Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 September 2013 - 17:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Ärligt talat så är jag lite osäker själv. Räcker inte kapaciteten så dubblar jag den, minst.

Men svaret borde gå att finna på faktiskt.se.

Postad 30 September 2013 - 18:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Gubbs! Nu vill jag och doug ha en förklaring på känslighet för ett bassystem. Säg att jag har ett element med 87db känslighet. 87 teoretiska db vid 1 watt.
Lägger jag till ett element så ÖKAR känsligheten 3db. What gives? Det här är väl sant?

Nu till grejjen. Det är något som vi missat med ovanstående exempel. Jag kan ju annats fortsätta att lägga på element för att få högre känslighet hela tiden. Dubblar jag elementen så blir det +3db igen, right? Fyra element ger då 93. Åtta ger 96. Eller hur räknar man? Var har vi missat? Tell us!

Japp. Precis så är det. Vad är det som är oklart?
Det går ju smidigt upp till kanske fyra eller åtta lådor. Sen blir det ju inte varken smidigt eller prisvärt längre.
Att gå från att ha åtta lådor, till att ha 16. Du vinner bara 3 dB på detta. Tar ju en del plats, och är inte speciellt prisvärt.
Men teoretiskt sätt är det ju bara att fortsätta.

Är nog smidigare att välja ett element med högre känslighet om det är hög systemkänslighet man är ute efter.
Eller element med hög effekttålighet och köpa större steg.

Har nog snarast med att göra hur mycket plats och pengar man har. Kapaciteten jag har går ju te.x att få för betydligt mindre pengar. Men då tar det betydligt mer plats istället.
Massor av element behöver ju inte heller lika mycket effekt som några få, just för att systemkänsligheten ökar.

Postad 30 September 2013 - 18:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fast det är ju inte riktigt så, det har jag tagit upp innan.

Nu sitter ni väl och värmer upp tvn, våran egna lilla kändis skall ju snart vara med :)

Postad 30 September 2013 - 19:49

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Fast kopplar man dubbla element parallellt så halveras ju impedansen också och då ökas känsligheten med sex dB istället. Eller?

Det är skillnad på känslighet och verkningsgrad. Jag kan tyvärr för lite om det hela.

Postad 30 September 2013 - 19:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Inte en jäkla aning, men letar förbrilt efter mätningarna på multipla subbar så ni får se. Tvärr verkar jag gå bet...

Postad 30 September 2013 - 20:43

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Men vad i ****s Palle!
Där fick du för att du rodde så kasst, jag tror det hade mycket med det att göra ;)

Postad 30 September 2013 - 21:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Men vad i ****s Palle!
Där fick du för att du rodde så kasst, jag tror det hade mycket med det att göra ;)

Ibland händer det saker som inte visas på TV, utan att säga för mycket... ;)

Postad 30 September 2013 - 21:16

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Nej, du har väl kontrakt med dödsstraff om du försäger dig?

Postad 30 September 2013 - 21:27

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Typ...

Postad 30 September 2013 - 22:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det innebär ju egentligen att jag i teorin kan skaffa ett system som gör 130db på en enda watt! det blir makalöst jättelikt, men det går så länge man har samma impendans. det är därför jag inte tror på det. en watt kan ju inte räcka hur långt som helst, oavsett hur känsligt system man har.

i mitt exempel (verkar för övrigt som jag valt ett bra antal basar) så får jag alltså en känslighet på 96db på en watt. det är ju sinnessjukt. jag fiser med mer styrka, men inte fasen skakar rutorna för det. nej, det är bara tanten som börjar skaka. det är så... märkliga ljudlagar vi har att göra med tycker jag. det är skitaskumt.

jag kan ju köra mina basar med vilken liten skitförstärkare som helst med den känsligheten. jag kan koppla in hela systemet i en singelkanal i min receiver om beräkningarna stämmer. det är därför jag blir så skeptisk.

men om bagaren säger så så måste det ju stämma... dubbar man antalet basar så får man en ökad känslighet på 3db. check.
känns även märkligt att steget mellan åtta och sexton basar skulle vara så extremt litet, men å andra sidan så skulle jag ju få ett system som tål mycket mer styrk också.

