Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 maj 2008 - 16:47

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Vill bara påpeka att just TV4 HD spökar mest hos mig både bild&ljudmässigt, det senare framförall...tappa ljud och tar ibland evigheter ( läs, 10-20 sekunder innan det återkommer..) Kör när jag skriver på gamla HD boxen men fick den nya idag, så nu är det upp på taket igen som gäller...
Någon som haft bägge boxarna och kan säga om det någon skillnad på SD mellan dem...vet inte om den gamla ( utan hårddisk) "uppkonverterade" alls, faktiskt...?

Postad 16 maj 2008 - 20:39

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har ännu inte klättrat upp på taket och installerat quad-huvudet på parabolen, så jag kör bara med signal på antennkontakt 1.

Jag testade att ställa in några inspelning ar på EPG:n över ett antal dagar. Det blev inget inspelat alls.

Jag antar att boxen prioriterar antenningång 2 (dvs den jag ännu ej kopplat in) vid inspelningar i första hand?

Dvs så fort jag kopplar in den andra antenningången så är det problemet över - eller??

Postad 16 maj 2008 - 20:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har ännu inte klättrat upp på taket och installerat quad-huvudet på parabolen, så jag kör bara med signal på antennkontakt 1.

Jag testade att ställa in några inspelning ar på EPG:n över ett antal dagar. Det blev inget inspelat alls.

Jag antar att boxen prioriterar antenningång 2 (dvs den jag ännu ej kopplat in) vid inspelningar i första hand?

Dvs så fort jag kopplar in den andra antenningången så är det problemet över - eller??

Är inte säker men jag tror att den alltid väljer 1 före 2, den som väljs först är alltid 1. Är boxen på en annan kanal än den som EPG ska ha så kommer aldrig en inspelning att starta med EPG, den väljer "titta". Om du därmot stänger av boxen så kommer inspelningen att start på den kanal som EPG har valt.

Postad 16 maj 2008 - 21:28

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Ajdå,

Om det är antennkontakt 1 som prioriteras och att jag dessutom hade boxen avstängd och det inte blev något alls av 5-6 olika inspelningar via EPG under 3 dagar torde i så fall tyda på att jag har problem?

Postad 16 maj 2008 - 21:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ajdå,

Om det är antennkontakt 1 som prioriteras och att jag dessutom hade boxen avstängd och det inte blev något alls av 5-6 olika inspelningar via EPG under 3 dagar torde i så fall tyda på att jag har problem?

Hm, som jag sa så är jag inte säker, men jag tror att du borde fått inspelningar om boxen har varit avstängd. Den borde då starta upp på ingång 1. Kanske någon annan som kör med en kabel som vet, jag har två kablar. Prova annars att flytta till 2'an. Vad jag har sett är att det som man tittar på ligger på 1, startar man en inspelning på den kanal som man tittat på och sedan byter kanal så är det inspelning på kabel 1 och det man nu "tittar" på kommer på 2:an.

Det bästa är annars att få upp två kablar så fort som möjligt, det blir lite bökigt att få till inspelningar, även om det ska gå, med en kabel.

Postad 16 maj 2008 - 23:06

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Om man flyttar den enda kabeln från ingång 1 till 2 så får man ingen bild. Boxen verkar prioritera ingång 1 för TV tittande och ingång 2 för inspelning i första hand.

Det kanske kan vara det som är orsaken. Att backa det aktuella programmet man tittar på för att se tex en repris funkar dock fint. Det tyder på att hårdisken är med i matchen.

Hursomhelst skall jag upp och klättra för att installera huvud och kabel.

Postad 17 maj 2008 - 08:35

puts
  • puts
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Vad har ni för antennsignaler??
Har trixat för att få det lika på båda ingångarna.
Nu är det: 182 på 1 192 på 2.
Tycker det kunde vara lika ,men det spelar kanske mindre roll.
Vad spelar det för roll med ev. vridning av huvudet?

Postad 17 maj 2008 - 08:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det på samma kanal du mäter på? Ett sätt att få samma kanal är att ställa in tex SVTHD och gå in och läsa av signalstyrkan på LNB1, sedan går du ut och växlar till tex TV4 och startar en inspelning som då hamnar på LNB1, sedan går du tillbaka och väljer kanal SVTHD och tittar på LNB2. Du ser också vilken kanal som mäts vid mätningen.

