* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 12 april 2016 - 10:01
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Även fast SVT alltid sänder DD-ljud så är det oftast bara 2-kanaligt. Men vissa filmer som tex Springfloden är i DD 5.1 och detta
är också vad min receiver indikerar.
Tyvärr är dock ljudet på SVT Play r enbart i PCM.
Har aldrig jämfört samma filmer på SVT och DVD men ofta finns på sistnämnda medium ljudet också som DTS vilket kan vara lite bättre än DD 5.1.
1. SVT sänder endast i DD 2.0 (distribueras som Nicam-stereo i de flesta kabelnät). SVT HD däremot sänder vissa program i DD 5.1
2. Svt play sänder endast stereo-ljud. SVT Play r är en variant som endast finns hos Telia och har förstås inte bättre ljud än vad källan levererar.
3. SVT-program på DVD (vet inte ens om några har givits ut på Blu Ray, det har jag inte sett) är ofta i DD 5.1. DTS är uteslutet eftersom SVT inte producerar program i det formatet.
Redigerat av agpath, 12 april 2016 - 10:03.
Postad 12 april 2016 - 11:53
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Ja, det där att Viasat ska lansera den kanalen känner jag till. Men vi har för tillfället inget avtal som säger att vi får sända den så jag vet inte om/när vi får den.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Viasat har tjatat om att: "Ta kontakt med din operatör för att få hjälp med hur du kan se kanalen". Så om man tar kontakt med er på Telia, hur hjälper ni mig för att kunna se kanalen?
Postad 12 april 2016 - 14:04
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Även fast SVT alltid sänder DD-ljud så är det oftast bara 2-kanaligt. Men vissa filmer som tex Springfloden är i DD 5.1 och detta
är också vad min receiver indikerar.
Tyvärr är dock ljudet på SVT Play r enbart i PCM.
Har aldrig jämfört samma filmer på SVT och DVD men ofta finns på sistnämnda medium ljudet också som DTS vilket kan vara lite bättre än DD 5.1.
Ja min receiver indikerar DD 5.1 på vissa kanaler HD-kanalerna men ljudet verkar ändå vara i PCM eller DD PL II movie. DTS tror jag inte finns alls på nån kanal. Man ska väl inte vara tvungen att ställa om inställningen på högtalarna när man byter från Blu-ray till Telia digital-tv.
Postad 12 april 2016 - 14:14
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Ja min receiver indikerar DD 5.1 på vissa kanaler HD-kanalerna men ljudet verkar ändå vara i PCM eller DD PL II movie. DTS tror jag inte finns alls på nån kanal. Man ska väl inte vara tvungen att ställa om inställningen på högtalarna när man byter från Blu-ray till Telia digital-tv.
De flesta programmen är i 2.0 format. Ett exempel var under melodifestivalen då det stod i bilden att det var 5.1 ljud under Svt logan. Då ökade ljudet kraftigt hemma. Mycket renare ljud etc. Så svaret på din fråga är nog att Telia inte sänder i 5.1 format bortsett ifrån hd kanalerna om inte programmet är i 5.1.
Postad 12 april 2016 - 14:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det stämmer att DTS inte används alls i TV-sammanhang. Vill återigen påpeka att PL II ej är något ljudformat utan en algoritm. Ljudet är i formatet DD 2.0. Det är endast SVT HD som sänder i DD 5.1 (vissa program). Vilka övriga HD-kanaler som sänder i DD 5.1 hos Telia har jag ingen koll på.
Du kan inte jämföra Blu Ray med TV. Blu Ray har ljudet i okomprimerat format, Dolby Tru HD eller DTS HD Ma. Den signalen kan du endast få till receivern via hdmi eller analoga flerkanalsutgångar från din BD-spelare. För DD 5.1 för TV-ljud räcker det med en optisk kabel, vilket inte funkar för Blu Ray.
Så, ja, du måste byta ingång på din förstärkare om du växlar mellan TV och Blu Ray. "Inställningen på högtalarna" vet jag inte riktigt vad du exakt syftar på. Annars så känner förstärkaren av rätt ljud automatiskt.
Postad 12 april 2016 - 16:14
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Det stämmer att DTS inte används alls i TV-sammanhang. Vill återigen påpeka att PL II ej är något ljudformat utan en algoritm. Ljudet är i formatet DD 2.0. Det är endast SVT HD som sänder i DD 5.1 (vissa program). Vilka övriga HD-kanaler som sänder i DD 5.1 hos Telia har jag ingen koll på.
Du kan inte jämföra Blu Ray med TV. Blu Ray har ljudet i okomprimerat format, Dolby Tru HD eller DTS HD Ma. Den signalen kan du endast få till receivern via hdmi eller analoga flerkanalsutgångar från din BD-spelare. För DD 5.1 för TV-ljud räcker det med en optisk kabel, vilket inte funkar för Blu Ray.
Så, ja, du måste byta ingång på din förstärkare om du växlar mellan TV och Blu Ray. "Inställningen på högtalarna" vet jag inte riktigt vad du exakt syftar på. Annars så känner förstärkaren av rätt ljud automatiskt.
Jag vet att jag måste byta ingång på receivern för att växla mellan tv o Blu-ray. Kör allt via hdmi. Jag menar är att ser jag på en film på CD så hörs inte dom bakre högtalarna fast det sänds i DD 5.1.Ser jag på en film i Blu-ray spelaren som sänder i DD 5.1 så fungerar bakre högtalarna. Receivern ställer automatiskt in rätt ljud så där är det inte fel.
