Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2012 - 20:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Arboga 10.2 är inte ens öl haha...

Beställ Brewdog Hardcore IPA ... den är mumma.

Postad 23 January 2012 - 21:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
nej jag blev bjuden på det en gång och jag höll på att spy :)
jag ska se vad dom har för olika brewdog på fredag när jag ska till storstan (karlstad) där jag bor finns bara två olika

Postad 23 January 2012 - 21:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Torpedon heter ju faktiskt "Extra" IPA och det kan man nog tolka som "Double" vill jag påstå.
Det som är bra med Sierra Nevada Torpedo Extra IPA är ju att den tamejfan finns på alla Systembolagen!

Postad 23 January 2012 - 21:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det mesta goda finns dock i beställningssortimentet och som privatimport, och det kan du ju beställa till dit bolag :)
Nils Oscars Hop Yard IPA brukar finnas lite överallt, den tycker jag är god iaf.

Postad 23 January 2012 - 21:22

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Jo, men det duger nog gott och väl att börja med det som finns hemma i butikerna.

En vanlig ale som är en bra nybörjare ale är "Red Seal Ale".

Du, jag m fl är ju lite mer "hardcore" och då blir man ju mer kräsen. Vill ha grejer som smakar mer och mer, komplexare smaker. Precis som med whiskys, rom m m.

Postad 23 January 2012 - 21:27

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Råkade göra misstaget och kolla vad jag lagt på systembolaget förra året.

Suck...

Man får ju inte lite ångestkänslor

Postad 23 January 2012 - 21:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Hur fick du fram det? Finns det något bra sätt att kolla det på Swedbank, bara se systemet? Kan väl gissa på 15-20.000 någonting :)

Postad 23 January 2012 - 21:39

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Hur fick du fram det? Finns det något bra sätt att kolla det på Swedbank, bara se systemet? Kan väl gissa på 15-20.000 någonting :)

VILL man få fram det? :o :o :o :blink: :wacko: :D

Postad 23 January 2012 - 21:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Räknade ihop manuellt.,... 26.215:- haha ... sen har man ju köpt en hel del från Cracked Kettle och sånt också.. sen i Usa...

Blir nog en bit över 30.000:- totalt

Dock så har jag byggt upp mitt ölförråd under året, så säkert 18-20.000 står på lagret :)

Satsar väl på att komma över 40.000:- i år då..

Postad 23 January 2012 - 22:38

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Om det är någon från Norrköpingstrakten som är sugen på några flaskor Beer Geek Brunch Weasel kan ni hojta till. Tänkte beställa en låda och har 4 flaskor obokade än så länge.

Postad 23 January 2012 - 22:52

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Om det är någon från Norrköpingstrakten som är sugen på några flaskor Beer Geek Brunch Weasel kan ni hojta till. Tänkte beställa en låda och har 4 flaskor obokade än så länge.

Köper nog 3-4st nu på torsdag i Ölbutikken i Köpehamn. Tack för påminnelsen/tipset. ;)

Postad 23 January 2012 - 23:16

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Torpedon heter ju faktiskt "Extra" IPA och det kan man nog tolka som "Double" vill jag påstå.
Det som är bra med Sierra Nevada Torpedo Extra IPA är ju att den tamejfan finns på alla Systembolagen!

Yes, i min värld är det en DIPA.
Och den är som sagt mkt vanlig också. En av de få som är lätta att få tag på i sverige genom att bara valsa in på systemet.

ok men man kan beställa antar jag?
men när det är 7,5% smakar det inte mycket spritsmak då som typ arboga 10,2? :)

mitt systembolag är systembolaget i årjäng som ligger i värmland :)

Finns 28st torpedo i din butik.
http://www.systembol...gUrl=/globalsok

Ang. spritsmak så är det inte jämförbart. Du måste testa för att insé det. När jag gick i gymnasiet drack jag sthlm festival 7.2 och det fick mig att sluta dricka öl. Det smakade då endast sprit och gör det förmodligen fortfarande idag.

Jag skulle tro du känner mer spritsmak i en sthlm 7.2, sofiero eller nått sånt än i en bra 14%ig stout eller DIPA. Helt enkelt för att det finns annan smak i de 2 sista och, tja man måste testa för att förstå helt enkelt :)

Rätt var det är så blir du precis som jag tillslut, och nästan jagar % i tycket om att det ger bättre drycker. Idag är det så för mig iallaf.

Postad 24 January 2012 - 05:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Då ska jag testa några starkare, det är ju ändå yrslen man vill åt :P
Kanske skulle köpa alla 28 torpedo :)

Postad 24 January 2012 - 07:21

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Kanske skulle köpa alla 28 torpedo :)

Gör det. Torpedo är riktigt god, mycket godare än den vanliga Sierra Nevadan tycker jag.