ja, innan folk börjar fantisera om att jag ska börja bygga för att tävla med komorok så skriver jag att det inte blir några 16 slutna 15" subbar i min studentlägenhet med lyssningsrum på 18 kvadrat. jag får inte plats med duken då. såvida... man kanske skulle kunna sätta fler basar framför dom gamla basarna och på så sätt få plats med 16 stycken? fyra bastorn med fyra i varje efter varandra. där har vi ett nödvändigt system när jag känner för att blåsa på i mina 80 db! jävlar också! :D

Postad 01 October 2013 - 05:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Stopp å belägg. Nu har jag inte möjlighet att skriva någon uppsats här, men lugna ned dina slutsatser en aning där, Zartok :) . Finns väldigt många "men" och "så fungerar det inte riktigt" som jag skulle vilja diskutera i ditt inlägg.

Postad 01 October 2013 - 06:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Berätta och diskutera gärna. Bagaren sa ju att det är precis så det fungerar, och jag har ju ingen som helst anledning qtt misstro honom. Hur fungerar det? Jag blir ju som sagt råskeptisk till att öka systemkänsligheten mängder. Det är massor som säger nej, medsns bagarn säger ja. Litar ju på hans kunskap mer än den lilla rösten i mitt huvud :D

Börjar lukta faktiskttråd om min fråga. En tråd som kan spåra i jättemycket alldeles för komplicerade saker och där ursprungsfrågan glöms bort :)

Redigerat av Zartok, 01 October 2013 - 06:19.

Postad 01 October 2013 - 06:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 2
http://youtu.be/s2jhT6HKddw

;)

Postad 01 October 2013 - 06:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Hahahahaha!
Ge fasen i att påstå att jag ska källkritisera bagaren *asg*
Nej, skämt åsido. Jag litar rätt stenhårt på ex honom och komorok, då jag faktiskt märkt att dom kan endel i ämnet. En massa del. På faktiskt så tänker jag dock att det kan hända att någon kan skriva ett inlägg där man diskuterar teorin om det här som felar i min lilla kokosnöt :)

Postad 01 October 2013 - 09:34

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

det innebär ju egentligen att jag i teorin kan skaffa ett system som gör 130db på en enda watt!

Nej, eftersom det behövs en watt per högtalare.

Ditt exempel innebär att vi behöver 2^((130-87)/3) ~ 20000 högtalare med 87 dB känslighet och därmed lika många watt. Rätt opraktiskt alltså. :)

Postad 01 October 2013 - 17:59

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Hahahahaha!
Ge fasen i att påstå att jag ska källkritisera bagaren *asg*
Nej, skämt åsido. Jag litar rätt stenhårt på ex honom och komorok, då jag faktiskt märkt att dom kan endel i ämnet. En massa del. På faktiskt så tänker jag dock att det kan hända att någon kan skriva ett inlägg där man diskuterar teorin om det här som felar i min lilla kokosnöt :)

Ser ut som att du fick alla svar nu va?

Postad 01 October 2013 - 18:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
ja, nu upplever jag att det har börjat trilla in endel bra svar faktiskt =) det är... kul att läsa vad alla insatta skriver, man lär sig mycket av det, och det var ju därför jag över huvudtaget valde att bygga eget, för att komma närmare kärnan i hobbyn =)

Postad 03 October 2013 - 19:01

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
Det där med känsligheten på flera basar låter ju lite konstigt först men det är korrekt, tänker man lite tvärt om så blir det att ett bas element behöver fördubblad effekt för varje 3dB ökning(men 3 dB är ju inte en fördubbling av ljud trycket). så är ett element är effektivast på lägre effekter än höga.

så det är alltså bra på flera sätt att ha många basar, mindre dist och effektivare och kanske bättre akustik.

Postad 03 October 2013 - 19:21

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Saken är den att om du går från ett element som får en W till två element som får en halv W så får du ändå en ökad känslighet på 3dB pga den ändrade akustiska impedansen från rummet. Så tolkade jag iaf diskussionen som Zartok startade.

Jo, fler basar i rummet ger enorma akustiska fördelar.

Postad 04 October 2013 - 16:08

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Saken är den att om du går från ett element som får en W till två element som får en halv W så får du ändå en ökad känslighet på 3dB pga den ändrade akustiska impedansen från rummet. Så tolkade jag iaf diskussionen som Zartok startade.

Hur blir skillnaden sett till enbart högtalarna då (alltså i ett ekofritt rum eller på ett öppet fält)?