Postad 12 april 2016 - 16:38
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
I de flesta boxar så kan man ändra om den ska skicka ut ljudet i stereo eller DD, standardinställningen brukar vara stereo.
Postad 12 april 2016 - 16:48
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
I de flesta boxar så kan man ändra om den ska skicka ut ljudet i stereo eller DD, standardinställningen brukar vara stereo.
Japp redan inställt på Digitalt ljud.
Postad 12 april 2016 - 17:10
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag vet att jag måste byta ingång på receivern för att växla mellan tv o Blu-ray. Kör allt via hdmi. Jag menar är att ser jag på en film på CD så hörs inte dom bakre högtalarna fast det sänds i DD 5.1.Ser jag på en film i Blu-ray spelaren som sänder i DD 5.1 så fungerar bakre högtalarna. Receivern ställer automatiskt in rätt ljud så där är det inte fel.
Får du inget ljud i de bakre så sänds inte programmet i 5.1 dina inställningar är ju detsamma som mot när du kollar via bluray. Så felet ligger i utsändningen av programmet.
Postad 12 april 2016 - 19:48
tkarki
-
tkarki
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon mer än jag som har noterat att TV3 HD saknar EPG information? Lite irriterande men inte så farligt då jag väldigt sällan tittar eller spelar in från 3an...
Postad 13 april 2016 - 10:57
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Får du inget ljud i de bakre så sänds inte programmet i 5.1 dina inställningar är ju detsamma som mot när du kollar via bluray. Så felet ligger i utsändningen av programmet.
Ja det var de jag misstänkte att det är fel på utsändningen av programmen. Är som ofta på både CD och ViaSat filmkanalerna
SVT 1-2 HD kan jag inte uttala mig om. Många av dom nya HD-kanalerna som har kommit på Telia visar DD 5.1 på Receivern men sänder ändå 2.0 får nog leva med det.
Postad 13 april 2016 - 12:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Någon mer än jag som har noterat att TV3 HD saknar EPG information? Lite irriterande men inte så farligt då jag väldigt sällan tittar eller spelar in från 3an...
Jag har för tillfället EPG på TV3 HD. Så saknar du det fortfarande är frågan?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 13 april 2016 - 13:22
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Viasat har tjatat om att: "Ta kontakt med din operatör för att få hjälp med hur du kan se kanalen". Så om man tar kontakt med er på Telia, hur hjälper ni mig för att kunna se kanalen?
"Vi har inte kanalen i vårat utbud så vi kan inte erbjuda den kanalen och kan således inte hjälpa dig..."
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 13 april 2016 - 13:29
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Om ni inte hört något om att flera fackförbund har varslat om strejk från 18/4 klockan 12:00 på Telia och blir det strejk så kan jag säga att det kommer finnas begränsade möjligheter att kunder att kunna kontakta oss.... Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 13 april 2016 - 13:29.
Postad 13 april 2016 - 13:32
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Markus,
Jag har en 1963. Om man försöker lägga till en inspelning som tidsmässigt ligger precis före eller efter en annan inspelning och trycker på OK (eller Välj eller vad man nu trycker för att registrera inspelningen) får veta att den krockar med en existerande inspelning och en fråga om man skall spela in utan marginal. Toppen. Det förenklar en hel del.
Tyvärr funkar det inte alls om man försöker samma sak och inspelningen skall repeteras. När man trycker på OK beter sig boxen som om den hade accepterat inspelningen men den kommer bara bort. Dialogen försvinner utan varning om konflikter med andra inspelningar som om det gick bra, men inspelningen jag just matade in finns inte i listan över planerade inspelningar.
Duger detta som buggrapport eller borde det rapporteras på något annat sätt?
Det är jättebra skrivet och vi har lagt in den i utvecklarnas system som ett ärende nu, dock har jag ingen aning om när det planeras att fixas men det är en bra början att det finns ett ärende på det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 13 april 2016 - 13:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Även om det inte alltid märks så mycket här så kan jag meddela att vi läser alla inlägg med ambitionen att fixa de problem med programvaran som nämns, och den ambitionen underlättas väsentligt när buggrapporter är så tydliga som den som vi fick av dalle nyligen.
Några andra exempel på fel som rapporterats i den där tråden och som är lösta i senare programvaror:
https://www.minhembi...88#entry4271994 (tidsangivelsen när man pausar hoppar inte längre längst till vänster bara för att man pausat)
https://www.minhembi...89#entry4286025 (även program med konstiga tecken i sig visas nu i tvtablån, och går därmed starta om)
https://www.minhembi...88#entry4275040 (det är numer möjligt att ta bort och lägga till serier man inte prenumererar på från favoritlistan)
Vi investerar mycket tid och kraft för att undvika att fel uppstår, men vi arbetar också på att få ner tiden från tidpunkten då ett fel rapporteras tills det är löst. Vi arbetar också på att förbättra vår kommunikation utåt, så att de problem som löses faktiskt också omnämns som lösta. Här kan vi bli mycket bättre, ovanstående tre problem är exempelvis lösta sedan en eller två versioner sedan men det har vi mig veterligen inte talat om.
En konkret sak vi arbetar på, enligt önskemål från bland annat elofu17, ltblad, Bopper, jvg mfl, är att prova olika varianter för att ta bort saker från "fortsätt titta". Framför allt serier man tröttnat på, men även filmer.
