Kontakta FedEx i Sverige själv för att reglera moms + tull så att det inte blev som för mig.
Telefonen ringer här hemma förra fredagen och min hälft svarar. En kvinna som bryter starkt och talar med låg röst vill ha betalt för moms och tull på min försändelse och undrar om hon kan e-maila över info. Min hälft tycker det är OK och ger henne mailadressen. Detta var i fredags när mitt paket var i Paris. Nu fyra arbetsdagar senare när jag undrar varför mitt paket ser ut att ha fastnat på Arlanda, så ringer jag FexEx. En yngre förmåga på felfri svenska svarar och vill ha mina kortuppgifter för att få betalt för moms och tull. Jag undrar varför kvinnan med brytningen (fick veta att hon heter Iljana) inte har e-mailat oss som hon lovade och fick ett undanglidande svar. Skulle jag inte få något levererat om jag inte kontaktade dem själv??? Svårt dessutom att hitta några uppgifter på deras hemsida.
Vilka jä..a stenåldersrutiner FedEx har - man baxnar ju! Nu får jag min förstärkare först efter helgen 
För min del gjorde Fed-ex såhär.
Jag fick lapp om att det låg på fed-ex på fredagen och hade specifikt kontaktat dem om att jag själv ville hämta steget (då jag vet hur svensk postgång är).
Ringde fed-ex o de sa att det vara bara att komma och hämta.
Körde dit (10min i Malmö) och plockade upp en rejält skadad låda, de antecknade och sedan åkte jag hem o packa upp. Slagit hål på båda kartonger men det tjocka skummet hade räddat steget från synlig skada.
Testar steget lite o först sprängs en högtalare (diskant + delningsfilter) pga emotivas RCA kablar ej sluter tätt om shielden.
Emotiva tar inget ansvar när jag mailar dem.
Byter högtalare och provar igen med riktigt kablar (inte emotivas skräp - KÖP EJ om ni är rädda om er utrustning)
Nu så lägger ena kanalen av när man spelat på lite vid ca -20dB - dvs inte tokhögt.
Mailar emotiva o förklarar att jag provat alla varianter och det är alltid en utgång som lägger av och frågar om de har någon i Sverige som kan serva eller om jag skall pilla isär själv med deras handledning och de berättar vilka delar jag skall byta (som de skickar) eller om jag skall skicka tillbaka för retur.
De vill jag skall prova mer varianter för att vara säker.....steget går ju "felläge" på samma utgång oavsett högtalare så vad tusan.....
Tröttnar o lyssnar i en månad änd o hoppas att det löser sig själv och är sedan ute o reser några månader.
Kommer hem från resan och hittar en faktura på tull+moms....bara sådär 3 månader senare
* Så Emotiva support - 1 av 5 - de första 3 jag pratade med verkade vara helt vilsna o sedan gick ärende till teknisk avd o de sade nej ang ersättning då deras kablar sabbat högt.
* Emotiva service - 2 av 5 - får se om de löser det med mitt steg utan att behöva skicka tillbaka det på egen kost (för då blir det 0 av 5 stjärnor). Tror dock ej det lär hända utan det blir 3000 Kr fram o tillbaka bara för att deras produkt är kass vid lev.
* Fed-ex - 2 av 5 - väldigt trevlig o hjälpsam personal på deras warehouse, skeppningen hade gått hemskt till o hade inte emotiva packat så fantastiskt bra hade steget varit en plåtburk, 3 mån innan man får tull+moms-faktura o då med pålagt några hundra för nån "manuell hantering". Varför inte bara ta betalt när man hämtar. Började tom undra om jag inte betalt dubbelt när det tar sådan tid.
* Emotiva steg - 3 av 5 då det strular (4 av 5 när det funkar men har ej kunnat testa på hög volym då en kanal bryter) - mkt välbyggt & tungt. Har dock ej kunnat testa med mina JBL Ti6K med fungerande element, diskant bytt men måste fixa delningsfiltret innan jag kan koppla in diskanten igen. Så inget skön-lyssnande så betyg ska tas med en viss nypa salt än så länge.
Redigerat av bigbadboogie, 01 October 2011 - 13:44.