbromsprovare.
Har inte varit med om det tidigare att man inte mätt CO/HC. Iofs är det många år sedan jag besiktigade egen bil...
Har besiktningsorganet slarvat?
Nej det har hänt mig flera ggr och enligt han som besikta sist så sa han att det inte behövs om man inte har några felkoder i datorn
Postad 17 February 2017 - 20:43
CO/HC står på mitt papper, besiktigade för ca 3 veckor sen. En del vill säkert veta de värdena, och lagen säger väll att de måste vara inom vissa värden. Jag själv bryr mig inte så mycket om de. Jag vill mest veta att min bil är säker och håller ihop.
Postad 17 February 2017 - 21:02
Nej det har hänt mig flera ggr och enligt han som besikta sist så sa han att det inte behövs om man inte har några felkoder i datorn
Känns lite i så fall som att det måste vara olika ifrån station till station. Jag brukade förut besiktiga min bil på på bilprovningen, där kollade de ljus, bälten, under huv och under bil samt obd, sen ut på gården för att kolla avgasvärden, bromsar och tuta. Senaste två åren har jag besiktigat på Dekra och de har börjat med bromsar sen avgasvärden och ljus, bälten osv och avslutat med obd. Känns ju som att det beror på hur stationen är uppbyggd. Avgasvärden och felkoderna är ju inte samma sak.. så i min värld om det nu finns en regel som säger att de måste kolla efter felkoder så borde de ju inte vara tillåtet att hoppa över avgasvärdena, då en bil lätt kan ha fel värden en stund innan felkoder träder fram. Men är väll som med allt annat på besiktningen beror på vem man får som utför den. Skulle de följa alla lagarna fullt ut på besiktningen skulle de ju behöva sätta en hel del anmärkningar..
Postad 18 February 2017 - 09:53
Och eobd kollas från årsmod 02 och nyare
Så funkar det
Redigerat av moparman, 18 February 2017 - 10:04.
Postad 18 February 2017 - 10:09
Jag tror det här kom med att vissa bilar med automatlåda inte fick varvas på neutral som man gjorde förr med dieslar. Då gasade de bara till lite och tittade på avgaserna, och så stod det att de kollat med "alternativ metod". ![]()
Nu när de kan kolla i bilens dator efter för stora utsläpp så känns det som en bättre metod.
Besiktigade min första fyrhjulsdrivna bil nu i höstas och då gjorde de inget bromsprov på rullar. Tydligen kan det bli skador på vissa bilar med fyrhjulsdrift när en axel roterar medan den andra står still. Bilprovaren trodde att det egentligen var OK att testa min bil, men den stod inte med i deras lista över bilar som var godkända att testa så han gjorde istället ett "bromsprov" i samband med provkörningen.
Postad 27 February 2017 - 14:35
Någon som har koll på det där med Golf (och ev Octavia) med 1.4 TSI bensinmotorer? Googlar man så är man tydligen körd om man köper en som är innan 2014, då dessa hade kamkedja. Man får intrycket att i princip alla motorer har eller kommer att rasa om de har kedja (se Vi Bilägare, Motormännen mm). Från 2014 ska de tydligen ha kamrem, men hur vet man exakt från när?
Och sen frågan: hur kan då värdet för en Golf 1.4 TSI 2012 vara runt 120.000 kr med en motor som riskerar att rasa? Borde inte beg-värdet då ha rasat i botten om förstå-sig-påarna har rätt?
Redigerat av agpath, 27 February 2017 - 14:36.
Postad 27 February 2017 - 15:23
Postad 27 February 2017 - 15:32
Jag har pratat med flera bekanta som har haft denna motor, alla har sagt istort sett samma sak -håll dig borta ifrån den oavsett pris!
När det är kedja då antar jag? Men efter att de bytte till rem, är det inga problem då?
Postad 27 February 2017 - 17:31
Fått för mig att det är kedjesträckarna som är problemet? Eller gällde det bara de större motorerna?
Värdelöst i vilket fall att göra kamkedjor som rasar i samma takt som kamrem... Fast till 6 ggr priset när det väl rasar.
Postad 27 February 2017 - 17:45
Samma sak med 1.2 TSI
Har tänkt yta upp min golf till en 2013-2014 men vågar inte det. Nu vet jag inte vad jag ska ha istället.
Postad 27 February 2017 - 23:27
Märker man att kamkedjan är påväg att rasa?
Ibland, det brukar börja rasslar lite innan men det är inte alltid det gör det eller att man hör om det gör det.
Postad 28 February 2017 - 10:11
Köp en tdi
För dyr skatt. 1.4 TSI är 450 kr/år!
Skulle hellre köpa en Dacia än en VW
För att?