Däremot är vi lite frågande till det som skrivits om Humax-boxen från en konkurrerande leverantör. Utveckla gärna mer detaljerat vad Humaxboxen gör bättre som vi bör inspireras av, samt vad den gör sämre som vi bör undvika. Även jämförelser med övriga fabrikat är så klart intressanta.
Vi har också medvetet försökt gå ifrån att arbeta med en funktion i flera kvartal, för att sedan släppa när alla ingående delar är 100% klara, till att leverera pusselbitar en och en tills pusslet är klart. Exempel på detta är just "fortsätt titta", där pusselbitarna lagts ut i följande ordning:
- TV: erbjuda möjligheten att fortsätta titta där man slutade
- TV & mobil/surfplatta: stoppa nånting på tvn och sedan fortsätta titta från där man stoppade på mobil/surfplatta
- TV & mobil/surfplatta: visa automatiskt nästa avsnitt i serier man börjat titta på i "fortsätt titta", så man slipper leta upp detta själv
- TV: automatisk uppspelning av nästa avsnitt i en serie (sätt igång första avsnittet i en säsong, när avsnittet når slutet så börjar nästa avsnitt spela automatiskt tills säsongen tar slut - fungerar på de Play-serier där säsongsnummer finns, dvs HBO, C More, Viasat Film men ännu inte på SVT). Avsnittet man tittar på indikeras också nere till vänster i bild (S01E02 för säsong 1 avsnitt 2 exempelvis, istället för "Program"). Om samma avsnitt spelats in flera gånger kommer detta avsnitt också att spelas flera gånger (se nästa punkt för en väg runt det)
- TV: Det är även möjligt att i serievyn "tvinga" igång automatisk uppspelning av avsnitt i Play-serier. Detta görs genom att navigera till serievyn för aktuell serie, och sedan starta uppspelningen med PLAY-knappen istället för OK. Det fungerar alltså inte från "fortsätt titta"-fliken. Uppspelning som startas med PLAY-knappen hoppar automatiskt över dublettavsnitt, men ingen hänsyn tas till inspelningsmarginaler. Upplevelsen är ännu inte så sömlös som man skulle önska (vilket är anledningen till att funktionen på detta innehåll är "gömd" under PLAY-knappen).
Sen behöver vi som sagt också bli mycket bättre på att kommunicera ut vilka förbättringar som ingår i varje ny version. Den version vi lade ut nyss öppnar exempelvis upp för att automatiskt spela nästa avsnitt i en säsong (om säsongsnummer finns), men det har vi inte kommunicerat tidigare. Detta trodde jag någon av er skulle märka faktiskt. Alltså ni tittar på ett avsnitt på en serie från ex HBO och när den kommer till slutet så börjar nästa version i serien direkt. Det kommer en liten ruta uppe till höger om det för övrigt.
De pusselbitar vi har framför oss är bland annat möjlighet att ta bort serier och filmer man inte längre är intresserad av från "fortsätt titta" på ett bättre sätt än att spola till slutet av sista avsnittet i sista säsongen. I nästa version kommer den automatiska uppspelningen av nästa avsnitt också att censurera dubbletter automatiskt, vilket kommer göra funktionaliteten mer användbar på tex Kanal 5 Play och Discovery.
Hur föredrar ni att TV från Telia utvecklas framöver? Pusselbit för pusselbit som i en mobilapp, eller hela pusslet på en gång som är det mer traditionella sättet? Utveckla gärna här på minehembio!
Markus Johansson (m.fl.)
Telia Kundservice
Postad 13 april 2016 - 14:18
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
Hej Markus @ Telia
Skriver igen om detta nu när du är på tråden.
Har 2 boxar, en VIP 1963 och en Arris VIP 2853.
Felet är bara på Arris boxen Tvilling abb. Händer aldrig på Motorolan.
Vid uppspelning från HD av program med Dolby Digital blir det korta ljudavbrott, så att displayen på recievern reagerar på tappad signal.
Ibland med en regelbunden cykel nästan på sekunden. Backar jag och spelar om samma ställe märks inget, alltså är felet inte på själva inspelningen.
Ändrar jag till analog märks heller ingenting. Play och direktsänt märks inget heller.
Uppspelning av inspelat med PCM funkar också bra.
Vad jag vet fanns inte detta fel innan uppgraderingen som kom för några månader sen med det nya utseendet på GUI.
Bytt kablar och ingångar för att utesluta andra orsaker, men då hade inte felet bara påverkat inspelat material.
Nåt du vet om detta?
Nizz_e
Postad 13 april 2016 - 14:37
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
"Vi har inte kanalen i vårat utbud så vi kan inte erbjuda den kanalen och kan således inte hjälpa dig..."
Markus Johansson
Telia Kundservice
Intressant då att Viasat går ut och "lovar" att ens operatör ska hjälpa en att få in kanalen. ;-)
Postad 13 april 2016 - 14:51
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Även om det inte alltid märks så mycket här så kan jag meddela att vi läser alla inlägg med ambitionen att fixa de problem med programvaran som nämns, och den ambitionen underlättas väsentligt när buggrapporter är så tydliga som den som vi fick av dalle nyligen.