Postad 24 January 2012 - 07:24

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Nah, då blir de bara gamla och äckliga när de står hemma, bättre att köpa små mängder och hoppas på att man får en färsk batch.

Postad 24 January 2012 - 07:40

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 1
Tänkte jag skulle hjälpa till att reda ut det här med IPA. Jag pratar i generella termer här och det finns ofta undantag från detta.

Torpedo är en Extra IPA (inte en DIPA), det är en stil som är något starkare, beskare och mer humlearomatisk än en vanlig IPA. Sierra Nevada Pale Ale är en American Pale Ale vilket är snäppet under en IPA vad gäller alkoholstyrka, beska och humlearom (oftast). En DIPA eller Dubbel/Imperial IPA har 100% (dubbelt alltså) så mycket humle som en vanlig IPA och 50% så mycket malt. Vilket skapar en mycket beskare, starkare och humlearomatisk öl jämfört med en vanlig IPA.

Så här kan man i princip rangordna de: APA - IPA - Extra IPA - Dubbel IPA - Trippel IPA - osv....

Sen kan man även dela upp den amerikanska varianten av IPA i västkust och östkust. Här går meningen isär något bland ölnördar men jag anser att östkust-varianten är maltigare och västkustvarianten är ljusare och lättare i kroppen. I DIPA varianten så nosar östkustvarianten nästan på de mer humlearomatiska amerikanska barley wines som finns.

Sen kan man även särskilja en engelsk och en amerikansk IPA. I ovan har jag pratat om amerikanska IPA-sorter. Den engelska varianten, som egentligen är ursprunget för denna stil, är betydligt mildare än den amerikanska på alla sätt och vis. Framförallt då den använder engelsk humle som oftast är mildare i både arom och beska.

Kul fakta om Sierra Nevada Torpedo förresten. Den har fått namnet ifrån de tankar där de torrhumlar ölen. Dessa är formade som torpeder och en mekanisk behållare rör humlen upp och ner i ölet för att få ut max av humlen. Detta tog de fram då de märkte att mitten av humlebalarna var orörda av öl när de tog ut de. Finns säkert bilder på det här på nätet om ni söker runt lite, vet att det skrevs en artikel om detta för nått år sedan.

Tyvärr kan det vara svårt att hitta färsk Torpedo på bolaget nu för tiden. Så mitt tips är att prova Mohawk Extra IPA om ni vill prova en Extra IPA. BrewDog Hardcore IPA är nog den enda DIPA som är relativt enkel att få tag på bolaget. Annars dyker det oftast upp DIPA i tillfälliga släpp.

Edit: En till grej angående humle. Doft och smak av humle avtar med tiden vilket gör att riktigt välhumlad öl tappar smak med tiden. Så denna typ av öl ska gärna hållas kyld och drickas färsk. Förvarar ni den i kylskåpet så håller den längre. Det finns undantag även här där humlen avtar och malten eller andra smaker lyfts fram. Men får ni en välhumlad öl som upplevs som trött så är den antagligen lite för gammal eller har förvarats på ett dåligt sätt.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 24 January 2012 - 07:50.

Postad 24 January 2012 - 08:59

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Oj, en massa intressant info där. Tackar frövigalning.

Postad 24 January 2012 - 09:04

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle hjälpa till att reda ut det här med IPA. Jag pratar i generella termer här och det finns ofta undantag från detta.

Torpedo är en Extra IPA (inte en DIPA), det är en stil som är något starkare, beskare och mer humlearomatisk än en vanlig IPA. Sierra Nevada Pale Ale är en American Pale Ale vilket är snäppet under en IPA vad gäller alkoholstyrka, beska och humlearom (oftast). En DIPA eller Dubbel/Imperial IPA har 100% (dubbelt alltså) så mycket humle som en vanlig IPA och 50% så mycket malt. Vilket skapar en mycket beskare, starkare och humlearomatisk öl jämfört med en vanlig IPA.

Så här kan man i princip rangordna de: APA - IPA - Extra IPA - Dubbel IPA - Trippel IPA - osv....

Sen kan man även dela upp den amerikanska varianten av IPA i västkust och östkust. Här går meningen isär något bland ölnördar men jag anser att östkust-varianten är maltigare och västkustvarianten är ljusare och lättare i kroppen. I DIPA varianten så nosar östkustvarianten nästan på de mer humlearomatiska amerikanska barley wines som finns.

