Vu+ Duo
(Digitalboxar)
|
3
|
(16)
|
Inga priser | |
Vu+ Solo
(Digitalboxar)
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Vu+ Uno
(Digitalboxar)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
Vu+ Uno C/T
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Vu+ Ultimo
(Digitalboxar)
|
2
|
(1)
|
Inga priser | |
GigaBlue Quad HD 2xS2
(Digitalboxar)
|
1
|
(0)
|
5 280:- | |
Vu+ Solo2
(Digitalboxar)
|
3
|
(18)
|
Inga priser | |
Vu+ Duo2
(Digitalboxar)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Vu+ Duo2 2xS2
(Digitalboxar)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
Vu+ Zero
(Digitalboxar)
|
4
|
(2)
|
789:- | |
Vu+ Solo SE V2 2xS2
(Digitalboxar)
|
4
|
(1)
|
Inga priser | |
Vu+ Solo 4K 2xS2
(Digitalboxar)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Vu+ Duo 4K
(Digitalboxar)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Vu+ Duo 4K SE
(Digitalboxar)
|
4
|
(0)
|
4 890:- |
Vu+ Solo 4K (3 inlägg)
|
10 år sedan |
*NY* VU+ Ultimo - Triple tuner, PVR, Enigma2 (36 inlägg)
|
12 år sedan |
Dreambox DM800HD se (58 inlägg)
|
12 år sedan |
Bästa boxen Canal Digital 2011 (18 inlägg)
|
13 år sedan |
VU+ Duo inspelning över nätverket (3 inlägg)
|
14 år sedan |
Vu+ Solo (3 inlägg)
|
15 år sedan |
VU+ Solo Satellit Mottagare (4 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 10 December 2013 - 22:25
Postad 11 December 2013 - 18:32
Postad 11 December 2013 - 18:46
Postad 11 December 2013 - 19:42
Du får väl se om någon annan har något att tillägga, eller söka informationen på annan plats.
3.9 Om lagbrott
Vi tillåter inte inlägg, annonser, länkar mm. vars innehåll handlar om egna lagbrott, förutsätter lagbrott, bara kan leda till lagbrott eller handlar om hur man undgår upptäckt. Exempel är egna erfarenheter av datorspel eller filmer innan dessa någonstans finns tillgängliga för allmänheten på laglig väg, diskussioner som antyder olaglig fildelning, tillverkning av utrustning vars innehav eller användningsområde är förbjudet, utannonsering av varumärkesförfalskade och pirattillverkade varor, etc.
Postad 11 December 2013 - 21:44
När du vet detta så leta på nätet så hittar du säker upplyningar som leder dig rätt. Som Erik_N skriver så får du heller inga ytterligare ledtrådar av mig heller.
Postad 11 December 2013 - 22:01
Om du använder Pli som du bör göra med din lilla kunskap i ämnet
Först går du in i plugin och där väljer du grön knapp och sedan softcam
Välj att installera cccam och om du bara har en att välja på så har du redan en installerad. Men välj den där ligger och det kommer att fungera igen. Svårare är det inte att köra sitt CD kort och det är inte förbjudet att prata om här
Postad 12 December 2013 - 21:11
Bytte från CD:s inspelningsbara HD-box till Vu+Duon och mitt blodtryck sänktes avsevärt.....
Måste nu tyvärr flytta och då verkar det vara tele2 kabel-TV som gäller.
Fungerar nån av Vu+ mottagarna med Tele2 kabel-TV?
Nån som har erfarenhet av Tele2:s kabel-TV, hur är det med kvalitén på HD-kanaler osv.?
Har separationsångest......
Postad 14 December 2013 - 15:02
Den nya VU+Duo2 finns med C/T tuner men är ganska dyr, och du har ju redan en VU box, så det går kanske att byta ut tunern för en relativt billig peng.
Redigerat av Unregistered5ef354db, 15 December 2013 - 11:06.
Postad 18 December 2013 - 16:28
jag har en Vu+ Uno och skulle vilja styra denna via iphone/ipad vet ni några smidiga bra appar för detta? Eller vet ni något annat smidigt sätt då jag är mindre nöjd med dosan och dess kvalitet samt att jag ofta kollar tv med mörkt i rummet och lite jobbigt då den inte har belysning..
Postad 18 December 2013 - 18:16
Sen är IdreamX bra om man har en Mac.
http://tooloosoft.co...ta_version.html
Redigerat av JanHJ, 18 December 2013 - 18:23.
Postad 18 December 2013 - 20:20
http://vuplus.com/productApp.html
Sen är IdreamX bra om man har en Mac.
http://tooloosoft.co...ta_version.html
Ska kika på dessa, tack!
Postad 19 December 2013 - 08:31
Nu blir det en Duo2. Vad jag undrar är hur T-stickan Sundtek(finns nu med hdtvupplösning) fungerar? Styrs den med egen fjärrkontroll eller bir den integrerad i Open Pli systemet med möjliget att lägga till dess kanaler i Favoritlistan. Någon WIKI?
MVH PeterRask
Postad 19 December 2013 - 11:03
/Andhy
Postad 19 December 2013 - 11:11
Med vänlig hälsning PeterRask
Redigerat av Unregistered7bfdee1a, 19 December 2013 - 17:20.