Några andra exempel på fel som rapporterats i den där tråden och som är lösta i senare programvaror:
https://www.minhembi...88#entry4271994 (tidsangivelsen när man pausar hoppar inte längre längst till vänster bara för att man pausat)
https://www.minhembi...89#entry4286025 (även program med konstiga tecken i sig visas nu i tvtablån, och går därmed starta om)
https://www.minhembi...88#entry4275040 (det är numer möjligt att ta bort och lägga till serier man inte prenumererar på från favoritlistan)
Vi investerar mycket tid och kraft för att undvika att fel uppstår, men vi arbetar också på att få ner tiden från tidpunkten då ett fel rapporteras tills det är löst. Vi arbetar också på att förbättra vår kommunikation utåt, så att de problem som löses faktiskt också omnämns som lösta. Här kan vi bli mycket bättre, ovanstående tre problem är exempelvis lösta sedan en eller två versioner sedan men det har vi mig veterligen inte talat om.
En konkret sak vi arbetar på, enligt önskemål från bland annat elofu17, ltblad, Bopper, jvg mfl, är att prova olika varianter för att ta bort saker från "fortsätt titta". Framför allt serier man tröttnat på, men även filmer.
Däremot är vi lite frågande till det som skrivits om Humax-boxen från en konkurrerande leverantör. Utveckla gärna mer detaljerat vad Humaxboxen gör bättre som vi bör inspireras av, samt vad den gör sämre som vi bör undvika. Även jämförelser med övriga fabrikat är så klart intressanta.
Vi har också medvetet försökt gå ifrån att arbeta med en funktion i flera kvartal, för att sedan släppa när alla ingående delar är 100% klara, till att leverera pusselbitar en och en tills pusslet är klart. Exempel på detta är just "fortsätt titta", där pusselbitarna lagts ut i följande ordning:
- TV & mobil/surfplatta: stoppa nånting på tvn och sedan fortsätta titta från där man stoppade på mobil/surfplatta
- TV & mobil/surfplatta: visa automatiskt nästa avsnitt i serier man börjat titta på i "fortsätt titta", så man slipper leta upp detta själv
- TV: automatisk uppspelning av nästa avsnitt i en serie (sätt igång första avsnittet i en säsong, när avsnittet når slutet så börjar nästa avsnitt spela automatiskt tills säsongen tar slut - fungerar på de Play-serier där säsongsnummer finns, dvs HBO, C More, Viasat Film men ännu inte på SVT). Avsnittet man tittar på indikeras också nere till vänster i bild (S01E02 för säsong 1 avsnitt 2 exempelvis, istället för "Program"). Om samma avsnitt spelats in flera gånger kommer detta avsnitt också att spelas flera gånger (se nästa punkt för en väg runt det)
- TV: Det är även möjligt att i serievyn "tvinga" igång automatisk uppspelning av avsnitt i Play-serier. Detta görs genom att navigera till serievyn för aktuell serie, och sedan starta uppspelningen med PLAY-knappen istället för OK. Det fungerar alltså inte från "fortsätt titta"-fliken. Uppspelning som startas med PLAY-knappen hoppar automatiskt över dublettavsnitt, men ingen hänsyn tas till inspelningsmarginaler. Upplevelsen är ännu inte så sömlös som man skulle önska (vilket är anledningen till att funktionen på detta innehåll är "gömd" under PLAY-knappen).
Sen behöver vi som sagt också bli mycket bättre på att kommunicera ut vilka förbättringar som ingår i varje ny version. Den version vi lade ut nyss öppnar exempelvis upp för att automatiskt spela nästa avsnitt i en säsong (om säsongsnummer finns), men det har vi inte kommunicerat tidigare. Detta trodde jag någon av er skulle märka faktiskt. Alltså ni tittar på ett avsnitt på en serie från ex HBO och när den kommer till slutet så börjar nästa version i serien direkt. Det kommer en liten ruta uppe till höger om det för övrigt.
De pusselbitar vi har framför oss är bland annat möjlighet att ta bort serier och filmer man inte längre är intresserad av från "fortsätt titta" på ett bättre sätt än att spola till slutet av sista avsnittet i sista säsongen. I nästa version kommer den automatiska uppspelningen av nästa avsnitt också att censurera dubbletter automatiskt, vilket kommer göra funktionaliteten mer användbar på tex Kanal 5 Play och Discovery.
Hur föredrar ni att TV från Telia utvecklas framöver? Pusselbit för pusselbit som i en mobilapp, eller hela pusslet på en gång som är det mer traditionella sättet? Utveckla gärna här på minehembio!
Markus Johansson (m.fl.)
Telia Kundservice
1) Det vore trevligt att kunna göra två inspelningar samtidigt och titta på en tredje kanal. Det är väl den största stötestenen som varit på tapeten i ett par års tid men som ni helt verkar ha ignorerat att fixa en lösning på.
2) En annan grej som vore bra är att kunna spela fram och tillbaka i ett program i Play-appen. Det vill säga om man ser en match på CMore och det är något man känt att man missat och som man vill kolla in igen, så går inte det nu. Däremot fungerar det utmärkt att göra det om man ser matchen på cmore.se så det ska inte vara några problem att lösa.
3) Ge oss tillgång till alla kanaler man har i sitt abonnemang också på Play. Nu saknas ju TV3, TV6, TV10 för att ta några exempel. Klarar Com Hem av att erbjuda det till sina kunder borde ni också kunna göra det utan problem om ni vill ses som bästa operatör och det vill ni väl eller?. Ni var klart bättre än Com Hem ett tag men nu har dom både gått ikapp och gasat förbi när det gäller funktioner som erbjuds till deras kunder.