(Funderade på om jag skulle ge mig in på någon form av resonemang själv men känner att ämnet till stora delar ligger utanför mina kunskaper. Tar genvägen genom att fråga. :D)

Postad 04 October 2013 - 17:05

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Fråga på bara. Jag önskar jag hade svar att ge. Jag har inte brytt mig om känslighetsfrågor så noga själv. Har bassystemet inte räckt så är det vettigt att fördubbla storleken.... minst. Det fungerar ypperligt.

Postad 04 October 2013 - 17:26

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Hur blir skillnaden sett till enbart högtalarna då (alltså i ett ekofritt rum eller på ett öppet fält)?

(Funderade på om jag skulle ge mig in på någon form av resonemang själv men känner att ämnet till stora delar ligger utanför mina kunskaper. Tar genvägen genom att fråga. :D)

det ska bli 3 dB mer i ett öppet fält men i ett rum blir det knepigt, rummet i sig ger mer mottryck och ger en lägre impedans som i sin tur ger mer effekt på många förstärkare, där kommer ju även stående vågor att spela in och gör det ännu värre.

Postad 04 October 2013 - 17:41

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Blir det tre dB mer i frifält om elementen delar på samma effekt? Att det blir tre dB till om man parallellkopplar in ett element till på ett slutsteg är ju självklart. Det blir ju dubbla effekten då. Men bara så att det är tydligt hur du menar. Jag är inte helt med själv nämligen.

Postad 04 October 2013 - 22:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Tittade en timme på The lone ranger. Stängde av. Är inte ofta jag gör.
Depp har gjort så förbannat många konstiga filmer ett tag. Är varken intressant, spännande, otäckt, gripande eller roligt.
Bara skit.

Postad 05 October 2013 - 08:28

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Blir det tre dB mer i frifält om elementen delar på samma effekt? Att det blir tre dB till om man parallellkopplar in ett element till på ett slutsteg är ju självklart. Det blir ju dubbla effekten då. Men bara så att det är tydligt hur du menar. Jag är inte helt med själv nämligen.

nej jag menar att dom delar på samma watt som ett element skulle få, det ända jag kan komma fram till är att element helt enkelt är mer lätt drivna på lägre effekter än höga, tänker man tvärtom om nu det är lättare, så måste man 4 dubbla effekten för varje 6dB ökning och då kan man ju undra var effekten tar vägen? då borde det bli tvärt om vid mindre effekt, det ger bättre verkningsgrad helt enkelt.

Postad 05 October 2013 - 09:21

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Depp har gjort så förbannat många konstiga filmer ett tag. Är varken intressant, spännande, otäckt, gripande eller roligt.
Bara skit.

http://youtu.be/umVyjrV9w6I

Postad 05 October 2013 - 09:32

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Bara skit.

Såg den igår med frugan. Inte heeelt katastrofal, jag gillar Depp och hans flummiga sätt. Och ja Depp gör nog konstiga filmer :) en utav dom sjukare är nog Sweeney Todd.

Bifogad fil(er)

Postad 05 October 2013 - 10:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Har letat och letat och nu frågar jag istället.

En sådan demo film som dom brukar ha typ i en Bose monter för att domonstrera ljudet i sina högtalare.

Finns det sådant att få tag på. Kan vara miXad utav vem som bara den är bra.
Skulle vara kul att testa hemma, kända filmer med sköna effekter och gooa bas svep.

Någon som vet?

Postad 05 October 2013 - 18:24

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

nej jag menar att dom delar på samma watt som ett element skulle få, det ända jag kan komma fram till är att element helt enkelt är mer lätt drivna på lägre effekter än höga, tänker man tvärtom om nu det är lättare, så måste man 4 dubbla effekten för varje 6dB ökning och då kan man ju undra var effekten tar vägen? då borde det bli tvärt om vid mindre effekt, det ger bättre verkningsgrad helt enkelt.

Jag kan inte hela sanningen om känslighetsökningar, men jag kan definitivt säga att högralarelement INTE blir mindre känsliga när de matas med högre effekt. Då beter de ju sig olinjärt. De har alltså lämnat sitt linjära arbetsområde då, xmax alltså.