Postad 20 December 2013 - 12:06
Jag vill betona att detta är skrivet för absoluta nybörjare eller för de som funderar på att skaffa sig en VU+ box. eller liknande box. Många är kanske osäkra inför beslutet då det vanligvis är linuxnördar och andra datorkunniga som huserar inom denna värld. Inte heller är det ämnat för specifika behov, eller önskemål, då jag inte går in på användningen av alla de appar, plugins och utökningar som kan installeras, vilket säkert inte den vanliga användaren ändå bryr sig om. I annat fall så finns det mycket att läsa om funktionen av dessa på nätet så det är bara att söka om DU blir intresserad. Alltså är detta för den som är ny med denna typ av boxar eller som vågar tänka tanken att ta steget dit inför det nya året.
OPENPLI (Holland)
OPEN PLI HÄMTAS FRÅN OPENPLI.org
Denna image är den vanligaste (i Sverige) och det har skrivits mycket om den på olika forum och behöver därför inte så mycket presentation.
Vad jag förstått så bygger de övriga på denna image och därför är likheterna ganska stora mellan de olika images.
Alla de images jag nämner nedan finns på en mängd språk i menyerna bl. a svenska, engelska så detta skall inte avskräcka dig. Jag uppskattar att endast 10-15% skiljer dem åt vad gäller menystruktur, inställningar, eller appar och andra plugins, tillägg/extensions. Dessa kan dock som regel hittas lösa på nätet och installeras av den som vill.
Openpli anses vara en ganska enkel och genomarbetad image och bedöms av många som stabil (även om det finns de inom Dreambox världen som inte håller med).
Menyer är klara, tydliga och logiskt uppbyggda. Cams finns med i imagen och är klara att installera och aktivera. Det DU själv får göra är att konfigurera den/dessa du väljer att installera (detta behövs dock inte om du endast har en box där du har ditt kort/korten). Om du har fler än en box som du vill ansluta till kortboxen så behöver du konfigurera camen både på kortboxen och klientboxen för detta. Den absolut enklaste är cccam (både vad gäller server konfig och klient konfigureringen). MG cam är inte heller särskilt komplicerad men denna cam är endast klient så därför måste det finnas en konfigurerad cccam eller oscam på serverboxen om du skall dela till flera klientboxar med MG camd inom hushållet.
OBS. All kortdelning utanför hushållet är förbjudet och bör beivras, inte minst för det är profitering på de som betalar för sitt TV-tittande.
Oscam fordrar lite mer arbete vid configureringen, men finns beskrivet på ett otal forum på nätet, så det är ingen omöjlighet ens för en nybörjare att klara. Lite mod och uthållighet är det som fordras. OBS ATT OSCAM SKALL LÄGGAS IN I ANDRA MAPPAR (VANLIGTVIS I TUXBOX) ÄN CCCAM som jag använder mig av och som fungerar utan några som helst problem -TACK TEAM UVADI.
Fungerande nätverk behövs också vid klientboxar, men det har väl nästan alla idag.
Även en FTP-klient ex Filezilla krävs också för att komma in till boxens meny/mappstruktur där cams och configfilerna hamnar. Låt inte detta avskräcka dig (det finns enkla beskrivningar på nätet) bara att starta Filezilla skriva in boxens ip-adress, namn=root, password tomt, så kommer du via ditt nätverk till boxens mappar och kan lägga in vad du behöver eller konfigurera din config. För att undvika IP-konflikter så välj en fast IP-adress.
Linux folket använder sig också av telnet vid implementering men detta behövs inte för vanligt användande.
Samtliga images laddas upp till boxen med usb. Lägg bara den uppzippade imagen på ett tomt usb-minne, Fat 32 formaterat, stäng av strömen till boxen, sätt in usb och starta boxen så laddas den med imagen. Tänk på att stänga av boxen då den räknat ner till 0 annars startas en ny nedladdning. När du nu startar boxen igen så kommer du till meny och följ där guiden som finns.
Poäng för OPEN PLI 8 av 10
BLACKHOLE (England)
BLACKHOLE HÄMTAS FRÅN VUPLUS COMMUNITY.NET
Denna image är också relativt populär. I det mesta liknar den openpli i uppbyggnad och funktion. Menyer, plugin, skins och extensions kan skilja sig något men utgör inget problem. Det som däremot kräver lite mod och kunskap är att DU själv får skaffa och lägga in din önskade cam (finns att hitta på nätet). England har tydligen ett frivilligt/påtvingat beslut att detta inte får spridas offentligt och därför finns cams inte med i imagen.
När du hittat t. ex cccam 2.3.0 Blackhole IPK-fil, ev TGZ, ftpa denna till "temp" mappen (obs zippa inte upp filn utan lägg in den som den är). Den config fil du hämtat och konfigurerat lägger du sedan i etc-mappen. När du gjort detta trycker du grön och därefter installera BH-mappar manuellt och install cam. För aktivering press blå knapp. OBS också att config filens rättigheter skall vara 755.
OBS VIKTIGT. Om du har Blackhole och vill byta till annan image så måste du först lägga in "orginal image" innan du kan byta till annan annars ligger Blackhole kvar i boxen.
Poäng för BLACKHOLE 8 av 10
OPENVIX (England)
OPEN VIX HÄMTAS FRÅN WORLD-OF-SATELLITE.COM
Denna image är det också en hel del som använder sig av. Likheten med openpli och övriga är stor och har man hanterat någon annan så klarar man denna också. Något kan skilja i menystruktur, plugin, skins och utökningar. Även här är istället problemet cams installationen som man får göra själv. Som vid Blackhol så finns dessa att hitta på nätet.
Filen som behövs är ex cccam.mipsel.IPK och denna läggs i temp mappen. Config filen lägger du i etc. Gå sedan till setup/vix/install local extension och tryck grön knapp för installation och OK vid GUI-restart>meny/set upp/softcam manager. Press grön för start och blå för autostart. Kan verka komplicerat för den oinvigde men alla moment hittar du enkelt när du installerat imagen och gjort grundinställningarna.