4) Textning av svenska program. Just nu går det bara att få textning när själva programmet sänds "live". Det vore bra om man kunde välja textning också när man ser ett program på Play eller i efterhand eller om man stoppat i programmet och sedan trycker på play igen, inte ens det fungerar idag.
Flera av punkterna känns som självklara funktioner att ha år 2016 men inte hos Telia tydligen...
Postad 13 april 2016 - 18:27
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Har ni tänkt på om Telia sänder riktig Dolby Digital 5.1 eller likt Pro Logic. För jämnför man med en film på Telia och samma film på Blu-ray så är det stor skillnad mellan dom.
Du kan väl inte jämföra DD5.1 (med förmodad låg bitrate) mot blu ray som oftast har DTS-HDMA
Postad 13 april 2016 - 18:38
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Du kan väl inte jämföra DD5.1 (med förmodad låg bitrate) mot blu ray som oftast har DTS-HDMA
Läs högre upp.
Postad 13 april 2016 - 18:44
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
DD spåret brukar oftast sända med 384kbit i TV sändningar medans DTS spår på Bluray oftast ligger på 1536kbit.
Sen så betyder inte DD alltid 5.1 utan det kan vara alla möjliga former av kanaler och tom vara 1.0 mono bara.
Kanalerna har ofta mycket äldre material som enbart är i 2 kanaler och sänder därför det i DD 2.0.
Redigerat av Leatherface, 13 april 2016 - 18:51.
Postad 13 april 2016 - 18:48
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
DD spåret brukar oftast sända med 384kbit i TV sändningar medans DTS spår på Bluray ofast ligger på 1536kbit.
De kan jag också förstå att TV sändningar sänds med lägre kbit men visar det DD 5.1 så borde väl ljud höras från dom bakre surrarna vi en film i HD. ELLER
Postad 13 april 2016 - 18:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
De kan jag också förstå att TV sändningar sänds med lägre kbit men visar det DD 5.1 så borde väl ljud höras från dom bakre surrarna vi en film i HD. ELLER
Var visar den DD 5.1? Att det är Dolby Digital betyder inte automatiskt 5.1 ljud som sagt.
Postad 13 april 2016 - 19:00
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Var visar den DD 5.1? Att det är Dolby Digital betyder inte automatiskt 5.1 ljud som sagt.
I receivern tänds vilka högtalare som blir inkopplade vid DD 5.1 mest på CD och ViaSat filmkanaler sänds det bara i 2.0 då hoppar receivern till Pro Logic eller PCM. Det man hört att många kanaler ska sända i 5.1 ljud stämmer inte alls då.
Postad 13 april 2016 - 19:09
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Om jag ser på Mission: Impossible – Rogue Nation på CD i HD så ska va i 5.1 ljud ändå visar receivern DD 5.1 men det fungerar inte.
Postad 13 april 2016 - 19:13
R-R
-
R-R
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Om jag ser på Mission: Impossible – Rogue Nation på CD i HD så ska va i 5.1 ljud ändå visar receivern DD 5.1 men det fungerar inte.
Om du med CD menar Canal Digital så är du i fel tråd och skriver, fast jag tror du menar C More för där sänds bla den filmen du nämner.
Postad 13 april 2016 - 19:25
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Några andra exempel på fel som rapporterats i den där tråden och som är lösta i senare programvaror: https://www.minhembi...88#entry4271994 (tidsangivelsen när man pausar hoppar inte längre längst till vänster bara för att man pausat) https://www.minhembi...89#entry4286025 (även program med konstiga tecken i sig visas nu i tvtablån, och går därmed starta om) https://www.minhembi...88#entry4275040 (det är numer möjligt att ta bort och lägga till serier man inte prenumererar på från favoritlistan)
Markus Johansson (m.fl.)
Telia Kundservice
Humax vs Motorola/Arris/Telia så är det ffa möjlighet att spola i olika hastigheter jag saknar mest på Motorolan. Att kunna hoppa mellan strecken på tidsaxeln var ju ett stort steg framåt och en hyfsad work around, men bara 10x känns ändå som VHS-tiden
Bland andra funktioner på önskelistan är helt klart möjligheten att kunna spela in två program samtidigt, eller i alla fall minst kunna spela in två program i följd på olika kanaler utan att riskera att missa början eller slutet på det ena.
Mvh,
JohnBull
Postad 13 april 2016 - 20:06
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har du någon "Direct" eller "Straight" läge på din förstärkare? Testa dem när du ser en film ifrån Tvn nästa gång. Fast iofs.. kör du inte så brukar förstärkaren simulera 5.1
Postad 13 april 2016 - 20:13
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Tittade precis för att testa på samma film via Telia. Min förstärkare indikera PCM 2.0 alltså inget 5.1 ljud.
Postad 13 april 2016 - 20:27
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Har du någon "Direct" eller "Straight" läge på din förstärkare? Testa dem när du ser en film ifrån Tvn nästa gång. Fast iofs.. kör du inte så brukar förstärkaren simulera 5.1
Receivern är inställt på Straight läge så den ändrar automatisk. Inte f.n vet jag då varför den hoppar mellan DD 5.1 - Pro Logic - PCM. Ser jag på kanal 3 så visar receivern PCM som är två kanaler. Kollar jag på TV 1 HD så hoppar den till DD 5.1 Sen ser jag på en film i C-more eller ViaSat så hoppar den till DD 5.1 ljudet kommer då från centern och front högtalarna men inget bak. Så kan man kalla det 3.0 då. Alla inställningar är rätt gjort. Så slår jag i gång en film med DD 5.1 i spelaren så hoppar alla högtalare igång. Arris boxen all så Telias box är inställt på digital ljud även den.Så då kan inte Telia sända alls nå 5.1 ljud.
