Longrow Red har jag redan två stycken.. så den här var tänkt som födelsedagspresent åt min bror. Dom börjar bli lite svårt att få tag i dessa nu. Dom är riktigt bra!
Postad 28 February 2013 - 14:14
Longrow Red har jag redan två stycken.. så den här var tänkt som födelsedagspresent åt min bror. Dom börjar bli lite svårt att få tag i dessa nu. Dom är riktigt bra!
Postad 28 February 2013 - 16:24
Ett grönt paket gick att hämta ut i dag efter att ha haft avin sen måndags, posten förnekar sig aldrig!!!
Hoppar över Longrow R&K pga för mycket annat intressantare som släpps närmaste tiden o som kommer att göra ett rejält hål i kassakistan. Tror o hoppas på nytt släpp om den skulle gå åt på en gång vilket e stor risk för.
Postad 28 February 2013 - 19:24
Vad har du i kikaren när du skippar R&K?
Jag vart lite sugen på någon Kavalan.. var ju en hel radda som släpps nu.
Postad 28 February 2013 - 20:35
Tackar! Allt som det skall.Kul att du fick grejerna.. allting helt hoppas jag!
Vad har du i kikaren när du skippar R&K?
Jag vart lite sugen på någon Kavalan.. var ju en hel radda som släpps nu.
Precis provat Galileo som väl var ok men inte fått mig att ändra mig om att "jag klarar mig bra med Ugglan o 10an"!Testat nåt annat från mitt paket?
Har bl 2 Kavalan på väg från Tyskland o tänkte försöka få 57,8%aren som släpps i morgon också.
Svenska Eldvatten släpper en Girvan 1964 7/3 samt hoppas på tur att få tag på ett par Karuizawa som släpps lite längre fram o om jag skulle lyckas blir det Dyrt!!!
Postad 28 February 2013 - 21:12
Jo jag testade Bunna från Sv Eldvatten. Blev dock inte så imponerad av den. Hade nog lite för höga förväntningar tror jag. Helt okej dock.
Macduffen från SE var ruskigt bra. Kändes som att det var lite amerikansk ek i dom sherryfaten!
Har inte hunnit med att smaka några fler ännu.
Postad 28 February 2013 - 21:22
Bunnan behöver mycket tid. Ett par tillfällen har jag till o med satt den över Macduffen men smaken e ju olika. Hoppas du uppskattar Adelphin bättre( en favorit!)Oj... du slår på stort du!
Jo jag testade Bunna från Sv Eldvatten. Blev dock inte så imponerad av den. Hade nog lite för höga förväntningar tror jag. Helt okej dock.
Macduffen från SE var ruskigt bra. Kändes som att det var lite amerikansk ek i dom sherryfaten!
Har inte hunnit med att smaka några fler ännu.
Postad 28 February 2013 - 22:26
Undra om nästa Ardbeg-specialare "Ardbog" är den som vi fick smaka på Sthlm öl & whiskymässa i höstas (1st fill bourboncask)?
Isf får den min röst!
Redigerat av _Lucifer_, 28 February 2013 - 22:39.
Postad 01 March 2013 - 10:46
Longrow Rundlets & Kilderkins
Spirit of Hven
Highland Park Cask Strenght
Postad 01 March 2013 - 16:47
En Kavalan solist sherry 57,8% beställdes på SB.
Kul att du gillade Clynlishen Lucifer tur att smaken e olika då jag håller Bunnan högre.
Redigerat av Unregistered0d487954, 01 March 2013 - 16:49.
Postad 01 March 2013 - 17:22
Visste inte att man kunde köpa Spirit Of Hven i butik. Spännande, hur smakar den? Har fövisso fått en hint om det i Saturnus glögg i julas.Nu är det shoppat, blev:
Longrow Rundlets & Kilderkins
Spirit of Hven
Highland Park Cask Strenght
Postad 01 March 2013 - 17:41
Kul att du gillade Clynlishen Lucifer tur att smaken e olika då jag håller Bunnan högre.