I rum ökas känsligheten med sex dB när du går från ett till två element kopplade till samma förstärkare. tre av dessa dB kommer pga att förstärkaren ju matar samma spänning men eftersom impedansen blir halverad så dubblas ju uteffekten. De andra två dB kommer av att elementen ser en ändrad akustisk impedans.

Hur det fungerar utomhus vet jag inte och vågar inte spekulera om ännu.

Postad 05 October 2013 - 21:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Filmtips här i tråden! :)

Postad bild

FÖRBANNAT bra ljud, inget överdrivet manglande som haglar över dig hela tiden, men när det skall vara så finns det där.
När en fågel flög in i byggnaden så var det fanimig som att en fågel gjorde det i verkligheten, frugan svor rätt så bra här i soffan :D
Lite bejz fanns det med, såpass så att jag fick skutta upp och hämta ner ljusstakarna i fönstren då dom var på G att vibrera iväg.
Klart sevärd rulle!

Postad 05 October 2013 - 21:51

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Då sk jag INTE tipsa om Hajja lget 2 då. Såg den på ungdomfestivalen med min 8åring . Ville börja gråta (det är banne mig skillnad på animerad film och animerad film) men vad gör man inte för sina barn, han tyckte den var bra.

Tröstade mig med filmen Lawless. Ok rulle. Baserad på verklig händelse, gör filmen desto mer kul :)

Postad 06 October 2013 - 11:49

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Kan någon ge ett utlåtande om mätningarna jag gjorde igår? ligger bilder i SDX12 albumet. Osäker på om impedansmätning gav något eller om den behöver göras med ett annat motstånd. Det bör väl vara hyfsat stora konutslag mellan 10-35hz för att mätningen ska bli korrekt eller?

Postad 06 October 2013 - 15:51

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 1

Har letat och letat och nu frågar jag istället.

En sådan demo film som dom brukar ha typ i en Bose monter för att domonstrera ljudet i sina högtalare.

Finns det sådant att få tag på. Kan vara miXad utav vem som bara den är bra.
Skulle vara kul att testa hemma, kända filmer med sköna effekter och gooa bas svep.

Någon som vet?

Hej ! Kolla på http://www.blu-ray.com/ sök på "Demo" så kommer det upp ett gang Demo Blu Ray skivor.... Lycka Till!

Postad 06 October 2013 - 18:48

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Hej ! Kolla på http://www.blu-ray.com/ sök på "Demo" så kommer det upp ett gang Demo Blu Ray skivor.... Lycka Till!

:)
Då håller jag tummarna.
Tackar

Postad 06 October 2013 - 20:57

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Kollar på Pacific Rim 1080p och måste säga att subwoofern får svettas i filmen! Grymt mycket bas :D

Postad 07 October 2013 - 07:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Kollar på Pacific Rim 1080p och måste säga att subwoofern får svettas i filmen! Grymt mycket bas :D

Snor iden till helgen :D

Postad 07 October 2013 - 07:37

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Snor iden till helgen :D

Ja, det är nog ett bra alternativ som referensfilm till ljud och bild. Gigantiska maskiner som slåss mot gigantiska aliens måste ju ha mycket i basområdet för att det inte ska upplevas som små och lätta varelser ;)

Postad 07 October 2013 - 19:05

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Filmtips här i tråden! :)

Postad bild

FÖRBANNAT bra ljud, inget överdrivet manglande som haglar över dig hela tiden, men när det skall vara så finns det där.
När en fågel flög in i byggnaden så var det fanimig som att en fågel gjorde det i verkligheten, frugan svor rätt så bra här i soffan :D
Lite bejz fanns det med, såpass så att jag fick skutta upp och hämta ner ljusstakarna i fönstren då dom var på G att vibrera iväg.
Klart sevärd rulle!

Den ser spännande ut! Insidious är den läskigaste filmen jag har sett, så det finns hopp för Dark Skies också. Vad tycker du, var den läskig? :)

Någon här som vet vilken fläkt man ska köpa till EP4000? Tipset jag har fått är Papst 8414 NGL, men jag kan inte hitta den...

Postad 07 October 2013 - 19:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ett par tillfällen då jag hoppade till :D

Postad 07 October 2013 - 19:39

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Ett par tillfällen då jag hoppade till :D

Okej, jag har själv lite skräckfilmstorka, så jag hoppas den är riktigt läskig! :D

Postad 07 October 2013 - 20:00

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
The conjuring ska vara riktigt läskig om jag förstått det rätt :)

Postad 07 October 2013 - 20:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Någon här som vet vilken fläkt man ska köpa till EP4000? Tipset jag har fått är Papst 8414 NGL, men jag kan inte hitta den...