Postad 13 april 2016 - 20:31
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Tittade precis för att testa på samma film via Telia. Min förstärkare indikera PCM 2.0 alltså inget 5.1 ljud.
Ser du på play kan jag förstå att den visar PCM 2.0 Me när den har visats på vanliga C-more HD-kanalen då har den indikerat 5.1
Postad 13 april 2016 - 20:49
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Nu när vi äntligen fått Viasat Sport HD och Viasat Hockey HD vore det jättebra om man fick HD-varianten av dom när man knappar in kanal 71 eller 72, precis som det fungerar med dom andra HD-kanalerna. Antar att dom behöver läggas till någonstans.
Postad 13 april 2016 - 21:02
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Receivern är inställt på Straight läge så den ändrar automatisk. Inte f.n vet jag då varför den hoppar mellan DD 5.1 - Pro Logic - PCM. Ser jag på kanal 3 så visar receivern PCM som är två kanaler. Kollar jag på TV 1 HD så hoppar den till DD 5.1 Sen ser jag på en film i C-more eller ViaSat så hoppar den till DD 5.1 ljudet kommer då från centern och front högtalarna men inget bak. Så kan man kalla det 3.0 då. Alla inställningar är rätt gjort. Så slår jag i gång en film med DD 5.1 i spelaren så hoppar alla högtalare igång. Arris boxen all så Telias box är inställt på digital ljud även den.Så då kan inte Telia sända alls nå 5.1 ljud.
Du har ingen status/info-knapp på receivern som verkligen visar vad det är för format den tar emot?
Mina föräldrars receiver visar t.ex. bilder på många högtalare trots att det bara är DD2.0 som kommer in. Dvs man luras att tro att det är 5.1.
Om du *aldrig* får 5.1-ljud från din Telia-box är något fel. Har du ställt in den på att mata ut digitalt ljud? Har du nån HDMI-switch som gör fel? Har du råkat ställa in din förstärkare på att använda ProLogic eller liknande när in-källan är Telia-boxen?
Jag har en Vip1963 med optisk kabel till min förstärkare. På förstärkaren kan jag visa status på ljudet och se exakt vilken typ den tar emot.
Postad 13 april 2016 - 21:16
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Du har ingen status/info-knapp på receivern som verkligen visar vad det är för format den tar emot?
Mina föräldrars receiver visar t.ex. bilder på många högtalare trots att det bara är DD2.0 som kommer in. Dvs man luras att tro att det är 5.1.
Om du *aldrig* får 5.1-ljud från din Telia-box är något fel. Har du ställt in den på att mata ut digitalt ljud? Har du nån HDMI-switch som gör fel? Har du råkat ställa in din förstärkare på att använda ProLogic eller liknande när in-källan är Telia-boxen?
Jag har en Vip1963 med optisk kabel till min förstärkare. På förstärkaren kan jag visa status på ljudet och se exakt vilken typ den tar emot.
Ja jag har info knapp och den visar DD 5.1 på C-more HD filmkanaler ser jag sen säg kanal 10 eller 11 eller 8 så visar info PCM. Jag kör hdmi direkt in i förstärkaren och Arris boxen är inställt på Digitalt-ljud.Jag tror att Yamaha,n börjar leva sitt eget liv.
Postad 13 april 2016 - 21:46
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Ytterligare en röst på möjligheten att kunna spela in två kanaler samtidigt.
Om det nu är så att boxen är begränsad till max två samtidiga strömmar så borde man ändå kunna tillåta två samtidiga inspelningar i standby.
Comhem har den funktionen i sin 1963 firmware.
Postad 13 april 2016 - 21:59
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ja jag har info knapp och den visar DD 5.1 på C-more HD filmkanaler ser jag sen säg kanal 10 eller 11 eller 8 så visar info PCM. Jag kör hdmi direkt in i förstärkaren och Arris boxen är inställt på Digitalt-ljud.Jag tror att Yamaha,n börjar leva sitt eget liv.
PCM på icke-DD-kanaler är självklart, så det kan vi lämna.
Men ser du någon skillnad på DD2.0 och DD5.1?
Har du någon gång fått ljud i alla 5 högtalare från Arris-boxen?
Postad 13 april 2016 - 22:09
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Ja nång gång har DD 5.1 ljudet fungerat på nån kanal.Såg nyss på TV6 HD på en film som går nu där visade förstärkaren DD 5.1 men när det blev reklam hoppade det över till PCM och sen tillbaka till DD 5.1 när filmen började om.
Redigerat av Ikano, 13 april 2016 - 22:10.
Postad 13 april 2016 - 22:22
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ja nång gång har DD 5.1 ljudet fungerat på nån kanal.Såg nyss på TV6 HD på en film som går nu där visade förstärkaren DD 5.1 men när det blev reklam hoppade det över till PCM och sen tillbaka till DD 5.1 när filmen började om.
Att det hoppar till PCM under reklam är normalt, så det kan också ignoreras.
Min fråga är inte om du ser att förstärkaren visar 5.1.