OBS. Glöm inte att installera kanalerna först och placera dig på en kanal du abonnerar på.
VIX poäng 8 av 10
OPEN ATV (Tyskland)
OPEN ATV HÄMTAS FRÅN OPENA TV.DE
Även denna image är byggd utfrån open PLIs struktur och är därför likartad. Som andra images är det "små saker" som skiljer (för nördar "stora saker").
Här är det enklare då imagen innehåller cams som installeras från menyn. Som hos andra är det dock nödvändigt med configurationen om man vill ansluta andra boxar.
Cams installeringen sker fråm meny/install plugin/softcam och välj ex cccam-eller vad du vill ha.
Config filen hittar du i usr/key. Med blå knapp finner du en CUICK LAUNCH MENU som du kan använda dig av.
OPEN ATV poäng 8 av 10
OPEN VTI (Tyskland)
OPEN VTI HÄMTAS FRÅN VU+SUPPORT FORUM
Här finns cams också med imagen. VTI har också en struktur som open PLI.
Mindre skillnader går att finna i meny, plugin, skins, extensions. Vid specifika önskemål hittar man dessa att lägga till själv på nätet. (Underskatta aldrig nätets möjligheter).
Installera cams från VTI/VTI PANEL/SOFTVARE MANAGER och välj din cam.
Config hittar du i etc-mappen.
VTI poäng 8 av 10
ZEBRADEM (Tyskland)
ZEBRADEM HÄMTAS FRÅN ZEBRADEM.COM
Zebradem bygger helt på OpenPli. Struktur, plugins och utökningar är därför väldigt lika förebilden. Smärre skillnader kan finnas men som hos andra images finns de att hitta på nätet.
Då du gjort grundinställningarna får du en fråga om du vill installera cam och det är då cccam. Övriga cams finns att hitta i plugins.
Så snart du aktiverat camen skall du ha bild, om du gjort grundinställningarna, sökt in kanalerna t. ex 0,8W (Canal Digital), 4,8E (Viasat) och ställt dig på en kanal du abonnerar på.
Om du har fler boxar kopplade i ditt nätverk så behöver du konfigurera config filen både i serverboxen och klientboxen. En sådan config kan se ut så här, med cccam:
- config i serverboxen F: sovrum1 sovrum1 (som står för klienternas användarnam och password). Cccam config hittar du i etc mappen.
- config i klientboxen C: IP till serverboxen ex. 192.168.x.x 12000 (port) sovrum1 sovrum1 (användarnamn, password). Använd helst en fast IP -adress då det annars kan bli konflikt med andra datorer i nätverket.
Har du fler än "ett" kort i serverboxen så behöver du lägga till ytterligare en port ex 12001. Och har du fler än 1 klient så skall du ha ytterligare en F -linje i servern med ex. sovrum2 sovrum2 och i den klientboxen lägger du då också in C -linjer med 192.168.x.x 12000, 12001 sovrum2 sovrum2
Ovanstående konfigureringar gäller för cccam i samtliga images.
Det finns andra konfigurerings möligheter ,men varför krångla till det för den ovane.
För konfigurering av andra cam t. ex OSCAM så se "OpenPli/wiki/softcam/oscam".
Poäng för Zebradem blir också 8 av 10
OPEN SPA (Spanien)
OPEN SPA HÄMTAS FRÅN OPENSPA.SP
Menyns struktur skiljer sig från de övriga men är ingen omöjlighet att komma underfund med då uppbyggnaden också här bygger på samma grunder som övriga. Jag tycker dock den är trevlig och lite variation skadar aldrig.
Som i övriga kan det skilja något även i plugin, skin och möjliga utökningar/appar
Cams finns även här med imagen.
Config ligger i etc-mappen
Poäng för OPEN SPA 8 av 10
OPEN LD (Spanien)
IMAGES HÄMTAS FRÅN LUNAS.SP
Open LD har med cams i imagen.
Strukturen skiljer sig inte nämnvärt från t. ex open PLI. Även här kan det skilja sig lite vad gäller plugin, skins, apps, utökningar men som hos andra så finns det att hitta det man ev saknar ute på nätet.
Alla dessa kunniga linux människor som vill vara med och utveckla finns i alla länder och vill vara med där det händer saker och därför finns de ofta på fler än ett ställe. Vi får komma ihåg att detta är en öppen värld, som vi får vara tacksamma för. Allt för mycket är slutet då det ofta handlar om profitbegär i dagens samhälle.
Poäng för OPEN LD blir 8 av 10
SATDREAM.GR (Grekland)
IMAGES HÄMTAS FRÅN SATDREAMGR.COM
Cams finns med i imagen. Du får direkt en förfrågan om du vill installera och det är cccam men andra finns också i utökningar.
Configfilen finns i etc och configureras utifrån ditt önskemål.
Denna image är också lik de övriga och skiljer sig mycket lite från open PLI men jag gillar den - värd att testa för den flexible. Avändarvänlig och mycket bra tydlighet och färger, enlig mig.