Sen kan man även särskilja en engelsk och en amerikansk IPA. I ovan har jag pratat om amerikanska IPA-sorter. Den engelska varianten, som egentligen är ursprunget för denna stil, är betydligt mildare än den amerikanska på alla sätt och vis. Framförallt då den använder engelsk humle som oftast är mildare i både arom och beska.

Kul fakta om Sierra Nevada Torpedo förresten. Den har fått namnet ifrån de tankar där de torrhumlar ölen. Dessa är formade som torpeder och en mekanisk behållare rör humlen upp och ner i ölet för att få ut max av humlen. Detta tog de fram då de märkte att mitten av humlebalarna var orörda av öl när de tog ut de. Finns säkert bilder på det här på nätet om ni söker runt lite, vet att det skrevs en artikel om detta för nått år sedan.

Tyvärr kan det vara svårt att hitta färsk Torpedo på bolaget nu för tiden. Så mitt tips är att prova Mohawk Extra IPA om ni vill prova en Extra IPA. BrewDog Hardcore IPA är nog den enda DIPA som är relativt enkel att få tag på bolaget. Annars dyker det oftast upp DIPA i tillfälliga släpp.

Edit: En till grej angående humle. Doft och smak av humle avtar med tiden vilket gör att riktigt välhumlad öl tappar smak med tiden. Så denna typ av öl ska gärna hållas kyld och drickas färsk. Förvarar ni den i kylskåpet så håller den längre. Det finns undantag även här där humlen avtar och malten eller andra smaker lyfts fram. Men får ni en välhumlad öl som upplevs som trött så är den antagligen lite för gammal eller har förvarats på ett dåligt sätt.

Det är nu den där +1/Gilla-funktionen skulle finnas klar :)

Postad 24 January 2012 - 10:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Kul info. Riktigt intressant . Kanske skulle skaffa sig nån ölbok som tar upp sånt här

Postad 24 January 2012 - 11:20

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Oj, en massa intressant info där. Tackar frövigalning.

Det är nu den där +1/Gilla-funktionen skulle finnas klar :)

Kul att ni gillade det. :)

Kul info. Riktigt intressant . Kanske skulle skaffa sig nån ölbok som tar upp sånt här

Det finns gott om ölböcker, jag har dock inte full koll på vilka som är bra, speciellt för någon som är ny. Micheal Jackson (nej inte popstjärnan) har skrivit en hel del. Peter M Eronsson har skrivit ett par stycken också och är både trevlig (brukar springa på han) och duktig på öl. Ett annat tips är att gå med i Svenska Ölfrämjandet så att du får hem Maltesen ett par gånger om året. Annars finns det ju gott om bloggar om öl, samt BS Forumet (http://beersweden.forumflash.com) som har massor med info. Jag heter förresten Stefan - Ölsvammel på det forumet.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 24 January 2012 - 11:22.

Postad 24 January 2012 - 12:16

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Andreasofus. Såg att du get dig in i leken och köpt på dig en mix-påse. Är du intresserad av tips på nybörjar-provning? Jag har en som jag brukar rekomendera folk.

Postad 24 January 2012 - 16:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Andreasofus. Såg att du get dig in i leken och köpt på dig en mix-påse. Är du intresserad av tips på nybörjar-provning? Jag har en som jag brukar rekomendera folk.

menar du dom 5 flaskorna jag köpte häromdagen? vad innebär en nybörjar-provning? tell me more :)

ska testa en ny sort ikväll tänkte jag. kanske blir den mörka brewdogen, är lite orolig över den, känns som jag inte kommer gilla den men jag ska ge den ett ärligt försök i alla fall :)

Postad 24 January 2012 - 17:11

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Råkade göra misstaget och kolla vad jag lagt på systembolaget förra året.

Suck...

Man får ju inte lite ångestkänslor

Nå, få höra då ?

Själv klockar jag in på 14 790 kr och 30 öre under 2011, för all alkohol, hemma, krogen osv..... Jävla skandiabanken, sånt borde ju raderas ur rullorna..
Men då har ja byggt upp ....eeeeh....kroppen, eller nått :wacko:

Nån som har nummret till någon rehab, helst med fullständiga rättigheter ?

Ska man skriva om sånt här, eller borde inte skämsfiltret ha slagit till och hindrat mig ?

Edit: men det är ju egentligen en bedrift då man bor på enda stället i Sverige som inte har ett eget systembolag ...

Edit2: Jo, skämsfiltret kickade in......

Redigerat av what17ever, 24 January 2012 - 17:20.