Samma sak med 1.2 TSI
Har tänkt yta upp min golf till en 2013-2014 men vågar inte det. Nu vet jag inte vad jag ska ha istället.
Fast de bytte ju till rem 2014.
Postad 28 February 2017 - 10:36
För att?
motorer som heter 1,2 tsi och 1,4 tsi från 2006-2014 är det som har problem.
http://www.expressen...r-vw-motorer-1/
Postad 28 February 2017 - 10:40
För att?
För att jag aldrig någonsin haft så mycket problem med en bil.
Allvarliga motorproblem å farsan likaså.
Men byter man bil ofta så kvittar ju det 😀
Postad 28 February 2017 - 11:00
För att jag aldrig någonsin haft så mycket problem med en bil.
Allvarliga motorproblem å farsan likaså.
Men byter man bil ofta så kvittar ju det
Jag menade, varför just Dacia? Har inte hört så mycket om den.
Redigerat av agpath, 28 February 2017 - 11:00.
Postad 28 February 2017 - 11:00
Märker man att kamkedjan är påväg att rasa?
Det beror på... är det pga att den gått långt och börjat bli sliten så kan det rassla och låta lite extra om den. Men oftast märker man inte mycket.
En kedja skall hålla bilens livslängd, så varför VAG-bilar i vissa fall är tvungna att byta vid 2000 mil är lite underligt.
Antingen är det extremt dålig kvalitet eller så är det något annat som strular, men verkstan tar betalt för byte av kedja utan att de utfört jobbet!
Jag skulle öht aldrig köpa en bil från VAG-koncernen av många olika anledningar. Deras verkstäder är bara en av dom.
Postad 28 February 2017 - 13:04
vad tycker ni om Alpine A110?
Gillar den riktigt mycket.
Bifogad fil(er)
Postad 01 March 2017 - 02:29
vad tycker ni om Alpine A110?
Gillar den riktigt mycket.
Ja den är riktigt snygg!
Postad 01 March 2017 - 11:17
Å tdi e skattefri
Från när? Min gamla Touran 2.0TDI sålde jag av när skatten höjdes till 6500 kr(!).
Postad 01 March 2017 - 12:16
Från när? Min gamla Touran 2.0TDI sålde jag av när skatten höjdes till 6500 kr(!).
Det är ett felaktigt påstående, ja vissa snål dieselar är skattefria men låååångt från alla.
Redigerat av stabbe, 01 March 2017 - 12:17.
Postad 01 March 2017 - 13:26
Det är ett felaktigt påstående, ja vissa snål dieselar är skattefria men låååångt från alla.
Inte bara snåla, de måste ha en viss årgång och kvala in på en viss miljöklass också. Hur ska man hålla reda på det? Generellt tänker jag spontant "diesel=hög skatt".
Därtill blir det alltmer problem med städer som stänger trafik för dieselbilar och 2020 (?) totalförbud. Här någonstans har jag tappat tråden. Volvo har konverterat till diesel i de flesta modeller. Hur går det ihop med att diesel ska förbjudas?
Redigerat av agpath, 01 March 2017 - 13:28.
Postad 01 March 2017 - 14:45
Min v70 1,6D kostar 1500kr/år i skatt.
Letar lite bilar nu och de är ett svårt läge.
Bilar som är 2-3 år gamla med 4x4 å automat är till 99% diesel.
Men som du säger så är det ju lite osäkert hur det kommer se ut för diesel om några år.
Frankrike börjar väl förbjuda vissa dieselbilar i stadskärnor snart har jag för mig
Postad 01 March 2017 - 14:49
Frankrike börjar väl förbjuda vissa dieselbilar i stadskärnor snart har jag för mig
Förslaget för Stockholms innerstad gäller både bensin och diesel om inte bilen är Euro5 resp Euro6 klassad.
Redigerat av K1M, 01 March 2017 - 14:50.
Postad 01 March 2017 - 22:21
Postad 01 March 2017 - 23:51
2013-2014 golf 1.6 tdi brukar va skattefria 5 år sen är skatten drygt tusenlappen.
Postad 02 March 2017 - 00:33
Inte bara snåla, de måste ha en viss årgång och kvala in på en viss miljöklass också. Hur ska man hålla reda på det? Generellt tänker jag spontant "diesel=hög skatt".
Därtill blir det alltmer problem med städer som stänger trafik för dieselbilar och 2020 (?) totalförbud. Här någonstans har jag tappat tråden. Volvo har konverterat till diesel i de flesta modeller. Hur går det ihop med att diesel ska förbjudas?
Vadå konverterat till Diesel?
Dom erbjuder både bensin och Diesel i alla modeller vad jag vet.