Poäng för SATDREAMGR blir som för övriga 8 av 10
SIF TEAM (Italien)
IMAGEN HÄMTAS FRÅN SIFTEAM.EU
Cams finns i imagen och installeras via menyn
Config finns i etc
Funktioner liknar övriga men kanske inte alltid lika funktionella. Plugin, skins och extensions liknar övriga
En sak som inträffade för mig var att plötsligt försvann ljudet vilket jag inte vet orsaken till och jag fick inte heller igång det utan en nyinstallation
Poäng för SIFTEAM blir därför 7 av 10
POWER OF DREAM (Belgien)
IMAGES HÄMTAS FRÅN DIV FORUM
Bygger också på open PLI
Fordrar HYPERCAM som kostar pengar
Verkar annars trevlig med bra menystruktur och innehåll
Ingen poängsättning på denna image
Det finns fler images bl. a IRAN EMPIRE (IRAN) vilka jag dock inte testat
Som synes så har jag gett alla, utom en, samma poäng vilket jag skulle tro stör en del av de med speciella behov/krav men för en normal TV-tittare så är alla lika användbara. Dock skiljer sig svårighetsgraden något för de som inte skickar med cams i imagen, men jag tycker inte det stör helhetsintrycket, då detta går att lösa med lite tålamod. Har man en gång fixat det är det enkelt nästa gång även om väljer en annan image.
Nu är en gång "smaken som baken" så vad jag tycker behöver ju inte vara vad DU tycker, men testa kostar ju så lite så se detta inlägg som en inspiration att våga något nytt.
Jag har VU+DUO, VU+SOLO2, VU+ULTIMO samt MIRACLEBOX och endast parabol.
Tillägg!
Kom på en liten sak jag glömde ovan.
När du får hem din VU+ box så finns en orginal image och cam som gör att du kan komma igång med boxen. Denna gör också att du direkt kan se CDs kanaler, med ditt kort, men du kan inte se VIA. Denna image (firmware) är väldigt enkel och alla (tror jag) vill därför byta ut dena mot någon av de jag nämnt här ovan och där du får ut mycket mer av boxen.
Det går att byta ut camen i orginal imagen, men detta är endast för de som vet vad/hur man gör, då risken finns att du annars sabbar boxen.
GOD JUL till er alla
Redigerat av Unregistered5ef354db, 26 April 2014 - 20:37.
Postad 21 December 2013 - 02:06
Några tankar kring olika Images som finns för VU+ boxar (och andra linuxboxar).
Jag vill betona att detta är skrivet för absoluta nybörjare eller för de som funderar på att skaffa sig en VU+ box. eller liknande box...
Tack för ett mycket välskrivet och användbart inlägg, dink!
En sådan här översiktlig artikel hade jag gärna läst i samband med att jag skaffade min vu+. Då fanns i och för sig en hel del information men den var rejält utspridd i forumet.
Jag tror att alla här uppskattar att du, och andra, som har stor erfarenhet vill dela med sig trots att det kräver både tid och ansträngning att skriva en så genomarbetad artikel som du nu postat.
Redigerat av Priskvark, 23 December 2013 - 15:47.
Postad 21 December 2013 - 15:48
Några tankar kring olika Images som finns för VU+ boxar (och andra linuxboxar).
Jag vill betona att detta är skrivet för absoluta nybörjare eller för de som funderar på att skaffa sig en VU+ box. eller liknande box. Många är kanske osäkra inför beslutet då det vanligvis är linuxnördar och andra datorkunniga som huserar inom denna värld. Inte heller är det ämnat för specifika behov, eller önskemål, då jag inte går in på användningen av alla de appar, plugins och utökningar som kan installeras, vilket säkert inte den vanliga användaren ändå bryr sig om. I annat fall så finns det mycket att läsa om funktionen av dessa på nätet så det är bara att söka om DU blir intresserad. Alltså är detta för den som är ny med denna typ av boxar eller som vågar tänka tanken att ta steget dit inför det nya året.
OPENPLI (Holland)
OPEN PLI HÄMTAS FRÅN OPEN PLI.COM
Denna image är den vanligaste (i Sverige) och det har skrivits mycket om den på olika forum och behöver därför inte så mycket presentation.
Vad jag förstått så bygger de övriga på denna image och därför är likheterna ganska stora mellan de olika images.
Alla de images jag nämner nedan finns på en mängd språk i menyerna bl. a svenska, engelska så detta skall inte avskräcka dig. Jag uppskattar att endast 10-15% skiljer dem åt vad gäller menystruktur, inställningar, eller appar och andra plugins, tillägg/extensions. Dessa kan dock som regel hittas lösa på nätet och installeras av den som vill.
Openpli anses vara en ganska enkel och genomarbetad image och bedöms av många som stabil (även om det finns de inom Dreambox världen som inte håller med).
Menyer är klara, tydliga och logiskt uppbyggda. Cams finns med i imagen och är klara att installera och aktivera. Det DU själv får göra är att konfigurera den/dessa du väljer att installera (detta behövs dock inte om du endast har en box där du har ditt kort/korten). Om du har fler än en box som du vill ansluta till kortboxen så behöver du konfigurera camen både på kortboxen och klientboxen för detta. Den absolut enklaste är cccam (både vad gäller server konfig och klient konfigureringen). MG cam är inte heller särskilt komplicerad men denna cam är endast klient så därför måste det finnas en konfigurerad cccam eller oscam på serverboxen om du skall dela till flera klientboxar med MG camd inom hushållet.
OBS. All kortdelning utanför hushållet är förbjudet och bör beivras, inte minst för det är profitering på de som betalar för sitt TV-tittande.
Oscam fordrar lite mer arbete vid configureringen, men finns beskrivet på ett otal forum på nätet, så det är ingen omöjlighet ens för en nybörjare att klara. Lite mod och uthållighet är det som fordras. OBS ATT OSCAM SKALL LÄGGAS IN I ANDRA MAPPAR (VANLIGTVIS I TUXBOX) ÄN CCCAM som jag använder mig av och som fungerar utan några som helst problem -TACK TEAM UVADI.