Om det skiljer något så är det nog i kabel/kontakter etc, kanske inte hornet är lika heller. Att vrida på hornet tror jag inte på

Så liten skillnad spelar dock ingen roll, jag ligger också på 180-190

Redigerat av Unregistered124686ac, 17 maj 2008 - 08:50.

Postad 17 maj 2008 - 15:11

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Någon som vet vad den röda lilla texten som står på informations-rutan under kanalnumret betyder? Hittar inget i bruksen om den.
Jag har bara sett det på Canal+'s kanaler, och det står antingen -5, -10 eller -15 i röd färg.
Se bifogad bild.
Bifogad fil  INFO_CD_BOX.gif   20,39K   11 Antal nerladdningar

Postad 17 maj 2008 - 17:29

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Någon som vet vad den röda lilla texten som står på informations-rutan under kanalnumret betyder? Hittar inget i bruksen om den.
Jag har bara sett det på Canal+'s kanaler, och det står antingen -5, -10 eller -15 i röd färg.
Se bifogad bild.
Bifogad fil  INFO_CD_BOX.gif   20,39K   11 Antal nerladdningar

Tror det nämnts tidgare att det skulle vara åldersgränsen. C+ är ju den enda kanalen som har åldersgränsloggar innan programmen startar.

Postad 17 maj 2008 - 20:04

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
På tal om åldersgränser har jag för mig att en röst brukar nämna när filmen är olämplig för barn under 13 år innan filmen börjar. (Puh, jobbigt med alla dessa svenska tecken skrivna på ett amerikanskt tangentbord! :) )

Wasgo :)

Postad 18 maj 2008 - 08:53

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Jag har mellan 198-200 på orginalantennen vid halvklar väder.

Postad 18 maj 2008 - 14:58

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Ni vet väl att garantitiden på CD´s boxar är bara 6 månader! Därefter 36 månadersreklamationstid. Problemet då är att, enl. konsumentköplagen, köparen skall kunna bevisa att boxen hade ett fel redan vid köptillfället som orsakade att boxen pajade under reklamationstiden. Hur skall man kunna bevisa det? Ny HD-box(2995:-) i 6 månader sen trasig. Soptippen nästa, kostnad 500:-/mån !

Postad 18 maj 2008 - 15:04

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Efter att ha väntat ett halvår på att Canal Digital skulle börja skicka ut "tysta boxar" slog jag till. Det gick snabbt att få parabolen/boxen, 4 dagar. Allt gick bra tills snöovädret kom. Jag fick gå ut och torka av huvudet flera ggr för signalen försvann. Jag har inte haft parabol tidigare så jag undrar hur ska det gå på vintern när man spelar in något på natten när det snöar. Någon med erfarenhet av paraboler på vintern?

Postad 18 maj 2008 - 15:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Någon med erfarenhet av paraboler på vintern?

Vid kraftiga regnväder, typ ordentliga åskväder, samt vid kraftiga blöta snöfall kan det vara problem. En större parabol (eller för mig troligen en bättre LNB) eller bättre inriktad parabol kan nog lösa det.
men oftast är problemet det som finns i luften och ej det som lagt sig i parabolen/på LNBn.

Säg 2-4 gånger per år för mig i Stockholmsområdet med en gammal parabol och LNB från CD som jag fick av dem för kanske tio år sedan.

Postad 18 maj 2008 - 15:48

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Bor du kallaste Norrland? Har sett en del mindra bildförsämringar i samband med nederbörd men det har allt varit minimalt så du måste ha fått väldeliga snömängder, eller? Torka av huvudet? Låter i mina öron otroligt! Fick min box i går och den fungerar som en dröm....men varför kan den inte skicka ljudet både digitalt och analogt? SPDIF och RCA allstå? hade gärna kört typ radiokanaler till försteget analogt för vidare befordran till "room 2" ex.....samtidigt som man tittar på teve i room1...