Som du sa tidigare så kanske man skulle behövt ge Bunnan lite mer tid. Ett glas till eller två kanske skulle ha underlättat.
Clynelishen tyckte jag var väldigt nära Macduffen i min bok... Den var väldigt oväntad faktiskt. Där ser man verkligen hur mycket det verkligen kan skilja mellan olika buteljeringar från samma destilleri!
Visste inte att man kunde köpa Spirit Of Hven i butik. Spännande, hur smakar den? Har fövisso fått en hint om det i Saturnus glögg i julas.
Smakade Spirit of Hven på mässan. Fattar inte att dom kunde ta så hutlöst mycket pengar för smakproverna då den inte alls var nå speciell. En okej whisky, inget snack om den saken, och jag förstår om dom ville suga en massa whiskynördar på pengar genom att sälja den absolut första buteljeringen för 4000,- / l (som samlarobjekt), men att ta ut i princip samma priser för smakprov på mässan fick mig att tappa förtroendet lite för destilleriet. Är dom bara en hög penningstinna lycksökare med en medioker whisky i snygg förpackning??
Jag hoppas den här utgåvan har lite mer att erbjuda än den första iaf!
Varför inte göra som BOX och buteljera lite fatprover och sälja för en human slant för att locka köpare!?
BOX å andra sidan tycker jag levererar långt över förväntan, så jag längtar tills att dom blir tillgängliga på SB!
Det är verkligen kul att vi har så mycket gott på gång här i Sverige! Har inte hunnit smaka mig igenom alla destillerier ännu, men det mesta jag provat har varit mycket lovande.
Postad 02 March 2013 - 10:19
Den lilla skvätt de slagit i Saturnus Whiskyglögg smakade underbar sotig rök vilket ingav förhoppningar. Synd att den inte var nåt vidare utan glöggen.Som du sa tidigare så kanske man skulle behövt ge Bunnan lite mer tid. Ett glas till eller två kanske skulle ha underlättat.
Clynelishen tyckte jag var väldigt nära Macduffen i min bok... Den var väldigt oväntad faktiskt. Där ser man verkligen hur mycket det verkligen kan skilja mellan olika buteljeringar från samma destilleri!
Smakade Spirit of Hven på mässan. Fattar inte att dom kunde ta så hutlöst mycket pengar för smakproverna då den inte alls var nå speciell. En okej whisky, inget snack om den saken, och jag förstår om dom ville suga en massa whiskynördar på pengar genom att sälja den absolut första buteljeringen för 4000,- / l (som samlarobjekt), men att ta ut i princip samma priser för smakprov på mässan fick mig att tappa förtroendet lite för destilleriet. Är dom bara en hög penningstinna lycksökare med en medioker whisky i snygg förpackning??
Jag hoppas den här utgåvan har lite mer att erbjuda än den första iaf!
Varför inte göra som BOX och buteljera lite fatprover och sälja för en human slant för att locka köpare!?
BOX å andra sidan tycker jag levererar långt över förväntan, så jag längtar tills att dom blir tillgängliga på SB!
Det är verkligen kul att vi har så mycket gott på gång här i Sverige! Har inte hunnit smaka mig igenom alla destillerier ännu, men det mesta jag provat har varit mycket lovande.
Håller med om att man blir lite sur när whiskyn skall haussas upp genom löjliga priser på provskvättarna. Mackmyra gjorde likadant och då var de ju dessutom rena rävgiftet. Men annat är det nu. Mackmyra smakar utmärkt och är riktigt vettigt prissatt.
Jo, riktigt kul med så många Svenska destillerier. Nu har vi ju både Whisky, öl och vinproduktion i vårt avlånga land. Håller klimatutvecklimgen i sig blir man kanske vinbonde en dag.
Postad 02 March 2013 - 14:58
Det är det som är så roligt med Sv Eldvatten att dom letar upp udda fat som e väldigt annorlunda mot vad resp destilleri annars förmedlar.Som du sa tidigare så kanske man skulle behövt ge Bunnan lite mer tid. Ett glas till eller två kanske skulle ha underlättat.