Fungerande nätverk behövs också vid klientboxar, men det har väl nästan alla idag.
Även en FTP-klient ex Filezilla krävs också för att komma in till boxens meny/mappstruktur där cams och configfilerna hamnar. Låt inte detta avskräcka dig (det finns enkla beskrivningar på nätet) bara att starta Filezilla skriva in boxens ip-adress, namn=root, password tomt, så kommer du via ditt nätverk till boxens mappar och kan lägga in vad du behöver eller konfigurera din config. För att undvika IP-konflikter så välj en fast IP-adress.
Linux folket använder sig också av telnet vid implementering men detta behövs inte för vanligt användande.
Samtliga images laddas upp till boxen med usb. Lägg bara den uppzippade imagen på ett tomt usb-minne, Fat 32 formaterat, stäng av strömen till boxen, sätt in usb och starta boxen så laddas den med imagen. Tänk på att stänga av boxen då den räknat ner till 0 annars startas en ny nedladdning. När du nu startar boxen igen så kommer du till meny och följ där guiden som finns.
Poäng för OPEN PLI 8 av 10
BLACKHOLE (England)
BLACKHOLE HÄMTAS FRÅN VU+COMMUNITY.NET
Denna image är också relativt populär. I det mesta liknar den openpli i uppbyggnad och funktion. Menyer, plugin, skins och extensions kan skilja sig något men utgör inget problem. Det som däremot kräver lite mod och kunskap är att DU själv får skaffa och lägga in din önskade cam (finns att hitta på nätet). England har tydligen ett frivilligt/påtvingat beslut att detta inte får spridas offentligt och därför finns cams inte med i imagen.
När du hittat t. ex cccam 2.3.0 Blackhole IPK-fil, ev TGZ, ftpa denna till "temp" mappen (obs zippa inte upp filn utan lägg in den som den är). Den config fil du hämtat och konfigurerat lägger du sedan i etc-mappen. När du gjort detta trycker du grön och därefter installera BH-mappar manuellt och install cam. För aktivering press blå knapp. OBS också att config filens rättigheter skall vara 755.
OBS VIKTIGT. Om du har Blackhole och vill byta till annan image så måste du först lägga in "orginal image" innan du kan byta till annan annars ligger Blackhole kvar i boxen.
Poäng för BLACKHOLE 8 av 10
OPENVIX (England)
OPEN VIX HÄMTAS FRÅN WORLD_SATELLITE.COM
Denna image är det också en hel del som använder sig av. Likheten med openpli och övriga är stor och har man hanterat någon annan så klarar man denna också. Något kan skilja i menystruktur, plugin, skins och utökningar. Även här är istället problemet cams installationen som man får göra själv. Som vid Blackhol så finns dessa att hitta på nätet.
Filen som behövs är ex cccam.mipsel.IPK och denna läggs i temp mappen. Config filen lägger du i etc. Gå sedan till setup/vix/install local extension och tryck grön knapp för installation och OK vid GUI-restart>meny/set upp/softcam manager. Press grön för start och blå för autostart. Kan verka komplicerat för den oinvigde men alla moment hittar du enkelt när du installerat imagen och gjort grundinställningarna.
OBS. Glöm inte att installera kanalerna först och placera dig på en kanal du abonnerar på.
VIX poäng 8 av 10
OPEN ATV (Tyskland)
OPEN ATV HÄMTAS FRÅN OPENA TV.DE
Även denna image är byggd utfrån open PLIs struktur och är därför likartad. Som andra images är det "små saker" som skiljer (för nördar "stora saker").
Här är det enklare då imagen innehåller cams som installeras från menyn. Som hos andra är det dock nödvändigt med configurationen om man vill ansluta andra boxar.
Cams installeringen sker fråm meny/install plugin/softcam och välj ex cccam-eller vad du vill ha.
Config filen hittar du i usr/key. Med blå knapp finner du en CUICK LAUNCH MENU som du kan använda dig av.
OPEN ATV poäng 8 av 10
OPEN VTI (Tyskland)
OPEN VTI HÄMTAS FRÅN VU+SUPPORT FORUM
Här finns cams också med imagen. VTI har också en struktur som open PLI.
Mindre skillnader går att finna i meny, plugin, skins, extensions. Vid specifika önskemål hittar man dessa att lägga till själv på nätet. (Underskatta aldrig nätets möjligheter).
Installera cams från VTI/VTI PANEL/SOFTVARE MANAGER och välj din cam.
Config hittar du i etc-mappen.
VTI poäng 8 av 10
OPEN SPA (Spanien)
OPEN SPA HÄMTAS FRÅN OPENSPA.SP
Menyns struktur skiljer sig från de övriga men är ingen omöjlighet att komma underfund med då uppbyggnaden också här bygger på samma grunder som övriga. Jag tycker dock den är trevlig och lite variation skadar aldrig.
Som i övriga kan det skilja något även i plugin, skin och möjliga utökningar/appar
Cams finns även här med imagen.
Config ligger i etc-mappen
Poäng för OPEN SPA 8 av 10
OPEN LD (Spanien)
IMAGES HÄMTAS FRÅN LUNAS.SP
Open LD har med cams i imagen.
Strukturen skiljer sig inte nämnvärt från t. ex open PLI. Även här kan det skilja sig lite vad gäller plugin, skins, apps, utökningar men som hos andra så finns det att hitta det man ev saknar ute på nätet.