Postad 18 maj 2008 - 17:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Bor du kallaste Norrland? Har sett en del mindra bildförsämringar i samband med nederbörd men det har allt varit minimalt så du måste ha fått väldeliga snömängder, eller? Torka av huvudet? Låter i mina öron otroligt! Fick min box i går och den fungerar som en dröm....men varför kan den inte skicka ljudet både digitalt och analogt? SPDIF och RCA allstå? hade gärna kört typ radiokanaler till försteget analogt för vidare befordran till "room 2" ex.....samtidigt som man tittar på teve i room1...

Sätter du boxen i läge HEMMABIO så får du DD ljud via SPDIF och anlogt ljud via RCA, du kan dock inte köra ut ljud från olika kanaler samtidigt

Postad 18 maj 2008 - 17:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ni vet väl att garantitiden på CD´s boxar är bara 6 månader! Därefter 36 månadersreklamationstid. Problemet då är att, enl. konsumentköplagen, köparen skall kunna bevisa att boxen hade ett fel redan vid köptillfället som orsakade att boxen pajade under reklamationstiden. Hur skall man kunna bevisa det? Ny HD-box(2995:-) i 6 månader sen trasig. Soptippen nästa, kostnad 500:-/mån !

Bugglistan på sidan 1 kan ju hjälpa, är det ett fel som finns med där, och det skulle bli sämre med tiden, så kan man hävda att det är konstruktionsfel. Tex missljud från att fläkten att den ligger emot chassiet, eller att boxen börjar hänga sig, är ju typiska 3års ärenden.

Postad 18 maj 2008 - 17:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Efter att ha väntat ett halvår på att Canal Digital skulle börja skicka ut "tysta boxar" slog jag till. Det gick snabbt att få parabolen/boxen, 4 dagar. Allt gick bra tills snöovädret kom. Jag fick gå ut och torka av huvudet flera ggr för signalen försvann. Jag har inte haft parabol tidigare så jag undrar hur ska det gå på vintern när man spelar in något på natten när det snöar. Någon med erfarenhet av paraboler på vintern?

Du har nog inte ställt in parabolen optimalt, har du runt 180 eller mer i icke snöfalll och grönt? Det borde inte vara så känsligt som du beskriver det, även i de västa vintrar så har det nog bara varit 2-3X per vinter som man har sopat parbolen (jag bor dock i söder). Skulle det bli ett problem så finns det snöskydd (huv til hornet att köpa).

Postad 18 maj 2008 - 17:43

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Själv hade jag ett par små riskor från björken på tomten som började skymma sikten emot Thor när löven började spricka ut. Fick då irriterande blockningar på HD-kanalerna. Lånade ett långt verktyg för trädbeskärning och så var den saken ur världen. Fri sikt är ett måste! :)

Postad 18 maj 2008 - 17:49

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag bor i Dalarna och det var blötsnö som föll men inga stora mängder. Jag har grönt och 194 när det är igenmulet utan nederbörd.

Postad 18 maj 2008 - 18:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Problemet är inte att snön fastnar på parabolen - utan att snön lägger sig på parabolhuvudet hos mig. Problematiskt i våras när snön äntligen kom :)

Postad 18 maj 2008 - 19:19

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Man får väl prova med lnb paraply..

Postad 18 maj 2008 - 19:43

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Det får bli nästa vinters problem att lösa! :)

/W

Postad 18 maj 2008 - 19:47

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
När jag bodde i Boden snöade det en gång på midsommarafton :)

Postad 18 maj 2008 - 20:02

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag har ett litet problem med boxen min som jag återkommer till när jag åkt hem från USA. Min HDD är fylld till 94% och en av filmerna blev avbruten av nån slags hängning när den spelades in.
Varje gång jag försöker titta på den så hänger sig boxen och jag få boota om den. Det räcker med att scrolla förbi den med fjärren så händer samma sak.

Något som du vet om. Que?

Postad 18 maj 2008 - 20:33

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Problemet är inte att snön fastnar på parabolen - utan att snön lägger sig på parabolhuvudet hos mig. Problematiskt i våras när snön äntligen kom :)

Det brukar hända för mig några gånger per vinter att det lägger sig snö på huvudet och då är det kört och dags att ta fram kvasten. Annars så är det tjocka moln eller kraftigt snöfall som kan ställa till det. Åskmoln brukar tex inte gå så bra. Detta är en av anledningarna till att det är så bra att ha en inbyggd markmottagare att byta till. :)

Postad 18 maj 2008 - 20:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har ett litet problem med boxen min som jag återkommer till när jag åkt hem från USA. Min HDD är fylld till 94% och en av filmerna blev avbruten av nån slags hängning när den spelades in.
Varje gång jag försöker titta på den så hänger sig boxen och jag få boota om den. Det räcker med att scrolla förbi den med fjärren så händer samma sak.

