LG OLED55B6V / 65B6V
6349 svar till detta ämne
Postad 29 November 2016 - 20:53
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Undrar hur jag ska koppla min TV. Har ett PS4 pro som jag vill koppla in.
Hemmabio är en http://www.samsung.c...ms/HT-F9750W/XU
Som har 4k uppskalning
Om jag kopplar Ps4 via hemmabio och matar ut till tv, blir det en "flaskhals" ?
Ska jag koppla Ps4 direkt in i tv, men hur får jag ut ljudet i hemmabion?
Din Samsung verkar stödja ARC så om du vill ha bästa möjliga bild och kan leva med att inte få ut HD-ljud så borde det smidigaste bli att du kopplar PS4an och andra enheter direkt in i TVn, och sen kopplar du en hdmi-kabel från hdmi2 (arc) på TVn till hdmi out (arc) på Samsungen. Då ska du även kunna styra volymen på Samsungen med TV-fjärren om du vill det. DD5.1 och DTS-ljud kommer att skickas vidare från TVn men inte HD-ljudformaten som sagt (varken ARC eller optisk koppling kan skicka vidare HD-ljud). Vill du absolut ha HD-ljud från någon enhet får du koppla den direkt till Samsungen istället med hdmi, och låta Samsungen skicka vidare bilden.
Postad 29 November 2016 - 21:08
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Ja, just det - du har ju E6:an! Schysst!
Har faktiskt aldrig upplevt 3D i hemmet. Men ogillar det normalt sett på bio så försöker undvika det. Många säger ju att 3D på en OLED ska vara så väldans bra dock.
Undra om det blir 3D judder 😱?
utan tvekan, bästa tvn jag har haft med hästlängder du kommer inte bli besviken! bara att man får total svärta är värt alla pengarna imo det gör så mycket för den totala bildupplevelsen.
Oled är det nya svarta
Redigerat av axion84, 29 November 2016 - 21:12.
Postad 29 November 2016 - 21:57
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Finns det någon app för iphone så man kan styra tvn med mobilen?
Postad 29 November 2016 - 22:12
sohe
-
sohe
-
Användare
-
-
175 inlägg
Finns det någon app för iphone så man kan styra tvn med mobilen?
Japp, "LG TV Plus", iOS och Android. Inte den snyggaste appen, men ändå...
Postad 29 November 2016 - 22:19
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Grattis till ett bra köp!
Det du reagerar på tycker jag inte alls är konstigt eller förvånande då du levt ett antal år med en Pioneer plasma. Själv har jag ägt plasma men var några år sedan. Innan denna OLED hade jag LCD. Du bör kanske låta dig själv fortsätta experimentera lite med vitbalans (Warm2 eller Warm3) och en viss tillvänjning av OLED's kvalitéer. Enligt många lutade plasma-tekniken ofta åt det något 'varmare' hållet överlag. Överväg att få din panel professionellt kalibrerad. I teorin bör du då åstadkomma "korrekthet", men om det kommer matcha det du varit van vid är en annan femma. Var din plasma kalibrerad, förresten...?
Min Kuro är inte kalibrerad utan jag har kört med dom "klassiska" forum-inställningarna som många Kuro-ägare kör med och som jag vet ger en bild nära en kalibrerad när jag jämför med bekanta som har fått sina kalibrerade.
En liten uppdatering om nya TVn nu efter ett par dagar. Efter att jag (utan framgång) försökt vänja mig vid att bilden kändes grönaktig (kör alltid med warm2 btw) så provade jag igår att dra ner på grönt ordentligt under vitbalansen och pang! då satt den ju där, den fantastiska bilden och färgerna som jag ju visste att den här TVn ska leverera. Problemet är bara att jag måste dra ner grönt ner mot -35(!) för att det ska bli bra. Jag börjar såklart tvivla på mina ögon som jag ändå inbillar mig är ganska så ok på att hobby-kalibrera TVs men även tjejen ser samma sak när jag ber henne kolla. Vid grönt 0 är hela bilden grönaktig och det syns extra tydligt på vit text eller kläder t.ex. Så även om jag är superglad att äntligen få den fantastiska bilden så gnager det ju lite att nåt kanske är knas. Jag får väl helt enkelt beställa en kalibrering och få svart på vitt om det är mina ögon som det är fel på eller om jag fått en väldigt grön TV.. Men tills vidare kan jag iaf njuta av kanonbild nu.