Alla dessa kunniga linux människor som vill vara med och utveckla finns i alla länder och vill vara med där det händer saker och därför finns de ofta på fler än ett ställe. Vi får komma ihåg att detta är en öppen värld, som vi får vara tacksamma för. Allt för mycket är slutet då det ofta handlar om profitbegär i dagens samhälle.
Poäng för OPEN LD blir 8 av 10
SATDREAM.GR (Grekland)
IMAGES HÄMTAS FRÅN SATDREAMGR.COM
Cams finns med i imagen. Du får direkt en förfrågan om du vill installera och det är cccam men andra finns också i utökningar.
Configfilen finns i etc och configureras utifrån ditt önskemål.
Denna image är också lik de övriga och skiljer sig mycket lite från open PLI men jag gillar den - värd att testa för den flexible. Avändarvänlig och mycket bra tydlighet och färger, enlig mig.
Poäng för SATDREAMGR blir som för övriga 8 av 10
SIF TEAM (Italien)
IMAGEN HÄMTAS FRÅN SIFTEAM.EU
Cams finns i imagen och installeras via menyn
Config finns i etc
Funktioner liknar övriga men kanske inte alltid lika funktionella. Plugin, skins och extensions liknar övriga
En sak som inträffade för mig var att plötsligt försvann ljudet vilket jag inte vet orsaken till och jag fick inte heller igång det utan en nyinstallation
Poäng för SIFTEAM blir därför 7 av 10
POWER OF DREAM (Belgien)
IMAGES HÄMTAS FRÅN DIV FORUM
Bygger också på open PLI
Fordrar HYPERCAM som kostar pengar
Verkar annars trevlig med bra menystruktur och innehåll
Ingen poängsättning på denna image
Det finns fler images bl. a IRAN EMPIRE (IRAN) vilka jag dock inte testat
Som synes så har jag gett alla, utom en, samma poäng vilket jag skulle tro stör en del av de med speciella behov/krav men för en normal TV-tittare så är alla lika användbara. Dock skiljer sig svårighetsgraden något för de som inte skickar med cams i imagen, men jag tycker inte det stör helhetsintrycket, då detta går att lösa med lite tålamod. Har man en gång fixat det är det enkelt nästa gång även om väljer en annan image.
Nu är en gång "smaken som baken" så vad jag tycker behöver ju inte vara vad DU tycker, men testa kostar ju så lite så se detta inlägg som en inspiration att våga något nytt.
Jag har VU+DUO, VU+SOLO2, VU+ULTIMO samt MIRACLEBOX och endast parabol.
Tillägg!
Kom på en liten sak jag glömde ovan.
När du får hem din VU+ box så finns en orginal image och cam som gör att du kan komma igång med boxen. Denna gör också att du direkt kan se CDs kanaler, med ditt kort, men du kan inte se VIA. Denna image (firmware) är väldigt enkel och alla (tror jag) vill därför byta ut dena mot någon av de jag nämnt här ovan och där du får ut mycket mer av boxen.
Det går att byta ut camen i orginal imagen, men detta är endast för de som vet vad/hur man gör, då risken finns att du annars sabbar boxen.
GOD JUL till er alla
Tack och god jul
Postad 22 December 2013 - 10:45
Föredömligt, jag är en av de som guiden vänder sig till. Jag gjorde ett försök med en dreambox för kabel-tv nån gång, men blev bortskämd av alla oscam, newcamd, cccam, konfigureringsfiler och brist på (för mig) halvtaskiga guider.Tack och god jul
Nu har jag CD via parabol och sugen på en annan box. Men jag är fortfarande lite orolig för CDs nya initiativ att paira korten till boxarna. Vad säger ni som är insatta, finns det nån mening med att lägga 3 lax på en VU+ nu?
Postad 22 December 2013 - 12:15
CS är väl en orsak till pairingen skulle jag gissa.
Postad 22 December 2013 - 12:18
När det gäller favoritlistor så använder många vana användare av Dreambox, Vu+ etc "Dreambox edit" för att göra dessa och sedan lägga in i boxen. För många kan detta vara ytterligare en främmande fågel att förstå så därför vill jag visa på ett enkelt sätt att göra detta med fjärrkontrollen, som jag tycker, både går snabbt och är enkelt. Jag tror baske mig att det går lika fort som med "DR.EDIT"
Efter du gjort kanlsökning:
1. Tryck upp på fjärrens ring så du kommer kanallistan
2. Tryck blå knapp
3. Gå till favorurites (TV)
4. Tryck MENY
5. Gå till "lägg till favoritlista"
6. Tryck OK
7. Skriv med fjärrens knappar in namnet du vill ha på din favoritlista ex CD, VIA, HD-kanaler, Sport, film eller vad du vill kalla dem
8. När du gjort detta går du tillbaka till kanallistan och ställer dig på den kanal du vill ha först
9. Tryck meny igen och gå till "lägg till kanal i favoritlista" och tryck "OK"
10. Nu har du kommit till favoritmenyn och då går du bara till namnet på din favoritlista och trycker OK
Nu när du lagt in din första kanal i din favoritlista så är det bara att fortsätta från punkt 8 och mata in nästa kanal.
Jag lovar att har du bara gjort detta ett par gånger så klarar du att lägga in 10-15 kanaler på ett par tre minuter och du har sluppit lära dig DR EDIT och har ändå snabbt och enkelt fixat din favoritlista.
GOD JUL igen till alla snälla forummedlemmar
Jag har inte skrivit detta för att jag har något emot DR EDit eller andra sådana hjälpmedel utan för att jag vet att många människor skyggar för att ge sig i kast med det främmande och okända.
För som tidigare så skriver jag för "amatörer" inte för "proffsen".