Egentligen ingen aning, men en gissning är att filen har blivit korrupt pga att disken är full, är det så illa så att boxen hänger sig så att du inte ens kan ta bort den? Några förslag är en återställning samt att plocka bort lite från HDD'n

Postad 18 maj 2008 - 20:52

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Egentligen ingen aning, men en gissning är att filen har blivit korrupt pga att disken är full, är det så illa så att boxen hänger sig så att du inte ens kan ta bort den? Några förslag är en återställning samt att plocka bort lite från HDD'n

Där verkar vi ha en ny bugg till bugglistan. Problemet är att alla inspelningar efter den korrupta inte går att se om man inte skrollar baklänges (om det nu går). Mitt förslag är att ta bort de irriterande förhandvisningarna i "MyTV". Vad gör denna funktion för nytta? Finns det någon som kan svara på det? Det är ju bara reklam eller påannonser man får se.

Postad 18 maj 2008 - 21:01

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det går aldrig att avtala bort KKL. Aldrig.

Postad 18 maj 2008 - 21:26

NeoBoll
  • NeoBoll
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Halloj!

Jag har nog bestämt mig för att ge Canal digital en chans nu. Men nu en fråga eller två.
Ska det dras två antennsladdar till boxen? För saken är den att det sitter en gammal parabol på huset nämligen.

Eller vad gör egentligen installarören? Monterar han parabolen och riktar in den bara eller drar han kabel oxå? Eller ska man ha förberett sånt innan?

Mvh

Postad 18 maj 2008 - 21:45

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Jag törs inte svara på vad installatören gör eller inte gör. Men två kablar från parabolen behövs för att du ska kunna spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan. Om du dessutom vill kunna ta emot markbundna kanaler behövs en kabel från antenn till box.

Postad 18 maj 2008 - 21:54

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Tackar för tipset! Tänker vänta med att ta bort filmer innan jag och min långväga särbo hunnit se dem när hon kommer över i juli.
HDD'n är säkert korrupt som du säger. Frågan är om en fabriksåterställning fixar sånt?

Postad 18 maj 2008 - 22:01

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Halloj!

Jag har nog bestämt mig för att ge Canal digital en chans nu. Men nu en fråga eller två.
Ska det dras två antennsladdar till boxen? För saken är den att det sitter en gammal parabol på huset nämligen.

Eller vad gör egentligen installarören? Monterar han parabolen och riktar in den bara eller drar han kabel oxå? Eller ska man ha förberett sånt innan?

Mvh

Jag kan bara svara för mig själv:
Min installatör borrade två hål genom husväggen, drog två kablar (Han halverade den som medföljde paketet) från parabolen in till boxen via ett snyggt montage inomhus. Ställde in parabolen exakt med sitt instrument. Sågade dessutom ner diverse grenar på en stor björk på tomten för att ordna fri sikt till Thor.
Vilken service! Helt otroligt bra!

Postad 19 maj 2008 - 07:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tackar för tipset! Tänker vänta med att ta bort filmer innan jag och min långväga särbo hunnit se dem när hon kommer över i juli.
HDD'n är säkert korrupt som du säger. Frågan är om en fabriksåterställning fixar sånt?

Troligen inte, för den påverkar egentligen inte HDD'n. Men hur är det, kan du inte ta bort den felande filen? Jag tror också att du i alla fall ska försöka komma ner lite i storlek under 90% för att ge något utrymme om det behövs, för kanske någon temporär lagring etc, vilket kan kanske göra att det kan fungera igen :)

Redigerat av Unregistered124686ac, 19 maj 2008 - 09:05.