Glenfarclas for ERMURI 2003 i glaset. En riktigt smaskig sherrybomb till ett bra pris! En bra början på kvällen
Postad 04 March 2013 - 22:42
Smakar som en Longrow brukar göra, dvs. fantastiskt, men jäklar vilket drag det är i slutet. Skall tydligen vara lagrad på små fat så på de 11 åren kan man väl jämförelsevis lägga på ett antal.
Annars lätt citrus, oljig och väl integrerad sotig rök. Så gott, så gott.
Postad 05 March 2013 - 09:37
Blev lite förvånad att den ändå var 11 år, var den bara lagrad på små fat mot slutet?
Postad 05 March 2013 - 10:04
Laphroaig's quarter cask är väl lite större, dom är väl mig vetligen på 125liter.
Redigerat av TomasL, 05 March 2013 - 10:10.
Postad 05 March 2013 - 10:58
Däremot så läste jag att Laphroaig lagrar sin QC först 5 år på vanliga Bourbon Barrels och sedan bara 1 år (!?) på småfat.
Och på deras webbsida säger dom att dom bara använder 1st fill fat vilket jag har svårt att tro. Men tro är att inte veta som sagt!
Postad 05 March 2013 - 16:30
Ja "Qarter Cask" säger ju ingenting. "Quarter Hogshead" eller liknande hade ju berättat något då detta ju är ett faktiskt mått. Rundlets och Kilderkin ligger båda runt 70-80 liter i alla fall. Inte större än att man fått plats med ett fat hemma i källaren. Sedan kunde man ju tappa lite olika åldrar efter behag.Hittar inga siffror på hur stora faten är hos Laphroaig just nu, så jag låter det vara osagt. Kan stämma att dom är runt 100l?! Trodde dom var mer mot 40-60l.
Däremot så läste jag att Laphroaig lagrar sin QC först 5 år på vanliga Bourbon Barrels och sedan bara 1 år (!?) på småfat.
Och på deras webbsida säger dom att dom bara använder 1st fill fat vilket jag har svårt att tro. Men tro är att inte veta som sagt!
Postad 05 March 2013 - 21:07
En Imperial Kilderkin (som det rörs sig om i detta fallet) är på 18 Imperial gallon som blir ca 82 liter.
Beträffande Quarter Cask så är det inte så konstigt. Det är 1/4dels Butt och en Butt är ju ca 500 liter.
Postad 06 March 2013 - 13:03
Såg att du har en sån där rökig Arran på hyllan. Hur smakar den? Är ju väldigt förtjust i Arran. Har haft 10(ett antal), 12, 14 och senast den där som är lagrad på Amaronefat. Tror faktiskt den extremt fräscha 10:an är favorit så här långt.En Rundlets tunna är på ca 68 liter (15 Imperial gallon eller 18 US gallon båda är ca 68,2 liter)
En Imperial Kilderkin (som det rörs sig om i detta fallet) är på 18 Imperial gallon som blir ca 82 liter.
Beträffande Quarter Cask så är det inte så konstigt. Det är 1/4dels Butt och en Butt är ju ca 500 liter.
Postad 06 March 2013 - 13:35
Såg att du har en sån där rökig Arran på hyllan. Hur smakar den? Är ju väldigt förtjust i Arran. Har haft 10(ett antal), 12, 14 och senast den där som är lagrad på Amaronefat. Tror faktiskt den extremt fräscha 10:an är favorit så här långt.
Du tänker på Machrie Moor'en. Riktigt trevlig whisky. Rökig whisky från Arran är ju inte så vanligt.
Malten är dock bara rökt till ca 14ppm men måste nog säga att den känns lite rökigare en så.
Vad gäller smakerna så finns det en hel del frukt och lite kola skulle jag vilja säga sen finns ju röktonerna, lite lägereld.
Har också blivit ett fan av Arran Malt. Har du inte provat The Devil's Punch bowl så är den också väl värd att prova.