Postad 23 December 2013 - 08:48
Jag får inte till det med 4 sateliter(*2) Efter att laddat ner Open Pli 4 så vill den endast ta emot signaler från A (Astra) B(16 Hotbird), medan C (Sirius) och D (Thor) inte hittar någon kanal vid söking! Tuners är inställda på A lika B och B Diseqc A/B/C/D. Före Open Pli fick jag in 4 sateliter. Vad saknar jag inställning?
Före detta hade jag en Duo utan problem med mottagningen. Något tips?
Mh PeterRask
Postad 23 December 2013 - 10:43
Jag har PLI 4 och har:
Tuner A: Diseqc A/B/C/D = A Thor, B Sirius, C Astra, D Hootbird
Tuner B: Diseqc A/B/C/D = A Thor, B Sirius, C Astra, D Hotbird
Denna inställning hade jag då jag hade PLI 3 och samma när jag bytte till PLI 4 i 2 boxar och det fungerade direkt för mig så det bör inte vara PLi bytet som är orsaken.
I annat fall ligger felet i din Switch. Kolla anslutningar och kabel/kablar
Redigerat av Unregistered5ef354db, 23 December 2013 - 10:45.
Postad 23 December 2013 - 13:43
All uppsättning har tidigare fungerat på den gamla boxen.
Nu verkar den nya inte nå "C" och "D" lägena över switchen med söker trots detta igenom alla frekvenser utan att finna något. Jag tror att jag skall försök att lägga in Open Pli igen och se om låsningen släpper
Mvh PeterRask
Postad 23 December 2013 - 14:28
Postad 23 December 2013 - 18:35
Satellit 1 commited kommando AA och uncommited comado 1
" 2 " " AB " " 1
" 3 " " BB " " 1
" 4 " " BA " " 1
" 5 " " AA " " 2
och så vidare upp till åtta satelliter
Jag har en lina till en av mina boxar med 8 satelliter fast jag använder en diseqc där jag har 1-4/1 och 1-4/2 istället för AA-AB osv. och detta fungerar bra.
Svårt att tro att diseqc skulle pajat pga det du beskriver för då borde ingen av linjerna funkat men du hade kanske en gammal diseqc som redan innan var på väg att ge upp.
Hoppas det hjälper med den nya så du kan titta på alla önskade kanaler till julhelgen.
Hur som helst så önskar jag en riktigt GOD JUL
Redigerat av Unregistered5ef354db, 29 December 2013 - 21:33.
Postad 24 December 2013 - 12:38
Postad 24 December 2013 - 13:18
Postad 24 December 2013 - 15:07
Men cam-filen finns väl fortfarande i plugins?Nej, men jag fick lite problem efter omstart och var tvungen att lägga in cam-filer igen.
Postad 26 December 2013 - 14:13
Felet funnet?
Min Vu Duo2 är levererad med en tuner (Twin S2?).
Dessutom verkar den vara låst vid Utgång A=Astra och Hotbird medan B=Thor. Då mina LBN/DiSeqC inte passar denna inställning blir resultatet endast Astar/Hotbird. Skall kontakta leverantören imorgon (27/12)
Postad 05 January 2014 - 10:00
Tunern hade låst sig och Digitalboxen.com hjälpte mig att återställa den.(Fabriksåterställning)
Tyvärr har den låst sig ett antal ggr. så Digitalboxen har lovat att skicka 2 nya tuners.
I dagsläget har jag fått in Astra, Hotbird och Thor. Har även vänt anslutningarna till A för Thor, B för Sirius, C för Hotbird och D för Astra. Saknar nu endast kanalerna för Sirius.
Med vänlig hälsning Peter Rask
Postad 06 January 2014 - 09:16
Sitter här med min nya fina VU+ Ultimo.
Har läst en massa olika forumtrådar om hur jag ska få mina orginal
viasat och canal digtalkort att fungera.
En tråd, här ovanför, så beskrev dlink hur man ska gå till väga.
Det verkar mycket enkelt, men tyvärr inte för mig.
Jag har laddat in Open LD, skitsnygg startbild, men jag får inte igång kortläsarna.....
Enligt dlink så finns filerna under mappen "etc".....
så långt e jag med...
sen vet jag inte....
Vore tacksam om jag kunde hitta en guide hur jag ska gå till väga...
Har tidigare haft/har Vantage 7100, Miraclebox 9, men VU+ Ultimo verkar vara lite annorlunda.
Det är säkert skitenkelt när man hittat rätt....
Hur sparar man kanallistorna?
Redigerat av rejsbo, 06 January 2014 - 09:35.
Postad 06 January 2014 - 13:08
Jag använder Black hole 2.0.8.1 , VU+ Duo2 och grejor från Kjell & Co.
Postad 06 January 2014 - 14:08
Continue con buena auto!
Först ett par frågor då det varit vissa problem med att få fram "plugins" i OpenLD.
Kör inte själv OpenLD för ögonblicket men, som du skriver "bruden är värd att titta på".
Hur som helst så anger du för lite för att direkt kunna sätta fingret på ditt problem, men vi gör ändå ett försök.
1. Kommer du in i "Plugin browser" och kan du därifrån gå vidare till "Ladda ner plugins" (grön knapp) så skall du på rad 7 se "softcams" som du då trycker OK på så får du fram en hel rad med olika cams och där väljer du den du vil ha (jag själv kör alltid med cccam 2.3.0) som funger utan problem hos mig. Därefter går du ur plugins och trycker blå knapp och där ser du en vit linje där det står cam (eller common interface). Om du där trycker vänster på pilknappen på fjärrkontrollen så skall det ändras till den cam du valt. Därmed skall allt vara klart och du skall få bild om det är den box du har ditt kort och du står på en kodad kanal.