Min fråga är om du *hört* 5-kanaligt ljud från din Arris? Just nu ska du t.ex. höra 5-kanaligt ljud på Hawaii Five-O på TV4HD.
Just nu (23:31) är det:
SVT1 HD: DD2.0 (Dox: Sherifferna i Ukraina)
SVT2 HD: DD2.0 (evolution Poetry)
TV3 HD: DD2.0 (Sex and the city)
TV4 HD: DD5.1 (Hawaii Five-O)
Kanal5 HD: PCM 48kHz (Big bang theory)
TV9 HD: PCM 48 kHz (Law & order)
Discovery HD: DD5.1 (Murder Book)
TV12 HD: PCM 48 kHz (Polisskolan)
Eurosport1 HD: PCM 48 kHz (Cykel)
Fox HD: PCM 48 kHz (Madam secretary)
TLC HD: DD5.1 (90 days to wed)
Discovery HD: DD5.1 (Mythbusters)
Animal Planet HD: DD5.1 (reklam)
National geographic HD: DD5.1 (****ts motorväg)
Outdoor HD: PCM 48 kHz (Fly Rod Chronicles)
History HD: PCM 48 kHz (The curse of...)
Eurosport2 HD: PCM 48 kHz (Snooker)
Viasat Hockey HD: DD5.1 (MMG vs CSK)
Jag hör ljud i alla 5 högtalarna på de kanaler som får DD5.1-signal.
T.ex. på Viasat Hockey hörs publiken i frontarna samt högtalarna bak medan den svenska kommentatorn pratar i centerhögtalaren.
(vissa program, t.ex. Mythbusters, har extremt lite ljud där bak när de är inne i verkstaden å pratar, men det är 5-kanaligt ljud)
Redigerat av elofu17, 13 april 2016 - 23:05.
Postad 13 april 2016 - 23:13
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
På TV12 HD vet jag för övrigt att vi inte hade något AC-3 Ljudspår i början alls, men det kanske de har fixat nu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 14 april 2016 - 06:15
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Markus, vi diskuterade tidigare storleken på grafiken som dyker upp när man pausar ett program. Exempel: jag vill i lugn och ro läsa de finstilta villkoren längst ned i en telefonreklam. Tycker på paus, och då lägger sig grafiken över nedre skärmen och döljer texten. Även när jag släpper paus ligger grafiken kvar allt för länge.
Förslag: grafiken dyker upp som normalt vid tryck på paus, men efter några sekunder så minimeras den till en liten symbol uppe i höger hörn.
Postad 14 april 2016 - 07:18
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Markus, vi diskuterade tidigare storleken på grafiken som dyker upp när man pausar ett program. Exempel: jag vill i lugn och ro läsa de finstilta villkoren längst ned i en telefonreklam. Tycker på paus, och då lägger sig grafiken över nedre skärmen och döljer texten. Även när jag släpper paus ligger grafiken kvar allt för länge.
Förslag: grafiken dyker upp som normalt vid tryck på paus, men efter några sekunder så minimeras den till en liten symbol uppe i höger hörn.
...alternativt att grafiken kan tryckas bort för den som vill med TV/EXIT.
Måste grafiken tvunget ligga kvar för att, som Markus tidigare sagt sig tro skulle bli fallet, kundtjänst inte ska bli nedringda av folk som undrar varför bilden fryst sig och inte förstår att de har pausat skulle väl ett tryck på TV/EXIT i vart fall kunna medföra att grafiken förflyttades till en annan del av skärmen för att blottlägga den del av bilden som den tidigare skymt. På så sätt möjliggörs ju åtkomst till all bildinformation i alla fall.
Postad 14 april 2016 - 07:47
tkarki
-
tkarki
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har för tillfället EPG på TV3 HD. Så saknar du det fortfarande är frågan?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag kollade upp min favoritlista och den innehåll kanalen TV3 HD från kanalplats 995, den innehåller ingen EPG det fanns dock en annan TV3 HD som jag la in istället. (minns inte kanalplatsen)
Lite bökigt att detta ändrar sig till och från tycker jag med kanalerna men det kanske har med nya paketeringarna att göra?
Förövrigt så har jag noterat senaste dagarna att det går att fortsätta att se serier från Play och att nästa avsnitt kommer automatiskt, mycket bra!
Postad 14 april 2016 - 08:57
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
På TV12 HD vet jag för övrigt att vi inte hade något AC-3 Ljudspår i början alls, men det kanske de har fixat nu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Just filmen Polisskolan är la bara i 1.0 Mono ljud. Det ljudet har jag iaf på DVD boxen.
Redigerat av Mushunt, 14 april 2016 - 08:58.
Postad 14 april 2016 - 09:07
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Vilket versionsnummer är det på senaste mjukvaran? Har inte fått nån uppdatering på sistone här hemma!
I alla fall Markus frågar efter vad vi vill ha och de mest uppenbara bristerna för oss med inspelningsbar box är följande och har så varit i flera år nu:
-Möjlighet att för oss med fiber spela in 2 program samtidigt som man ser på ett tredje
-Möjlighet att i inställningar ställa in mer än 2 timmar i time shift buffern. 2 timmar rymmer ju knappt en långfilm ens en gång
-Möjlighet att spara ner innehåll från time shift till HDD'n Den ligger ju redan på disken så varför inte möjlighet att spara ner det ifall man vet att nått finns i buffern som man vill kunna kolla på senare?