Postad 19 maj 2008 - 07:42

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Sätter du boxen i läge HEMMABIO så får du DD ljud via SPDIF och anlogt ljud via RCA, du kan dock inte köra ut ljud från olika kanaler samtidigt

Okey, tack för det klargörandet. Rätt mysko egentligen att den inte klarar av skicka dubbelt ljud ( s.a.s) när det finns dubbla tuners...Min tanke, som sagt, hade ju varit o kört typ "loungemusak" från nån "soft&soul" radiokanal till uterum/badrum/kök eller annat lämpligt rum och ändå kunna avnjuta en hockeymatch i "huvudrummet"...Kan ju inte vara ensam om detta önskemål, eller? Min box står förståss på "hemmabio" men jag tog faktiskt väck de analoga kopplingarna, försteget får omvandla till Logic7...
Återigen tack för svaret och jag tycker boxen är över all förväntan och man borde köpt en tidigare....

Postad 19 maj 2008 - 08:52

petka
  • petka
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej, har precis skaffat Canal Digital.
Undrar om det finns något sätt att arkivera(spara ned) ett program som man timeshiftat?
Har ej hittat någon info. om det. Funktionen finns på boxermottagaren Dilog DT-550 och den använde vi väldigt ofta.

Postad 19 maj 2008 - 09:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej, har precis skaffat Canal Digital.
Undrar om det finns något sätt att arkivera(spara ned) ett program som man timeshiftat?
Har ej hittat någon info. om det. Funktionen finns på boxermottagaren Dilog DT-550 och den använde vi väldigt ofta.

Det går fint så länge som du är på den kanalen. Du spolar tillbaka till dit du vill starta inspelningen och trycker på Rec, sedan kan du spola fram igen där du är, avsluta sedan med svart fyrkant

Postad 19 maj 2008 - 09:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Okey, tack för det klargörandet. Rätt mysko egentligen att den inte klarar av skicka dubbelt ljud ( s.a.s) när det finns dubbla tuners...Min tanke, som sagt, hade ju varit o kört typ "loungemusak" från nån "soft&soul" radiokanal till uterum/badrum/kök eller annat lämpligt rum och ändå kunna avnjuta en hockeymatch i "huvudrummet"...Kan ju inte vara ensam om detta önskemål, eller? Min box står förståss på "hemmabio" men jag tog faktiskt väck de analoga kopplingarna, försteget får omvandla till Logic7...
Återigen tack för svaret och jag tycker boxen är över all förväntan och man borde köpt en tidigare....

Tror att det blir för komplex hantering för boxen, ibland så kan den ju inte klara av att hantera det den ska idag.

En annan önskan vore också att kunna få ut en inspelning på en SCART utgång samtidigt som man har TV-kanal via de övriga interfacen. Tänker på när man ska hämta ut inspelat i realtid, så blockerar man boxen för allt annat i dessa timmar.

Postad 19 maj 2008 - 12:09

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag frågade förut om man kunde använda cat6 kablar för att ta in parabolsignalerna men fick till svar att det inte gick pga fel frekvensomfång i cat6 kabeln. Jag vill bara dubbelkolla om alla håller med om det här. Jag har nämligen hört att cat6 ska funka fint som ersättare för coaxkablar.

Kan man splitta signalen från parabolen till flera uttag? Jag kan tänka mig att skaffa en extra box men skulle gärna slippa extra kabeldragning.

Orsaken till att jag frågar är att jag har cat6 kablar dragna i hela huset.

Postad 19 maj 2008 - 13:33

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kan man splitta signalen från parabolen till flera uttag? Jag kan tänka mig att skaffa en extra box men skulle gärna slippa extra kabeldragning.

Nej, eftersom varje mottagare måste kunna styra polarisationen på LNB'et . Det är därför det levereras ett quad-LNB med boxen. Ett uttag per mottagare i boxen (= 2st) samt därtill 2 st extra för att kunna använda till andra boxar om man har multiabonnemang. (Hur CD har tänkt sig om man har multiabbonemang med 4 boxar varav en kräver 2 ingångar framgår ej.)
(Vill du endast titta med en box i taget går det förstås bra.)

Postad 19 maj 2008 - 13:54

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Jag frågade förut om man kunde använda cat6 kablar för att ta in parabolsignalerna men fick till svar att det inte gick pga fel frekvensomfång i cat6 kabeln. Jag vill bara dubbelkolla om alla håller med om det här. Jag har nämligen hört att cat6 ska funka fint som ersättare för coaxkablar.