Postad 24 January 2012 - 17:50

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

menar du dom 5 flaskorna jag köpte häromdagen? vad innebär en nybörjar-provning? tell me more

Jag tänkte att man kunde tipsa om 5-6 öl som skiljer sig åt både stilmässigt och geografiskt samt förvarna vad du har att förvänta dig. Tanken är att ölen ska vara lätt att hitta på Systembolaget och samtidigt vara en god representant för sin stil. Jag skriver även till några alternativ ifall att ölen i fråga skulle saknas. Det här är en påse som jag brukar plocka ihop åt kompisar (som inte är så insatta i öl) när de fyller år t.ex.

Ölen kan provas i den ordning jag skriver upp dem:

Veteöl: Weihenstephaner (alt Schneider)
Veteöl bryggs med ca 40-60% vete, men smakerna du känner kommer framförallt från jästen. Många associerar smaken/doften till skumbanan. Ölstilen som även kallas Hefe-Weizen är ljus och läskande och funkar klockrent som törstsläckare på sommaren. Njuta gärna i stort glas kanske till några pretzels eller stadig husmanskost. T.ex. en schnitzel eller korv.

Modern lager: S:t Eriks Pilsner (alt Jämtlands Hell, Slottskällans Nelson, Mikkeller American Dream o.s.v.)
Den här är humligare än vad som är normalt för stilen. Fruktig och lättdrucken med en noterbar beska. Får du en gammal flaska så kanske du inte märker så mycket. Denna kan vara kul att jämföra denna med valfri industri-lager.

Porter: Fullers London Porter
Låt dig inte luras av burken, det här är en mycket kompetent Porter och rankas högt. Smaken är mörkt maltig med chokladiga toner. Den är dock inte så tung som den ser ut att vara utan kan avnjutas i ett pintglas. Funkar t.ex. bra till en chokladkaka.

Fruktöl/Lambic: Timmermans Kriek (alt finns ej tyvärr)
Nu får du verkligen tänka om för det här smakar inte alls som öl. Förvänta dig en alkoholhaltig dryck som är väldigt fruktig och söt. Kriek är belgiska för körsbär och jag tror att denna är smaksatt med nån form av körsbärs-extrakt. Vill du prova en riktig lambic (som stilen heter) så rekommenderar jag Cantillon Kriek, men den finns inte på Systemet längre. Den är dock sur då riktiga körsbärs tillsätts i lagringsprocessen och många har svårt för denna stil tills de provat den ett par gånger. Oavsett om du dricker en söt eller sur lambic så rekomenderar jag att äta en fin chokladtryffel till. Körsbär och choklad är bra var för sig, men tillsamans växer de.

India Pale Ale (IPA): Mohawk Extra IPA (alt Sierra Nevada Torpedo Extra IPA)
Normalt brukar jag slänga med en Punk IPA här, men den har du ju redan provat. Extra IPA är lite tuffare än IPA och Mohawk har en ganska kraftig beska med en hel del humlearom. Jag har inte mina anteckningar med mig, men har för mig att den drar åt gräs och grapefruit hållet. Det du framförallt kommer känna smak av är humle.

Imperial Stout: Great Divide Yeti (alt Flying Dog Gonzo Imperial Porter, notera att Gonzo är en Imp Porter* och inte en Imp Stout)
Yeti är en stor öl, stark på flera vis och här kommer du märka av rostade toner och kaffe. Men den har även en del humle i sig och når upp till hela 75 IBU vilket ligger i nivå med vissa IPA-sorter. Den här ölen tar lite tid att dricka det är inte mening att man ska bälga i sig utan låta det ta sin tid. Även denna kan avnjutas med en chokladkaka eller liknande, jag har även hört att vaniljglass funkar bra.

*=Skillnaden på en porter och en stout är i princip att stouten innehåller rostad malt som ger mer rostade toner som påminner om kaffe, medans portern är mer chokladig. Även porter har oftast rostad malt, men inte lika hårt rostad. Detta gör att en porter ibland inte är helt svart utan mer väldigt mörkbrun. Dock bör det påpekas att många bryggerier väljer att kalla sin stout för porter och tvärtom så det kan ibland bli lite förvirrande. Men det är egentligen inte så viktigt, stilarna är väldigt snarlika.

Postad 24 January 2012 - 18:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
kul :) menar du att jag ska dricka dom samma kväll och jämföra dom,, är det gott i såfall och blanda så vitt skilda öl med varann?
i alla fall så är jag mest skeptisk till fruktölen :)

jag ska se om jag hittar några av om på bolaget på fredag, då ska jag köpa på mig några olika sorter (det vankas fest på lördag) :)
mohawk ölen var jag nära att köpa nu sist men valde bort den men då ska jag köpa den på fredag.