Postad 06 March 2013 - 13:56
Låter ju onekligen lockande, "klassisk" Arran med lägereldsrök. Finns ju i butik nu så man får kanske passa på att komma över en. The Devils Punchbowl är ju lite svårare att få tag på men helt klart intressant den också.Du tänker på Machrie Moor'en. Riktigt trevlig whisky. Rökig whisky från Arran är ju inte så vanligt.
Malten är dock bara rökt till ca 14ppm men måste nog säga att den känns lite rökigare en så.
Vad gäller smakerna så finns det en hel del frukt och lite kola skulle jag vilja säga sen finns ju röktonerna, lite lägereld.
Har också blivit ett fan av Arran Malt. Har du inte provat The Devil's Punch bowl så är den också väl värd att prova.
Sannerligen kompetent detta unga destilleri.
Tackar:
Postad 06 March 2013 - 14:24
Det är endast i denna Macgrie Moor som dom använder peated malt dom andra är rökfria.
Postad 06 March 2013 - 14:34
Nej. Alltså klassisk Arran, fruktig osv., och med rök. Så menade jag. Nej 10:an är frisk som en fjällbäck, 12:an kanske den smakrikaste sherrybomben på marknaden, och 14 en bra mix av de två. Men rök har de inte haft ett spår av.Att en klassik Arran skulle vara lägereldsrök håller inte jag med om.
Det är endast i denna Macgrie Moor som dom använder peated malt dom andra är rökfria.
Postad 06 March 2013 - 15:09
12 & 14 lät faktiskt ganska intressanta. Måste nog prova dessa om jag ser dom någonstans.
Postad 06 March 2013 - 15:49
Vet inte om 12:an går att få tag i mera, men passa på om du kommer över en. Ger liksom uttrycket "mouthfilling" en helt ny innebörd trots sina beskedliga 46 procent. Tänk Glenfarclas 12 på steroider så har du en hint.För mig tog det ett tag att bli kompis med Arran 10. Vet inte om den var lite för komplex för en nybörjare, men ju längre ner jag kom i flaskan desto bättre blev den. Sista dropparna tyckte jag var smått magiska. Ganska kul hur en whisky kan växa på en under tidens lopp!
12 & 14 lät faktiskt ganska intressanta. Måste nog prova dessa om jag ser dom någonstans.
Håller med dig om hur en Whisky kan växa med tiden. Det man upplever lite annorlunda kan ta lite tid att komma överens med ibland. Men 10:an har varit en given favorit för mig alltsedan den var ny.
OT;
Ohyggligt fin anläggning du har. Himla trevligt att AE insåg att de borde tillhandahålla en finnish som motsvarar ljudet. Numera även något av det vackraste på marknaden.
Redigerat av laddie15, 06 March 2013 - 16:38.
Postad 06 March 2013 - 16:02
Nej. Alltså klassisk Arran, fruktig osv., och med rök. Så menade jag. Nej 10:an är frisk som en fjällbäck, 12:an kanske den smakrikaste sherrybomben på marknaden, och 14 en bra mix av de två. Men rök har de inte haft ett spår av.
Ok då förstår jag. Misstolkade ditt inlägg lite men då är vi överens.
Postad 09 March 2013 - 19:07
Testade Old Potrero innan maten idag(tack o lov!). Har faktiskt lite mintsmak kvar ändå
Utan H2O: Väldigt mycket blomster, honung o en mintrulle
Med H2O:Mint,blomster,mint,lite vanilj,mint,lite citrus,Mint,honung,anade lite viol,MInt,o mera Mint.Ju längre glaset fick stå desto mer Mint.
Med andra ord MINTBOMB
Intressant, men inte en till tack!
Redigerat av Unregistered0d487954, 09 March 2013 - 19:10.
Postad 09 March 2013 - 23:21
Det som slog mig mest är toffee kola, men visst är den speciell. Inte som något annat jag smakat.
Tog ett bra tag innan jag själv lärde mig uppskatta den. Men jag tror inte att jag kommer köpa fler flaskor.
Fungerar ganska bra som krydda till en halvdan bourbon faktiskt. Några droppar räcker bra.
Redigerat av _Lucifer_, 09 March 2013 - 23:22.