Orsaken till att jag frågar är att jag har cat6 kablar dragna i hela huset.

En snabb slagning på google ger följande träff på wikipedia.

CAT6 verkar vara avsedd för digital kommunikation upp till ca 10 GBit/s.
Bärvågsfrekvensen för satellitsignalerna ligger mellan 11 & 13 GHz (kingofsat).

Kort sagt: Det är väldigt tveksamt om det kommer fungera, speciellt över längre avstånd.

Postad 19 maj 2008 - 13:55

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Nej, eftersom varje mottagare måste kunna styra polarisationen på LNB'et . Det är därför det levereras ett quad-LNB med boxen. Ett uttag per mottagare i boxen (= 2st) samt därtill 2 st extra för att kunna använda till andra boxar om man har multiabonnemang. (Hur CD har tänkt sig om man har multiabbonemang med 4 boxar varav en kräver 2 ingångar framgår ej.)
(Vill du endast titta med en box i taget går det förstås bra.)

Ok, om jag förstår dig rätt så kan jag alltså montera parabolen och dra coax kablar till en antennsplitter och sen splitta respektive kabel och dra till två olika rum. Då kan jag ta emot HD-signaler i båda rummen men bara titta med en box i taget.

Jag gör en mental anteckning att googla : Polarisation, LNB samt quad LNB och skäms över att jag inte gjort så mkt research som jag kanske borde

Edit. Missade sista svaret och lägger till "Bärvågsfrekvens" till min "att-googla-lista"

Det här verkar innebära så mkt strul och boxen så buggig att jag redan är på väg att ge upp och satsa på boxer istället. Måste ändå köpa ny HTPC i dagarna

Redigerat av erik h, 19 maj 2008 - 13:59.

Postad 19 maj 2008 - 18:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Då kan jag ta emot HD-signaler i båda rummen men bara titta med en box i taget.

Fast är den en boxen ens igång så skiter sig tittandet på den andra, ja på båda troligen. Det vill säga spelar du in något på ena boxen och startar den andra blir inspelningen störd eller helt förstörd.
Sedan kan man fundera på om det blir förluster vid delningen av kabeln.

Varför inte dra in två kablar? Så jekla svårt elelr dyrt eller fult är det inte. Fast det är klart med fyra kablar från parabolen blir det en del.

Postad 19 maj 2008 - 20:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Troligen inte, för den påverkar egentligen inte HDD'n. Men hur är det, kan du inte ta bort den felande filen? Jag tror också att du i alla fall ska försöka komma ner lite i storlek under 90% för att ge något utrymme om det behövs, för kanske någon temporär lagring etc, vilket kan kanske göra att det kan fungera igen :)

Men om filen verkligenär korrupt går den aldrig ta bort pga förhandvisningen i fillistan. Är det verkligen ingen som kan säga att ni har haft någon som hellst nytta av otygetmed att början (alltid påannonsering av annan film eller reklam) av varje film man spelat in visas? Om inte, vad tänkte Canal Digital på när man beställde funktionen?

Postad 19 maj 2008 - 21:11

Unregistereddd7b2651
  • Unregistereddd7b2651
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

En snabb slagning på google ger följande träff på wikipedia.

CAT6 verkar vara avsedd för digital kommunikation upp till ca 10 GBit/s.
Bärvågsfrekvensen för satellitsignalerna ligger mellan 11 & 13 GHz (kingofsat).

Kort sagt: Det är väldigt tveksamt om det kommer fungera, speciellt över längre avstånd.

Den signal som skickas från antennen är en ned-blandad signal. Vet inte vilken frekvens, men har ett svagt minne av att det är runt 900 MHz. Har för mig att det står på LNB. Stor reservation för den siffran! Det är dock inte 11 GHz.

Postad 20 maj 2008 - 07:14

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Den signal som skickas från antennen är en ned-blandad signal. Vet inte vilken frekvens, men har ett svagt minne av att det är runt 900 MHz. Har för mig att det står på LNB. Stor reservation för den siffran! Det är dock inte 11 GHz.