-Möjlighet att radera mer än en inspelning åt gången så lägg till ett radera flera alternativ så att man kan markera flera program åt gången som man sedan kan radera i ett stycke!
-En sak som jag alltid ogillat är att time shift buffern töms bara för att man tittar på Play innehåll eller en inspelning. Vore trevligt om time shift alltid är aktiv i bakgrunden även när man kollar på sådant!
Har inte så stora förhoppningar på mina önskemål då dessa saker har önskats i flera år redan men hoppet är det sista som lämnar en ju 
Postad 14 april 2016 - 09:40
tkarki
-
tkarki
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Angående Humax boxen som det nu var VÄLDIGT längesen jag använde så var ju det bästa att man kunde spela in upp till 4st kanaler samtidigt. (minst 2 beroende på vilka kanaler)
Skulle ni fråga alla kunder så tror jag de flesta skulle vilja ha möjligheten att spela in (minst) två kanaler samtidigt. (för oss med fiber åtminstone)
Spela in två kanaler och titta på en tredje vore inte dumt heller... Om man får drömma lite!
Postad 14 april 2016 - 10:02
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Att det hoppar till PCM under reklam är normalt, så det kan också ignoreras.
Min fråga är inte om du ser att förstärkaren visar 5.1.
Min fråga är om du *hört* 5-kanaligt ljud från din Arris? Just nu ska du t.ex. höra 5-kanaligt ljud på Hawaii Five-O på TV4HD.
Just nu (23:31) är det:
SVT1 HD: DD2.0 (Dox: Sherifferna i Ukraina)
SVT2 HD: DD2.0 (evolution Poetry)
TV3 HD: DD2.0 (Sex and the city)
TV4 HD: DD5.1 (Hawaii Five-O)
Kanal5 HD: PCM 48kHz (Big bang theory)
TV9 HD: PCM 48 kHz (Law & order)
Discovery HD: DD5.1 (Murder Book)
Eurosport1 HD: PCM 48 kHz (Cykel)
Fox HD: PCM 48 kHz (Madam secretary)
TLC HD: DD5.1 (90 days to wed)
Discovery HD: DD5.1 (Mythbusters)
Animal Planet HD: DD5.1 (reklam)
National geographic HD: DD5.1 (****ts motorväg)
Outdoor HD: PCM 48 kHz (Fly Rod Chronicles)
History HD: PCM 48 kHz (The curse of...)
Eurosport2 HD: PCM 48 kHz (Snooker)
Viasat Hockey HD: DD5.1 (MMG vs CSK)
Jag hör ljud i alla 5 högtalarna på de kanaler som får DD5.1-signal.
T.ex. på Viasat Hockey hörs publiken i frontarna samt högtalarna bak medan den svenska kommentatorn pratar i centerhögtalaren.
(vissa program, t.ex. Mythbusters, har extremt lite ljud där bak när de är inne i verkstaden å pratar, men det är 5-kanaligt ljud)
Jag kollade på Hawaii five-o och hörde ljud i alla högtalare, men var tvungen och höja ljudet ganska mycket för att höra dom bakre högtalarna. Slog igång en Blu-ray film för att jämföra ljudet på samma volym oj oj tur man bor i villa. Så jag vet inte vad det beror på. Ska ju inte vara tvungen och ändra ljudet varje gång mellan TV och Blu-ray.
Postad 14 april 2016 - 10:39
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag kollade på Hawaii five-o och hörde ljud i alla högtalare, men var tvungen och höja ljudet ganska mycket för att höra dom bakre högtalarna. Slog igång en Blu-ray film för att jämföra ljudet på samma volym oj oj tur man bor i villa. Så jag vet inte vad det beror på. Ska ju inte vara tvungen och ändra ljudet varje gång mellan TV och Blu-ray.
Jag har flera olika källor kopplade via HDMI och alla har Olika nivåer på ljud så jag har ställt in de olika ingångarna på receivern för att kompensera detta.
Postad 14 april 2016 - 10:52
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Nu när vi äntligen fått Viasat Sport HD och Viasat Hockey HD vore det jättebra om man fick HD-varianten av dom när man knappar in kanal 71 eller 72, precis som det fungerar med dom andra HD-kanalerna. Antar att dom behöver läggas till någonstans.
Jag har HD-kanalerna på 71 och 72. Eftersom det fungerar med andra HD-kanaler, så antar jag att du vet att man måste ha HDMI-kabel och TV'n igång när man startar om boxen?
Tidigare när jag fick sportkanalerna i HD (hade inte HD-paket innan), så funkade detta bara på 73 och 74. Men jag tror det löste sig efter en omstart av boxen (med TV'n igång). Har du provat det?
Postad 14 april 2016 - 11:02
Ikano
-
Ikano
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jag har flera olika källor kopplade via HDMI och alla har Olika nivåer på ljud så jag har ställt in de olika ingångarna på receivern för att kompensera detta.
jag har också olika källor inkopplat på HDMI och har lika nivåer på ljudet mellan varje komponent Blu-ray Vinylspelaren och Boxer låter lika bra. Samma volym på bakre högtalare på Blu-ray och Boxer. Men på Telias digitalbox så hörs knappt dom bakre. Så det måste ha något med utsändningen.
6 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Baffelvägg
Anton
2025-05-24 08:28:29
-
JBL 4309 vs 708i
Anton
2025-05-23 13:58:22
-
Botten av lådan limmas.
Anton
2025-05-23 13:48:01
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|