Om du har server och klientboxar så måste du konfigurera config filerna på både servern och klienterna. Hur man gör detta hinner jag inte gå in på då jag måste iväg en sväng. Men DU får återkomma om detta inte avhjälpte problemet.
MVH dink
Redigerat av Unregistered5ef354db, 27 January 2014 - 17:28.
Postad 06 January 2014 - 15:59
PROBLEMLÖSNING
Problem.
Ingen bild - trots jag hade detta tidigare:
Är detta boxen där du har ditt kort så kolla följande:
- kortet uppdaterat
- jag har abonnemang på kanalen
- alla kontakter, anslutningar och kabel/kablar är rätt åtdragna/har kontakt
- diseqc switchen (om du har sådan mellan LNB-kablarna och kabel ned till boxen) Ev dra kabel direkt från LNB till boxen
- fukt i kablar, anslutningar diseqc kan störa/leda till avbrott
- sikten mellan parabol och satellit är fri (inga träd, hus etc är i vägen för signalen)
- LNBet är helt
- parabolen har inte rubbat sig i horisontalt -eller vertikalt läge
- skew är korrekt
- tunerkonfigurationen i boxen är rätt utfrån hur du har dina kablar i switchen
- inställningar i boxen, mottagarinställningar "enkelt" 1 satellit=singel, 2 sat= diseqC A/B, 4 sat= DiseqC A/B/C/D
- du har kabel/kablarna till rätt input A-B på boxen
- om det är klientbox så kolla nätverket, rotern och att camkonfigureringen är rätt både på serverboxen och klientboxen
- du har kabel från antennen på dina kanalel även till klientboxen
FÖR INSTÄLLNINGAR AV PARABOL OCH SATELLITER SÅ KOLLA IN "Satlex.eu".
Postad 06 January 2014 - 19:24
Som jag sa, så var det skitenkelt, bara man hittade rätt.
Jag lade in en FW som kallas VTi Team image.
Efter att uppdateringen var färdig, och nätverket anslutet, så laddade man bara ner uppdateringar,
och där fanns en hel hop med "cams" att välja på,
Jag valde den översta att börja med.
Hade laddat ner Thor på 0,8w.
Valde Discovery HD, och den kodade upp direkt.
Sen laddade jag ner Sirius, och valde Viasat motor.
Den kodade inte upp, men efter att jag valt cam nr2, så öpnnade viasat:s alla icke HD kanaler upp,
även CD kanalerna funkade med den camen...
Väldigt enkelt att installera motorn.
Bara knappa in longitud och latitud, så fixar mottagaren resten.
Det gäller att motorn och tallriken är rätt justerade.
Som sagt, jag är helt nöjd.
Nu ska jag bara editera kanalerna med Dreambox edit...
God fortsättning på året..
Dlink. Tack, men jag läste ditt inlägg nu, efter att jag skrev mitt senaste.
Och det verkar som att jag tryckte på de knappar du menar..
Nu lirar det..
Tack.
Redigerat av rejsbo, 06 January 2014 - 19:28.
Postad 07 January 2014 - 22:24
Nån som vet....?
Starkare processor i Duo2, det vet jag, men FW:s, är det samma till båda boxarna?
Funderar på att byta ut Ultimon till en Duo2....
Postad 07 January 2014 - 23:28
Sen får vi se om de funkar med samma FW..?
Postad 07 January 2014 - 23:51
Ja, jag förstår vad du menar med FW. Det finns samma, "anpassade" för VU+Duo2 också, inom alla images.
Redigerat av Unregistered5ef354db, 07 January 2014 - 23:59.
Postad 10 January 2014 - 10:52
Jag har nu fått nya tuners (S- 2) från Digitalboxen till min Vuo Duo2 och med ny tuner installerad får jag träff på
Den gamla tunern S-2 Twin ger på samma kabel in 3 sateliter (A,B och D)
Jag har använt Open Pl 4. 20-12-13 och kommer nu pröva 14-01-10
Alltså är det inget fel på tunern utan detta måste var mjukvaruproblem?? eller ligger felet i övrig elektronik.
Fabriksåterställning tidigare har ökat antalet mottagna sateliter till 3 men fortfarande saknas Sirius ingång C
Nåra tips Pa
Redigerat av Unregistered7bfdee1a, 11 January 2014 - 09:00.
Postad 10 January 2014 - 11:07
http://www.digitalbo...iSEqC-switch-41
Det låter som att du har problemet där eller är det något med dina kablar som spökar
Kontrollera också tuner prio i inställningar
Det är inga problem med Open Pli 4
Så här skall det se ut när du ställt in din tuner
Skärmavbild 2014-01-10 kl. 11.10.23.png 33.82K
6 Antal nerladdningarOBS. Nu har jag annan satellit på denna teven en vad du har.
Har dessutom några stycken sådana här och en DiSEqC 1.1 för 10 satelliter och det är inga problem
Redigerat av MalcomX, 10 January 2014 - 11:17.
Postad 10 January 2014 - 13:24
Tack för svaret
Ja, jag har denna konfig. Innan hade jag en Vu Dou om la av. Där funkade alla ingångarna(4 dubbel LBN och 2 4-Switchar). Redan vid 1;a inställning på Duo2 har inte alla sateliterna inte hittas.Jag saknar Sirius som funkade före bytet av mottagare!
Med vänlig hälsning pa
Postad 10 January 2014 - 14:30
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Vu+ Solo 4K
54 bilder
890 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler