* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 18 mars 2016 - 13:22
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Hmm...Markus från Telia skrev ju detta i inlägget strax före ditt.
Det är inga kanaler som sänder i samma bitrate som vi har via tv boxen, men om vi tar t.ex, Euorosport så sänder den i nästan 7 megabit/s och har upplösningen 1920x1080 pixlar som bäst och det är ju samma som Full HD. En del kanaler använder man HD källa för att koda en bättre mepg4 ström av en kanal men inte i HD format, beroende på rättighetsskäl att vi inte får sända "HD" av den kanalen via play+. TV4 är ett ex på där man använder HD källa för att koda en bra "SD" ström i knappt 4 megabit/s.
Ja men nu sänds den i bättre kvalitet och i HD i Playplus men i sämre kvalitet via boxen, där den inte ens finns i HD. Det var det jag tyckte var det märkliga.
Postad 18 mars 2016 - 13:26
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Ja men nu sänds den i bättre kvalitet och i HD i Playplus...
Vad baserar du detta på?
Postad 18 mars 2016 - 13:49
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Att jag tagit in kanalen på min platta och bilden är skarpare där och det står Nat Geo Wild HD i loggan längst upp till vänster. Samma sak när jag castar bilden från plattan till tv:n. Då är den skarpare och bättre än om jag kollar på den genom boxen, där bilden är betydligt sämre när jag kollar på min tv och det står bara Nat Geo Wild. Och tittar man på Telias hemsida så står det ingenstans om att man kan beställa Nat Geo Wild HD som kanal, utan bara Nat Geo finns tillgänglig.
Postad 18 mars 2016 - 13:56
Unregistered63c886aa
-
Unregistered63c886aa
-
Användare
-
-
109 inlägg
Att jag tagit in kanalen på min platta och bilden är skarpare där och det står Nat Geo Wild HD i loggan längst upp till vänster. Samma sak när jag castar bilden från plattan till tv:n. Då är den skarpare och bättre än om jag kollar på den genom boxen, där bilden är betydligt sämre när jag kollar på min tv och det står bara Nat Geo Wild. Och tittar man på Telias hemsida så står det ingenstans om att man kan beställa Nat Geo Wild HD som kanal, utan bara Nat Geo finns tillgänglig.
Nat geo wild HD sänds dagtid på Viasat film action hds kanalplats.
Postad 18 mars 2016 - 14:04
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Nat geo wild HD sänds dagtid på Viasat film action hds kanalplats.
Jasså? Men rätt märkligt att den inte automatiskt går över i HD som övriga kanaler när man tar in dessa som exempelvis National Geographic.
Postad 18 mars 2016 - 14:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Ok, jag tror på vad du säger i och med att du castat till TV:n. Jag tror fenomenet har att göra med det Markus säger.
En del kanaler använder man HD källa för att koda en bättre mepg4 ström av en kanal men inte i HD format, beroende på rättighetsskäl att vi inte får sända "HD" av den kanalen via play+. TV4 är ett ex på där man använder HD källa för att koda en bra "SD" ström i knappt 4 megabit/s.
Postad 18 mars 2016 - 15:01
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det kom en Image endast i måndags, inget nytt GUI och det enda som ändrats är vilka kanaler som hamnar på ordinarie kanalplatser om man har dem i HD.
För TV3 HD, TV4 HD samt Kanal 5 HD så hamnar de inte på ordinarie kanalplatser eftersom att det finns "lokalversioner" av dessa kanaler som det är nu. Det enda som skiljer med dessa är att det är lokal reklam. Sen kan det även vara värt att notera att denna switch sker bara om man använder HDMI kabel och inte om man har SCART anslutning till sin TV.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Markus det där fungerar halvbra. Jag har bara hdmi och startar boxen och tvn samtidigt via rn harmonyfjärr - ibland tappar den bort att jag har HD och hoppar till SD kanalerna, även om jag har egen kanallista.
Jag har löst det genom att välja den nedersta versionen av kanalen när jag skapar kanallistan. Plats9 hoppar mellan 9HD och vanliga 9an, men 409 är alltid 9HD...och motsvarande för de andra HD kanalerna.
Det är kul att Telia äntligen börjar betrakta HD som standard, men det låter som det kommer vara rätt krångligt...
Jag har kollektiv Lagom, men har inte sett till den nya HD-kanalerna än (bläddrar förvisso sällan långt ner i kanallistan).
När de dyker upp så kommer de alltså att vara så jobbiga som SVT1HD och SVT2HD att de hoppar mellan högst upp och längst ner typ?
Jag har boxen kopplad med HDMI till en A/V-receiver som är kopplad med HDMI till TVn. Startar boxen om av någon anledning (strömavbrott eller annat) och inte receivern är på så blir det ju fel ordning varje gång och för att fixa det får man sitta där och titta på en massa rutor...vitt-gult-grönt, vitt-gult-grönt osv - suck.
Går det inte att göra det valbart i GUI:t? "HD default - Y/N"
Finns det planer på någon förbättring?
Hur är det tänkt att bli framöver?
Tidsaspekt?
Postad 18 mars 2016 - 17:18
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Har använt den enormt sega Telia-chatten idag och pratat med "Linda" som bekräftade att man som HD-paketskund tappar både TV3 och Eurosport HD som kanaler 19 april. Inte heller hjälper det om man har kanalpaket Stor. För att se TV3 HD måste man efter 19 april teckna sig för Viasat Guld eller Silver och för Eurosport det blivande Discovery-paketet.
Enligt en kollega som också varit i kontakt med Telia så är enda möjligheten att få se TV3:s nya sportkanal, TV3 Sport att man tecknar sig för Viasat Guld eller Viasat Silver och detsamma gällde med dom extra OS-kanalerna i sommar. Och när det gällde OS-kanalerna så var man dessutom tvungen att ha ett Viaplay-abonnemang för att kunna aktivera dessa.
Postad 18 mars 2016 - 17:38
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Har använt den enormt sega Telia-chatten idag och pratat med "Linda" som bekräftade att man som HD-paketskund tappar både TV3 och Eurosport HD som kanaler 19 april. Inte heller hjälper det om man har kanalpaket Stor. För att se TV3 HD måste man efter 19 april teckna sig för Viasat Guld eller Silver och för Eurosport det blivande Discovery-paketet.
Enligt en kollega som också varit i kontakt med Telia så är enda möjligheten att få se TV3:s nya sportkanal, TV3 Sport att man tecknar sig för Viasat Guld eller Viasat Silver och detsamma gällde med dom extra OS-kanalerna i sommar. Och när det gällde OS-kanalerna så var man dessutom tvungen att ha ett Viaplay-abonnemang för att kunna aktivera dessa.
Angående TV3HD och Eurosport HD, så har det framgått hela tiden i Markus tabell:
Den info jag har fått tag i nu säger att det ska vara enligt nedan.

Rörande TV4 HD så kommer dessa att lanseras senare i vår när vi får regionala versioner av kanalen från TV 4.
Det är fortfarande som så att alla de kunder har viasat paketen ovan har redan fått kanalerna i dessa paket, de övriga kommer som det ser ut nu bli klara nästa vecka.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av Bopper, 18 mars 2016 - 17:38.
Postad 18 mars 2016 - 18:28
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Samtidigt som den sänds i HD i Play+ (något som vissa hade väldigt svårt att tro på...). Konstig policy av SBS. Men den kanske försvinner den 19 april?
Redigerat av Weiman, 18 mars 2016 - 18:29.
Postad 18 mars 2016 - 18:33
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Samtidigt som den sänds i HD i Play+ (något som vissa hade väldigt svårt att tro på...). Konstig policy av SBS. Men den kanske försvinner den 19 april?
Berodde inte det på att personen hade HD-paketet där Eurosport ingick och det har man kvar till den 19 april.
Play+ speglar väl bara de kanaler man har i boxen?
Postad 18 mars 2016 - 18:35
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Berodde inte det på att personen hade HD-paketet där Eurosport ingick och det har man kvar till den 19 april.
Play+ speglar väl bara de kanaler man har i boxen?
Jag har inget HD-paket och jag har Eurosport HD i Play+.
Postad 18 mars 2016 - 18:38
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Jag har inget HD-paket och jag har Eurosport HD i Play+.
Förlåt, blandade ihop dig med nån annan. Förklaringen har ju Markus redan skrivit:
"Det är inga kanaler som sänder i samma bitrate som vi har via tv boxen, men om vi tar t.ex, Euorosport så sänder den i nästan 7 megabit/s och har upplösningen 1920x1080 pixlar som bäst och det är ju samma som Full HD. En del kanaler använder man HD källa för att koda en bättre mepg4 ström av en kanal men inte i HD format, beroende på rättighetsskäl att vi inte får sända "HD" av den kanalen via play+. TV4 är ett ex på där man använder HD källa för att koda en bra "SD" ström i knappt 4 megabit/s."
Sedan varför SBS inte kan släppa Eurosport HD till fler paket kan man ju fråga sig. Kan det ha nåt med konflikten Telia/SBS att göra?
Postad 18 mars 2016 - 19:25
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Angående TV3HD och Eurosport HD, så har det framgått hela tiden i Markus tabell:
Noterar ju nu i den tabellen att CMores HD-kanaler inte är med. Betyder det att dessa också försvinner?
Postad 18 mars 2016 - 19:46
Unregistered63c886aa
-
Unregistered63c886aa
-
Användare
-
-
109 inlägg
Noterar ju nu i den tabellen att CMores HD-kanaler inte är med. Betyder det att dessa också försvinner?
Eller för att C Mores paket inte berörs öht.....
Postad 18 mars 2016 - 19:51
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 119 inlägg
Förklaringen har ju Markus redan skrivit: [i]"Det är inga kanaler som sänder i samma bitrate som vi har via tv boxen...
Ja just det.
Postad 18 mars 2016 - 19:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Noterar ju nu i den tabellen att CMores HD-kanaler inte är med. Betyder det att dessa också försvinner? Eller för att C Mores paket inte berörs öht.....
Och för att förtydliga det så har det inte skett något annat öht med HD kanaler i andra paket än den listan jag lagt ut tidigare.
Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 mars 2016 - 20:19
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Skulle ta den informationen med en nypa salt, Viasat verkar inte klart med distributionen av TV3 Sport HD än till de stora leverantörerna. De har bara offentliggjort parabol och egna fiber kunder + 3 små distributörer
Enbart Silver kommer inte att få någon TV3 Sport HD för man måste ha Viasats sportkanaler i paketet.
När det gäller extrakanalerna Viasat OS 1-6 kanalerna så är dessa exklusiva för parabolkunder
Ett Viaplay konto och streaming är nödvändigt för att se allt från OS för andra kunder
Men hur Viasat OS Ridsport, Viasat OS Handboll och Viasat OS Tennis kommer att dyka upp hos andra leverantörer åter stå att se
Postad 18 mars 2016 - 21:10
Unregistered63c886aa
-
Unregistered63c886aa
-
Användare
-
-
109 inlägg
Men hur Viasat OS Ridsport, Viasat OS Handboll och Viasat OS Tennis kommer att dyka upp hos andra leverantörer åter stå att se[/font]
Jag tror, att Viasat motor, hockey och 16 tillfälligt byter namn.....
Postad 19 mars 2016 - 04:04
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Eftersom Markus verkar ha återgått till sitt märkligt selektiva besvarande av frågor har jag fått testa att gå via chatt med kundservice:
20:43:23 Fråga i anledning av att ni gjort om era kanalpaket: När kommer de som har gamla HD-paketet att förlora detta (och därmed TV3 HD om de inte har Viasat Silver eller Viasat Guld)? 20:44:45 HD-paketet kommer att börja plockas bort från våra kunder som har det idag den 19 april. Det kan dock ta ett par dagar innan paketet har tagits bort från alla kunder. 20:45:11 Har kanalpaket Mixa försvunnit för gott? När kommer de som har detta kanalpaket att förlora det? 20:45:58 Det stämmer att Mixa 16 har tagits bort, och tanken är inte att det ska komma tillbaka. Men jag kan såklart inte svara på det med säkerhet. Det sker titt som tätt ändringar i utbudet. Om man har paketet så kommer det inte att tas bort. Det kommer bara inte gå att köpa om man är ny kund.
Dessutom fick jag följande "bonusinfo" som säkert kan ge visst hopp hos många:
20:46:46 Finns det något sätt att få tillgång till TV3 HD förutom att skaffa Viasat Guld eller Silver? 20:48:02 Som det ser ut just nu är det Viasat Guld eller Viasat Silver som gäller för TV3 HD. Men jag vet att förhandlingar pågår för att kunna lägga till TV3 HD även i våra tv-paket, alltså inte bara i Viasat. Jag har dock ingen möjlighet att svara på när, eller om det kommer att bli möjligt.
Postad 19 mars 2016 - 08:19
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Dessutom fick jag följande "bonusinfo" som säkert kan ge visst hopp hos många:
20:46:46 Finns det något sätt att få tillgång till TV3 HD förutom att skaffa Viasat Guld eller Silver?20:48:02 Som det ser ut just nu är det Viasat Guld eller Viasat Silver som gäller för TV3 HD. Men jag vet att förhandlingar pågår för att kunna lägga till TV3 HD även i våra tv-paket, alltså inte bara i Viasat. Jag har dock ingen möjlighet att svara på när, eller om det kommer att bli möjligt.
Det ger ju visst hopp. Vet dock inte om jag pallar vänta så mycket längre på att Telia ska få ordning på sina paket. Canal Digital ligger på som fasiken, ringer två ggr i veckan, och erbjuder dessutom bättre bild än Telia. Jag tror jag trycker på knappen....
Postad 19 mars 2016 - 12:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Eftersom Markus verkar ha återgått till sitt märkligt selektiva besvarande av frågor har jag fått testa att gå via chatt med kundservice:
Jag svarar på sådant jag för tillfället kan svara på och detta är långt utanför mitt område, och sen har ju flera skrivit svar på detta. Uppenbarligen har de som ni varit i kontakt med mer information för jag har bara tillgång till den infon som finns i skrift på en sida rörande när ändringen gjordes 1/3. Där står det att HD paketet säljstoppas eftersom att HD kanalerna finns i motsvarande kanalpaket. Här står det att Befintliga kunder behåller HD paketet tills vidare. Dessutom fick jag följande "bonusinfo" som säkert kan ge visst hopp hos många: 20:46:46 Finns det något sätt att få tillgång till TV3 HD förutom att skaffa Viasat Guld eller Silver? 20:48:02 Som det ser ut just nu är det Viasat Guld eller Viasat Silver som gäller för TV3 HD. Men jag vet att förhandlingar pågår för att kunna lägga till TV3 HD även i våra tv-paket, alltså inte bara i Viasat. Jag har dock ingen möjlighet att svara på när, eller om det kommer att bli möjligt.
Förhandlingar pågår mer eller mindre alltid så det är ju inget nytt om man säga så. Rent tekniskt så kommer någon switch så man får HD kanalen på ordinarie kanalplats inte ske eftersom att det finns lokala versioner av TV3 som då leverantören vill att vi ska titta på eftersom att det är lokal reklam. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 mars 2016 - 13:48
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Det är kul att Telia äntligen börjar betrakta HD som standard, men det låter som det kommer vara rätt krångligt...
Jag har kollektiv Lagom, men har inte sett till den nya HD-kanalerna än (bläddrar förvisso sällan långt ner i kanallistan).
När de dyker upp så kommer de alltså att vara så jobbiga som SVT1HD och SVT2HD att de hoppar mellan högst upp och längst ner typ?
Jag har boxen kopplad med HDMI till en A/V-receiver som är kopplad med HDMI till TVn. Startar boxen om av någon anledning (strömavbrott eller annat) och inte receivern är på så blir det ju fel ordning varje gång och för att fixa det får man sitta där och titta på en massa rutor...vitt-gult-grönt, vitt-gult-grönt osv - suck.
Går det inte att göra det valbart i GUI:t? "HD default - Y/N"
Finns det planer på någon förbättring?
Hur är det tänkt att bli framöver?
Tidsaspekt?
Håller med. Har den väl fattat att man har HD så borde den inte ramla tillbaka till SD så enkelt. Jag har ju boxen inställd på 1080P och den är bara ansluten via HDMI, ändå får den ibland för sig att ta SD-versionen. NU kör jag bara med 4xx kanalplatserna i min egna kanallista.
Postad 19 mars 2016 - 13:54
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Jag svarar på sådant jag för tillfället kan svara på och detta är långt utanför mitt område, och sen har ju flera skrivit svar på detta. Uppenbarligen har de som ni varit i kontakt med mer information för jag har bara tillgång till den infon som finns i skrift på en sida rörande när ändringen gjordes 1/3. Där står det att HD paketet säljstoppas eftersom att HD kanalerna finns i motsvarande kanalpaket. Här står det att Befintliga kunder behåller HD paketet tills vidare.
Förhandlingar pågår mer eller mindre alltid så det är ju inget nytt om man säga så. Rent tekniskt så kommer någon switch så man får HD kanalen på ordinarie kanalplats inte ske eftersom att det finns lokala versioner av TV3 som då leverantören vill att vi ska titta på eftersom att det är lokal reklam.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Markus, kan du förklara det här med lokala versioner av TV3 och TV4?
Är det alltså så att dess tvingar er att lägga upp en SD-version på "ordinare plats" för få ut rätt reklam? Men vi som kunder kan fortfarande gå och välja versionen på plats 4xx och får då HD fast med "fel" reklam?
Nu kanske du inte får svara på detta Men om det stämmer så känns det skönt att man kan göra en egen kanallista 
Postad 19 mars 2016 - 14:15
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag svarar på sådant jag för tillfället kan svara på och detta är långt utanför mitt område, och sen har ju flera skrivit svar på detta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Min fråga om kanalpaket Mixa hade väl inte besvarats tidigare?
Vad är "ditt område"? Är det begränsat till det tekniska bakom tv-tjänsten snarare än innehållet alltså?
Postad 19 mars 2016 - 14:28
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Pratade nyss med en kille på Telia angående TV3 HD och Eurosport HD så kommer dom att finnas i vissa kanalpaket men vanliga TV3 o Eurosport kommer finnas kvar i Stor. Vad han har fått fram i alla fall. Sen får vi väl se hur mycket som stämmer av det.
Postad 19 mars 2016 - 17:30
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Pratade nyss med en kille på Telia angående TV3 HD och Eurosport HD så kommer dom att finnas i vissa kanalpaket men vanliga TV3 o Eurosport kommer finnas kvar i Stor. Vad han har fått fram i alla fall. Sen får vi väl se hur mycket som stämmer av det.
Men det är väl det som Markus sagt (skrivit) hela tiden?
För övrigt tycker jag det är väldigt märkligt att om man vill ha TV3HD & TV6HD, så måste man ha Viasat Guld eller Silver, men dessa paket informeras inte om på Telias sidor?
Redigerat av Bopper, 19 mars 2016 - 17:36.
Postad 19 mars 2016 - 18:14
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Vad är "ditt område"? Är det begränsat till det tekniska bakom tv-tjänsten snarare än innehållet alltså?
Personligen så tycker jag att det är tråkigt att klaga på vad Telia svarar på eller inte. Detta är ett användarforum, inte Telias officiella forum/support - jag tycker man får vara glad för att Telia överhuvudtaget svarar på nåt i denna tråd.
Redigerat av e3henri, 19 mars 2016 - 18:14.
Postad 19 mars 2016 - 18:44
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jag tror, att Viasat motor, hockey och 16 tillfälligt byter namn.....
Viasat 16 kommer att användas som nyhetskanal under OS
Motorsport tar inte OS ledigt
Hockey behövs inte mitt i sommaren...
Postad 20 mars 2016 - 00:54
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Markus det där fungerar halvbra. Jag har bara hdmi och startar boxen och tvn samtidigt via rn harmonyfjärr - ibland tappar den bort att jag har HD och hoppar till SD kanalerna, även om jag har egen kanallista.
Jag har löst det genom att välja den nedersta versionen av kanalen när jag skapar kanallistan. Plats9 hoppar mellan 9HD och vanliga 9an, men 409 är alltid 9HD...och motsvarande för de andra HD kanalerna.
Workaround:
Konfigurera din Harmony-fjärr att starta TVn före boxen. Eventuellt med en extra paus emellan så att TVn hinner starta upp och initiera HDMI-porten.
Du kan påtvinga sådana saker i de avancerade inställningarna i Harmony-programmet.
...eller nu när jag tänker efter så kanske boxen bara ställer in detta SD/HD-läge vid en äkta reboot...
Då funkar såklart inte min workaround.
Själv har jag en egen kanallista, så jag har aldrig märkt av detta hoppande.
I vilket fall så bifaller jag att detta även ska vara en användarinställning. Dynamisk/smart konfiguration som går fel orsakar bara mer strul och huvudbry än det avhjälper.
Redigerat av elofu17, 20 mars 2016 - 01:57.
Postad 20 mars 2016 - 12:38
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
@Telia,
Hur kan följande fel uppstå? :
På t.ex. http://tvsajten.com/tv?t=rV-se kan man se att Skidskyttet (massstart herrar) startar om 25 minuter (13:00) på TV4.
Men i Telias EPG, både på boxen och i mobilen, står det att det är "När och Fjärran" och "Tariq Tailors matresa".
Jag hoppas verkligen att Telias EPG är fel, så att jag får se upplösningen på helgens tävlingar.
Att det är skidskytte denna helg är ju inte direkt något nytt. Det lär vara inplanerat sedan läääänge. Så hur kan Telias EPG visa inaktuell information?
Redigerat av elofu17, 20 mars 2016 - 12:42.
Postad 20 mars 2016 - 12:57
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
@Telia, Hur kan följande fel uppstå? : På t.ex. http://tvsajten.com/tv?t=rV-se kan man se att Skidskyttet (massstart herrar) startar om 25 minuter (13:00) på TV4. Men i Telias EPG, både på boxen och i mobilen, står det att det är "När och Fjärran" och "Tariq Tailors matresa". Jag hoppas verkligen att Telias EPG är fel, så att jag får se upplösningen på helgens tävlingar. Att det är skidskytte denna helg är ju inte direkt något nytt. Det lär vara inplanerat sedan läääänge. Så hur kan Telias EPG visa inaktuell information?
I EPG datat vi fått från från TV4 står det när och fjärran och det programmet som visas är ju när och fjärran så antagligen inget fel hos oss iaf. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 mars 2016 - 13:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Workaround: Konfigurera din Harmony-fjärr att starta TVn före boxen. Eventuellt med en extra paus emellan så att TVn hinner starta upp och initiera HDMI-porten. Du kan påtvinga sådana saker i de avancerade inställningarna i Harmony-programmet. ...eller nu när jag tänker efter så kanske boxen bara ställer in detta SD/HD-läge vid en äkta reboot... Då funkar såklart inte min workaround. Själv har jag en egen kanallista, så jag har aldrig märkt av detta hoppande.
Det är som så att switchen sker när image startas och boxen får kanallistan vid inloggningen. Detta sker i ungefär vid 30% när boxen laddar GUI. I vilket fall så bifaller jag att detta även ska vara en användarinställning. Dynamisk/smart konfiguration som går fel orsakar bara mer strul och huvudbry än det avhjälper.
Det är noterat att flera kunder vill ha detta som val, men det kräver ganska stora förändringar så vet inte om det kommer införas. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 mars 2016 - 13:04
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Hej Markus!
Nä, ser det.
Ser på TV4's site (lite undangömt): "Damernas och herrarnas masstart i skidskytte är inställt pga dåliga väderförhållanden."
Då var det förklarat.
Redigerat av elofu17, 20 mars 2016 - 13:06.
Postad 20 mars 2016 - 13:07
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Hej Markus!
Nä, ser det.
Vad f*n håller TV4 på med? De har visat alla deltävlingar med skidskytte, men skiter i upplösningen!?! Smart.
Masstarten för både herrar och damer är inställda pga av dåligt väder.
Postad 20 mars 2016 - 13:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Markus, kan du förklara det här med lokala versioner av TV3 och TV4?
Är det alltså så att dess tvingar er att lägga upp en SD-version på "ordinare plats" för få ut rätt reklam? Men vi som kunder kan fortfarande gå och välja versionen på plats 4xx och får då HD fast med "fel" reklam?
Nu kanske du inte får svara på detta Men om det stämmer så känns det skönt att man kan göra en egen kanallista 
När det finns lokala versioner av en kanal som Telia har tillgång till så ska Telia enligt avtalen som finns med leverantörer visa lokala versionen som efter bästa förmåga matchar kundens område. Vissa kunder kan få en kanal från ett område bredvid på grund av tekniska begränsningar då de områden Vi har i vårat nät inte alltid matchar samma områden som dessa kanaler avser.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 mars 2016 - 13:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Om man tittar på detta rent tekniskt så är det som så att det kanske är 1% av våra kunder som har detta paket, och utifrån det så har man säljstoppat paketet och inte tagit bort det. För att få Mixa att fungera på flera plattformar och enheter krävs det en del utveckling och då är ju frågan om det är värt att lägga de begränsade utvecklingsresurserna på att göra detta eller om man kan lägga det på något annat bättre. Inlägg #24942 från ReadMe svara på frågan rörande Mixa 16 redan. Vad är "ditt område"? Är det begränsat till det tekniska bakom tv-tjänsten snarare än innehållet alltså? Mina arbetsuppgifter är att arbeta med tekniska frågor rörande IPTV tjänsten, i princip då på 3:e linan kan man säga. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 20 mars 2016 - 13:40.
Postad 20 mars 2016 - 14:06
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Idag fick jag informera Kundservice på chatten om att TV3HD och TV6HD enbart ingår i Viasat Guld och Silver Hen trodde att de skulle ingå i Stor och Lagom...
och tydligen är det Viasat som inte vill att Viasat Guld och Silver inte ska visas på Telias hemsida. Man kan ju undra varför? Vill de inte ha fler kunder? Fast de kanske vill att de hellre skaffar parabol...
Redigerat av Bopper, 20 mars 2016 - 19:26.
Postad 20 mars 2016 - 18:36
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Om man tittar på detta rent tekniskt så är det som så att det kanske är 1% av våra kunder som har detta paket, och utifrån det så har man säljstoppat paketet och inte tagit bort det. För att få Mixa att fungera på flera plattformar och enheter krävs det en del utveckling och då är ju frågan om det är värt att lägga de begränsade utvecklingsresurserna på att göra detta eller om man kan lägga det på något annat bättre.
Inlägg #24942 från ReadMe svara på frågan rörande Mixa 16 redan.
Mina arbetsuppgifter är att arbeta med tekniska frågor rörande IPTV tjänsten, i princip då på 3:e linan kan man säga.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Antar att du menar inlägg #24943 då det inlägg du hänvisar till var min frågeställning. Det här är vad ReadMe skrev:
Ringde kundtjänst 15/3 och sade upp mitt Mixa 16, och fick kommentaren "Bra, det är säljstoppat". Uppsägningens tid var lika med 0. Med tanke på att min senaste faktura för Mixa 16 gäller t o m 19/5 så antar jag att aktiva abonnemang fortsätter att fungera även efter 19/4. Ren gissning från min sida, of course.
Om du läser sista meningen i hans inlägg kanske du förstår varför det i min värld inte duger som ett svar.
Jag uppfattar det som att det ofta är just så här det går till; du läser en "gissning" från någon som du vet stämmer överens med verkliga förhållanden - och då behandlar du frågan som besvarad och bemöter den med tystnad. Det jag - och rimligen de flesta andra - är ute efter är officiella, tillförlitliga svar. Självfallet får jag respektera om du inte har några sådana svar att lämna men det verkar onekligen lite märkligt eftersom du med lätthet kunnat besvara andra, närliggande frågor.
Postad 20 mars 2016 - 18:56
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Personligen så tycker jag att det är tråkigt att klaga på vad Telia svarar på eller inte. Detta är ett användarforum, inte Telias officiella forum/support - jag tycker man får vara glad för att Telia överhuvudtaget svarar på nåt i denna tråd.
Om nu en representant från Telia valt att besvara frågor här bör rimligen alla kunder behandlas lika i görligaste mån.
Postad 20 mars 2016 - 19:24
soulseek
-
soulseek
-
Amatör
-
-
94 inlägg
hur går det med ersättaren till arris 2853, väntas det (fortfarande) på svar från tillverkaren ang högljudnivå från disken?
Postad 20 mars 2016 - 19:35
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Det är som så att switchen sker när image startas och boxen får kanallistan vid inloggningen. Detta sker i ungefär vid 30% när boxen laddar GUI.Det är noterat att flera kunder vill ha detta som val, men det kräver ganska stora förändringar så vet inte om det kommer införas.Markus JohanssonTelia Kundservice
Konstigt för då har ju min receiver och tv startat för länge sedan.
Jag har upplevt att boxen startar efter standby och plötsligt har hd kanalerna blivit sd kanaler.
Kan det hända att den kör sekvensen även om boxen startar om när man har den i standby? Typ om man skulle få strömavbrott under natten. Det känns konstigt i så fall.
Ytterligare konstigt är att ibland lagar det sig automatiskt om man låter boxen vara igång några minuter.
Men som sagt har jag kommit runt det genom att alltid använda 4xx kanalplatserna i min kanallista. Får jag några nackdelar med den workarounden?
Redigerat av e3henri, 20 mars 2016 - 19:36.
Postad 20 mars 2016 - 21:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Konstigt för då har ju min receiver och tv startat för länge sedan. Jag har upplevt att boxen startar efter standby och plötsligt har hd kanalerna blivit sd kanaler.
Om du använder HDMI känns av när boxen startar image (vid tredje pricken i uppstart på de äldre boxarna). Sen så sker själva switchningen när tv boxen laddar kanallistan den får vi inloggningen. Men som sagt har jag kommit runt det genom att alltid använda 4xx kanalplatserna i min kanallista. Får jag några nackdelar med den workarounden?