Postad 10 March 2013 - 11:48
knepigt att du inte märkt nån mint tidigare då jag som sagt blev knockad av en mintrulle som bara blev större med tiden. Har i o för sig börjat hämta mig efter en förkylning så smaksinnet e väl inte riktigt på topp men just minten var övertydlig i min mun o tog över helt o hållet. Så nog var den speciell alltidHmm... mint har jag inte tänkt på så mycket, men nu när du säger det så...
Det som slog mig mest är toffee kola, men visst är den speciell. Inte som något annat jag smakat.
Tog ett bra tag innan jag själv lärde mig uppskatta den. Men jag tror inte att jag kommer köpa fler flaskor.
Fungerar ganska bra som krydda till en halvdan bourbon faktiskt. Några droppar räcker bra.
Postad 11 March 2013 - 09:08
Utan vatten fick jag mest stickande sprit i näsan. Smaken var dock väldigt fyllig.
Lätt besviken så tillsatte jag lite vatten... och h-vete vad den blommade ut! Med nästan 60% så blir det lite väl koncentrerat och komplext utan vatten.
Det krävdes inte mer än en knapp tesked innan den var helt perfekt, sen vågade jag inte utmana ödet och fortsätta vattna den.
Det var en whisky som innehöll allt jag vill ha från en whisky, stor fyllig doft, stor smak och långt behagligt avslut.
Choklad-kola, tobak, körsbär, torkad frukt, först lite söt och sen lite torr, lite oljig i konsistensen.
En riktig fullpott!
Postad 11 March 2013 - 16:24
Kul att höra, som sagt en favorit hos mig. Den tål vatten bra!Annat kan sägas om Bunnahabhain 10 Adelphi.. Det var en av de bästa Bunna jag smakat!
Utan vatten fick jag mest stickande sprit i näsan. Smaken var dock väldigt fyllig.
Lätt besviken så tillsatte jag lite vatten... och h-vete vad den blommade ut! Med nästan 60% så blir det lite väl koncentrerat och komplext utan vatten.
Det krävdes inte mer än en knapp tesked innan den var helt perfekt, sen vågade jag inte utmana ödet och fortsätta vattna den.
Det var en whisky som innehöll allt jag vill ha från en whisky, stor fyllig doft, stor smak och långt behagligt avslut.
Choklad-kola, tobak, körsbär, torkad frukt, först lite söt och sen lite torr, lite oljig i konsistensen.
En riktig fullpott!
Finns på bolaget fortfarande men de verkar sina ute i världen så om du tänker skaffa en ska du nog inte vänta. begränsad upplaga på 636fl.(Jag snodde den sista från whiskysite
Adelphi e väldigt bra på att hitta kanonfat så dom e väl värda att kolla upp om du inte gjort det tidigare,dyra men över lag superbra.
Gillade du Bunnan så kan jag tipsa om deras Linkwood 1984 26y 53,2% som e ett par snäpp bättre fast samma karaktär.Finns på SB samt Whiskysite. Den e inte billig men med stor WOW faktor!
Redigerat av Unregistered0d487954, 11 March 2013 - 16:27.
Postad 21 March 2013 - 15:38
Jag bokade upp mig på deras senaste Jura buteljering.
Postad 25 March 2013 - 16:22
Fattig men glad!!!
Postad 27 March 2013 - 19:12
Själv lider jag fortfarande av mina bihålor sedan två veckor tillbaks, så jag får nöja mig med billig smakrik whisky och Ipren tills min näsa kan känna ev mer än tre dofter! För närvarande känner jag bara skillnad på prutt, godis och rök!
Postad 28 March 2013 - 13:52
Har Macduffen kvar sen men hade tänkt mig en vertikalprovning även på den då jag har några andra stående (utelämnar sv eldvattens då det inte e snällt mot dom andra!) så får återkomma om den senare.
Provat Glendronachen än? Longrow R&K?
Din åkomma låter inte bra alls så
Krya på dig o Glad Påsk!(så gott du kan)
Redigerat av Unregistered0d487954, 28 March 2013 - 13:52.
Postad 28 March 2013 - 14:20
Blev dock en enkel beställning från Master Of Malt idag.
5 små samples från Balcones Destillery i Texas (kan vara bra att vara lite förberedd när man kommer dit i höst)
1 st Bruichladdich 20 Year Old 1992 Cask 9037 - Old Malt Cask (Douglas Laing)
1 st Caol Ila 17 Year Old 1990 Sherrywood - Mackillops
Skulle ha blivit en Bunna 11 year Old Malt Cask, men någonstans måste man dra gränsen så man har lite månad kvar i slutet av lönen!
Postad 29 March 2013 - 05:31
Redigerat av PML73, 29 March 2013 - 05:32.
Postad 29 March 2013 - 19:46
Må gott
Postad 29 March 2013 - 19:50
Billig var den också dock bara en 350ml
Postad 30 March 2013 - 21:56
Köpte en Benromach 10 years i veckan ska bli kul å testa,ska tydligen smaka som whiskey gjorde före krigen typ tidigt 1900 tal
Billig var den också dock bara en 350ml
Tycker den var riktigt trevlig. Köpte en helflaska för runt 250,- när jag var i Danmark i somras. Hade aldrig smakat någon Benromach innan den... jag kan ju inte påstå att jag ångrade det köpet. Även deras Organic och Origins tyckte jag var riktigt bra. Dom är lite speciella och sticker värkligen ut ur mängden.
Postad 01 April 2013 - 11:40
En tung, fyllig sherrylagrad whisky, nästan murkbrun i färgen. Påminde lite om Glenfarclas 105 i smakbalansen med mycket torkade frukter.
Det enda negativa var den bittra träigheten i eftersmaken den var vältigt lång och torr. Inget jag är van vid, så det kanske tar ett tag att lära sig hantera den?
Men i stort en riktigt rolig upplevelse!
Postad 01 April 2013 - 17:38
En riktig höjdare i min bok!
Får själv göra ett uppehåll med drickandet då whisky förtillfället inte smakar nåt vidare pga tabletter för att sluta röka. Körde ett Bunna race tidigare med en del jag vet att jag normalt tycker om o ve o fasa vilken smörja. Det var så dåligt att jag till och med funderade på slasken . Så det e bara o lägga ner så länge jag käkar tabletterna.
O jag som behöver all uppmuntran jag kan få
Redigerat av Unregistered0d487954, 01 April 2013 - 17:48.
Postad 01 April 2013 - 18:22
Postad 04 April 2013 - 16:29
Får nog göra ett inköp det kan ju bara inte bli så fel för det priset!Då kan jag meddela att dom sänkt priset på The Ileach till 299,-! Så behöver man en rejäl rökbomb om än ganska enkelspårig men ändå riktigt prisvärd så har den blivit ännu billigare!
Några av mina senaste inköp! Det e nästan så att man blir tårögd!
Bifogad fil(er)
Postad 04 April 2013 - 18:28
Den samlingen måste ha betingat ett par kronor. Spännande med så gammal Grain, eller har Girvan gjort maltwhisky?Får nog göra ett inköp det kan ju bara inte bli så fel för det priset!
Några av mina senaste inköp! Det e nästan så att man blir tårögd!
Postad 04 April 2013 - 20:39
Nej dom lär hålla nog sig till Grain, den här e lagrad 48år på sherryfat.Den samlingen måste ha betingat ett par kronor. Spännande med så gammal Grain, eller har Girvan gjort maltwhisky?
Skall provas så fort jag slutat med mina anti-rök tabletter
Postad 04 April 2013 - 21:49
Har du inte sett "Mannen som slutade röka" med Gösta Ekman? Där sägs det ju att summan av alla laster är konstant. Borde ju bara vara att öka Whiskykonsumtionen så är ciggen ett minne blott.Nej dom lär hålla nog sig till Grain, den här e lagrad 48år på sherryfat.
Skall provas så fort jag slutat med mina anti-rök tabletter
Postad 04 April 2013 - 21:54
Själv firar jag hockeysegern med en Longrow Red!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
22 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?