Jag har fyra såna. Alla fyra plus mina nuvarande QSC är moddade med såna här.

https://www.prisjakt...kt.php?p=234630

Antingen klämmer du dit två, annars behövs ett motstånd på 100-120 ohm som bara löds fast på kabeln.

Postad 07 October 2013 - 20:16

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Jo, tyvärr finns den väl inte att köpa än. Jag har hört från flera att den ska vara läskigare än Insidious ^_^

Jag har fyra såna. Alla fyra plus mina nuvarande QSC är moddade med såna här.

https://www.prisjakt...kt.php?p=234630

Antingen klämmer du dit två, annars behövs ett motstånd på 100-120 ohm som bara löds fast på kabeln.

Tack så mycket för hjälpen!

"Klämmer dit två", menar du att man skulle ha två fläktar? :huh: Jag kan iofs bara löda dit ett motstånd :)

Är dom tillräckligt tysta för att man ska kunna ha slutsteget i samma rum som man sitter tycker du?

Postad 07 October 2013 - 20:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag satte dit två i mina nya steg. Fläktarna som sitter i stegen är 24 volt. Datorfläktarna är på 12 volt.
Man kan alltså sätta två i serie och slippa motståndet. Man kan dessutom låta varje fläkt gå på halva farten för att få samma luftflöde.
Kör man en fläkt så måste den snurra på lite mer, och låter därför mer.

Men om man inte poppar som ett svin så kan man ställa ner varvtalet ganska bra, och då låter den inte mycket. :)

Postad 07 October 2013 - 20:49

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Jag satte dit två i mina nya steg. Fläktarna som sitter i stegen är 24 volt. Datorfläktarna är på 12 volt.
Man kan alltså sätta två i serie och slippa motståndet. Man kan dessutom låta varje fläkt gå på halva farten för att få samma luftflöde.
Kör man en fläkt så måste den snurra på lite mer, och låter därför mer.

Men om man inte poppar som ett svin så kan man ställa ner varvtalet ganska bra, och då låter den inte mycket. :)

Okej, jag spelar inte så hemskt starkt så det ska nog gå med en fläkt. Tidigare hade det nog blivit jobbigare när elementen var felkopplade (2ohm)... :mellow:

Postad 07 October 2013 - 22:03

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jo, tyvärr finns den väl inte att köpa än. Jag har hört från flera att den ska vara läskigare än Insidious ^_^ Tack så mycket för hjälpen!

"Klämmer dit två", menar du att man skulle ha två fläktar? :huh: Jag kan iofs bara löda dit ett motstånd :)

Är dom tillräckligt tysta för att man ska kunna ha slutsteget i samma rum som man sitter tycker du?

Conjuring och mama är väl dom senaste jag tycker är riktigt bra och läskiga. Sen kommer ju Dead silence alltid sätta kårar i mig ;)

Postad 08 October 2013 - 07:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Kom visst ut i butik idag ;)

Postad 08 October 2013 - 09:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Carro fick visst för sig att vi skulle flytta fram soffan för ett par dagar sen, tänkte att det kunde vara skoj mäta lite och se vad som hänt iom flytten, har fått en "lätt" peak vid 30hz, mäter jag så ligger den på 99db medans 60hz ligger på 72db :D

Kör jag bass i love you och dönar på så peakar jag 127db i lyssningsplats :D :D misstänker att den låten ligger mycket runt 30 och svänger ;)

Postad 08 October 2013 - 10:41

pjotor
  • pjotor
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0

Kom visst ut i butik idag ;)

Hörde en liten sparv som kvittrade om det B)

Postad 08 October 2013 - 12:56

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Prövade pacific rift i ungefär 10 min nu, fyttifan vad det smaskar på i den rullen!
Det får bli att ta ner den där 30Hz med PEQ det tar över hela rummet annars.

Blir seriöst orolig för dator och nasen, det kan aldrig vara nyttigt att skakas om såhär, tv och projektorn med iofs men är väl kanske inte riktigt lika illa som med hårddiskar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.