Enda jag kan tänka på är att om det kommer nya kanaler så måste du lägga till dem med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 20 mars 2016 - 21:32
Unregistered63c886aa
-
Unregistered63c886aa
-
Användare
-
-
109 inlägg
Om du använder HDMI känns av när boxen startar image (vid tredje pricken i uppstart på de äldre boxarna). Sen så sker själva switchningen när tv boxen laddar kanallistan den får vi inloggningen.
Enda jag kan tänka på är att om det kommer nya kanaler så måste du lägga till dem med.
Markus Johansson
Telia Kundservice
4xx kanalplatserna saknar (med utantag) möjlighet att starta program från början och även kunna klicka bakåt för att starta ett tidigare program.
Postad 20 mars 2016 - 21:45
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Konstigt för då har ju min receiver och tv startat för länge sedan.
Jag har upplevt att boxen startar efter standby och plötsligt har hd kanalerna blivit sd kanaler.
Kan det hända att den kör sekvensen även om boxen startar om när man har den i standby? Typ om man skulle få strömavbrott under natten. Det känns konstigt i så fall.
Ytterligare konstigt är att ibland lagar det sig automatiskt om man låter boxen vara igång några minuter.
Men som sagt har jag kommit runt det genom att alltid använda 4xx kanalplatserna i min kanallista. Får jag några nackdelar med den workarounden?
Jag startade om boxen från mjukvaran ikväll vid 18-tiden. Då fick jag svt1hd och svr2hd högst upp i listan i EPGn. 5HD kom långt ner.
Jag satte box, receiver och TV i standby ca 18:10 och startade igen ca 20:15 och då var det svt1 och svt2 överst i EPGn och dito HD långt där nere i listan igen.
Vi har inte haft strömavbrott ikväll...
Det måste finnas något annat som ger switch!?
Postad 21 mars 2016 - 08:21
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag startade om boxen från mjukvaran ikväll vid 18-tiden. Då fick jag svt1hd och svr2hd högst upp i listan i EPGn. 5HD kom långt ner.
Jag satte box, receiver och TV i standby ca 18:10 och startade igen ca 20:15 och då var det svt1 och svt2 överst i EPGn och dito HD långt där nere i listan igen.
Vi har inte haft strömavbrott ikväll...
Det måste finnas något annat som ger switch!?
På en av mina boxar har jag en hdmi-switch mellan boxen och tv:n. Om boxen startas från standby när switchen är inställd på en annan insignal än från boxen är SVT-kanalerna i SD när jag väl ställer om switchen till boxens insignal. Om switchen redan är rätt inställd när jag tar boxen ur standby blir SVT-kanalerna i HD.
Sammanfattningsvis kan även min box växla mellan HD- och SD-versionerna som förval utan att det skett någon omstart av boxen.
Postad 21 mars 2016 - 11:53
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Ni som har HD paketet kommer precis som jag skrev förut att ha kvar detta paket efter April och således få de kanaler som ingår i detta paket i HD. Denna information har jag fått bekräftad att det är så och ber om ursäkt om ni fått felaktig information från någon annan. Finns inga planer på att ta bort HD paketet för alla kunder, men vill man själv ta bort det går det bra att kontakta oss och göra det. Tänk även på att det inte går att beställa HD paketet längre så tar man bort det eller inte har det idag så går det inte att beställa.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 21 mars 2016 - 12:46
Sacco71an
-
Sacco71an
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Så vi som har HD paket nu kommer ha kvar TV3 HD och Eurosport 1 o 2 HD ?
Postad 21 mars 2016 - 13:59
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Kanske nu det börjar stämma att man får behålla alla kanaler man har i HD-paketet det inkluderar TV3 HD och Eurosport HD.
Postad 21 mars 2016 - 15:19
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
På en av mina boxar har jag en hdmi-switch mellan boxen och tv:n. Om boxen startas från standby när switchen är inställd på en annan insignal än från boxen är SVT-kanalerna i SD när jag väl ställer om switchen till boxens insignal. Om switchen redan är rätt inställd när jag tar boxen ur standby blir SVT-kanalerna i HD.
Sammanfattningsvis kan även min box växla mellan HD- och SD-versionerna som förval utan att det skett någon omstart av boxen.
Jag sätter aldrig min box i standby. Finns det nån anledning att göra det?
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|