Postad 24 January 2012 - 19:45

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Du kan lägga upp det precis som du vill. Jag har lagt de mildaste först och starkaste sist samt fruktölen i mitten som en munrensare ifall att du villt a dem samma kväll. Men vill du dela upp de så kan du ta de i vilken ordning du vill.

Postad 24 January 2012 - 20:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
sitter och smuttar på denna nu. det första jag tänkte på var att den luktade väldigt gott, fruktigt.
smaken var inte alls som jag har föreställt mig mörkt öl som denna
den här fruktiga humlesmaken är som sagt helt ny för mig som bara har druckit ljus lager förut (typ guldkällan) och jag gillar den skarpt.
precis som det står så känner man chokladsmaken.

det står att det är en black lager, vad skiljer den ifrån en porter?
hur som helst så var den mycket god men inte lika god som gårdagens sierra nevada :)

Bifogad fil(er)

Postad 24 January 2012 - 20:35

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Om du tar med Lambik tycker jag personligen den är perfekt att dricka i mitten då den rensar ut alla andra smaker ur munnen.
Drick den med öppet sinne som ovan skriver. Den smakar inte öl i den bemärkelsen.

En öl jag gärna hade lagt till på en provning är en Kloster/trappistöl. Någon form iallafall av typiskt belgisk öl. (förutom lambiken)
De har en egen karaktär som är väldigt stiltypisk.

sitter och smuttar på denna nu. det första jag tänkte på var att den luktade väldigt gott, fruktigt.
smaken var inte alls som jag har föreställt mig mörkt öl som denna
den här fruktiga humlesmaken är som sagt helt ny för mig som bara har druckit ljus lager förut (typ guldkällan) och jag gillar den skarpt.
precis som det står så känner man chokladsmaken.

det står att det är en black lager, vad skiljer den ifrån en porter?
hur som helst så var den mycket god men inte lika god som gårdagens sierra nevada :)

Lager är underjäst öl.
Porter (och all annan ale) är överjäst.

Ang veteölen, säger bara Schneider Weisse Unser Aventinus Tap 6 :) Där har du en kanonweisse. (Min första jag drack, och fortfarande den bästa)

Redigerat av Sgart, 24 January 2012 - 20:41.

Postad 24 January 2012 - 20:45

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Om du tar med Lambik tycker jag personligen den är perfekt att dricka i mitten då den rensar ut alla andra smaker ur munnen.
Drick den med öppet sinne som ovan skriver. Den smakar inte öl i den bemärkelsen.

En öl jag gärna hade lagt till på en provning är en Kloster/trappistöl. Någon form iallafall av typiskt belgisk öl. (förutom lambiken)
De har en egen karaktär som är väldigt stiltypisk.

Lager är underjäst öl.
Porter (och all annan ale) är överjäst.

Ja jag har funderat på att slänga in en belgare också. Men tror nästan att det är bättre att slänga in det i fortsättningskursen, kanske en Orval eller westmalle Trippel eller nått sånt. Sen tar man en avslutningskurs där man slänger in Oud Berseel Oude Guezue, Hardcore IPA, Rochefort 10 och nån form av Barley Wine. Synd bara att de lite tyngre ölen inte finns överallt.

Som du märker så har jag inte riktigt klurat ut hur en fortsättningskurs skulle se ut. Kom gärna med förslag, ska nog banne mig göra ett par blogginlägg om detta.

Du har rätt om skillnaden, det är främst jästen som skiljer de åt. Dock så tror jag att t.ex. Carnegie Proter är underjäst. Sen har jag också en känsla av att många dark lagers bryggs med pilsner malt som bas malt medans porter har pale ale malt som basmalt. Men helt hundra är jag inte, kan nog skilja mellan bryggerier.

Postad 24 January 2012 - 21:03

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Ja jag har funderat på att slänga in en belgare också. Men tror nästan att det är bättre att slänga in det i fortsättningskursen, kanske en Orval eller westmalle Trippel eller nått sånt. Sen tar man en avslutningskurs där man slänger in Oud Berseel Oude Guezue, Hardcore IPA, Rochefort 10 och nån form av Barley Wine. Synd bara att de lite tyngre ölen inte finns överallt.

Som du märker så har jag inte riktigt klurat ut hur en fortsättningskurs skulle se ut. Kom gärna med förslag, ska nog banne mig göra ett par blogginlägg om detta.

Du har rätt om skillnaden, det är främst jästen som skiljer de åt. Dock så tror jag att t.ex. Carnegie Proter är underjäst. Sen har jag också en känsla av att många dark lagers bryggs med pilsner malt som bas malt medans porter har pale ale malt som basmalt. Men helt hundra är jag inte, kan nog skilja mellan bryggerier.

Pilsnermalt ger ju en bitter smak rätt så karaktäristisk för pilsner (och ljusa lagers i allmänhet) har även känt den till exempel i Nils Oscar jubilieum (saison?) som jag gissar också körde pilsnermalt.

Jag tror du har rätt i att man förmodligen behöver köra minst 2 sittningar för att få en vettig bredd och samtidigt inte stupa.

Ska ge ett förslag på några öl till en fortsättning om en stund :)

Postad 24 January 2012 - 22:22

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Första provningen:

Lager: Egentligen tycker jag man bör ta en maltig lager eftersom det är stiltypiskt, men jag tycker å andra sidan att till exempel Mikkeller American Dream är mkt godare.

Ale: liberty ale (lätt att få tag på)

Ipa: Punk, Torpedo, säsongsaktuellt. (Hoptimizer?)

stout/porter: Jag dricker väldigt sällan icke empiriska sådana så här har jag tyvärr inget konkret tips

Imperial stout/porter: För att man lätt ska känna skillnaden skulle det nog vara bra att köra denna direkt efter.

Weisse (veteöl) Schneider Weisse Unser Aventinus Tap 6, en riktigt grym weisse som får mig att vilja besöka en oktoberfest eller liknande.

Där hade jag nog slutat.

Nästa gång hade jag kört:

Bitter: Örebro Bitter, Fullers ESB

Belgisk Ale: Pauwel Kwak (ja, jag är lite kär i kwak ;) )

Trappistöl: Westmalle Dubbel

Spontanjäst öl: Oud Beersel Geuze (eller vad man får tag på, systemet har ju tyvärr inte mkt spontanjäst)

Barleywine: Här är det ofta säsongsvaror med bra kvalitet, annars finns exempelvis Nils Oscar Barley Wine att beställa hem. En utav de få öl jag tycker dom gör riktigt bra.

Sen tror jag det är slut där för den gången med.

Det finns fortfarande efter detta otroligt mkt att utforska givetvis men där tror jag ändå de mest fundamentala öltyperna är med. Det är en öl mer på kväll nr 1 eftersom öltyperna i kväll nr 2 är lite mer tyngre i sin alkoholhalt.

Postad 25 January 2012 - 08:51

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Oj, här var det action - kul :)

Fick hem ett par Chokladporter och en Pale Ale från Malmö Brygghus igår, ska bli riktigt spännande efter Sgarts rekommendation.

Postad 25 January 2012 - 08:53

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Angående pilsnermalt så ger den ingen bitterhet, bitterheten kommer från humlen. Den enda maltsort som jag tycker kan uppleves som besk är vissa hårt rostade varianter.

Intressanta förslag till ölprovning. Jag tänkte börja skissa på en 3-stegsprovning där man börjar lätt och ökar. 4-6 flaskor per omgång. Första omgången ska vara enkla men bra öl som är mycket lätta att få tag på. Andra omgången är lite mer avancerad med bl.a. belgare och en kriek. Tredje omgång är uteslutande tunga grejer som DIPA, Imperial Stout, Quadrupel o.s.v. I den tredje omgången tillåts öl som kanske måste beställas men där man kan beställa en flaska. Samtliga flaskor ska finnas tillgängliga via Systembolaget och utan kollikrav. Jag kommer kanske slänga upp detta som en diskussion på BS Forumet alternativt bara göra det själv och slänga upp det på bloggen. Ska klura lite till på detta.

Postad 25 January 2012 - 08:57

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Hmmm, jag har funderat på det där...skulle det inte vara intressant att smyga in en tung grej redan i första provningen?
Risken för en nybörjare är ju att hon/han tycker det blir alldeles för tungt med bara tunga grejer i tredje provningen.

Om vi pratar nybörjarprovningar så tror jag att den första provningen ska bestå av 4-5 olika TYPER av öl, dock relativt lättdruckna sådana.

Bara en tanke...sen förstår jag också att för en bättre (?) provning för erfarna öldrickare ska det vara 4-6 öl av samma typ för att kunna bedömma ölen individuellt och för att kunna uppfatta skillnader inom samma typ av öl.

I love beska! Min "crush" är helt klart DIPA och tripple IPA. Jag gillar beska och öl med MYCKET humlesmak, får absolut inte vara för söta "DIPOR" eller liknande.

Redigerat av BrittBastard, 25 January 2012 - 09:04.

Postad 25 January 2012 - 09:02

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Sgart, kom gärna med fler tips om du kommer på de. Jag hade helt glömt bort Bitter t.ex. Funderar dock på att föreslå Bedarö Bitter, tror den finns överallt också.

Kwak är inte så dum, jag funderar även på Orval som är en av mina personliga favoriter.

Schneider Aventinus är inte alls dum. Frågan är vart den passar in, man kanske skulle köra den i andra omgången? Känns som att Weihenstephaner eller Schneider Tap 4 är viktigare som introduktion till veteöl.

Barley Wine blir svår, undra om man kan beställa Nils Oscar styckvis eller om det är kollikrav...

Jag kom också på att Nils Oscar har en Imperial Stout som är vanlig på Systemet. Måste nog prova den igen innan jag rekomenderar den dock.

Vad gäller vanliga stout/porter så är mitt självklara val Fullers London Porter. Jag försöker ha en eller två burkar hemma hela tiden ifall att lustan faller på

Postad 25 January 2012 - 09:07

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Jag hade helt glömt bort Bitter t.ex. Funderar dock på att föreslå Bedarö Bitter, tror den finns överallt också.

Barley Wine blir svår, undra om man kan beställa Nils Oscar styckvis eller om det är kollikrav...

Jag kom också på att Nils Oscar har en Imperial Stout som är vanlig på Systemet. Måste nog prova den igen innan jag rekomenderar den dock.

Jo då, Bedarö Bitter finns överallt, det stämmer.

Man ska ju "snart" kunna beställa styckvis från svenska producenter. Men Systembolaget har ju strulat till det, skulle egentligen börjat gälla från och med nu i måndags men nu är det "under februari" som gäller.

Mycket bra idé att, i en nybörjarprovning, utgå från standardsortimentet. Dels för att det finns lättillgängligt och dels för att dom oftast inte är superdyra! +1!

Redigerat av BrittBastard, 25 January 2012 - 09:10.

Postad 25 January 2012 - 09:10

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Hmmm, jag har funderat på det där...skulle det inte vara intressant att smyga in en tung grej redan i första provningen? Risken för en nybörjare är ju att hon/han tycker det blir alldeles för tungt med bara tunga grejer i tredje provningen. Om vi pratar nybörjarprovningar så tror jag att den första provningen ska bestå av 4-5 olika TYPER av öl, dock relativt lättdruckna sådana. Bara en tanke...sen förstår jag också att för en bättre (?) provning för erfarna öldrickare ska det vara 4-6 öl av samma typ för att kunna bedömma ölen individuellt och för att kunna uppfatta skillnader inom samma typ av öl. I love beska! Min "crush" är helt klart DIPA och tripple IPA. Jag gillar beska och öl med MYCKET humlesmak, får absolut inte vara för söta "DIPOR" eller liknande.

Jag hade en Imperial Stout i mitt första förslag. Men sen tänkte jag att det kanske blir lite för tungt att slänga in något sånt i början. Tänkte sen att det kanske är bättre att börja lätt och sen öka allt eftersom. Provningarna behöver ju inte komma tätt inpå utan det skulle ju kunna vara ett par veckor/månader mellan.

Postad 25 January 2012 - 09:12

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Jag hade en Imperial Stout i mitt första förslag. Men sen tänkte jag att det kanske blir lite för tungt att slänga in något sånt i början. Tänkte sen att det kanske är bättre att börja lätt och sen öka allt eftersom. Provningarna behöver ju inte komma tätt inpå utan det skulle ju kunna vara ett par veckor/månader mellan.

Jo, sen hänger det ju också på hur mycket dom "tränar" mellan provningarna. Men jag tror ändå att det skulle funka att slänga in en "lätt" tung sak i början. Kan vara värt att prova kanske iallafall.

Postad 25 January 2012 - 10:17

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Angående pilsnermalt så ger den ingen bitterhet, bitterheten kommer från humlen. Den enda maltsort som jag tycker kan uppleves som besk är vissa hårt rostade varianter.

Intressanta förslag till ölprovning. Jag tänkte börja skissa på en 3-stegsprovning där man börjar lätt och ökar. 4-6 flaskor per omgång. Första omgången ska vara enkla men bra öl som är mycket lätta att få tag på. Andra omgången är lite mer avancerad med bl.a. belgare och en kriek. Tredje omgång är uteslutande tunga grejer som DIPA, Imperial Stout, Quadrupel o.s.v. I den tredje omgången tillåts öl som kanske måste beställas men där man kan beställa en flaska. Samtliga flaskor ska finnas tillgängliga via Systembolaget och utan kollikrav. Jag kommer kanske slänga upp detta som en diskussion på BS Forumet alternativt bara göra det själv och slänga upp det på bloggen. Ska klura lite till på detta.

Jag menar inte samma bitterhet som i en "bitter" direkt utan mer den där kalla metalliska smaken som är rätt nära bitterhet. Den finns i mer eller mindre alla tjeck-öl och förnims ju även i våra industrilagers osv.

Ang Nils Oscar beställer jag den styckvis till min lokala konsumbutik.

Nils Oscar IS hade jag inte tagit som första stout på prövning för nybörjare. Den smakar sur och bränd (rökig).
http://valhumlat.blo...rial-stout.html

Ingen höjdaröl enligt mig men jag vet att många tycker annorlunda.

Postad 25 January 2012 - 13:21

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
-5!:

Steg två (lanseras under våren)

Kunderna kommer att kunna beställa lokala produkter till valfri butik i hela Sverige. Lanseringen av denna service var inledningsvis tänkt att ske under januari månad men kommer, på grund av tekniska problem med orderflödet, att lanseras under våren.

Jaha, inte under februari alltså...suck.

Förbättrad service för lokalt producerade och efterfrågade produkter

Apropå februari så släpps det ju som sagt var en del intressant då. Dessa två SKA jag ha:

Mikeller - Three Floyds Boogoop

Stone Brewing Co - Double Bastard Ale

EDIT: Och såklart Abstrakt 08!

Sen får vi se om det blir några fler.

Redigerat av BrittBastard, 25 January 2012 - 15:18.

Postad 25 January 2012 - 13:54

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
BooGoopen är RIKTIGT bra. Jag kommer också försöka få tag på den.
http://valhumlat.blo...ds-boogoop.html (I texten står det att det är en DIPA men det är egentligen en mkt välhumlad barleywine. Det roliga är att det stod DIPA även på griffeltavlan hos mikkeller bar där jag drack den)

Goopen skulle kosta runt 100ingen eller?

Gillar man fruktig humle så älskar man denna öl.

Postad 25 January 2012 - 14:38

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Japp, 99:- kostar den.

Men imorgon är det ett besök på Ölbutikken som gäller!
Ska spendera ett par timmar där, försöka fylla den då tomma resväskan med så många öl jag bara kan viktmässigt.

Postad 25 January 2012 - 15:20

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Någon som vet varför de har tagit bort säljstart som sorteringsalternativ på bolagets hemsida, eller är det bara jag som är dum?

Är det jag som missförstått. eller är det så att man from 1 feb kan beställa från det ordinarie sortimentet även på nätet så man slipper springa in och beställa?

Svarar mig själv, tydligen bara nyheterna som går att beställa så, det andra får man fortfarande gå in och beställa...

Hittade säljstart, men var tvungen att välja lite andra sökalternativ för att den skulle komma fram.

Redigerat av -Q-, 25 January 2012 - 15:23.

Postad 25 January 2012 - 18:35

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
För er som är intresserade i diskussionen kring nybörjar-, fortsättnings- och avancerad-ölprovning så har jag fortsatt den diskussionen på BS Forumet: http://beersweden.fo...cerad-provning/

Jag kommer sedan lägga ut de mer utförliga provningarna på Ölsvammel: www.beerdrivel.se

Edit: Q, det var flera som haft samma problem som dig. Bra att du löste det, jag tror det beror på att de gjorde en uppdatering nyligen som buggade.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 25 January 2012 - 18:44.

Postad 25 January 2012 - 19:39

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Japp, 99:- kostar den.

Men imorgon är det ett besök på Ölbutikken som gäller!
Ska spendera ett par timmar där, försöka fylla den då tomma resväskan med så många öl jag bara kan viktmässigt.

Ska du bara kolla ölbut
Ölbutikken eller ska du till de andra butikerna med?

Postad 25 January 2012 - 20:14

robiz
  • robiz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om Kölsch då? Har bara druckit det när jag var i Köln inte lyckats hitta något på bolage :(

Postad 25 January 2012 - 20:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
var på bolaget idag på bergvik i karlstad, dom hade ett ganska litet utbud.
det blev dom här i alla fall, hoppasdom smakar bra.

Bifogad fil(er)

Postad 25 January 2012 - 20:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om Kölsch då? Har bara druckit det när jag var i Köln inte lyckats hitta något på bolage :(

Denna?
http://www.systembolaget.se/89200

Postad 25 January 2012 - 20:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
1, 2, 3, 5 och 8 tycker jag om iaf :)
Twisted kommer jag inte direkt ihåg vad den smakar :huh:

Postad 25 January 2012 - 20:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
jag frågade en tjej på bolaget om hon kunde rekommendera någon ale med mycket humlesmak och då sa hon att oppigårds var typiska för det. ska bli spännande att smaka dom :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.