Bugar för överheten :)

En snabb sökning till visar att frekvensonrådet ut från en lnb är 950-1750MHz (med en liten resarvation). Jag bläddrade förbi specen för en mottagare (kommer inte ihåg vilken) och den verkar ha en övre gränsfrekvens på ca 2600MHz.

Jag är dock fortfarande tveksam till att cat6-kabeln fungerar, främst för att sättet att överföra informationen skiljer ganska markant. Vet dock inte vilken typ av modulation som används mellan lnb och mottagare, men jag gissar att det är någon form av frekvensmodulering.
Men om det redan finns kabel dragen i huset så kan man ju alltid prova när man ändå installerar parabolen.

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 20 maj 2008 - 07:15.

Postad 20 maj 2008 - 07:20

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Men om filen verkligenär korrupt går den aldrig ta bort pga förhandvisningen i fillistan. Är det verkligen ingen som kan säga att ni har haft någon som hellst nytta av otygetmed att början (alltid påannonsering av annan film eller reklam) av varje film man spelat in visas? Om inte, vad tänkte Canal Digital på när man beställde funktionen?

Jag håller med dig har, som jag har skrivit i önskemål i bugglistan, ett större behov att få en tabell som går att sortera på olika sätt, än att se dessa snuttar. Det största problem är väl inte bilden utan att ljudet hackar, särskilt på TV4 kanalerna vilket gör att man inte ens kan ha en fil markerad. Jag tror också att risken för hängning minskar samt att det ska gå betydligt fortare att bläddra igenom filerna utan bild och ljud visning, vilket är det största skälet till att jag vill ta bort bildvisningen.

Postad 20 maj 2008 - 08:00

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Det påminner om ett problem jag hade härom dagen. Ny bugg var det första jag tänkte.
Jag skulle titta på en inspelning och tryckte på "my tv" knappen och fick fram sidan med alla mina inspelningar, men där hängde det sig. Ingen av knapparna på fjärren gav någon respons så jag startade om boxen genom att dra ur strömkabeln. När boxen startade igen såg den ut att vara som vanligt och jag satte mig i soffan igen. Men så fort jag prövade att byta kanal på fjärren så hoppade my-tv menyn fram igen och hängde sig där. Drog ur strömmen och kortet och väntade nån minut innan jag startade upp boxen. Den här gången provade jag först att byta kanal på boxen innan jag satte mig i soffan och det fungerade. Men så fort jag provade att sänka volymen från fjärren så låste boxen sig på my-tv menyn igen. Min första tanke då var att en fjärr kan väl inte hänga sig, men jag vände ändå på kontrollen för att prova ta ur batterierna, men då kände jag att det var en nivåskillnad på knapparna på framsidan.
Det var helt enkelt my-tv knappen som fastnat i intryckt läge, och den enda buggen fanns i skallen på mig! :D
Allt detta snack om buggar ger en förutfattade meningar! :)

Låter dock inte som att Wasgo har samma problem, men jag delar med mig ändå, någon kanske hamnar i samma situation.
Om inte annat kanske någon iaf drar på smilbanden åt idioten! :blink:

Postad 20 maj 2008 - 09:20

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Bugar för överheten :)

En snabb sökning till visar att frekvensonrådet ut från en lnb är 950-1750MHz (med en liten resarvation). Jag bläddrade förbi specen för en mottagare (kommer inte ihåg vilken) och den verkar ha en övre gränsfrekvens på ca 2600MHz.

Jag är dock fortfarande tveksam till att cat6-kabeln fungerar, främst för att sättet att överföra informationen skiljer ganska markant. Vet dock inte vilken typ av modulation som används mellan lnb och mottagare, men jag gissar att det är någon form av frekvensmodulering.
Men om det redan finns kabel dragen i huset så kan man ju alltid prova när man ändå installerar parabolen.

jag trodde(hoppades) cat6 skulle funka för "parabolsignaler" eftersom de tydligen ska funka för vanliga tv-signaler. Jag ville framför allt kunna utnyttja att jag har kabel dragen i väggarna eftersom jag precis har renoverat och inte vill ha fula kabeldragningar genom hela huset. Misstänker att installatörerna inte drar kablarna genom befintliga rör i väggarna men jag kanske underskattar dom? Det är ett företag som heter Satcen som ska installera hos mig

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.