Postad 29 November 2016 - 22:54
Snejks
-
Snejks
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag har nu beställt min 55 tums B6.
Är riktigt förväntansfull, inte minst efter att ha läst alla fina reviews och kommentarer på forumet.
Skulle uppskatta några saker för att få ut det bästa av min TV-upplevelse.
Bildinställningar för film&spel?
Extra tillbehör som t.ex. HDMI-kablage etc, vad ska man köpa?
Då jag lirar mycket PS4, så vill jag kunna optimera TV:n för detta ändamål.
Tacksam för svar!
Postad 29 November 2016 - 22:58
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Japp, "LG TV Plus", iOS och Android. Inte den snyggaste appen, men ändå...
Tack, ska prova den i helgen när jag har fått min nya tv
Postad 29 November 2016 - 23:50
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
Finns det möjlighet att folk kanske orkar lägga ut sina inställningar? 
Väntar själv på min 55B6, hoppas den kommer innan julafton iallafall 
Postad 30 November 2016 - 02:25
Anomali
-
Anomali
-
Rookie
-
2 inlägg
x
Redigerat av Anomali, 11 September 2020 - 01:54.
Postad 30 November 2016 - 07:42
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Köpte inte någon ny tv på black friday alla teveapparater är för dåliga på att hantera den dåliga tv standarden.
Hypotetiskt han man lösa dagens tv problem med en gamingdator som har tv kort och processa bilden i datorn?
Objektivt sett finns det ingen anledning för en TV-tillverkare att producera en TV som hanterar signalen på något annat vis än korrekt, vilket dagens OLED-skärmar beviseligen gör. De är absolut inte "för dåliga", de gör bara det de ska.
Postad 30 November 2016 - 07:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Problemen med 24fps kan lösas med en dator
Nej de problemen kan inte lösas med en dator.
Det enda ditt förslag ger är mer beräkningskraft för att processa, frame-interpolering och annat jox, videosignalen. Det innebär inte att man på ett magiskt vis kan trolla fram information som saknas i ursprungssignalen. Lika lite som man kan få en 5:e generations VHS-kopia att se ut som en referens UHD Blu-ray.
"Lösningen" är att från början filma i en högre frekvens.
Det är dagens usla tv standard som är problemet
Tv-standarden innefattar upp t.o.m. 60 fps, vilket dög på raden innan, så nej, det är inte tv standarden som är problemet.
Redigerat av pacman, 30 November 2016 - 07:56.
Postad 30 November 2016 - 08:32
Mrhenrik
-
Mrhenrik
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag känner inte att jag kan hålla med om at vanliga tv sändningar skulle vara så dåliga.
Jag har en 65B6 med Telia fiber.
Upplever att jag har bättre bild än min Pioneer plasma(lx5090) på 50" på samma avstånd.
Redigerat av Mrhenrik, 30 November 2016 - 08:39.
Postad 30 November 2016 - 09:12
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Min Kuro är inte kalibrerad utan jag har kört med dom "klassiska" forum-inställningarna som många Kuro-ägare kör med och som jag vet ger en bild nära en kalibrerad när jag jämför med bekanta som har fått sina kalibrerade.
En liten uppdatering om nya TVn nu efter ett par dagar. Efter att jag (utan framgång) försökt vänja mig vid att bilden kändes grönaktig (kör alltid med warm2 btw) så provade jag igår att dra ner på grönt ordentligt under vitbalansen och pang! då satt den ju där, den fantastiska bilden och färgerna som jag ju visste att den här TVn ska leverera. Problemet är bara att jag måste dra ner grönt ner mot -35(!) för att det ska bli bra. Jag börjar såklart tvivla på mina ögon som jag ändå inbillar mig är ganska så ok på att hobby-kalibrera TVs men även tjejen ser samma sak när jag ber henne kolla. Vid grönt 0 är hela bilden grönaktig och det syns extra tydligt på vit text eller kläder t.ex. Så även om jag är superglad att äntligen få den fantastiska bilden så gnager det ju lite att nåt kanske är knas. Jag får väl helt enkelt beställa en kalibrering och få svart på vitt om det är mina ögon som det är fel på eller om jag fått en väldigt grön TV.. Men tills vidare kan jag iaf njuta av kanonbild nu.
det är inget konstigt alls, efter kalibrering på min fick jag ha minst -30 på grön o 30+ på röd o blå på 2-punkt låg för att det skulle balansera ut, verkar va generellt så på både E och B-modellerna.
Postad 30 November 2016 - 09:15
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jag känner inte att jag kan hålla med om at vanliga tv sändningar skulle vara så dåliga.
Jag har en 65B6 med Telia fiber.
Upplever att jag har bättre bild än min Pioneer plasma(lx5090) på 50" på samma avstånd.
Jag upplever samma...
Min uppfattning är att jag dock kan uppleva panoreringar som generellt hackigare på moderna TV-apparater (när bilden visas korrekt), vilket jag tror beror på att en skarpare bild och högre kontrast.
Nu har jag bestämt mig för att sluta leta fel och bara njuta av min b6! ☺️
Jag tycker det är synd att tillverkarna lägger så mkt tid på att trolla med interpolerade bilder, och att det finns så många som gillar flytet när de tittar i butik när de jämför med den korrekta bilden på TVn bredvid som "hackar".
Postad 30 November 2016 - 09:17
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
det är inget konstigt alls, efter kalibrering på min fick jag ha minst -30 på grön o 30+ på röd o blå på 2-punkt låg för att det skulle balansera ut, verkar va generellt så på både E och B-modellerna.
Kan bara instämma, min b6:a köpte jag kalibrerad på MM och den har liknande (minns inte rakt av, men kan kolla när jag är hemma om det stillar någons sinne ^^)
Postad 30 November 2016 - 09:36
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Vilken färgtemp används?
Postad 30 November 2016 - 09:40
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Ni som fått er apparat isf-kalibrerade.
1. Uppfattade ni en stor skillnad mot de befintliga cinema och isf dark room-läget?
2. Lagras det kalibrerade läget som ett "låst" läge som inte går att pilla i själv och som inte försvinner vid fabriksåterställningar!?
Postad 30 November 2016 - 09:46
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
1. Uppfattade ni en stor skillnad mot de befintliga cinema och isf dark room-läget?
2. Lagras det kalibrerade läget som ett "låst" läge som inte går att pilla i själv och som inte försvinner vid fabriksåterställningar!?
Jag skulle tippa på att det försvinner vid en fabriksåterställning, så det gäller nog att plita ner alla värden innan man gör något sådant.
Postad 30 November 2016 - 10:01
Unregistered94f9f4c4
-
Unregistered94f9f4c4
-
Amatör
-
-
57 inlägg
hej,
vi ps4 pro spelande, ska man ha truemotion on eller off?
Kör ni på Expert läget där?
/D
Redigerat av Unregistered94f9f4c4, 30 November 2016 - 10:01.
Postad 30 November 2016 - 10:10
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
hej,
vi ps4 pro spelande, ska man ha truemotion on eller off?
Kör ni på Expert läget där?
/D
Definitivt off på trumotion. Interpolering är alltid av ondo ☺️ Åtminstone när man ska spela, där tror jag vi alla är överens...
Postad 30 November 2016 - 10:12
Unregistered94f9f4c4
-
Unregistered94f9f4c4
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Definitivt off på trumotion. Interpolering är alltid av ondo ☺️ Åtminstone när man ska spela, där tror jag vi alla är överens...
oki, jag provade på FIFA med truemotion ON och då vart de typ grafiska konstigheter....lika så Tomb raider....
Tack för svar! 
/D
Redigerat av Unregistered94f9f4c4, 30 November 2016 - 10:13.
Postad 30 November 2016 - 10:26
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Postad 30 November 2016 - 10:33
deezel
-
deezel
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag skulle tippa på att det försvinner vid en fabriksåterställning, så det gäller nog att plita ner alla värden innan man gör något sådant.
Vill minnas att de skrivit ner alla inställningar de ändrade på när de kalibrerade den på MM, tittade inte så noga. Skall kolla igenom papperna när jag kommer hem ^^
Postad 30 November 2016 - 10:35
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
har aldrig använt cinema-läget men det som försvinner vid kalibrering är den gröna "hinnan" som finns i bilden då det är för mycket grönt från fabrik.
inställningarna lagras i de mode som kalibreras, kalibreras isf-dark room tex sparas vitbalansinställningar osv där. detta försvinner vid en fabriksåterställning så det du behöver plita ner på papper är brightness, contrast, oled light (den kan man dock ändra efter behov då den inte påverkar kalibreringen i sig utan bara ändrar ljusstyrkan på TVn) och värderna under white balance-menyn .. de flesta kalibrerare verkar nöja sig med 2-point så värden för R/G/B för 2-point low / high måste man spara också. dessa inställningar ska du få på papper dock av den som kalibrerat om dom är något seriösa 
Postad 30 November 2016 - 10:45
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Kan bara instämma, min b6:a köpte jag kalibrerad på MM och den har liknande (minns inte rakt av, men kan kolla när jag är hemma om det stillar någons sinne ^^)
TACK!! Precis det jag ville höra och nu föll den sista lilla stenen från hjärtat och jag kan börja njuta helt 
Tycker ändå det är väldigt konstigt att dom skickar med "ISF Expert"-lägen som ska vara hyffsade för gemene man men så behöver man ändå korrigera färg(er) nästan till min/max-läge för att det ska bli bra. Men verkar ju skilja väldigt mycket mellan olika apparater för t.ex på rtings i deras settings så har dom gjort väldigt små förändringar när dom kalibrerat sin 55B6. Min är tillverkad nu i okt-16 om det kan ha någon betydelse när TVn är tillverkad.
Och känns ju lite dumt när man en dag ska sälja TVn och en köpare gör en fabriksåterställning på TVn och bilden blir väldigt grönaktig.
@RickyDeg: Visst har du kalibrerat din? Har du också så stora kompenseringar på dina färger under vitbalansen?
@Deezel: Du får hemskt gärna posta dina 2-punkts inställningar hög/låg för röd/grön/blått, vore väldigt intressant att få se.
Postad 30 November 2016 - 10:56
sune bejas
-
sune bejas
-
Beroende
-
-
1002 inlägg
En orörd LX5090 idag med runt 10K timmar har ju en svärta som en IPS LCD så det är inte så konstigt om du uppfattar bilden som bättre på OLEDen 
Kontrasten på den så kallade "Kuron" är ju halverad flera gånger om.
Kul ändå att du är nöjd 
Redigerat av sune bejas, 30 November 2016 - 11:00.
Postad 30 November 2016 - 12:29
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
TACK!! Precis det jag ville höra och nu föll den sista lilla stenen från hjärtat och jag kan börja njuta helt 
Tycker ändå det är väldigt konstigt att dom skickar med "ISF Expert"-lägen som ska vara hyffsade för gemene man men så behöver man ändå korrigera färg(er) nästan till min/max-läge för att det ska bli bra. Men verkar ju skilja väldigt mycket mellan olika apparater för t.ex på rtings i deras settings så har dom gjort väldigt små förändringar när dom kalibrerat sin 55B6. Min är tillverkad nu i okt-16 om det kan ha någon betydelse när TVn är tillverkad.
Och känns ju lite dumt när man en dag ska sälja TVn och en köpare gör en fabriksåterställning på TVn och bilden blir väldigt grönaktig.
@RickyDeg: Visst har du kalibrerat din? Har du också så stora kompenseringar på dina färger under vitbalansen?
@Deezel: Du får hemskt gärna posta dina 2-punkts inställningar hög/låg för röd/grön/blått, vore väldigt intressant att få se.
reglagen på B6 är inte desamma som E6 B6 använder chip från annan tillverkare medans E6 kör LGs egna chip, E6 har mer finjusterinsmöjligheter än B6 därav har dom fler "steg" i vitbalansen så -6 på B6 kanske är samma som -30 på E6 
Postad 30 November 2016 - 12:37
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Nej, men är på gång att boka in en dito. Valet står mellan två olika dock (inte MediaMarkt).
Postad 30 November 2016 - 19:06
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Ingen som hänger sin 65B på väggen?  tänkte beställa nytt fäste innan den kommer ju
Postad 30 November 2016 - 19:14
sohe
-
sohe
-
Användare
-
-
175 inlägg
Ingen som hänger sin 65B på väggen? tänkte beställa nytt fäste innan den kommer ju 
Min hänger uppe, kör med enkelt HQ fäste som funkar utmärkt.
Postad 30 November 2016 - 19:18
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1150 inlägg
Ingen som hänger sin 65B på väggen? tänkte beställa nytt fäste innan den kommer ju 
La upp bild två sidor bak med min på väggen
Redigerat av Fellow88, 30 November 2016 - 19:19.
Postad 30 November 2016 - 19:42
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Är det bara jag som tycker det är konstigt att alla som köpt denna tv inte berömmer bildkvaliteten i den?
Det enda man läser är hur ska man göra saker.
I Panasonic och Pioneer trådarna back in the days så var mycket positiva ord efter folk hade köpt dem.
Tycker ändå folk borde vara lite mer överväldigade över bildkvaliteten, för det är ganska otroligt att man kan få en 4K OLED för 16000 Kr.
Redigerat av Peterrrrr, 30 November 2016 - 19:45.
Postad 30 November 2016 - 19:47
Anomali
-
Anomali
-
Rookie
-
2 inlägg
x
Redigerat av Anomali, 11 September 2020 - 01:54.
Postad 30 November 2016 - 19:51
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Min nuvarande 60" häck hänger med ett VESA fäste på 600x400 och denna modell verkar vara 400x300.
Kommer TV:n sitta i taket om man kör samma fäste tro?
Postad 30 November 2016 - 19:55
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Är det bara jag som tycker det är konstigt att alla som köpt denna tv inte berömmer bildkvaliteten i den?
Det enda man läser är hur ska man göra saker.
I Panasonic och Pioneer trådarna back in the days så var mycket positiva ord efter folk hade köpt dem.
Tycker ändå folk borde vara lite mer överväldigade över bildkvaliteten, för det är ganska otroligt att man kan få en 4K OLED för 16000 Kr.
Jag är väldigt nöjd har en LG Oled 65B6 har haft en Pioneer Kuro 60" plasma(som jag inte saknar) men varför ska jag säga detta i OLED-tråden? Jag låter bilden tala för sig själv. Det är väl bättre att man hjälper och ger tips istället!
Tror också att folk idag har högre krav än när jag köpte Pioneern 2009.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 30 November 2016 - 19:56.
Postad 30 November 2016 - 20:15
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
En dator borde vara bättre på frame-interpolering speciellt om datorn har en tidsbuffert på någon minut.
Vi är tvungna att ha frame-interpolering när det som sänds har låg fps.
Varför ska den tekniken sitta i teven och jobba i realtid?
60fps är inte tillräckligt, jämför med en gamingdator där behövs ca 120-144fps
Framtidens tv borde klara 120fps (delbart med 24 och 60fps)
Hela denna tråd verkar mest handla om OLED tevens bildhantering.
Jag har sett 55B6 och bilden var bra i butiken, det är bara bildhanteringen som jag inte har kunnat utvärdera.
Jag har tittat på tv-apparater dom senaste åren och det slutar alltid med att jag inte köper någon tv oavsett pris.
Får nog vänta några år till och sen köpa en gamingskärm på 55 tum med 120Hz i 4K.
Det där med bildhanteringen blev väldigt uppförstorat... Den klarar av att hantera bild på ett fullständigt korrekt sätt!
Är man ett fan av interpolering och såpopera-effekter så finns det säkert bättre paneler att välja på.
Det är det stora problemet med dessa forum. Nämner någon att de har problem med rörelser, buzzing, färginställningar, spricka i ramen, eller vad som... Så får det lätt ofantliga proportioner. Skulle dessutom två personer uppleva samma problem, då är det samma sak som att det är ett problem som 95% av alla paneler har, medan det egentligen är tvärtom.
Min 55B6 är en underbar panel och jag har aldrig varit så nöjd med en TV (och då är jag inne på min 5:e på 7 år).
Oftast vänder man sig till forum för att diskutera problem, och då blir det missvisande för dem som vill läsa på inför ett köp.
Det som diskuterats mest är bildhantering och input lag. Jag märker inte av något av detta! Köp och njut!
Postad 30 November 2016 - 22:53
Kudde
-
Kudde
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tjena Boys! Det var ett bra tag sen man hängde här och fan vad jag har saknat det Det var dags att byta ut min TX-P50V20E som har fungerat kanon hittills och precis som dom flesta så köpte jag en LG OLED 65B6 på Black Friday och har sen dess inte riktigt kunnat bestämma mig för vad jag tycker. I sin helhet så är det en fantastisk apparat men när det gäller HDR material så känns det inte riktigt färdigt. Innan jag går vidare vill jag bara påpeka att jag bara har sett Marco Polo och lite demo videon som HDR - Dolby Vision material.
Jag upplever att bilden aldrig får en bra flyt vilket med all sannolikhet beror på 24p judder + LG hantering av den. Stänger jag av Truemotion så blir det ibland rätt jobbigt att tex titta på Marco Polo. Det kan bli rätt ryckigt i vissa scener och sen försvinner det. Om jag drar igång Truemotion flyter det på bättre men man får konstiga artefakter runt rörliga objekt och huvuden på folk. Har ibland funderat på ifall hårdvaran inte riktigt hänger med eller om det kanske blir så för att man streamar. Bilden är otroligt fin men jag har problem med att det inte flyter på speciellt bra. Jag vet att både OLED och HDR tekniken är relativt nya men om man har betalat så mycket pengar så borde det fungera bättre.
Allt detta är subjektivt, jag ville bara dela med mig av mina tankar ifall det hjälper någon.
Postad 30 November 2016 - 23:54
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
Tjena Boys! Det var ett bra tag sen man hängde här och fan vad jag har saknat det Det var dags att byta ut min TX-P50V20E som har fungerat kanon hittills och precis som dom flesta så köpte jag en LG OLED 65B6 på Black Friday och har sen dess inte riktigt kunnat bestämma mig för vad jag tycker. I sin helhet så är det en fantastisk apparat men när det gäller HDR material så känns det inte riktigt färdigt. Innan jag går vidare vill jag bara påpeka att jag bara har sett Marco Polo och lite demo videon som HDR - Dolby Vision material.
Jag upplever att bilden aldrig får en bra flyt vilket med all sannolikhet beror på 24p judder + LG hantering av den. Stänger jag av Truemotion så blir det ibland rätt jobbigt att tex titta på Marco Polo. Det kan bli rätt ryckigt i vissa scener och sen försvinner det. Om jag drar igång Truemotion flyter det på bättre men man får konstiga artefakter runt rörliga objekt och huvuden på folk. Har ibland funderat på ifall hårdvaran inte riktigt hänger med eller om det kanske blir så för att man streamar. Bilden är otroligt fin men jag har problem med att det inte flyter på speciellt bra. Jag vet att både OLED och HDR tekniken är relativt nya men om man har betalat så mycket pengar så borde det fungera bättre.
Allt detta är subjektivt, jag ville bara dela med mig av mina tankar ifall det hjälper någon.
Hmm låter oroväckande inväntar nämligen min egna 55".
Men låter samtidigt som att det är pga streaming?
Vad kör du Netflix på via tv'n eller extern källa?
Uppkoppling?
Har du möjlighet att testa en 4K spelare?
Postad 01 December 2016 - 00:06
Kudde
-
Kudde
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Hmm låter oroväckande inväntar nämligen min egna 55".
Men låter samtidigt som att det är pga streaming?
Vad kör du Netflix på via tv'n eller extern källa?
Uppkoppling?
Har du möjlighet att testa en 4K spelare?
-Jag kör via Netflix appen på tv'n.
-Har 100/100 i uppkoppling.
-Jag kör med nätverkskabel.
-Tv'n är uppdaterad och kör senaste firmware.
-Har tyvärr ingen 4K spelare.
Det skulle mycket väl kunna vara så att appen inte bra optimerad!
Postad 01 December 2016 - 01:20
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
-Jag kör via Netflix appen på tv'n.
-Har 100/100 i uppkoppling.
-Jag kör med nätverkskabel.
-Tv'n är uppdaterad och kör senaste firmware.
-Har tyvärr ingen 4K spelare.
Det skulle mycket väl kunna vara så att appen inte bra optimerad!
Jag har tagit upp detta några gånger och mina erfarenhet visar så:
Från Netflix får jag "judder"
Samma tv-serie nedladda från nätet 1080p utan "judder"
Från Amazon Prime har inte sett någon "judder"
Så det är Netflix som har problem ej tv:n.
Redigerat av Enator, 01 December 2016 - 01:21.
Postad 01 December 2016 - 01:49
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
Forumräv
-
-
599 inlägg
j*vla jidder om judder! Kör stillbilder å var glada
Postad 01 December 2016 - 06:26
sohe
-
sohe
-
Användare
-
-
175 inlägg
Ny firmware tillgänglig nu för 55/65B6V, 04.30.65.
Postad 01 December 2016 - 06:35
Releaser
-
Releaser
-
Användare
-
-
162 inlägg
Någon som har kört Netflix (deras 4K material) via tex android shield?
Hur fungerar det isåfall?
Postad 01 December 2016 - 07:28
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Har inte fått möjligheten att testa med 2016-modellerna. Men på 2015-modellerna är bildkvaliteten i Netflix markant bättre via Nvidia Shield TV än den inbyggda appen. Framför allt renderingen av lågdagrar och skuggtoner där inbyggda appen sotar igen en hel del och med mild missfärgning.
Har inte testat med andra spelare än just ShieldTV.
Postad 01 December 2016 - 07:38
FettAnka
-
FettAnka
-
Forumräv
-
-
803 inlägg
Ny firmware tillgänglig nu för 55/65B6V, 04.30.65.
Rykten säger att de faktiskt fixat HDR och game läge. Kan du bekräfta?
Postad 01 December 2016 - 07:40
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Har inte fått möjligheten att testa med 2016-modellerna. Men på 2015-modellerna är bildkvaliteten i Netflix markant bättre via Nvidia Shield TV än den inbyggda appen. Framför allt renderingen av lågdagrar och skuggtoner där inbyggda appen sotar igen en hel del och med mild missfärgning.
Har inte testat med andra spelare än just ShieldTV.
Är det 4k bild då eller hd du snackar om.
Hd bild på netflix tv appen på b6 är ju ganska mycket dåligare än om jag kollar på hd bild med ps3. Suddigare och mer pixligt.
Redigerat av axion84, 01 December 2016 - 07:40.
Postad 01 December 2016 - 07:45
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Är det 4k bild då eller hd du snackar om.
Hd bild på netflix tv appen på b6 är ju ganska mycket dåligare än om jag kollar på hd bild med ps3. Suddigare och mer pixligt.
Bild, som i bild överlag. Dvs, kvalitetsproblemen sitter inte i upplösning (den gör sällan det) utan i hur den inbyggda appen renderar video.
Postad 01 December 2016 - 07:50
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Som andra varit inne på: De problem du upplever har ju inget med vare sig OLED eller egentligen inte heller HDR att göra.
Synd att Netflix appen inte är bättre. Kör man extern källa så går man ju miste om Dolby Vision. Kan ju finnas fall där det "spåret" ser bättre ut än motsvarande HDR10 spår.
Postad 01 December 2016 - 08:07
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Som andra varit inne på: De problem du upplever har ju inget med vare sig OLED eller egentligen inte heller HDR att göra.
Synd att Netflix appen inte är bättre. Kör man extern källa så går man ju miste om Dolby Vision. Kan ju finnas fall där det "spåret" ser bättre ut än motsvarande HDR10 spår.
Oj, jag som trodde att inbyggda netflix-appen var ganska bra 😊
Är det nvidia shield man ska ha då? Vill ju gärna få signalerna native i 24p när det ska vara sådan, och 60p när det ska vara det.
Eller räcker en Chromecast Ultra?
Postad 01 December 2016 - 08:11
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
vi får hoppas nya oppo har DV med netflixapp 
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|