Postad 02 March 2017 - 10:19
Av alla nyare V70 och V90 jag sett det senaste året har samtliga varit D3, D4 eller D5. Vad jag läst erbjuds T6 som premiumalternativ. Var tog de mindre bensinmotorerna vägen?
Edit: googlade fram en serie bensinmotorer som heter T2-T5 också. Dessa bensinmotorer är dock något som jag aldrig har sett ute på gatan, så min iakttagelse är vad jag har sett med egna ögon och inte läst.
Redigerat av agpath, 02 March 2017 - 10:24.
Postad 02 March 2017 - 14:41
Självklart kan du beställa alla Volvobilar med bensinmotorer, sen att de flesta beställs med Diesel är en annan sak.
Däremot kan du inte få t.ex. fyrhjulsdrift ihop med bensinmotor så länge du inte köper en T6!
Postad 02 March 2017 - 15:23
Själv sugen på en 4x4,automat,bensin
Postad 02 March 2017 - 20:33
Renault Zoe kanske?
Nån här som kör elbil?
Postad 02 March 2017 - 22:41
Men de är ju sånt sjukt överpris.
VW el version av UP kostar ju typ 100k mer än bensinmodellen
Postad 03 March 2017 - 02:19
Av alla nyare V70 och V90 jag sett det senaste året har samtliga varit D3, D4 eller D5. Vad jag läst erbjuds T6 som premiumalternativ. Var tog de mindre bensinmotorerna vägen?
Edit: googlade fram en serie bensinmotorer som heter T2-T5 också. Dessa bensinmotorer är dock något som jag aldrig har sett ute på gatan, så min iakttagelse är vad jag har sett med egna ögon och inte läst.
Det blir allt vanligare med bensin numera!
När folk vaknar upp ur dvalan "diesel är billigt" så kommer det svänga över ännu mer.
Folk är så j*vla korkade när dom ska köpa ny bil.
Jo visst dieseln är fortfarande lite snålare men inte mycket.
Förr skiljde det ju rätt mycket på förbrukningen.
Men folk glömmer en viktig detalj att ofta är diesel bilen dyrare i inköp.
När man nu ändå pratar Volvo så tex en S60 kostar 36000:- mer om man jämför D4 och T4 båda på ca 190hk.
Då kan man åka ganska många tysta sköna mil i T4 innan man kört upp dom 36000:- man sparat i inköp.
Postad 03 March 2017 - 05:33
Så är det...men å andra sidan ska man inte helt glömma bort att diesel-varianterna har högre andrahandsvärde.Det blir allt vanligare med bensin numera!
När folk vaknar upp ur dvalan "diesel är billigt" så kommer det svänga över ännu mer.
Folk är så j*vla korkade när dom ska köpa ny bil.
Jo visst dieseln är fortfarande lite snålare men inte mycket.
Förr skiljde det ju rätt mycket på förbrukningen.
Men folk glömmer en viktig detalj att ofta är diesel bilen dyrare i inköp.
När man nu ändå pratar Volvo så tex en S60 kostar 36000:- mer om man jämför D4 och T4 båda på ca 190hk.
Då kan man åka ganska många tysta sköna mil i T4 innan man kört upp dom 36000:- man sparat i inköp.
Men ja. Skulle jag t.ex köpa en ny V90 så skulle det nog bli en T4 före en D4. Galet stor skillnad i riktpris iaf.
(T4 är för tillfället inte tillgänglig på Volvo Bygg men den fanns det tidigare i år)
Har själv dock sikte på nästa V60. Så av den anledningen är nästa veckas visning av XC60 väldigt intressant.
För V60 tror jag dock en trepips T3 kommer duga, hoppas jag.
Redigerat av pacman, 03 March 2017 - 05:47.
Postad 03 March 2017 - 08:03
Har 0 och inget till övers för SUV:ar men bland SUV:ar så ser nästa XC60 ut att bli riktigt trevlig. Ser fram mot att se den på tisdag och som sagt, S/V60 kommer ju dela mkt med den.
På tal om villa och vovve (och ungar)...om pacman väljer drömbil utifrån ett synsätt som är kopplat till den praktiska verkligheten så är drömbilen #1 numera Porsche Panamera Sport Turismo.
Jag menar, fru, ungar, vovvar och ICA-shoppingen får ju inte plats i Regeran...

Verkar vara den ultimata kombinationen av komfort, sportighet och praktikalitet. Interiören är dessutom såå rätt!

(tjaa, i den praktiska verkligheten skulle jag dock inte välja vitt läder iofs...)
Redigerat av pacman, 03 March 2017 - 08:37.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
46 filmer
12 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?